9 manieren om ècht verbinding te maken

Veel mensen geloven onterecht dat ‘contact maken’ met andere mensen iets is wat vanzelf gaat en niet iets is wat je kunt leren. Het tegendeel is waar. Je kunt het leren en je deze vaardigheid eigen maken. In deze tijd van netwerken, banenjacht en zzp activiteiten een vaardigheid die je niet mag missen. We zijn nu eenmaal sociale wezens en verbinding maken met anderen is voor ons mensen net zo fundamenteel als de behoefte aan eten, drinken, onderdak en veiligheid. Uit onderzoek blijkt dat het ontbreken van dit soort contacten, zogenoemd ‘social pain’ op dezelfde plek in onze hersenen ervaart wordt als fysieke pijn. Het is de primaire functie van ons brein om ons te waarschuwen zodat we overleven. Dit onderstreept hoe krachtig en belangrijk het is dat we ons sociaal verbonden voelen. In recente rapporten wordt het ontbreken van sociale verbinding zelfs als oorzaak gezien voor terrorisme.

9 manieren om ècht verbinding te maken

9 manieren om ècht verbinding te maken | Foto: iStock GettyImages

Wanneer sociale verbondenheid zo’n fundamentele menselijke behoefte is, zou je bijna denken dat het dan gemakkelijk moet zijn om verbinding te maken met iedereen die we ontmoeten. Dat is helaas niet het geval. We zitten daarbij vaak onszelf in de weg met verlegenheid, cynisme, trots, haantjesgedrag, jaloersheid en arrogantie.

Dus als je je ego opzij weet te zetten, moet het lukken om met iedereen verbinding te maken. Zelfs met hen die het lastig vinden hun ego los te laten. De volgende tips zullen je daarbij helpen:

1.  De eerste klap is een daalder waard
Onderzoek leert dat mensen in de eerste 7 seconden van het contact al bepaald hebben of ze jou willen ont-moeten. De rest van het gesprek gebruiken ze om bevestiging te vinden voor die allereerste indruk. Dit zou je welhaast ontmoedigen maar je kunt er ook je voordeel mee doen wanneer je dit weet.
Die eerste indruk blijkt sterk verbonden te zijn met lichaamstaal. Door je bewust te zijn van je gebaren, bewegingen, gezichtsuitdrukkingen en de tonatie van je stem kun je de drempel enorm verlagen. Een enthousiaste stem, open houding, oogcontact, een vriendelijke glimlach en een licht voorovergebogen houding worden het vaakst genoemd wanneer wij een ander sympathiek vinden. Het is niet wat je zegt, maar hoe je het zegt!

2.  Wees de eerste die het praatje pot breekt
Onze eerste gesprekken met nieuwe contacten zijn in de regel vaak oppervlakkig. We schetsen een voorzichtig beeld van onszelf en houden het op leuke, veilige onderwerpen. Het weer doet het altijd goed en misschien hebben we gezamenlijke kennissen.
Wanneer je écht contact wilt maken, moet je echter jezelf durven laten zien. Dat betekent niet dat je het meteen enorm persoonlijk moet maken maar het is belangrijk om de ander te laten weten wat jouw doet tikken. Je zult merken dat dit de ander vaak veel opener maakt en dat deze vervolgens jou voorbeeld volgt en zich opener naar jou zal opstellen.

3.  Stel goede vragen
Wanneer de ander zich wat aarzelend opstelt, kun je hem of haar aanmoedigen door een paar goede vragen te stellen. ‘Wat doe je voor werk?’ zal minder opleveren als bijvoorbeeld: ‘Waarom heb je voor jouw vak gekozen?’ Zoek naar vragen die jou helpen te begrijpen wat de ander motiveert zonder dat je meteen te persoonlijk wordt!

4.  Wees een leerling
Stel je op als een leerling. Niet alleen houdt dat je ego klein, ook voelt de ander zich belangrijk en verbonden. We komen de laatste jaren tot belangrijke inzichten omtrent leren. We ontdekten dat we tot nog toe de sociale kant van leren nauwelijks benutten. Bijvoorbeeld een brugklasser die moeite heeft met wiskunde zou veel meer leren van een klasgenoot. En wanneer die dan les geeft leren beide.
Pas dat principe ook toe bij je netwerken, sollicitaties en bij alle sociale contacten in je leven. Je laat daarmee ook zien dat je je kwetsbaar durft op te stellen en niet te trots bent om toe te geven dat je ook veel te leren hebt.

5.  Kijk naar het goede
Onze cultuur kan ons soms vatbaar maken voor cynisme. Het lijkt dat we vaker gefocust zijn op het vinden van redenen waarom we die ander niet moeten, dan op redenen waarom we die ander juist sympathiek moeten vinden. Pas op voor dat cynische stemmetje. Snoer het de mond en focus op het goede in je nieuwe contacten. Daardoor houdt je de deur open en – belangrijker – wanneer je het beste verwacht van mensen is de kans groot dat ze precies dat ook doen.

6.  Glimlach!
Spiegelen, het imiteren van de lichaamstaal van de ander is iets heel natuurlijks. Wanneer jij wilt dat andere mensen jouw sympathiek vinden, glimlach dan gedurende jouw gesprek met hen en onbewust zullen ze je een glimlach terug schenken.

7.   Gebruik hun naam
Dale Carnegie schreef het al in zijn boek ‘Hoe maak je vrienden en goede relaties?’ ‘Diens naam is het mooiste wat een ander kan horen.’ Je naam is immers een belangrijk onderdeel van wie jij bent en het voelt goed wanneer je een ander die hoort gebruiken. Herhaal iemands naam een paar keer wanneer je de ander voor het eerst ontmoet. Aarzel niet er nog eens naar te vragen wanneer je hem vergeten bent of wellicht de eerste keer niet goed gehoord hebt. Zorg dat je een manier vindt om hun naam te onthouden zodat je een volgend keer nog hun naam ‘weet’.

8.  Het moet geen wedstrijd worden
Het kan zomaar gebeuren; de ander heeft zo’n indrukwekkend curriculum vitae en levenservaring dat je de behoefte voelt om daar tegenop te bieden om in ieder geval net zo goed voor de dag te komen, zo niet beter. Doe het niet. Het streelt misschien je ego maar het gaat je niet helpen om verbinding te maken met die ander. Het zorgt er alleen voor dat je je op jezelf blijft focussen terwijl je juist meer over de ander te weten wil komen om datgeen te ontdekken dat jullie samen delen.

9.  Luister!
We luisteren zo slecht. Dat is wat écht verbinden zo lastig maakt. Terwijl de ander spreekt, praten we in ons hoofd met onszelf. We zijn al bezig om te bedenken wat we zo meteen zelf gaan zeggen of hoe datgeen dat de ander ons nu vertelt invloed op ons gaat hebben in de toekomst. We horen de ander wel maar we luisteren niet. De betekenis van de woorden gaan aan ons voorbij.
Stop met tegen jezelf te praten! Je kunt maar één ding tegelijk. Luister daarom naar de ander wanneer het oprecht je doel is om verbinding te maken. Laat los dat jij je woorden al klaar moet hebben staan. Vertraag! Vertrouw erop dat de woorden vanzelf zullen komen wanneer de ander uitgesproken is en jij hem/haar gehoord en begrepen hebt.

Moeilijk allemaal? Het goede nieuws is dat wij erop geprogrammeerd zijn. We hebben het als sociale wezens in ons om verbinding te maken met de ander. We zitten alleen vaak onszelf in de weg. Probeer deze tips toe te passen wanneer je weer eens iemand ‘nieuw’ ontmoet en ervaar hoe je een oppervlakkig gesprek kunt veranderen in echte verbinding.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Contact us
Leave a comment

7 manieren om je business te laten groeien

Om vandaag de dag succesvol te kunnen zijn is er veel nodig. Allereerst heb je uiteraard een product nodig. Een product of dienst dat de klant wil of nodig heeft en waarvoor hij bereid is die prijs te betalen die jij er voor vraagt. Maar dat is nog maar het begin.

In deze blog geef ik je 7 manieren om succesvol je business te laten groeien. Wanneer je deze 7 punten steeds weer de aandacht geeft, de problemen oplost of er actie op neemt, zul je dit terugzien in de resultaten van je bedrijf.

