17 tips voor méér energie

Méér energie, méér plezier, méér productiviteit

Iedereen kent dat gevoel wel om uitgeteld te zijn, geen puf te hebben, gewoon moe te zijn. Zo moe dat zelfs dat vette feest, die spannende uitverkoop of dat gezellige etentje je niet kunnen bekoren. Je hebt simpelweg niet de energie om er naar toe te gaan.
Wanneer je zo moe bent, leidt ook je productiviteit daar onder. Je gaat uitstellen, kunt je moeilijk concentreren op taken en je raakt sneller gefrustreerd over kleine taken. Goede voeding is daarbij erg belangrijk. Het kan natuurlijk nooit kwaad eens goed je bloedwaarden te laten onderzoeken door een arts. Daarnaast wil ik je deze energie-boosters niet onthouden. Probeer er een paar, of gewoon allemaal, om te zien hoe jij jouw energie kunt laten pieken!

17 tips voor méér energie

17 tips voor méér energie | Foto: Istock GettyImages

1.  Zorg voor méér slaap
Dat is een inkoppertje! Maar serieus, de meeste mensen krijgen niet genoeg slaap. Dus het moet wel even genoemd worden! Richt je op 7 tot 8 uur slaap. Meer is niet goed maar veel minder ook niet. Wanneer het je moeite kost om in slaap te komen, laat dan dat mobieltje eens uit je bed. Zorg voor een avondritueel, zoiets als flossen, poetsen, douchen, beetje lezen. Dan ga je lekker liggen en laat je de dag nog even aan je voorbij trekken. Vervolgens tel je van 100 terug en schrijf je ieder nummer op een denkbeeldig bord. Ik beloof je, je haalt de 1 niet! Welterusten!

2.  Drink water ( en minder alcohol)
Vaak zijn we simpelweg niet goed gedehydrateerd. Drink minstens 2 liter water en alleen daardoor zal je je al beter voelen. Zet een twee literfles op je bureau en die moet vanavond op zijn. Proost!

3.  Drink thee ( en minder koffie)
Zit je even in een lunchdip? Sta op en zet een kop thee. Groene thee is gezond, heeft veel antioxidanten en net genoeg cafeïne om weer scherp aan de slag te kunnen!

4.  Excercise!
Deze heb je ook al gehoord! Maar het is waar, sport is één van de beste manieren om de hele dag in een hogere energie te zitten. Zelf vind ik het lekker om om 7 uur in de sportschool te zitten. Maar ook na het werk kan heerlijk zijn. Je profiteert daar de hele avond nog van.

5.  Magnesium
Gebalanceerde voeding zorgt voor voldoende vitamines en mineralen. Magnesium tekort is een oorzaak om je duf en sloom te voelen. Magnesium zorgt voor meer dan 300 biochemische reacties inclusief het omzetten van suiker in energie. Een handvol noten, amandelen, hazelnoten of cashew noten kunnen jouw magnesium-levels op een goed peil houden. Ook heilbot bevat veel van dit belangrijke element.

6.  Doe een dutje
In mijn boek ‘Time to Relax’ promoot ik het dutje. Dat is geweldig! Een korte powernap van 15-20 minuten is precies genoeg om jou een uitgerust gevoel te geven en je bent daarna weer klaar om de strijd aan te gaan. Er is vast wel een rustige kamer op kantoor. Opper je idee aan het management voor een geschikte plek. Overtuig hen dat de productiviteit zal toenemen.

7.  Loop, strech, spring
Neem regelmatig een korte actieve break. Te lang achter elkaar doorwerken is niet productief en trekt jouw batterij helemaal leeg. Maak er een gewoonte van om na een half uurtje even op te staan, te strekken, wat rond te lopen, iets te drinken en even weer je geest op te frissen. Of schaf een kleine trampoline aan! Door een korte actieve break ben je weer klaar om de strijd aan te gaan!

8.  Geen stress
Het grootste energielek is stress. Je zorgen maken geeft stress. Actie ondernemen helpt dan, stress is zinloos en brengt je alleen je energie omlaag. Voorkom conflicten door een goede voorbereiding en duidelijke communicatie. En mocht er toch één onvermijdelijk zijn, praat het dan uit met geweldloze communicatie. Geen stress!

9.  Geef complimenten
Een compliment geven is nòg leuker dan er één krijgen. Bovendien brengt het jou én de ander in een hogere energie. Een welgemeend compliment geven is niet zo moeilijk. Met wat oefenen wordt je zo een kampioen en werk je aan jouw Power Mindset. Ik weet zeker dat je dat je gaat lukken. :)

10. Muziek
Soms kan je humeur je een beetje helpen. De juiste muziek kan daarbij helpen. Heb de juiste playlist paraat op je smartphone.  Speel een paar nummers met een goede beat en je werk swingt weer!

11. Praat met iemand
Alleen werken én je energie niveau hoog houden is lastig. Wanneer je succesvol met iemand samen aan een project werkt kan dat de energie van beide omhoog stuwen, geeft je beide motivatie, frisse ideeën en maakt het een leuk project.

12. Eet minder suiker
De sleutel is je bloed suiker op het gelijke niveau te houden zodat je energie niveau zo gelijk mogelijk blijft. Echter, wanneer je iets zoets eet dan geeft je dat eerst een boost energie. Maar wat dan volgt is een snelle dip in je bloedsuiker. Wanneer je dat een paar keer doet heb je een recept waardoor je je ‘s avonds helemaal uitgeteld voelt.

13. Luister naar jouw bioritme
Natuurlijk kun je niet de hele dag pieken. Iedereen heeft wel een dip op bepaalde momenten. Weet wanneer jou energie het hoogst is en doe dan de belangrijke klussen die om je aandacht en energie vragen. Doe het routine werk, en sommige telefoontjes op de momenten wanneer je energie wat lager is. Laat een wandeling, een dutje of een kop thee je helpen je daar dan doorheen te slaan.

14. Have some fun!
Ons brein moet af en toe kunnen spelen voordat de vonken er weer vanaf kunnen vliegen. Zorg dat je iets hebt om in de pauze een spelletje te doen. Sodoku, Solitaire, Angry birds, tafelvoetbal, hinkelen, jongleren, alles kan!

15. Neem een douche
Neem een douche wanneer dat mogelijk is. Een douche frist jou lichamelijk en geestelijk op. Een warme douche neemt spanning weg, een koude douche zorgt dat je weer wakker wordt. Een wisseldouche doet beide. Waar wacht je nog op!

16. Massage
Je kunt er een bestellen. Zo’n stoelmasseur kan je nek en schouders heerlijk losmaken en je even die ontspanning geven die je nodig hebt of opgebrand voelt.

17. Mediteer
Zelfs een meditatie van 5 minuten is fantastisch om je batterij op te laden en jezelf weer focus te geven. Wanneer je 10-20 minuten tijd hebt, werkt het zelfs nog beter!

Laat me weten of jij nog tips hebt voor meer energie of wat de resultaten zijn als je deze hebt uitgetest. Schrijf je reacties onder deze post!

