In 9 stappen constructief confronteren


Constructief confronteren is samen kijken naar problemen en deze problemen oplossen. Je kunt zelf deelnemen in het proces of je kunt het je laten overkomen. Je kunt alleen de uitkomst beïnvloeden als je van je laat horen. Er zal niets veranderen als partijen niet samen komen en de situatie en de mogelijke oplossingen bespreken. Of zoals mijn oma altijd zei: “Zonder wrijving geen glans!”

Een goede confrontatie kan jou helpen een ander beter te laten voelen over zichzelf en jouzelf een trots gevoel geven over jouw opstelling en het behaalde resultaat.  Door het volgen van de volgende 9 stappen is je confrontatie constructief!

Constructief Confronteren | GOAL trainingen

1.   Bereid zorgvuldig voor
Voordat je iemand gaat confronteren ga je eerst een gedegen ‘gesprek’ aan met jezelf en probeer je eerst het volgende helder te krijgen:

2.  Scheid inhoud en emoties
Bepaal het probleem, scheidt daarbij het praktische deel van de emoties. Praktisch: Ik heb de hele nacht doorgewerkt omdat een collega haar deel van het rapport niet heeft uitgewerkt. Emotie: Ik ben boos omdat het werk oneerlijk verdeeld vind. Door emoties en gevoel te noemen communiceer je verbindend.

3.  Houd het hoofd koel
Oefen om het probleem op een heldere, rustige manier te vertellen, zonder dat je meteen de ander de schuld gaat geven. Hou je bij dit feit en gooi niet al je frustratie van de laatste 10 jaar eruit! Houd het tempo laag, vat samen en haal diep adem als het spannend wordt! Wist je dat diep ademhalen effectief is om stress te verminderen?

4.  Nodig de ander uit voor een gesprek
Er is geen gouden opening maar ik kan je er een paar geven die je zou kunnen gebruiken. “Ik vind het moeilijk om dit tegen je te zeggen maar er is iets waar ik mee zit en met je wil bespreken” Je laat zo weten dat je het lastig vind en zorgt er meteen voor dat de ander gaat luisteren en weet dat er iets belangrijk aan te komen zit. Wanneer je de ander wilt laten beginnen kun je zoiets zeggen als. “Ik merk dat iets je dwars zit. Ik wil graag naar je luisteren.” Alle begin is moeilijk. Haal een keer diep adem als het te spannend wordt.

5.  Zeg wat je wilt zeggen
Vertel datgeen wat je hebt voorbereidt. Onthoud, ga niet de schuld geven of aanklagen. Je zou zoiets kunnen zeggen als; Ik heb misschien niet alle informatie, maar dit is wat ik denk dat er gebeurd is.” Je zou daarna kunnen vragen; ‘Wat denk jij dat er gebeurd is.” Luister naar wat de ander je te vertellen heeft. Ga niet meteen in de verdediging! Herhaal wat je begrepen hebt van de ander vóórdat je iets anders zegt. Dat dwingt je om ècht te luisteren in plaats van jouw tegenbetoog al voor te bereiden.

6. Confrontatie en stuur naar oplossingen
Laat je emoties buiten de discussie. Stuur aan op oplossingen die focussen op acties en doelstellingen in plaats van dat je gaat beschuldigen en vingers wijzen. Maak heldere afspraken: Wie doet wat en wanneer. Wanneer je je focust op acties in plaats van de schuld geven stuur je aan op oplossingen in plaats van dreigementen. Spreek af wanneer je elkaar weer ontmoet om te zien hoe jullie nieuwe afspraak werkt.

7.  Confrontatie en maken van verbinding
Benoemen van gevoel en behoeftes is een goede manier voor het maken en houden van verbinding. Wanneer je de relatie belangrijk vind en uitdrukking wilt geven aan je emoties, doe dat dan helder en kalm. Bedenk welke behoefte je nodig had die de ander je op dat moment niet gaf. Bijvoorbeeld tegen je dochter die te laat thuis kwam: “Toen je gisteren om 01:00 uur nog niet thuis kwam, was ik eerst teleurgesteld, boos en bang. Teleurgesteld en boos om dat je je niet aan onze afspraak hebt gehouden, bang omdat ik me zorgen maakte dat je iets ergs overkomen is.” Vraag hoe dit voor haar is. Focus je op elkaars gevoelens en behoeftes te begrijpen.

8.  Bespreek zodra je een patroon ontdekt
Vaak ontstaat vanuit een ergernis een conflict omdat het niet meteen besproken wordt. Laat het niet hangen maar bespreek het direct. Een goede indicatie is als er iets van een patroon zichtbaar wordt. Wanneer je ziet dat de ergernis zich herhaalt.

9.  Benoem ergernissen direct
De kans dat je de relatie beschadigt is veel kleiner als je een (kleine) ergernis bespreekbaar maakt, dan dat je wacht totdat je een hele bak over de ander wilt uitstorten. Een ergernis is meestal iets wat je opmerkt terwijl je wat anders verwacht had. Je kunt dan zo’n tegenstelling benoemen. Zo’n kleine confrontatie kan klinken als:

* Je zegt dat je het leuk vind, maar je kijkt teleurgesteld
* Je zegt dat je X wilt, maar je doet Y
* Je zegt dat je ideeën wilt en als je die krijgt dan..
* Jij vindt jezelf… Ik vind je juist…
* Jij wilt dat hij zijn excuses aanbiedt, ik denk dat hij dat van jou verwacht nu jij hem eruit gezet hebt.

Wanneer je het constructief confronteren onder de knie krijgt zul je merken dat je minder geterroriseerd wordt door de tiener die de regels aan zijn laars lapt, de collega die er de kantjes van afloopt, de baas die zijn afspraken niet nakomt of je partner die je niet serieus lijkt te nemen. Let wel; constructief confronteren is géén eenrichtingsverkeer. Luister naar wat gezegd wordt, ook tussen de regels door, vat samen en stel vragen. Succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als bijna 7.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Leave a comment

Méér verkoop door minder aannames


Hoe kan ik meer verkopen. Deze vraag, of varianten daarop, worden mij regelmatig door retailers gesteld. Vaak hoor ik ook: “Ik wil méér klanten.” Natuurlijk zouden meer klanten theoretisch méér omzet betekenen. Maar ook uit de bestaande klanten kan méér verkocht worden als we onze aannames buiten de deur houden!

Aannames die ik vaak hoor zijn:
“De klant weet precies wat hij wil, er hoeft niks meer aan verkocht te worden.
“De klant heeft alle informatie al op het internet gelezen, ik hoef niks meer te vertellen.”
“De klant is gewoon op zoek naar de laagste prijs.”
Al deze aannames zorgen ervoor dat jouw kans op verkoop afneemt. In deze blog wat aannames die je moet dumpen en een paar die je gaan helpen meer te verkopen!

