Voor jou, gratis, dit e-book. Vertel ons waar we het naar toe mogen sturen!  

Close
Training's Blog | Over trainingen en workshops in communicatie, klantgerichtheid, leiderschap, samenwerken en veranderen.

Irritant verkoop gedrag dat je klant verdrijft

Gemak dient de mens! Ook in de retail. Steeds meer techniek komt beschikbaar om beleving in de winkel te ondersteunen. We hoorden al van spaarsystemen op smartphones en zelf spiegels die complimenten geven aan badpak passende dames!
Detaillisten worstelen met lagere bezoekersaantallen, door de consument die zit te wachten op de uitverkoop deal, en met de niet aflatende druk van het internet, dat met de recente uitbreiding van bol.com en de komst van Amazon alleen maar groter gaat worden. Dat kan gaan voelen als een mission impossible. Sommige retailers zoeken hun heil in technische gadgets en verliezen uit het oog waar het werkelijk om draait: Wat gebeurt er nu werkelijk op de winkelvloer waardoor uw klanten niet meer terug komen?

 

 

Wij zetten 7 irritante gedragingen op een rij dat het winkelpubliek weg houdt en je KPI (Key Performance Indicators) doet afnemen:

1.    Hallo, kan ik u helpen?
“Hallo, kan ik u helpen?” Soms zelfs van achter de toonbank. De intentie om te begroeten is goed. Maar als het vanachter de toonbank komt, of net als iemand binnen loopt, schrikt het veel mensen af.
Waarom? Ze hebben niet de kans gehad om even los te komen van het verkeer buiten en zich even te oriënteren in de winkel. Ze zien maar amper waar die groet vandaan komt en aan wie het gericht is. Het is dan ook niet vreemd dat ze het vaak gewoon negeren! Het is veel moeilijker om op die manier contact te maken met je klant. En … die afgezaagde openingszin, dat kan dus echt niet meer! Hier lees je meer over begroeten en van kijkers kopers maken.
Hoe wel?: Begroet de klant met de juiste woorden, zonder dat er obstakels tussen jou en de klant zijn en zorg dat je oogcontact kunt maken.

 2.    Wil je het zien?
Je hele productpresentatie moet erop gericht zijn om het koopgedrag van je klant te stimuleren. Dat is je werk! Je wilt dat ze een item aanraken, aantrekken, proberen of ermee spelen. Wanneer je een medewerker hoort zeggen ‘Wil je het zien?’, voelen veel klanten zich daardoor bezwaard en antwoorden ‘Nee’.
Hoe wel?  Neem het uit het rek, open de vitrine, geef het de klant in de handen en zeg: ‘Probeer eens!’

3.    “Nee, volgens de computer hebben we dat niet.”
Een computer gebruiken om te vertellen dat een artikel niet op voorraad is mag dan misschien sneller zijn, het voelt echter niet goed. Je bent te gefocust met je pc of tablet bezig en het verkleint je kans om een alternatief aan te bieden; hetzelfde jasje in een andere kleur, dezelfde schoen in een grotere maat om te kijken of het de klant werkelijk bevalt, enz.
Hoe wel?  Train je medewerkers bij gebruik van pc of tablet ook te vragen naar een alternatief. Voorkom dat ze tegen de klant moeten zeggen “Nee, die hebben we niet.”

4.   Dit artikel is afgeprijsd
Soms komt een klant bij de kassa met een artikel dat afgeprijsd is waarvoor ze bereid zijn het volle bedrag te betalen. Het lijkt vriendelijk dat je als verkoper of caissière dan vertelt dat ze een afgeprijsd artikel gekocht hebben, maar tegelijkertijd ontneem je jezelf en de winkel de kans om wat extra’s te verkopen. Wanneer de klant gezien had dat het artikel afgeprijsd was, had hij of zij er misschien meer van gekocht of nog iets erbij gekocht. En omdat de prijs omlaag gegaan is, moet je als winkel nu eenmaal meer verkopen om toch nog je marge te halen. Als deze klant alleen met dit afgeprijsde artikel de winkel verlaat, laat je ook die kans lopen.
Hoe wel?: Zorg ervoor dat al je artikelen duidelijk geprijsd zijn en dat je aanbiedingen eruit steken. Gebruik het feit dat ze in de uitverkoop zijn om er meer van te verkopen.

 5.    Niet luisteren
Op zoek naar een winterjas loopt een klant een winkel in. De verkoper die hem helpt bij zijn zoektocht loopt direct naar de gewatteerde jassen. De klant bedoelde echter een lange trench coat. Maar dan niet een grijze. Dat staat hem niet. Waarop de verkoper naar de lange jassen loopt en er eentje uithaalt met een grote, open V-hals in het.. grijs.
Luister naar wat de klant zegt! Als hij een warme jas zoekt, wil hij er vast niet een met een grote V-hals. Als hij grijs bij de ene jas niet leuk vindt, dan is de kans heel groot dat de tweede het ook aflegt.
Wat wel?: Luister naar de zorg, de behoeften, de wensen van je klant. Negeer ze niet! Het zijn kansen.

6.    Oneerlijk zijn
“Het staat u leuk!” mag dan leuk klinken. Op het moment dat de klant twijfels voelt als je deze woorden uitspreekt, maak je een grote fout. Jij maakt je op dat moment als verkoper èn als mens totaal ongeloofwaardig. Je overtuigingskracht is meteen naar een dieptepunt gedaald. De klant ruikt oneerlijkheid en verkoop is een vertrouwens economie. Wanneer je het vertrouwen van de klant niet hebt, zul je ook diens klandizie niet krijgen.
Hoe wel? Wees gewoon eerlijk. Zelfs als je nu de deal verspeelt. De kosten van liegen zijn gewoon te hoog.

7.    Ongeduldig zijn
Ook al is het niet het geld van de verkoper, het lijkt er soms wel op dat de verkoper weet wanneer het uitgegeven moet worden. Wanneer je de twijfels van de klant niet begrijpt en waardeert, wrijf je de klant echt tegen de haren in. Soms is een klant klaar om te komen maar nog wat onzeker en aarzelt nog voor hij of zij het ‘ja-woord’ geeft.
Wat wel?  Stel je dienstbaar op als een klant nog aarzelt. Zij zullen het waarderen, je hun werkelijke twijfels sneller noemen en vertrouwen krijgen in de aankoop en/of in jou.

8.    Een betweter willen zijn
Kennis van zaken hebben is een goede zaak maar je kunt daar ook in doorschieten. Het lijkt wel of sommige verkopers er een sport van maken hun klanten van hun ongelijk te overtuigen. Ze komen met argumenten die het tegendeel beweren om zo te laten zien hoe slim ze wel niet zijn.
Slechte actie en helemaal niet slim. Verkoop is geen wedstrijd om de slimste te zijn. En klanten, in ieder geval die waar je zaken mee wilt doen, zijn geen idioten. Vaak hebben zij zich terdege voorbereid en hebben ze het internet afgezocht naar informatie over hun aankoop.
Wat wel? Respecteer de mening van de klant. Luister oprecht en stel open vragen over hun oordeel. Voeg eventueel informatie toe zonder de ander te willen overtuigen.

 9.    Geen echte aandacht geven
Op het horloge kijken, spelen met de smartphone, tikken op je computer. Allemaal signalen aan de klant dat je geen aandacht voor hem of haar hebt. Het interesseert je blijkbaar allemaal niet. Klanten vinden verkopers die niet betrokken zijn irritant. Speciaal als ze geen antwoorden geven op hun vragen. Verkopers die niet betrokken zijn, geen aandacht geven, ongeïnteresseerd zijn of op een andere manier afhaken zorgen voor klanten die afhaken.
Wat wel?: Er ècht zijn voor je klant. Oprechte aandacht en belangstelling geven. Openlijk uiting geven hoe belangrijk je hen en hun business vindt.

10.   Opdringerig en pusherig zijn
Niemand houdt van een opdringerige verkoper. Sterker nog, opdringerigheid is in Nederland bijna synoniem aan verkopen! Mensen vinden het heerlijk om te kopen, maar haten als het verkocht voelt. Een goede verkoper dringt zich of zijn product niet op, maar maakt het product aantrekkelijker zodat de klant het hebben wil. Opdringerig gedrag echter, jaagt je klant je winkel uit.
Wat wel? Duw niet, trek. Leidt je klant door het verkoopproces.  Maak het aantrekkelijk voor de klant om te kopen door hen goede redenen te geven om te kopen.

