16 effectieve motivatietips voor managers

Het moraal van je team is lastiger te managen dan verkoopresultaten of winstpercentages maar het is zeker niet minder belangrijk. Wanneer je medewerkers ongelukkig zijn in hun werk, dan heeft dit catastrofale gevolgen voor hun productiviteit. De mentale gesteldheid, motivatie en werksfeer van je team zou dan ook een top-prioriteit moeten hebben.

In de blog van deze en volgende week geef ik 16 tips om in je motivatieplan op te nemen zodat ook jouw team maximaal blijft presteren.

Motivatietips voor managers | GOAL trainingen

1.   Deel de visie van je organisatie met ieder teamlid
Wanneer iedereen bewust is van de gezamenlijke visie die zal leiden tot verbetering en succes voor ieder teamlid, zal ook motivatie en enthousiasme binnen je team niet ontbreken. Verzeker jezelf ervan dat deze visie continue leeft onder je team.

2.  Communiceer met je teamleden
Het is onmogelijk om te weten wat er onder je team leeft zonder met hen te communiceren. Alleen dan leer je hun ideeën, hun overtuigingen, attitude en zorgen kennen. Gebruik dan ook iedere mogelijkheid om met je team te communiceren en je zult vele nieuwe manieren ontdekken om samen succesvoller te zijn.

3.  Zorg ervoor dat je mensen zich gewaardeerd voelen
Een van de belangrijkste waarden van een mens is de behoefte aan waardering. Dikwijls wordt waardering zelfs belangrijker gevonden dan geld. Laat hen merken dat je werkelijk dankbaar bent voor ieders individuele bijdrage aan de organisatie.

 4.  Geef je steun aan nieuwe ideeën
Ieder teamlid zal zich empowered voelen als hij of zij naast de uitvoering van diens dagelijkse taken ook nieuwe ideeën mag aandragen en deze mag helpen realiseren. Geef mensen een kans om zelf initiatieven te ontplooien en je zult versteld staan van hun creativiteit en inventiviteit om soms zelfs briljante dingen te bedenken.

 5.  Geef uitdagende taken
Mensen kunnen niet groeien als ze constant hetzelfde doen. Laat hen nieuwe vaardigheden ontwikkelen door hen nieuwe, uitdagende taken te geven. Zorg er tegelijk voor dat de nieuwe taken haalbaar zijn en binnen de persoonlijke interesses van je medewerker liggen. Heb je wat richting nodig? Denk aan een training Middenmanagement.

6.  Moedig creativiteit aan
Het managen van een team betekent niet dat je iedere stap dient te controleren. Managen is veel meer zorgdragen dat alle bedrijfsactiviteiten op het hoogst mogelijke niveau worden uitgevoerd. Wanneer zich daarin uitdagingen voordoen, geef je je team de ruimte om zelf oplossingen te bedenken. Hen uitdagen om buiten de kaders te denken helpt het team op een hoger niveau te functioneren.

7.  Geef ieder teamlid de kans om te groeien
Wanneer mensen zich realiseren dat dit het is en alles altijd zo blijven zal, zal ook hun motivatie om hun werk zo goed mogelijk te doen uiteindelijk verloren gaan. Hun motivatie blijft hoog wanneer zij er zeker van zijn dat hun werk en toewijding zal leiden tot nieuwe persoonlijke en zakelijke kansen. Coachen kan daar zeker aan bijdragen.

8.   Inspireer en empower ieder teamlid
Mensen hebben vaak maar een beetje aansporing en aanmoediging nodig om in zichzelf te geloven en in een groter potentieel binnen zichzelf. Laat zien dat jij vertrouwen hebt in de mogelijkheiden en potentie van je team en geef iedereen een Power Mindset!

Vertel je mensen hoe je hun bijdrage waardeert en grijp iedere kans aan om jouw geloof in je team te onderstrepen. Fouten mogen gemaakt worden. Focus je bij fouten op de lessen die we daaruit leren in plaats van af te geven op persoonlijk gedrag. Volgende week nog eens 8 motivatietips!

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 8.500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

Ebook Doelen Stellen | GOAL trainingenWaardeer je ons werk en onze blogs? Deel ze met je vrienden op social!

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkdin
Contact us
Leave a comment

11 manieren om van kopers weer kijkers te maken

Regelmatig heb ik geschreven over hoe van kijkers, kopers te maken. Het is echter ook zo dat verschillende verkopers regelmatig van kopers kijkers maken. Dat doen ze door hun manier van omgaan met die klant.
Het resultaat is dat klanten die wilden kopen met lege handen weer je winkel uitlopen.
In deze blog 11 manieren hoe een verkoper dat voor elkaar krijgt.

Kopers-Kijkers-GOAL-trainingen

 

1.  De betweter
Je kunt nog beter een slechte adem hebben dan de betweter lopen uit te hangen. Klanten vergeten nooit wat voor een gevoel je hun gegeven hebt. Vakkennis hebben is één ding maar moet je nou altijd gelijk hebben? Desnoods bijt je op je tong maar haal niet het enthousiasme van je klant onderuit!

2. In de verkoophouding
Een medewerker met zijn handen op de rug, of nog erger, twee medewerkers naast elkaar naast de counter of, horror, bij de ingang!. Niks jaagt klanten sneller de winkel uit dan een verkoper in de verkoophouding. Niks te doen en klaar om in je nek te hijgen. Ga niet bij elkaar staan, hou je armen naast je lijf en begin een gesprekje!

3.  Een sjoemelige uitstaling
Een verfrommeld shirt en een vanochtend-niet-gedoucht look is een dealbreaker in iedere winkel. Klanten kopen graag van mensen die er professioneel uitzien, niet dakloos. Kom op, heb wat zelfrespect en zorg dat je er fris en energiek uitziet!

4.  Een social media junk
Een verkoper die geobsedeerd is van socail media en meent op iedere trilling van zijn telefoon te moeten reageren. Klanten storen hem daarbij.
Het lijkt wel of ik er iedere dag meer van zie. Uit dat ding. Hier zijn. Nu.

5.  Niet breed georienteerd zijn
Ok, jij bent enorm enthousiast over X-brand. Maar is het nou nodig om die klant zichzelf een enorme pannekoek te laten vinden als ie wat anders wil kopen? Zelfs al vraagt hij om X-brand, dan nog is het goed om te blijven luisteren en eventueel een alternatief voor de stellen wanneer dat beter aansluit. Breed georienteerde verkopers verkopen gewoon meer. Altijd.

6.  Vertellen wat NIET in de aanbieding is
Je klant vertellen wat vandaag nìet in de aanbieding is, is ze vertellen dat ze of te laat zijn, of beter een andere keer kunnen terugkomen. De klant gaat beslist twijfelen en haakt wellicht af. Laat de klant zelf bepalen wanneer hij of zij iets koopt.