 

méér verkoop door minder aannames!

1.   Vaak is wat de klant nu wil nog niet duidelijk
Natuurlijk hebben klanten een bepaalde mate van interesse als ze bij jouw je zaak inkopen. Anders zouden ze dat niet doen. Maar misschien heeft deze klant vanochtend gebaald omdat ze ‘niets had om aan te trekken’ en wil ze gewoon wat anders. En om die reden is ze even bij je binnen gelopen. Wat het worden moet weet ze echter nog niet…

2.   Internet geeft ook maar één mening
Van GOOGLE leren ze alleen datgene waar ze naar op zoek zijn. Wat ze dus ingetikt hebben in het zoekvenster. Ze hebben dan hooguit een paar van die zoekresultaten bekeken. Nu is het aan jouw om er nog een impactvol ‘zoekresultaat’ aan toe te voegen!

3.   Je bent nóóit de goedkoopste
Wanneer een klant gaat zoeken is het altijd wel ergens anders goedkoper. De kans is groot dat dat niet bij jouw is. De goedkoopste ben je nooit en geloof me, de goedkoopste wil je ook niet zijn. Je hebt immers een gezonde marge nodig om te kunnen investeren in je onderneming. Jij hebt een eerlijke prijs die je vraagt voor het product en een uitstekende service daar omheen.

4.   Ontwikkel échte interesse
Om je verkoopresultaten te verbeteren moet je je aannames loslaten en de vragen veranderen die je de klant stelt. In plaats van de afgezaagde riedel van “Kan ik u helpen, Kunt u het vinden, Zoekt u iets speciaals’ wordt het tijd dat jij je afvraagt welk probleem de klant probeert op te lossen. In ‘flirten met de kijkende klant‘ leren we je hoe. Wanneer jij oprecht geïnteresseerd bent in het oplossen van de klant zijn/haar problemen, komen de juiste vragen vanzelf!

5.  Aannames zorgen voor mislukking
Het gaat fout wanneer je aanneemt dat de klant weet wat jij verkoopt en het alleen een kwestie is van hem of haar bij navraag daar naar te verwijzen. Je laat daarmee je creativiteit los, je toont geen enkele interesse meer, en je stelt geen vragen. Je wordt passief in het hele verkoopgesprek. Je verliest het contact, je verliest je enthousiasme en uiteindelijk daarmee je passie voor het verkoopvak.

6.   Voorkom koopdruk
Voorkom dat de klant je opdringerig vindt. Zet het licht op groen door hem ruimte te geven te kijken en let op wanneer hij non-verbaal aangeeft geïnteresseerd te zijn in een product of meer informatie van je wil. Begin met vragen te stellen naar wat de klant er mooi aan vindt. Wat hem aanspreekt, of wat hij belangrijk vindt, waar hij op let. Dit zijn vragen die niet bedreigend zijn en het gesprek openen.

7.   Vraag, luister en vat samen
Wanneer het contact er is en je de klant zijn of haar vertrouwen gewonnen hebt ontdek je door open vragen de criteria van de klant en welk probleem de klant probeert op te lossen. Luister ook naar wat er tussen de regels gezegd wordt. Door samen te vatten en zo te controleren op begrip, hoort de klant dat je hem begrijp, zal deze je nog meer waardevolle info geven en ben jij op weg naar een succesvolle afsluiting.

8.  Durf op te schalen
Een klant die op zoek zegt te zijn naar een goedkope PC voor zijn dochter die videobewerking studeert, kun je, nadat je het goedkope model gedemonstreerd hebt, zeggen: En nu laat ik u even een model zien waar wel het vermogen inzit om meerdere applicaties tegelijk te gebruiken zonder je zorgen te moeten maken dat hij vastloopt. Uiteindelijk wil de klant een oplossing voor zijn probleem. Jij laat hem inzien dat zijn eerste keuze niet zijn probleem oplost. Het is dan logisch voor de klant om op te schalen. Nog een voorbeeld:
De klant die voordelig laminaat wil gaan leggen kun je vragen; mag ik u even een vloer laten zien die een veel chiquere uitstraling heeft wat zich ook vertaalt in een meerwaarde van uw woning?

Vaak is de klant zich niet eens bewust van het hele probleem dat hij wil oplossen. Door er over te beginnen creëer je kansen en blijkt een ‘goedkope klant’ een ‘tevreden klant’ te kunnen worden. Maakt contact en stel interesse-vragen. Je ontdekt dan veel meer en creëert een logische bijverkoop:

* De student die zegt een wasmachine nodig te hebben omdat hij op kamers gaat blijkt in het gesprek ook nog een strijkplank en een stoomstrijkijzer nodig te hebben.
* De hobbykok die een nieuw koksmes komt kopen blijkt een messenset nodig te hebben waar hij veel meer plezier en mogelijkheden van terug krijgt.
* De dame die een zwarte broek wil voor haar werk blijkt 5 kilo te willen afvallen en verlaat naast een zwarte broek ook met een joggingsuite en een paar runner sportschoenen geïnspireerd je winkel.

Door betere vragen krijg je een beter contact en verkoop je meer. Om dat te kunnen doen moet je je aannames overboord zetten en vanuit oprechte belangstelling en interesse proberen het probleem van je klant op te lossen. Zo blijf je je klant verrassen maar ook jezelf. Door jouw actieve vraagstelling blijft ook je denken veel actiever en wordt je steeds creatiever in het schakelen naar de volgende vraag. Zo maak en houd je je vak leuk en vernieuwend! Succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als bijna 7.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Leave a comment

9 toptips voor verkopen en beïnvloeden


Verkoop gaat niet over wat je verkoopt maar over het maken van relaties en over hoe je de mening van een ander kunt beïnvloeden. Daarna gaat het bijna vanzelf!
Ook al ben je geen verkoper, je bent wel van de verkoop afhankelijk.  Verkoop is een belangrijke schakel in het zaken doen. Pas wanneer er verkocht wordt is er sprake  van zaken doen. Pas dan kunnen er dingen gebeuren.
Verkoop gaat niet alleen over goederen of diensten. Ook ideeën moeten ‘verkocht worden. Daarmee zijn ‘verkopen’ en ‘beïnvloeden’ vaardigheden die voor vrijwel iedereen essentieel zijn. Ik geef je mijn 9 belangrijkste tips voor verkopen en beïnvloeden.

Verkopen & Beïnlvoeden | GOAL trainingen

1.  Overtuig jezelf eerst
Je kunt alleen een ander overtuigen als je zelf overtuigd bent. Als je niet zelf verkocht bent aan het product of dienst wordt het een zware klus je verkoop overtuigend te kunnen afsluiten.

