11 time-management tips voor ondernemers

Als ondernemer ben je veel tijd kwijt aan het up and running houden van je bedrijf, of gewoon het behandelen van dagelijkse taken van je bedrijfsonderneming. Hoe je die tijd verstandig besteedt is een belangrijke factor als het gaan om productiviteit.

Kijk of je de volgende tips kunt toevoegen aan je dagelijkse routines. Het runnen van een bedrijf is stressvol genoeg. Deze tips helpen om het een beetje minder hectisch te maken en je tijd effectiever te besteden. Time-management voor ondernemers is geen luxe, het is een vereiste.

1.   Erken en respecteer je “prime time”
Onderzoeken hebben aangetoond dat vroege vogels meer succesvol zijn dan nachtbrakers. Een uil kan echter niet veranderen dat zijn prime time iets later valt dan vroege vogels. Als je weet dat je het meest ambitieus om middernacht bent en je kunt het aan, werk dan rond je natuurlijke pieken en dalen. Een voordeel dat je ondernemer bent, is dat je veel meer flexibiliteit hebt om je op je bioritme aan te passen.

2,   Ga niet multitasken
Niet multitasken? Dat klopt! Focus op één taak. Men is veel productiever als ze concentreren op één taak tegelijk, in plaats van voortdurend jongleren met een dozijn verschillende projecten tegelijk. Het is gemakkelijk om afgeleidt te worden door de vele klusjes die je nodig hebt om te overwinnen bij het starten van een bedrijf. Concentreer je op één taak en ga dan vervolgens beginnen aan de volgende en je zult zien dat je visie vorm begint te krijgen.

3.   Stel deadlines in en houd jezelf eraan
Misschien heb je veel minder deadlines dan toen je werkte voor een bedrijf. Als je taken afgerond wilt krijgen dan moet je je houden aan een agressieve haalbare tijdschema. Plan alles, stel mini deadlines in en houd jezelf verantwoordelijk. Wees realistisch over hoelang het gaat duren om taken gedaan te krijgen. Plan een redelijke tijd op je planner, vooral als het een afspraak is waar er reistijd bijkomt.

4.   Stel prioriteiten
Stel prioriteiten elke dag en pak ze één voor één aan. Dit zal resulteren in een betere kwaliteit van je werk, plus het gevoel van voldoening telkens als je een item van lijst kan afvinken.

5.   Plan tijd voor jezelf in
Het hebben van een enorme drive als een ondernemer is goed, maar niemand is immuun voor een burnout. Werken voor acht uur achter elkaar kan leiden tot een daling van de kwaliteit van het werk en je bedrijf zal eronder lijden. Plan tijd voor jezelf in, zonder onderbrekingen. Dit maakt de werkuren draaglijker en gemakkelijker vol te houden.

6.  Zorg voor genoeg slaap
Er is geen vervanger voor een goede nachtrust’s elke nacht. De meeste mensen hebben ongeveer 7-8 uur slaap per nacht nodig. Als dit betekent dat je naar bed moet tegelijkertijd met de kinderen, dan zij het zo.

7.   Je tijd is waardevol
Het maakt niet uit wie je bent, je moet een bepaalde hoeveelheid geld verdienen om iets de moeite waard te maken. Zoek uit hoeveel je nodig hebt om te overleven (vaste kosten) en te groeien (een redelijke beoordeling van waar je wilt zijn).  Als je uur tarief €60 per uur is, is het dan de moeite waard om die kleren bij de stomerij op te halen en boodschappen te doen? Of is het handiger om een student in te huren om dit te laten doen voor €10. Dit is hoe je veel tijd (en geld) kan besparen.

8.   Neem je werk niet mee naar huis
Zelfs je werkt vanuit huis, wees dan niet oproepbaar 24/7. Je moet ten minste een dag per week een”geen werk toegestaan” dag inlasten. Anders zul je verstrikt raken, opgebrand, en jezelf later afvragen wat er is gebeurd.

9.   Accepteer je beste omgeving
Misschien kan je het beste concentreren en werken op de bank, in je pyama met de tv op mute. Misschien heb je liever het ritueel van aankeden en naar een kantoor gaan elke dag. In beide categorieën zijn mensen succesvol geworden. Wees eerlijk tegen jezelf, de juiste omgeving is de juiste weg naar succes. Je moet werken mét jezelf en niet tégen jezelf als je het beste uit je bedrijf wilt halen.

10.  Gebruik wachttijd productief
Moet je vaak wachten? Bijvoorbeeld voor een afspraak of tijdens het reizen… Benut die tijd dan voor het inhalen van het lezen van vakbladen, het schrijven van brieven of het noteren van creatieve ideeën voor de marketing van uw bedrijf.

11.  Leer om nee te zeggen
Ben jij een “ja” persoon? Leer om nee te zeggen. Soms is het toevoegen van slechts één ding aan je to-do lijst een extra uur overwerken. Vraag jezelf af of je echt de tijd en energie hebt om nog een taak te verwerken. Voel jezelf niet schuldig en zeker niet boos voor het nee zeggen. Morgen is weer nieuwe een dag.

Meer weten over slimmer en effectiever werken?  Eén ding tegelijk is de eerste tip.  Heb je toch nog last van uitstelgedrag? Dan is dit een handige link: 5 tips om uitstelgedrag te voorkomen. Je zult zien dat timemanagement werkt!

Vond je dit een interessant artikel? Like ons hieronder op Facebook.!

Leave a comment

9 tips om zelfvertrouwen in de verkoop te vergroten

Verkopen zonder zelfvertrouwen is onmogelijk. 85% van de verkopers zouden méér verkopen wanneer ze hun zelfvertrouwen zouden vergroten. Niet dat deze grote groep nu geen zelfvertrouwen zou hebben. Het is niet alles of niets, maar meer of minder zelfvertrouwen. Daarom deze blog toegewijd aan tips die jouw zelfvertrouwen zullen versterken. :

Zelfvertrouwen

1.  Ruim je angsten op
Gebrek aan zelfvertrouwen uit zich door angst niet te slagen in je opzet. Aanvaardt de mogelijkheid dat dit je inderdaad niet altijd lukt. Geef jezelf de kans om fouten te maken. Zonder fouten kunnen we niets bijleren of veranderen. De bedrijven die succes boeken zijn de bedrijven waar fouten worden toegelaten. Wist je dat de kans dat je drie keer dezelfde fout maakt zeer klein is?

2.  Ken en aanvaardt je minpunten
In onze opvoeding zijn we de eerste vier, vijf jaar van onze jeugd steeds gestuurd door de “grote mensen” en ze hebben ons, meestal met kritiek op onze daden en gelukkig af en toe ook met een compliment, “do’s and don’ts” geleerd zodat we de rest van ons leven een minderwaardigheidscomplex mee moeten slepen. We hebben een schuldgevoel ontwikkeld. Want we zijn niet perfect, nog steeds niet. Reken daarmee af. Niemand is perfect, en gelukkig maar voor hem of haar. Het leven zou voor iedereen een hel worden. Zelfvertrouwen houdt in dat je jezelf kwetsbaar durft opstellen.

3.  Maak eens een inventaris van jouw pluspunten
Doe eens een ernstig gewetensonderzoek met pen en papier en schrijf jouw plussen op. Gooi dat papier daarna niet weg, maar leg het waar je er gemakkelijk bij kunt, want je zult er de volgende dagen nog plussen bijschrijven die je vergeten was. Je hebt zelfvertrouwen als je geloof dat je zult slagen groter is dan je angst om te mislukken.