7.  Het zelf ‘niks’ vinden
Een verkoper die een hekel heeft aan hetgeen hij of zij verkoopt is niet in staat om in iemands enthousiasme meet te gaan wanneer de klant een aankoop wil doen. Leef mee! Interesse en empathie verkopen!

8.  De ‘stickeraar’
Een verkoopmedewerker die meteen iedereen van een denkbeeldige sticker voorziet. Al bij de binnenkomst wordt door hem of haar bepaalt wie je kijker is, de lastige of niks te makken heeft. Klanten voelen dat oordeel en zullen geen contact zoeken met een medewerker wanneer ze hulp nodig hebben of de boot afhouden als de verkoper een gesprek probeert aan te gaan. Hou een open mind!

9.  Van de hak op de tak
Een verkoper die zijn verhaal niet op orde heeft, kan een klant het gevoel geven dat ie het allemaal zelf moet doen. Dat is vermoeiend en irritant, wat het ook is waarvoor die klant kwam. Zorg dat je een structuur hebt in je verkoopverhaal van ‘goededag’ tot ‘doe deze maar’.

10. Geen trots voelen
Een verkoper zonder trots of eigenwaarde trekt je energie leeg. Niet iedereen is een geboren verkoper, laten we eerlijk zijn. Wanneer een verkoopmedewerker bevestiging zoekt bij een vreemde omdat hij het van zijn manager, vrouw of familie niet krijgt, dan heb je de verkeerde aangenomen.

11.  De band afdraaier
Een verkoper die zijn verhaal afdraait, bij iedere klant maar weer gaat het niet redden. De klant krijgt geen binding en er wordt hooguit afgerekend, niet verkocht. De klant wil beleving zien en voelen.

Ik ben er zeker van dat geen enkele verkoper de intentie heeft om de klant de deur uit te jagen. Maar zonder verkooptraining en feedback hoe de klant het ervaart , verliezen ze meer dan dat ze winnen.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 8.500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

Ebook Doelen Stellen | GOAL trainingenWaardeer je ons werk en onze blogs? Deel ze met je vrienden op social!

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkdin
Contact us
Leave a comment

7 tips om je team ‘Post Vakantie Syndroom’ te besparen.

Post Vakantie Syndroom; PVS is herkenbaar aan snel geïrriteerde medewerkers, gebrek aan motivatie, moeite met concentreren, en een algemeen gevoel van lage energie. Op veel werkplekken zijn deze weken van de nazomer echt een productiviteitskiller. Medewerkers zijn ofwel op vakantie, ofwel net aan het ‘bijkomen’ van hun vakantie.
Ik noem het bijkomen omdat deze post vakantiedagen soms de minst productieve dagen kunnen zijn op de werkplek.

Post-Vakantie-Syndroom | GOAL trainingen

Net zoals kinderen er moeite mee hebben om weer ‘terug naar school’ te gaan, voelen ook medewerkers een soort van tegenzin om weer aan de slag te gaan op het werk. Er is hiervoor helaas geen Quick fix maar er zijn wel wat manieren om de symptomen van PVS te verminderen en je teamleden te steunen zich hier overheen te zetten.

1.   Bereid de zaken voor, vòòrdat ze op vakantie gaan
Bespreek voor de vakantie de werkdruk en de komende projecten en taken. Niet alleen kan dit een hoop fouten en ergernissen schelen maar veel belangrijker, hiernaar luisteren en duidelijk en helder zijn, zal je medewerkers ook helpen meer ontspannen op vakantie te gaan.

2.   Laat ze met rust tijdens hun vakantie
Zelfs wanneer je medewerkers je vertellen dat ze hun mail zullen checken tijdens hun vakantie, hou je je in en stuur je tijdens je vakantie geen mail. Daarmee toon je ook het vertrouwen dat zij hun werk onder controle hebben en dat het na hun terugkeer weer zal worden opgepakt.

3.   Overdonder ze niet bij terugkomst van vakantie
Hoeveel je hen ook gemist hebt tijdens hun vakantie en hoeveel het werk er ook onder geleden heeft, zet NIET meteen een hele stapel werk en een ellenlange e-mail tsunami op hun desk. De eerste dagen is het goed hen even de kans te geven weer op stoom te komen voordat je nieuwe projecten op hen afschiet.

4.   Wees realistisch met je verwachtingen
Vakantie is natuurlijk iets waar de meeste naar uitkijken en het moment om nieuwe ideeën te laten opborrelen en de spreekwoordelijke batterij op te laten. Maar het is echt naief om te denken dat dit ook altijd gebeurt. Niet iedere medewerker komt herboren terug, vol inspiratie en wordt meteen productief. Toon wat geduld en begrijp dat het een paar dagen duurt voordat iemand weer op stoom ligt. Zeker als iemand net uit een andere tijdzone is teruggekeerd.

5.  Neem hun onverschilligheid niet persoonlijk
Wanneer een medewerker terug komt van een mooie ontspannen vakantie, is het heel normaal dat ze last hebben van PVS. Ze zijn tenslotte even onder het juk uit van de dagelijkse sleur van het werk. Wellicht hebben ze zich weer even gerealiseerd wat nu werkelijk belangrijk is in hun leven. Waarschijnlijk was dat niet hun werk. Wanneer het dan even lijkt dat ze wat minder betrokken zijn dan is dat wellicht ook zo. Het is meestal een tijdelijk verschijnsel en heeft niks  met jou of het bedrijf te maken.

6.   Zie PVS ook als een kans
Vakanties zijn meer dan alleen een paar weken ontspannen. Afhankelijk van waar iemand naar toe gereisd is, is het ook een kans om wat andere cultuur en gewoontes in je leven te brengen. Maak, bijvoorbeeld in het werkoverleg, wat tijd om met elkaar te delen wat hun vakantie hen voor nieuwe dingen geleerd heeft. Het maakt niet uit wat voor simpels daar ook uitkomt, je zult merken dat het delen alleen al veel zal opleveren.

7.   Laat weten dat je ze gemist hebt
Vindt een balans tussen je medewerkers laten weten dat je ze gemist hebt en hen het gevoel te geven dat het bedrijf niet zou overleven zonder hen. We willen tenslotte allemaal gewaardeerd en gerespecteerd worden. Het moment na de vakantie is ook een mooi moment om duidelijk te maken hoe belangrijk je medewerkers voor je zijn.

Wil je wat doen aan je eigen PVS?  Dan heb ik hier nog wat tips:
– Kom een paar dagen eerder thuis om te acclimatiseren en te wennen aan de overgang van vakantie naar werk.
– Plan wat city-trips en wat andere leuke activiteiten door het hele jaar heen.
– Probeer de terugkeer naar je werk te zien als een nieuwe periode vol met andere bevredigende momenten.
– Zet een mooie vakantiefoto op je bureau om nog wat na te genieten!

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 8.500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

Ebook Doelen Stellen | GOAL trainingenWaardeer je ons werk en onze blogs? Deel ze met je vrienden op social!