2.  Wees duidelijk en direct
Wanneer je je sales pitch inzet gebruik dan geen jargon. Jargon zorgt voor verwarring. En verwarring leidt nooit tot een koop. Voorkom verwarring door duidelijk en zo simpel mogelijk taalgebruik in je verkoop en acquisitie.

3.  TAO van Koopdruk
De TAO van koopdruk is het gering toepassen van Twijfel, Angst en Onzekerheid. Deze drie tezamen met een passende stilte kan leiden tot een serieuze overweging van jouw aanbod. Wees voorzichtig met druk uitoefenen! Probeer eerst eens stilte.

4.   Ken je klant
Weet zeker dat je genoeg onderzoek doet naar je prospects. Ken hun uitdagingen en hun behoeften. Iedere klant heeft wat anders nodig en jij komt een stuk sterker over als je je zaak voorbereid hebt. De voorbereiding van een verkooptraject is cruciaal voor het uiteindelijke succes. Lees het jaarverslag, kijk op LinkedIn, surf op het internet naar de organisatie en je contactpersoon.  Zorg dat je vooraf alles weet over de doelstellingen, missie en visie van je klant.

5.  Jouw presentatie bepaalt
Het valt of staat met jouw presentatie. Oefen je presentatie en bouw hem op zodat je interesse opwekt, twijfels wegneemt en je je toehoorder weet te overtuigen. Dat betekent niet alleen maar zenden. Vragen stellen, goede vragen stellen is de juiste weg. Vragen die helpen de juiste antwoorden te krijgen. Antwoorden waarmee je de besluitvorming kunt beïnvloeden.

6.   Passie en enthousiasme
Ben gepassioneerd en enthousiast in je presentatie. Te vaak zijn verkooppresentaties saai. Maak er een show van en maak het spannend. Enthousiame is besmettelijk. Daarnaast is humor is een prima smeermiddel voor een verkoopgesprek. Het helpt je het contact te leggen en te versterken.

7.   Wees eerlijk
Wanneer prospects je vragen stellen, zul je niet alles weten. Als je het antwoord niet weet, zeg dat dan gewoon. Ga niet zomaar wat roepen. Wees ook eerlijk in je advies. Ga niet over-sellen. Beloof niet meer dan dat je in alle redelijkheid waar kunt maken.

8.  ‘Ja’ begint soms met een ‘Nee’
Een verandering (keuze) blijft lastig. De klant zal geneigd zijn defensief en soms negatief te reageren. Zorg dat je bij diens ‘Nee’ open blijft staan zodat je zonder oordeel kunt doorvragen naar zijn bezwaar. Buig het om, verklein de nadelen, vergroot de voordelen en vraag opnieuw om de order. Hou je oordeel voor je!

9.  Betrek alle mensen 
Verkoop is kunst, geen wetenschap. Dat impliceert dat het altijd mooier en beter kan. Betrek alle betrokkenen. Ook anderen in de buurt van de beslisser kunnen een beslissende factor hebben in de besluitvorming. Zij hebben allemaal hun eigen belangen en behoeften. Handle with care!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als bijna 6.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Leave a comment

8 manieren om ieder team te verzieken


Al heel wat teams voorbij zien komen. Goede teams en minder sterke.  Een goed team kan iedere uitdaging aan.  Een ‘goed’ team komt niet zomaar binnenstappen. Dat vraagt om tijd en aandacht.  Aandacht van iedereen in dat team.  In deze blog 8 zaken waar die aandacht naar toe dient te gaan. 8 zaken die, bij onvoldoende aandacht, de sfeer binnen een team in no-time weten te verzieken.

Je kunt de tips natuurlijk omdraaien. Zodat je team sterker wordt, de teamleden verbinden en de samenwerking floreert!

Team Samenwerken Teambuilding | GOAL trainingen

1.   Regelmatig roepen ‘Dat is mijn werk niet!’
Hoe kleiner het bedrijf, des te belangrijker het is dat medewerkers flexibel zijn en snel kunnen schakelen. Als de situatie daar om vraagt om dat te doen wat nodig is om zaken voor mekaar te krijgen. Wat ook hun functie moge zijn.
Door te roepen ‘Dat is mijn werk niet!’ roepen ze eigenlijk ‘Ik zorg alleen voor mijzelf’. Dit soort houding verziekt al snel de totale performance van het team omdat het de samenhang aantast. Het team wordt ‘los zand’. Een groep individuele mensen die niets voor elkaar over hebben.  Een teambuilding zorgt voor cohesie binnen de groep.

2.   Denken je sporen al te hebben verdiend
Ok, het was geweldig wat je twee jaar terug deed, vorige maand of zelfs gisteren. Wij waarderen dat ten zeerste. Wij zijn je dankbaar. Vanochtend is de zon opnieuw opgegaan. It’s a brand new day!
De enige manier om de waarde van een medewerker te bepalen, is te zien wat hij of zij iedere dat weer bijdraagt. En iedere dag opnieuw. Je sporen te hebben verdiend betekent ‘Ik hoef niet langer mijn bijdrage te leveren’ het leidt tot een lage energie die voor je het weet ook de ander het ‘recht’ meent te geven het op hun ‘elfendertigste’ te kunnen doen.

3.   Het gevoel hebben genoeg ervaring te hebben
Ervaring is absoluut belangrijk, maar wanneer ervaring niet transformeert tot een betere vaardigheid, een betere prestatie en betere resultaten dan zegt ervaring helemaal niks. Een ervaren monteur in een mentor functie die zegt: “Mijn job is het de vraagbaak te zijn voor mijn jongere collega’s’ en vervolgens wacht op een vraag, laat zijn wijsheid onbenut. Ervaring of positie zouden nooit de doorslag mogen geven in een beslissing.

4.   Vergaderen na het vergaderen
Je had zojuist een boeiende vergadering. Verschillende punten kwamen voorbij. Meningen werden gedeeld en beslissingen werden genomen. Iedere aanwezige gaf aan achter deze beslissingen te staan. Er kunnen spijkers met koppen geslagen worden.
Dan besluit ineens iemand om een ‘vergadering na de vergadering’ te houden over zaken die niet in de groep gedeeld werden. Daarbij geeft hij nu aan, en dus alleen nu aan, dat hij het oneens is met de beslissingen die zojuist genomen zijn. Wachten tot na een vergadering om vervolgens dan te roepen ‘Ik sta er niet achter en ga dat dus niet doen’ is hetzelfde als ja zeggen en nee doen. Dit soort mensen kunnen beter ergens ander gaan ‘werken’.

