9 guerrilla-tactieken voor netwerken

Stel jezelf voor in een grote conferentiezaal met honderden carrièremakers, met allemaal een naamkaartje. Een aantal van hen blijven om de sta-tafels hangen zodat de zoute stengels en pinda’s binnen hun bereik zijn, anderen lopen wat rond of kijken uit naar de ober om zich nog even met wat biertjes wat moed in te drinken. Het is jouw taak nu om in de volgende anderhalf uur een positieve eerste indruk te maken op zoveel mogelijk mensen. Misschien vind je zelfs wel die nieuwe baan?

Voel je de spanning al?

9 guerrilla tips voor netwerken

9 guerrilla tips voor netwerken | Foto: iStock | GettyImages

Netwerken is de kunst van het bouwen van professionele relaties. Slechts weinigen onder ons zijn natuurtalenten. Toch zijn er vele goede redenen te bedenken om te gaan netwerken: je klantenkring uitbreiden, een zakelijke samenwerking opzetten, een betere baan vinden of betere medewerkers vinden. Hoe meer mensen je ontmoet, hoe groter je netwerk en hoe groter de kans om de beste klant, partner, werkgever of medewerker te vinden.

Maar nu de praktijk. In dit soort situaties voelen velen van ons zichzelf introvert. Alsof we weer voor de eerste keer naar de middelbare school gaan. Hoe doe je dat nu, dat netwerken?

In deze blog 9 tips om jouw aversie tegen netwerken om te buigen.

1.  Een opvallend visitekaartje
Is er iets saaier dan een visitekaartje? Ondanks de vele digitale manieren om te connecten, is een visitekaartje nog altijd waardevol gezelschap voor een kennismaking op een netwerkevent. Je slaat ze misschien niet meer in je Rolodex, maar dat kaartje maakt het toch handig die ander te vinden op LinkedIn of Facebook. Dat kaartje geeft je meteen ook een mogelijkheid je te onderscheiden. Want moet het wel per sé een kaartje zijn waar je je gegevens mee uitwisselt? Wanneer creativiteit één van je talenten is, begint het waarschijnlijk nu al te bruisen bij je. Mocht je creativiteit nog niet gaan stromen dan kun je hier eens kijken naar inspiratie.
En o ja, wanneer je naar die baan zoekt, laat je witte achterkant niet onbenut. Zet er een mini-CV op!

2. Word vrijwilliger
In de tijd dat ik in de horeca werkte, had ik meer plezier achter de bar dan de mensen voor de bar. Ik was bezig en iedereen wilde met me praten. Dat kun je ook regelen op een netwerkevent. Waarom meld je jezelf niet aan als vrijwilliger op dat grote event dat binnenkort plaats vindt?  Denk daar eens over! Er is altijd wel iets te doen. Er moeten tafels geplaatst worden, naambordjes uitgedeeld, mensen worden geregistreerd, er zijn sprekers die geassisteerd moeten worden, bardiensten te draaien, enz.
Wanneer je bijvoorbeeld achter de registratiedesk staat, heb je vele tientallen mini-gesprekjes met de deelnemers. Noteer de namen van de mensen waar je wel wat langer mee had willen spreken en volg deze gesprekjes op door een e-mail of via LinkedIn. Uiteraard kom je zo ook in contact met de organisatoren van dit event. Vraag over de organisatie en wat zij professioneel verder doen. Het levert je veel informatie op die je direct of op langere termijn van nut zal zijn.

3. Wees een vroege vogel
Wanneer netwerken niet je ding is en je je maar ongelukkig voelt wanneer je ‘gescand’ wordt, of je juist als nummer voelt in de menigte, is het een goede tip om op tijd te komen. Wanneer je vroeg bent, zijn er weinig mensen. Zij zullen dan vrijwel allemaal open staan voor verbinding en je zult zien dat je snel een leuk gesprek hebt. Daarnaast bevind je je dan in de luxesituatie dat jij degene bent waarmee ze hun eerste gesprekje hebben. Ze zullen jou dus veel beter herinneren dan nummer zoveel wanneer hun binnenzak uitpuilt van de visitekaartjes. Waarschijnlijk zijn voor jou die eerste gesprekken zo waardevol, dat je het niet eens nodig vindt om tot het einde te blijven!

