11 uitdagingen voor de leider van vandaag

De veranderingen in de wereld vragen om een ander leiderschap. Globalisering, technische innovatie en snel toenemende verbanden tussen mensen, activiteiten en gebeurtenissen maken dat veranderingen zich in een enorm tempo opvolgen. De mensen vermengen zich over de wereld als nooit tevoren waardoor nieuwe samenwerkingen ontstaan en een grote diversiteit op de werkplek. Bedrijven steken de koppen bij elkaar om nieuwe kansen en markten te onderzoeken. Iedere dag kun je je verbazen over nieuwe technologieën die hele industrieën in een paar maanden op zijn kop kunnen zetten. Dat alles vraagt om leiders met moed, visie en focus. In deze blog schets ik 11 uitdagingen waar een leider vandaag voor staat.

11 uitdagingen voor de leider van vandaag

11 uitdagingen voor de leider van vandaag

1.  Onvoldoende voorbereiding om te leiden
In mijn 20 jaar als trainer krijg ik regelmatig te maken met nieuwe teamleiders of afdelingshoofden die een training leidinggeven aangeboden krijgen van hun werkgever. Zij geven meestal dan al leiding aan dat team. Het is jammer dat deze training niet eerder werd aangeboden. Het is voor hen, als beginnend leider, veel lastiger om daarna dat gedrag aan te passen; Heb je een cursus gehad of zo..’  Daarnaast is de toon al gezet. Maar zelfs een training is niet voldoende. Een organisatie kan al eerder projecten laten leiden door een aspirant teamleider zodat deze zijn vaardigheden kan ontwikkelen. Hierdoor staan ze later sterker en met meer zelfvertrouwen voor hun nieuwe team.

2.  Bredere verantwoordelijkheid
In het verleden waren leiders verantwoordelijk voor hun medewerkers, hun klanten en aandeelhouders. In de nieuwe werkelijkheid moeten zij aan een veel grotere gemeenschap verantwoording afleggen over hun producten en de manier van werken als milieu en gezondheidsconsequenties. Met de komst van Internet en de snelle groei van social media heeft een veel grotere en meer groeperingen enorme macht gekregen. Actie- en milieugroeperingen, investeerdersgroepen, pers, het zijn enkele van de vele nieuwe spelers waarmee zij rekening dienen te houden bij het nemen van beleidsbeslissingen.

3.  Minder vertrouwen op anderen en meer op eigen kracht
Door de snelle veranderingen van de laatste jaren zijn veel managers naar richting gaan zoeken. Veel managers zijn daardoor de wijsheid van anderen gaan preken, maar komen nu te weinig met eigen ideeën. Natuurlijk is er veel kennis online aanwezig en staat het hele internet vol met allerlei wijsheden, maar als leider moet je nu ballen tonen en met eigen ideeën te komen. Volgers willen uiteindelijk innovators, geen imitators. Verzamel dus niet alleen maar bedenk en creëer je eigen ideeën en zorg voor de innovatie die zo hard nodig is.

4.  Te veel beeldscherm en te weinig gezichten
Je kunt de hele wereld zien vanachter een beeldscherm, maar het geeft wel heel veel beperkingen voor een leider. Het is meer dan ooit nodig om je gezicht te laten zien en ‘live’ interactie aan te gaan met je volgers. Er is weliswaar veel informatie beschikbaar vanaf je scherm, maar de beste en meest bruikbare informatie komt toch van het persoonlijke contact.

5.  Het oude timemanagement denken
Uit ieder onderzoek blijkt: Multitasking is een mythe. Dat is nog niet tot iedereen doorgedrongen. Het komt erop neer dat het springen van de ene taak naar de anderen ervoor zorgt dat het tot 40% meer tijd kost om beide taken af te krijgen. En de life-balance guru’s kunnen hun oranje gewaden ook weer in de kast hangen. Het blijkt dat het erom gaat de juiste aantal uren en energie aan de belangrijkste zaken te besteden. Het is dus hoog tijd om je overtuigingen betreft timemanagement tegen het licht te houden. Het focussen op wat op dit moment belangrijk is moet aan de bovenkant van je to-do lijst komen.

6.  De ‘baas’ zijn van je medewerkers
De grootste verandering in leiderschap is misschien wel onze medewerkers niet langer als ondergeschikten te zien. Misschien noemde je jezelf al enige tijd niet de ‘baas’ maar waarschijnlijk was je het wel. De medewerkers krijgen in toenemende mate moeite met deze benaming en waarschijnlijk met een hele goede reden. Medewerkers willen gezien worden als collega’s, teamgenoten en gekend worden in hun bijdrage. Je geeft dus leiding aan een team. Een team dat bestaat uit gelijkwaardige professionals.

7.  Angst voor het onbekende

Een leider moet richting geven. Dat is lastig wanneer we onszelf voor onbekende uitdagingen voelen staan. Kritisch en creatief denken zijn onontbeerlijk voor de leider van morgen. Onzekerheid is een zekerheid geworden. Je vertrouwen kan dus niet langer geheel komen uit zekerheden maar moet komen uit voorspellen, anticiperen en plannen. Met vertrouwen in jezelf het onbekende tegemoet treden en al spelend anticiperen. ‘Onderweg beslissen wat je doet.’ zou Cruijff daarover zeggen. Leiderschap is dus niet alleen de juiste informatie verzamelen om alle consequenties te kunnen overzien, maar ook het nemen van actie wanneer het onverwachte en/of onbekende zich aandoet. Wat onzekerheid is daarbij een gegeven.

8.  Niet werkelijk je waarden leven
Het is geen goed idee om je persoonlijke- en professionele waarden te scheiden. Verschillende waarden nastreven is niet alleen verwarrend, het is ook onjuist. Dat geldt voor het leven off- zowel als online wat allemaal veel transparanter is geworden. Realiseer je dat je continu aan je ‘branding’ werkt! Vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard. Zou jij iemand vertrouwen op het werk wanneer je weet dat hij thuis alles bijeen liegt? En waarom zou je toestaan dat iets onjuist gebeurt op het werk terwijl je weet dat het niet klopt? ‘Walk your talk’ geldt meer dan ooit om als leider geloofwaardig te zijn. Empathie en behoeften (waarden) zijn hot de komende decennia!

9.  De generatiekloof kleiner maken
Nog niet zo heel lang geleden leken leiders geen oog te hebben voor de verschillen tussen de verschillende generaties. Er is een generatiekloof. Maar die zijn nu ook weer niet zo groot dat je er niet effectief meer leiding aan zou kunnen geven. Het is echter belangrijk de verschillen te zien en te onderkennen zodat je elk op hun manier, en via hun communicatiemiddel kunt aanspreken. De gelijkenissen zijn echter veel groter. We willen allemaal tot dat winnende team behoren, betekenisvol werk doen, voldoening halen uit ons werk, enz, enz. Leiders zullen een balans moeten vinden in het begrijpen van die verschillen en tegelijk deze gebruiken om het team bijeen te brengen en te houden met gezamenlijke interesses, waarden en overtuigingen.