5.   Achterklap lovers
Voor een vergadering spraken we over een aantal afdelingshoofden van een andere divisie toen onze nieuwe leidinggevende opkeek en zei; ‘Stop. Vanaf nu zeggen we nooit meer iets negatiefs over iemand tenzij diegene daadwerkelijk in de ruimte aanwezig is.’
Tot op dat moment had ik nooit ‘roddel’ gezien als iets waar het bedrijf een policy over zou moeten voeren. Het was er gewoon. En we deden er allemaal aan mee.
Waar wanneer Bert het over iets heeft dat Els gedaan heeft, zou het dan niet voor iedereen beter zijn als Bert op Els afstapt en het er even met haar over heeft wat ze gedaan heeft? En wanneer het niet aan hem is om het daar met Els over te hebben, dan is het al helemaal niet aan hem om het er met anderen over te hebben. Roddel is behalve een tijdverspiller ook een manier om respect voor elkaar te ondermijnen. Een feedback training op zijn tijd doet wonderen.

6.  Groepsdruk gebruiken om anderen te traineren
De nieuwe medewerker is enthousiast en werkt hard. Zij blijft soms wat langer om zaken af te maken. Zij haalt haar doelstellingen en overtreft de verwachtingen.
Al snel hoort ze van een wat meer ‘ervaren’ collega dat zij te hard werkt en dat door haar de rest in een slecht dagdeel gesteld wordt. Een goede medewerker vergelijkt zichzelf allen met zichzelf. Hoe kan ik het vandaag een beetje beter doen dan gisteren. Een slechte medewerker wil niet méér maar minder doen. Zij willen niet winnen. Zij willen alleen voorkomen dat anderen dat zichtbaar maken.

7.   Alle eer opstrijken
Ok, misschien heeft hij bijna al het werk alleen gedaan. Misschien wist hij alle problemen op te lossen. Misschien zou zijn effectief team maar half zo effectief zijn als hij niet een teamlid was. Maar het is niet waarschijnlijk. Belangrijke zaken krijg je zelden alleen voor elkaar. Zelfs niet die mensen die graag doen alsnog ze het alleen gedaan hebben.
Een goede medewerker en een goede teamplayer deelt de eer. Hij waardeert en complimenteert anderen. Hij laat anderen in het voetlicht staan. Deze eigenschappen passen helemaal bij een medewerker in een leidinggevende positie. Hij viert de successen van anderen, wetende dat hun succes op hem zal afstralen.

8.   De schuld aan een ander geven
Een verkoper klaagt. Een klant voelt zich tekort gedaan. Een collega kan het niet trekken. Het maakt niet uit wat er gebeurt, het is altijd wel iemands fout. Soms, wat ook de fout moge zijn en wie het ook gedaan moge hebben, staat er iemand op die de fout op zich neemt. Zij zijn bereid de kritiek en schuld op zich te nemen omdat ze weten dat ze het aan kunnen. En misschien weten ze wel dat een ander dat niet kan. Minder zelfopoffering  komt echter vaker voor en dan wordt de schuld makkelijk bij een ander gelegd. Dan wordt er dus gezegd; ‘Wij zijn niet echt een team’. Een echt team kent geen haantjes, bij een echt team sta je er samen in!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als bijna 6.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Leave a comment

10 tips voor vertrouwen en verbinding in een team


Verbinding en vertrouwen zijn een bindende factor voor een echt team. Door verbinding en vertrouwen kan een pro-actief handelend team ontstaan met een goede samenwerking en verbinding.  Jouw leiderschap is daarbij van grote invloed.  Door jouw leiderschap  kun je je team tot grote hoogte motiveren en inspireren of hen demotiveren en afbranden. Het allerbelangrijkste voor succes is de betrokkenheid van jou als leidinggevende. Voorwaarden daarbij zijn;

  • een heldere doelstelling,
  • duidelijke afspraken over samenwerken
  • goed getimede opbouwende feedback

Verbinding Vertrouwen Team| GOAL trainingen

Je kunt direct aan de slag met de volgende tips:

10 Tips voor verbinding binnen een team:

1.  Gewaagd doel
Stel een gewaagd doel. Toon ambitieus leiderschap! Maak het gewaagde doel concreet en beschrijf helder het verschil tussen de wens en de huidige situatie. Een gewaagd doel versterkt samenwerking en verbinding binnen een team.

2. Motivatoren en de-motivatoren
Houd een bijzonder werkoverleg. Vraag je teamleden wat hen frustreert in het werk en wat hen juist motiveert. Laat hen zelf mogelijke oplossingen bedenken en actiepunten. Maak het concreet in je communicatie!

3. Zet kwaliteiten in het zonnetje
Maak kwaliteiten van je medewerkers op een leuke manier zichtbaar die past bij de cultuur van je organisatie. Gebruik een spel, maak complimenten, medewerker van de maand, kleine presentjes.

4. Een helder doel
Richt je met je team op een aantal concrete werksituaties of projecten en koppel hieraan uitdagende prestatiedoelen. Wat willen we voor mekaar krijgen. Maak het SMART!!

5. Ieder een stukje baas
Maak teamleden individueel of in een team verantwoordelijk voor een stuk werk of klantgroep. Delegeer! Ga het niet allemaal zelf gaat doen.

6. Leren om te presteren
Investeren in coaching, training en werkverdeling die nodig is om een prestatie te kunnen leveren.

7. Bakens voor onderweg
Benoem de bakens die men stap voor stap kan halen en maak een strak plan voor wanneer wat bereikt moet zijn. Het gaat niet vanzelf!

8. Stuur op prestatieverbetering
Maak van prestatieverbetering een hot issue. Laat het steeds terugkomen. Laat mensen hun eigen PAP maken, (Persoonlijk Aktie Plan) met eigen verbetersituaties. Werk aan interne klantgerichtheid.

9. Meten is weten
Meet de prestaties van iedereen en communiceer met vaste regelmaat de voortgang.

10. Vier successen!
Geef complimenten, beloon met wat het meest wordt gewaardeerd en vier successen!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als bijna 6.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

 

Leave a comment

7 tips voor nieuwe winkel managers


Proficiat! Jij hebt je promotie te pakken of bent net aangenomen als filiaalmanager.  Of misschien wel voor jezelf begonnen. Een geweldige uitdaging, zeker nu. Net zoals alle managers een bepaalde tijd hebben om hun stempel te drukken op hun bedrijf of afdeling, zijn de komende maanden ook voor jouw succes bepalend. Hoe ga je dit aanpakken?