4.  Kies een getal onder de 100
Vroeg erbij zijn is altijd een goed idee. Maar wat als desondanks je het nog altijd spannend vind om met jezelf te lopen leuren bij volslagen vreemden. Nu ben je misschien wel die geweldige creatieve denker, die harde werker, die humorvolle verkoper, echter, niemand zal daar achter komen wanneer je je mond niet open doet! Daarom deze tip: kies een nummer. Neem jezelf voor om met een x-aantal mensen te spreken. Maakt niet uit wat er gebeurt, dit aantal gaat het minimaal worden.
Wanneer je met jezelf afspreekt om met minstens 15 mensen te spreken gedurende een netwerkevent, doe dat dan ook. Wanneer je jezelf al niet kunt vertrouwen, wie dan nog wel? Beloon jezelf met iets lekkers onderweg naar huis als beloning. Wanneer je met een collega naar dit event bent gegaan kun je er een wedstrijdje van maken. Degene met de minste kaartjes betaalt het etentje! Jezelf een doel geven, is jezelf iets geven om naar toe te werken. En wanneer je dat doel bereikt hebt, mag je huiswaarts!

5.  Organiseer zelf een event
Nu lijkt het misschien een raar idee om een netwerkevent te organiseren als je er eigenlijk zelf niet zo goed in bent, maar hoor dit even aan. Het grootste probleem bij netwerkevents is: waar ligt de macht. Wie heeft het werk, wie zoekt er naar, Wie heeft de opdracht te vergeven, wie heeft hem nodig.
Eén van de makkelijkste manieren om jezelf meer macht te geven, is zelf het event te organiseren. In plaats van dat jij achter iedereen aan moet zeulen, zullen mensen nu een reden hebben om jou te benaderen.
Natuurlijk is het organiseren van een event nu ook weer niet zo eenvoudig als met iemand connecten op LinkedIn. Maar wanneer je even nadenkt, heb je vast een vriend die iemand kent die een bar of een restaurant heeft, of toegang heeft toe een andere locatie die geschikt is. Wanneer je er nu ook nog in slaagt om een interessante spreker aan te trekken, dan zullen er ook deelnemers komen. Sommige zullen dat spreken gratis doen, zeker wanneer je de gelegenheid biedt om daarna hun boeken, dvd’s of webinars te verkopen.

6.  Wees geïnteresseerd, niet interessant
Netwerkbijeenkomsten kunnen taai zijn voor introverte mensen. We zijn nu niet allemaal verkopers. Toch is het een misverstand dat netwerken alleen maar gaat over jezelf verkopen. Netwerken gaat veel meer over het bouwen van relaties, en minder over het doen van de deal. Een belangrijk element van netwerken is oprechte interesse in de ander. En dat is nou precies waar een introvert goed in is! Wanneer je van nature al goed bent in het observeren van mensen, je goed kunt inleven en empatisch bent, dan ben je geheid een goed luisteraar. Gebruik dat talent van je. Wanneer je in gesprek raakt, gooi er dan niet die meteen die killerspeech in waaraan je zo hard gewerkt hebt. Vraag! Vraag aan de ander waarom hij naar dit evenement is gekomen. En voordat je het daarna meteen weer over jezelf gaat hebben, vraag nog wat verder door. Vraag hoe zij in dat vak verzeild zijn geraakt, wat hun drive is om nu juist dit te doen, wat ze er zo geweldig aan vinden en misschien ook wel wat niet. Wanneer je voelt dat er een klik is, vraag over hun families, hun persoonlijk leven. Zo maak je werkelijk verbinding. Communicatie is wederkerig. Wanneer je contact hebt en verbinding, wordt het veel makkelijker om over jouzelf en jouw ideeën te spreken. Zij zullen geïnteresseerd zijn in jou, omdat jij het in hen was.