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkdin
Contact us
Leave a comment

9 tips hoe je baas feedback te geven

Feedback is zeker geen eenrichtingsverkeer alleen van je leidinggevende naar jou toe. Integendeel, jij kunt ook feedback geven aan jouw leidinggevende. Wanneer je dat op de juiste manier doet, zal deze het zeker weten te waarderen. En het is mogelijk om dit te doen zonder dat je jouw positie ondermijnt.

Wanneer het om feedback aan je leidinggevende gaat, zijn er wat zaken die je in de gaten moet houden.

1.  Overval je leidinggevende niet
Niemand vindt het leuk om terecht te worden gewezen. Zelf als dat één op één gebeurt. Tegelijkertijd wil je wel gehoord worden. Vraag daarom aan je leidingevende of je met hem/haar over onderwerp x kunt praten en regel tijd en plaats. Wanneer je het nodig vindt, kun je nog aan een derde partij vragen om bij het gesprek te zijn.

2.  Spreek je leidinggevende niet ‘en – public’ aan
Daarom is het handig als je leidinggevende een eigen kantoor heeft. Wanneer je met hem of haar wilt spreken dan stuur je een verzoekje per e-mail, per sms of steek je gewoon even je kop door de deuropening om te horen wanneer het een goed moment is om even met hem/haar te praten.

3.  Wees open en eerlijk
Draai er niet omheen. Een open en eerlijke relatie is voor iedereen het beste. Zelfs als het even pijnlijk is. Het is voor iedere relatie goed om te weten hoe jij dingen ziet en voelt.

4.  Leg het doel uit van je feedback
Je moet duidelijk zijn waarom jij deze feedback geeft. Vertel wat je ermee wilt bereiken en verbindt dat met de doelstellingen van het team/het bedrijf. Wanneer jouw feedback erop gericht is om zaken als productiviteit, samenwerken, winst, klantgerichtheid etc. te verbeteren dan zal je leidinggevende zeker naar je willen luisteren.

5.  Voorkom verwijten naar de ander
Heb het in je feedback vooral over jezelf. Wat jij ervaart, wat jij merkt, wat jij voelt. Vertel wat jij nodig hebt; samenwerking, hulp, begrip, daadkracht enz. Voorkom anderen te beschuldigen. Iemand die zich beschuldigd voelt, luistert niet meer en wil zich verdedigen.

6.  Geef de ander de kans om te reageren
Feedback hoort niet van één kant te komen. Wanneer je naar je leidinggevende stapt en zegt; “Ik kon het niet waarderen dat je mij in bijzijn van het hele team over dit en dat terecht wees.” of “Waarom moest je me dat nou tijdens de vergadering vragen terwijl je wist dat ik daar niets vanaf weet?” Geef dan ook die ander de gelegenheid om uit te leggen waarom hij of zij dat deed en luister daar oprecht naar.

7.   Wees direct
Je hoeft niet te confronteren maar ook niet om de hete brei heen draaien. Het helpt om vooraf de punten die je wilt bespreken op te schrijven. Niemand zal het erg vinden als je zou zeggen; “Ik heb wat aantekeningen gemaakt om tijd te sparen, is het ok als ik die er even bij pak?”
Wanneer je normaal wat verlegen bent en het lastig vindt om mensen te confronteren dan breng je jezelf door zo’n aantekening ook meteen in de goede mindset. Je begint dan met “Ik wil graag deze punten met je bespreken. Ik vind het lastig om de goede woorden te vinden dus ik hoop dat je het niet persoonlijk oppakt wanneer ik het niet helemaal goed verwoord.”

8. Regel wat hulp als je die nodig hebt.
Wanneer je niet helemaal zeker bent wat nu de juiste aanpak is om jouw leidinggevende te benaderen, zoek dan hulp. Iemand van HR kan je helpen een afspraak te regelen en eventueel als mediator bij het gesprek bemiddelen. Je weet dan zeker dat je kunt zeggen wat je moet zeggen en ook gelegenheid krijgt om te reageren.

9.  Sta erop dat je ook feedback terug krijgt.
Wanneer je echt wilt weten hoe goed of hoe slecht je je werk doet, dan helpt het zeker om zo af en toe je leidinggevende om constructieve feedback te vragen. Jij komt er zo achter hoe hij/zij vindt dat het gaat en jij communiceert daarmee ook naar je leidinggevende dat je je wilt verbeteren. Dus, laat angst je niet tegenhouden om feedback te vragen, zelfs niet al is het maar een kort gesprekje zo één keer per kwartaal.

Feedback hoeft niet koud op het dak te vallen en kan een positieve ervaring zijn voor alle betrokkenen. Wanneer je open en eerlijke communicatie nastreeft zal het de werkrelatie met alle betrokkenen verbeteren en het de productiviteit ten goede komen.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 8.500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

Ebook Doelen Stellen | GOAL trainingenWaardeer je ons werk en onze blogs? Deel ze met je vrienden op social!

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkdin
Contact us
Leave a comment

7 tips voor leidinggeven aan Generatie Y

Regelmatig hoor ik van leidinggevenden dat hun medewerkers uit de generatie Y moeilijk te motiveren zijn. Wat het moeilijk voor hen maakt, is dat ze vooral anders te motiveren zijn. De oudste Generatie Y medewerkers zijn 33 jaar, de jongste 18. Zij zijn dus volwassenen met koopkracht, carrières en zelfs al gezinnen. Uit onderzoek blijkt dat er gelijkenissen zijn met de generatie die direct na de industriële revolutie geboren is. De ICT was ook een dergelijk soort van revolutie die een grote impact had op de generatie Y.

Je zult ongetwijfeld de generalisaties gehoord hebben die over hen worden afgeroepen: Ze zijn verwend, niet gewend aan tegenslag, willen direct oogsten, zijn niet loyaal, enz.  Al kunnen sommige van die uitspraken een kern van waarheid hebben, dit soort zaken kan ook van andere generaties gezegd worden. Grappig genoeg zagen we 5 generaties terug exact dezelfde karakteristieken.

Leidinggeven Generatie Y | GOAL trainingen

Hier zijn 7 zaken die je als leidinggevende moet weten om de kwaliteiten optimaal te benutten van je medewerkers uit generatie Y.

1.  Zij leren door te ervaren
Een andere naam voor de generatie Y is de PlayStation generatie. Velen van hen groeiden op met de console in de MaxiCosi. Ze leerden videogames spelen zonder de instructies te gebruiken. Ze leerde het spel door keer op keer in de game neergeschoten te worden. Heb je hen wel eens een gebruiksaanwijzing van wat dan ook zien lezen? Ze kijken liever een video maar pas als ze er zelf niet uit komen. Ze gaan nieuwe ervaringen aan zonder al te veel planning en leren door hun fouten.
Van hun leidinggevende verwachten ze dat zij dezelfde rol innemen als de muren in een game; tot zover en niet verder. Een leidinggevende moeten zich daarvan bewust zijn en hen helpen om hun weg te vinden en hen vooraf, tijdens en daarna op fouten en oplossingen te wijzen.