Hier volgen wat tips voor iedereen die net een filiaal is gaan leiden of misschien wel heeft overgenomen.

 photo 00Title_zps1nkebuk7.png

1.  Win het team voor je
Als eerste prioriteit moet je aandacht geven aan het team. Ze hoeven je niet op handen te gaan dragen maar je werk is een stuk makkelijker als je een goede verstandhouding hebt met je team. Neem de tijd om ieder teamlid te leren kennen en werk aan teambuilding. Zodra je de kans hebt stel je je voor aan het hele team dat je daartoe bijeen geroepen hebt. Vertel over jezelf, wat je belangrijk vindt en je manier van leiding geven. Dit zal hen helpen snel aan je te wennen zodat je direct een goede start kunt maken. Beantwoordt hun vragen en eindig met je vertrouwen in het team uit te spreken.

2.   Spreek met elk van je teamleden apart
Je zult wel het één en ander gehoord hebben over je teamleden. Toch is het beter je eigen mening te vormen over je team. Daartoe plan je korte gesprekjes met ieder teamlid waarin je vraagt over zichzelf te vertellen. In dit eerste p.o.p. gesprek bespreek je het volgende:

  1. Vraag hen kort over hun werkervaring te vertellen.
  2. Vraag naar 3 sterke eigenschappen en 3 verbeterpunten.
  3. Wat is de ambitie van diegene? Wat ziet hij of zij zichzelf doen in 3/5 jaar?
  4. Hoe kijkt diegene naar het team? Wat gaat goed? Wat kan beter?
  5. Wat is zijn tip voor jou? Wat zou hij of zij in jouw plaats verbeteren?
  6. Wat zijn diens verdere vragen of zorgen?

De antwoorden geven jouw een prima basis om snel een goede start te kunnen maken.

3.  Begin met kleine successen
Begin niet direct rigoureus met ingrijpende veranderingen tenzij dat ècht niet anders kan. Begin met kleine succesjes zodat je die met je team kan vieren. Grote veranderingen kunnen onrust en kramp creëren bij je team en laten een negatief geluid doorklinken. Wanneer je vertrouwen van je team gewonnen hebt en je voor jezelf de grote veranderingen kunt bevestigen kun je grotere issues aanpakken.

4.  Kijk vooruit
Kijk vooruit en communiceer positief en toekomst gericht. Ga niet steeds vertellen hoe het er in je vorige winkel aan toe ging. Het zal je team snel gaan vervelen en niet motiveren. Kun je er niet omheen dan zou je het algemeen kunnen noemen. “In veel winkels gebruiken ze het formulier zus en zo” of “een algemene policy voor dit soort gevallen is…”

5.  Roddel is killing
Roddel is dodelijk voor vertrouwen in een team. Dat geldt ook voor de manager. Val dus de vorige manager niet af. Sta ook je teamleden niet toe dat te doen. Het verleden is voorbij en het doet er niet toe wat er toen gebeurde. Het zorgt alleen voor het voeden van gefrustreerde gevoelens. Jij zet als filiaalleider daarmee een voorbeeld wat zal bijdragen aan respect in het team.

6.  Laat je team groeien
Jouw filiaal is wat het is door wat er tot nog toe gebeurd is. Dat is een feit en dat moet je accepteren. Blijf niet hangen in allerlei frustraties daarover. Zorg dat je team zich focust op de toekomst. Door het gesprek met jou heb je een lijstje waar je als team, en waar ieder teamlid aan kan werken. Focus je op één skill en coach je team dagelijks daaraan te werken.

7.  Complimenten
Complimenten activeren je teamleden. Vertel wat je ziet wat goed gaat ook al is het resultaat er nog niet. Door de inspanning, de prestatie te zien en te belonen inspireer je je teamleden om het beter te doen en zullen betere resultaten ook volgen. De beste stimulatie van gedragsverandering zijn complimenten. Negatieve feedback heeft eerder het effect je team onzeker te maken en te verlammen. Complimenten zorgen voor een Power Mindset.

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als bijna 6.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Leave a comment

11 tips voor een postieve mindset


Je hebt natuurlijk ook vaardigheden nodig maar met een positieve mindset is de kans van slagen heel wat groter. Je ziet dat het duidelijkst in de topsport. Winnen of verliezen heeft hier weinig meer te maken met vaardigheden maar alles met mindset en focus. Degene met de betere mindset komt uiteindelijk op het voetstuk te staan.

Je mindset is echter net een draaikolk waar centrifugale krachten je naar gebieden kunnen drukken waar frustratie, verlamming en opgeven de toon dreigen te zetten. Het is lastig wanneer zaken niet naar verwachting gaan. Het gevaar is dan reëel dat negatieve gedachten het roer over nemen.

Gelukkig zijn er een hoop dingen die je doen kunt om positief te blijven en een positieve mindset en focus te houden. Ik geef je 11 tips die ik beschrijf vanuit fysiek, emotioneel, spiritueel en mentaal perspectief. Kijk voor jezelf waar je de meeste winst kunt boeken!
Power Mindset | GOAL trainingen

Fysiek

1. Vroeg opstaan
Voor mij is vroeg opstaan één van de beste manieren om een positieve mindset te creëren. Ik heb dan het gevoel dat ik iedereen voor ben. Ik kan me voorbereiden, nog wat tijd voor mezelf nemen (ik mediteer graag nog even) en de dag beginnen zonder dat ik hoef te stressen. Je kunt je goed in een project bijten zonder dat iedereen je met mail en telefoon je van je werk houdt.

2.  Work out!
Sporten kost geen tijd maar levert tijd op! Er zijn maar weinig andere zaken die je een positieve mindset, tijd, energie, een betere conditie en leuke contacten opleveren. Een gezonde geest in een gezond lichaam is dan ook het gezegde. Sporten is goed om depressie te bestrijden en een positieve mindset te creëren. Probeer uit of het voor jou het beste werkt ‘s ochtends vroeg te sporten of ‘s avonds. ‘s Ochtends kan de endorfine die je in je lijf pompt nou net die oppepper zijn die je nodig hebt om je met een Power Mindset op je taken te kunnen storten.

3. Supplementen
Soms heb je wat hulp van de natuur nodig. St. Janskruid en Griffonia simplicifolia zijn twee kruiden die je kunnen ondersteunen voor een positieve mindset. St. Janskruid is lekker als thee maar ook als supplement te verkrijgen en bestrijd depressieve gevoelens. Griffonia zaad zorgt voor een beter humeur. Samen helpen ze vele mensen om hun energie, focus en mindset hoog te houden.

Mentaal

4.  Plan je week en je dag
Wanneer je een helder plan hebt wat je die week en die dag gaat doen, zal je dat helpen aan een positieve mindset. Door je wekelijkse planning weet je zeker dat je daarbij je langere termijn doelstellingen hierin meeneemt. Wanneer je helder hebt wat je wilt bereiken, focus je je op wat belangrijk voor je is. Dit verdeel je over je dagelijks werk. Het afvinken van de taken die bijdragen aan het behalen van je doelen geeft je een gevoel van voldoening.