7-manieren-om-je-business-te-laten-groeien

7-manieren-om-je-business-te-laten-groeien Foto: iStock|GettyImages

1.  Zorg dat je d’r bovenop zit
Een bedrijf dat in de groei fase zit kan omstuimig, energiek en soms ook wel wat ongestructureerd lijken. Om je business te laten groeien, moet je als ondernemer er, zeker in deze fase, bovenop zitten. Dat betekent dat je zoveel mogelijk op de zaak bent en vinger aan de pols houdt. Kleine zaken zullen je daarbij opvallen en bijsturen kan snel en direct. In deze fase moet je als ondernemer ook niet bang zijn om kleine taken zelf te doen. Ieder detail is belangrijk zodat jouw bedrijf die uitstraling krijgt die jij wilt. Wanneer ‘het werkt’ maak je er een systeem van en dan kun je delegeren.

2.   Laat je passie zien!
Verkopen is mensen besmetten met jouw enthousiasme. Bedrijfseigenaren moeten dat enthousiasme over hun business, hun producten en/of diensten ook durven delen. Zowel voor hun externe- als interne klant! Behalve gepassioneerd hoort daar ook een flinke dosis positiviteit bij. Bij het zaken doen zullen, er allerlei beren en problemen op je pad komen. En zoals het spreekwoord zegt ‘If life gives you lemons, you should make lemonade.” Probeer overal het positieve van in te zien en geef dat je aandacht.

3.  Focus op de klant
Helaas zijn te veel ondernemers primair uit op winst. Maar voor een bedrijf is winst niet het goede doel. Primair gaat het erom klanten te winnen en die ook vast te houden. Want wanneer ze terug blijven komen, wordt verkopen steeds eenvoudiger en zullen ze ook andere klanten willen binnen brengen. Focus op de klant is misschien wel de belangrijkste tip om je business te laten groeien.

 4.  Wordt concurrerender
Hoe jij werkt, staat direct in relatie met hoeveel tevreden klanten jij hebt. Om je klanttevredenheid te laten groeien moet je naar hen luisteren en betrokken blijven bij hun koopproces. Je zult verbaasd zijn hoeveel informatie je van je klanten krijgt door vragen te stellen en oprecht naar hen te luisteren. Op die manier kun je je USP, jouw unique selling point scherp stellen en verbeteren. Daarmee zul je je van je concurrenten onderscheiden. Dat kan je locatie zijn, je product, maar nog veel vaker ben jij dat zelf! Wanneer de klant aan jouw bedrijf denkt, denk hij immers vaak aan de mensen waarmee hij zaken gedaan heeft, en in het bijzonder aan de eigenaar van die zaak. Zorg dus dat jouw USP onderscheidend is! Heb je die niet, zorg dan dat die er komt!

5.   Let op je financiën
Om je business strategie te verfijnen, moeten ondernemers hun focus houden op verkoop, winst en cash flow. Weet hoe in jouw bedrijf de omzet tot stand komt. Let op je nettowinst, en niet je bruto-omzet. Je nettowinst laat je veel realistischer zien hoe jouw zaak ervoor staat en geeft je inzicht om de juiste beslissingen te nemen om je business te laten groeien.

6.   Zorg ervoor dat je de beste bent
Succesvolle ondernemers hebben één ding gemeen. Zij gaan er altijd voor om de beste te worden in datgene dat ze doen. De beste worden, én de beste blijven kan alleen wanneer je altijd in beweging blijft en je bereidt bent om harder en sneller te werken. De beste willen worden heeft ook alles te maken met de wens om continue aan jezelf te willen werken.

7.   Succes meten, is succes weten
Er zijn heel wat definities over wat succes is. De beste manier om te meten of je succesvol bent of niet is te weten of je blij wordt van wat je doet. Dat is het mooiste succes. Daarna komen toch al snel de getallen. Jouw kengetallen laten jou zien hoe je het doet. Daarnaast dien je ook een passie te voelen voor je product of dienst. En een beetje houden van je klanten kan ook geen kwaad. Wanneer je deze punten aandacht geeft, kan het niet anders zijn dan dat je dat gaat terugzien in het succes van jouw onderneming.

Al deze tips om succesvol jouw business te laten groeien zijn van belang. Het hebben van een eigen bedrijf kan zowel uitdagend zijn maar ook heel bevredigend. Om dat te meten helpen korte en lange termijn doelen. 

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Contact us
Leave a comment

7 tips om te stoppen met uitstelgedrag

Iedereen heeft wel last van uitstelgedrag. Iedereen heeft te veel te doen en te weinig tijd. Wat kun je doen om te stoppen met uitstelgedrag en te beginnen met getting things done!

7 tips om te stoppen met uitstelgedrag

7 tips om te stoppen met uitstelgedrag

Er zijn verschillende technieken die je kunt gebruiken om uitstelgedrag te voorkomen of op zijn minst onder controle te krijgen. Je kunt er meer over lezen in mijn boek ‘Time To Relax’ dat je gratis kunt downloaden onderaan deze post.
Maar, geen tijd te verliezen; hier zijn al een paar goede ideeën om mee te beginnen!

Stop uitstelgedrag door je onderbewuste te programmeren

1.  Just do it Now!
De meest krachtie woorden die je kunt gebruiken om je productiviteit te verhogen is de slogan van Nike: Just do it! of Just do it Now! Maak het tot je lijfspreuk en je zult zien dat je meer resultaten boekt. Herhaal het tegen jezelf en leg er energie en enthousiasme in wanneer je tegen een taak oploopt: ‘Just do it Now!

2.  Herhaal je slogan!
Je zult ontdekken dat wanneer je deze woorden 100 keer gebruikt hebt je onderbewuste je al een aardig handje aan het helpen is. Begin bij je belangrijkste taak en maak hem af voordat je met iets anders begint!

3.  Laat je niet afleiden
Wanneer je je gedurende de dag hebt laten afleiden door andere mensen, telefoontjes, emails, social media (uitzetten die meldingen!) en je merkt dat je bent afgedreven van je uiteindelijke taak, neem dan weer de controle door tegen jezelf te zeggen: Focus, Focus, Focus!

Stop uitstelgedrag door je taken klein te maken en ze te managen

4.  Breek je taak in stukken
Iedere grote taak die je moet doen, is makkelijker te doen door hem in stukjes te hakken. Wat moet je als allereerste doen. En wat moet je daarvoor doen.. en daarvoor? Wanneer je niets meer kunt bedenken is dat dus je eerste taak. Nu schrijf je ze allemaal op en doet ze gewoon één voor één.  Timemanagment is simpel! Just do it!

5.  Gewoon beginnen…
Begin met taak nummer 1 op je lijst. Je zult zien dat jouw beslissing om die eerste taak te doen het veel makkerlijker maakt om de tweede te doen, en de volgende, en…  Voor het het weet ben je al een end op weg met het afmaken van die grote klus. Je moet jezelf dus soms forceren om gewoon te beginnen. Je zult zien dat het werkt!

6.   Gebruik de pomodoro techniek
De pomodoro techniek leert je om in blokken te werken. Pomodoro stelt 25 minuten focussen en 5 minuten wat anders doen. Wanneer je dit 4 keer achtereen volhoudt, heb je enorm veel werk kunnen verzetten.

7.   Begin eerder en blok tijd
Begin een uur eerder en laat een collega het eerste uur je telefoon opnemen. Je hebt dan twee uur de tijd om ongestoord te kunnen werken. Je zult versteld staan van hetgeen je dan kunt verzetten. Bedenk dat iedere onderbreking je, naast de tijd dat de onderbreking je kost, je gemiddeld 21 minuten kost om weer in je taak te komen!

Iedereen heeft wel in een bepaalde mate last van uitstelgedrag. Maar wanneer je je onderbewuste een handje laat helpen, je taken in stukken hakt, je tijd blokt en je ongestoord een paar uur kunt werken, zul je bergen kunnen verzetten.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Contact us
Leave a comment

9 communicatietips voor samenwerken met de generatie Y

Samenwerken met de generatie Y krijgt steeds meer aandacht op de werkvloer. We hebben het hier over de groep mensen die ongeveer tussen 1982 en 1994 geboren is. Deze generatie neemt langzaamaan steeds meer managementposities in in het bedrijfsleven wanneer hun oudere collegae doorgroeien of met pensioen gaan. Tegen 2020 zal ongeveer de helft van de medewerkers van deze generatie zijn. 