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Contact us
Leave a comment

6 tips voor de retailer van de toekomst

Verwacht wordt dat in 2016 zo’n 40% van alle retail verkopen via het Internet zal verlopen. Voor traditionele retailers is dat niet erg bemoedigend te lezen. Maar dat zijn wel de prognoses.
De meeste van die online verkopen zullen overigens ook nog eens via het 4G netwerk verlopen. Mobiel dus. Steeds meer consumenten gebruiken hun smartphones in hun zoektocht naar producten. De laatste jaren hebben de meeste websites daarop hun sites aangepast. Zij hebben inmiddels een app, een mobiele website of minimaal een website die zich daaraan aanpast; een responsive website.

6 tips voor de retailer van de toekomst

6 tips voor de retailer van de toekomst   |   Foto: iStock / GettyImages

Is dat nu iets om depressief van te worden als retailer? Ik denk van niet. De retailer van de toekomst pakt het gewoon nèt even anders aan. Cool Blue liet laatst weten dat hun winkels harder groeien dan hun online business. En er zijn nog andere succesverhalen te vinden die tegen de stroom in prima blijken te gedijen.

De markt is weer positiever, er worden weer huizen gekocht en de consument heeft steeds meer vertrouwen in de economie. Die consument is ook weer eerder bereid om zijn portemonnee te trekken. Daar moet je als winkelier wel op voorbereid zijn. Hier zijn wat tips:

1.  Onderzoek wie nu je klant is
Als winkel kun je niet meer om een CRM systeem heen. Zo’n Customer Relationship Managementsysteem kan je een hoop inzichten geven. Bijvoorbeeld wat de postcode is waar je meeste klanten vandaan komen. Ook het netnummer kan je dit soort informatie geven. Hoe vaak komen die klanten bij jou kopen? Wat koopt zo’n klant gemiddeld per kwartaal in jouw winkel? Wanneer je het lastig vind om dit te doen, is er vast een student of een freelancer te vinden die je daarbij helpen kan. De retailer van de toekomst heeft dit soort info nodig.

2. Onderzoek wie je website bezoekt
Als retailer van de toekomst heb je uiteraard Google Analytics geïnstalleerd (en anders moet je dat zeker doen). Je kunt uit de informatie die je daar vindt veel conclusies trekken. Bijvoorbeeld op welke keywords jouw website gevonden wordt. Of wat de belangrijkste gemeenschappelijke interesses zijn van de bezoekers van je website. Met de kennis van beide werelden kun je ze beide verbeteren en elkaar laten versterken.

3. Investeer in techniek
Durf als retailer van de toekomst in nieuwe technieken te investeren. Of het nu een moderne website is, of een studio om video’s te maken van je producten, of een modern kassasysteem, het is allemaal techniek die kan helpen om je bedrijf te laten groeien.
Kijk naar CoolBlue die hun medewerkers prachtige reviews laat maken waardoor zij met kop en schouders uitsteken boven de concurrent. Foto’s zijn over, het is video wat nu online een site doet tikken. Het is vast mogelijk om ergens in je winkel een hoekje te creëren waar je dit soort video’s kunt maken en editen. Het blijkt dat de door-klik-ratio voor video ten opzichte van foto’s maar liefst 65% hoger ligt!
Een modern kassasysteem kan verbindingen leggen tussen je klanten, hun gedrag online en hun sociale profeilen die op hun beurt weer allerlei informatie geven over hun gedrag en voorkeuren.

4. Investeer tijd in Facebook
Onderzoek wat je concullegas op hun Facebook pagina doen. Natuurlijk heb je zelf al een Facebook pagina (doen!) en heb je de Facebook Pages app op je mobiel geïnstalleerd. Die app is handig om te zien wat concullega’s doen. Via de drie puntjes onder kom je uit op ‘pagina’s zoals de jouwe’. Leer daarvan!  Als retailer van de toekomst ben je hierdoor net een paar stappen vooruit. En.. wat voor een ander werkt kan ook voor jou werken! Facebook kent vele advertentie methoden. Verdiep je erin of huur een expert om tegen verrassend weinig kosten je business uit te bouwen.

5. Investeer tijd in training
Beleving, beleving, beleving. Daar gaat het om. Daar heb je als ondernemer veel in geïnvesteerd. Een puike locatie, een prachtige inrichting, een innovatieve marketing. Maar dan. Dan komt de klant je winkel in en ligt het niet langer bij jou. Nu is je medewerker aan zet. Wat heeft die aan training gehad om de bal te kunnen overnemen en in te kunnen koppen? Waarschijnlijk minder dan jij hebt gehad aan skilessen. Het vraagt om een hoop training, en steeds weer opnieuw, om er zeker van te zijn dat je top-scoorders in de spits hebt spelen. Anders zie je alleen maar balverlies. Investeer in retailtraining!

6. Investeer in vernieuwing
Het zal je niet onopgemerkt zijn gebleven dat het winkellandschap aan het veranderen is. Kleintjes èn groten moesten het veld ruimen. Ondernemers die niet inspeelden op de veranderingen en te lang vasthielden aan wat voor hen altijd werkte. En dat werkte dus niet meer. We leven in een tijd van data, iedere klik wordt gevolgd door een tracking systeem en geeft iemand informatie over jouw gedrag en voorkeuren. Slimme marketeers gebruiken deze data om online shoppers aan te trekken.
Wanneer je wilt dat klanten naar jouw winkel komen om andere redenen dan een vette uitverkoop, dan zul je mee moeten met de nieuwe technieken. Maar uiteindelijk gaat het niet om de muisklik, maar om de menselijke klik. Daar zit jouw toegevoegde waarde.

Heb jij tips of een eigen visie op de retailer van de toekomst? Laat het me weten in het commentaar onder deze blog. :)

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Contact us
Leave a comment

9 manieren om ècht verbinding te maken

Veel mensen geloven onterecht dat ‘contact maken’ met andere mensen iets is wat vanzelf gaat en niet iets is wat je kunt leren. Het tegendeel is waar. Je kunt het leren en je deze vaardigheid eigen maken. In deze tijd van netwerken, banenjacht en zzp activiteiten een vaardigheid die je niet mag missen. We zijn nu eenmaal sociale wezens en verbinding maken met anderen is voor ons mensen net zo fundamenteel als de behoefte aan eten, drinken, onderdak en veiligheid. Uit onderzoek blijkt dat het ontbreken van dit soort contacten, zogenoemd ‘social pain’ op dezelfde plek in onze hersenen ervaart wordt als fysieke pijn. Het is de primaire functie van ons brein om ons te waarschuwen zodat we overleven. Dit onderstreept hoe krachtig en belangrijk het is dat we ons sociaal verbonden voelen. In recente rapporten wordt het ontbreken van sociale verbinding zelfs als oorzaak gezien voor terrorisme.

9 manieren om ècht verbinding te maken

9 manieren om ècht verbinding te maken | Foto: iStock GettyImages

Wanneer sociale verbondenheid zo’n fundamentele menselijke behoefte is, zou je bijna denken dat het dan gemakkelijk moet zijn om verbinding te maken met iedereen die we ontmoeten. Dat is helaas niet het geval. We zitten daarbij vaak onszelf in de weg met verlegenheid, cynisme, trots, haantjesgedrag, jaloersheid en arrogantie.