5. Houd rekening met Murphy’s Law
Als je strak plant en verwacht dat alles zo gaat als jij plant, dan zal je snel teleurgesteld zijn. Eén van de sleutels van een positieve mindset is er rekening mee houden dat er zaken ‘fout’ gaan. Daarom plan ik alleen zaken die aan een tijd gebonden zijn in mijn agenda. Andere zaken staan op mijn to-do lijst. Ik hanteer de methode van Zen To Do, een combinatie van het gedachtengoed van David Allen en Stephen Covey. Ik kies voor soortgelijke taken op momenten dat mijn energie daarbij past. Daardoor is mijn productiviteit, mijn focus en mijn mindset hoog.

6.  Lees positieve en inspirerende boeken
Eén van de beste manieren om een positieve mindset te ondersteunen, is het lezen van inspirerende boeken. Verhalen die je kunnen aanmoedigen, inspireren en je nieuwe dingen kunnen leren. Lezen vraagt om rust en aandacht, en wanneer je rust en aandacht geeft aan iets positief dan helpt je dat om gedurende de dag je mindset te empoweren.

7.  Luisteren naar audioboeken of podcasts
Via iTunes, Audible en andere websites is het mogelijk om snel een Audioboek op je telefoon te zetten. iTunes kent daarnaast nog vele (gratis) podcast over tal van onderwerpen waarop je je kunt abonneren. Wanneer je weinig tijd hebt en/of veel reist, is een audioboek een prima alternatief voor een boek. Je kunt ernaar luisteren wanneer je wilt en toch rijden, strijken, poetsen, archiveren of wat dan ook. Luister naar boeken van Tony Robbins, John Maxwell, Brian Tracy en anderen die je nieuwe vaardigheden leren en je zullen inspireren.

Spiritueel

8.  Mediteer
Als mens moeten we voor een optimale energie aandacht geven aan fysiek,e emotionele, mentale en spirituele gebieden van onszelf. Kijk voor jezelf waar jij winst kunt boeken. Als dat op spiritueel vlak is onderzoek dan in hoeverre je dat kunt ontwikkelen. Bidden, mediteren, yoga zijn zaken die je daarbij kunnen helpen. Wanneer je spiritueel verbonden bent, heb je een positievere mindset tegenover het leven. Maak daar iedere dag even tijd voor vrij. Meditatie is als tanden poetsten. Eén keer per dat is goed, twee keer heel goed, drie keer uitstekend.

Emotioneel

9.  Begin sterk
Begin je dag met een ritueel dat je meteen in je energie zet. Ik stel voor dat je Bon Jovi ‘It’s My Life‘ op je wekkerradio of telefoon instelt. Iedere nacht wordt je mindset gereset. Een positieve hit zet je meteen in een sterke positieve mindset. Hoe harder hoe beter. Lekker knallend de dag in.

10. Dankbaar zijn
Neem de tijd om dankbaar te zijn. Dankbaar voor wat je hebt, voor wie je bent en voor hoe je leven is. Bedenk dat er een hoop is om dankbaar voor te zijn. Zelfs wanneer het leven tegen zit, blijven er genoeg dingen om dankbaar voor te zijn. Je moet ze alleen willen zien. Doordat jij bewust jezelf focust op dingen waar je dankbaar voor bent, zal dit je helpen in het hebben van een positieve mindset.

11. Zorg dat je positieve mensen om je heen hebt
De mensen om jou hebben grote invloed op je. Zij hebben invloed op wie jij bent, hoe succesvol je bent en wat jij waardeert. Zij hebben ook invloed op wat je denkt. Wanneer je veel omgaat met negatieve mensen krijg jij daardoor ook een negatieve focus. Negativiteit gedurende de hele dag zorgt vanzelf voor negativiteit bij jou. Ook het omgekeerde is waar. Zorg dat je positieve mensen om je heen hebt en jouw mindset wordt ook positiever. Heb je af en toe iemand die uit het positieve schiet, dan helpt de workshop Power Mindset jou om daar in no-time weer verandering in te brengen!

Kies er één uit in het voor jou meest onontgonnen gebied. Of gewoon één die je ontzettend leuk vindt om te doen. Maakt niet uit maar neem actie en werk aan een power mindset waarmee jij de wereld aan kunt!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als bijna 6.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Leave a comment

7 tips om klantenloyaliteit te versterken


Klantenloyaliteit is niet meer vanzelfsprekend. “Bedankt en tot ziens” is onvoldoende om een herhaalbezoek af te dwingen. Je vaste klanten zijn de ruggengraat van je organisatie. Genoeg reden om eens na te denken wat je kunt doen om hun loyaliteit te versterken.  Er zijn verschillende acties die je kunt ondernemen om ervoor te zorgen dat bij een volgende aankoop de klant weer aan jou denkt.

Ik noem 7 manieren om aan je klantenloyaliteit te werken.

Klanten loyaliteit | GOAL trainingen

1.   Versterk je eigen loyaliteit
Laat de klant merken dat het om hem of haar draait. Dat kan door een nieuwsbrief maar waarom bel je de klant niet een keer? Is de klant tevreden met zijn aankoop, met jouw service? Laat hem weten over de mogelijkheden die je biedt om hem ook na de aankoop van dienst te zijn. Je vermaakt immers kleding, bespant tennisrackets, hebt een reparatiedienst, bezorgt ook thuis, enfin, wat voor een fantastische klantgerichte service je ook te bieden hebt, zorg dat de klant het weet.

2.  Stuur een persoonlijk berichtje
Een mailing is mooi maar een persoonlijk bericht is veel krachtiger. Stuur je klant op zijn tijd een persoonlijk berichtje. “Reist u nog altijd zoveel op Amerika? Laat me weten wanneer de koffers versleten zijn. We hebben de nieuwste lichtgewicht modellen binnen.’ Of  ‘Het was leuk om u op de jaarmarkt tegen het lijf te lopen. Goed te horen dat u veel plezier van de auto hebt. Rij, nu het nieuwe seizoen voor de deur staat even langs voor een snelle check. U hoeft geen afspraak te maken. We helpen u graag.’ Bedenk zelf één van de vele mogelijkheden voor jouw bedrijf!

3.  Wees attent
Onthoudt namen van klanten en van hun kinderen. Er zijn genoeg (digitale) systemen die je je daarbij kunnen helpen. Wanneer je een moderne CRM gebruikt dan is social media geïntegreerd. Facebook, LinkedIn, en andere accounts geven aan wanneer je klanten jarig zijn. Stuur een (echt) kaartje voor hun verjaardag, jubileum of vakantie. Kost weinig en wordt enorm gewaardeerd.