7.  Zorg voor follow-up
Welk netwerkboek of welke cursus je ook raadpleegt, je hoort steeds hetzelfde: wanneer je niet opvolgt, zul je mislukken. De goeroe’s zeggen zelfs dat je die opvolging binnen 48 uur moet doen. Maar wat als je daar nu helemaal geen zin in hebt. Wat nu als je dat geleur met jezelf helemaal niet ziet zitten.
De beste manier om het jezelf makkelijk te maken is het zo persoonlijk maken als mogelijk. Wanneer je goed geluisterd weet je veel van je contacten. Robert is gek op snelle auto’s en kijkt uit naar de nieuwe Tesla, Maaike kijkt uit naar een nieuwe juridische baan waarin ze veel zelfstandigheid heeft, Henri kijkt uit naar de nieuwe iPhone-update waar hij al een app voor aan het ontwikkelen is. Uiteraard heb je deze wetenswaardigheden achterop het kaartje genoteerd of toegevoegd aan het notes-veld op de LinkedInpagina.
Wanneer je werk wilt maken van netwerken, stuur dan geen standaard e-mail. Zoek iets online wat nuttig is voor hen. Misschien een artikel over de nieuwe Tesla, een advertentie voor een juridische positie of een lijst van de 20 nieuwste apps op vlak van X. Je zult merken dat je minder last hebt van het gevoel een verkoper te zijn en dat er vaak een leuke reply komt. Wanneer dat antwoord er inderdaad is, nodig je ze uit voor een kop koffie.

8.  Gebruik social als opstap naar echt contact
LinkedIn is een geweldige plek om contacten te verzamelen. Maar het is wat minder goed om er echt mee aan relaties te werken. Daarvoor heb je persoonlijk contact nodig. Begin in jouw LinkedIn-netwerk te zoeken naar mensen die al in de functie werken die jij ambieert. Zij kunnen een goed 2e- of 3e-lijns contact zijn voor de mensen die jij probeert te bereiken. Zodra je met hen gelinkt bent, kun je een vriendelijk, niet pusherig berichtje sturen en vragen hoe zij uiteindelijk in deze functie terecht zijn gekomen. Wat is hun ervaring? Wat is er leuk en minder leuk aan? Welk advies hebben ze voor mensen die dit ook willen gaan doen?
Wanneer je in de buurt woont, kun je eens een kop koffie drinken en wat meer uitwisselen. Vraag aan het einde van je ontmoeting of ze wellicht mensen kennen die jou kunnen helpen met je ambitie. Neem voor de zekerheid een cv mee. Vraag hen om je een seintje te geven mochten ze zo’n vacature weten.

9.  Go viral!
Wanneer je op zoek bent naar een baan, laat dat dan de wereld weten. Onder andere Facebook is een plek die je niet mag overslaan. Ook al irriteer je je misschien aan de vele onzinnige berichten daar, het is tegelijk ook een plek waar je vele vrienden, kennissen en wat verdere familieleden kunt laten weten dat jij op zoek bent naar wat anders. En wat dan anders dan wel is, laat je heb natuurlijk weten. Wees zo specifiek mogelijk. Dus niet: ‘ik wil in de horeca werken’, maar wel: ‘ik wil in de keuken werken van een vegetarisch restaurant’. Specifieke woorden geven specifieke beelden en een krachtere boodschap aan je vrienden om door te geven aan de mensen die zij kennen.
Deze strategie kan ook werken als je een nieuw bedrijf start. In de regel willen mensen graag helpen. En mocht er iemand zijn die je om deze reden ‘unfriend’, had je sowieso niet verbonden hoeven zijn.

Netwerken is net werken, maar wanneer je het slim aanpakt is het effectiever en efficënter en leidt het tot nieuwe duurzame relaties en nieuwe mogelijkheden.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkedin
Contact us
Leave a comment

7 tips voor effectief vergaderen

Er wordt wat af vergaderd. Dat kan veel effectiever, veel minder en vooral veel korter. Te vaak zitten er vergaderkamers vol met slecht voorbereide deelnemers die zichzelf allemaal hetzelfde afvragen: wat doe ik hier in hemelsnaam?

Vergaderingen vragen om tijd. Veel tijd. 8 mensen die een uur vergaderen kosten immers een hele werkdag. Veel medewerkers ervaren een vergadering als verspilde tijd. Wanneer je de productiviteit van je bedrijf wenst te verhogen is mijn advies eerst eens de vergadercultuur van je ondernemen onder de loep te nemen.