11.    Niet authentiek of onecht zijn
Verkopers die klinken als een operator en een standaard riedel afdraaien,  komen over als op de automatische piloot. De klant weet, dit zegt de verkoper tegen iedereen. En ik ben niet iedereen! Mensen willen interactie met mensen, niet met robots.
Als een verkoper niet echt is, waarom zou de klant u dan willen geloven? Een verkoper die een script opleest, het is alsof je naar een bandje luistert. Het is niet geloofwaardig, niet enthousiasmerend, niet energiek maar meer een soort van interruptie.
Wat wel?:  Een succesvolle verkoper heeft een echte boodschap te delen. Van mens tot mens.

Waarom zijn deze gedragingen irritant? Ze zijn irritant omdat ze uw KPI omlaag halen. Er zijn manieren te trainen om het beter te doen, om van kijkers kopers te maken, om het beter te doen dan vele van uw online en offline concurrenten. Uw verkoopvloer is de plek om daar iedere ochtend opnieuw aan te werken.

Je kunt er veel zelf aan doen. Maar je wordt nooit een top-speler zonder coach of training. Neem contact met ons op voor een voorstel op maat.

Meer lezen over winkelverkoop zonder koopdruk of waarom het in de winkel van de concurrent drukker is?  Hier 10 tips om je winkelomzet te verhogen.

Goede tips gelezen? Like ons hieronder op de Facebook pagina.

Leave a comment

7 tips om constructieve feedback te geven

Een lezer van onze blog vroeg: “Ik ben bang dat ik niet de feedback krijg die ik nodig heb om te groeien en om beter te worden in mijn job. Ik maak me zorgen zo niet door te groeien naar het volgende niveau in mijn carrière. Mijn manager is een aardig persoon en lijkt tevreden met mijn werk, maar ik hoor zelden bijzonderheden over wat ik beter kan doen. Een paar keer heb ik geprobeerd rechtstreeks te vragen om feedback, maar hij was vrij vaag en zei dat alles goed was. Hoe kan ik echte feedback krijgen van hem die ik in mijn ontwikkeling gebruiken kan?”

Deel van het probleem – misschien het hele probleem – is dat de meeste mensen, zelfs managers, niet goed zijn in het geven van constructieve feedback. Als er een duidelijk probleem is, kunnen ze het aankaarten.  Maar zelfs dan, doen ze dat niet altijd!

 

Hoewel feedback geven en ontvangen een delicaat proces kan zijn, is er geen twijfel over hoe waardevol feedback is om problemen helder te krijgen en op te lossen.  Door feedback op een constructieve, positieve manier te gebruiken kan feedback doen waarvoor het bedoeld is: het helpen verbeteren en groeien van de medewerkers. Hier zijn tips die je kunnen helpen op weg naar het geven van constructieve feedback:

1.   Creëer een veilige sfeer
Geloof het of niet, van de mensen die feedback ontvangen, gebruikt slechts zo’n 30% van de mensen het. Als de persoon die de feedback ontvangt zich oncomfortabel en niet veilig voelt, heeft dat een negatief effect op het rendement van de feedback.  Wanneer je niet een soort vriendschapsrelatie met een collega of een werknemer hebt die toestaat vrijwel alles tegen elkaar te zeggen, moet je je best doen een veilige sfeer te bouwen. Wees niet betuttelend. Je feedback zal niet productief zijn als het de ander een slecht gevoel geeft of  hen belachelijk maakt voor collega’s.

2.   Wees positief
Geef minstens zo veel positieve feedback als dat je negatieve feedback geeft. Positieve feedback geeft een goed gevoel en opent de ontvanger voor nieuwe ideeën. Kritiek of negatieve feedback  voelt aanvallend waardoor direct een bedreigings- en defensie reactie wordt ingeschakeld. Je hoeft corrigerende of negatieve feedback niet te vermijden als je feedback geeft. Bouw het in tussen positieve feedback en/of zorg dat je het opvolgt met een voorstel of resultaat. ‘Positieve’ feedback is nooit een verspilling van tijd. Het geeft aan dat je andermans acties waardeert en het geeft ook de gever een positief gevoel!

3. Wees specifiek
Mensen reageren over het algemeen beter op een specifieke, positieve tip of suggestie. Vermijd uitspraken als,: “Je moet meer spraakzaam in vergaderingen worden.”  Zo’n uitspraak is onduidelijk en kan op een heleboel manieren worden geïnterpreteerd. Zeg iets dat specifiek en positief is en wat zich richt op de gewenste taak, zoals “Je bent oplossingsgericht. Ik wil ten minste één advies van je horen in elke vergadering zodat we samen aan de vooruitgang van het project kunnen werken.”

4.  Geef feedback meteen
De volwassen hersenen leren het beste best door actie. Als je drie maanden wacht om iemand te vertellen dat zijn of haar prestaties gemiddeld zijn, kan hij of zij niet begrijpen welke verandering verwacht word. Ons geheugen is selectief. Zeker op middellange en lange termijn.
Om een feedback cultuur te bevorderen, kunnen leidinggevenden feedback inbouwen in vergaderingen en e-mails en gewoon op de werkplek. Positieve feedback kan daarbij niet vaak genoeg gegeven worden!
Als je feedback geeft over iets dat emotioneel geladen is, kun je een dag of twee wachten. Een week is echter te lang.
Belangrijke feedback moet je ook belangrijk maken. Het vraagt om de juiste tijd en plaats. Als je wilt dat de ander jouw feedback serieus neemt, moet je het ook serieus brengen. Belangrijke feedback geef je niet in de gang.

5. Wees streng, niet gemeen
Feedback geven moet met respect en het nodige invoelingsvermogen gebeuren. Een verkeerde boodschap kan jarenlang blijven hangen. Als iemand een steekje laat vallen op het werk en je wil feedback geven,  is het goed om allereerst naar zijn of haar mening over de situatie te vragen. Luister om te kunnen oordelen, zonder te veroordelen.  Zeg bijvoorbeeld niet hoe dom de actie was (zelfs niet als dit zo was).

6.  Feedback geven doe je niet met een formulier
Wie feedback geeft door het invullen van formulieren heeft de strijd al verloren voordat die begonnen is. Als je formulieren gebruikt als basis voor vergaderingen over prestaties, verander je een gesprek dat een nuttig gesprek had kunnen zijn, in een onhandig en angstig inspectie moment.
De meest waardevolle feedback, is de dagelijkse interactie tussen managers en hun team. Interacties die niet kunnen worden vastgelegd op papier. Nog veel bedrijven doen jaarlijks de beoordelingen. Het effect van zo’n beoordeling van bovenaf is gering. Door feedback op een dagelijks niveau te geven, wordt het duidelijk wat de medewerker kan veranderen en waar hij de hulp van zijn leidinggevende bij nodig heeft. Immers, is het werk van een leidinggevende niet om datgene te geven wat zijn teamlid nodig heeft om diens werk goed te kunnen doen? Open vragen stellen en goed observeren levert meer op dan alleen te vertellen hoe een medewerker zijn werk moet doen.

7.   Beoordelen is niet hetzelfde als feedback geven
Een beoordeling gaat over hoeveel jij waard bent voor een organisatie. Promotie gaat over economie en vaardigheden. Dat hoort in een beoordelingsgesprek thuis. Feedback in een functioneringsgesprek. Promotie en feedback moeten los staan van elkaar.
Feedback is een gesprek over het succes van je mensen. Wat je voor je bedrijf, je team of klanten betekent of kunt betekenen.  Feedback over prestaties is  informeel en collegiaal.  Voortgangsgesprekken binnen teams kunnen wekelijks plaatsvinden. Formele sessies maandelijks, per kwartaal of elk half jaar. Heb gesprekken, geen beoordelingen. En deze gesprekken omvatten nooit discussies over beloningen. Houd dus het beoordelingsgesprek en het functioneringsgesprek gescheiden!

Kort samengevat: houd je feedback positief, concentreer je op specifieke gebeurtenissen en gedrag die je verwachtingen overtreffen, en laat medewerkers weten hoeveel je hun inspanningen waardeert. Je verbetert het moreel en vertrouwen terwijl je een hoger prestatieniveau stimuleert. En je medewerkers zullen je inspanningen waarderen omdat ze zich gehoord voelen in wat ze nodig hebben op hun werkplek.