4. Vraag de klant om diens mening
Heb je ideeën maar weet je niet of het de klant zal bevallen? Vraag het de klant voordat je je tijd en geld gaat investeren. Je zult je nog verbazen over wat je te weten komt. Vaak krijg je nieuwe en betere ideeën erbij. Er zijn eenvoudige ‘survey’s’ te  maken met Google formulieren die je via de mail kunt versturen. Maar bellen is natuurlijk veel persoonlijker. Of gewoon met een vragenlijst de winkel in stappen. Behalve het krijgen van informatie versterk je ook de band met je klant. Dat is nog eens Klantgericht Denken en Doen!

5. Gebruik klachten als kansen
Stel je open voor klachten en los ze genereus op. Het kan gebeuren, ook bij jou! Te late leveringen, slechte communicatie, beschadigde producten, onvoldoende aandacht, en ga zo voor een volgend keer. Door hier open over te communiceren ervaart de klant dat je hem of haar serieus neemt en je best doet dat dit een volgend keer niet meer gebeuren zal.

6.  Meet & Greet
Heb je wel eens in een restaurant gegeten waar de Chef na het hoofdgerecht even langskomt om te horen hoe het gesmaakt heeft? Of waar je zelf in de keuken mag gaan kijken? Wellicht zijn er bij jouw mogelijkheden om de klant een kijkje in de ‘keuken’ te geven.  Dit soort ontmoetingen blijven lang bij en geven extra klantenloyaliteit.

7.  Geef oprechte aandacht
Zoiets eenvoudigs als aandacht geven aan je klant, laten merken dat het je interesseert, is de krachtigste manier om de loyaliteit van je klant te versterken. Wanneer jij je klant interesseert dan is de kans groot dat dit terug komt in interesse in jou. Heb het er eens over met elkaar en maak een Manifest Klantgerichtheid waarin jullie gaan bepalen hoe je de klant aandacht gaan geven.

Afhankelijk van jouw business zijn er genoeg redenen en mogelijkheden om regelmatig in contract te treden met je klanten. Gebruik je fantasie en ik weet zeker dat je genoeg ideeën kunt genereren die je gaan helpen je klantenloyaliteit te versterken.

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als bijna 6.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Leave a comment

21 tips voor ‘n top retail klantenservice


Afgelopen week stapte ik, voordat ik ging afrekenen voor een paar koppen koffie, op de serveerster af en gaf haar een compliment voor de oprechte, warme glimlach die ze haar klanten regelmatig toewierp.  Eigenlijk gek dat dat bijzonder is. Het zou eigenlijk moeten opvallen als het niet gebeurt.

Wij zijn in Nederland nou niet bepaald verwend als het gaat om klantenservice en gastheerschap. Dan kan veel beter.  En dat is goed voor iedereen. Daarom 21 tips voor een Klantenservice van Wereldklasse!

Retail Klantenservice | GOAL trainingen

1.  Glimlach!
Glimlach wanneer je een klant begroet in je zaak of aan de telefoon. Ook aan de telefoon ja, de klant die kan je glimlach horen!

2.   Jij of u
Pas je begroeting aan aan de doelgroep en leeftijd van je klanten. Het wordt steeds gewoner om klanten met jij aan te spreken maar soms is het echt gewoon nog ‘U’.

3.  Pro-actief
Ben pro-actief in je benadering. Vaak laat de klant al zien wat ie wil of wat zijn intenties zijn. Daar kun je op inhaken. Je verkoopt meer en scoort hoger in je service niveau.

4.   Eerst de klant voor je neus, dan de telefoon
De telefoon vraagt dringend om je aandacht. Toch gaat de klant die voor je staat eerst. Neem op, zeg; ‘een ogenblik alstublieft’ en richt je aandacht op de mens die voor je staat.

5.  Hier ben ik
Blijf zichtbaar en laat zien dat je er bent. Hijg de klant niet in de nek. Opdringerigheid breekt je uiteindelijk op.

6.  Ik ben hier voor u
Kijk niet weg, loop niet weg, begin niet te bellen of duik weg achter je toonbank als een klant op je afkomt. En ja, het gebeurt…

7.  Oordeel in je voordeel
Veroordeel een klant niet vanwege zijn uiterlijk. Hij zal het voelen en je serviceniveau daalt. Bedenk dat iedere klant jouw oprechte aandacht en respect verdient, ongeacht leeftijd of uiterlijk.

8.  Eten, drinken en roken? Uit het zicht!
Laat je eten en drinken in de keuken. Rook, eet en drink niet in het zicht van de klant. Een rokende verkoper voor de winkeldeur kan echt niet. Geloof me, klanten lopen daardoor je deur voorbij.

9.  Pauze? Hou het voor jezelf
Een klant hoeft echt niet te weten over jouw beurt voor een pauze. Dat soort zaken regel je voor je begint en dienen geruisloos te verlopen.

10. Pauze? Bellen doe je elders
Persoonlijke gesprekken doe je tijdens je pauze en buiten gehoorafstand van je klanten.

11.  Weet ik niet kan niet
Het correcte antwoord op een vraag is nooit ‘Ik weet het niet’ als het niet wordt gevolgd door een ‘maar ik ga het voor u uitzoeken!’

12.  Heeft u nog?
Wanneer een klant iets wil dat je niet meer in de rekken hebt, dan ga je naar het magazijn om te zien of je het daar nog voor hem of haar kunt halen.

13.  Vermijdt een ‘nee’ verkoop
Wanneer je een artikel niet meer op voorraad hebt, biedt dan aan om een collega filiaal of leverancier te bellen om het voor de klant te bestellen.

14.  Lees je klant
De klant vertelt je veel meer met zijn lichaamstaal dan met woorden. Leer lichaamstaal van je klant te lezen en anticipeer erop in je communicatie. Je servicegraad gaat sky high!

15.  Talking heads
Laat breedsprakige klanten niet al je tijd opeisen. Zeker niet als anderen wachten of geholpen zouden kunnen worden. Leer je te excuseren en je aandacht vervolgens op de ander te richten. Omgaan met lastig gedrag kun je leren.

16.  Vermijdt wachtrijen
Zodra zich een wachtrij aandient, vraag je om hulp van een collega. Dit gaat al steeds beter, vooral in supermarkten, maar het vraagt onze constante aandacht.

17.  Discretie
Wanneer een betaalpasje weigert, blijf je discreet. Vraag of de klant op een andere manier wil betalen.

18.  Blijf ook daarna discreet
Praat niet met een klant over andere klanten. Dat lijkt spannend maar buiten vraagt de klant zich af wat je nu over hem of haar te vertellen hebt. Niet doen.

19.  Check, check, dubbelcheck
Kijk zorgvuldig naar al je verkopen voordat je het inpakt voor de klant. Verzeker je ervan dat niet lekt, stuk is of het de verkeerde maat is. De klant waardeert dat.