2.  Hun leven is niet lineair
De wereld van Generatie Y was altijd complex en veranderlijk. Zij waren getuigen van de financiële crisis, eerst in Azië en nu hier, de klimaatverandering, de aanslagen in Spanje, New York, London, de Arabische lente en het opkomend terrorisme. Veel daarvan gebeurde al voor hun carrière startte. Deze generatie heeft nooit de wereld als een veilige en stabiele plek gekend.
Ook hun carrière zal niet lineair verlopen. Zij zijn zich daarvan bewust en velen van hen bewegen al tussen traditionele banen en ondernemerschap.
Hun manier van kennis tot zich nemen, is compleet anders. In plaats van een heel boek te lezen en zich te focussen op één onderwerp, browsen ze van het ene naar het andere onderwerp vaak al binnen een minuut. Dit betekent dat zij voorbereid zijn op complexiteit. Zij kennen geen andere wereld terwijl ouderen (de leidinggevende) het maar knap lastig vinden al die veranderingen als normaal te zien.

3.  Ze zijn anders loyaal
Ja, ze zijn loyaal. Echter niet aan mensen maar aan principes. Zij vinden persoonlijke ontwikkeling belangrijk. Ze houden van nieuwe dingen ontdekken en nieuwe kansen aangrijpen. Maar ze zullen niet gewoon doen wat jij zegt omdat je de baas bent.
In plaats van te trachten om loyaliteit naar je organisatie of jouw leiderschap te ontwikkelen, doe je er beter aan je te focussen om het communiceren van principes en doelstellingen. Het is niet voor niets dan Simon Sinek’s WHY zo’n waardevolle tool is geworden binnen leidinggeven, branding en marketing. De generatie Y wil graag weten dat ze helpen om van deze wereld een betere wereld te maken. Of dat nu is in een commerciële, non-commerciële of overheidsorganisatie. Voor hen is iets pas een succes als het een bijdrage levert voor de klant, de organisatie, de samenleving en het milieu. Wanneer je hen op een authentieke manier hiervan kunt overtuigen, zullen ze je volgen als leidinggevende.

4. Ze kiezen ervaringen boven geld of spullen
‘Hoe draagt een product of dienst bij aan mijn levenservaringen?’ Generatie Y staat open voor nieuwe ideeën en ervaringen en zullen die delen met vrienden en familie. Generatie Y vindt leuke collega’s, een goede sfeer en persoonlijke ontwikkeling belangrijker dan thuis werken, flexibele plekken en werktijden.

5. Ze surfen soms overmoedig
Natuurlijk hebben we de horror verhalen gehoord van tieners en jong volwassenen die de gevolgen moesten dragen van een onbesuisde post op Twitter of Facebook. We kennen vast het verhaal van die ene die ontslagen werd omdat hij of zij zijn baas een klootzak noemde op Facebook.
Toch kan dit positief uitpakken. Doordat ze niet toegeven aan ‘ouderwetse’ structuren denkt de generatie Y creatief en vindt op die manier zakelijke kansen die anderen zich niet eens konden voorstellen. Terwijl de leidinggevende ze moet behoeden voor onbedoelde consequenties kan hij hen ook aanmoedigen buiten de box te denken en proberen zaken op een andere manier voor elkaar te krijgen. Vrijlaten en tegelijk structuur bieden dus.

6. Ze accepteren geen slecht leiderschap
Generatie Y neemt niets aan van een slechte baas. Een slechte leidinggevende heeft geen gezag en zij zullen er niet naar luisteren. Dat lijkt misschien knap lastig, maar zie ook de voordelen. Wanneer slecht leiderschap geaccepteerd wordt, is er geen reden voor de leidinggevende om zich te verbeteren. Bij Generatie Y zal hij of zij wel moeten. Dat is dus voor iedereen beter. Voor een leidinggevende betekent dit dat hij nog meer zal moeten uitleggen waarom de organisatie, waarom het team doet wat ze doen. Wat is de WHY. Niet alleen ‘doen omdat ik dat zeg’ Dat gaat dus bij hen niet werken.
Besef als leidinggevende ook dat je je team niet verder kunt brengen dan jezelf bent. Een team dat zich ontwikkeld heeft een leider nodig die dat stimuleert én zichzelf ontwikkelt.

7. Saai moet verkocht worden
Generatie Y is niet goed in saai, noodzakelijk werk. Ze houden er niet van zich op saaie taken te storten, zelfs als die tot karakter en meesterschap leiden. Generatie Y doet dat alleen als er een duidelijk voordeel te halen valt. Wij weten allemaal dat er nu eenmaal saai en minder glamoureus werk gedaan moet worden om de job te klaren. Dat hoort er nu eenmaal bij zeggen we dan.
Voor een leidinggevende is het een hele uitdaging om die overtuiging ook op Generatie Y over te brengen. Zij moeten er vanaf het begin voor zorgen dat nieuw talent direct begrijpt dat het belangrijk is om alle aspecten van het werk te kennen en te kunnen uitvoeren. Kennis die hen zal helpen bij hun verdere carrière. Veel organisaties hebben ondertussen Generatie Y in hun team maar zij voelen zich dikwijls uitgedaagd om hen in functies te krijgen met meer verantwoordelijkheid.

Wanneer je als leidinggevende deze tips ter harte neemt dan zal het je zeker helpen de potentie van Generatie Y te benutten en hen te helpen te groeien naar de volgende generatie leidinggevenden.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 7.500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkdin
Contact us
Leave a comment

7 tips om als retailer te winnen van de grote jongens

Een paar weken geleden sprak ik een collega die actief is als adviseur in de retail. Ze vertelde me dat ze het lastig vindt om retailers in beweging te krijgen. ‘Alsof ze wachten of het over gaat’ zei ze me gefrustreerd.

Als retailer kun je je niet permitteren om ‘af te wachten’, je zult zwaar aan de bak moeten om weer voldoende water onder de kiel te krijgen om het van de competitie te kunnen winnen. Want er zijn ook voldoende retailers die die kansen wel zien. Ik verbaas me er dan ook over hoe veel detaillisten kansen laten liggen. Laten we duidelijk zijn:  als kleine detaillist kun je het op prijs niet winnen van de grote ketens. Maar op gebied van beleving zijn er volop kansen.

Winnen als Retailer | GOAL trainingen

In deze blog 7 zaken die een kleine retailer kan doen om concurrentievoordeel te halen met wat anders dan de prijs.

1.  Organiseer incentives
Incentives zijn activiteiten waarmee je de klant prikkelt tot actie. Dat kan zijn gelegenheid bieden tot het uitproberen van je producten, ervaringen uit te wisselen, het organiseren van kennisworkshops, stoepverkopen of in- en/of outdoor activiteiten om je klanten aan te moedigen jouw winkel te bezoeken. Enkelen van mijn klanten doen dit regelmatig en boeken er opvallende resultaten mee.