Feedback verbetert de samenwerking en feedback is nodig in een toekomst met constante veranderingen.  Lees ook hoe je om kunt gaan met negatieve feedback.

Heb je ideeën om jouw feedback te verbeteren? Like ons hieronder op je Facebook!

Leave a comment

21 Blunders van de Baas

Niemand is perfect!  En niemand heeft altijd 100% gelijk (zelfs Steve Jobs of Reinhout Oerlemans niet) en dit geldt ook voor de leiders binnen een organisatie. Maar er zijn fouten en FOUTEN.

Het belangrijkste is om je fouten te realiseren, te analyseren en je gedrag te veranderen waardoor je ze in de toekomst kunt voorkomen. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Wanneer je gedrag of fouten wilt verbeteren, dan is de eerste stap van doorslaggevend belang: Je moet je eigen fouten realiseren. Daarom willen wij de meest voorkomende leiderschapsfouten met je delen. Waarschijnlijk zijn ze niet nieuw voor je, misschien ben je er zelfs al vertrouwd mee! Misschien herinner je sommige van je eigen bazen die je te verduren had.

 

'Blunders van de Baas'

Gratis E-book '21 Blunders van de Baas'

Maar sta er eens bij stil: welke fouten maak jij zelf als manager? Elke manager heeft deze fouten wel eens gemaakt. Het effect op de motivatie van je werknemers kan rampzalig zijn. We hebben in deze blog 8 Blunders van de Baas, een aantal veel voorkomende fouten op een rij gezet. Sommige zijn erg voor de hand liggend, andere zijn een beetje vager. Ze zijn echter allemaal essentieel. Maak je niet schuldig aan deze management blunders, zodat ze je team, werknemers en bedrijf niet duur komen te staan.

1.  Geen vertrouwen geven
Wanneer managers er geen vertrouwen in hebben dat hun mensen hun werk goed doen, speelt dit gebrek aan vertrouwen door op een aantal schadelijke manieren. Micro managing is één voorbeeld hiervan, constante controle een andere. Behandel mensen alsof ze onbetrouwbaar zijn – kijk naar ze, volg ze, waarschuw ze voor elke kleine fout- omdat een paar mensen onbetrouwbaar zijn. Uiteindelijk gaan mensen aan je verwachtingen voldoen!

2.  Niet luisteren en hun meningen niet waarderen
Actief luisteren is een kritische vaardigheid van een manager. Je kunt managers in ‘actief luisteren’ trainen maar als een manager van mening is dat luisteren een manier is om te tonen dat hij of zij mensen waardeert, is een training vaak al niet nodig.
Luisteren is een erkenning en demonstreren van je waarden. Wanneer medewerkers zich gehoord voelen en weten dat je naar ze luistert, voelen ze zich belangrijk en gerespecteerd. Je krijgt veel meer informatie wanneer je dagelijks de sluispoorten openzet.

3.  Niet reageren op knagende problemen en kwesties
Managers hebben de gewoonte om te hopen dat een ongemakkelijke kwestie, werknemers conflicten of onenigheid gewoon vanzelf verdwijnt als je het niet provoceert of probeert op te lossen. Geloof me, het gebeurt niet!
Kwesties, vooral tussen mensen worden alleen maar erger tenzij er iets wezenlijks verandert. Een proactieve bemiddeling van de manager in de rol van coach of mentor en controleren of de medewerk(st)er de nodige vaardigheden heeft om het probleem zelf op te lossen, is absoluut noodzakelijk. Drama en hysterie onderbreken productiviteit, motivatie en betrokkenheid van de medewerk(st)er.

4.  Vooral geen ‘Nee kunnen zeggen
Ben jij een persoon die het moeilijk vindt om Nee te zeggen tegen mensen? Zo ja, wellicht heb je dan veel te veel projecten en verplichtingen op je bord liggen. Dit kan leiden tot slechte prestaties, stress en gebrek aan motivatie. Of misschien ben je een micro-manager: iemand die alles zelf controleert of al het werk zelf doet, want niemand anders kan het werk goed doen. (Niet alleen managers hebben hier last van!) Hoe dan ook, teveel hooi op je vork nemen is een slecht gebruik van je tijd en het kan je de reputatie opleveren dat je slordig en gehaast werk levert.

Je kunt de subtiele kunst om Ja te zeggen tegen de persoon, maar Nee tegen de taak gemakkelijk leren. Deze vaardigheid helpt je om je te verweren, terwijl je wel de goede gevoelens binnen de groep handhaaft. Als andere personen steeds wachten op jou Ja bij elk verzoek, leer dan om sterk in je schoenen te staan en koel te blijven onder druk.

5.  Medewerkers geen kansen geven om zich te ontwikkelen!
De meeste mensen willen zichzelf ontwikkelen. Ze willen groeien, als persoon en in hun werk en beter worden in wat ze doen. Natuurlijk, je moet je werknemers een kans geven om extra opleidingen te volgen en nieuwe dingen te leren. Maar dat is nog niet alles: Als je ze echt wilt helpen om zich verder te ontwikkelen laat je hen op basis van hun vaardigheden en sterke punten werken en heb je realistische doelen opgesteld. Feedback is daarbij heel belangrijk. Mensen hebben kritiek en lof nodig. Iedereen die zich wil verbeteren, heeft baat bij oprechte en constructieve feedback. Als manager moet je het werk van je collega’s op een oprechte manier beoordelen en geef je constructieve feedback.

6.   Kansen missen om het werk leuk te maken
‘Baas zijn’ is een serieuze zaak, daarover geen twijfel. Ondanks de ernst van deze verantwoordelijkheden, maken de beste leiders van hun organisaties leuke plaatsen om te werken. Je mensen besteden ongeveer een derde van hun leven op hun werk. Maak het een aangename en fijne plek voor hen.

7.  Het veel te vrijblijvend houden!
Veel managers durven niet echt te vertellen waar het op staat. Ze willen zich niet te veel verplichten en de opties open houden. De aard van hun niet-ontwijkend gedrag kan vaak worden herkend in hun toespraken en gesprekken. Zinnen worden vervormd en vage expressies worden gebruikt, zoals:

  • Synergy effecten
  • Een nieuwe oriëntatie moet de zaken in beeld brengen
  • Proactive downsizing

We kennen allemaal wel een paar van die mooie. Sommige van deze managers merken niet eens meer dat ze alleen maar algemene kretologie uitstoten – maar hun werknemers doen dat zeker! Draai niet om het onderwerp heen. Als manager wil je begrepen worden. Commiteer jezelf. Formuleer doelen duidelijk en vertel je collega’s precies wat je van hen verwacht. Neem beslissingen en wees betrouwbaar, want dat zal je consequent maken. Ben jij vastberaden en consequent?

8.  Falen om de overgang naar ‘manager’ te maken
Sommige nieuwe managers zijn meer dan gekwalificeerd, maar kunnen niet de overgang naar hun nieuwe rol maken. Verantwoordelijk zijn voor het werk van een heel team kan een hele hap zijn. Als dit vertrouwd klinkt, kun je de situatie onder controle krijgen voordat het uit de hand loopt. Je leidinggevende vaardigheden kun je door middel van online business cursussen of leiderschapstrainingen ontwikkelen. Het leren van de technieken van grote leiders zal je helpen bij het overwinnen van deze uitdaging en versterkt je vermogen om te leiden.

De ondergang van vele leiders is dat hun eerste successen hun ego’s opblazen. Vergeet nooit je wortels. Denk niet dat je onoverwinnelijk of onfeilbaar bent, en zet jezelf niet boven iets of iemand. Een oud gezegde zegt: “Trots gaat vóór vernietiging”, en managers zouden die tatoeage op hun onderarm moeten zetten. Managers kunnen zelfgenoegzaam worden, het gevoel hebben dat ze alles weten om hun werk met succes uit te voeren en geen noodzaak zien om een andere manier te leren. Dit kan leiden tot het geloof dat alles moet gebeuren op hun manier. Grote leiders gebruiken de beste manier (hun manier of een nieuwe aanpak ) om een taak te vervullen.

Wil je meer tips om fouten te voorkomen als baas? Klik dan hier om ons GRATIS E-book “21 Blunders van de Baas” te ontvangen.

Schrijf in het reactie veld hieronder wat jouw actiepunten zijn om een goede manager te zijn. Of heb je voorbeelden van management stijlen die niet motiveerden maar zelfs het tegenovergestelde bereikten? Ben benieuwd!