10.  Medewerkers betrokkenheid
Een van de grootste mythes bij teamleiders is de overtuiging dat wanneer je de beste mensen hebt ingehuurd je kostje gekocht is. Je teamleden continue betrekken bij het werk is net zo belangrijk. Je moet dus niet zozeer de beste mensen inhuren, maar de mensen die het beste team kunnen maken. Of zoals Cruijff het zei: “Wat heb je nou liever? Eén goed 11-tal of 11 goede 1-tallen?” Talent is een begin, maar het is nooit genoeg. Een goed leider vindt de beste mensen en heeft vervolgens zijn focus om hen betrokken te houden bij de doelstellingen van het team.

11.  Business model innovatie
In 2012 Kodak failliet met 140.000 werknemers. In hetzelfde jaar werd Instagram verkocht voor 1 miljard met 12 mensen in dienst en 30 miljoen klanten. Het is niet langer de technologie waar we ons als leider zorgen over moeten maken. De technologie van Instagram was ook voor Kodak beschikbaar. Maar waarom kwamen zij niet op het idee? Omdat ze vasthielden aan het verouderde business model en niet innoveerden. Er zijn maar weinig business modellen die niet regelmatig tegen het licht gehouden moeten worden. Innovatie gaat inmiddels met de snelheid van het licht en dit zou wel eens de grootste uitdaging kunnen zijn waar een leider de komende decennia voor komt te staan.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkdin
Contact us
Leave a comment

13 management uitspraken van Johan Cruijff

‘Voetbal is simpel. Maar het is moeilijk om simpel te spelen.’ Geldt deze simpele wijsheid van Johan Cruijff  ook niet voor het zakendoen? Ik denk van wel. Daarom hieronder nog 12 uitspraken van Johan Cruijff waarbij je je bedrijfsplannen maar eens kunt reflecteren!
Dank je Johan! Je maakte ons trots om Nederlander te zijn.

13 beste management uitspraken

13 beste management uitspraken

  1. Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd.
  2. Elk nadeel heb z’n voordeel.
  3. Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met de visie van een ander.
  4. Vaak moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt.
  5. Je moet schieten, anders kun je niet scoren.
  6. Er is nu eenheid, iedereen doet in principe wat ik vraag. Het zijn namelijk geen Hollanders, die als je begint met ademhalen al zeggen: Ja maar…
  7. De basis is de bal zo snel mogelijk onder controle krijgen zodat je iets meer tijd hebt om te kijken.
  8. Je moet altijd zorgen dat je een doelpunt meer scoort als de tegenstander.
  9. Het is het verstandigst om zoveel mogelijk te luisteren, want dat is goed voor je algemene ontwikkeling, als je er tien procent van leert, dan ben je de anderen al een eind voor.
  10. Ik heb een vreselijke hekel aan iemand die beweegt, maar niet weet waar naartoe.
  11. Wij hebben het uitstekend gedaan, simpelweg omdat we niet beter konden.
  12. Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat.
  13. Als je de eerste goal scoort, win je de wedstrijd.

 

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkdin
Contact us
Leave a comment

9 voordelen van het werken met een mentor

Natuurlijk kun je alles zelf willen oplossen. Je bespaart jezelf veel frustratie, tijd en geld wanneer je een mentor kunt vinden die je kan helpen een kortere of betere weg te vinden. Ondersteuning van een mentor heeft vele voordelen. Ik noem in deze blog 9 voordelen van werken met een mentor.

Werken met een mentor

Werken met een mentor

1.  Kennis en contacten
Een uniek voordeel dat het werken met een goede mentor met zich meebrengt, is de combinatie van kennis van de markt en persoonlijke introducties aan diens contacten. Het heeft je mentor jaren gekost om deze contacten op te bouwen. Hij kan je op een aangename manier met hen laten kennis maken. Door diens introductie heb jij direct toegang tot deze contacten die kansen geeft die anders niet mogelijk waren.

2.  Zaken- en levenslessen
Als mentee kun je waardevolle zaken- en levenslessen leren van je mentor. Hij kan je leren wat het beste werkt, hoe je zaken het beste kunt aanpakken en wat de handigste benadering is. De kennis van vele jaren pionieren staat daarmee tot jouw beschikking.

3. Inzichten
Een goede mentor kan je toegang geven tot nieuwe ervaringen. Hij kan je laten deelnemen aan bepaalde vergaderingen, events of nieuwe werk ervaringen. Op die manier verkrijg je nieuwe inzichten in culturen en systemen van organisaties. Nieuwe inzichten, elders opgedaan, kunnen waardevolle ideeën geven die je in je eigen omgeving kunt implementeren.

4. Perspectief en visie
Doordat je discussies voert met je mentor, komen jouw manier van denken en overtuigingen, door diens bredere ervaring, in een ander perspectief te staan. Je gaat daardoor je plannen en acties fine-tunen waardoor je de spijker vaker en ineens op de kop weet te slaan.

5.  Minder geïsoleerd gevoel
Als leidinggevende of ondernemer ben je vaak op jezelf aangewezen. Een gelijkwaardige gesprekspartner vinden binnen jouw eigen organisatie is niet altijd mogelijk. Jij bent immers ‘de baas’. Het werken met een mentor geeft je het gevoel die partner te hebben en niet overal alleen voor te staan.

6. Wijsheid en ervaring
Je kunt als mentee enorm profiteren wanneer je naar de wijze lessen luistert die je mentor ongetwijfeld met je delen zal. Er is voor jou veel te leren van zowel diens successen als de fouten en mislukkingen die er ook op zijn pad zijn geweest.

7.  Verbeterde performance
Jouw mentor zal je van waardevolle feedback voorzien en tips en suggesties geven die je in staat stellen je vaardigheden te verbeteren en persoonlijke groei te ervaren. Het kan niet anders dan dat je performance hierdoor zal verbeteren.

8. Klankbord
De luxe van een mentor geeft jou de mogelijkheid je ideeën te testen en jouw kijk op zaken te testen met iemand die oprecht geïnteresseerd is, geïnformeerd, deskundig en dit alles in een sfeer van openheid en vertrouwen. Een waardevolle bron!

9. Pay it forward
Het werken met een goede mentor is tegelijk een goede training voor jou om goede mentor skills te ontwikkelen. De kennis en ervaring die je hebt en nu opdoet, zal een waardevolle bron blijken voor diegene die in de toekomst het geluk heeft om jou als mentor aan zijn zijde te hebben.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkdin
Contact us
Leave a comment

9 tips om een betere leider te zijn

Laten we er geen doekjes om winden. Het is niet gemakkelijk om een goede leider te zijn. Een goed leider; wat moet die allemaal wel niet kunnen? Hij of zij moet effectief zijn, inspirerend, en door het team worden gerespecteerd. Dat is nogal wat. Hoe geef je daar nu handen en voeten aan?
In deze blog lees je 9 actiegerichte tips die je zullen helpen een goede ‘baas’ te zijn voor je team. Sommige kunnen misschien wat basaal klinken maar zijn belangrijke elementen van goed leiderschap. Goed om die weer scherp te hebben. De voor jou ‘nieuwe tips’ kun je implementeren om de kwaliteit van jouw leiderschap verder te verhogen.