2.  Biedt meerwaarde
Je hoeft er geen doekjes om te winden als je prijs wat hoger ligt dan de concurrent. Diegene die echt de allergoedkoopste winkel zoekt, is dan bij jou verkeerd. Door in plaats van een lage prijs een meerwaarde te bieden is die prijs ineens veel minder belangrijk.  Roep niet dat je goedkoop bent terwijl je dat niet bent. Focus je in plaats daarvan op het bieden van een beleving wanneer de klant jouw winkel bezoekt. De komende jaren gaat dat woord het onderscheid maken in de retail. Beleving, beleving, beleving! Dat begint al bij het binnen komen.

3.  Bied een buitengewone service
Natuurlijk roept iedere detaillist dat hij een goede service biedt. Om als kleinere speler succesvol te zijn, moet je bijna geobsedeerd zijn van service en bereid zijn om die extra stappen te zetten. Dat kan zijn bezorgen, uitgebreid demonstreren van producten, workshops en een makkelijk te bereiken klantenservice via mail, chat, telefoon of twitter. Ook kun je als kleinere retailer meerwaarde bieden door klanten te helpen datgene te vinden waarnaar ze op zoek zijn en/of inzichten te delen die andere klanten opdeden met het product. Door hierin met andere detaillisten samen te werken, kun je een beleving creëren die nooit in een grote keten gevonden kan worden. Samenwerken voorkomt dat bij het groeien van je onderneming je klanten van dit soort service verstoken blijven.

4.  Breng variatie in je productaanbod
Grotere detaillisten maken zelden gebruik van de kansen om nieuwe producten of nieuwe designs te brengen. Zij zijn vaak te groot, te log en niet flexibel genoeg om daaraan toe te geven. Hier liggen kansen voor de kleinere detaillist. Klanten vinden het leuk om nieuwe zaken te ontdekken, uit te proberen en er thuis de sier mee te maken. Buit dit voordeel uit.

5.  Ga online en ga social!
Nog altijd zijn er winkeliers die online nauwelijks te vinden zijn. Misschien met een verouderde website maar niet met een onderscheidend aanbod. Mooi voorbeeld is de samenwerking van een slagerij, vis, groente en broodspecialist in Breda die gezamenlijk succesvol een prachtig vers assortiment aanbieden. Een onderscheidend aanbod dat een grootgrutter hen nog niet nadoet.
Ga Social! Zeker op lokaal niveau is het vruchtbaar om een trouwe fansschare op te bouwen die je op speelse manier kunt informeren over je aanbod en nieuwsfeiten. Het maakt niet uit hoe klein je bedrijf ook is, je moet zorgen dat je te vinden bent op social media. Zoek uit of je klanten op Facebook zitten of dat Twitter, Linkedin of Pinterest betere kanalen zijn om je doelgroep te informeren.

6.  Speel vlug in op klantwensen
Een kleinere detaillist kan snel inspelen op wensen en feedback van de klant. Je kunt vlugger je assortiment aanpassen, sneller je online shop optimaliseren, sneller testen en bijsturen. Een grotere detaillist zit, naast veel meer schakels, vaak ook vast aan contracten met hun leveranciers.
Een mooi voorbeeld is Coolblue. De feedback van hun klanten was dat ze producten wilden bekijken en vasthouden voor ze kochten. Na het succesvol openen van 5 winkels in Nederland werden ook in België al 2 winkels geopend.

7.  Vergroot je klantenloyaliteit
Het is voor een kleinere detaillist veel makkelijker om een relatie te onderhouden met zijn klanten. Nog altijd zie ik veel kleinere winkels die geen klantenbestand hebben of daar weinig of niets mee doen. Via e-mail kun je je vaste klanten eerder laten profiteren van aanbiedingen of bijzondere producten. Door een loyaliteitsprogramma te ontwikkelen voor je vaste klanten door naast nieuwsfeiten, punten, credits, miles of hoe je ze ook wilt noemen, aan te bieden, bouw je aan de klantenloyaliteit. Door op lokale activiteiten en gebeurtenissen in te spelen, troef je ook hierin een grotere speler af.

Creativiteit en ondernemerschap zijn meer dan ooit gevraagd om als kleinere retailer de competitie te slim af te zijn. Experimenteer en profileer je zelf als een actieve, innoverende speler. Train jezelf en je medewerkers in verkoop en klantenservice. De klant zal het waarderen.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 7.500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkdin
Contact us
Leave a comment

10 tips om betere vragen te stellen

Oordeel een man naar zijn vragen in plaats van naar zijn antwoorden. schreef Voltaire.
Vragen stellen is de beste manier om een goed gesprek te voeren. Vaak wordt meer tijd besteed aan het formuleren van het antwoord, maar het is de vraag die bepaalt of je slim overkomt.

Wanneer het antwoord je niet bevalt, moet je betere vragen stellen! Door niet de juiste vragen te stellen, krijg je misschien niet die feedback die je nodig hebt om je acties te kunnen bijstellen. Je krijgt misschien niet de antwoorden die je verder helpen. Waarschijnlijk krijg je veelal alleen de verkeerde informatie.

Betere vragen stellen | GOAL trainingen

Wanneer je iets wilt weten, moet je het vragen! Je dient dan wel te weten naar wat voor antwoord je op zoek bent. Een mening? Een goed gefundeerd antwoord gebaseerd op feiten?
Wanneer je weet waar je naar op zoek bent en aan wie je dat moet vragen, is het zaak je vraag zo te formuleren dat je de best mogelijke antwoorden krijgt.  Vragen stellen is daarmee een vaardigheid die, net zoals andere vaardigheden, geoefend dient te worden.

Hier zijn 10 tips om jouw vraagtechniek naar een hoger niveau te tillen.

1.  Stel geen ‘Ja of Nee’ vragen
Wanneer je een gesloten vraag stelt die met ‘Ja’ of ‘Nee’ beantwoordt kan worden, krijg je onvolledige informatie. Bovendien kan jouw mening doorklinken voor de vraagsteller waardoor er een oordeel gehoord kan worden wat de relatie onder druk kan zetten. Stel daarom ‘open’ vragen.
Gesloten vragen beginnen met een werkwoord en leiden tot een ‘Ja’ of een ‘Nee’. Open vragen beginnen met Wie, Wat, Waar, Waarom en Hoe. Open vragen laten mensen nadenken over het antwoord en geven je meer informatie.