Dus als je je ego opzij weet te zetten, moet het lukken om met iedereen verbinding te maken. Zelfs met hen die het lastig vinden hun ego los te laten. De volgende tips zullen je daarbij helpen:

1.  De eerste klap is een daalder waard
Onderzoek leert dat mensen in de eerste 7 seconden van het contact al bepaald hebben of ze jou willen ont-moeten. De rest van het gesprek gebruiken ze om bevestiging te vinden voor die allereerste indruk. Dit zou je welhaast ontmoedigen maar je kunt er ook je voordeel mee doen wanneer je dit weet.
Die eerste indruk blijkt sterk verbonden te zijn met lichaamstaal. Door je bewust te zijn van je gebaren, bewegingen, gezichtsuitdrukkingen en de tonatie van je stem kun je de drempel enorm verlagen. Een enthousiaste stem, open houding, oogcontact, een vriendelijke glimlach en een licht voorovergebogen houding worden het vaakst genoemd wanneer wij een ander sympathiek vinden. Het is niet wat je zegt, maar hoe je het zegt!

2.  Wees de eerste die het praatje pot breekt
Onze eerste gesprekken met nieuwe contacten zijn in de regel vaak oppervlakkig. We schetsen een voorzichtig beeld van onszelf en houden het op leuke, veilige onderwerpen. Het weer doet het altijd goed en misschien hebben we gezamenlijke kennissen.
Wanneer je écht contact wilt maken, moet je echter jezelf durven laten zien. Dat betekent niet dat je het meteen enorm persoonlijk moet maken maar het is belangrijk om de ander te laten weten wat jouw doet tikken. Je zult merken dat dit de ander vaak veel opener maakt en dat deze vervolgens jou voorbeeld volgt en zich opener naar jou zal opstellen.

3.  Stel goede vragen
Wanneer de ander zich wat aarzelend opstelt, kun je hem of haar aanmoedigen door een paar goede vragen te stellen. ‘Wat doe je voor werk?’ zal minder opleveren als bijvoorbeeld: ‘Waarom heb je voor jouw vak gekozen?’ Zoek naar vragen die jou helpen te begrijpen wat de ander motiveert zonder dat je meteen te persoonlijk wordt!

4.  Wees een leerling
Stel je op als een leerling. Niet alleen houdt dat je ego klein, ook voelt de ander zich belangrijk en verbonden. We komen de laatste jaren tot belangrijke inzichten omtrent leren. We ontdekten dat we tot nog toe de sociale kant van leren nauwelijks benutten. Bijvoorbeeld een brugklasser die moeite heeft met wiskunde zou veel meer leren van een klasgenoot. En wanneer die dan les geeft leren beide.
Pas dat principe ook toe bij je netwerken, sollicitaties en bij alle sociale contacten in je leven. Je laat daarmee ook zien dat je je kwetsbaar durft op te stellen en niet te trots bent om toe te geven dat je ook veel te leren hebt.

5.  Kijk naar het goede
Onze cultuur kan ons soms vatbaar maken voor cynisme. Het lijkt dat we vaker gefocust zijn op het vinden van redenen waarom we die ander niet moeten, dan op redenen waarom we die ander juist sympathiek moeten vinden. Pas op voor dat cynische stemmetje. Snoer het de mond en focus op het goede in je nieuwe contacten. Daardoor houdt je de deur open en – belangrijker – wanneer je het beste verwacht van mensen is de kans groot dat ze precies dat ook doen.

6.  Glimlach!
Spiegelen, het imiteren van de lichaamstaal van de ander is iets heel natuurlijks. Wanneer jij wilt dat andere mensen jouw sympathiek vinden, glimlach dan gedurende jouw gesprek met hen en onbewust zullen ze je een glimlach terug schenken.

7.   Gebruik hun naam
Dale Carnegie schreef het al in zijn boek ‘Hoe maak je vrienden en goede relaties?’ ‘Diens naam is het mooiste wat een ander kan horen.’ Je naam is immers een belangrijk onderdeel van wie jij bent en het voelt goed wanneer je een ander die hoort gebruiken. Herhaal iemands naam een paar keer wanneer je de ander voor het eerst ontmoet. Aarzel niet er nog eens naar te vragen wanneer je hem vergeten bent of wellicht de eerste keer niet goed gehoord hebt. Zorg dat je een manier vindt om hun naam te onthouden zodat je een volgend keer nog hun naam ‘weet’.

8.  Het moet geen wedstrijd worden
Het kan zomaar gebeuren; de ander heeft zo’n indrukwekkend curriculum vitae en levenservaring dat je de behoefte voelt om daar tegenop te bieden om in ieder geval net zo goed voor de dag te komen, zo niet beter. Doe het niet. Het streelt misschien je ego maar het gaat je niet helpen om verbinding te maken met die ander. Het zorgt er alleen voor dat je je op jezelf blijft focussen terwijl je juist meer over de ander te weten wil komen om datgeen te ontdekken dat jullie samen delen.

9.  Luister!
We luisteren zo slecht. Dat is wat écht verbinden zo lastig maakt. Terwijl de ander spreekt, praten we in ons hoofd met onszelf. We zijn al bezig om te bedenken wat we zo meteen zelf gaan zeggen of hoe datgeen dat de ander ons nu vertelt invloed op ons gaat hebben in de toekomst. We horen de ander wel maar we luisteren niet. De betekenis van de woorden gaan aan ons voorbij.
Stop met tegen jezelf te praten! Je kunt maar één ding tegelijk. Luister daarom naar de ander wanneer het oprecht je doel is om verbinding te maken. Laat los dat jij je woorden al klaar moet hebben staan. Vertraag! Vertrouw erop dat de woorden vanzelf zullen komen wanneer de ander uitgesproken is en jij hem/haar gehoord en begrepen hebt.

Moeilijk allemaal? Het goede nieuws is dat wij erop geprogrammeerd zijn. We hebben het als sociale wezens in ons om verbinding te maken met de ander. We zitten alleen vaak onszelf in de weg. Probeer deze tips toe te passen wanneer je weer eens iemand ‘nieuw’ ontmoet en ervaar hoe je een oppervlakkig gesprek kunt veranderen in echte verbinding.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Contact us
Leave a comment

7 manieren om je business te laten groeien

Om vandaag de dag succesvol te kunnen zijn is er veel nodig. Allereerst heb je uiteraard een product nodig. Een product of dienst dat de klant wil of nodig heeft en waarvoor hij bereid is die prijs te betalen die jij er voor vraagt. Maar dat is nog maar het begin.

In deze blog geef ik je 7 manieren om succesvol je business te laten groeien. Wanneer je deze 7 punten steeds weer de aandacht geeft, de problemen oplost of er actie op neemt, zul je dit terugzien in de resultaten van je bedrijf.

7-manieren-om-je-business-te-laten-groeien

7-manieren-om-je-business-te-laten-groeien Foto: iStock|GettyImages

1.  Zorg dat je d’r bovenop zit
Een bedrijf dat in de groei fase zit kan omstuimig, energiek en soms ook wel wat ongestructureerd lijken. Om je business te laten groeien, moet je als ondernemer er, zeker in deze fase, bovenop zitten. Dat betekent dat je zoveel mogelijk op de zaak bent en vinger aan de pols houdt. Kleine zaken zullen je daarbij opvallen en bijsturen kan snel en direct. In deze fase moet je als ondernemer ook niet bang zijn om kleine taken zelf te doen. Ieder detail is belangrijk zodat jouw bedrijf die uitstraling krijgt die jij wilt. Wanneer ‘het werkt’ maak je er een systeem van en dan kun je delegeren.