De generatie Y is ambitieus, ziet kansen en is getalenteerd. Toch zijn er behoorlijke verschillen in hun manier van communiceren, hun verwachtingen en hun gewoontes ten opzichte van andere generaties. Dit vraagt om extra aandacht voor deze nieuwe medewerkers om hen goed in de cultuur van jouw bedrijf te laten integreren.

9 Communciatie tips samenwerken Generatie Y

9 Communciatie tips samenwerken Generatie Y                              Foto: iStock|GettyImages

De volgende 9 tips kunnen je helpen bij het samenwerken met de generatie Y:

1.  Houd het kort maar duidelijk
De generatie Y is erin getraind iets duidelijk en waardevols te zeggen in 140 karakters of minder. Hoe meer jij in staat bent je boodschap in te koken, des te meer zij het zullen oppikken en waarderen.

2.  Geef ze details
Inkoken betekent niet dat je belangrijke informatie achterwege laat. De meeste medewerkers uit de generatie Y zullen het prettig vinden een gedetailleerd plan of instructie te krijgen voordat ze in een project duiken. Geef dus ieder die informatie die hij of zij nodig heeft maar laat de blabla achterwege.

3.  Kies het beste medium voor communicatie
Face-to-facegesprekken en conference calls zijn niet de meest effectieve communicatiekeuzes wanneer je werkt met leden van de generatie Y. Zij zijn gewend om met hun mobiele telefoons te communiceren. Probeer daarom een online portal als Slack om met hen samen te werken of een programma als Skype.

4.  Begrijp hun 24/7-communicatie

We zijn ondertussen wel af van de 9-tot-5-structuren in bedrijven. De generatie Y vindt het heel normaal om ‘s avonds nog een bericht te sturen. Richt daarom je digitale communicatie zo in dat ook buiten kantooruren de zaak gewoon door kan draaien.

5.  Bespreek hun carrièrepad
Uit onderzoek blijkt dat 60 procent van de 25- tot 35-jarigen ervan overtuigd is dat ze binnen 2-3 jaar promotie kunnen maken wanneer ze hun werk goed uitvoeren. Voorkom teleurstelling, demotivatie en verloop door regelmatig hun performance te bespreken en ervoor te zorgen dat ze hun carrièrepad binnen jouw organisatie begrijpen.

6.  Niet ‘leuk’ doen over leeftijd

De generatie Y wil serieus genomen worden in hun werk. Geef hen dat respect en je krijgt het ook terug. Grappen over ‘dat deed ik al toen jij nog in je luiers liep’ en andere oneliners vallen niet goed bij deze medewerkers.

7.  Laat zien dat je eerlijk en rechtvaardig bent
Gelijkheid is voor de generatie Y belangrijk. Leidinggevenden en teamleden doen er verstandig aan zich zo op te stellen dat hun gedrag niet gezien kan worden als voortrekkerij of oneerlijk. Waarden en normen als deze worden belangrijk gevonden op de werkvloer.

8.  Committeer je aan een sociale bijdrage
Het geven aan een goed doel en vrijwilligerswerk vanuit de organisatie is erg belangrijk voor de generatie Y. Zorg dat je regelmatig duidelijk maakt op welke manier jouw onderneming bijdraagt aan de maatschappij.

9.  Het allerbelangrijkste: voed hun passie!

De generatie Y vindt het meer dan anderen belangrijk dat zij het gevoel hebben een bijdrage te leveren en dat hun leven zin heeft. Het hebben en communiceren van een missie, een ‘why’ is essentieel. Maak duidelijk welke rol zij hebben om aan deze doelen te kunnen bijdragen.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Contact us
Leave a comment

8 zaken die productieve mensen achterwege laten

De 80/20 regel van Pareto leert ons dat 80 procent van het werk dat er toe doet, gedaan wordt in 20 procent van de tijd. We laten onze dag dus makkelijk vollopen met activiteiten die niet werkelijk bijdragen aan ons succes of geluk.
Wanneer je dit kunt accepteren is de volgende stap acties nemen, of in dit geval acties voorkomen die je uit je flow halen. Je zult merken dat je productiviteit dan omhoog gaat en je meer tijd overhoudt voor jezelf.

Door je ‘tijd te schrijven’ kun je zelf analyseren hoe je je tijd besteed van uur tot uur. Het helpt je om tot inzichten en ideeën te komen om slimmer te werken en je tijdverspillers te elimineren. Om een start te maken, geef ik je acht zaken die productieve mensen weten te vermijden.

8 zaken die productieve mensen achterwege laten

8 zaken die productieve mensen achterwege laten

1.  Productieve mensen spenderen slechts weinig tijd op social media
Natuurlijk check je je Facebook, scrol je een keer langs de foto’s die je ‘vrienden’ op Instagram geplaatst hebben, check je de updates van Twitter. Het is een onderdeel van ons leven geworden. Maar wanneer je niet meer onder controle hebt hoeveel tijd je op Social Media zit, glipt de tijd tussen je vingers en wordt je todo list niet korter. Spreek daarom een maximale tijdsduur af met jezelf, zet een alarm wanneer je weet dat dat lastig voor je is en sluit de app wanneer je aan de slag gaat met je todo’s. Wanneer je de Pomodoro techniek toepast kun je jezelf belonen met 5 minuten Social.

2.  Productieve mensen beginnen niet voordat hun dag gepland is
Succesvolle mensen hebben een doel. Een plan van de zaken die ze op een bepaalde dag willen hebben gerealiseerd. Voor mij werkt het alleen wanneer ik ze op schrijf. Iedere dag kies ik twee of drie prioriteiten uit die die dag ook af moeten.  Met de kleine taken vul ik de dag verder op. Schrijf voortaan ook jouw drie prioriteiten op. Van grote projecten kun je kleinere brokken maken die te behappen blijven. Je zult zien dat je ze wilt afstrepen en voor je het weet heb je weer een CHECK! achter een project staan!

3.  Productieve mensen doen geen activiteiten die alleen maar energie kosten
Wanneer je productief, succesvol en gelukkig wilt zijn, dien je je te focussen op zaken die je positieve energie brengen. Productieve mensen verspillen geen energie aan zaken waar ze emotioneel op leeg lopen. Verzeker je ervan dat, voordat je start met je planning, je geplande activiteiten een positieve bijdrage gaan brengen in je leven. Wanneer dat niet het geval is, moet je je afvragen of je de taak niet kunt weigeren, delegeren of anderzins van je lijst kunt krijgen. Denk na voordat je JA zegt en je je tijd commiteert. Onthoudt dat NEE zeggen tegen iets, JA zeggen is tegen wat anders!

4.  Productieve mensen maken geen zorgen over zaken die ze niet controleren kunnen
Succesvolle mensen realiseren realiseren zich dat het geen zin heeft om zich zorgen te maken over zaken waar ze geen invloed op hebben. Richt je gedachten en je energie op zaken waar je wel invloed op hebt. Ontwikkel een Power Mindset , plan je activiteiten en zorg dat je zaken afmaakt.

5.  Productieve mensen brengen geen tijd door met negatieve mensen
Er wordt wel eens beweerd dat de menselijke spirit het gemiddelde is van vijf mensen waar je de meeste tijd mee doorbrengt. Dus wanneer je op je best wilt zijn, zorg er dan voor dat je jezelf met de vijf beste mensen omringt. Dat is een goede manier om alle negatieve energie rondom je te elimineren. Wanneer je tot grote hoogtes wilt komen in dit leven kan dat niet anders dan door de balast in je leven overboord te zetten.

6.  Productieve mensen maken geen drama van een foutje
Iedereen maakt fouten. Productieve mensen maken misschien wel meer fouten. Ze doen immers meer. Maar daar maken ze geen drama van. Ze leren ervan om dezelfde fout niet nog een keer te maken. Daardoor groeien ze en zorgen de fouten ervoor dat ze een beter mens worden.  Dus wanneer je eens een fout maakt, bedenk dat het nu eenmaal gebeurd is en je de klok niet kunt terug draaien.