Geen tips missen? Zorg dat je je inschrijft voor de ‘GOAL Inspirator’

Een goede manager zijn?  Een gemotiveerd team presteert beter. Hoe houdt jij je medewerkers gemotiveerd? Een belangrijke waarde voor een team is vertrouwen. Hier 10 tips voor vertrouwen binnen een team.  Als manager moet je duidelijkheid geven. Goede feedback zorgt al voor teambuilding.

Leuk artikel? Like ons hieronder op onze facebook pagina. Bedankt!

Leave a comment

8 redenen waarom de winkel van de concurrent drukker is

8 redenen waarom het in de winkel van de concurrent drukker is!

1.  Zij nemen betere mensen aan.
Het is zo’n beetje onmogelijk om mensen te trainen die geen mens-mens zijn. Selecteer je mensen beter. Vaak wordt er beter gelet op kleding of een zwart randje onder de nagels dan of de solicitant een mens-mens is. Geloof me, het eerste is véél makkelijker te veranderen dan het tweede!

2.  Hun product en/of dienstverlening is onderscheidend.
Of het nu de boetiek is die plaatselijk vervaardigde bijouterie verkoopt of de stomerij die de rits maakt waarvan je niet eens wist dat hij kapot was, jouw concurrent doet iets wat jij niet doet. Wat kun jij doen om hen af te troeven?

Photograph: Dominic Lipinski/PA

Photograph: Dominic Lipinski/PA

3.  Zij weten dat hun producten beter zijn. 
Ze vertellen het hun klanten op een manier die overtuigend is. Train je mensen op verkoopvaardigheden en niet alleen op productkennis.

4.  Zij hebben een goede website.
Ze begrijpen de nieuwe marketing en hoe je met de juiste strategie en keywords traffic genereert. Niet alleen op hun site maar ook door hun voordeur. Neem contact met ons op voor een online marketing strategie voor je bedrijf!

5.  Zij hebben de klantenkaart en voordeelpas opgegeven.
En ze hebben een mailinglist die oplevert. Bouw aan je eigen lijst om klanten terug te winnen die inmiddels elders hun inkopen doen!

6.  Zij proberen nieuwe dingen uit.
Samenwerken met andere retailers kan erg krachtig werken. Wees niet angstig om nieuwe marketingtechnieken uit te proberen. Zelfs als het iets is dat je zelf misschien niet zou gebruiken. Wij brengen je graag op ideeën.

7.   Zij vergelijken zichzelf niet constant met anderen.
En houden zichzelf verantwoordelijk voor hun acties, voor hun inkoop en voor de mensen die ze inhuren.

8.   Zij zijn gestopt met teveel TV.
Ze zijn ook gestopt met Facebook en Smartphone en hebben hun aandacht bij de klant die voor hun neus staat. Ben je de concurrent beu? Doe er wat aan!

Leave a comment

10 punten voor een beter team moreel

Meer dan ooit hebben leiders een cruciale rol bij de ontwikkeling en inzet van hun teams. Als je ze wilt inspireren is elk individu belangrijk om positieve toekomstgerichte energie te creëren. Leden van het team moeten elkaar steunen zowel emotioneel als praktisch als ze veranderingen willen doorvoeren.

Een duidelijke definitie van rollen en verantwoordelijkheden is vereist om teams te inspireren. Communicatie van team en individuele successen, ondersteuning voor degenen die dreigen te verdrinken onder de druk van het werk en team building oefeningen inspireren je team om motivatie hoog te houden en om op het juiste spoor te blijven. Hieronder vindt je 10 praktische stappen die leiders kunnen nemen om de prestaties en het moreel van hun teams te ontwikkelen en te verbeteren.

 

 
1. Duidelijke doelen stellen
Teams moeten duidelijk doelstellingen en een gevoel van doelgerichtheid hebben zodat ze weten wat het eind resultaat is. De truc is om doelen uitdagend, maar haalbaar te maken, dus ze op te breken in kleinere subdoelen en objectieven die betrekking hebben op het team en waar ze zich in kunnen herkennen. Zodra mensen weten wat ze nodig hebben om een doel te bereiken, kunnen zij energie richten op het leveren van de beste waarde en de vooruitgang in deze richting in de gaten houden.

2. Zorgen dat iedereen begrijpt wat hun rol is en verantwoordelijkheid
Een kenmerk van een resultaatgericht team is dat het bestaat uit een groep van mensen die verantwoording verschuldigd zijn aan elkaar om gemeenschappelijke doelen te bereiken. Als team structuren wijzigen, is het belangrijk dat iedereen hun rol begrijpt en hoe dit aansluit bij het werk van anderen. Als diensten meer gestroomlijnd worden, zullen teams zich wellicht meer moeten richten op het verlenen van service en hun verantwoordingsplicht erkennen in het bereiken van het resultaat dat nodig is.

3. Ontwikkel duidelijke communicatiekanalen
Jij moet beslissen wat de beste manier is om te communiceren met je team- of het vergaderingen, regelmatige team bijeenkomsten, nieuwsbrieven of conferentie zijn. Het geheim is om een manier te vinden voor het maken van regelmatige updates, zodat het team zich betrokken voelt en weet wat er gebeurt. Dit is een gebied waar je feedback krijgen kunt: wat helpt de team leden om hun volledige potentieel te bereiken?

4. Luister en betrek anderen
Tijd nemen om te luisteren naar je team is waarschijnlijk een van de beste dingen die je kunt doen. Teamleden voelen zich gewaardeerd en je moedigt hen aan om te komen met ideeën om bij te dragen aan de verwezenlijking van de doelstellingen van het team. Teamvergaderingen zijn een ideale gelegenheid om te brainstormen over ideeën en zich te richten op het ontwikkelen van oplossingen, waardoor medewerkers komen met praktische ideeën over hoe zaken te verbeteren.

5. Vieren van succes en lof voor goede prestaties
Een van de meest effectieve manieren om je medewerkers te belonen is door gewoon hun harde werk en hun prestaties te erkennen. Tijd nemen om successen te vieren is een belangrijk element van goede samenwerking. Goed presterende teams zijn teams die doelen bereiken en vieren alvorens over te gaan op volgende doelen. Tijd om succes te vieren en mensen te loven voor hun goede werk kan een focus bieden voor het team en een gevoel van prestatie en vooruitgang geven.

6. Investeer in persoonlijke ontwikkeling en trainingen
Investeer in trainingen en persoonlijke ontwikkeling en maak dit een prioriteit. Als mensen het gevoel hebben goed uitgerust te zijn om hun werk te doen zijn ze minder angstig over hun werk en kunnen ze beter om gaan met de uitdagingen die voor hun voeten gegooid worden. Het is niet alleen het bijbrengen van technische of specialistische vaardigheden, maar ook hulp bij het ontwikkelen van technieken voor het beheer van hun werklast en het omgaan met tegenslagen. Activiteiten die kunnen helpen zijn bijvoorbeeld ‘lunch en leer’ sessies of kleine ‘actie’ groepen waar mensen elkaar helpen tijdens het werk om professionele uitdagingen aan te gaan.

7. Het goede voorbeeld geven
Teamleiders moeten een goed voorbeeld geven. Jouw motivatie en enthousiasme zal direct invloed hebben op iedereen. Leden van het team kijken naar je voor advies, ondersteuning en leiderschap. Jouw normen wordt hun normen dus neem de tijd om na te denken over je benadering. Wat voor soort leider wil je worden? En wat voor soort team wil je vormen?

8. Communiceer goed en consequent
Goede communicatie is niet alleen duidelijk, beknopt en coherent zijn, maar is ook goed luisteren. Als je niet de tijd neemt om te luisteren en te begrijpen wat je teamleden zeggen, maak je het jezelf erg moeilijk om hen te inspireren tot actie. Ben consequent in wat je wilt communiceren en hoe je communiceert, zorgt ervoor dat collega’s luisteren naar je.

9. Behandel teamleden als individuen.
Het is belangrijk om je team te leidden als een hechte eenheid, maar dat betekent niet dat elk teamlid hun individualiteit moet verliezen. Leer je teamleden kennen op een individueel niveau, zodat je hun werk en voorkeuren begrijpen kent. Stem je benadering hierop af en dit geeft ze het gevoel dat ze gewaardeerd en erkend worden.