2.   Laat je passie zien!
Verkopen is mensen besmetten met jouw enthousiasme. Bedrijfseigenaren moeten dat enthousiasme over hun business, hun producten en/of diensten ook durven delen. Zowel voor hun externe- als interne klant! Behalve gepassioneerd hoort daar ook een flinke dosis positiviteit bij. Bij het zaken doen zullen, er allerlei beren en problemen op je pad komen. En zoals het spreekwoord zegt ‘If life gives you lemons, you should make lemonade.” Probeer overal het positieve van in te zien en geef dat je aandacht.

3.  Focus op de klant
Helaas zijn te veel ondernemers primair uit op winst. Maar voor een bedrijf is winst niet het goede doel. Primair gaat het erom klanten te winnen en die ook vast te houden. Want wanneer ze terug blijven komen, wordt verkopen steeds eenvoudiger en zullen ze ook andere klanten willen binnen brengen. Focus op de klant is misschien wel de belangrijkste tip om je business te laten groeien.

 4.  Wordt concurrerender
Hoe jij werkt, staat direct in relatie met hoeveel tevreden klanten jij hebt. Om je klanttevredenheid te laten groeien moet je naar hen luisteren en betrokken blijven bij hun koopproces. Je zult verbaasd zijn hoeveel informatie je van je klanten krijgt door vragen te stellen en oprecht naar hen te luisteren. Op die manier kun je je USP, jouw unique selling point scherp stellen en verbeteren. Daarmee zul je je van je concurrenten onderscheiden. Dat kan je locatie zijn, je product, maar nog veel vaker ben jij dat zelf! Wanneer de klant aan jouw bedrijf denkt, denk hij immers vaak aan de mensen waarmee hij zaken gedaan heeft, en in het bijzonder aan de eigenaar van die zaak. Zorg dus dat jouw USP onderscheidend is! Heb je die niet, zorg dan dat die er komt!

5.   Let op je financiën
Om je business strategie te verfijnen, moeten ondernemers hun focus houden op verkoop, winst en cash flow. Weet hoe in jouw bedrijf de omzet tot stand komt. Let op je nettowinst, en niet je bruto-omzet. Je nettowinst laat je veel realistischer zien hoe jouw zaak ervoor staat en geeft je inzicht om de juiste beslissingen te nemen om je business te laten groeien.

6.   Zorg ervoor dat je de beste bent
Succesvolle ondernemers hebben één ding gemeen. Zij gaan er altijd voor om de beste te worden in datgene dat ze doen. De beste worden, én de beste blijven kan alleen wanneer je altijd in beweging blijft en je bereidt bent om harder en sneller te werken. De beste willen worden heeft ook alles te maken met de wens om continue aan jezelf te willen werken.

7.   Succes meten, is succes weten
Er zijn heel wat definities over wat succes is. De beste manier om te meten of je succesvol bent of niet is te weten of je blij wordt van wat je doet. Dat is het mooiste succes. Daarna komen toch al snel de getallen. Jouw kengetallen laten jou zien hoe je het doet. Daarnaast dien je ook een passie te voelen voor je product of dienst. En een beetje houden van je klanten kan ook geen kwaad. Wanneer je deze punten aandacht geeft, kan het niet anders zijn dan dat je dat gaat terugzien in het succes van jouw onderneming.

Al deze tips om succesvol jouw business te laten groeien zijn van belang. Het hebben van een eigen bedrijf kan zowel uitdagend zijn maar ook heel bevredigend. Om dat te meten helpen korte en lange termijn doelen. 

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Contact us
Leave a comment

7 tips om te stoppen met uitstelgedrag

Iedereen heeft wel last van uitstelgedrag. Iedereen heeft te veel te doen en te weinig tijd. Wat kun je doen om te stoppen met uitstelgedrag en te beginnen met getting things done!

7 tips om te stoppen met uitstelgedrag

7 tips om te stoppen met uitstelgedrag

Er zijn verschillende technieken die je kunt gebruiken om uitstelgedrag te voorkomen of op zijn minst onder controle te krijgen. Je kunt er meer over lezen in mijn boek ‘Time To Relax’ dat je gratis kunt downloaden onderaan deze post.
Maar, geen tijd te verliezen; hier zijn al een paar goede ideeën om mee te beginnen!

Stop uitstelgedrag door je onderbewuste te programmeren

1.  Just do it Now!
De meest krachtie woorden die je kunt gebruiken om je productiviteit te verhogen is de slogan van Nike: Just do it! of Just do it Now! Maak het tot je lijfspreuk en je zult zien dat je meer resultaten boekt. Herhaal het tegen jezelf en leg er energie en enthousiasme in wanneer je tegen een taak oploopt: ‘Just do it Now!

2.  Herhaal je slogan!
Je zult ontdekken dat wanneer je deze woorden 100 keer gebruikt hebt je onderbewuste je al een aardig handje aan het helpen is. Begin bij je belangrijkste taak en maak hem af voordat je met iets anders begint!

3.  Laat je niet afleiden
Wanneer je je gedurende de dag hebt laten afleiden door andere mensen, telefoontjes, emails, social media (uitzetten die meldingen!) en je merkt dat je bent afgedreven van je uiteindelijke taak, neem dan weer de controle door tegen jezelf te zeggen: Focus, Focus, Focus!

Stop uitstelgedrag door je taken klein te maken en ze te managen

4.  Breek je taak in stukken
Iedere grote taak die je moet doen, is makkelijker te doen door hem in stukjes te hakken. Wat moet je als allereerste doen. En wat moet je daarvoor doen.. en daarvoor? Wanneer je niets meer kunt bedenken is dat dus je eerste taak. Nu schrijf je ze allemaal op en doet ze gewoon één voor één.  Timemanagment is simpel! Just do it!

5.  Gewoon beginnen…
Begin met taak nummer 1 op je lijst. Je zult zien dat jouw beslissing om die eerste taak te doen het veel makkerlijker maakt om de tweede te doen, en de volgende, en…  Voor het het weet ben je al een end op weg met het afmaken van die grote klus. Je moet jezelf dus soms forceren om gewoon te beginnen. Je zult zien dat het werkt!

6.   Gebruik de pomodoro techniek
De pomodoro techniek leert je om in blokken te werken. Pomodoro stelt 25 minuten focussen en 5 minuten wat anders doen. Wanneer je dit 4 keer achtereen volhoudt, heb je enorm veel werk kunnen verzetten.

7.   Begin eerder en blok tijd
Begin een uur eerder en laat een collega het eerste uur je telefoon opnemen. Je hebt dan twee uur de tijd om ongestoord te kunnen werken. Je zult versteld staan van hetgeen je dan kunt verzetten. Bedenk dat iedere onderbreking je, naast de tijd dat de onderbreking je kost, je gemiddeld 21 minuten kost om weer in je taak te komen!