4,  Vergroot jouw (vak)kennis
In de winkel is jouw vakkennis een ongelofelijke aandrager van zelfvertrouwen. Maar houdt ook buiten jouw vak een “honger” naar kennis!

5.  “Ik ben goed in …” Maak de zin af
Maak de zin af! Ja echt, we gaan jezelf verkopen! Dat dat eerst even wat lastig voelt, ligt aan het feit dat dit zo niet in onze cultuur zit. “Men gaat over zichzelf toch niet pochen”. Wel dus! Maak jouw “succesboek” dat je er bij een dipje weer bovenop helpt.

6.  Blijf dromen
Waar droom je van? Weet je dat? Zorg dat je droom beantwoordt aan “smart” en droom alsof het er nu al is. Blijf dromen en zet stappen om jouw droom te verwezenlijken! Wedden dat jouw droom dan werkelijkheid wordt? Heb je gezien en gevoeld wat voor een zelfvertrouwen jij had in die droom? Wat zou je nu dan doen met dat zelfvertrouwen?

7.  Stop met zelfkritiek
Lach niet want deze tip werkt zeer sterk. Jouw zelfkritiek kruipt in je onderbewustzijn en dat neemt deze kritiek op als waarheid. Vanaf een bepaald ogenblik begint je geest zich te gedragen naar deze kritiek om zichzelf te bevestigen.

8.  Zoek gelijken op
Mensen zoeken mensen die op dezelfde manier denken als jou. Dus blijf niet hangen bij de “klagers” en de “ontevredenen”. Zoek de mensen die pip (positief ingestelde persoonlijkheid) zijn en niet nip (negatief ingestelde persoonlijkheid) en spiegel je aan hen.

9.  Geef complimenten
Deze laatste tip is de belangrijkste. Geef complimenten aan de mensen rondom je. Ook over kleine dingen: “dit werk heb je verstandig aangepakt, je hebt een mooi shirt aan, … “. Maar zorg ervoor dat je het compliment meent, want anders wordt je een slijmbal. Je zult een verandering in jouw relatie rondom je merken die je niet voor mogelijk had gehouden.

Meer weten over meer zelfvertrouwen en verkopen? Neem contact met ons op voor een voorstel op maat of kijk alvast bij onze verkooptrainingen.

We hebben nog meer tips. Tips voor beginnend verkopers. Verkooptips in tijden van crisis. En wat dacht je hiervan? Omgekeerd verkopen! Leer meer over hoe je dat precies aanpakt.

Vond je dit een interessant artikel? Like ons hieronder op Facebook!

Leave a comment

9 manieren om teamspirit om zeep te helpen!

De teamspirit om zeep helpen is makkelijker dan je denkt! Ik geef je 9 krachtige tips om dit in no-time voor elkaar te krijgen. De tips zijn zo krachtig dat je eigenlijk maar één nodig hebt om de torpedo in iedere mogelijke samenwerking te jagen!

1.   Wacht tot de laatste minuut voordat je het team erbij betrekt
Benader mensen pas bij je project als het project half af is of wanneer je project al is vastgelopen. Door ze maar half en laat te betrekken weet je zeker dat ze zich weinig betrokken voelen bij het project en dat ieder mogelijk enthousiasme in de kiem wordt gesmoord.

2.   Werp hindernissen op tegen samenwerken op afstand
Stuur zoveel mogelijk e-mails als je kunt. Maak gebruik van cc en bcc. Voorkom telefoongesprekken en face-to-face meetings. Dit voorkomt helderheid en verhoogt de kans op mis-interpretaties en goede onderlinge contacten. Het gevaar dat mensen zich betrokken voelen en enthousiast aan de slag gaan, is daarmee geweken.

3.   Zorg voor onredelijke deadlines
Zorg ervoor dat je de teamleden de stress in jaagt met onrealistische deadlines. Hun toch al zware werkdruk zal ervoor zorgen dat creativiteit en passie voor vernieuwing een nieuw dieptepunt bereiken. Het zal hen dwingen om hun taken af te raffelen. Ze zullen een hekel krijgen aan jou en je bedrijf.

4.   Geef af op iedere fout en en ontmoedig innovatie
Maak je collega’s belachelijk als ze met nieuwe dingen willen werken. Nagel ze aan de schandpaal wanneer er fouten gemaakt worden. Dit genereert een cultuur van angst die ervoor zal zorgen dat je productiviteit afneemt en je innovatie tot een minimum wordt teruggebracht.

5.   Verzuim aan te geven wie wat doet!
Door geen taken en rollen te verdelen, weet je gegarandeerd dat het team vastloopt en de productiviteit zal tegenvallen. En als je dan toch bezig bent verzeker je er dan van dat individuele doelstellingen en taken elkaar overlappen. Conflicten kunnen dan niet uitblijven en iedere samenwerking wordt op die manier vroegtijdig de nek omgedraaid.

6.  Zorg dat achterkamertjes politiek alle voortgang stopt
Moedig niet aan om open en eerlijk te zijn, voorkom opbouwende feedback of iedere vorm van confrontatie. Laat conflicten door sudderen en oplopen. Zorg ervoor dat iedereen binnen het team op eieren loopt.

7.  Geef op verschillende manieren de teamprioriteiten aan
Waarom zou je moeite en tijd investeren om het team gefocust te houden? Het is veel desastreuzer om je op individuele successen te focussen die ten koste gaan van de rest van het team. Op die manier breng je het laatste beetje spirit om zeep.

8.   Waardeer teamleden niet en geef geen erkenning!
Wie zit er op een schouderklopje of, nog erger, een bonus te wachten? Is er überhaupt een medewerker te vinden die een beloning belangrijk vind? Afschaffen en al helemaal niet aan beginnen. Beloning maakt medewerkers soft en ze raken hun competitie drift kwijt. Dus stop met alle acties die lijken op het belonen van je medewerkers of van je team in zijn totaliteit.

9.   Vertrouw je collega’s nooit
Onthoudt, als je te familiair met je teamleden/medewerkers omgaat dan is dat de goden verzoeken. Houdt ze daarom nauwlettend in de gaten en kijk voortdurend over hun schouder mee. Controleer iedere minuut dat ze werken. Zij zijn immers alleen uit op eigenbelang! Zorg ervoor dat ze nooit een minuut rust hebben op de werkplek!

 

Dat waren 9 krachtige tips om iedere werkplek tot een hel te maken en productiviteit op iedere afdeling te vernietigen. Wil je WEL werken aan een optimale samenwerking en prachtige resultaten? Doe dan het tegenovergestelde.  Het zal je team doen opbloeien, doen focussen en hun enthousiame dusdanig aanjagen dat ze tegen iedere taak zijn opgewassen!

Meer leren hoe je aan een team of virueel team bouwt?  Hier lees je over een beter team moreel en hier over  hoe je een team door een lastige periode leidt.

Vond je het interessant om te lezen? Like ons hieronder op de facebook knop! Thanks!

Leave a comment

Hoe blijf je kalm bij een hoge (werk)druk

Het werk verandert snel en lijkt wel steeds complexer te worden. Dit veroorzaakt vaak een hoge (werk)druk die ervoor kan zorgen dat je gehaast en gestrest overkomt. Daar kun je je van alles bij voorstellen:

  1. Er zijn veel veranderingen die je moet implementeren. Wanneer je op een nieuwe manier werkt dan kan dat in het begin méér tijd vragen. Dat zorgt voor extra werkdruk.
  2. Je hebt veel taken te doen. Veel taken zorgt voor loopjes in je hoofd. De to-do lijst blijft zich herhalen waardoor je druk blijft. In je hoofd maar ook in je gedrag.
  3. Je hebt je targets niet gehaald en je baas blijft maar bellen voor je analyse van het laatste kwartaal.