10. Bevorder welzijn
Een open cultuur waar er een dialoog is tussen personeel voelen mensen zich gewaardeerd en betrokken. Dit is het fundament van een mentaal gezonde werkplek. Er moet een duidelijke boodschap zijn vanuit de top, dat het OK is om te zeggen als je iets niet aankunt en dat het bestuur van de organisatie verstandige werktijden ondersteunt en verwacht dat mensen hun lunchpauze nemen.
En binnen elke één van deze stappen, voeg een heel belangrijk ingrediënt toe: Fun! Of het een snelle teambuilding oefening is tijdens een vergadering of een grap die je team kenmerkt, geef mensen alle reden om hardop te lachen en laat het geluid van gelach je team inspireren om beste team te zijn.

Leiders moeten meer tijd nemen om te mentoren en/ of het begeleiden van hun werknemers ontwikkeling en groei. Inspiratie komt niet van iets dat je in- en uit kan schakelen, maar eerder van constant gedrag – geactiveerd op meerdere manieren-dit geeft werknemers het gevoel dat ze er toe doen en dat je echt om ze geeft.

Meer lezen over het ontwikkelen van teams? Motivatie en inspiratie spelen een belangrijke rol. Trainingen in persoonlijke ontwikkeling en teambuilding zorgen voor een capabel team dat goed uitgerust is om haar werk te doen.

Geen tips meer missen? Schrijf je in voor de ‘GOAL inspirator’ voor maandelijks handige tips op het gebied van leidinggeven, klantgerichtheid, verkoop, productiviteit en teambuilding. Vergeet ons niet te ‘Liken’  op de facebook link direct onder dit artikel!

Comments Off

We hebben je hulp nodig!

Goedemiddag,

Fijn dat je doorgeklikt hebt en wilt weten hoe je ons kunt helpen. Onze trainingen ken je wellicht al. Praktisch, onderhoudend en direct bruikbaar.
Je kijkt nu naar onze blog. Die kende je misschien nog niet.  Iedere week bieden we daarin informatie. We willen ook daarin jou praktisch, onderhoudend en direct bruikbare en waardevolle informatie bieden.

Je kunt ons helpen door ons te vertellen welke onderwerpen jou het meest zouden interesseren. Dat geeft ons richting met de blog en jou straks informatie die waardevol voor je is. Wij zijn je dankbaar voor je input!

Bedankt voor je hulp

Onze vraag:

Welke onderwerpen interesseren je het meest?
Hieronder geven wij je wat van onze ideeën aan en laten graag ook ruimte voor jou open.

Wij gaan met jouw input aan de slag om je snel relevante tips en informatie te kunnen brengen.
Kennis waarmee jij je team/organisatie naar het volgende niveau kunt brengen.

We zullen in onze blog vervolgens terugkoppelen welke de voorkeuren zijn en welke onderwerpen de komende maanden aan bod gaan komen.

Leiderschap

  • Hoe te groeien als een leider
  • Leiding geven aan innovatie/verandering
  • Time management en productiviteit
  • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Verkoop

  • Verkoop en marketing tips
  • Verkooptips business to consumer
  • Verkooptips business to business
  • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Klantgerichtheid

  • Van klantvriendelijk naar hostmanship
  • Assertieve klantgerichtheid en verbindend communiceren
  • Effectief luisteren en doorvragen
  • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Samenwerken

  • Medewerkers tot een team maken
  • Motiveren, inspireren en confronteren
  • Groeien naar de volgende teamfase
  • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Communicatie

  • Constructief confronteren
  • Medewerkers motiveren
  • Lastig gedrag handelen
  • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Bedankt voor je input! :)

Schrijf je suggesties, opmerkingen en wilde ideeën in de commentbox hieronder!

16 Comments

7 Tips hoe ‘Nee’ te zeggen tegen een klant

Hoezeer je ook je best doet, er zijn soms momenten dat je de klant niet kunt geven wat hij of zij wil. In deze tijden van crisis is de klant kritischer dan ooit. Soms moet je daarbij voor jezelf zorgen. De klant is niet altijd koning. In dit artikel krijg je 7 tips om ‘Nee’ te zeggen, zonder dat je je klant kwijt raakt.

 

1.    Een ‘Nee’ blokkeert verder luisteren
Huurder:  Ik heb al drie dagen geen gas. Ik betaal geen huur!
Verhuurder:  Nee, maar zo werkt dat niet. Het contract geeft mij een week de tijd om gebreken te repareren.
Hoe zou jij je nu voelen als huurder? Gehoord? Nee. Zou jij luisteren naar zijn uitleg? Nee! Je wilt gas!
Of
Huurder:  Ik heb al drie dagen geen gas. Ik betaal geen huur!
Verhuurder: Ja, ik begrijp dat dat heel frustrerend is. Het is vervelend als je wilt gaan koken en je dan geen gas hebt. Dat moeten we oplossen. Ik denk ook dat het contract in dit soort zaken een termijn voorstelt. Zullen we beide zaken bekijken en wat opties bespreken?

2.   Pas op voor een direct ‘Nee!’
Soms zijn er momenten dat je ‘Nee’ moet zeggen. Een direct en beslissend ‘Nee’ kan echter de meest vriendelijke klant tegen je in het harnas jagen. Zelfs wanneer je tot in elke vezel weet dat ‘Nee’ hier het enige antwoord is, helpt het om het in meer woorden terug te geven:  “Ik zou willen dat we de mogelijkheid hadden om het deze maand nog voor u af te ronden. Omdat de planning helemaal vol zit, is dit het beste wat ik voor u kan doen. We kunnen….(alternatief)”  Het is de toon die de muziek maakt!

3.   Richt je op oplossingen
Een klant van mij zit in de bouwmaterialen. Toen hij een vraag kreeg naar 200 acrylaat flacons terwijl hij er maar 50 op voorraad had, was het antwoord niet ‘Nee’. In plaats daarvan stelde hij een vraag: “Hoeveel heb je er direct vandaag nodig?” Dit gaf al ruimte voor een realistisch werkbaar voorstel. De komende week zouden er 40 per dag nodig zijn. “Ik kan je nu 40 acrylaat flacons meegeven en je morgen de rest bezorgen. Ik geef je er nog 10 extra (alternatief) mee mocht ik pas om 11 uur mijn voorraad binnen hebben.  In plaats van de klant naar de concurrent te sturen bood hij een oplossing en behield zijn klant.

4.    Vraag door naar de behoeften
Wanneer je een klant niet kunt geven wat hij wil, kun je, in plaats van simpelweg ‘Nee’ te roepen, een paar vragen stellen. Waarom wil de klant dit? Wat geeft het hem of haar? Waarom is dit, nu, in dit aantal, op dit moment, zo belangrijk? Door oprecht interesse te tonen in de klant krijg je naast relevante informatie ook een beter contact met je klant. Deze zal zich begrepen en gehoord voelen. En jij begrijpt wat de vraag achter de vraag is en kunt er beter op anticiperen. In een training noemen we dat de behoefte van de klant. Tegelijkertijd voel je ook wat er bij jezelf gebeurt en wat de behoefte is die jij van de ander nodig hebt. In een gesprek geeft dat veel begrip en verbinding waardoor het eenvoudiger wordt om kloven te overbruggen en tot overeenkomst te komen, waar je beide een goed gevoel bij hebt.

5.     Meer emotie, minder informatie
Vermoei mensen niet met een ellenlange uitleg. Hoor hun emoties en geef aan dat je die hoort. Emoties reflecteren is echt wat anders dan gelijk geven. Je klant horen helpt je te verbinden en acceptatie te krijgen voor je ‘Nee’.
Het eerst noemen van de feiten, het benoemen van gevoelens daarbij en dan pas je conclusie werkt vele malen beter dan eerst je conclusie (Nee!) en dan pas je feiten.

6.     Bouw je ‘Nee’ in tussen voordelen
Soms begrijpen klanten niet direct dat wat zij aan ons vragen niet in hun voordeel is. Hun budget geeft misschien niet de ruimte om te vragen wat ze nodig hebben. Of het tijdsframe wat werd voorgesteld is veel te krap om de kwaliteit te kunnen leveren die gevraagd word.
Bij een reclamebureau werden op het laatste moment nog wat veranderingen gevraagd in het design van een advertorial voor een tijdschrift. Door de klant het belang van de complexe controles door Quality Controle uit te leggen, om uiteindelijk een kwalitatief goed product te kunnen afleveren. Nu veranderen zou haastwerk worden en de kans op fouten vergroten. De voordelen; een kwalitatief goed product, zonder fouten, gaven de doorslag.