7 Tips voor Effectief Vergaderen

7 Tips voor Effectief Vergaderen

Tegelijkertijd zijn er manieren om de vergaderingen effectiever en efficiënter te doen verlopen, zodat het de deelnemer energie en enthousiasme geeft. Ik geef je 7 tips:

1.  Overweeg wie je laat deelnemen
Wanneer je een vergadering belegt, neem dan ook even de tijd om na te denken wie daar nu werkelijk bij aanwezig moeten zijn. Wanneer je een verandering hebt aangekondigd, nodig dan de mensen uit die bij de gespreksonderwerpen betrokken zijn of erdoor geraakt worden. Wanneer je een probleem hebt, nodig dan de mensen uit die kunnen bijdragen aan het bedenken en uitwerken van een oplossing. Wanneer mensen ervaren dat de besproken onderwerpen niet relevant en actueel zijn voor hen, of wanneer het hen aan kennis of vaardigheden ontbreekt om aan de oplossing bij te dragen, dan zullen ze hun aanwezigheid bij zo’n vergadering als tijdsverspilling ervaren.

2.  Maak je doelstelling helder
Een vergadering moet een bepaald onderwerp hebben en bepaalde doelstellingen. Voordat je iedereen een uitnodiging verstuurd dien je voor jezelf helder te hebben wat je wilt bereiken. Wil je mensen alleen op de hoogte brengen van veranderingen in de bedrijfsvoering of de marketingstrategie? Wil je meer informatie over een bepaald probleem waar de organisatie mee worstelt? Of moet er op een bepaald vlak een knoop doorgehakt worden? De ervaring leert dat ‘vage’ vergaderingen, waarin alleen bijvoorbeeld de ‘stand van zaken’ besproken wordt, zelden als nuttig en productief gezien worden.

3.  Houd je aan je tijdskader
Maak een agenda waarin alle punten genoemd worden die je in de vergadering wilt bespreken. Zet aan de zijkant het aantal minuten dat je per item nodig denkt te hebben en mail deze agenda vooraf aan alle deelnemers. Wanneer de vergadering begint kun je deze agenda op een beamer, tv-scherm of flip-over zetten zodat iedereen het kan zien. Dat helpt om de deelnemers gefocust te houden.

4.  Begin op tijd, eindig op tijd
Wanneer jij de verantwoording draagt voor het organiseren van vergaderingen of werkoverleg en je hebt de reputatie om op tijd te beginnen en ook weer te eindigen, dan heeft dat effect. Je zult merken dat mensen moeite zullen doen op tijd te komen en te participeren. De deelnemers van je vergaderingen zullen waarderen dat jij begrijpt dat hun tijd kostbaar is. Daarom een goede raad: maak je vergaderingen nooit langer dan een uur. De ervaring leert dat een uur de maximale tijd is om werkelijk betrokken te blijven.

5.  Houd niemand vast
Niets doet het energieniveau van een vergadering sneller ineenzakken dan iemand die langer aan het woord is dan hij of zij verdient. Wanneer je merkt dat iemand het monopolie dreigt te krijgen in een vergadering dien je hem tot de orde te roepen. Dat kan met respect en kort: ‘Peter, ik waardeer je bijdrage en tegelijk wil ik de voorgang bewaken. We hebben ook de input van anderen nodig voordat we tot een beslissing kunnen komen.’ Dit kun je gewoon plenair in de vergadering benoemen. Dat helpt ook de anderen om kort en krachtig te blijven. Je maakt het jezelf zo veel makkelijker wanneer je deze regels vanaf het begin hanteert. Het zal de vergadercultuur van je team gaan bepalen.

6.  Mobiel de deur uit
Ban mobiele telefoons en tablets. Mensen die hun devices meebrengen zijn niet gefocussed op de vergadering. Ze gaan hun mail checken, nog even een tweet versturen, wat surfen op internet of gewoon wat zitten spelen met hun gadget. Dat betekent dat ze minder meekrijgen, geen input leveren, belangrijke zaken aan hun voorbijgaan en de vergadering dus enorm aan rendement inboet. Telefoons uit, en in de tas. Aandacht voor het onderwerp, respect voor elkaar.