Foto: iStock Images

Hoe voorkom je om gehaast en gestresst over te komen. Hoe blijf je kalm en relaxed. Hier 10 tips:

  1. STOP!
    Stop als een kip zonder kop rond te rennen. Ga zitten….. en blijf zitten.
  1. Effe wachten nog
    Geef je zelf zoveel tijd als nodig is om jezelf te herwinnen. Wanneer je onder druk komt te staan door stressvolle omstandigheden is het allerbelangrijkste om kalm te blijven. In dit soort situaties gaat het er niet om snel een oplossing te bedenken. Het gaat er allereerst om chaos te voorkomen, de situatie te stabiliseren en om je zelfvertrouwen te herwinnen. Pas daarna kun je naar oplossingen gaan kijken.
  1. Adem in…. en uit!
    Inademen en uitademen. Diep ademhalen lucht op. Het maakt ook je hoofd weer helder. Ademhaling brengt weer balans tussen de analytische processen in je hoofd en de emoties en gevoelens in je buik. Ademhaling maakt je weer bewust van je lijf, je hartslag daalt en je hebt weer controle over jezelf.
  1. Denk na!
    Denk diep en grondig na over de situatie waar je nu in verzeild zit. Probeer om de feiten en de oorzaken op een rij te krijgen. Belangrijke tip: neem net even wat meer tijd dan je denkt nodig te hebben.
  1. Besluit en bepaal je strategie!
    Wanneer je je doelstelling, je te volgen strategie en je daarvoor te nemen acties helder hebt ga je verder. En alleen dan!
  1. Neem de leiding
    Neem de leiding door mensen aan te spreken en contact te maken. Daarna vertel je wat je gaat doen. Wat is je strategie en wat is je actieplan. Doordat je jezelf herwonnen hebt en je plan helder is, kom je veel krachtiger over en hou je de controle. Jouw uitleg geeft duidelijkheid, vertrouwen en rust. Geef vertrouwen aan jezelf en aan anderen.
  1. Doen!
    Het komt nu op het uitvoeren van je plan aan. Doen! Hou je aan dat plan. Nieuwe taken schuif je, voor nu, aan de kant. Elimineer alle mogelijke afleidingen en focus je op je doel. Doe één ding tegelijk! Multi-tasken geeft onrust. Bij jou en bij de mensen in je omgeving. Door je te focussen op één taak weet je zeker dat die goed gebeurt, houd je boel onder controle en gaat er geen onrust uit naar de mensen in je omgeving.
  1. Re-ageer
    Reageer op de wereld om je heen en neem je verantwoordelijkheid. Hou je collega’s, managers en alle andere betrokkenen op de hoogte. Check regelmatig hun mening. En als je hulp nodig hebt, heb dan het lef om ook om hulp te vragen.
  1. Hou bio-breaks! (pauzes)
    Een kopje thee of koffie is niet alleen gezellig, het zorgt ook voor een rustmoment voor jou en een contactmoment voor de mensen om je heen. Mensen zijn sociale wezens met een natuurlijke behoefte aan een praatje. Ook dat kan bij je werk horen. Daar maak je dan even tijd voor.
  1. Don’t Worry, Be Happy
    De boog kan niet altijd gespannen staan. Zorg dat je naast je werk je energie op een andere manier kwijt kunt cq oplaadt. Door bijvoorbeeld te sporten, aan yoga te doen, te mediteren of simpelweg naar huis de fiets te pakken. Neem je werk èn jezelf niet zo serieus. We zijn allemaal te vervangen. Geef niet toe aan stress. Al ben je nog zo ver achter met je werk, stress gaat je echt niet helpen.

We weten allemaal dat als we gehaast en gestrest zijn, we een veel grotere kans hebben dat we fouten maken. Toch trappen we regelmatig in die valkuil. Daardoor creëren we voor onszelf conflicten met anderen, nog meer onnodig werk voor onszelf en leggen we nog meer druk neer bij anderen. Daarmee veroorzaken we ook bij anderen stress. Het zou zomaar kunnen dat we daardoor het echte probleem en de echte kansen niet meer zien.

Stressvrij werken vraagt om je bewust te zijn van je emoties. Zijn het nu emoties of gevoelens waar we “last” van hebben?  Ook jou gaat het lukken! Denk erom; één ding tegelijk!

Vond je deze blog inspirerend?  Like ons op de facebook knop direct hieronder!  Bedankt!

Leave a comment

8 verkooptips voor in de retail

In onze retail verkooptrainingen gaan we ervan uit dat iedereen verkoopt. Of men dit nu ook zo noemt of niet. Er is immers niets wat je eet, drinkt of draagt wat niet aan iemand verkocht is. Gebruik deze verkooptips voor de detailhandel om er zeker van te zijn dat je het meeste haalt uit je (verkoop)inspanningen!

Foto: iStock Images

  1. Kom ter zake
    Een klant komt niet om te chatten. Stuur je gesprek dus naar je product of dienst. Houd je doel in de gaten, weet wat je erover moet vertellen en gebruik een structuur in je gesprek.
  1. Stel vragen
    Als je (goede) vragen stelt voelt de klant zich veel meer betrokken in het gesprek. Bovendien kun je door de gewonnen informatie de klant veel beter helpen zijn behoefte in te vullen.
  1. Wees geen folder
    Vele verkopers beginnen alle mogelijke en onmogelijke eigenschappen van hun product of dienst op te noemen. Een klant kijkt niet echt uit naar wat er op de folder staat. Hij zoekt vooral dat wat zijn eventueel probleem oplost. Sommige eigenschappen kunnen zelfs je verkoop hinderen. 
  1. Verkoop aan het hele gezelschap
    Als de hele familie mee gekomen is, betrek dan de hele familie in het gesprek. Als iemand van het gezelschap zich niet of te weinig aangesproken voelt, kan hij of zij advocaat van de duivel worden en je plannen dwarsbomen. Let op lichaamstaal!
  1. Vertel de voordelen
    Een klant koopt geen eigenschappen, tenzij hij zeer goed op de hoogte is van je product of dienst. Voor de leek zal het worst wezen dat de motor van de boormachine 2500 watt is. Hij moet een gat kunnen boren in 12 cm beton, en dat verwacht hij van jouw voorstel. Dus probeer aan de hand van jouw vragen te kijken welke voordelen de klant zoekt of nodig heeft van jouw dienst of product. Voor de ‘leek’ is het niet altijd gemakkelijk om de eigenschappen aan de voordelen te koppelen.
  1. Je bent géén goede referentie
    Tenzij je met de klant een goede vertrouwensrelatie hebt, ben je geen referentie. Dus vertellen dat je steeds het merk X gebruikt om te schilderen, zal bij een eerste bezoek van de klant de gedachte doen rijzen dat je op het merk X meer verdient dan op de rest en dit argument keert zich tegen je. De klant zal mogelijk denken dat je product X niet aanprijst om dat X de beste verf is, maar omdat je daar het meeste op verdient.
  1. Denk niet dat de klant weet wat hij wil
    Begin je gesprek niet met de vragen “Wat zoekt u, Waarmee kan ik u helpen, Kan ik u helpen, Zoekt u iets speciaal, Wat kan ik voor u betekenen, etc.” Deze vragen zijn te verkoopgericht. Bovendien kan de klant die alleen maar beantwoorden als hij inderdaad al (heel) wat informatie heeft over zijn behoefte. In dat geval ben je wellicht niet de eerste zaak die hij bezoekt. Een klant die weet wat hij zoekt begint trouwens zelf een gesprek richting product of behoefte. Als hij dat niet doet is de kans zeer groot dat hij niet weet wat hij nodig heeft. Stel dan klantgerichte vragen.
  1. Prijzen noemen?
    Vertel alleen maar de prijs als je de voordelen van je product of dienst hebt vernoemd. In de aankoopbalans zit de prijs aan de bezwarenkant. Vul dus eerst de andere kant van die balans met voordelen. Pas als de voordelenkant het zwaarste is, zal de klant kopen.