2.  Gebruik de kracht van stilte
Begin met bewust vragen te stellen en wacht even op het antwoord, luister naar het antwoord en wacht weer enkele tellen. Vaak heeft de geïnterviewde meer informatie die hij of zij vertelt wanneer je een korte stilte laat vallen. Wanneer dat nog wat oncomfortabel voelt, kan het maken van aantekeningen je helpen om de rust te vinden dat te doen. Stiltes laten vallen is een krachtige techniek die ook bij verhoren effectief wordt ingezet. Mensen krijgen de behoefte de stilte te vullen en dikwijls geven ze je dan pas de relevante informatie waarnaar je op zoek bent.

3.  Vraag door
Overweeg altijd nog een vraag te stellen. Die kunnen gaan over het waarom. Bijvoorbeeld; ‘Waarom zeg je dat?’ of ‘Waarom denk je dat? Veel informatie wordt niet uitgesproken en door de toehoorder ingevuld. Daardoor ontstaan aannames die nergens op gestoeld zijn. Onduidelijkheden kun je vermijden door door te vragen. Bijvoorbeeld; ‘Men vindt dat de relaties binnen de politiek verscherpt zijn de laatste tijd’ Doorvragen gaat over; Wie is men? Welke relaties? Welke politiek? Wat bedoel je met verscherpt? Hoe merk je dat dan? Wat bedoel je met de laatste tijd? Welke aanleiding was er dat het verscherpt raakte? Enz.

4. Onderbreek de verteller niet
Onderbreken van de verteller geeft deze het gevoel dat diens inbreng niet gewaardeerd wordt. Onderbreken onderbreekt ook hun gedachtenstroom en stuurt het antwoord wellicht in een richting die je niet wilt. Stel je vraag en laat vervolgens de ander diens antwoord formuleren. Zelfs wanneer je denkt dat dit niet het antwoord is naar waar je op zoek bent, is het beter niet te onderbreken. Wanneer er tijdsdruk is of de ander werkelijk afdwaalt, moet je uiteraard interrumperen. Je kunt dat in verbinding doen door bijvoorbeeld te zeggen: ‘Ik hoor dat …. van belang is voor je/mij/hen. Wat ik belangrijk vind om te begrijpen, je zei net …..’ en breng hen weer in het spoor van je gesprek.

5. Samenvatten verheldert, stuurt en structureert
Je kunt een boodschap samenvatten op inhoud, maar ook op gevoel. Bijvoorbeeld; ‘Leuk dat je dochter geslaagd is voor haar opleiding, tegelijk hoor ik ook dat je ertegen opziet dat ze op kamers gaat. Klopt dat?’ Luister naar het antwoord, vat samen, en gebruik dat antwoord om het gesprek eventueel in de richting te sturen die jij wilt. De ander heeft altijd een reden, een behoefte, om jou iets te vertellen. Wanneer je die behoefte hoort en in je samenvatting doorgeeft, verbeter je niet alleen de kwaliteit van het gesprek maar ook van de relatie. Het horen van behoeftes verbindt mensen.

6.  Vraag specifiek
Vage vragen als; ‘Mag ik jou wat vragen?’ helpen je niet verder. Beter is om een specifieke behoefte of probleem te noemen. Bijvoorbeeld; mijn mailinglijst groeit niet zo hard als ik graag zou willen. Welke ideeën heb jij om dat te veranderen?’ Stel een vraag die in 5 minuten per mail of 10 minuten telefonisch beantwoord kan worden.

7.  Vraag om advies, niet om gunsten
In plaats van om een betere hotelkamer te vragen kun je beter vragen: ‘Wat zijn de mooiste kamers van dit hotel. Wat kunnen we doen zodat ik vannacht in één van die kamers kan slapen?’
Mensen geven graag hun mening. Je geeft de ander een goed gevoel als hij of zij je ergens mee helpen kan. Respecteer de tijd van anderen. Erken dat wanneer je iets vraagt waar anders iets voor gerekend zou worden. Begin dit soort gesprekken met ‘Ik realiseer me dat je voor dit soort vragen normaliter betaald krijgt’. Meestal krijg je een betere deal.

8.  Een goede vraag vraagt om creatief denken
Een goede vraag heeft iets creatiefs in zich. Alle kennis is door internet beschikbaar. Maar waar begin je met zoeken? Een net iets andere vraagstelling in Google geeft je meteen andere resultaten. Dat is ook wat de meeste mensen doen als het antwoord niet op pagina 1 staat. In plaats van op pagina 2 te kijken, wordt een nieuwe vraag ingetikt. Zo werkt het ook in de ‘echte wereld’. De juiste vraag stellen betekent de juiste informatie sneller tot je beschikking krijgen.

9.  Waarde op tafel
Wanneer je een waarde als eerlijkheid, integriteit, openheid meteen op tafel legt, krijg je betere antwoorden. Bijvoorbeeld. ‘Jan, kun je met mij eens zijn dat eerlijkheid een belangrijke waarde is in onze samenwerking?’ Jan zal dit ongetwijfeld beamen. ‘Ik moet je eerlijk zeggen dat ik dit lastig vind te bespreken. Ik heb gezien dat je de afgelopen week 3 keer 10 tot 20 minuten te laat bent gekomen. Wat is er aan de hand Jan?’  Je bereidt zo Jan voor op een lastig gesprek, erkent je eigen emoties en draait niet om de pot heen. De kans op een eerlijk antwoord is op deze manier erg groot.

10.  Wanneer je vast zit, stel jezelf betere vragen
Wanneer je vast zit in je werk, in je relatie, in je acquisitie, enz. Zoek niet naar antwoorden maar stel jezelf betere vragen. De sleutel is jezelf andere, betere vragen te stellen.
Oordelen maken van jezelf een slachtoffer. Vragen maken je nieuwsgierig en empoweren je. Vragen geven je inzicht en laten creativiteit toe en laten je over nieuwe mogelijkheden nadenken. Antwoorden/oplossingen worden alleen gezocht in je ‘oude hersenen’ en putten alleen uit kennis die je al hebt. En die dus niet werkte.
Wanneer je andere resultaten wilt, moet je andere dingen doen. Welke dingen? Daar moeten je vragen over gaan.

Wanneer je jezelf traint in het stellen van vragen, zet je jezelf meteen ook in een positieve energie. Je buitenwereld zal dat meteen merken want je communicatie zal meteen met kop en schouder uitsteken boven de massa.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 7.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkdin
Contact us
Leave a comment

100 taken die je doen kunt in een rustige winkel

Een hangende verkoper? Dat kan echt niet! Wat kun je als verkoper in een winkel doen als er even géén klanten zijn. Niet alleen duurt een dag lang als er ‘niets te doen ’is, het haalt ook je energie en enthousiasme naar beneden voor wanneer er wél een klant ten tonele verschijnt!

Natuurlijk is het lekker even bij te komen wanneer er net een veeleisende klant met 3 volgeladen tassen je winkel heeft verlaten. Maar even bijkomen of gewoon lui zijn zijn toch twee heel andere dingen.

Taken in 'n rustige winkel | GOAL trainingen

Er zijn drie zaken die je als verkoper dient te doen.