10 tips om een betere leider te zijn

10 tips om een betere leider te zijn | Foto: iStock |GettyImages

1. Een goed leider gaat voorop
Leiders moeten het niet alleen maar vertellen, ze moeten het laten zien. Wanneer jij wilt dat je teamleden op tijd beginnen, zorg er dan voor dat je zelf op tijd bent. Liefst zelfs nog wat vroeger.  Wanneer professionaliteit voor jou een prioriteit is, zorg er dan voor dat je er professioneel uitziet en behandel iedereen met wie, en over wie je spreekt met respect. Jij bepaalt de toon. Jouw team zal op diezelfde toon inzetten.

2. Communiceer effectief
Effectieve communicatie is een must geworden. Zowel zakelijk als prive. Goede leiders zorgen ervoor dat ze gehoord en begrepen worden, maar zij begrijpen ook het belang van goed luisteren. Communicatie gaat immers twee kanten op. Effectieve communicatie zorgt dat je bedrijf, je team, je mensen zich ontwikkelen en vooruit gaan. Ineffectieve communicatie zet een rem op al die ontwikkelingen en zorgt voor frustratie en verloop in je team.

3. Een beetje bescheidenheid kan geen kwaad
Een medewerker heeft liever met een leider te doen dan met een baas. Beide hebben het weliswaar voor het zeggen, maar een leider zet zijn team op de voorgrond en heeft er geen moeite mee om anderen de eer te geven die hen toekomt. Al zou je dat misschien op het eerste gezicht niet denken, een bescheidenere opstelling vraagt heel wat meer zelfvertrouwen dan een leider die zichzelf steeds op de borst klopt. Je medewerkers zullen een bescheidenere opstelling waarderen en je klanten ook.

4. Houd je besprekingen productief
Tijd is geld. Dat betekent dat je je besprekingen kort dient te houden. Wanneer je je team goed getraind hebt en hen kunt vertrouwen, is micromanagement onnodig. Korte besprekingen, die door iedereen goed zijn voorbereid, houden de energie hoog en de uitkomst productief.

5.  Ken je beperkingen
Zelfs de meest aardige, meest betrokken leider heeft zijn of haar beperkingen. Stel je grenzen en blijf daarbij. Weet wat je tolereert en wat niet. Wanneer jouw grenzen duidelijk zijn voor het team dan bespaart dat iedereen een hoop frustratie en niemand hoeft te twijfelen.

6.  Zoek voor jezelf een mentor!
De beste leiders in de wereld weten ook wanneer ze hulp nodig hebben en zij weten waar ze die kunnen krijgen. Niemand kan alles weten. En een leider is een eenzame positie. Iemand buiten het team die je kan vertrouwen en die je kan adviseren wanneer het even lastig is kan het verschil maken.

7.  Emoties is niet (meer) soft!
Terwijl veel mensen nog steeds roepen dat je zakelijke en emotionele zaken in het zaken doen moet scheiden, gaat zaken doen uiteindelijk over relaties tussen mensen. Om relaties duurzaam te maken, heb je een behoorlijke emotionele intelligentie nodig. Alleen dan ben je in staat om sensitief om te gaan met de verschillende meningen, verschillende achtergronden en waarden. Dus wanneer je je kop erbij wilt houden bij het zaken doen, vergeet dan ook niet je hart. Empathie wordt het helemaal de komende decennia!

8. Kijk uit voor de gaten in de leiderschapsweg
Iedereen kan fouten maken, maar sommige fouten kun je voorkomen. Door je bewust te zijn van mogelijke ‘Blunders van de Baas’, kun je ze vermijden. Neem een moment om van je fouten te leren. Dat is een belangrijk moment dat ervoor zal zorgen dat je ze niet zult herhalen. Want zij die niet leren van het verleden, zullen diezelfde fouten blijven maken. Dat zien we keer op keer terug in de geschiedenis.

9. Het kan altijd beter
Stop nooit met aan jezelf te werken. Grote leiders zijn constant bezig om te proberen zichzelf te verbeteren. Er is altijd wel iets waar je aan kunt werken of een vaardigheid die je kunt leren. Al is het maar één vaardigheid per jaar. Bedenk welke vaardigheid het is die je NU tegenhoudt om verder te groeien. Neem het besluit om daaraan te werken. Eén vaardigheid per jaar! Het zal je persoonlijke ontwikkeling een boost geven.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkdin
Contact us
Leave a comment

7 manieren om als leidinggevende geliefd te zijn

“Mensen lopen niet weg van een baan, mensen lopen weg van een leidinggevende.” Deze kreet kwam ik de afgelopen week een paar keer tegen op social media. Nu is leidinggevende zijn natuurlijk geen populariteitsverkiezing, maar het levert dus wel op wanneer je ‘goed ligt’ bij je team. En dat is nodig, want maar liefst 63% van de medewerkers is niet tevreden over diens leidinggevende. Werk aan de winkel dus, want uiteindelijk wil je als leider de steun van je team en op een positieve manier samenwerken die iedereen energie geeft.

7-manieren-om-als-leidinggevende-geliefd-te-zijn

In deze blog 7 manieren om als leidinggevende geliefd te zijn. Deze tips toepassen maken je niet alleen geliefd als leidinggevende, maar maken je ook een betere leidinggevende. Je creëert er veel goodwill mee en stimuleert tegelijk de productiviteit van je team.

1.   Echte authentieke aandacht
In zijn bestseller beschreef Dale Carnegie de kracht van iemands naam noemen. Het geeft aan dat je aandacht en interesse hebt in die ander. Mensen voelen zich minder gewaardeerd door een leidinggevende die dat niet doet. Geef authentieke aandacht aan hen. Margaret Thatcher zei ooit; Een leider zijn is hetzelfde als een echte dame te zijn. Wanneer je iemand moet vertellen dat je een dame bent, dan ben je dat niet.” Zo is dat ook met een leidinggevende. Een goede leidinggevende heeft geen strepen nodig. Hij of zij is oprecht als mens.

2.   Stel vragen
Stel veel vragen. Waarschijnlijk heeft iedere medewerker van je team zo zijn of haar zorgen. Zorgen over de familie, over geld, gezondheid, enz. Zorgen die niets te doen hebben met het werk. Neem de tijd om ècht interesse te hebben voor de doelen, dromen en zorgen van je medewerkers. Vaak staan ze ergens ook in relatie met de doelen van het team of het bedrijf. Wanneer je medewerkers jouw interesse ervaren en inzien dat hun persoonlijke doelen en zorgen verbonden zijn met die van de organisatie zorgt dat voor veel commitment. Daarnaast is het zo dat succesvolle leiders steeds weer aangeven dat de beste ideeën van hun medewerkers komen. Het stellen van vragen is één van de 7 manieren om als leidinggevende geliefd te zijn.