7.  Volg je vergadering op
Het is gebruikelijk dat wanneer er afspraken gemaakt worden in een vergadering die door verschillende mensen anders wordt begrepen en geïnterpreteerd. Om dat risico in te dammen is het verstandig een verslag te versturen. Highlight de punten die al bereikt zijn, binnen de 24 uur na de vergadering. Geef bij de actiepunten aan wie ervoor verantwoordelijk is, weke taken gedelegeerd zijn en wat de deadlines zijn voor deze taken. Alleen op deze manier zorg je ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op wijzen.

Wanneer je deze stappen zet worden vergaderingen effectieve en efficiënte bijeenkomsten.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkedin
Contact us
Leave a comment

Hoe kun je op een goede manier ‘nee’ zeggen: 3 stappen

Veel contacten hebben is een zegen. Het betekent ook dat er vaak een beroep op je gedaan wordt.
“Zullen we een keer koffie drinken?”
“Kom je naar mijn boekpresentatie?”
“Kun je mijn zoon helpen met zijn scriptie?”

Allemaal vragen die vaak leuk zijn om te doen, maar die ook vragen om jouw tijd en aandacht. Tijd en aandacht die je maar één keer geven kunt. Je kunt simpelweg niet alles aanpakken wat jouw kant op komt. Dus dat vraagt vaak om een vriendelijke, maar duidelijke ‘nee’.

Het is een glibberig pad om een balans te vinden tussen de behoeften van andere mensen en die van jezelf. Het blijft lastig om een zowel duidelijke als respectvolle ‘nee’ te geven. Je wilt immers niet de relatie beschadigen, of de ander zich schuldig laten voelen alleen al omdat deze je iets gevraagd heeft.

Hoe kun je op een goede manier 'Nee' zeggen

Een duidelijke ‘nee’ vraagt dan ook om een plan en oefening.

Hier is het plan, in 3 stappen:

Stap 1 voor ‘nee’ zeggen: bereid je voor

Het is een stuk eenvoudiger om ‘nee’ te zeggen tegen een uitnodiging wanneer daar een concrete reden tegenover staat. Dat rechtvaardigt jouw weigering om het verzoek te honoreren. Wanneer je van tevoren al keuzes gemaakt hebt waar je ‘ja’ tegen zegt, heb je automatisch een kompas en een goede reden om ‘nee’ te zeggen tegen dat wat daarvan afwijkt. Wat je gaat helpen hierbij zijn ‘regels’ die je jezelf hebt gegeven om beslissingen over wat je wel of niet gaat doen.

Je zou bijvoorbeeld jezelf een regel kunnen geven om maximaal 2 keer per week ‘s avonds een afspraak te hebben. Die 2 keer wordt dan ingegeven door het feit dat vaker uitgaan je moe, sacherijnig of neerslachtig maakt. Wanneer je een derde verzoek krijgt bedank je vriendelijk en kun je, zonder hakkelend wat te moeten bedenken, vertellen dat je die week niet beschikbaar bent. Zo kun je jezelf regels geven voor maximaal 2 lunchafspraken, 2 lezingen, 1 interview enzovoort, enzovoorts.

Wat je daarnaast kun doen is vaste momenten blokken in je agenda. Zo sport ik ‘s ochtends om 07:00 uur, van half 9 tot half 10 werk ik mijn planning bij en schrijf ik een half uur aan een blog, om 10:00 uur spreek ik met mijn assistent de lopende zaken door. Dat zijn allemaal belangrijke activiteiten die nu (bijna) altijd kunnen doorgaan. Het helpt allemaal om een goede ‘nee’ te kunnen geven.

Tenslotte, wanneer ik wel tijd tot mijn beschikking heb, stel ik mezelf altijd een paar belangrijke vragen: wil ik dit echt doen, of is het iets waarbij ik het gevoel heb dat ik het eigenlijk zou moeten doen? Brengt een ‘ja’ hier mij plezier of iets van betekenis? Zou ik het spijtig vinden wanneer ik dit zou moeten missen? Deze check zorgt ervoor dat is vervolgens met plezier ‘ja’ kan zeggen en me daar niet slecht of gestrest over hoef te voelen. Het leert je ook welke activiteiten jou het meest voldoening opleveren.