7.  Productieve mensen letten niet op wat anderen doen
Het is geweldig om je door de successen van anderen te laten inspireren. Maar wanneer je jezelf steeds met een ander vergelijkt kom je in de problemen. Focus je op jezelf! Laat anderen je inspireren maar richt jouw aandacht op de allerbelangrijkste persoon in je leven; jijzelf!

8.  Productieve mensen stellen zichzelf niet op de laatste plaats
Wanneer het oogsttijd is. moet er gewerkt worden. We kennen allemaal wel periodes waarin we alle zeilen moeten bijzetten en slaap en sport op een tweede plaats komen. Maar dat werkt niet op de lange termijn. Je moet op de lange termijn jezelf op de eerste plaats zetten om grote dingen te bereiken. Een goede manier is de dag te starten met een uurtje sporten, een meditatie of werken aan je boek of er zelf een lezen. Doe iets wat voor jou werkt en waar je energie van krijgt, je gelukkig voelt en opgeladen om de rest van de dag er tegenaan te kunnen.

Zitten er voor jou tijdverspillers in deze lijst! Zet ze overboord en word weer een beetje beter!

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Contact us
Leave a comment

7 redenen met Pomodoro je productiviteit te verhogen

Je productiviteit verhogen lastig? Betrap je jezelf er wel eens op dat je excuses probeert te vinden waarom je niet alles gedaan kreeg? De Pomodoro techniek kan je helpen je productiviteit te verhogen.

De Pomodoro techniek

De Pomodoro techniek is een bewezen en populaire time-management techniek. Het belangrijkste principe van deze techniek is dat je je werk doet in sprints van 25 minuten. De volgende 5 minuten neem je als korte pauze. Iedere Pomodoro sessie zorgt voor 25 minuten focus en 5 minuten opfrissen voor de volgende sessie. Daarnaast geeft de Pomodoro techniek je een effectieve manier om te gaan met afleidingen.

Pomodoro-techniek

Pomodoro-techniek

Hoe werkt de Pomodoro techniek:

  1. Verwijder of sluit alles wat je maar zou kunnen afleiden. E-mail, whatsapp, onnodige browsertabs, enz. -Je collega’s laat je weten dat je pas weer om … uur beschikbaar bent.
  2. Kies een taak waar je je op focust.
  3. Zet de timer op 25 minuten. (zoek op pomodoro in google apps)
  4. Werk aan je taak tot de timer afgaat.
  5. Neem je 5 minuten pauze.

Iedere 4 sessies neem je een langere pauze van 15 of 20 minuten. Je kunt kleine variaties aanbrengen in de lengte van de sessie of pauze wanneer dat jou beter past. De meeste apps houden dat ook aan. Wanneer je even google raadpleegt, vind je ook timers die je kunt aanpassen aan jouw wensen.

Is de Pomodoro techniek iets voor jou?

Wanneer één van de volgende zinnen voor jou van toepassing is dan weet ik zeker dat je met de Pomodoro techniek je productiviteit een boost kunt geven.

1.  Niet genoeg tijd
Je hebt het gevoel niet genoeg tijd in een dag te hebben. De Pomodoro techniek zal je helpen om meer tijd te vinden, maar er ook voor zorgen dat je op tijd stopt. Het devies is te stoppen met tegen de klok te werken maar deze voor jou te laten werken.

2.  Te veel afleiding
Email, Skype, Whatsapp, Facebook, Instagram, Twitter, Sms, Telefoon, Slack en ga maar door. Een bijna oneindige lijst van apps en tools die dagelijk slanger wordt. De Pomodoro techniek traint jouw brein om alleen te focussen op de gekozen taak en alle afleidingen te parkeren naar die 5 minuten die zo meteen komen.

3.  Niets kunnen afmaken
De Pomodoro techniek laat jou iedere dag een taak kiezen waar je je vervolgens op kunt focussen. Doordat je dit voor jezelf hebt bepaald, heb je jezelf een doel gesteld en werk je alleen aan dat doel. Deze focus helpt je om door te zetten en door te werken totdat het werk gedaan is.

4.  Vermoeid en niet geïnspireerd gevoel
De Pomodoro techniek moedigt je aan om ook echt een pauze te nemen. Een echte pauze van hetgeen je aan het doen was. Dat helpt je om de rest van de dag fris te blijven in je hoofd, je creativiteit te laten stromen en sneller te kunnen denken. Overweeg een korte meditatie of een wandeling.

5.  Geen balans werk/privé
De Pomodoro techniek kent ook een planning aan het begin van de dag. Mijn voorkeur is om de Pomodoro techniek naast een systeem als ZenToDone te gebruiken. Door te plannen stel je voor jezelf realistische doelstellingen. Doordat je gefocust bent, krijg je zaken sneller af.

6.  Regelmatig een schuldgevoel
Wanneer je je werk niet afkrijgt werk je langer, besteed je meer tijd achter je computer en kom je tijd te kort voor je partner, je vrienden, je kinderen, je hond en vooral jezelf. Dat levert regelmatig een schuldgevoel op. Met de Pomodoro techniek houd je meer tijd over voor andere zaken die net zo, of misschien wel veel belangrijker zijn.

7.  De tijd voorbij vliegt
Tijd is als elastiek. Einstein zei ‘Een uur met je billen op een hete kachel, of een uur met een mooie dame’; het zijn twee hele andere uren. Pomodoro maakt je veel bewuster van de tijd die tot je beschikking is. Daardoor krijg je meer gedaan in de tijd die je hebt. Probeer het uit!

De Pomodoro techniek kan gebruikt worden door een breed scala van beroepen en voor heel veel taken. Het wordt steeds populairder bij studenten om zich te kunnen concentreren en focus te houden terwijl ze studeren. Het wordt gebruikt om professionals controle te laten houden over al hun taken en projecten. Het wordt veel gebruikt door freelancers en consultants omdat deze vaak vanuit thuis werken en zij hun werk/privé leven in balans willen houden.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Contact us
Leave a comment

9 guerrilla-tactieken voor netwerken

Stel jezelf voor in een grote conferentiezaal met honderden carrièremakers, met allemaal een naamkaartje. Een aantal van hen blijven om de sta-tafels hangen zodat de zoute stengels en pinda’s binnen hun bereik zijn, anderen lopen wat rond of kijken uit naar de ober om zich nog even met wat biertjes wat moed in te drinken. Het is jouw taak nu om in de volgende anderhalf uur een positieve eerste indruk te maken op zoveel mogelijk mensen. Misschien vind je zelfs wel die nieuwe baan?

Voel je de spanning al?

9 guerrilla tips voor netwerken

9 guerrilla tips voor netwerken | Foto: iStock | GettyImages

Netwerken is de kunst van het bouwen van professionele relaties. Slechts weinigen onder ons zijn natuurtalenten. Toch zijn er vele goede redenen te bedenken om te gaan netwerken: je klantenkring uitbreiden, een zakelijke samenwerking opzetten, een betere baan vinden of betere medewerkers vinden. Hoe meer mensen je ontmoet, hoe groter je netwerk en hoe groter de kans om de beste klant, partner, werkgever of medewerker te vinden.

Maar nu de praktijk. In dit soort situaties voelen velen van ons zichzelf introvert. Alsof we weer voor de eerste keer naar de middelbare school gaan. Hoe doe je dat nu, dat netwerken?

In deze blog 9 tips om jouw aversie tegen netwerken om te buigen.

1.  Een opvallend visitekaartje
Is er iets saaier dan een visitekaartje? Ondanks de vele digitale manieren om te connecten, is een visitekaartje nog altijd waardevol gezelschap voor een kennismaking op een netwerkevent. Je slaat ze misschien niet meer in je Rolodex, maar dat kaartje maakt het toch handig die ander te vinden op LinkedIn of Facebook. Dat kaartje geeft je meteen ook een mogelijkheid je te onderscheiden. Want moet het wel per sé een kaartje zijn waar je je gegevens mee uitwisselt? Wanneer creativiteit één van je talenten is, begint het waarschijnlijk nu al te bruisen bij je. Mocht je creativiteit nog niet gaan stromen dan kun je hier eens kijken naar inspiratie.
En o ja, wanneer je naar die baan zoekt, laat je witte achterkant niet onbenut. Zet er een mini-CV op!