3.  Wees benaderbaar
Alleen roepen dat je deur altijd open staat is niet genoeg. Zorg dat ze zich welkom voelen, en nooit ongemakkelijk wanneer ze je met hun zorgen en/of problemen benaderen. Luister. Wees hun coach, hun mentor. Leer ze hoe ze zelf hun problemen kunnen oplossen. Ik las laatst over een leidinggevende die zijn medewerkers geleerd heeft om gesloten vragen te stellen. Daardoor traint hij ze om zelf over een oplossing na te denken. Zoiets van: De voorbanden van de bus zijn versleten. De achterbanden zijn nog prima. Zal ik twee nieuwe voorbanden laten monteren bij xxx? Daar waren ze het voordeligst.” Zo hoeft hij zelf niet alle brandjes te blussen en kan hij zich met het grotere plaatje bezig houden.

4.   Empower je team
Wanneer je je team voldoende vertrouwen en ruimte geeft om hun eigen problemen op te lossen, neem je een belangrijke stap om hen te empoweren. De meest productieve medewerkers zijn meestal zij die weten dat hun leidinggevende hun steunt en achter hen staat bij hun inspanningen het werk zo goed mogelijk te doen. Overweeg hoe jij jouw team zelf beslissingen kunt laten nemen. Zelfs als dat betekent dat er fouten gemaakt worden. Om dit veilig te kunnen doen, spreek je een limiet af. Wordt het meer dan checken ze het bij jou. Wanneer je vertrouwen geeft, krijg je er vaak veel inzet voor terug.

5.   Wees bescheiden
Ego en arrogantie maken je geen geliefd leidinggevende. Wanneer je denkt dat je het beter kunt dan je medewerkers zul je dat zeker ook uitstralen. Het is goed je te realiseren dat we allemaal andere talenten mee naar het werk brengen, en we allemaal een bijdrage kunnen leveren aan de gezamenlijke prestatie. Dat inzicht maakt je al meer bescheiden, toch? Jouw succes is niet alleen van jou. Je hebt je team nodig om de prestatie neer te zetten. Mis geen kans om hen daar dankbaar voor te zijn.

6.   Wees positief
Nee, je hoeft geen rosé bril te dragen of de hele dag ‘Tsjakka’ te roepen. Een tegenslag is een tegenslag. Maar het gaat om de mindset die je daarbij hebt. Een tegenslag geeft ook weer kansen. “Ieder nadeel heeft een voordeel” riep de grootmeester regelmatig. Blijf de kansen zien en communiceer die naar je team. Je geeft hen dan ook de energie om de schouders eronder te zetten. Dat kan ook met beide benen op de grond, de problemen erkennen, de kansen zien. De weg naar succes is niet glad geasfalteerd. Door stappen te blijven zetten, blijf je wel vooruitgaan. Een positieve Power Mindset is misschien wel de belangrijkste van de 7 manieren om als leidinggevende geliefd te zijn.

7.   Wees eerlijk
Zelfs wanneer we het niet willen horen, waarderen we eerlijkheid. Nu mag dat best op een constructieve, respectvolle manier. Maar verbloem het niet. Wees eerlijk naar je medewerkers. Vertrouwen roept vertrouwen op. Mensen die liegen, vertrouwen we niet. Door eerlijk te zijn, en zo nodig te confronteren, benoem je hetgeen er benoemd moet worden en kan er wat aan gedaan worden.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkdin
Contact us
Leave a comment

Samenwerkend leiderschap; zoek de verschillen!

Samenwerken is belangrijker dan ooit. Dat vraagt dus ook om ander leiderschap; collaborative leadership, oftewel samenwerkend leiderschap. Maar wat is dat nu eigenlijk? Traditioneel gezien kijken we tegen een leider aan als iemand die de beslissingen neemt, commando’s geeft en als ‘baas’ wordt aangesproken. Collaborative leadership, of samenwerkend leiderschap vraagt om een andere stijl. Ik zet wat verschillen op een rij en geef meteen aan wat het kan opleveren.

Samenwerkend-leiderschap

Samenwerkend-leiderschap | Foto: iStock | GettyImages

1.  Samenwerkend leiders delen alle informatie
Een traditioneel leider verzamelt alle informatie en beslist vervolgens wie wat moet weten.
Dat doet een samenwerkend leider anders. Hij of zij draagt er zorg voor dat iedereen alle informatie beschikbaar heeft zodat die informatie gebruikt kan worden om het werk beter uit te voeren. Dit zorgt ervoor dat het team effectiever kan werken omdat minder heen en weer gepraat wordt en minder controle en sturing nodig is. Dat vraagt misschien om extra training maar leidt tegelijk tot creatievere benaderingen van problemen en het sneller ontwikkelen van oplossingen daarvoor.

2.  Samenwerkend leiders geloven in de kracht van het team
Er zijn veel leidinggevenden die om de verkeerde redenen leiding zijn gaan geven. Ego en het hogere salaris zijn daar voorbeelden van. Organisaties zien een dergelijke promotie vaak als beloning voor de geleverde prestatie. Een dergelijk leidinggevende staat er voor zichzelf. Een samenwerkend leider staat er voor het team. Hij gelooft in de kracht van het team die gezamenlijk een taak afhandelt in plaats van in een team dat afwacht wat de leider erover te vertellen heeft. Een samenwerkend leider laat zijn ego los en stimuleert het hele team om met ideeën te komen voor de beste oplossing.

3.  Samenwerkend leiders gebruiken het hele team
Wanneer er meer mensen betrokken worden bij het nemen van een beslissing dan kost dat meer tijd. Al die ideeën moeten immers besproken worden. Een traditioneel leider heeft daar vaak het geduld niet voor en vindt het zonde van de tijd. Een getraind team komt echter altijd met een oplossing die zoveel kanten bekeken heeft dat het een leider nooit zou lukken dat allemaal in zijn eentje voor elkaar te krijgen. Een samenwerkend leider staat open voor suggesties en ideeën van alle teamleden en erkent wat een brainstorm en verschillende perspectieven aan unieke inzichten kan opleveren. Samenwerkend leiderschap kan aan de voorkant meer tijd en energie kosten, aan de achterkant levert het betere doordachte oplossingen en een snellere, breed gedragen, implementatie op.

4.  Samenwerkend leiderschap zorgt voor een persoonlijke evolutie
Terwijl een traditioneel leider geneigd zal zijn de taken en de rollen zelf te verdelen, laat een samenwerkend leider dat veel meer bij het team. Daardoor worden alle sterke punten van een teamlid benut. Traditionele beoordelingsgesprekken die éénmaal per jaar gebeuren worden bij samenwerkend leiderschap vervangen door directe feedback, complimenten en opbouwende kritiek. Een samenwerkend leider ondersteunt zijn teamleden door voortdurende coaching. Dit zorgt voor meer eigen inbreng, meer motivatie, meer creativiteit en een beter eindresultaat.