Iedereen heeft wel in een bepaalde mate last van uitstelgedrag. Maar wanneer je je onderbewuste een handje laat helpen, je taken in stukken hakt, je tijd blokt en je ongestoord een paar uur kunt werken, zul je bergen kunnen verzetten.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Contact us
Leave a comment

9 communicatietips voor samenwerken met de generatie Y

Samenwerken met de generatie Y krijgt steeds meer aandacht op de werkvloer. We hebben het hier over de groep mensen die ongeveer tussen 1982 en 1994 geboren is. Deze generatie neemt langzaamaan steeds meer managementposities in in het bedrijfsleven wanneer hun oudere collegae doorgroeien of met pensioen gaan. Tegen 2020 zal ongeveer de helft van de medewerkers van deze generatie zijn. 

De generatie Y is ambitieus, ziet kansen en is getalenteerd. Toch zijn er behoorlijke verschillen in hun manier van communiceren, hun verwachtingen en hun gewoontes ten opzichte van andere generaties. Dit vraagt om extra aandacht voor deze nieuwe medewerkers om hen goed in de cultuur van jouw bedrijf te laten integreren.

9 Communciatie tips samenwerken Generatie Y

9 Communciatie tips samenwerken Generatie Y                              Foto: iStock|GettyImages

De volgende 9 tips kunnen je helpen bij het samenwerken met de generatie Y:

1.  Houd het kort maar duidelijk
De generatie Y is erin getraind iets duidelijk en waardevols te zeggen in 140 karakters of minder. Hoe meer jij in staat bent je boodschap in te koken, des te meer zij het zullen oppikken en waarderen.

2.  Geef ze details
Inkoken betekent niet dat je belangrijke informatie achterwege laat. De meeste medewerkers uit de generatie Y zullen het prettig vinden een gedetailleerd plan of instructie te krijgen voordat ze in een project duiken. Geef dus ieder die informatie die hij of zij nodig heeft maar laat de blabla achterwege.

3.  Kies het beste medium voor communicatie
Face-to-facegesprekken en conference calls zijn niet de meest effectieve communicatiekeuzes wanneer je werkt met leden van de generatie Y. Zij zijn gewend om met hun mobiele telefoons te communiceren. Probeer daarom een online portal als Slack om met hen samen te werken of een programma als Skype.

4.  Begrijp hun 24/7-communicatie

We zijn ondertussen wel af van de 9-tot-5-structuren in bedrijven. De generatie Y vindt het heel normaal om ‘s avonds nog een bericht te sturen. Richt daarom je digitale communicatie zo in dat ook buiten kantooruren de zaak gewoon door kan draaien.

5.  Bespreek hun carrièrepad
Uit onderzoek blijkt dat 60 procent van de 25- tot 35-jarigen ervan overtuigd is dat ze binnen 2-3 jaar promotie kunnen maken wanneer ze hun werk goed uitvoeren. Voorkom teleurstelling, demotivatie en verloop door regelmatig hun performance te bespreken en ervoor te zorgen dat ze hun carrièrepad binnen jouw organisatie begrijpen.

6.  Niet ‘leuk’ doen over leeftijd

De generatie Y wil serieus genomen worden in hun werk. Geef hen dat respect en je krijgt het ook terug. Grappen over ‘dat deed ik al toen jij nog in je luiers liep’ en andere oneliners vallen niet goed bij deze medewerkers.

7.  Laat zien dat je eerlijk en rechtvaardig bent
Gelijkheid is voor de generatie Y belangrijk. Leidinggevenden en teamleden doen er verstandig aan zich zo op te stellen dat hun gedrag niet gezien kan worden als voortrekkerij of oneerlijk. Waarden en normen als deze worden belangrijk gevonden op de werkvloer.

8.  Committeer je aan een sociale bijdrage
Het geven aan een goed doel en vrijwilligerswerk vanuit de organisatie is erg belangrijk voor de generatie Y. Zorg dat je regelmatig duidelijk maakt op welke manier jouw onderneming bijdraagt aan de maatschappij.

9.  Het allerbelangrijkste: voed hun passie!

De generatie Y vindt het meer dan anderen belangrijk dat zij het gevoel hebben een bijdrage te leveren en dat hun leven zin heeft. Het hebben en communiceren van een missie, een ‘why’ is essentieel. Maak duidelijk welke rol zij hebben om aan deze doelen te kunnen bijdragen.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Contact us
Leave a comment

8 zaken die productieve mensen achterwege laten

De 80/20 regel van Pareto leert ons dat 80 procent van het werk dat er toe doet, gedaan wordt in 20 procent van de tijd. We laten onze dag dus makkelijk vollopen met activiteiten die niet werkelijk bijdragen aan ons succes of geluk.
Wanneer je dit kunt accepteren is de volgende stap acties nemen, of in dit geval acties voorkomen die je uit je flow halen. Je zult merken dat je productiviteit dan omhoog gaat en je meer tijd overhoudt voor jezelf.

Door je ‘tijd te schrijven’ kun je zelf analyseren hoe je je tijd besteed van uur tot uur. Het helpt je om tot inzichten en ideeën te komen om slimmer te werken en je tijdverspillers te elimineren. Om een start te maken, geef ik je acht zaken die productieve mensen weten te vermijden.

8 zaken die productieve mensen achterwege laten

8 zaken die productieve mensen achterwege laten

1.  Productieve mensen spenderen slechts weinig tijd op social media
Natuurlijk check je je Facebook, scrol je een keer langs de foto’s die je ‘vrienden’ op Instagram geplaatst hebben, check je de updates van Twitter. Het is een onderdeel van ons leven geworden. Maar wanneer je niet meer onder controle hebt hoeveel tijd je op Social Media zit, glipt de tijd tussen je vingers en wordt je todo list niet korter. Spreek daarom een maximale tijdsduur af met jezelf, zet een alarm wanneer je weet dat dat lastig voor je is en sluit de app wanneer je aan de slag gaat met je todo’s. Wanneer je de Pomodoro techniek toepast kun je jezelf belonen met 5 minuten Social.

2.  Productieve mensen beginnen niet voordat hun dag gepland is
Succesvolle mensen hebben een doel. Een plan van de zaken die ze op een bepaalde dag willen hebben gerealiseerd. Voor mij werkt het alleen wanneer ik ze op schrijf. Iedere dag kies ik twee of drie prioriteiten uit die die dag ook af moeten.  Met de kleine taken vul ik de dag verder op. Schrijf voortaan ook jouw drie prioriteiten op. Van grote projecten kun je kleinere brokken maken die te behappen blijven. Je zult zien dat je ze wilt afstrepen en voor je het weet heb je weer een CHECK! achter een project staan!

3.  Productieve mensen doen geen activiteiten die alleen maar energie kosten
Wanneer je productief, succesvol en gelukkig wilt zijn, dien je je te focussen op zaken die je positieve energie brengen. Productieve mensen verspillen geen energie aan zaken waar ze emotioneel op leeg lopen. Verzeker je ervan dat, voordat je start met je planning, je geplande activiteiten een positieve bijdrage gaan brengen in je leven. Wanneer dat niet het geval is, moet je je afvragen of je de taak niet kunt weigeren, delegeren of anderzins van je lijst kunt krijgen. Denk na voordat je JA zegt en je je tijd commiteert. Onthoudt dat NEE zeggen tegen iets, JA zeggen is tegen wat anders!