 7.   Zeg fysiek ‘Ja’
Ontspan, adem in en uit en lach (indien gepast!) Wanneer je je ontspant, werkt je brein op topsnelheid, je roept minder weerstand op en je probleemoplossend vermogen alsmede je IQ groeit!

 

Er zijn genoeg redenen te bedenken waarin je ‘Nee’ moet zeggen tegen een klant:

-          ‘Nee’ zeggen omdat wat gevraagd wordt immoreel of niet ethisch is
Blijf luisteren naar je klant. Wees bereidt om je mening bij te stellen. Laat je echter nooit onder druk zetten om iets te doen wat je niet wilt.

-          ‘Nee’ zeggen omdat het je respect geeft
Kritische klanten respecteren jou meer als je standvastig bent. Dat zijn ze immers zelf ook! Of het nu bewust of onbewust is: zij zullen jou en je werk meer gaan waarderen.

-          ‘Nee’ zeggen om uiteindelijk ‘Ja’ te kunnen doen
Zelfs wanneer het ongemakkelijk voelt om het te horen te krijgen, jouw klant wil uiteindelijk van je mening als expert horen. Als ze uiteindelijk over dat gevoel van teleurstelling heen gestapt zijn, waarderen de meeste klanten je om je eerlijke en deskundige mening.

-          ‘Nee’ zeggen om jezelf te beschermen
Je kunt niet tegen alles en iedereen ‘Ja’ zeggen. Teveel werk op je schouders nemen breekt uiteindelijk op. En je hebt ook nog andere taken en misschien ook wel een leven buiten het werk! Trap niet in die valkuil waarin zovelen vallen. Zorg voor een gezonde balans!

-          ‘Nee’ zeggen om geloofwaardig te blijven
Het is goed om er een gewoonte van te maken om eerlijk te zijn. Soms is de waarheid dat je iets niet kunt of wilt doen. Of soms gewoon omdat je een beter idee hebt!

Heb jij nog andere redenen om ‘Nee’ te zeggen tegen je klant? Schrijf ons in de commentbox onder dit artikel!

Behalve Assertieve Klantgerichtheid bieden de workshopVerbindend Communiceren, de training Geweldloze communicatie en Effectief luisteren ook handvatten om in verbinding ‘Nee’ te kunnen zeggen tegen een klant.

Geen tips meer missen? Schrijf je in voor de ‘GOAL inspirator‘ voor maandelijks handige tips op vlak van leidinggeven, klantgerichtheid, verkoop, productiviteit en teambuilding.

Inschrijven? Dat kan hier!  Vergeet ons niet te ‘liken’ direct onder dit artikel!

Leave a comment

Zijn het nu emoties of gevoelens?

Emoties en gevoelens worden vaak door elkaar gebruikt. Het is makkelijk ze te verwisselen en dat is best verwarrend. Ondanks hun sterke verwantschap is er een verschil tussen emoties en gevoelens. Emoties en gevoelens zijn echter ieder op zijn eigen manier belangrijk voor ons.

Waarom is het belangrijk het verschil tussen emoties en gevoelens te kennen kun je je afvragen. Het is belangrijk omdat de manier waarom jij handelt het resultaat is van jouw gevoelens en emoties. Wanneer je het verschil tussen die twee kent zul je niet alleen de mensen om je heen beter gaan begrijpen maar ook jezelf!

 

Wat zijn emoties?

Volgens Carl Jung, zijn emoties een natuurlijk verschijnsel en essentieel voor de menselijke overleving. Als je een onbekende tegenkomt, kun je een scala aan sensaties zoals hebben; bijvoorbeeld nieuwsgierigheid of angst. Wanneer je een onbekend gevoel een naam geeft, wordt die naam van belang. Als je in een museum iets onbekends ziet liggen noem je het een ‘ding’. Op moment dat je weet wat het is heeft het een naam. Het is niet langer een ding maar iets van betekenis. Zo is het ook met emoties. Als het niet leuk is of niet fijn dan is het dus wat anders. Op moment dat ‘niet fijn’ ineens ‘afkeer’  heet of  ‘gehaast’ dan het je het ineens veel concreter. Het wordt iets van betekenis.

Emoties en gevoelens worden vaak gesproken als zijnde een en dezelfde, en het is gemakkelijk om ze met elkaar te verwarren. Hoewel verwant, is er een verschil tussen emoties en gevoelens, en beiden dienen ons in hun eigen unieke manier.

Verschil emoties en gevoelens belangrijk?

Maar waarom zou jij je bezig houden met het verschil tussen emoties en gevoelens? Omdat de manier waarop jij je gedraagt ​​in deze wereld, het resultaat is van je gevoelens en emoties. Het leren van het verschil tussen emoties en gevoelens kan je niet alleen helpen een beter begrip te hebben van niet alleen jezelf, maar ook van de mensen om je heen.

Emoties geven betekenis aan het leven. Emoties brengen jou de boodschap van ‘de wereld’ om je heen.  Alles wat jij belangrijk vindt in je leven, en de keuzes die je daarin maakt zijn uiteindelijk het resultaat van jouw voorkeuren en afkeuren die het gevolg zijn van de emoties waarmee ze verbonden zijn.

Jouw kijk op het leven is een emotionele kijk. In die emotionele kijk geef je waarden aan jouw ervaringen, jouw missie op deze planeet en jouw relatie met alle andere ‘dingen’ die er op die planeet zijn. Emoties zijn een abstracte, metafysische gemoedstoestand, het zijn essentiële indrukken van de wereld en jouw relatie met die wereld. Emoties bepalen jouw houding en opzichte van de realiteit en geef jouw sturing voor alles wat mooi is in dit leven.

Naast deze emotionele kijk zijn emoties ook verbonden met jouw biologische systemen, en zijn ze ontworpen om je te waarschuwen voor gevaar, of om je aandacht te vestigen op iets aangenamer. Als je geen emoties bezat, zou je achteloos op een krokodil afstappen in de Australische outback. Wanneer je uitgehongerd zou zijn, zou je niet de motivatie hebben die nodig is om in een ​​boom te klimmen en het fruit te plukken.

 

Fysieke bescherming door emoties.

Om een voorbeeld hiervan te schetsen, laten we dan even terugkeren naar onze ontmoeting met die krokodil op de Australische outback:

  1. Waarneming. Je moet je allereerst bewust zijn van de aanwezigheid van iets. Jouw perceptie van de aanwezigheid van de krokodil is door emoties gestuurde stimuli.
  2. Fysieke veranderingen. Je bewust zijn leidt tot een aantal fysieke veranderingen. Deze veranderingen zijn een vorm van instinctieve signalen. In dit specifieke voorbeeld is het vechten of vluchten. Adrenaline begint door je aderen te stromen, je hartslag en je ademhaling gaat sneller, je spieren spannen zich, je lichaam is klaar voor actie.
  3. Beoordelen. Je moet vervolgens de situatie razendsnel beoordelen om je lijf veilig te stellen. Alle zintuiglijke informatie die je op dat moment verzameld tesamen met alles wat je op dat moment aan kennis, ervaring en vaardigheden tot  je beschikking hebt komen bij elkaar om daaruit een beslissing te maken; vlucht je of blijf je staan en ga je het gevecht aan.
  4. Aktie. Je hebt nu je beslissing genomen en die voer je uit.

Verandering van de context, verandering van je emoties.

Stel je opnieuw hetzelfde scenario voor. Dezelfde krokodil. Alleen nu ben je in de dierentuin en er zitten van die dikke stalen tralies en een gracht tussen jou en die krokodil.
De beleving kan nu variëren van nieuwsgierigheid to waardering of bewondering van de pracht van het dier. De kans is aanzienlijk dat angst op dat moment geen deel uitmaakt van je beleving. In je waarneming zitten nu ook de tralies, je hebt zelfs gezien dat ze dik zijn en van staal, en deze waarneming zorgt voor het bewustzijn van afscheiding en het emotionele idee van veiligheid.

 

 

Bescherming van je zelf(bewustzijn)

Om dit voorbeeld wat te illusreren; laten we even voorstellen dat je in het jasje van je partner een liefdesverklaring hebt gevonden die een collega van kantoor aan hem of haar schreef.