2. Word vrijwilliger
In de tijd dat ik in de horeca werkte, had ik meer plezier achter de bar dan de mensen voor de bar. Ik was bezig en iedereen wilde met me praten. Dat kun je ook regelen op een netwerkevent. Waarom meld je jezelf niet aan als vrijwilliger op dat grote event dat binnenkort plaats vindt?  Denk daar eens over! Er is altijd wel iets te doen. Er moeten tafels geplaatst worden, naambordjes uitgedeeld, mensen worden geregistreerd, er zijn sprekers die geassisteerd moeten worden, bardiensten te draaien, enz.
Wanneer je bijvoorbeeld achter de registratiedesk staat, heb je vele tientallen mini-gesprekjes met de deelnemers. Noteer de namen van de mensen waar je wel wat langer mee had willen spreken en volg deze gesprekjes op door een e-mail of via LinkedIn. Uiteraard kom je zo ook in contact met de organisatoren van dit event. Vraag over de organisatie en wat zij professioneel verder doen. Het levert je veel informatie op die je direct of op langere termijn van nut zal zijn.

3. Wees een vroege vogel
Wanneer netwerken niet je ding is en je je maar ongelukkig voelt wanneer je ‘gescand’ wordt, of je juist als nummer voelt in de menigte, is het een goede tip om op tijd te komen. Wanneer je vroeg bent, zijn er weinig mensen. Zij zullen dan vrijwel allemaal open staan voor verbinding en je zult zien dat je snel een leuk gesprek hebt. Daarnaast bevind je je dan in de luxesituatie dat jij degene bent waarmee ze hun eerste gesprekje hebben. Ze zullen jou dus veel beter herinneren dan nummer zoveel wanneer hun binnenzak uitpuilt van de visitekaartjes. Waarschijnlijk zijn voor jou die eerste gesprekken zo waardevol, dat je het niet eens nodig vindt om tot het einde te blijven!

4.  Kies een getal onder de 100
Vroeg erbij zijn is altijd een goed idee. Maar wat als desondanks je het nog altijd spannend vind om met jezelf te lopen leuren bij volslagen vreemden. Nu ben je misschien wel die geweldige creatieve denker, die harde werker, die humorvolle verkoper, echter, niemand zal daar achter komen wanneer je je mond niet open doet! Daarom deze tip: kies een nummer. Neem jezelf voor om met een x-aantal mensen te spreken. Maakt niet uit wat er gebeurt, dit aantal gaat het minimaal worden.
Wanneer je met jezelf afspreekt om met minstens 15 mensen te spreken gedurende een netwerkevent, doe dat dan ook. Wanneer je jezelf al niet kunt vertrouwen, wie dan nog wel? Beloon jezelf met iets lekkers onderweg naar huis als beloning. Wanneer je met een collega naar dit event bent gegaan kun je er een wedstrijdje van maken. Degene met de minste kaartjes betaalt het etentje! Jezelf een doel geven, is jezelf iets geven om naar toe te werken. En wanneer je dat doel bereikt hebt, mag je huiswaarts!

5.  Organiseer zelf een event
Nu lijkt het misschien een raar idee om een netwerkevent te organiseren als je er eigenlijk zelf niet zo goed in bent, maar hoor dit even aan. Het grootste probleem bij netwerkevents is: waar ligt de macht. Wie heeft het werk, wie zoekt er naar, Wie heeft de opdracht te vergeven, wie heeft hem nodig.
Eén van de makkelijkste manieren om jezelf meer macht te geven, is zelf het event te organiseren. In plaats van dat jij achter iedereen aan moet zeulen, zullen mensen nu een reden hebben om jou te benaderen.
Natuurlijk is het organiseren van een event nu ook weer niet zo eenvoudig als met iemand connecten op LinkedIn. Maar wanneer je even nadenkt, heb je vast een vriend die iemand kent die een bar of een restaurant heeft, of toegang heeft toe een andere locatie die geschikt is. Wanneer je er nu ook nog in slaagt om een interessante spreker aan te trekken, dan zullen er ook deelnemers komen. Sommige zullen dat spreken gratis doen, zeker wanneer je de gelegenheid biedt om daarna hun boeken, dvd’s of webinars te verkopen.

6.  Wees geïnteresseerd, niet interessant
Netwerkbijeenkomsten kunnen taai zijn voor introverte mensen. We zijn nu niet allemaal verkopers. Toch is het een misverstand dat netwerken alleen maar gaat over jezelf verkopen. Netwerken gaat veel meer over het bouwen van relaties, en minder over het doen van de deal. Een belangrijk element van netwerken is oprechte interesse in de ander. En dat is nou precies waar een introvert goed in is! Wanneer je van nature al goed bent in het observeren van mensen, je goed kunt inleven en empatisch bent, dan ben je geheid een goed luisteraar. Gebruik dat talent van je. Wanneer je in gesprek raakt, gooi er dan niet die meteen die killerspeech in waaraan je zo hard gewerkt hebt. Vraag! Vraag aan de ander waarom hij naar dit evenement is gekomen. En voordat je het daarna meteen weer over jezelf gaat hebben, vraag nog wat verder door. Vraag hoe zij in dat vak verzeild zijn geraakt, wat hun drive is om nu juist dit te doen, wat ze er zo geweldig aan vinden en misschien ook wel wat niet. Wanneer je voelt dat er een klik is, vraag over hun families, hun persoonlijk leven. Zo maak je werkelijk verbinding. Communicatie is wederkerig. Wanneer je contact hebt en verbinding, wordt het veel makkelijker om over jouzelf en jouw ideeën te spreken. Zij zullen geïnteresseerd zijn in jou, omdat jij het in hen was.

7.  Zorg voor follow-up
Welk netwerkboek of welke cursus je ook raadpleegt, je hoort steeds hetzelfde: wanneer je niet opvolgt, zul je mislukken. De goeroe’s zeggen zelfs dat je die opvolging binnen 48 uur moet doen. Maar wat als je daar nu helemaal geen zin in hebt. Wat nu als je dat geleur met jezelf helemaal niet ziet zitten.
De beste manier om het jezelf makkelijk te maken is het zo persoonlijk maken als mogelijk. Wanneer je goed geluisterd weet je veel van je contacten. Robert is gek op snelle auto’s en kijkt uit naar de nieuwe Tesla, Maaike kijkt uit naar een nieuwe juridische baan waarin ze veel zelfstandigheid heeft, Henri kijkt uit naar de nieuwe iPhone-update waar hij al een app voor aan het ontwikkelen is. Uiteraard heb je deze wetenswaardigheden achterop het kaartje genoteerd of toegevoegd aan het notes-veld op de LinkedInpagina.
Wanneer je werk wilt maken van netwerken, stuur dan geen standaard e-mail. Zoek iets online wat nuttig is voor hen. Misschien een artikel over de nieuwe Tesla, een advertentie voor een juridische positie of een lijst van de 20 nieuwste apps op vlak van X. Je zult merken dat je minder last hebt van het gevoel een verkoper te zijn en dat er vaak een leuke reply komt. Wanneer dat antwoord er inderdaad is, nodig je ze uit voor een kop koffie.

8.  Gebruik social als opstap naar echt contact
LinkedIn is een geweldige plek om contacten te verzamelen. Maar het is wat minder goed om er echt mee aan relaties te werken. Daarvoor heb je persoonlijk contact nodig. Begin in jouw LinkedIn-netwerk te zoeken naar mensen die al in de functie werken die jij ambieert. Zij kunnen een goed 2e- of 3e-lijns contact zijn voor de mensen die jij probeert te bereiken. Zodra je met hen gelinkt bent, kun je een vriendelijk, niet pusherig berichtje sturen en vragen hoe zij uiteindelijk in deze functie terecht zijn gekomen. Wat is hun ervaring? Wat is er leuk en minder leuk aan? Welk advies hebben ze voor mensen die dit ook willen gaan doen?
Wanneer je in de buurt woont, kun je eens een kop koffie drinken en wat meer uitwisselen. Vraag aan het einde van je ontmoeting of ze wellicht mensen kennen die jou kunnen helpen met je ambitie. Neem voor de zekerheid een cv mee. Vraag hen om je een seintje te geven mochten ze zo’n vacature weten.