5.  Samenwerkend leiders kijken naar oorzaken
Bij een groot team is een traditioneel leider vaak niet in staat om zien waar het fout dreigt te gaan in zijn team. Daardoor wordt het vaak (individuele) brandjes blussen en het behandelen van symptomen in plaats van werkelijk het probleem binnen het team op te lossen. Een samenwerkend leider pakt dat net even anders aan. Zijn basis is vertrouwen. Omdat teamleden bij collaborative leadership een grotere verantwoordelijkheid dragen zijn hun leidinggevenden vaak meer betrokken. In plaats van alleen een pleister te plakken, is hij door zijn manier van aansturen beter in contact met het team en ziet dus sneller opkomende problemen en potentiële conflicten opdoemen en kan daar sneller op ingrijpen.

6.  Samenwerkend leiders geven uitstekende feedback
Een team kan niet optimaal functioneren als ze niet de feedback krijgen die nodig is om een optimale prestatie te leveren. Formeel lukt het traditioneel leiders slechts een keer of twee per jaar om, tijdens functionerings- en beoordelingsgesprekken, feedback te geven. Door samenwerkend leiderschap komt die feedback veel vaker en sneller. Daardoor wordt deze sneller gehoord, geaccepteerd en het gedrag erop aangepast. Dit komt ten goede aan het hele team en hun output.

7.  Samenwerkend leiderschap is het leiderschap van nu
Traditioneel leiderschap is ons sinds de industriële revolutie goed van dienst geweest. In een productieomgeving werkt het! Inmiddels zijn we in het informatie tijdperk aangeland en concurrentie komt niet langer van de buren maar wereldwijd. Aangespoord door de economische uitdagingen en internationale concurrentie kijken bedrijven verder naar mogelijkheden om te groeien. Tegelijkertijd zoeken medewerkers naar meer autonomie en invloed op hun werk. Samenwerkend leiderschap is daarmee de toekomst voor ondernemen.

Een omgeving waar samenwerken centraal staat is creatief, innovatief en heeft een gunstige invloed op iedere organisatie. Verandering kan lastig zijn maar een investering in samenwerkend leiderschap zal een verstandige beslissing blijken die op lange termijn veel zal opleveren.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 8.500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

Ebook Doelen Stellen | GOAL trainingen

 

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkdin
Contact us
Leave a comment

7 strategieën van hoog productieve mensen

Hoog productieve mensen. Hoe krijgt iemand dat toch allemaal voor elkaar, hoe komt iemand zo productief? Ik ben me daarin gaan verdiepen en heb ontdekt dat hoog productieve mensen een aantal gemeenschappelijkheden hebben. Ik merkte dat wanneer ik deze zelf implementeer het ook mijn productiviteit een boost geeft. Toegegeven, het is niet altijd makkelijk. Het helpt echter wanneer het je lukt om hier een routine van te maken.

Hoog productieve mensen

7-strategieen-van-hoog-productieve-mensen

1.  Dagelijkse work-out
Natuurlijk hoef je geen Schwarzenegger te worden. Een dagelijkse work-out kan bestaan uit stretching, rennen, sportschool, yoga, of met gewichten aan de slag. Het komt er op neer dat het niet uitmaakt wat je doet, als je maar iets doet om je fysieke lichaam in topconditie te krijgen en te houden. Iedere dag. Hoog productieve mensen hebben dat, zonder uitzondering, hoog op hun prioriteitenlijst staan.

2.  Ontwikkel een ochtend ritueel
Een ochtendritueel helpt om de dag naar je hand te zetten. Er zijn verschillende manieren om zo’n ochtendritueel in te richten. Het komt erop neer dat je simpelweg vroeger opstaat en die tijd heerlijk aan jezelf besteed. Ik sta om 06:15 op, begin met een glas water, een korte meditatie en dan een uurtje sporten. Binnen of buiten. Wil je nog wat inspiratie van hoog productieve mensen? Deze video geeft je inzicht in de rituelen van Tony Robbins  en deze tips krijg je van Richard Branson.

3.  Automatiseer je leven
In plaats van alleen maar door motivatie gedreven te worden, helpt het wanneer je je doelstellingen, to-do’s en agenda automatiseert. Er zijn verschillende systemen verkrijgbaar die je daarbij enorm kunnen helpen. In plaats van afgeleid te worden door social media kunnen systemen je helpen. Hootsuite bijvoorbeeld is optimaal te gebruiken zonder dat het je teveel tijd kost. Timemanagement systemen als GTD zijn prima toepasbaar met applicaties als Nozbe. Voor meer handige applicaties download je de TOOLBOX.

4.  Dagelijks werken aan je persoonlijke ontwikkeling
Super productief worden gaat niet vanzelf. Het is hard werken. Uiteraard is de een wat georganiseerder en gedisciplineerder dan de ander. Door het vast in je programma op te nemen en er een routine van te maken, gaat het je echter steeds gemakkelijker af. Uit onderzoek onder hoog productieve mensen bleek dat bijna 90% aangaf dagelijks te lezen. Lezen is één van de meest eenvoudige manieren om aan jezelf te werken. Tegenwoordig zijn er door Youtube, Lynda.com, TrainPals en Webinars vele makkelijk toegankelijke alternatieven om iedere dag weer iets nieuws te leren.

5.  Maak jezelf los van negatieve energie
Wanneer je jezelf omringt met negatieve mensen die hun tijd verdoen met klagen en anderen de schuld geven van hun miserabele situatie, zal dit ook op jou zijn inslag hebben. Wanneer het jouw doel wordt om méér uit je leven te halen, vind je de beste inspiratie bij mensen die dat ook doen. Het is geen toeval dat succesvolle mensen elkaar kennen, opzoeken en gaan samenwerken. Hoog productieve mensen inspireren en leren van elkaar terwijl zij op hetzelfde moment ontgift worden van alle negativiteit in hun leven.

6.   Verlaat iedere dag je comfort zone
Hoog productieve mensen zien er niet tegenop hun comfort-zone te verlaten. Zij doen dat dagelijks om hun lange termijn successen te behalen. Hoewel het hangen op de bank best een aangenaam tijdverdrijf lijkt te zijn, weet jij net zo goed als ik dat daar geen grote dingen door gebeuren in je leven. Pas wanneer je nieuwe dingen leert en daar daadwerkelijk actie op gaat nemen, en de uitdaging aangaat het toe te passen in jouw leven, gaan er werkelijk dingen gebeuren.

7.   Leer ‘NEE’ te zeggen
Het is belangrijk de kunst te leren om op het juiste moment ‘Nee’ te zeggen. ‘Nee’ zeggen tegen iets betekent immers ‘Ja’ zeggen tegen iets belangrijkers. Wanneer je ‘ja’ zegt tegen sporten zeg je ‘Nee’ tegen lage energie en overgewicht. Wat goed werkt is vooraf een strategie te bedenken hoe je ‘Nee’ gaat zeggen. Anders overkomt het je en krijg je toch weer dat werk wat je eigenlijk niet wilt hebben in je schoot geworpen. Ben duidelijk: ‘Nee, ik kan dat niet voor je doen’. Wek geen valse verwachtingen.

Wanneer je deze 7 tips implementeert zeg je direct ‘Ja’ tegen een hogere productiviteit!