Op de eerste plaats staan je klanten. Die gaan altijd voor!
Op de tweede plaats je handel. Die moet in de winkel gepresenteerd staan. Niet in het magazijn.
Op de derde plaats je winkel zelf. Die moet op spanning zijn zodat de klant verleidt wordt tot aankoop.

De klant ziet vaak meer dan we zelf zien. Vieze zaken in de winkel zorgen voor een slecht imago, minder verkopen en méér lekkage. Een schone, opgeruimde winkel is voor iedereen prettig. En schoonmaken kun je leren en zelfs leuk gaan vinden!

De volgende zaken worden daarbij nogal eens vergeten. Copy-paste ze in een word docuement, vul ze aan en hang het in de kantine, achter de balie of een andere geschikte plek.

Rondom de winkel:

1.   Maak het glas schoon van de deur en de ramen.

2.   Veeg de vloer schoon bij de ingang.

3.   Verwijder spinnenwebben in de hoeken, langs het plafond en bij de vloer.

4.   Controleer het toilet op schoon en netheid en maak zonodig schoon.

5.   Controleer artikelen in de koelkast op datum. Gooi artikelen die over datum zijn weg. Maak de koelkast zonodig schoon.

6.   Maak alle counters en alle machines schoon. De meeste viezigheid zit op knopjes. Desinfecteer.

7.   Controleer paskamers. Check op naalden, hangers en kleding. Maak zonodig schoon.

Op de winkelvloer:

8.  Controleer of alle decoratie actueel is. Verwijder oude decoratie, plakband en draad die er niet horen.

9.   Zet niet opgehaalde handel terug in de winkel

10. Leg kleding op maat. De kleinste maat boven, de grootste beneden.

11.  Kies een rek en controleer of ieder artikel juist geprijsd is.

Wanneer je met twee of meer in de winkel bent:

12. Oefen een verkoop in een rollenspel.

13. Oefen een rollenspel met een retour zonder bonnetje.

14. Geef een lijst met artikelen en laat een collega ze vinden. Klok de tijd.

15. Vind het lelijkste artikel in je winkel en bedenk hoe je dit gaat verkopen.

16. Bedenk een scenario waarin je een bijverkoop moet vinden. De grootste wint.

Wanneer je de winkelmanager bent:

17.  Analyseer je verkoopcijfers en stel vast welke artikelen te weinig verkopen, te weinig opbrengen of niet meer courant zijn. Neem hierop actie.

18.  Google winkel reviews van je zaak en bedenk een strategie op de klachten die je daar tegenkomt.

19.  Leer een medewerker één van je taken. Het bestellen, controleren van leveringen, of een andere taak zodat deze t.z.t. gedelegeerd kan worden. Meer verantwoordelijkheid laat je medewerker groeien en geeft jou tijd voor andere zaken. Coach je medewerker en maak het team beter.

Ik weet zeker dat jij nog wel 81 dingen kunt bedenken die medewerkers kunnen doen wanneer het rustig is! Daarom is het goed als je je eigen lijst maakt voor jouw winkel. Medewerkers willen duidelijkheid en een lijst geeft het niet langer een excuus om te hangen.

Zorg voor een duidelijke lijst waar ook uitdaging en plezier in zit. Een actief team in een schone winkel is voor iedereen aantrekkelijk. En, uiteraard, wanneer er handel binnenkomt of, nog beter, een klant. Want die gaat natuurlijk altijd eerst!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 7.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkdin
Contact us
Leave a comment

10 tips voor kalmte, rust en meer ontspanning

Vele mensen ervaren continu in meer of mindere mate stress. Omdat deze stress vrijwel altijd aanwezig is, realiseren we zelfs niet meer dat hij er is. Nu wil ik hier niet uitgebreid ingaan op de negatieve effecten van stress. Kortgezegd komt het erop neer dat stress cortisol aanjaagt, het hormoon dat zorgt voor verwarring en op langere termijn onze mentale en lichamelijke gezondheid verzwakt.

Daarom is het belangrijk tijd vrij te maken om ons hoofd leeg te maken en rust in ons leven te brengen, zelfs als we het idee hebben dat dat niet echt nodig is.

Tips voor kalmte, rust, ontspanning | GOAL trainingen

In deze blog schrijf geef ik je 10 tips hoe je je hoofd leeg kunt maken en je kalmte, rust en stilte kunt vinden.

1.  Focus op dankbaarheid
Wanneer je voor een aantal uitdagingen staat, zit je al snel in een tunnelvisie met je blik op alles wat niet gaat zoals je dat zou willen. Je focussen op wat fout gaat, gaat ten koste van dat wat goed gaat. Door iedere dag even de tijd te nemen en drie zaken op te schrijven die goed gaan en waar je dankbaar voor bent, zal je merken dat dit een positief effect heeft op hoe je de gebeurtenissen in je leven gaat ervaren.

2.  Maak tijd voor meditatie
Meditatie is je hoofd leeg maken. Mediatie heeft een aantal positieve effecten op lichaam en geest. Het kost even wat moeite om daar in te komen en er een gewoonte van te maken. Nu en dan een keertje gaat je niet helpen. Het is net als met tanden poetsen. Eén keer per dag is goed, twee keer is beter, drie keer is uitstekend. Meditatie helpt je de effecten van stress bestrijden en zorgt voor een hogere productiviteit en verhoogt je vermogen om te kunnen ontspannen. Download een gratis APP van Silva Relax of Silva Meditation op je telefoon en probeer het voor een week. Al is het maar 10 minuten per dag, om de voordelen voor jezelf te ervaren. Een alternatief is jezelf trainen in Hartcoherentie.

3.  Let op zelf-oordelen
Velen van ons laten ons raken door oordelen van anderen. Echter, de oordelen die ons het meest raken,  zijn de oordelen over onszelf. Niets verstopt en stresst je geest meer dan zelf-veroordelingen.
In elk oordeel zit een behoefte. Dat geldt ook voor je oordelen naar jezelf. Luister er op die manier naar zodat de kritiek verandert in kalmte.

4.  Heb compassie voor jezelf
Wanneer we in staat zijn om de kritiek op onzelf te horen en te horen waar we werkelijk zelf om vragen, krijgen we daarmee ook de kans om compassie voor onszelf te voelen.Het is wat het is. Door te erkennen wat er is en deze realiteit te accepteren, kunnen we onszelf dezelfde compassie geven als dat we dat aan een goede vriend zouden doen. Door dat te doen stoppen we onzelf te vergelijken met een ideaal beeld of met anderen. Jezelf vergelijken met anderen is de beste manier om goed in de problemen te komen.