Stap 2 voor ‘nee’ zeggen: gewoon ‘nee’ zeggen

Hier onder heb ik 21 strategieën verzameld. Ze komen uit een artikel van Chistine Carter dat heet ‘I am already booked’:

  1. Vaag maar effectief
    ‘Bedankt dat je dat vraagt, maar dat gaat voor mij niet werken.’
  1. Het is niet persoonlijk
    ‘Bedankt dat je dat vraagt, maar ik maak geen afspraken terwijl ik aan mijn boek werk.’
  1. Vraag me wat later
    ‘Dat lijkt me erg leuk, maar ik ben niet beschikbaar tot eind augustus. Vraag je het me dan nog een keer?’
  1. Ik weet een ander voor je
    ‘Ik kan het niet doen, maar ik wed dat Hanny Keizer het wel kan. Ik zal haar eens polsen voor je.’
  1. Blijf het proberen!
    ‘Geen van de genoemde data komen mij uit, maar ik zou graag met je afspreken. Kun je me wat alternatieve data geven?’
  1. Probeer het op het laatste moment nog eens
    ‘Ik kan op dit moment geen gaatje vinden in mijn agenda voor deze maand. Ik zou het graag een keer willen inpassen. Zou je me voordat je dat gaat doen nog eens willen bellen?’
  1. Dankbaar
    ‘Dank je wel voor je enthousiasme en je support. Het spijt me dat ik je nu niet helpen kan.’
  1. Geef hem een kans
    ‘Weet je, ik krijg veel kansen om een dergelijke interview te doen. Laten we ……. een kans geven om je daarbij te helpen.’
  1. 5-minuten-gunst
    ‘Ik kan helaas niet spreken op die bijeenkomst, maar ik wil je wel helpen om het in mijn blog te promoten.’
  1. Gewoon ‘nee’
    ‘Bedankt, ik moet helaas passen.’ (Gewoon zeggen en dan stil zijn.)
  1. Elegant
    ‘Ik waardeer het enorm dat je me vraag, maar ik heb mijn tijd al aan wat anders gecommiteerd.’
  1. Excuus
    ‘Ik zou willen dat ik het kon doen, nu past het echt niet voor mij.’
  1. Iemand anders heeft beslist
    ‘Ik heb mijn partner (collega, compagnon, echtgenoot, etc.) beloofd dat ik geen nieuwe projecten meer aanneem. Ik werk eraan wat meer balans in mijn leven te brengen.’
  1. Je familie gaat voor
    ‘Dank je wel voor de uitnodiging, op die dag heeft mijn zoon een voetbalwedstrijd en ik die wil ik voor geen goud missen.’
  1. Ik weet iemand anders
    ‘Helaas heb ik daar momenteer de tijd niet voor. Ik zal iemand aanbevelen die je daarbij helpen kan.’
  1. Ik ben al geboekt
    ‘Ik waardeer dat je daarbij aan mij dacht, echter heb ik al een reservering staan voor die dag.’
  1. Grenzen stellend
    ‘Ik zal je zeggen wat ik niet en wat ik wel kan doen. Wat ik niet kan doen is … Wat ik wel kan doen is …’
  1. Geen ja, geen nee
    ‘Laat me er even over nadenken, ik kom er bij je op terug.’
  1. Geen antwoord
    ‘..’
    Niet alle verzoeken verdienen een antwoord. Het voelt onbeschoft om een verzoek te negeren, maar er zijn voorbeelden te noemen dat negeren de beste manier is om gezichtsverlies aan beide kanten te voorkomen.
  1. Heel duidelijk
    ‘Onlangs heeft mijn dochter een blessure opgelopen tijdens sport. Ik ben de hele week druk geweest met bezoeken aan de eerste hulp, de specialist, de fysio, enzovoorts, enzovoorts. Ik vertel maar wat er nu speelt in mijn leven, zodat je begrijpt dat ik nu niet kan ingaan op dit soort verzoeken.’
  1. De rek eruit
    ‘Ik zit helemaal vol.’

Dat waren 21 voorbeelden om op een veilige manier ‘nee’ te zeggen en duidelijk te maken dat we niet willen/kunnen ingaan op het verzoek zonder dat de ander het als een persoonlijke afwijzing ervaart. Bedenk: ‘nee’ zeggen tegen iets, is ‘ja’ zeggen tegen jezelf. Je kunt pas voor anderen zorgen, wanneer je eerst voor jezelf zorgt.