Verkopen is topsport. Wanneer je je vak serieus neemt is er veel te winnen. Je ziet meteen het resultaat van je inspanningen. Soms heb je geluk, soms verknal je het en steeds vaker zul jij het verschil gaan maken. Leer van je fouten door na een gesprek even terug te kijken hoe jij het gedaan hebt en wat je beter kon doen. Zet vervolgens jezelf weer op scherp want volgens mij komt daar weer een klant binnen…. Succes!

GOAL trainingen trainde duizenden professionals in iedere branche inclusief Horeca, Productie, Overheid, Retail, B2B Verkoop en Dienstverlening. Met 20 jaar ervaring in een continue veranderende wereld is GOAL trainingen een ervaren partner om jou, jouw team en jouw bedrijf te helpen groeien.

Nieuw in de retail? Lees deze tips voor beginnende verkopers waarin het leren luisteren niet onbelangrijk is. Daarmee ben jij, in het directe contact met de klant de onderscheidende factor.

Geïnspireerd geraakt? Like on op de Facebook knop onder deze blog!

Leave a comment

9 Tips voor beginnende verkopers in de retail

Proficiat, je hebt net een baan gekregen als verkoper/ster in een kledingzaak! Dus vol enthousiasme stap je de eerste dag de winkel binnen en wacht je vol ongeduld op jouw eerste klant.
En daar is hij! Met wat schroom komt hij je winkel binnen en je hart slaat een keertje over. Spannend! Hier is jouw eerste moment van glorie, jouw allereerste verkoop. Je loopt richting klant, ondertussen zoekende naar een goede openingzin voor het gesprek….

“Kan ik u helpen?” vraag je  met een glimlach die uitstraalt over je hele lichaam. “Nee” zegt de klant, “Ik kijk maar even rond.”

“Geen paniek”, denk je, “ik blijf wel in de buurt en vraag het hem dadelijk nog een keer als hij wat vast pakt”. Op het ogenblik dat de klant de stof van een trui voelt om the checken of deze aangenaam is, lanceer je de tweede poging: “Als u hem wil passen: achter zijn de paskamers”. De klant schrikt, staakt zijn onderzoek met een betrapt gevoel en maakt zich uit de voeten. Jij voelt je afgewezen en blijft teleurgesteld achter met al je goede wil om de klant te helpen.

Met de volgende tips kun je de score nu gaan verbeteren:

Tip 1: Laat de klant de zaak eerst verkennen
De klant wil eerst kijken of de zaak beantwoordt aan zijn verwachting. Dit gaat verder dan alleen maar de koopwaar Het heeft met meer dingen te maken. Bijvoorbeeld de mentaliteit en filosofie van het bedrijf. Past deze bij de levensvisie van de klant, enzovoort.

Tip 2: “Bewaak” je winkel niet
Soms geven de medewerkers van het bedrijf aan de bezoekers de foute indruk dat men bezoekers moet observeren. Want hij is wel te vertrouwen? Winkeldiefstal bestaat dus echt! Als je deze indruk aan de klant geeft, belemmert dat je verkoop.

Tip 3: Lach niet met wat nu komt: Begroet de klant
Deze tip is zo vanzelfsprekend dat hij belachelijk overkomt. Laat ons daar geen “ja/nee” spelletje over maken, maar beantwoord heel even deze vraag: word jj altijd begroet in een winkel?  Nee dus! Toch kent iedereen de regel  dat een begroette klant al voor de helft gewonnen is!

Tip 4: Geef de klant de tijd
Men gaat ervan uit dat een klant binnen komt met de bedoeling om iets te komen kopen. Deze overtuiging leeft vooral bij de verkoper en niet bij de klant. Deze wil soms maar eens komen kijken naar de nieuwe dingen. Als deze hem dan echt bevallen kan er een behoefte ontstaan. En pas dan zal er mogelijk gekocht worden. Geef de klant dus die tijd. Trouwens een klant die weet wat hij wil stelt zelf vragen of loopt dadelijk naar het gezochte artikel.

Tip 5:  Wees geduldig en stel vragen
Laat de marketing en de styling van je zaak zijn werk doen. Pas als de klant fysiek echt interesse toont, zal hij naar je luisteren. Maak het dan voor hem boeiend en stel vragen. De antwoorden van de klant vormen voor hem de redenen waarom hij eventueel zal kopen.

Tip 6:  Geef aandacht en luister
Tevredenheidsonderzoek bij winkelende klanten toont aan dat gebrek aan aandacht en luisterbereidheid één van de toppers in hun commentaar.

Tip 7:  Koning klant
Je hebt vast zelf al de indruk gekregen dat je bij je binnenkomen een storende factor was in een winkel. De medewerkers zijn juist bezig met een hevig debat over … voetbal, tv-progamma’s, etc. Nu moeten ze ermee stoppen, gestoord door die vervelende klant. Raar dat iemand die geld komt brengen naar een ander zo weinig aandacht krijgt en zich soms zelfs niet welkom voelt.

Tip 8:  Omgaan met mensen is leuk!
Op de vraag wat ze zo prettig vinden aan hun werk antwoorden verkopers massaal: de leuke en vele contacten die men kan hebben, het omgaan met mensen. Laat het dan ook merken.

Tip 9: Veel productkennis geeft veel zelfvertrouwen
Bij jou kopen doet men pas als er vertrouwen is. Je moet dus het nodige zelfvertrouwen hebben, want waarom zou een klant een verkoper vertrouwen die zichzelf niet vertrouwt? Dit gevoel geef je aan de ander bij te weinig zelfvertrouwen. Vooral als je nieuw bent in de branche is er meestal productkennis tekort. Dit verkleint jouw zelfvertrouwen. Zorg dus dat je werkt aan je productkennis! Regel het!

De retail is een boeiende branche waarin het meer en meer draait om de beleving. Jij als verkoper hebt daar misschien wel de belangrijkste invloed op. Met deze 9 tips zal het je lukken om snel een goede start te maken! Veel succes met je nieuwe job!

Verkopen kun je leren. Met een verkooptraining kun je jouw talent ontwikkelen.  Wees bewust van jouw invloed en vermijdt irritant gedrag dat de klant verdrijft. Stap voor stap zul je vaker gesprekjes kregen en daardoor meer verkoop.

Leuk artikel? Like ons hieronder op facebook!

Leave a comment

7 tips om je medewerkers te enthousiasmeren

Gemotiveerd en enthousiast blijven tijdens het werk kan moeilijk zijn voor veel werknemers. Terwijl de managers en werkgevers proberen om het bedrijf vooruit te duwen en klanten tevreden te houden, kunnen ze soms vergeten hun werknemers te motiveren, te inspireren en het enthousiasme hoog te houden. Hier zijn 7 tips over hoe je je werknemers gemotiveerd en positief kunt houden tijdens de tijd dat ze bij je bedrijf werkzaam zijn.