20.   Zeg wat je doet, doe wat je zegt
Kom afspraken met de klant na.  Twee dagen is twee dagen. Een week is een week. Al bel je maar om te zeggen dat het nog niet geregeld is. Houd de klant op de hoogte. Kortom, klantgericht denken en doen.

21.  Aandacht
Verzeker je ervan dat de klant alles ontvangen heeft waarvoor hij of zij betaald heeft voordat ze je winkel verlaten. Dit voorkomt discussie, ergernis en stress later.

1.  (Nog een keer!)  Glimlach!
Ook bij het afscheid laat je je glimlach zien. Je bedankt de klant, wenst hem plezier met zijn aankopen en zeg ‘Graag tot ziens!’

Klantenservice is geen ‘Rocket Science’. Met wat vriendelijkheid, normen en waarden, een stuk discipline en vooral positieve aandacht kun je je al onderscheiden. Veel succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als bijna 6.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Leave a comment

10 voordelen van een positieve mindset


Het is makkelijk om positief te zijn wanneer alles van een leien dakje gaat. Het wordt lastiger om positief te blijven wanneer zaken tegenzitten en het leven je alleen maar lijkt te willen vloeren. Het wordt nog moeilijker als de mensen om je heen, op social-media en tv het allemaal wel lijkt te lukken. Het is belangrijk je te realiseren dat we nooit horen van hun strijd om obstakels en hindernissen te overwinnen om uiteindelijk daar te komen.

Feit is dat niemand zonder problemen door het leven gaat.  Het is ook een feit dat je die problemen kunt negeren, kunt frustreren, je kunt laten verlammen of er pro-actief mee om kunt gaan. Een positieve mindset zorgt voor dat verschil.

Je mindset is een combinatie van je overtuigingen en je gevoelens.  Een positieve mindset zet aan tot de juiste aktie. Je kunt leren om de mindset bij jezelf en bij anderen door een korte interventie te beïnvloeden. Daardoor ontstaat een krachtige power mindset die kansen en mogelijkheden ziet en van problemen uitdagingen maakt die opgelost kunnen worden.

 

 photo 00-Title_zpsyyvibmst.jpg

Een positieve mindset kan voor jou en je organisatie het verschil maken. Ik geef je 10 redenen waarom:

1.   Beter samenwerken
Mensen met een positieve mindset werken beter samen met anderen. Het is prettig en veel leuker samenwerken met een collega met een positieve mindset. Onderlinge relaties versterken en mensen hebben meer voor elkaar over. Dit vertaalt zich in:
– Beter teamwork
– Betere medewerker – leidinggevende relaties
– Tevreden klanten wanneer je in dienstverlening zit
– Meer verkoop wanneer je in sales werkt

2.   Creatieve ideeën
Mensen met een positieve mindset zijn creatiever. Een positieve mindset geeft altijd focus op mogelijkheden en kansen. Wanneer jouw organisatie afhankelijk is van innovatie en nieuwe ideeën dan heb je een team nodig met een positieve mindset. Een positieve mindset leidt tot flexibel, vloeiend en origineel denken. Het effect ervan stapelt zich op en wordt per dag meer merkbaar in je organisatie.

3.   Minder problemen
Een team of organisatie met mensen met een positieve mindset kent minder problemen. Problemen worden met een Power Mindset namelijk opgelost in plaats van erover te lopen klagen. Een klagend team is een gefrustreerd team. Een team met een vernauwd en gefrustreerd brein dat geen kansen en/of oplossingen meer kan zien.

4.   Meer energie
Mensen met een positieve mindset hebben meer energie. Daardoor zijn mensen met een positieve mindset efficiënt en effectiever in alles wat ze doen. Een positieve mindset is aanstekelijk voor collega’s en klanten. Dat is energie die je geeft en die ook weer terug komt.

5.   Een gemotiveerd team
Mensen met een positieve mindset zijn gemotiveerd.  Een lage motivatie betekent een lagere productiviteit en een lagere klanttevredenheid. Let wel, de enige betrouwbare manier die leidt tot een gemotiveerd team is een positieve mindset die plezier schept in wat je doet.

6.   Een optimistisch team
Een team met een positieve mindset heeft een optimistische kijk op de toekomst. Uit onderzoek door o.a. Martin Seligman in zijn werk over Positive Psychologie, blijkt dat een positieve mindset leidt tot succesvolle en productieve prestaties. Een beetje zoals in het spreekwoord:  ‘Je kunt geloven dat je het kunt of je kunt geloven dat je het niet kunt, in beide gevallen heb je waarschijnlijke gelijk’.

7.   Een lager ziekteverzuim
Ziekteverzuim heeft een dramatische impact op productiviteit. Wanneer je je werk niet leuk vind, het je onzeker maakt, gefrustreerd of alle energie uit je trekt, heb je een grote kans om daar ziek van te worden. Dit soort stress veroorzaakt ziektes als maagzweren, kanker, diabetes en burn-out.
In een studie onder bijna 21.500 verpleegsters in de US bleek dat het ziekteverzuim onder hen die geen plezier hadden in hun werk vele malen groter was. Het had dezelfde impact als roken en een ongezonde  lifestyle.

8.   Sneller leren en innoveren
Wanneer je een positieve mindset hebt, ben je relaxed en veel opener om nieuwe dingen te leren en uit te proberen. Dat heeft een enorme impact op het verbeteren van je productiviteit.

9.    Minder fouten maken
Een positieve mindset leidt tot minder zorgen om fouten te maken en daardoor ook tot minder fouten. Met een positieve mindset maal je niet om een eenmalige fout.  Je staat op, leert van je fout en gaat door. Je hebt er dan ook geen moeite mee om je fout aan anderen te vertellen. Je neemt gewoon de verantwoordelijkheid voor je fouten, verontschuldigt je en lost het op. Deze relaxte houding zorgt ervoor dat er minder fouten gemaakt worden en dat de kans  groot is dat je deze fout niet meer zult maken.

10.  Betere beslissingen
Een positieve mindset leidt tot betere beslissingen.  Daarentegen werkt een verkrampte, gefrustreerde mindset altijd en continue vanuit een soort van crisis toestand. Deze toestand geeft een vernauwde kijk op zaken waarbij je de kans loopt dat je niet langer de ‘big picture’ ziet. Daardoor neem je ‘hier en nu’ beslissingen.

Het leuke van een positieve mindset is dat het plezier oplevert en een hogere productiviteit. Uiteindelijk zorgen deze twee laatsten op hun beurt ook weer voor een positieve mindset. Daarmee geeft het investeren in een Power Mindset dus een dubbel rendement! Je vind de Workshop Power Mindset op onze website!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als bijna 6.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Leave a comment