9.  Go viral!
Wanneer je op zoek bent naar een baan, laat dat dan de wereld weten. Onder andere Facebook is een plek die je niet mag overslaan. Ook al irriteer je je misschien aan de vele onzinnige berichten daar, het is tegelijk ook een plek waar je vele vrienden, kennissen en wat verdere familieleden kunt laten weten dat jij op zoek bent naar wat anders. En wat dan anders dan wel is, laat je heb natuurlijk weten. Wees zo specifiek mogelijk. Dus niet: ‘ik wil in de horeca werken’, maar wel: ‘ik wil in de keuken werken van een vegetarisch restaurant’. Specifieke woorden geven specifieke beelden en een krachtere boodschap aan je vrienden om door te geven aan de mensen die zij kennen.
Deze strategie kan ook werken als je een nieuw bedrijf start. In de regel willen mensen graag helpen. En mocht er iemand zijn die je om deze reden ‘unfriend’, had je sowieso niet verbonden hoeven zijn.

Netwerken is net werken, maar wanneer je het slim aanpakt is het effectiever en efficënter en leidt het tot nieuwe duurzame relaties en nieuwe mogelijkheden.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Contact us
Leave a comment

7 tips voor effectief vergaderen

Er wordt wat af vergaderd. Dat kan veel effectiever, veel minder en vooral veel korter. Te vaak zitten er vergaderkamers vol met slecht voorbereide deelnemers die zichzelf allemaal hetzelfde afvragen: wat doe ik hier in hemelsnaam?

Vergaderingen vragen om tijd. Veel tijd. 8 mensen die een uur vergaderen kosten immers een hele werkdag. Veel medewerkers ervaren een vergadering als verspilde tijd. Wanneer je de productiviteit van je bedrijf wenst te verhogen is mijn advies eerst eens de vergadercultuur van je ondernemen onder de loep te nemen.

7 Tips voor Effectief Vergaderen

7 Tips voor Effectief Vergaderen

Tegelijkertijd zijn er manieren om de vergaderingen effectiever en efficiënter te doen verlopen, zodat het de deelnemer energie en enthousiasme geeft. Ik geef je 7 tips:

1.  Overweeg wie je laat deelnemen
Wanneer je een vergadering belegt, neem dan ook even de tijd om na te denken wie daar nu werkelijk bij aanwezig moeten zijn. Wanneer je een verandering hebt aangekondigd, nodig dan de mensen uit die bij de gespreksonderwerpen betrokken zijn of erdoor geraakt worden. Wanneer je een probleem hebt, nodig dan de mensen uit die kunnen bijdragen aan het bedenken en uitwerken van een oplossing. Wanneer mensen ervaren dat de besproken onderwerpen niet relevant en actueel zijn voor hen, of wanneer het hen aan kennis of vaardigheden ontbreekt om aan de oplossing bij te dragen, dan zullen ze hun aanwezigheid bij zo’n vergadering als tijdsverspilling ervaren.

2.  Maak je doelstelling helder
Een vergadering moet een bepaald onderwerp hebben en bepaalde doelstellingen. Voordat je iedereen een uitnodiging verstuurd dien je voor jezelf helder te hebben wat je wilt bereiken. Wil je mensen alleen op de hoogte brengen van veranderingen in de bedrijfsvoering of de marketingstrategie? Wil je meer informatie over een bepaald probleem waar de organisatie mee worstelt? Of moet er op een bepaald vlak een knoop doorgehakt worden? De ervaring leert dat ‘vage’ vergaderingen, waarin alleen bijvoorbeeld de ‘stand van zaken’ besproken wordt, zelden als nuttig en productief gezien worden.

3.  Houd je aan je tijdskader
Maak een agenda waarin alle punten genoemd worden die je in de vergadering wilt bespreken. Zet aan de zijkant het aantal minuten dat je per item nodig denkt te hebben en mail deze agenda vooraf aan alle deelnemers. Wanneer de vergadering begint kun je deze agenda op een beamer, tv-scherm of flip-over zetten zodat iedereen het kan zien. Dat helpt om de deelnemers gefocust te houden.

4.  Begin op tijd, eindig op tijd
Wanneer jij de verantwoording draagt voor het organiseren van vergaderingen of werkoverleg en je hebt de reputatie om op tijd te beginnen en ook weer te eindigen, dan heeft dat effect. Je zult merken dat mensen moeite zullen doen op tijd te komen en te participeren. De deelnemers van je vergaderingen zullen waarderen dat jij begrijpt dat hun tijd kostbaar is. Daarom een goede raad: maak je vergaderingen nooit langer dan een uur. De ervaring leert dat een uur de maximale tijd is om werkelijk betrokken te blijven.

5.  Houd niemand vast
Niets doet het energieniveau van een vergadering sneller ineenzakken dan iemand die langer aan het woord is dan hij of zij verdient. Wanneer je merkt dat iemand het monopolie dreigt te krijgen in een vergadering dien je hem tot de orde te roepen. Dat kan met respect en kort: ‘Peter, ik waardeer je bijdrage en tegelijk wil ik de voorgang bewaken. We hebben ook de input van anderen nodig voordat we tot een beslissing kunnen komen.’ Dit kun je gewoon plenair in de vergadering benoemen. Dat helpt ook de anderen om kort en krachtig te blijven. Je maakt het jezelf zo veel makkelijker wanneer je deze regels vanaf het begin hanteert. Het zal de vergadercultuur van je team gaan bepalen.

6.  Mobiel de deur uit
Ban mobiele telefoons en tablets. Mensen die hun devices meebrengen zijn niet gefocussed op de vergadering. Ze gaan hun mail checken, nog even een tweet versturen, wat surfen op internet of gewoon wat zitten spelen met hun gadget. Dat betekent dat ze minder meekrijgen, geen input leveren, belangrijke zaken aan hun voorbijgaan en de vergadering dus enorm aan rendement inboet. Telefoons uit, en in de tas. Aandacht voor het onderwerp, respect voor elkaar.

7.  Volg je vergadering op
Het is gebruikelijk dat wanneer er afspraken gemaakt worden in een vergadering die door verschillende mensen anders wordt begrepen en geïnterpreteerd. Om dat risico in te dammen is het verstandig een verslag te versturen. Highlight de punten die al bereikt zijn, binnen de 24 uur na de vergadering. Geef bij de actiepunten aan wie ervoor verantwoordelijk is, weke taken gedelegeerd zijn en wat de deadlines zijn voor deze taken. Alleen op deze manier zorg je ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op wijzen.

Wanneer je deze stappen zet worden vergaderingen effectieve en efficiënte bijeenkomsten.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Contact us
Leave a comment

Hoe kun je op een goede manier ‘nee’ zeggen: 3 stappen

Veel contacten hebben is een zegen. Het betekent ook dat er vaak een beroep op je gedaan wordt.
“Zullen we een keer koffie drinken?”
“Kom je naar mijn boekpresentatie?”
“Kun je mijn zoon helpen met zijn scriptie?”

Allemaal vragen die vaak leuk zijn om te doen, maar die ook vragen om jouw tijd en aandacht. Tijd en aandacht die je maar één keer geven kunt. Je kunt simpelweg niet alles aanpakken wat jouw kant op komt. Dus dat vraagt vaak om een vriendelijke, maar duidelijke ‘nee’.

Het is een glibberig pad om een balans te vinden tussen de behoeften van andere mensen en die van jezelf. Het blijft lastig om een zowel duidelijke als respectvolle ‘nee’ te geven. Je wilt immers niet de relatie beschadigen, of de ander zich schuldig laten voelen alleen al omdat deze je iets gevraagd heeft.

Hoe kun je op een goede manier 'Nee' zeggen

Een duidelijke ‘nee’ vraagt dan ook om een plan en oefening.