1.   Open communicatie
Niemand wordt graag in het ongewisse gelaten. Vooral de werknemers niet als het over hun werk gaat. Met open communicatie zullen werknemers zich meer begrepen en gerespecteerd voelen. Natuurlijk hoef je niet elke detail te vertellen. Maar tijdige communicatie van belangrijke details op een professionele manier is belangrijk om ze gemotiveerd te houden.

2.   Geef ze een inspirerende missie
Een cruciaal onderdeel van het enthousiameren en inspireren van je werknemers is hen een doel te geven dat ze begrijpen en waar ze trots op kunnen zijn. Niets is meer demotiverend dan werken zonder een duidelijke visie en kennis van hoe je werk invloed heeft op het totaalplaatje van het bedrijf. Een missie of een aantal doelstellingen die echt aansluiten bij het doel van al die hard gewerkte uren, dat betekent dus niet het maken van meer geld voor het bedrijf. Een juiste missie kan fungeren als een effectief instrument om meer inspiratie op te wekken.

3.   Help hen beter te worden
Werknemers willen vooruit komen in hun afdelingen, hun bedrijf en hun carrière. Mogelijkheden voor persoonlijke en professionele groei kunnen helpen medewerkers te motiveren op het werk. Geef ze concrete en constructieve feedback, zodat ze weten hoe ze hun prestaties kunnen verbeteren. Hen helpen om beter te worden, zal hun gevoel van eigenwaarde en de manier waarop ze zich voelen over hun werk verbeteren.

4.  Erken hun werk
Een van de belangrijkste redenen waarom werknemers hun enthousiasme verliezen tijdens het werk is het gevoel hebben dat wat ze doen niets uitmaakt. Dat het werk geen positieve feedback van hun managers garandeert. Iets zo eenvoudig als een e-mail bedankje aan de werknemers van een gehele afdeling voor de extra uren in het weekend, of een vermelding op een personeelsvergadering, kan een groot verschil in de motivatie van je medewerkers maken.

5.  Word hun advocaat
Niets demotiveert medewerkers sneller dan het hebben van een baas waarvan ze voelen dat die niet aan hun kant staat. De primaire rol van een manager zou moeten zijn om zijn team te helpen hun werk te doen en ervoor te zorgen dat ze de hulpmiddelen, inbreng en ondersteuning hebben om het goed te kunnen doen. Praat met je medewerkers, vraag of ze geen problemen of vragen hebben en vertegenwoordig de belangen van je werknemers. Dit zijn allemaal manieren waarop je kan fungeren als hun pleitbezorger.

6.  Stimuleer onderlinge teamwork
Werknemers in afzondering laten werken kan leiden tot het gevoel dat ze geen deel uitmaken van het team. Dat kan dus invloed hebben op hun motivatie. Moedig werknemers aan om samen te werken, om elkaar te leren kennen en laat ze van elkaar leren. Kameraadschap kan grote stappen maken naar het gevoel van saamgehorigheid.

7.   Deal met de ongemotiveerde werknemers
Ten slotte zijn er enkele gevallen waarin een werknemer simpelweg helemaal niet wil werken. Deze werknemers zijn niet alleen ongemotiveerd of niet enthousiast, ze zijn in bijna allergisch voor werken en zullen er alles aan doen om het te vermijden. Het probleem hier is dat hun negatieve houding veel invloed kan hebben op de rest van het team en dat verlaagt de motivatie op de werkvloer. In deze gevallen moeten de managers de zaak zo snel mogelijk aanpakken. Zelfs als dat uiteindelijk ontslag betekent.

Gefrustreerde, negatieve en al afgehaakte medewerkers zijn slecht voor je business, voor je team en voor jouw gezondheid. Snel ingrijpen is de beste remedie. Succes met het implementeren van deze 7 tips!

Meer lezen over groepsdynamiek binnen je team?  Hier lees je 10 tips voor verbinding en vertrouwen binnen je team.  Wij zijn benieuwd naar jouw manieren om je medewerkers gemotiveerd te houden. Schrijf ze op in de commentbox onder dit artikel.

Ben je geinspireerd geraakt? Like ons op de Facebook knop hieronder!

Leave a comment

Irritant verkoop gedrag dat je klant verdrijft

Gemak dient de mens! Ook in de retail. Steeds meer techniek komt beschikbaar om beleving in de winkel te ondersteunen. We hoorden al van spaarsystemen op smartphones en zelf spiegels die complimenten geven aan badpak passende dames!
Detaillisten worstelen met lagere bezoekersaantallen, door de consument die zit te wachten op de uitverkoop deal, en met de niet aflatende druk van het internet, dat met de recente uitbreiding van bol.com en de komst van Amazon alleen maar groter gaat worden. Dat kan gaan voelen als een mission impossible. Sommige retailers zoeken hun heil in technische gadgets en verliezen uit het oog waar het werkelijk om draait: Wat gebeurt er nu werkelijk op de winkelvloer waardoor uw klanten niet meer terug komen?

 

 

Wij zetten 7 irritante gedragingen op een rij dat het winkelpubliek weg houdt en je KPI (Key Performance Indicators) doet afnemen:

1.    Hallo, kan ik u helpen?
“Hallo, kan ik u helpen?” Soms zelfs van achter de toonbank. De intentie om te begroeten is goed. Maar als het vanachter de toonbank komt, of net als iemand binnen loopt, schrikt het veel mensen af.
Waarom? Ze hebben niet de kans gehad om even los te komen van het verkeer buiten en zich even te oriënteren in de winkel. Ze zien maar amper waar die groet vandaan komt en aan wie het gericht is. Het is dan ook niet vreemd dat ze het vaak gewoon negeren! Het is veel moeilijker om op die manier contact te maken met je klant. En … die afgezaagde openingszin, dat kan dus echt niet meer! Hier lees je meer over begroeten en van kijkers kopers maken.
Hoe wel?: Begroet de klant met de juiste woorden, zonder dat er obstakels tussen jou en de klant zijn en zorg dat je oogcontact kunt maken.

 2.    Wil je het zien?
Je hele productpresentatie moet erop gericht zijn om het koopgedrag van je klant te stimuleren. Dat is je werk! Je wilt dat ze een item aanraken, aantrekken, proberen of ermee spelen. Wanneer je een medewerker hoort zeggen ‘Wil je het zien?’, voelen veel klanten zich daardoor bezwaard en antwoorden ‘Nee’.
Hoe wel?  Neem het uit het rek, open de vitrine, geef het de klant in de handen en zeg: ‘Probeer eens!’

3.    “Nee, volgens de computer hebben we dat niet.”
Een computer gebruiken om te vertellen dat een artikel niet op voorraad is mag dan misschien sneller zijn, het voelt echter niet goed. Je bent te gefocust met je pc of tablet bezig en het verkleint je kans om een alternatief aan te bieden; hetzelfde jasje in een andere kleur, dezelfde schoen in een grotere maat om te kijken of het de klant werkelijk bevalt, enz.
Hoe wel?  Train je medewerkers bij gebruik van pc of tablet ook te vragen naar een alternatief. Voorkom dat ze tegen de klant moeten zeggen “Nee, die hebben we niet.”