  1. Waarneming.  Wanneer je de brief leest realiseer je je dat dit wel eens eens een situatie kan worden die je leven op zijn kop zet. Jouw perceptie van deze  ‘liefdesbrief’ aan je partner is een door emoties gestuurde stimuli.
  2. Fysieke veranderingen. Je voel dat je lichaam onmiddellijk reageert signalen. Adrenaline begint door je aderen te stromen, je hartslag en je ademhaling gaat sneller, je spieren spannen zich. Je begin te zweten en je maag draait. Misschien moet je wel spuwen.
  3. Beoordelen. Je moet vervolgens de situatie beoordelen om je lijf veilig te stellen. Je begint cognitief alle zintuiglijke informatie die je op dat moment hebt en alle kennis die van toepassing is voor dit moment op een rij te zetten. Je wordt boos over het bedriegen.  Gebaseerd op jouw persoonlijke overtuigingen, levensvisie en de waarde die je toekent aan het bedrog maak je een beslissing op welke manier je met deze situatie omgaat.
  4. Aktie. Je hebt nu je beslissing genomen en die voer je uit.

 
Verandering van de context, verandering van de emotie

Stel je nu voor dat je ontdekt dat de brief aan jouw partner is gegeven door die collega die de brief vond in de jas van diens partner. Heb je hem of moet je het nog een keer lezen? ;-) Jouw interpretatie van de brief verandert nu meteen. Boosheid verandert in opluchting.

Ons zelf(bewustzijn)  is fysiek en tegelijkertijd ook mentaal. Beide bovenstaande voorbeelden geven aan hoe emoties als een trigger werken in onze drive te overleven. Daarnaast legt het tweede voorbeeld nog een veel belangrijker punt bloot.

Je bent je bewust van je mentale identiteit in de vorm van ingebakken overtuigingen waarmee je jezelf identificeert. Het is dit cluster van ideeën over jezelf dat zo belangrijk voor je is. Het is het ‘wie ben ik’ in deze wereld dat je tegen iedere prijs wilt beschermen.

 

Tenslotte: emoties zijn intens, maar tijdelijk.  Emoties lang te laten duren zou veel te zwaar voor je lichaam! Da zou leiden to constante stress en uiteindelijk tot een aantal zeer ernstige lichamelijke en geestelijke kwalen.

Wat zijn gevoelens?

Als de waarnemingen in je wereld emoties opwekken in jou, beginnen die zich in het onderbewuste op te stapelen. Dit is vooral zo wanneer soortgelijke gebeurtenissen herhaaldelijk worden ervaren. Uiteindelijk vormen ze een emotionele conclusie over het leven, hoe het leven, en nog belangrijker, hoe je fysiek en mentaal te overleven in een wereld van chaos. Wanneer dit gebeurt is een gevoel is geboren. Op deze manier emoties dienen als een soort van “gevoelsfabriek”.

Wanneer je eenmaal gevoelens hebt ontwikkelt, koppelen die vaak terug via emoties zodat jij uiteindelijk het juiste gedrag vertoond in crisissituaties en de kans op overleven geoptimaliseerd wordt.

Ok. Nog een voorbeeld; Stel je voor dat een professionele slangenhouder je de mogelijkheid geeft om een ​​slang vast te houden. Je kunt de “vreugde”, van het aanraken van de slang te voorstellen, omdat je echt de ervaring van het vasthouden van de slang en de sensatie wilt voelen die daarbij hoort.
Echter, je hebt moeite met bewegen voorbij de “angst”, van de potentiële bijt.

Jouw oplossing? Je benadert de situatie met grote voorzichtigheid.  Voorzichtigheid is een duurzaam gevoel dat de balans tussen twee tijdelijke, emoties. Namelijk die van “angst” en “vreugde”.

Gevoelens zijn producten van emoties. Terwijl emoties intens zijn en korte termijn, zijn gevoelens stabiel en duurzaam in tijd.

 

De verschillen van emoties en gevoelens in een notendop:

 

 photo Blog_zpsc92f7c30.png

Meer lezen over de verschillen tussen emoties en gevoelens?  Gevoelens en emoties worden in onze taal door elkaar gebruikt. Gevoelens en emoties zijn functioneel en nuttig.  Gevoelens spelen de belangrijkste rol bij het nemen van beslissingen.

Geen tips meer missen? Schrijf je in voor de ‘GOAL inspirator’ voor maandelijks handige tips op vlak van leidinggeven, klantgerichtheid, verkoop, productiviteit en teambuilding.

Inschrijven? Dat kan hier!   Vergeet ons niet te ‘liken’ direct onder dit artikel!

Leave a comment

10 manieren om winkel omzet te verhogen

Hoe haal je meer resultaten uit je winkel. Hoe verhoog je je winkelomzet. Hoe houd je méér over. Daar gaat deze blog over.

Het leuke van je winkelomzet verhogen is dat het niet altijd veel energie kost om dit te bereiken. Je hoeft er je winkel niet voor te verbouwen en geen andere mensen voor aan te nemen. Je moet alleen mogelijkheden creëren èn benutten. Maar er moeten misschien wel een paar zaken anders!

 

1.       Houdt de zaag scherp
Allereerst jezelf. Retail is topsport. Zorg voor een paar gemakkelijke, comfortabele schoenen. Eet gezond, lunch niet te zwaar en zorg dat je uitgerust kunt beginnen. Op die manier heb je maximale energie voor je, vaak lange, dagen in de winkel. Maak plezier met elkaar èn met de klant. Hou van je werk en van je vrije tijd. Het houdt je gezond, opgewekt en leidt alleen al tot meer verkoop!

2.       Extra bijverkoop
Shell doet het. En met succes. Er gaan heel wat doosjes snacks extra over de counter. Het kan bij jou ook. Of het nu snacks zijn, spelletjes, accessoires of reparatieverzekeringen. Geef de consument iets om over na te denken terwijl jij de kassa afslaat. Het is de wet van de getallen. Een aantal zeggen nee, een aantal zeggen ja en zorgen voor extra omzet en dus meer geld in je kassa.

3.      Gebruik Social Media
Zorg dat je een strategie hebt voor het gebruik van Social Media. Twitter, Facebook, Youtube en een Blog zijn uitstekende middelen om, met weinig extra kosten, jouw winkel onder de aandacht te brengen. Zorg dat je een Social Media expert vindt die samen met jou een gestructreerd plan kan opzetten. Zo af en toe wat heeft geen enkele zin. Wanneer je het goed aanpakt garandeer ik je meer omzet!

4.       Gebruik de Media voor Free Publicity
Als er ook maar iets noemenswaardig gebeurd in je winkel, je straat, met je producten, met jou of met één van je teamleaden, stuur een persbericht naar de media. Voor je het weet heb je een mooi stuk free-publicity in het Stadsblad staan. Zorg dat je betrokken bent bij activiteiten in je buurt, dorp of stadsdeel. Misschien kun je zelf een bijeenkomst organiseren in je winkel?  Met wat creativiteit bedenk je zo een promotie-event waarmee je jouw winkel kunt laten bruisen!

5.       Hou je hardlopers in de gaten
Hou de hardlopers onder je producten in de gaten en doe dat pro-actief. Wacht niet tot ze uitverkocht zijn voor je bijbesteld. Op die manier verlies je geld. Geef jezelf genoeg tijd om nieuwe voorraad binnen te hebben voor de hardlopers allemaal verkocht zijn.

6.       Houdt de slow-movers in de gaten
Producten die niet lopen houden je schappen bezet. Weg met die handel! Maak er een leuke aanbieding van en zorg dat ze je winkel uitzijn voordat het stof zich erop vastzet. Winkeldochters brengen het beeld van je totale winkel naar beneden en maken jouw zaak stoffig!

7.      Train je team
Train je team op productkennis, verkoopvaardigheden en ‘branding’ van jouw kennis. Wanneer jij de enige bent die in je winkel werkt, weet je wat je doet of niet doet. Maar als je een team hebt van 10, 20 of 100 medewerkers, dan mòet je hen trainen om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Organiseer product training, bepaal de ‘branding’ van je winkel; wie willen jullie zijn? Hoe wil je dat klanten jouw winkel ervaren en de mensen die er werken? Zorg ervoor dat je commentaar op het internet en social media opvolgt. Zonder een sterk team laat je verkoop liggen!

8.      Breng je zaak op spanning
Maak gebruik van de cross-selling strategieën en impuls aankoop kansen. Gebruik verlichting optimaal en bedenk creatieve displays om je klanten te verrassen. Je kunt video’s tonen in je winkel, en op je facebook pagina. Een mooie winkel die verrast, zorgt altijd voor extra aankopen.