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 8.500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

Ebook Doelen Stellen | GOAL trainingen

 

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkdin
Contact us
Leave a comment

8 tips om de samenwerking in je team te verbeteren

Iedere organisatie bevindt zich in een steeds complexer wordende wereld waar de ene verandering de andere opvolgt. Hierdoor moeten de leiders van deze organisaties steeds meer vertrouwen op de intelligentie en oplossingsgerichtheid van hun medewerkers. Samenwerken beperkt zich niet langer tot een verplichte jaarlijkse teambuilding maar is een essentiele component geworden in het succes en zelfs het overleven van de organisatie.

De term die gebruikt wordt om daaraan leiding te geven, is ‘collaborative leadership’, een onderwerp dat zich mag verheugen in een sterk toenemende belangstelling. Het is immers niet alleen de organisatie die eronder leidt wanneer de samenwerking laag is; ook de medewerkers verliezen hier. Zij missen de kans om in een hecht team te werken dat energie oplevert, creativiteit losmaakt en het samenwerken maakt tot iets wat productief is en een hoop plezier brengt.

samenwerking in je team

samenwerking in je team

Graag deel ik deze 8 tips om samenwerking in je team te verbeteren:

1.  Het menselijke element in samenwerking
Vele organisaties grijpen naar technische middelen om de aanwezige kennis in een organisatie vast te leggen en beschikbaar te maken voor alle medewerkers. Duizenden, honderdduizenden, zo niet miljoenen worden geïnvesteerd in software en intranetten. Samenwering is echter meer dan het hebben van de laatste technologie om dit te ondersteunen. Succesvolle samenwerking is vooral het veranderen van de attitude en het gedrag van alle medewerkers in een organisatie.

2.  Eilandjes kunnen je organisatie om zeep helpen
Eilandjes gedrag is een attitude waarbij bepaalde afdelingen geen informatie delen met andere afdelingen van dezelfde organisatie, of geen kennis willen halen bij de andere afdelingen en het allemaal zelf willen doen. Ondanks dat vele termen komen en gaan, zien we dat deze term al vele decennia de vergadertafel passeert en meer dan ooit een bedreiging kan vormen voor de ontwikkeling van een organisatie. Eilandjes gedrag leidt tot machtsspelletjes, gebrek aan samenwerken en verlies van productiviteit.

3.  Vertrouwen bouwen
Vertrouwen is de overtuiging of zelfverzekerdheid die de ene persoon heeft in de betrouwbaarheid, integriteit en eerlijkheid van de andere persoon. Het is de verwachting dat het vertrouwen dat ik geef ook wordt nageleefd. Vertrouwen is de lijm die een team met elkaar verbindt. In een organisatie of team waar dit ontbreekt, ontstaat wantrouwen en cynisme. Het delen van kennis of het vragen daarom wordt snel gezien als zwak en verlies van de eigen positie. Als leidinggevende kun je je vertrouwen laten zien en uitdragen door dit open, spontaan en voortdurend te communiceren.

4.   Je kunt het nooit alleen
Vele, vaak getalenteerde leiders, hebben geprobeerd om veranderingen door te voeren in hun organisatie. En hoe slim of talentvol ze ook waren, het lukt nooit om hun organisatie, afdeling of team te veranderen zonder de medewerking van anderen. Of het nu gaat om het maken van nieuwe producten, nieuwe diensten, nieuwe werkprocessen of een totale reorganisatie van de organisaties, om dit succesvol te doen, moet iedereen vanaf het begin bij deze verandering betrokken worden.

5.  Van jouw visie naar onze visie
Simon Sinek houdt ons voor hoe belangrijk het is om een visie te hebben en die uit te dragen, in plaats van te lopen commanderen en alles willen controleren. Wanneer deze visie echter alleen leeft bij het top management zal het nooit een effectieve motivator worden voor de medewerkers. Zelden maak ik mee dat visie en kernwaarden, die zo prominent op de website staan, bekend zijn bij de medewerkers. Laat staan dat ze doorleefd worden. De kracht van visie laat zich pas werkelijk zien wanneer de medewerkers zelf betrokken worden bij het ontstaan ervan.

6.  Van oordelen naar luisteren
Blijf luisteren. Voorkom dat je meteen oordeelt. Wat je daarbij kan helpen, is jouw lichaamstaal. Die armen over elkaar? Niet doen, deze gesloten houding zorgt ook dat jij niet meer open staat voor de ideeën van die ander. Dus voeten plat op de grond en echt luisteren. Wenkbrauwen fronsen? Weer zo’n uitdrukking die ook jouw oren sluit. Lijkt je het idee wat minder? Luister dan naar de gevoelens en de behoeftes er achter! Wat wil die ander daarmee bereiken? Met een kleine aanpassing is zo een superidee geboren!

7.  Problemen breed aanpakken
Onderzoek, uitgevoerd door de University of Michigan, liet zien dat wanneer alleen het management zich over problemen boog, de resultaten ervan beduidend minder waren dan wanneer er ook andere niveaus bij de brainstorm betrokken werden. Wanneer een denktank bestaat uit leden met verschillende niveaus aan vaardigheden en kennis heeft dit een positief effect op het vermogen om als groep verschillend naar problemen te kijken en dus met verschillende en vaak creatievere en betere oplossingen te komen. Diversiteit zorgt dat mensen andere perspectieven en mogelijkheden onderzoeken die anders genegeerd worden.

8.  Help mensen hun onderlinge relaties te ontwikkelen
Het resultaat van elke samenwerking is afhankelijk van de onderlinge relaties tussen de teamleden. Wanneer hier geen tijd voor is of gemaakt wordt, kan dit een kostbare fout worden. Te vaak bijvoorbeeld, wordt voor een project wat mensen bij elkaar geroepen, de opdracht verstrekt en geroepen: ‘Aan het werk!’ De resultaten van een project zullen beter worden wanneer je de groep, vooraf tijd geeft elkaar beter te leren kennen, onderling contact en vertrouwen te vergroten, elkaar sterke en zwaktes te leren kennen èn ondersteunen en een gezamenlijk beeld te krijgen van de doelstellingen en overige ins and outs van dit project.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 8.500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

Ebook Doelen Stellen | GOAL trainingenWaardeer je ons werk en onze blogs? Deel ze met je vrienden op social!

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkdin
Contact us
Leave a comment

7 inzichten die je productiviteit een boost geven

Opzij, opzij, opzij….   Je productiviteit staat op het spel! De ongelofelijke haast die Herman van Veen bezong, heeft iedereen inmiddels wel te pakken. Plannen, organiseren en jezelf managen is dan ook geen optie meer. Het is een must geworden. De volgende 7 inzichten zullen je helpen meer voor elkaar te krijgen. Aan de slag dus!