Hier is het plan, in 3 stappen:

Stap 1 voor ‘nee’ zeggen: bereid je voor

Het is een stuk eenvoudiger om ‘nee’ te zeggen tegen een uitnodiging wanneer daar een concrete reden tegenover staat. Dat rechtvaardigt jouw weigering om het verzoek te honoreren. Wanneer je van tevoren al keuzes gemaakt hebt waar je ‘ja’ tegen zegt, heb je automatisch een kompas en een goede reden om ‘nee’ te zeggen tegen dat wat daarvan afwijkt. Wat je gaat helpen hierbij zijn ‘regels’ die je jezelf hebt gegeven om beslissingen over wat je wel of niet gaat doen.

Je zou bijvoorbeeld jezelf een regel kunnen geven om maximaal 2 keer per week ‘s avonds een afspraak te hebben. Die 2 keer wordt dan ingegeven door het feit dat vaker uitgaan je moe, sacherijnig of neerslachtig maakt. Wanneer je een derde verzoek krijgt bedank je vriendelijk en kun je, zonder hakkelend wat te moeten bedenken, vertellen dat je die week niet beschikbaar bent. Zo kun je jezelf regels geven voor maximaal 2 lunchafspraken, 2 lezingen, 1 interview enzovoort, enzovoorts.

Wat je daarnaast kun doen is vaste momenten blokken in je agenda. Zo sport ik ‘s ochtends om 07:00 uur, van half 9 tot half 10 werk ik mijn planning bij en schrijf ik een half uur aan een blog, om 10:00 uur spreek ik met mijn assistent de lopende zaken door. Dat zijn allemaal belangrijke activiteiten die nu (bijna) altijd kunnen doorgaan. Het helpt allemaal om een goede ‘nee’ te kunnen geven.

Tenslotte, wanneer ik wel tijd tot mijn beschikking heb, stel ik mezelf altijd een paar belangrijke vragen: wil ik dit echt doen, of is het iets waarbij ik het gevoel heb dat ik het eigenlijk zou moeten doen? Brengt een ‘ja’ hier mij plezier of iets van betekenis? Zou ik het spijtig vinden wanneer ik dit zou moeten missen? Deze check zorgt ervoor dat is vervolgens met plezier ‘ja’ kan zeggen en me daar niet slecht of gestrest over hoef te voelen. Het leert je ook welke activiteiten jou het meest voldoening opleveren.

Stap 2 voor ‘nee’ zeggen: gewoon ‘nee’ zeggen

Hier onder heb ik 21 strategieën verzameld. Ze komen uit een artikel van Chistine Carter dat heet ‘I am already booked’:

  1. Vaag maar effectief
    ‘Bedankt dat je dat vraagt, maar dat gaat voor mij niet werken.’
  1. Het is niet persoonlijk
    ‘Bedankt dat je dat vraagt, maar ik maak geen afspraken terwijl ik aan mijn boek werk.’
  1. Vraag me wat later
    ‘Dat lijkt me erg leuk, maar ik ben niet beschikbaar tot eind augustus. Vraag je het me dan nog een keer?’
  1. Ik weet een ander voor je
    ‘Ik kan het niet doen, maar ik wed dat Hanny Keizer het wel kan. Ik zal haar eens polsen voor je.’
  1. Blijf het proberen!
    ‘Geen van de genoemde data komen mij uit, maar ik zou graag met je afspreken. Kun je me wat alternatieve data geven?’
  1. Probeer het op het laatste moment nog eens
    ‘Ik kan op dit moment geen gaatje vinden in mijn agenda voor deze maand. Ik zou het graag een keer willen inpassen. Zou je me voordat je dat gaat doen nog eens willen bellen?’
  1. Dankbaar
    ‘Dank je wel voor je enthousiasme en je support. Het spijt me dat ik je nu niet helpen kan.’
  1. Geef hem een kans
    ‘Weet je, ik krijg veel kansen om een dergelijke interview te doen. Laten we ……. een kans geven om je daarbij te helpen.’
  1. 5-minuten-gunst
    ‘Ik kan helaas niet spreken op die bijeenkomst, maar ik wil je wel helpen om het in mijn blog te promoten.’
  1. Gewoon ‘nee’
    ‘Bedankt, ik moet helaas passen.’ (Gewoon zeggen en dan stil zijn.)
  1. Elegant
    ‘Ik waardeer het enorm dat je me vraag, maar ik heb mijn tijd al aan wat anders gecommiteerd.’
  1. Excuus
    ‘Ik zou willen dat ik het kon doen, nu past het echt niet voor mij.’
  1. Iemand anders heeft beslist
    ‘Ik heb mijn partner (collega, compagnon, echtgenoot, etc.) beloofd dat ik geen nieuwe projecten meer aanneem. Ik werk eraan wat meer balans in mijn leven te brengen.’
  1. Je familie gaat voor
    ‘Dank je wel voor de uitnodiging, op die dag heeft mijn zoon een voetbalwedstrijd en ik die wil ik voor geen goud missen.’
  1. Ik weet iemand anders
    ‘Helaas heb ik daar momenteer de tijd niet voor. Ik zal iemand aanbevelen die je daarbij helpen kan.’
  1. Ik ben al geboekt
    ‘Ik waardeer dat je daarbij aan mij dacht, echter heb ik al een reservering staan voor die dag.’
  1. Grenzen stellend
    ‘Ik zal je zeggen wat ik niet en wat ik wel kan doen. Wat ik niet kan doen is … Wat ik wel kan doen is …’
  1. Geen ja, geen nee
    ‘Laat me er even over nadenken, ik kom er bij je op terug.’
  1. Geen antwoord
    ‘..’
    Niet alle verzoeken verdienen een antwoord. Het voelt onbeschoft om een verzoek te negeren, maar er zijn voorbeelden te noemen dat negeren de beste manier is om gezichtsverlies aan beide kanten te voorkomen.
  1. Heel duidelijk
    ‘Onlangs heeft mijn dochter een blessure opgelopen tijdens sport. Ik ben de hele week druk geweest met bezoeken aan de eerste hulp, de specialist, de fysio, enzovoorts, enzovoorts. Ik vertel maar wat er nu speelt in mijn leven, zodat je begrijpt dat ik nu niet kan ingaan op dit soort verzoeken.’
  1. De rek eruit
    ‘Ik zit helemaal vol.’

Dat waren 21 voorbeelden om op een veilige manier ‘nee’ te zeggen en duidelijk te maken dat we niet willen/kunnen ingaan op het verzoek zonder dat de ander het als een persoonlijke afwijzing ervaart. Bedenk: ‘nee’ zeggen tegen iets, is ‘ja’ zeggen tegen jezelf. Je kunt pas voor anderen zorgen, wanneer je eerst voor jezelf zorgt.

Stap 3 voor ‘nee’ zeggen: kijk niet meer om

Wanneer ‘nee’ zeggen voor jou ook een ding is; probeer het toch wel gewoon eens. Op dit moment heeft één op de acht professionals in Nederland burn-outverschijnselen. ‘Nee’ zeggen helpt om wat druk van de ketel te laten en je stress te reduceren.

Veel onderzoeken laten zien dat wanneer we een beslissing nemen waar we later op terug kunnen komen, we veel minder gelukkig zijn met het genomen besluit dan wanneer we beslissen en niet meer omkijken. Wanneer je besluit om ‘nee’ te zeggen, focus je dan op hetgeen waar je op dat moment ‘ja’ tegen zegt. Spijt is een zinloze emotie. En, wanneer je je hebt voorbereid (stap 1), ook totaal onnodig.

Want waar het uiteindelijk om gaat; dat je kunt genieten wat je op dit moment doet, wat dat ook zijn mag. Het is een keuze waar jij ‘ja’ tegen hebt gezegd.

Laat je me weten wat jouw favoriete manier is om ‘nee’ te zeggen?
Dank je wel voor je ‘ja’ tegen het lezen van deze blog!