4.  Productieve mensen maken geen zorgen over zaken die ze niet controleren kunnen
Succesvolle mensen realiseren realiseren zich dat het geen zin heeft om zich zorgen te maken over zaken waar ze geen invloed op hebben. Richt je gedachten en je energie op zaken waar je wel invloed op hebt. Ontwikkel een Power Mindset , plan je activiteiten en zorg dat je zaken afmaakt.

5.  Productieve mensen brengen geen tijd door met negatieve mensen
Er wordt wel eens beweerd dat de menselijke spirit het gemiddelde is van vijf mensen waar je de meeste tijd mee doorbrengt. Dus wanneer je op je best wilt zijn, zorg er dan voor dat je jezelf met de vijf beste mensen omringt. Dat is een goede manier om alle negatieve energie rondom je te elimineren. Wanneer je tot grote hoogtes wilt komen in dit leven kan dat niet anders dan door de balast in je leven overboord te zetten.

6.  Productieve mensen maken geen drama van een foutje
Iedereen maakt fouten. Productieve mensen maken misschien wel meer fouten. Ze doen immers meer. Maar daar maken ze geen drama van. Ze leren ervan om dezelfde fout niet nog een keer te maken. Daardoor groeien ze en zorgen de fouten ervoor dat ze een beter mens worden.  Dus wanneer je eens een fout maakt, bedenk dat het nu eenmaal gebeurd is en je de klok niet kunt terug draaien.

7.  Productieve mensen letten niet op wat anderen doen
Het is geweldig om je door de successen van anderen te laten inspireren. Maar wanneer je jezelf steeds met een ander vergelijkt kom je in de problemen. Focus je op jezelf! Laat anderen je inspireren maar richt jouw aandacht op de allerbelangrijkste persoon in je leven; jijzelf!

8.  Productieve mensen stellen zichzelf niet op de laatste plaats
Wanneer het oogsttijd is. moet er gewerkt worden. We kennen allemaal wel periodes waarin we alle zeilen moeten bijzetten en slaap en sport op een tweede plaats komen. Maar dat werkt niet op de lange termijn. Je moet op de lange termijn jezelf op de eerste plaats zetten om grote dingen te bereiken. Een goede manier is de dag te starten met een uurtje sporten, een meditatie of werken aan je boek of er zelf een lezen. Doe iets wat voor jou werkt en waar je energie van krijgt, je gelukkig voelt en opgeladen om de rest van de dag er tegenaan te kunnen.

Zitten er voor jou tijdverspillers in deze lijst! Zet ze overboord en word weer een beetje beter!

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Contact us
Leave a comment

7 redenen met Pomodoro je productiviteit te verhogen

Je productiviteit verhogen lastig? Betrap je jezelf er wel eens op dat je excuses probeert te vinden waarom je niet alles gedaan kreeg? De Pomodoro techniek kan je helpen je productiviteit te verhogen.

De Pomodoro techniek

De Pomodoro techniek is een bewezen en populaire time-management techniek. Het belangrijkste principe van deze techniek is dat je je werk doet in sprints van 25 minuten. De volgende 5 minuten neem je als korte pauze. Iedere Pomodoro sessie zorgt voor 25 minuten focus en 5 minuten opfrissen voor de volgende sessie. Daarnaast geeft de Pomodoro techniek je een effectieve manier om te gaan met afleidingen.

Pomodoro-techniek

Pomodoro-techniek

Hoe werkt de Pomodoro techniek:

  1. Verwijder of sluit alles wat je maar zou kunnen afleiden. E-mail, whatsapp, onnodige browsertabs, enz. -Je collega’s laat je weten dat je pas weer om … uur beschikbaar bent.
  2. Kies een taak waar je je op focust.
  3. Zet de timer op 25 minuten. (zoek op pomodoro in google apps)
  4. Werk aan je taak tot de timer afgaat.
  5. Neem je 5 minuten pauze.

Iedere 4 sessies neem je een langere pauze van 15 of 20 minuten. Je kunt kleine variaties aanbrengen in de lengte van de sessie of pauze wanneer dat jou beter past. De meeste apps houden dat ook aan. Wanneer je even google raadpleegt, vind je ook timers die je kunt aanpassen aan jouw wensen.

Is de Pomodoro techniek iets voor jou?

Wanneer één van de volgende zinnen voor jou van toepassing is dan weet ik zeker dat je met de Pomodoro techniek je productiviteit een boost kunt geven.

1.  Niet genoeg tijd
Je hebt het gevoel niet genoeg tijd in een dag te hebben. De Pomodoro techniek zal je helpen om meer tijd te vinden, maar er ook voor zorgen dat je op tijd stopt. Het devies is te stoppen met tegen de klok te werken maar deze voor jou te laten werken.

2.  Te veel afleiding
Email, Skype, Whatsapp, Facebook, Instagram, Twitter, Sms, Telefoon, Slack en ga maar door. Een bijna oneindige lijst van apps en tools die dagelijk slanger wordt. De Pomodoro techniek traint jouw brein om alleen te focussen op de gekozen taak en alle afleidingen te parkeren naar die 5 minuten die zo meteen komen.

3.  Niets kunnen afmaken
De Pomodoro techniek laat jou iedere dag een taak kiezen waar je je vervolgens op kunt focussen. Doordat je dit voor jezelf hebt bepaald, heb je jezelf een doel gesteld en werk je alleen aan dat doel. Deze focus helpt je om door te zetten en door te werken totdat het werk gedaan is.

4.  Vermoeid en niet geïnspireerd gevoel
De Pomodoro techniek moedigt je aan om ook echt een pauze te nemen. Een echte pauze van hetgeen je aan het doen was. Dat helpt je om de rest van de dag fris te blijven in je hoofd, je creativiteit te laten stromen en sneller te kunnen denken. Overweeg een korte meditatie of een wandeling.

5.  Geen balans werk/privé
De Pomodoro techniek kent ook een planning aan het begin van de dag. Mijn voorkeur is om de Pomodoro techniek naast een systeem als ZenToDone te gebruiken. Door te plannen stel je voor jezelf realistische doelstellingen. Doordat je gefocust bent, krijg je zaken sneller af.

6.  Regelmatig een schuldgevoel
Wanneer je je werk niet afkrijgt werk je langer, besteed je meer tijd achter je computer en kom je tijd te kort voor je partner, je vrienden, je kinderen, je hond en vooral jezelf. Dat levert regelmatig een schuldgevoel op. Met de Pomodoro techniek houd je meer tijd over voor andere zaken die net zo, of misschien wel veel belangrijker zijn.

7.  De tijd voorbij vliegt
Tijd is als elastiek. Einstein zei ‘Een uur met je billen op een hete kachel, of een uur met een mooie dame’; het zijn twee hele andere uren. Pomodoro maakt je veel bewuster van de tijd die tot je beschikking is. Daardoor krijg je meer gedaan in de tijd die je hebt. Probeer het uit!

De Pomodoro techniek kan gebruikt worden door een breed scala van beroepen en voor heel veel taken. Het wordt steeds populairder bij studenten om zich te kunnen concentreren en focus te houden terwijl ze studeren. Het wordt gebruikt om professionals controle te laten houden over al hun taken en projecten. Het wordt veel gebruikt door freelancers en consultants omdat deze vaak vanuit thuis werken en zij hun werk/privé leven in balans willen houden.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Contact us
Leave a comment

7 tips voor effectief vergaderen

Er wordt wat af vergaderd. Dat kan veel effectiever, veel minder en vooral veel korter. Te vaak zitten er vergaderkamers vol met slecht voorbereide deelnemers die zichzelf allemaal hetzelfde afvragen: wat doe ik hier in hemelsnaam?