9.      Maak ècht contact met de klant
Persoonlijke aandacht is de sleutel tot meer verkoop. Luister ècht naar je klant en probeer zijn behoeftes en wensen te begrijpen. Vertel dan over hoe jouw producten hem of haar kunnen helpen. Laat de klant merken dat je diens klandizie waardeert. Biedt diensten of service aan die een meerwaarde hebben voor de producten die je verkoopt. Zo onderscheidt je je van concurrent en webshop. Zorg ervoor dat je van iedere klant zijn/haar e-mail adres krijgt zodat je hem of haar op de hoogte kunt houden van nieuwe producten, diensten en bijzondere aanbiedingen via je nieuwsbrief.

10.   Houdt grip op de boekhouding
Het is misschien voor de hand liggend, maar als ondernemers hebben we het meestal niet zo op boekhouden. De kassa moet kloppen, de bonnetjes compleet en de boekhouder doet de rest. Zorg ervoor dat je je kengetallen kent zodat je weet waar je staat met je zaak. Wat wordt waaraan uitgegeven, hoe is je cashflow, wat heb je aan inventaris. Het eerste verdiend is dàt wat je niet hoeft uit te geven!

11.      Ken uzelve!
Een eigen zaak is meer dan een baan creëren voor jezelf. Jouw rol nu is verkoop, marketing, financiën, administratie, personeelsmanagement, enz. Daar waar je niet goed in bent, minder tijd aan besteedt, misschien zelfs verwaarloosd, daar ligt je grootste kans op groei en verbetering. Wees eerlijk naar jezelf en zorg dat je een specialist inhuurt voor waar je hulp bij nodig hebt!

Met wat oefening kan ook jij van kijkers kopers maken.  Dat kan op een vriendelijke, klantgerichte manier en zònder koopdruk. Verkopen is (weer) een vak geworden en vraagt om oefening van verkoopvaardigheden en constante aandacht.

Geen tips meer missen? Schrijf je in voor de ‘GOAL inspirator‘ voor maandelijks handige tips op vlak van leidinggeven, klantgerichtheid, verkoop, productiviteit en teambuilding.

Waardeer je ons werk? ‘Like‘ ons op Facebook direct onder dit artikel!

Leave a comment

7 Tips om je team door een lastige periode te leiden.

Tips om je team door een lastige periode te leiden.

Je mensen zijn niet gemotiveerd. Er heerst een sfeer van ‘Boeien…’  Als dit zo is heb je het spel al verloren voordat het begonnen is!  Je kunt natuurlijk je team de schuld geven. Hen straffen zelfs omdat ze niet gemotiveerd zijn. Dit is een nog gevaarlijker vorm van zelf-sabotage die je nog verder van huis brengt. Je kunt ook de verantwoordelijkheid nemen om je mensen te betrekken en hun motivatiemotor te laten snorren!

Een team ontstaat niet zomaar. Daar moet wel wat voor gebeuren. In bijgaande video zie je enkele fragmenten uit de film ‘Remember the Titans’ waarin het vormen van een team prachtig is weergegeven.

Het moet NU gebeuren!

Een lastige periode overbruggen, een groot project waar je lang van gedroomd hebt, een grote opdracht, die belangrijke klant die je bedrijf op het volgende niveau zou kunnen helpen. Voor je mensen lijkt het soms mission impossible. Alles had gisteren al klaar moeten zijn, vele eindeloze vergaderingen, op de gang even een boterham kaas wegwerken en verder alleen maar buffelen…
Jij bent van binnenuit gemotiveerd. Het is tenslotte jouw bedrijf. Maar hoe kun je je team  motiveren? De volgende tips kunnen je helpen.

1.        Laat hen het uiteindelijk doel zien.
Jouw medewerkers zien het bedrijf anders als hoe jij dat doet. Zorg ervoor dat zij realiseren dat het niet alleen het bedrijf is dat profiteert van dit project. Je zult ook duidelijk moeten maken wat het hen oplevert. Zorgt het voor meer zekerheid? Zet het jouw bedrijf op de kaart? Zit er een bonus aan voor iedereen? Wanneer zij weten wat het hun oplevert zullen ze waarschijnlijk met meer elan aan de slag gaan voor je.

2.        Maak een reëele planning
Slecht projectmanagement en het ontbreken van een realistische planning zijn gebruikelijke reden waarom een project een ‘mission impossible’ wordt. Houdt je project beheersbaar door een reële planning. Houdt rekening met Murphy. Hoe kun je fouten voorkomen en wat is plan B. Houdt voeling met het team door wekelijks of misschien wel dagelijks het plan te checken met de werkelijkheid.

3.        Vier de kleine overwinningen
Zo’n ‘mission impossible’ project kan dreigen te gaan lijken om een maandenlange slag in de loopgraven. Dit brengt motivatie en energie omlaag. Een openlijke klap op de schouder is niet duur en in sommige gevallen soms effectiever dan een zak geld. Een lekkernij in de kantine kan wonderen doen of trakteer een keer iedereen voor lunch als de zaken lekker lopen.

Wanneer een project bijzonder moeilijk of belangrijk is, beloof je team , vooral wanneer ze het binnen de gestelde deadline en budget voor elkaar krijgen, een knalfuif.  Bij grotere projecten pakt u wat groter uit; een lang weekend naar de Ardennen, een teambuilding met overnachting, etc. Geeft hun iets om naar uit te kijken, zorg voor uitzicht, een licht aan het eind van de tunnel waarvan zij weten dat het niet een nieuwe aanstormende trein is.

4.        Ga mee de loopgraven in
Niets demotiveert een team zo als een leider die praat maar niet doet. Het werk van de leider is niet altijd zichtbaar voor de medewerkers. Zorg ervoor dat zij weten dat jij je inzet om het project een stap verder te brengen. Zorg ervoor dat zij realiseren dat je net zo hard werkt als hen, of zelfs nog harder, om het project tot een succes te maken. Soms kan dat zelfs betekenen de mouwen opstropen en zelf op crusiale momenten je team terzijde staan.

5.        Geef ze wat ze nodig hebben.
Hoe druk je het zelf ook hebt, houdt de vinger aan de pols bij je team. Zorg ervoor dat ze krijgen wat ze nodig hebben om vooruit te komen met hun project. Of dat nu hulp is van anderen, van technologie of duidelijkheid van jou. Helaas zijn het vaak controle-freak ondernemers die de bottleneck zijn voor de voortgang van een project.

6.        Intrinsiek vs Extrinsiek
Het is je vast opgevallen dan veel van de motivatie tips die hier worden beschreven extrinsiek zijn. De beloningen zijn gebaseerd op voldoening halen uit het bereiken van resultaten en het krijgen van erkenning ervoor. Die voldoening is weer een intrinsieke motivator.

Je weet dat een wortel voorhouden in de vorm van een bonus, opslag en promotie wonderen kan doen verrichten bij mensen. Maar dit zijn individuele beloningen. Geen team beloningen.
Intrinsieke beloningen kunnen aan daarentegen binnen een team als krachtige motivatoren werken.  Zelfs wanneer iemand vastbesloten is de Most Valueable Player te zijn binnen je team, zijn of haar inspanningen zorgen ervoor dat de totale teamprestatie beter word. Michael Jorden zei echter, There is NO I in TEAM, but here is an I in WIN”. Wanneer je wint heeft daar je hele team voordeel van.

7.        Jouw tip voor team-motivatie
De echte test of je team-motivatie heeft gewerkt, is te zien in de resultaten.  De 7e tip moet dan ook van jou komen! Schrijf in het reactie veld hieronder wat  jij gedaan hebt, extrensiek of intrensiek, om je team te motiveren.

Of wat heeft iemand gedaan wat niet motiveerden maar zelfs het  tegenovergestelde bereikte? Ben benieuwd!

Geen tips missen? Zorg dat je je inschrijft voor de ‘GOAL Inspirator’

Een gemotiveerd team presteert beter. Hoe houdt jij je medewerkers gemotiveerd? Een belangrijke waarde voor een team is vertrouwen. Hier 10 tips voor vertrouwen binnen een team.  Als manager moet je duidelijkheid geven. Goede feedback zorgt al voor teambuilding.

Leuk artikel? Like ons hieronder op onze facebook pagina! Bedankt! :-)

Leave a comment

Contactgegevens

Kanaalweg 33-35
2903 LR
Capelle aan den IJssel
Telefoon: 010 - 71 444 55
NL BE LU

Contact pagina
Live chat