4.   Dit artikel is afgeprijsd
Soms komt een klant bij de kassa met een artikel dat afgeprijsd is waarvoor ze bereid zijn het volle bedrag te betalen. Het lijkt vriendelijk dat je als verkoper of caissière dan vertelt dat ze een afgeprijsd artikel gekocht hebben, maar tegelijkertijd ontneem je jezelf en de winkel de kans om wat extra’s te verkopen. Wanneer de klant gezien had dat het artikel afgeprijsd was, had hij of zij er misschien meer van gekocht of nog iets erbij gekocht. En omdat de prijs omlaag gegaan is, moet je als winkel nu eenmaal meer verkopen om toch nog je marge te halen. Als deze klant alleen met dit afgeprijsde artikel de winkel verlaat, laat je ook die kans lopen.
Hoe wel?: Zorg ervoor dat al je artikelen duidelijk geprijsd zijn en dat je aanbiedingen eruit steken. Gebruik het feit dat ze in de uitverkoop zijn om er meer van te verkopen.

 5.    Niet luisteren
Op zoek naar een winterjas loopt een klant een winkel in. De verkoper die hem helpt bij zijn zoektocht loopt direct naar de gewatteerde jassen. De klant bedoelde echter een lange trench coat. Maar dan niet een grijze. Dat staat hem niet. Waarop de verkoper naar de lange jassen loopt en er eentje uithaalt met een grote, open V-hals in het.. grijs.
Luister naar wat de klant zegt! Als hij een warme jas zoekt, wil hij er vast niet een met een grote V-hals. Als hij grijs bij de ene jas niet leuk vindt, dan is de kans heel groot dat de tweede het ook aflegt.
Wat wel?: Luister naar de zorg, de behoeften, de wensen van je klant. Negeer ze niet! Het zijn kansen.

6.    Oneerlijk zijn
“Het staat u leuk!” mag dan leuk klinken. Op het moment dat de klant twijfels voelt als je deze woorden uitspreekt, maak je een grote fout. Jij maakt je op dat moment als verkoper èn als mens totaal ongeloofwaardig. Je overtuigingskracht is meteen naar een dieptepunt gedaald. De klant ruikt oneerlijkheid en verkoop is een vertrouwens economie. Wanneer je het vertrouwen van de klant niet hebt, zul je ook diens klandizie niet krijgen.
Hoe wel? Wees gewoon eerlijk. Zelfs als je nu de deal verspeelt. De kosten van liegen zijn gewoon te hoog.

7.    Ongeduldig zijn
Ook al is het niet het geld van de verkoper, het lijkt er soms wel op dat de verkoper weet wanneer het uitgegeven moet worden. Wanneer je de twijfels van de klant niet begrijpt en waardeert, wrijf je de klant echt tegen de haren in. Soms is een klant klaar om te komen maar nog wat onzeker en aarzelt nog voor hij of zij het ‘ja-woord’ geeft.
Wat wel?  Stel je dienstbaar op als een klant nog aarzelt. Zij zullen het waarderen, je hun werkelijke twijfels sneller noemen en vertrouwen krijgen in de aankoop en/of in jou.

8.    Een betweter willen zijn
Kennis van zaken hebben is een goede zaak maar je kunt daar ook in doorschieten. Het lijkt wel of sommige verkopers er een sport van maken hun klanten van hun ongelijk te overtuigen. Ze komen met argumenten die het tegendeel beweren om zo te laten zien hoe slim ze wel niet zijn.
Slechte actie en helemaal niet slim. Verkoop is geen wedstrijd om de slimste te zijn. En klanten, in ieder geval die waar je zaken mee wilt doen, zijn geen idioten. Vaak hebben zij zich terdege voorbereid en hebben ze het internet afgezocht naar informatie over hun aankoop.
Wat wel? Respecteer de mening van de klant. Luister oprecht en stel open vragen over hun oordeel. Voeg eventueel informatie toe zonder de ander te willen overtuigen.

 9.    Geen echte aandacht geven
Op het horloge kijken, spelen met de smartphone, tikken op je computer. Allemaal signalen aan de klant dat je geen aandacht voor hem of haar hebt. Het interesseert je blijkbaar allemaal niet. Klanten vinden verkopers die niet betrokken zijn irritant. Speciaal als ze geen antwoorden geven op hun vragen. Verkopers die niet betrokken zijn, geen aandacht geven, ongeïnteresseerd zijn of op een andere manier afhaken zorgen voor klanten die afhaken.
Wat wel?: Er ècht zijn voor je klant. Oprechte aandacht en belangstelling geven. Openlijk uiting geven hoe belangrijk je hen en hun business vindt.

10.   Opdringerig en pusherig zijn
Niemand houdt van een opdringerige verkoper. Sterker nog, opdringerigheid is in Nederland bijna synoniem aan verkopen! Mensen vinden het heerlijk om te kopen, maar haten als het verkocht voelt. Een goede verkoper dringt zich of zijn product niet op, maar maakt het product aantrekkelijker zodat de klant het hebben wil. Opdringerig gedrag echter, jaagt je klant je winkel uit.
Wat wel? Duw niet, trek. Leidt je klant door het verkoopproces.  Maak het aantrekkelijk voor de klant om te kopen door hen goede redenen te geven om te kopen.

11.    Niet authentiek of onecht zijn
Verkopers die klinken als een operator en een standaard riedel afdraaien,  komen over als op de automatische piloot. De klant weet, dit zegt de verkoper tegen iedereen. En ik ben niet iedereen! Mensen willen interactie met mensen, niet met robots.
Als een verkoper niet echt is, waarom zou de klant u dan willen geloven? Een verkoper die een script opleest, het is alsof je naar een bandje luistert. Het is niet geloofwaardig, niet enthousiasmerend, niet energiek maar meer een soort van interruptie.
Wat wel?:  Een succesvolle verkoper heeft een echte boodschap te delen. Van mens tot mens.

Waarom zijn deze gedragingen irritant? Ze zijn irritant omdat ze uw KPI omlaag halen. Er zijn manieren te trainen om het beter te doen, om van kijkers kopers te maken, om het beter te doen dan vele van uw online en offline concurrenten. Uw verkoopvloer is de plek om daar iedere ochtend opnieuw aan te werken.

Je kunt er veel zelf aan doen. Maar je wordt nooit een top-speler zonder coach of training. Neem contact met ons op voor een voorstel op maat.

Meer lezen over winkelverkoop zonder koopdruk of waarom het in de winkel van de concurrent drukker is?  Hier 10 tips om je winkelomzet te verhogen.

Goede tips gelezen? Like ons hieronder op de Facebook pagina.

Leave a comment

7 tips om constructieve feedback te geven

Een lezer van onze blog vroeg: “Ik ben bang dat ik niet de feedback krijg die ik nodig heb om te groeien en om beter te worden in mijn job. Ik maak me zorgen zo niet door te groeien naar het volgende niveau in mijn carrière. Mijn manager is een aardig persoon en lijkt tevreden met mijn werk, maar ik hoor zelden bijzonderheden over wat ik beter kan doen. Een paar keer heb ik geprobeerd rechtstreeks te vragen om feedback, maar hij was vrij vaag en zei dat alles goed was. Hoe kan ik echte feedback krijgen van hem die ik in mijn ontwikkeling gebruiken kan?”

Deel van het probleem – misschien het hele probleem – is dat de meeste mensen, zelfs managers, niet goed zijn in het geven van constructieve feedback. Als er een duidelijk probleem is, kunnen ze het aankaarten.  Maar zelfs dan, doen ze dat niet altijd!