7-inzichten-die-je-productiviteit-een-boost-geven

Foto: iStock | GettyImages | 7-inzichten-die-je-productiviteit-een-boost-geven

1.  De Wet van Pareto
De wet van Pareto, soms beter bekend als de 80/20 Regel, is een inzicht dat helpt om beter gebruik te maken van je tijd. Het komt erop neer dat 80% van het werk wat er werkelijk toe doet, gebeurt in slechts 20% van je tijd. Dat betekent eigenlijk dat je productiever kunt zijn door gewoon veel minder te doen van wat niet werkt, en een beetje meer van wat wel. In zijn boek ‘The Four Hour Workweek’ hakt Timothy Ferris er stevig in. Hij weet zijn week tot een miniem aantal uren te reduceren en toch productief te zijn. Inspirerend!

2.  De Wet van Parkinson
Deze wet stelt dat je je werk doet in de tijd die je ervoor hebt. Dus als je 40 uur hebt worden die gevuld, maar als je er 50 of 30 hebt veranderd dat weinig aan je productiviteit. Volgens deze wet wordt de taak groter wanneer je er meer tijd voor opzij zet. Of je nu een dag, of een week over een probleem nadenkt. De oplossing wordt er echt niet 7 keer beter van. Het werkt beter om jezelf ècht één uur vrij te maken en je er dan systematisch, bijvoorbeeld met de Denkhoeden van De Bono, over te buigen.  Dit inzicht helpt om je werk sneller te doen en je beter te focussen op je taken.

3.  Groeperen van taken
Routinetaken zijn saai en daarom vaak oorzaak van uitstelgedrag en lage energie. Een goede manier om dit soort taken toch gedaan te krijgen, is ze groeperen. Dat betekent dat je ze op een rijtje zet en ze één voor een afwerkt. Je bent dan een stuk productiever dan wanneer je ze één voor één bij de kop zou vatten of over een langere tijd zou verdelen. Want dat er-tegenaan-gehik is echt een energie killer. Door te groeperen blijf je lekker gefocust en krijg je meer gedaan. Voorbeeldje: Bureau opruimen | facturen op data | Dagplanning maken.  Check, check, check!

4.  Pomodoro techniek
Je neemt een eierwekker of download een gratis app op je iphone of chrome browser. Er zijn er een hoop! De Pomodoro techniek is simpel en effectief. Je werkt 25 minuten, neemt een 5 minuten break en werkt vervolgens weer 25 minuten. Dat doe je 4 keer achter elkaar gevolgd door een 20 minuten break. Wanneer je deze cyclus een keer of 4 doet op een dag zul je versteld staan van de toename van je productiviteit!

5.  Prioriteren op Pro-activiteit
Pro-actieve taken zijn bijna altijd belangrijk maar wel vaak minder dringend, reactieve taken zijn zelden belangrijk maar wel dringend. En daar zit nu net de kneep. Je laat daardoor pro-actieve taken makkelijker liggen waardoor ze vanzelf reactief worden. Dat zorgt voor extra stress, minder productiviteit en het gevoel geleefd te worden. Reactieve taken herken je doordat jij ergens achteraan hobbelt. Bij pro-actieve taken zit je zelf aan het stuur. Jij bepaalt en dat voelt wel zo prettig. Hou er rekening mee met je planning!

6.  Schrijf alles op!
Door alles op te schrijven, houd je je hoofd leeg. Je brein hoeft niet allerlei zaken te onthouden en jouw denkkracht kan uitgaan naar andere, belangrijkere zaken. Die ‘gedachtenloopjes’ kosten je een hoop energie en geven een gevoel van druk, druk druk…  Wanneer je het allemaal op papier, of in een digitaal systeem zet, valt het vaak erg mee. Dus opschrijven. Je zult zien dat je minder vergeet, meer overzicht hebt, minder stress, meer focus en een hogere productiviteit.

7.  Begin met de moeilijkste taak eerst!
Misschien moeten die kwartaalcijfers echt de deur uit, heb je dat lastige telefoontje te doen of zie je op tegen de lange lijst e-mails waarmee je aan de slag moet. De tip is: begin met die lastige klus. Het lucht op wanneer die van je bord is. Je bent trots op jezelf en meer ontspannen voor de andere klussen. En wanneer de klus erg groot is. Hak hem in stukken en verdeel het over een aantal dagen. Niet uitstellen dus, just do it!

We doen er gewoon nog één!
8.  De Wet van Murphy
Wanneer er iets fout kan gaan, dan gaat het ook fout! Wacht niet tot het laatste moment met je zaken te regelen! En.. mocht het dan toch fout gaan. De mooiste uitvindingen ontstonden doordat het ‘fout ging’. Het werd een kans toen men ging kijken wat er van die fout geleerd kon worden!

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 8.500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

Ebook Doelen Stellen | GOAL trainingenWaardeer je ons werk en onze blogs? Deel ze met je vrienden op social!

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkdin
Contact us
Leave a comment

10 strategieën om uit de slachtofferrol te blijven

De slachtofferrol. Zo van tijd tot tijd komen we er allemaal wel eens in klem te zitten. Het gevoel dat ons onrecht is aangedaan, het gevoel dat jij gelijk hebt en die ander het fout heeft. In zo’n situatie dien je je bewust te zijn van het feit dat het gevoel een slachtoffer te zijn, je alleen maar verder in de miserie helpt. Dat besef ontbreekt vaak, niet op zijn minst doordat deze lage energie je zelfreflectie compleet onderuit haalt.

10 Strategieën om uit de slachtofferrol te blijven

Foto’s: GettyImages – iStock | 10 Strategieën om uit de slachtofferrol te blijven

Het gevoel een slachtoffer te zijn verlamt. Je komt niet meer tot actie en je verliest jezelf in een fuik van verdriet en zelfmedelijden. Hoe voorkom je dit en hoe geraak je eruit? In deze blog deel ik graag een paar tips die je daarbij kunnen helpen.

1.  Weet wat de slachtofferrol je oplevert
Aandacht en empathie. Ieder gedrag heeft een positieve intentie. Je krijgt een hoop aandacht en wellicht ook empathie. Het levert jou een goed gevoel op wanneer je merkt dat anderen meeleven en je proberen te helpen. Dat is echter vaak van korte duur. De ander is jouw ‘geklaag’ vaak snel beu.
Je loopt geen risico. Wanneer je in je slachtofferrol zit, verkramp je en je doet dus niks meer. Wie niets doet, loopt ook geen risico op mislukking of afwijzing. Pijn vermijden is een sterke impuls.
Je hoeft geen verantwoordelijkheid te nemen. Zelf de verantwoording nemen voor je leven is hard werken. Je zult moeilijke beslissingen moeten nemen en dat kan soms erg zwaar zijn. De verantwoording bij een ander leggen is veel makkelijker.
Je hebt het gevoel gelijk te hebben. Wanneer je je een slachtoffer voelt, en je de schuld bij een ander weet te leggen, geeft je dat een goed excuus jouw situatie recht te praten. Lekker toch?
Weten wat het je oplevert, helpt je bewust te maken van jouw gedachten en gevoelens hierbij. Bewust zijn is de eerste stap om dan STOP te kunnen zeggen tegen die gedachten en een andere strategie van denken te kiezen.