Vergaderingen vragen om tijd. Veel tijd. 8 mensen die een uur vergaderen kosten immers een hele werkdag. Veel medewerkers ervaren een vergadering als verspilde tijd. Wanneer je de productiviteit van je bedrijf wenst te verhogen is mijn advies eerst eens de vergadercultuur van je ondernemen onder de loep te nemen.

7 Tips voor Effectief Vergaderen

7 Tips voor Effectief Vergaderen

Tegelijkertijd zijn er manieren om de vergaderingen effectiever en efficiënter te doen verlopen, zodat het de deelnemer energie en enthousiasme geeft. Ik geef je 7 tips:

1.  Overweeg wie je laat deelnemen
Wanneer je een vergadering belegt, neem dan ook even de tijd om na te denken wie daar nu werkelijk bij aanwezig moeten zijn. Wanneer je een verandering hebt aangekondigd, nodig dan de mensen uit die bij de gespreksonderwerpen betrokken zijn of erdoor geraakt worden. Wanneer je een probleem hebt, nodig dan de mensen uit die kunnen bijdragen aan het bedenken en uitwerken van een oplossing. Wanneer mensen ervaren dat de besproken onderwerpen niet relevant en actueel zijn voor hen, of wanneer het hen aan kennis of vaardigheden ontbreekt om aan de oplossing bij te dragen, dan zullen ze hun aanwezigheid bij zo’n vergadering als tijdsverspilling ervaren.

2.  Maak je doelstelling helder
Een vergadering moet een bepaald onderwerp hebben en bepaalde doelstellingen. Voordat je iedereen een uitnodiging verstuurd dien je voor jezelf helder te hebben wat je wilt bereiken. Wil je mensen alleen op de hoogte brengen van veranderingen in de bedrijfsvoering of de marketingstrategie? Wil je meer informatie over een bepaald probleem waar de organisatie mee worstelt? Of moet er op een bepaald vlak een knoop doorgehakt worden? De ervaring leert dat ‘vage’ vergaderingen, waarin alleen bijvoorbeeld de ‘stand van zaken’ besproken wordt, zelden als nuttig en productief gezien worden.

3.  Houd je aan je tijdskader
Maak een agenda waarin alle punten genoemd worden die je in de vergadering wilt bespreken. Zet aan de zijkant het aantal minuten dat je per item nodig denkt te hebben en mail deze agenda vooraf aan alle deelnemers. Wanneer de vergadering begint kun je deze agenda op een beamer, tv-scherm of flip-over zetten zodat iedereen het kan zien. Dat helpt om de deelnemers gefocust te houden.

4.  Begin op tijd, eindig op tijd
Wanneer jij de verantwoording draagt voor het organiseren van vergaderingen of werkoverleg en je hebt de reputatie om op tijd te beginnen en ook weer te eindigen, dan heeft dat effect. Je zult merken dat mensen moeite zullen doen op tijd te komen en te participeren. De deelnemers van je vergaderingen zullen waarderen dat jij begrijpt dat hun tijd kostbaar is. Daarom een goede raad: maak je vergaderingen nooit langer dan een uur. De ervaring leert dat een uur de maximale tijd is om werkelijk betrokken te blijven.

5.  Houd niemand vast
Niets doet het energieniveau van een vergadering sneller ineenzakken dan iemand die langer aan het woord is dan hij of zij verdient. Wanneer je merkt dat iemand het monopolie dreigt te krijgen in een vergadering dien je hem tot de orde te roepen. Dat kan met respect en kort: ‘Peter, ik waardeer je bijdrage en tegelijk wil ik de voorgang bewaken. We hebben ook de input van anderen nodig voordat we tot een beslissing kunnen komen.’ Dit kun je gewoon plenair in de vergadering benoemen. Dat helpt ook de anderen om kort en krachtig te blijven. Je maakt het jezelf zo veel makkelijker wanneer je deze regels vanaf het begin hanteert. Het zal de vergadercultuur van je team gaan bepalen.

6.  Mobiel de deur uit
Ban mobiele telefoons en tablets. Mensen die hun devices meebrengen zijn niet gefocussed op de vergadering. Ze gaan hun mail checken, nog even een tweet versturen, wat surfen op internet of gewoon wat zitten spelen met hun gadget. Dat betekent dat ze minder meekrijgen, geen input leveren, belangrijke zaken aan hun voorbijgaan en de vergadering dus enorm aan rendement inboet. Telefoons uit, en in de tas. Aandacht voor het onderwerp, respect voor elkaar.

7.  Volg je vergadering op
Het is gebruikelijk dat wanneer er afspraken gemaakt worden in een vergadering die door verschillende mensen anders wordt begrepen en geïnterpreteerd. Om dat risico in te dammen is het verstandig een verslag te versturen. Highlight de punten die al bereikt zijn, binnen de 24 uur na de vergadering. Geef bij de actiepunten aan wie ervoor verantwoordelijk is, weke taken gedelegeerd zijn en wat de deadlines zijn voor deze taken. Alleen op deze manier zorg je ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op wijzen.

Wanneer je deze stappen zet worden vergaderingen effectieve en efficiënte bijeenkomsten.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Contact us
Leave a comment

Hoe kun je op een goede manier ‘nee’ zeggen: 3 stappen

Veel contacten hebben is een zegen. Het betekent ook dat er vaak een beroep op je gedaan wordt.
“Zullen we een keer koffie drinken?”
“Kom je naar mijn boekpresentatie?”
“Kun je mijn zoon helpen met zijn scriptie?”

Allemaal vragen die vaak leuk zijn om te doen, maar die ook vragen om jouw tijd en aandacht. Tijd en aandacht die je maar één keer geven kunt. Je kunt simpelweg niet alles aanpakken wat jouw kant op komt. Dus dat vraagt vaak om een vriendelijke, maar duidelijke ‘nee’.

Het is een glibberig pad om een balans te vinden tussen de behoeften van andere mensen en die van jezelf. Het blijft lastig om een zowel duidelijke als respectvolle ‘nee’ te geven. Je wilt immers niet de relatie beschadigen, of de ander zich schuldig laten voelen alleen al omdat deze je iets gevraagd heeft.

Hoe kun je op een goede manier 'Nee' zeggen

Een duidelijke ‘nee’ vraagt dan ook om een plan en oefening.

Hier is het plan, in 3 stappen:

Stap 1 voor ‘nee’ zeggen: bereid je voor

Het is een stuk eenvoudiger om ‘nee’ te zeggen tegen een uitnodiging wanneer daar een concrete reden tegenover staat. Dat rechtvaardigt jouw weigering om het verzoek te honoreren. Wanneer je van tevoren al keuzes gemaakt hebt waar je ‘ja’ tegen zegt, heb je automatisch een kompas en een goede reden om ‘nee’ te zeggen tegen dat wat daarvan afwijkt. Wat je gaat helpen hierbij zijn ‘regels’ die je jezelf hebt gegeven om beslissingen over wat je wel of niet gaat doen.