5.  Neem afstand van negatieve zelfoordelen en overtuigingen
Het is niet altijd mogelijk om (snel) te stoppen met negatieve zelf-oordelen en overtuigingen. Wat je wel kunt, is er afstand van nemen. Hoe doe je dat? Wanneer je jezelf hoort vervallen in een oordeel, zeg je tegen jezelf “Ik hoor mezelf hard oordelen over….. “ Door er in de derde persoon over te praten, neem je afstand van het negatieve zelfoordeel en helpt het je de oordelen te zien wat ze zijn; een mening in plaats van een feit. Een training Verbindend Communiceren kan je hierin veel inzicht en vaardigheid geven om dit eigen te maken en toe te passen.

6.  Bouw routines in je werk
Routinematig werken mag dan saai klinken, het zal je helpen om werkzaamheden die iedere dag dienen te gebeuren sneller te doen en het zorgt voor een leeg hoofd (Piece of mind). Door routinematig te werken, kost het je minder energie en je hoeft minder beslissingen te nemen. Dat geeft ruimte in je hoofd voor grotere, belangrijkere taken.

7.  Houd een dagboek bij
Wist je dat de meeste blogs voortkomen uit dagboeken? Het mag oubollig klinken maar een dagboek is een prima manier om je gedachten op papier te zetten en je hoofd leeg te maken. Je problemen op papier zetten, heeft hetzelfde effect als er met iemand over praten. Een dagboek geeft jezelf ook de kans om nog eens na te lezen, je gedachten en gevoelens te reflecteren en er op een veilige plek uiting aan te geven.

8.  Maak een to-do lijst
Taken en projecten op een to-do lijst zetten, zorgt voor een leeg hoofd. Zelf gebruik ik Nozbe om mijn hoofd leeg te maken. Nozbe werkt volgens het ZenToDone systeem, maar er zijn talloze systemen waarmee je dit doen kunt. Door het op een to-do lijst te zetten, maak je je hoofd leeg. Je mind weet dat het ergens staat en hoeft je er niet constant aan te herinneren. Scheelt een hoop stress, je verhoogt je productiviteit en geeft je meer rust.

9.  Sport, sex en lachen
Het is een bekend feit dat sporten, sex en lachen (niet persé gelijktijdig) je lichaam endorfine doet afgeven. Endorfine geeft je een positief gevoel van welbehagen. Volgens depressie deskundigen is 10 minuten sport al voldoende om een hoeveelheid endorfine af te doen geven die je helpt om in een staat van lichamelijke en geestelijke rust te komen. Ook een goede lachbui of een lekkere vrijpartij zorgt voor afgave van endorfine.

10. Iedereen is anders
Natuurlijk is iedereen anders. Wat voor de één werkt, werkt niet voor de ander. Let gedurende je dag op wat er voor zorgt dat jij je kunt ontspannen. Voor sommigen is dat een kat in huis nemen of genieten van een puppy. Ik zelf vind het heerlijk een sauna te nemen. Experimenteer wat voor jou werkt en houd dat voor jezelf bij. Natuurlijk kun je ook anderen helpen door in de comment box hieronder te schrijven welke tips jij hebt die zorgen voor ontspanning en helderheid in je hoofd.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 7.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkdin
Contact us
Leave a comment

7 manieren hoe pessimisme de zaak ontregelt

Er zijn veel boeken geschreven over de kracht van positief denken. En het is best lastig dat altijd te doen. Dat lukt zelfs Emiel niet. Gelukkig kun je werken aan een Power Mindset.
Maar soms zijn mensen bijna fanatiek pessimistisch. Het lijkt wel of zij zichzelf alleen de moeite waard vinden wanneer ze zich slachtoffer voelen, voor blok gezet of veroordeeld worden. Je weet vast hoe het voelt om met dit soort mensen samen te zijn of samen te moeten werken. Ken jij zo’n ‘negaholic’ ? Zo iemand is verslaafd aan het gevoel van negativiteit en frustratie. Wat het nu precies oplevert is mij een raadsel. Ondertussen kost het een hoop.

pessimisme ontregelt | GOAL trainingen

1.  Pessimisme brengt al je creativiteit om zeep
Wanneer je in de huidige economie vooruit wilt komen, dan is het essentieel dat je creatieve oplossingen biedt voor de lastige problemen waarmee we geconfronteerd worden. Negativiteit brengt niet alleen je eigen creativiteit om zeep, het haalt ook alle creativiteit uit de mensen om je heen.

2. Pessimisme beschadigt je emotioneel
Onderzoek laat zien dat positief denken snel slijt maar dat de effecten van negatief denken weken aan ons blijven plakken. Positief denken is hard werken, negatief denken gaat menigeen een stuk gemakkelijker af. Iedere keer dat je een negatieve gedachte hebt, neemt je gevoel van welzijn af.

 3. Pessimisme vermindert je professionaliteit
Negatieve gedachten zijn vaak demotiverend en kunnen een grote negatieve impact hebben op je performance in je werk. Wanneer je hart niet in je werk zit, zullen je collega’s, opdrachtgevers, klanten dat merken. Tegelijkertijd zul je promoties en andere kansen aan je voorbij zien gaan.

 4. Pessimisme vernauwt je brein
Door negatief denken en een gefrustreerde kijk op zaken, vernauwt je brein. Je ziet alleen nog het probleem. We kennen dit als we achteruit rijden en een paaltje raken. Je stapt uit en ziet alleen de deuk. Andere mensen of auto’s zie je niet meer. Er is nog nooit een goed idee voortgekomen uit een gefrustreerd brein.

5. Pessimisme beschadigt relaties
Het glas half-vol of half-leeg? De realiteit wordt zoals jij er naar kijkt. Wanneer je altijd ziet wat er niet is en dat ook communiceert, zullen mensen op je afknappen en bij je wegblijven. In plaats van verbinding te maken, zullen ze naar excuses zoeken om ergens anders te zijn met iemand anders.

6. Pessimisme keert je in jezelf
Negativiteit maakt je een klagerig persoon. Een slachtoffer van omstandigheden. Je probeert jezelf en anderen door je klaagzang te overtuigen van het onrecht en de onmacht waar je in zit. Daardoor neemt je vermogen om te luisteren naar anderen af. Je bent als het ware teveel met jezelf bezig.

7 . Pessimisme maakt je ziek
Je kent ongetwijfeld het placebo effect. Onderzoekers hebben ook het ‘nocebo effect’ vastgelegd. Wanneer we denken dat we ziek worden dan is de kans groot dat dat ook gebeurt. Negatief denken doet niet alleen je stress niveau stijgen, het kan uiteindelijk leiden tot een hartaanval en ander serieuze gezondheidsproblemen zoals dementie.

Het is vast mogelijk om redenen te bedenken waarom pessimisme nuttig zou zijn. Maar het is een feit dat ik nog nooit een succesvolle leider of ondernemer heb gezien die pessimistisch is. Een negaholic gaat het niet winnen! Het is nuttig om jezelf te omringen met positieve mensen die je inspireren. Probeer er zo één te zijn. Het is voor iedereen beter.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 7.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkdin
Contact us
Leave a comment