2.   Accepteer dat je géén slachtoffer bent
Pas wanneer je bereid bent de eerder genoemde voordelen lost te laten en de consequenties van verantwoordelijkheid te accepteren, kun je los komen uit je slachtoffer rol. Dat kan best even een leeg, alleen en verlaten gevoel geven. De ‘gedachtenloop’ van denken over wie schuld is aan wat, is er niet meer en daar moet iets anders voor terug komen. Je zult nieuwe gedachten moeten toelaten die in het begin best vreemd zullen zijn.

3.  Neem de verantwoordelijkheid voor jouw leven
Eén van de redenen van een laag zelfvertrouwen, is ontbreken van het nemen van verantwoordelijkheid over je eigen leven. Daar waar je nu bent, daar heb je gisteren voor gekozen. Nee… niet weer komen met excuses.. Jouw verantwoordelijkheid, jouw keuze. Als je morgen ergens anders wilt zijn, zal je nu andere keuzes moeten maken. Andere keuzes voor belangrijke zaken in jouw leven zoals jouw relatie, jouw ambities en jouw doelen. Jij moet nu het heft in handen nemen over jouw leven. Er is echt niemand anders die dat voor je gaat doen. Kom tot actie!

4.  Werk aan je zelfvertrouwen
Mensen worden niet geboren met zelfvertrouwen, ze worden gemaakt. Natuurlijk heeft de een het van nature wat meer dan de ander maar zelfvertrouwen en assertiviteit kunnen groeien en verbeteren. Het best en het snelst werkt het wanneer je mensen met zelfvertrouwen gaat spiegelen. Besteed aandacht aan je uiterlijk, je kleding. Gedraag je zoals zij zich gedragen; loop rechtop, spreek duidelijk, maak oogcontact en oefen dit gedrag veel. De wet van oorzaak en gevolg gaat voor jou omgekeerd aan de slag. Je gevoel wordt beïnvloed door het zelfvertrouwen in je gedrag. Je zult merken dat je steeds steviger in je schoenen komt te staan.

5.  Dankbaarheid
Alles wat je aandacht geeft groeit. Negatieve gedachten geven negatieve energie, positieve gedachten positieve. En.. wanneer je even focust.. er zijn genoeg zaken, ook in jouw leven waar je dankbaar voor kunt zijn. Bedenk; er is altijd wel iemand die er nog beroerder aan toe is dan jij. Deze laatste gedachten veranderen meteen ook je focus van kokervisie, gericht op jezelf, naar een periferische blik op anderen in de wereld om je heen. Het geeft meteen licht en lucht in je eigen situatie. En leerde Cruijff ons niet; ‘In ieder nadeel zit een voordeel?’ Ga op zoek naar de kansen in de situatie waarin je verkeert. Je zult merken dat dat helpt het probleem op te lossen of om iets goeds te halen uit de huidige situatie. Dat werkt veel beter dan je af te vragen “Waarom ik’ waardoor je de situatie uiteindelijk alleen maar verergert.

6.  Vergeving
Ik zal nooit vergeten hoe ik de vrouw van Gerrit Jan Heijn hoorde zeggen; ‘Ik heb het hem (de moordenaar) vergeven. Niet voor hem, maar voor mezelf.’ Haat kan je helemaal verteren. Het is een energie waar je niet in wilt zitten. Je komt eruit door de ander te vergeven. Zolang je het de ander niet vergeeft, blijf je gelinkt met diegene. Jouw gedachten gaan keer op keer terug naar de persoon die jou onrecht heeft aangedaan. Deze emotionele link is een afvoer waardoor al je energie wegloopt. Het zorgt voor lijden in jezelf en vaak ook bij de mensen om je heen.  Wanneer je in staat bent te vergeven, laat je niet alleen de ander los. Je maakt ook jezelf los van al die negatieve energie.

7.  Help een ander
Richt je focus op de wereld buiten jezelf en help iemand anders. Ben jij nu in staat om een ander van dienst te zijn? Kun jij nu waarde toevoegen in het leven van een ander? Dit zijn zinvolle vragen om je mindset in de juiste energie te krijgen. Alleen al hier over nadenken helpt. Hoe je over anderen denkt beïnvloedt namelijk het denken over jezelf. Wanneer je over anderen oordeelt, oordeel je ook over jezelf. Wanneer je anderen helpt, help je ook jezelf. Hoe meer je van anderen houdt, hoe meer je houdt van jezelf. Probeer het eens een week en je zult zien dat het helpt je eigen wereld anders te gaan zien.

8.  Geef jezelf een paar dagen vrij
Ik ben ervan overtuigd dat deze tips je gaan helpen. Maar je zult ongetwijfeld ook terugvallen.. En dat is ook prima. Het overkomt ons allemaal. Neem het jezelf niet kwalijk. Je hebt grote stappen gezet. Een keer struikelen overkomt de beste. Vier je succesjes en maak er geen groot drama van als je een keer valt. Tracteer jezelf op wat ontspanning en houd je energie hoog.

9.  Geef zelfsabotage geen kans
Waarom saboteren we onszelf? Dat heeft alles met controle te maken. Wanneer we in de slachtofferrol zitten, zijn we onszelf des te bewuster van hoe kwetsbaar we werkelijk zijn. Wanneer tegenslag zich dreigt aan te dienen, zorgt deze slachtofferrol ervoor dat je ook daadwerkelijk slachtoffer wordt. Dat is namelijk te controleren. Je wordt dan ook niet teleurgesteld en de slachtofferrol bevestigt zichzelf. Op die manier zorgt de slachtofferrol dat jouw succes en plezier teniet wordt gedaan door het zelfdestructieve gedrag wat daarbij hoort.
Maar dat kan de slachtofferrol alleen met jouw medewerking. Stop daarmee!

10.  Shift je mindset van slachtoffer naar overlever
Goede mensen overkomen slechte dingen. Zonder twijfel, dat gebeurt. De sleutel zit in het feit hoe jij daar mee omgaat. Maxine Schnall schrijft in haar boek: “What Doesn’t Kill You Makes You Stronger” de twee verschillende manieren hoe daar mee om te gaan.

  • Een slachtoffer vraagt zich af hoelang het duurt voordat het weer beter wordt, een overlever neemt het besluit om zich goed te voelen ook al zijn de omstandigeden daar niet naar.
  • Een slachtoffer geeft op, een overlever blijft stappen zetten om vooruit te komen.
  • Een slachtoffer verzuipt in zelfmedelijden, een overlever stelt anderen gerust.
  • Een slachtoffer is jaloers op het succes van anderen, een overlever wordt erdoor geïnspireerd.
  • Een slachtoffer focust op de pijn van het verlies, een overlever koestert plezierige herinneringen.
  • Een slachtoffer zoekt vergelding, een overlever zoekt verlossing.
  • En het belangrijkste, een slachtoffer gaat de strijd aan met het leven, de overlever omarmt het.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 8.500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

Ebook Doelen Stellen | GOAL trainingenWaardeer je ons werk en onze blogs? Deel ze met je vrienden op social!

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkdin
Contact us
Leave a comment