 

Hoewel feedback geven en ontvangen een delicaat proces kan zijn, is er geen twijfel over hoe waardevol feedback is om problemen helder te krijgen en op te lossen.  Door feedback op een constructieve, positieve manier te gebruiken kan feedback doen waarvoor het bedoeld is: het helpen verbeteren en groeien van de medewerkers. Hier zijn tips die je kunnen helpen op weg naar het geven van constructieve feedback:

1.   Creëer een veilige sfeer
Geloof het of niet, van de mensen die feedback ontvangen, gebruikt slechts zo’n 30% van de mensen het. Als de persoon die de feedback ontvangt zich oncomfortabel en niet veilig voelt, heeft dat een negatief effect op het rendement van de feedback.  Wanneer je niet een soort vriendschapsrelatie met een collega of een werknemer hebt die toestaat vrijwel alles tegen elkaar te zeggen, moet je je best doen een veilige sfeer te bouwen. Wees niet betuttelend. Je feedback zal niet productief zijn als het de ander een slecht gevoel geeft of  hen belachelijk maakt voor collega’s.

2.   Wees positief
Geef minstens zo veel positieve feedback als dat je negatieve feedback geeft. Positieve feedback geeft een goed gevoel en opent de ontvanger voor nieuwe ideeën. Kritiek of negatieve feedback  voelt aanvallend waardoor direct een bedreigings- en defensie reactie wordt ingeschakeld. Je hoeft corrigerende of negatieve feedback niet te vermijden als je feedback geeft. Bouw het in tussen positieve feedback en/of zorg dat je het opvolgt met een voorstel of resultaat. ‘Positieve’ feedback is nooit een verspilling van tijd. Het geeft aan dat je andermans acties waardeert en het geeft ook de gever een positief gevoel!

3. Wees specifiek
Mensen reageren over het algemeen beter op een specifieke, positieve tip of suggestie. Vermijd uitspraken als,: “Je moet meer spraakzaam in vergaderingen worden.”  Zo’n uitspraak is onduidelijk en kan op een heleboel manieren worden geïnterpreteerd. Zeg iets dat specifiek en positief is en wat zich richt op de gewenste taak, zoals “Je bent oplossingsgericht. Ik wil ten minste één advies van je horen in elke vergadering zodat we samen aan de vooruitgang van het project kunnen werken.”

4.  Geef feedback meteen
De volwassen hersenen leren het beste best door actie. Als je drie maanden wacht om iemand te vertellen dat zijn of haar prestaties gemiddeld zijn, kan hij of zij niet begrijpen welke verandering verwacht word. Ons geheugen is selectief. Zeker op middellange en lange termijn.
Om een feedback cultuur te bevorderen, kunnen leidinggevenden feedback inbouwen in vergaderingen en e-mails en gewoon op de werkplek. Positieve feedback kan daarbij niet vaak genoeg gegeven worden!
Als je feedback geeft over iets dat emotioneel geladen is, kun je een dag of twee wachten. Een week is echter te lang.
Belangrijke feedback moet je ook belangrijk maken. Het vraagt om de juiste tijd en plaats. Als je wilt dat de ander jouw feedback serieus neemt, moet je het ook serieus brengen. Belangrijke feedback geef je niet in de gang.

5. Wees streng, niet gemeen
Feedback geven moet met respect en het nodige invoelingsvermogen gebeuren. Een verkeerde boodschap kan jarenlang blijven hangen. Als iemand een steekje laat vallen op het werk en je wil feedback geven,  is het goed om allereerst naar zijn of haar mening over de situatie te vragen. Luister om te kunnen oordelen, zonder te veroordelen.  Zeg bijvoorbeeld niet hoe dom de actie was (zelfs niet als dit zo was).

6.  Feedback geven doe je niet met een formulier
Wie feedback geeft door het invullen van formulieren heeft de strijd al verloren voordat die begonnen is. Als je formulieren gebruikt als basis voor vergaderingen over prestaties, verander je een gesprek dat een nuttig gesprek had kunnen zijn, in een onhandig en angstig inspectie moment.
De meest waardevolle feedback, is de dagelijkse interactie tussen managers en hun team. Interacties die niet kunnen worden vastgelegd op papier. Nog veel bedrijven doen jaarlijks de beoordelingen. Het effect van zo’n beoordeling van bovenaf is gering. Door feedback op een dagelijks niveau te geven, wordt het duidelijk wat de medewerker kan veranderen en waar hij de hulp van zijn leidinggevende bij nodig heeft. Immers, is het werk van een leidinggevende niet om datgene te geven wat zijn teamlid nodig heeft om diens werk goed te kunnen doen? Open vragen stellen en goed observeren levert meer op dan alleen te vertellen hoe een medewerker zijn werk moet doen.

7.   Beoordelen is niet hetzelfde als feedback geven
Een beoordeling gaat over hoeveel jij waard bent voor een organisatie. Promotie gaat over economie en vaardigheden. Dat hoort in een beoordelingsgesprek thuis. Feedback in een functioneringsgesprek. Promotie en feedback moeten los staan van elkaar.
Feedback is een gesprek over het succes van je mensen. Wat je voor je bedrijf, je team of klanten betekent of kunt betekenen.  Feedback over prestaties is  informeel en collegiaal.  Voortgangsgesprekken binnen teams kunnen wekelijks plaatsvinden. Formele sessies maandelijks, per kwartaal of elk half jaar. Heb gesprekken, geen beoordelingen. En deze gesprekken omvatten nooit discussies over beloningen. Houd dus het beoordelingsgesprek en het functioneringsgesprek gescheiden!

Kort samengevat: houd je feedback positief, concentreer je op specifieke gebeurtenissen en gedrag die je verwachtingen overtreffen, en laat medewerkers weten hoeveel je hun inspanningen waardeert. Je verbetert het moreel en vertrouwen terwijl je een hoger prestatieniveau stimuleert. En je medewerkers zullen je inspanningen waarderen omdat ze zich gehoord voelen in wat ze nodig hebben op hun werkplek.

Feedback verbetert de samenwerking en feedback is nodig in een toekomst met constante veranderingen.  Lees ook hoe je om kunt gaan met negatieve feedback.

Heb je ideeën om jouw feedback te verbeteren? Like ons hieronder op je Facebook!

Leave a comment

21 Blunders van de Baas

Niemand is perfect!  En niemand heeft altijd 100% gelijk (zelfs Steve Jobs of Reinhout Oerlemans niet) en dit geldt ook voor de leiders binnen een organisatie. Maar er zijn fouten en FOUTEN.

Het belangrijkste is om je fouten te realiseren, te analyseren en je gedrag te veranderen waardoor je ze in de toekomst kunt voorkomen. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Wanneer je gedrag of fouten wilt verbeteren, dan is de eerste stap van doorslaggevend belang: Je moet je eigen fouten realiseren. Daarom willen wij de meest voorkomende leiderschapsfouten met je delen. Waarschijnlijk zijn ze niet nieuw voor je, misschien ben je er zelfs al vertrouwd mee! Misschien herinner je sommige van je eigen bazen die je te verduren had.

 

'Blunders van de Baas'

Gratis E-book '21 Blunders van de Baas'

Maar sta er eens bij stil: welke fouten maak jij zelf als manager? Elke manager heeft deze fouten wel eens gemaakt. Het effect op de motivatie van je werknemers kan rampzalig zijn. We hebben in deze blog 8 Blunders van de Baas, een aantal veel voorkomende fouten op een rij gezet. Sommige zijn erg voor de hand liggend, andere zijn een beetje vager. Ze zijn echter allemaal essentieel. Maak je niet schuldig aan deze management blunders, zodat ze je team, werknemers en bedrijf niet duur komen te staan.