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Contact us
Leave a comment

11 uitdagingen voor de leider van vandaag

De veranderingen in de wereld vragen om een ander leiderschap. Globalisering, technische innovatie en snel toenemende verbanden tussen mensen, activiteiten en gebeurtenissen maken dat veranderingen zich in een enorm tempo opvolgen. De mensen vermengen zich over de wereld als nooit tevoren waardoor nieuwe samenwerkingen ontstaan en een grote diversiteit op de werkplek. Bedrijven steken de koppen bij elkaar om nieuwe kansen en markten te onderzoeken. Iedere dag kun je je verbazen over nieuwe technologieën die hele industrieën in een paar maanden op zijn kop kunnen zetten. Dat alles vraagt om leiders met moed, visie en focus. In deze blog schets ik 11 uitdagingen waar een leider vandaag voor staat.

11 uitdagingen voor de leider van vandaag

11 uitdagingen voor de leider van vandaag

1.  Onvoldoende voorbereiding om te leiden
In mijn 20 jaar als trainer krijg ik regelmatig te maken met nieuwe teamleiders of afdelingshoofden die een training leidinggeven aangeboden krijgen van hun werkgever. Zij geven meestal dan al leiding aan dat team. Het is jammer dat deze training niet eerder werd aangeboden. Het is voor hen, als beginnend leider, veel lastiger om daarna dat gedrag aan te passen; Heb je een cursus gehad of zo..’  Daarnaast is de toon al gezet. Maar zelfs een training is niet voldoende. Een organisatie kan al eerder projecten laten leiden door een aspirant teamleider zodat deze zijn vaardigheden kan ontwikkelen. Hierdoor staan ze later sterker en met meer zelfvertrouwen voor hun nieuwe team.

2.  Bredere verantwoordelijkheid
In het verleden waren leiders verantwoordelijk voor hun medewerkers, hun klanten en aandeelhouders. In de nieuwe werkelijkheid moeten zij aan een veel grotere gemeenschap verantwoording afleggen over hun producten en de manier van werken als milieu en gezondheidsconsequenties. Met de komst van Internet en de snelle groei van social media heeft een veel grotere en meer groeperingen enorme macht gekregen. Actie- en milieugroeperingen, investeerdersgroepen, pers, het zijn enkele van de vele nieuwe spelers waarmee zij rekening dienen te houden bij het nemen van beleidsbeslissingen.

3.  Minder vertrouwen op anderen en meer op eigen kracht
Door de snelle veranderingen van de laatste jaren zijn veel managers naar richting gaan zoeken. Veel managers zijn daardoor de wijsheid van anderen gaan preken, maar komen nu te weinig met eigen ideeën. Natuurlijk is er veel kennis online aanwezig en staat het hele internet vol met allerlei wijsheden, maar als leider moet je nu ballen tonen en met eigen ideeën te komen. Volgers willen uiteindelijk innovators, geen imitators. Verzamel dus niet alleen maar bedenk en creëer je eigen ideeën en zorg voor de innovatie die zo hard nodig is.

4.  Te veel beeldscherm en te weinig gezichten
Je kunt de hele wereld zien vanachter een beeldscherm, maar het geeft wel heel veel beperkingen voor een leider. Het is meer dan ooit nodig om je gezicht te laten zien en ‘live’ interactie aan te gaan met je volgers. Er is weliswaar veel informatie beschikbaar vanaf je scherm, maar de beste en meest bruikbare informatie komt toch van het persoonlijke contact.

5.  Het oude timemanagement denken
Uit ieder onderzoek blijkt: Multitasking is een mythe. Dat is nog niet tot iedereen doorgedrongen. Het komt erop neer dat het springen van de ene taak naar de anderen ervoor zorgt dat het tot 40% meer tijd kost om beide taken af te krijgen. En de life-balance guru’s kunnen hun oranje gewaden ook weer in de kast hangen. Het blijkt dat het erom gaat de juiste aantal uren en energie aan de belangrijkste zaken te besteden. Het is dus hoog tijd om je overtuigingen betreft timemanagement tegen het licht te houden. Het focussen op wat op dit moment belangrijk is moet aan de bovenkant van je to-do lijst komen.

6.  De ‘baas’ zijn van je medewerkers
De grootste verandering in leiderschap is misschien wel onze medewerkers niet langer als ondergeschikten te zien. Misschien noemde je jezelf al enige tijd niet de ‘baas’ maar waarschijnlijk was je het wel. De medewerkers krijgen in toenemende mate moeite met deze benaming en waarschijnlijk met een hele goede reden. Medewerkers willen gezien worden als collega’s, teamgenoten en gekend worden in hun bijdrage. Je geeft dus leiding aan een team. Een team dat bestaat uit gelijkwaardige professionals.

7.  Angst voor het onbekende

Een leider moet richting geven. Dat is lastig wanneer we onszelf voor onbekende uitdagingen voelen staan. Kritisch en creatief denken zijn onontbeerlijk voor de leider van morgen. Onzekerheid is een zekerheid geworden. Je vertrouwen kan dus niet langer geheel komen uit zekerheden maar moet komen uit voorspellen, anticiperen en plannen. Met vertrouwen in jezelf het onbekende tegemoet treden en al spelend anticiperen. ‘Onderweg beslissen wat je doet.’ zou Cruijff daarover zeggen. Leiderschap is dus niet alleen de juiste informatie verzamelen om alle consequenties te kunnen overzien, maar ook het nemen van actie wanneer het onverwachte en/of onbekende zich aandoet. Wat onzekerheid is daarbij een gegeven.

8.  Niet werkelijk je waarden leven
Het is geen goed idee om je persoonlijke- en professionele waarden te scheiden. Verschillende waarden nastreven is niet alleen verwarrend, het is ook onjuist. Dat geldt voor het leven off- zowel als online wat allemaal veel transparanter is geworden. Realiseer je dat je continu aan je ‘branding’ werkt! Vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard. Zou jij iemand vertrouwen op het werk wanneer je weet dat hij thuis alles bijeen liegt? En waarom zou je toestaan dat iets onjuist gebeurt op het werk terwijl je weet dat het niet klopt? ‘Walk your talk’ geldt meer dan ooit om als leider geloofwaardig te zijn. Empathie en behoeften (waarden) zijn hot de komende decennia!

9.  De generatiekloof kleiner maken
Nog niet zo heel lang geleden leken leiders geen oog te hebben voor de verschillen tussen de verschillende generaties. Er is een generatiekloof. Maar die zijn nu ook weer niet zo groot dat je er niet effectief meer leiding aan zou kunnen geven. Het is echter belangrijk de verschillen te zien en te onderkennen zodat je elk op hun manier, en via hun communicatiemiddel kunt aanspreken. De gelijkenissen zijn echter veel groter. We willen allemaal tot dat winnende team behoren, betekenisvol werk doen, voldoening halen uit ons werk, enz, enz. Leiders zullen een balans moeten vinden in het begrijpen van die verschillen en tegelijk deze gebruiken om het team bijeen te brengen en te houden met gezamenlijke interesses, waarden en overtuigingen.

10.  Medewerkers betrokkenheid
Een van de grootste mythes bij teamleiders is de overtuiging dat wanneer je de beste mensen hebt ingehuurd je kostje gekocht is. Je teamleden continue betrekken bij het werk is net zo belangrijk. Je moet dus niet zozeer de beste mensen inhuren, maar de mensen die het beste team kunnen maken. Of zoals Cruijff het zei: “Wat heb je nou liever? Eén goed 11-tal of 11 goede 1-tallen?” Talent is een begin, maar het is nooit genoeg. Een goed leider vindt de beste mensen en heeft vervolgens zijn focus om hen betrokken te houden bij de doelstellingen van het team.

11.  Business model innovatie
In 2012 Kodak failliet met 140.000 werknemers. In hetzelfde jaar werd Instagram verkocht voor 1 miljard met 12 mensen in dienst en 30 miljoen klanten. Het is niet langer de technologie waar we ons als leider zorgen over moeten maken. De technologie van Instagram was ook voor Kodak beschikbaar. Maar waarom kwamen zij niet op het idee? Omdat ze vasthielden aan het verouderde business model en niet innoveerden. Er zijn maar weinig business modellen die niet regelmatig tegen het licht gehouden moeten worden. Innovatie gaat inmiddels met de snelheid van het licht en dit zou wel eens de grootste uitdaging kunnen zijn waar een leider de komende decennia voor komt te staan.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Contact us
Leave a comment