Je zou bijvoorbeeld jezelf een regel kunnen geven om maximaal 2 keer per week ‘s avonds een afspraak te hebben. Die 2 keer wordt dan ingegeven door het feit dat vaker uitgaan je moe, sacherijnig of neerslachtig maakt. Wanneer je een derde verzoek krijgt bedank je vriendelijk en kun je, zonder hakkelend wat te moeten bedenken, vertellen dat je die week niet beschikbaar bent. Zo kun je jezelf regels geven voor maximaal 2 lunchafspraken, 2 lezingen, 1 interview enzovoort, enzovoorts.

Wat je daarnaast kun doen is vaste momenten blokken in je agenda. Zo sport ik ‘s ochtends om 07:00 uur, van half 9 tot half 10 werk ik mijn planning bij en schrijf ik een half uur aan een blog, om 10:00 uur spreek ik met mijn assistent de lopende zaken door. Dat zijn allemaal belangrijke activiteiten die nu (bijna) altijd kunnen doorgaan. Het helpt allemaal om een goede ‘nee’ te kunnen geven.

Tenslotte, wanneer ik wel tijd tot mijn beschikking heb, stel ik mezelf altijd een paar belangrijke vragen: wil ik dit echt doen, of is het iets waarbij ik het gevoel heb dat ik het eigenlijk zou moeten doen? Brengt een ‘ja’ hier mij plezier of iets van betekenis? Zou ik het spijtig vinden wanneer ik dit zou moeten missen? Deze check zorgt ervoor dat is vervolgens met plezier ‘ja’ kan zeggen en me daar niet slecht of gestrest over hoef te voelen. Het leert je ook welke activiteiten jou het meest voldoening opleveren.

Stap 2 voor ‘nee’ zeggen: gewoon ‘nee’ zeggen

Hier onder heb ik 21 strategieën verzameld. Ze komen uit een artikel van Chistine Carter dat heet ‘I am already booked’:

  1. Vaag maar effectief
    ‘Bedankt dat je dat vraagt, maar dat gaat voor mij niet werken.’
  1. Het is niet persoonlijk
    ‘Bedankt dat je dat vraagt, maar ik maak geen afspraken terwijl ik aan mijn boek werk.’
  1. Vraag me wat later
    ‘Dat lijkt me erg leuk, maar ik ben niet beschikbaar tot eind augustus. Vraag je het me dan nog een keer?’
  1. Ik weet een ander voor je
    ‘Ik kan het niet doen, maar ik wed dat Hanny Keizer het wel kan. Ik zal haar eens polsen voor je.’
  1. Blijf het proberen!
    ‘Geen van de genoemde data komen mij uit, maar ik zou graag met je afspreken. Kun je me wat alternatieve data geven?’
  1. Probeer het op het laatste moment nog eens
    ‘Ik kan op dit moment geen gaatje vinden in mijn agenda voor deze maand. Ik zou het graag een keer willen inpassen. Zou je me voordat je dat gaat doen nog eens willen bellen?’
  1. Dankbaar
    ‘Dank je wel voor je enthousiasme en je support. Het spijt me dat ik je nu niet helpen kan.’
  1. Geef hem een kans
    ‘Weet je, ik krijg veel kansen om een dergelijke interview te doen. Laten we ……. een kans geven om je daarbij te helpen.’
  1. 5-minuten-gunst
    ‘Ik kan helaas niet spreken op die bijeenkomst, maar ik wil je wel helpen om het in mijn blog te promoten.’
  1. Gewoon ‘nee’
    ‘Bedankt, ik moet helaas passen.’ (Gewoon zeggen en dan stil zijn.)
  1. Elegant
    ‘Ik waardeer het enorm dat je me vraag, maar ik heb mijn tijd al aan wat anders gecommiteerd.’
  1. Excuus
    ‘Ik zou willen dat ik het kon doen, nu past het echt niet voor mij.’
  1. Iemand anders heeft beslist
    ‘Ik heb mijn partner (collega, compagnon, echtgenoot, etc.) beloofd dat ik geen nieuwe projecten meer aanneem. Ik werk eraan wat meer balans in mijn leven te brengen.’
  1. Je familie gaat voor
    ‘Dank je wel voor de uitnodiging, op die dag heeft mijn zoon een voetbalwedstrijd en ik die wil ik voor geen goud missen.’
  1. Ik weet iemand anders
    ‘Helaas heb ik daar momenteer de tijd niet voor. Ik zal iemand aanbevelen die je daarbij helpen kan.’
  1. Ik ben al geboekt
    ‘Ik waardeer dat je daarbij aan mij dacht, echter heb ik al een reservering staan voor die dag.’
  1. Grenzen stellend
    ‘Ik zal je zeggen wat ik niet en wat ik wel kan doen. Wat ik niet kan doen is … Wat ik wel kan doen is …’
  1. Geen ja, geen nee
    ‘Laat me er even over nadenken, ik kom er bij je op terug.’
  1. Geen antwoord
    ‘..’
    Niet alle verzoeken verdienen een antwoord. Het voelt onbeschoft om een verzoek te negeren, maar er zijn voorbeelden te noemen dat negeren de beste manier is om gezichtsverlies aan beide kanten te voorkomen.
  1. Heel duidelijk
    ‘Onlangs heeft mijn dochter een blessure opgelopen tijdens sport. Ik ben de hele week druk geweest met bezoeken aan de eerste hulp, de specialist, de fysio, enzovoorts, enzovoorts. Ik vertel maar wat er nu speelt in mijn leven, zodat je begrijpt dat ik nu niet kan ingaan op dit soort verzoeken.’
  1. De rek eruit
    ‘Ik zit helemaal vol.’

Dat waren 21 voorbeelden om op een veilige manier ‘nee’ te zeggen en duidelijk te maken dat we niet willen/kunnen ingaan op het verzoek zonder dat de ander het als een persoonlijke afwijzing ervaart. Bedenk: ‘nee’ zeggen tegen iets, is ‘ja’ zeggen tegen jezelf. Je kunt pas voor anderen zorgen, wanneer je eerst voor jezelf zorgt.

Stap 3 voor ‘nee’ zeggen: kijk niet meer om

Wanneer ‘nee’ zeggen voor jou ook een ding is; probeer het toch wel gewoon eens. Op dit moment heeft één op de acht professionals in Nederland burn-outverschijnselen. ‘Nee’ zeggen helpt om wat druk van de ketel te laten en je stress te reduceren.

Veel onderzoeken laten zien dat wanneer we een beslissing nemen waar we later op terug kunnen komen, we veel minder gelukkig zijn met het genomen besluit dan wanneer we beslissen en niet meer omkijken. Wanneer je besluit om ‘nee’ te zeggen, focus je dan op hetgeen waar je op dat moment ‘ja’ tegen zegt. Spijt is een zinloze emotie. En, wanneer je je hebt voorbereid (stap 1), ook totaal onnodig.

Want waar het uiteindelijk om gaat; dat je kunt genieten wat je op dit moment doet, wat dat ook zijn mag. Het is een keuze waar jij ‘ja’ tegen hebt gezegd.

Laat je me weten wat jouw favoriete manier is om ‘nee’ te zeggen?
Dank je wel voor je ‘ja’ tegen het lezen van deze blog!

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Contact us
Leave a comment