1.  Geen vertrouwen geven
Wanneer managers er geen vertrouwen in hebben dat hun mensen hun werk goed doen, speelt dit gebrek aan vertrouwen door op een aantal schadelijke manieren. Micro managing is één voorbeeld hiervan, constante controle een andere. Behandel mensen alsof ze onbetrouwbaar zijn – kijk naar ze, volg ze, waarschuw ze voor elke kleine fout- omdat een paar mensen onbetrouwbaar zijn. Uiteindelijk gaan mensen aan je verwachtingen voldoen!

2.  Niet luisteren en hun meningen niet waarderen
Actief luisteren is een kritische vaardigheid van een manager. Je kunt managers in ‘actief luisteren’ trainen maar als een manager van mening is dat luisteren een manier is om te tonen dat hij of zij mensen waardeert, is een training vaak al niet nodig.
Luisteren is een erkenning en demonstreren van je waarden. Wanneer medewerkers zich gehoord voelen en weten dat je naar ze luistert, voelen ze zich belangrijk en gerespecteerd. Je krijgt veel meer informatie wanneer je dagelijks de sluispoorten openzet.

3.  Niet reageren op knagende problemen en kwesties
Managers hebben de gewoonte om te hopen dat een ongemakkelijke kwestie, werknemers conflicten of onenigheid gewoon vanzelf verdwijnt als je het niet provoceert of probeert op te lossen. Geloof me, het gebeurt niet!
Kwesties, vooral tussen mensen worden alleen maar erger tenzij er iets wezenlijks verandert. Een proactieve bemiddeling van de manager in de rol van coach of mentor en controleren of de medewerk(st)er de nodige vaardigheden heeft om het probleem zelf op te lossen, is absoluut noodzakelijk. Drama en hysterie onderbreken productiviteit, motivatie en betrokkenheid van de medewerk(st)er.

4.  Vooral geen ‘Nee kunnen zeggen
Ben jij een persoon die het moeilijk vindt om Nee te zeggen tegen mensen? Zo ja, wellicht heb je dan veel te veel projecten en verplichtingen op je bord liggen. Dit kan leiden tot slechte prestaties, stress en gebrek aan motivatie. Of misschien ben je een micro-manager: iemand die alles zelf controleert of al het werk zelf doet, want niemand anders kan het werk goed doen. (Niet alleen managers hebben hier last van!) Hoe dan ook, teveel hooi op je vork nemen is een slecht gebruik van je tijd en het kan je de reputatie opleveren dat je slordig en gehaast werk levert.

Je kunt de subtiele kunst om Ja te zeggen tegen de persoon, maar Nee tegen de taak gemakkelijk leren. Deze vaardigheid helpt je om je te verweren, terwijl je wel de goede gevoelens binnen de groep handhaaft. Als andere personen steeds wachten op jou Ja bij elk verzoek, leer dan om sterk in je schoenen te staan en koel te blijven onder druk.

5.  Medewerkers geen kansen geven om zich te ontwikkelen!
De meeste mensen willen zichzelf ontwikkelen. Ze willen groeien, als persoon en in hun werk en beter worden in wat ze doen. Natuurlijk, je moet je werknemers een kans geven om extra opleidingen te volgen en nieuwe dingen te leren. Maar dat is nog niet alles: Als je ze echt wilt helpen om zich verder te ontwikkelen laat je hen op basis van hun vaardigheden en sterke punten werken en heb je realistische doelen opgesteld. Feedback is daarbij heel belangrijk. Mensen hebben kritiek en lof nodig. Iedereen die zich wil verbeteren, heeft baat bij oprechte en constructieve feedback. Als manager moet je het werk van je collega’s op een oprechte manier beoordelen en geef je constructieve feedback.

6.   Kansen missen om het werk leuk te maken
‘Baas zijn’ is een serieuze zaak, daarover geen twijfel. Ondanks de ernst van deze verantwoordelijkheden, maken de beste leiders van hun organisaties leuke plaatsen om te werken. Je mensen besteden ongeveer een derde van hun leven op hun werk. Maak het een aangename en fijne plek voor hen.

7.  Het veel te vrijblijvend houden!
Veel managers durven niet echt te vertellen waar het op staat. Ze willen zich niet te veel verplichten en de opties open houden. De aard van hun niet-ontwijkend gedrag kan vaak worden herkend in hun toespraken en gesprekken. Zinnen worden vervormd en vage expressies worden gebruikt, zoals:

  • Synergy effecten
  • Een nieuwe oriëntatie moet de zaken in beeld brengen
  • Proactive downsizing

We kennen allemaal wel een paar van die mooie. Sommige van deze managers merken niet eens meer dat ze alleen maar algemene kretologie uitstoten – maar hun werknemers doen dat zeker! Draai niet om het onderwerp heen. Als manager wil je begrepen worden. Commiteer jezelf. Formuleer doelen duidelijk en vertel je collega’s precies wat je van hen verwacht. Neem beslissingen en wees betrouwbaar, want dat zal je consequent maken. Ben jij vastberaden en consequent?

8.  Falen om de overgang naar ‘manager’ te maken
Sommige nieuwe managers zijn meer dan gekwalificeerd, maar kunnen niet de overgang naar hun nieuwe rol maken. Verantwoordelijk zijn voor het werk van een heel team kan een hele hap zijn. Als dit vertrouwd klinkt, kun je de situatie onder controle krijgen voordat het uit de hand loopt. Je leidinggevende vaardigheden kun je door middel van online business cursussen of leiderschapstrainingen ontwikkelen. Het leren van de technieken van grote leiders zal je helpen bij het overwinnen van deze uitdaging en versterkt je vermogen om te leiden.

De ondergang van vele leiders is dat hun eerste successen hun ego’s opblazen. Vergeet nooit je wortels. Denk niet dat je onoverwinnelijk of onfeilbaar bent, en zet jezelf niet boven iets of iemand. Een oud gezegde zegt: “Trots gaat vóór vernietiging”, en managers zouden die tatoeage op hun onderarm moeten zetten. Managers kunnen zelfgenoegzaam worden, het gevoel hebben dat ze alles weten om hun werk met succes uit te voeren en geen noodzaak zien om een andere manier te leren. Dit kan leiden tot het geloof dat alles moet gebeuren op hun manier. Grote leiders gebruiken de beste manier (hun manier of een nieuwe aanpak ) om een taak te vervullen.

Wil je meer tips om fouten te voorkomen als baas? Klik dan hier om ons GRATIS E-book “21 Blunders van de Baas” te ontvangen.

Schrijf in het reactie veld hieronder wat jouw actiepunten zijn om een goede manager te zijn. Of heb je voorbeelden van management stijlen die niet motiveerden maar zelfs het tegenovergestelde bereikten? Ben benieuwd!

Geen tips missen? Zorg dat je je inschrijft voor de ‘GOAL Inspirator’

Een goede manager zijn?  Een gemotiveerd team presteert beter. Hoe houdt jij je medewerkers gemotiveerd? Een belangrijke waarde voor een team is vertrouwen. Hier 10 tips voor vertrouwen binnen een team.  Als manager moet je duidelijkheid geven. Goede feedback zorgt al voor teambuilding.

Leuk artikel? Like ons hieronder op onze facebook pagina. Bedankt!

Leave a comment