Close

Speed Search!

Snel zoeken naar een passende training.

'Klantgerichtheid'




Voor verschillende organisaties en gemeentes voerde wij de een belevend leren project voor het thema 'Klantgerichtheid' uit. Het werd een aftrap van een modulair opgebouwde dag van 5 workshops die elkaar ondersteunen. De workshops worden in een carousel gegeven zodat deze werkvorm uitstekend geschikt is voor grote groepen. Per dag kunnen 75 mensen door de carousel gaan. Bij grotere groepen worden workshops dubbel gedraaid. De competenties waar die meestal centraal staan: Klantgerichtheid, Resultaatgerichtheid en Samenwerken.

De keuze van de modules wordt vaak aangepast aan de situatie en leervraag zodat die vaak per klant verschilde. Het leer-evenement wordt daarna opgevolgd met een afgestemd aantal trainingen en workshops voor het management. Zij zullen het traject verder uitbouwen. GOAL trainingen geeft daarbij ondersteuning op maat.

Belevend leren 'Klantgerichtheid' kent de volgende workshops met interactieve werkvormen:

De wereld van de klant

De deelnemers gaan op bezoek bij de klant. Ze maken kennis met de problematiek en wat dat voor de klant betekent.  Hier worden de deelnemers op indringende wijze meegenomen in de belevingswereld van de klant. Deelnemers beleven het gevoel  èn het klantperspectief op hun eigen dienstverlening.

Waarden als Kompas

Een tijdreis brengt ons terug naar het verleden. Wie waren we en wat zijn we geworden. Wat vindt ik belangrijk. Wie is onze organisatie en waar staan we voor. Wat zijn de waarden die ons gaan helpen bij het nemen van klantgerichte beslissingen.

Klantgericht denken in het Lagerhuis

Het Engelse Lagerhuis als metafoor voor een ontwikkelkamer. In deze ruimte wordt deelnemers gevraagd om letterlijk stelling te nemen. Van daaruit discussiëren ze over dilemma’s bij het klantgericht handelen.

Klantgericht handelen

Aan de hand van reeële klant casus worden een aantal praktijksimulaties uitgespeeld. Deze worden op verschillende manieren, vanuit verschillende klantbehoeftes neergezet. Een korte film introduceert de klanttypes. Uit de film stapt een trainingsacteur die dit type herkenbaar neerzet. Hij heeft een vraag aan de deelnemers.....   In één module leren de deelnemers welk gedrag bij welk type klant effectief is.

De Samenwerking

In een organisatieopstelling wordt de onderlinge samenwerking onder de loep genomen. Dit is een ruimtelijke weergave van het krachtenveld binnen een organisatie of team. Wie doet wat? Wat zijn de verhoudingen? Wat betekent dit voor onze dienstverlening? Vervolgens wordt een simulatie van een klantproces uitgevoerd. 

Beeldenstorm

Deelnemers uit verschillende afdelingen maken beelden over hoe zij elkaar zien. Aan de hand hiervan wordt besproken welke beelden er over en weer leven, wat de effecten daarvan zijn op de deelnemer zelf, op samenwerking met collega’s en op de klant. Een respectvolle manier van feedback geven.

 

Wat maakt een belevend leren evenement nu zo’n bijzondere ervaring? De kracht zit wat ons betreft in de synergie tussen de doordachte inhoud en vormgeving van de dag, de locatie en verzorging, de strakke uitvoering, en het oog voor detail bij dit alles. Voor ons bewijst het ook het belang van zintuiglijkheid. Beeld, geluid, smaak, reuk en tast... het ondersteund allemaal het leer rendement.

Als trainers hebben we de neiging het belang van vormgeving en locatie te onderschatten. Ook opdrachtgevers vinden dat minder belangrijk. Uit onze ervaring blijft dat dat een verkeerde keuze is. Indien goed ingezet geven vormgevin en locatie juist een boost aan het leerrendement en het effect op langer termijn.

-

+

+

+

+