Stap 3 voor ‘nee’ zeggen: kijk niet meer om

Wanneer ‘nee’ zeggen voor jou ook een ding is; probeer het toch wel gewoon eens. Op dit moment heeft één op de acht professionals in Nederland burn-outverschijnselen. ‘Nee’ zeggen helpt om wat druk van de ketel te laten en je stress te reduceren.

Veel onderzoeken laten zien dat wanneer we een beslissing nemen waar we later op terug kunnen komen, we veel minder gelukkig zijn met het genomen besluit dan wanneer we beslissen en niet meer omkijken. Wanneer je besluit om ‘nee’ te zeggen, focus je dan op hetgeen waar je op dat moment ‘ja’ tegen zegt. Spijt is een zinloze emotie. En, wanneer je je hebt voorbereid (stap 1), ook totaal onnodig.

Want waar het uiteindelijk om gaat; dat je kunt genieten wat je op dit moment doet, wat dat ook zijn mag. Het is een keuze waar jij ‘ja’ tegen hebt gezegd.

Laat je me weten wat jouw favoriete manier is om ‘nee’ te zeggen?
Dank je wel voor je ‘ja’ tegen het lezen van deze blog!

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkedin
Contact us
Leave a comment

11 uitdagingen voor de leider van vandaag

De veranderingen in de wereld vragen om een ander leiderschap. Globalisering, technische innovatie en snel toenemende verbanden tussen mensen, activiteiten en gebeurtenissen maken dat veranderingen zich in een enorm tempo opvolgen. De mensen vermengen zich over de wereld als nooit tevoren waardoor nieuwe samenwerkingen ontstaan en een grote diversiteit op de werkplek. Bedrijven steken de koppen bij elkaar om nieuwe kansen en markten te onderzoeken. Iedere dag kun je je verbazen over nieuwe technologieën die hele industrieën in een paar maanden op zijn kop kunnen zetten. Dat alles vraagt om leiders met moed, visie en focus. In deze blog schets ik 11 uitdagingen waar een leider vandaag voor staat.

11 uitdagingen voor de leider van vandaag

11 uitdagingen voor de leider van vandaag

1.  Onvoldoende voorbereiding om te leiden
In mijn 20 jaar als trainer krijg ik regelmatig te maken met nieuwe teamleiders of afdelingshoofden die een training leidinggeven aangeboden krijgen van hun werkgever. Zij geven meestal dan al leiding aan dat team. Het is jammer dat deze training niet eerder werd aangeboden. Het is voor hen, als beginnend leider, veel lastiger om daarna dat gedrag aan te passen; Heb je een cursus gehad of zo..’  Daarnaast is de toon al gezet. Maar zelfs een training is niet voldoende. Een organisatie kan al eerder projecten laten leiden door een aspirant teamleider zodat deze zijn vaardigheden kan ontwikkelen. Hierdoor staan ze later sterker en met meer zelfvertrouwen voor hun nieuwe team.

2.  Bredere verantwoordelijkheid
In het verleden waren leiders verantwoordelijk voor hun medewerkers, hun klanten en aandeelhouders. In de nieuwe werkelijkheid moeten zij aan een veel grotere gemeenschap verantwoording afleggen over hun producten en de manier van werken als milieu en gezondheidsconsequenties. Met de komst van Internet en de snelle groei van social media heeft een veel grotere en meer groeperingen enorme macht gekregen. Actie- en milieugroeperingen, investeerdersgroepen, pers, het zijn enkele van de vele nieuwe spelers waarmee zij rekening dienen te houden bij het nemen van beleidsbeslissingen.

3.  Minder vertrouwen op anderen en meer op eigen kracht
Door de snelle veranderingen van de laatste jaren zijn veel managers naar richting gaan zoeken. Veel managers zijn daardoor de wijsheid van anderen gaan preken, maar komen nu te weinig met eigen ideeën. Natuurlijk is er veel kennis online aanwezig en staat het hele internet vol met allerlei wijsheden, maar als leider moet je nu ballen tonen en met eigen ideeën te komen. Volgers willen uiteindelijk innovators, geen imitators. Verzamel dus niet alleen maar bedenk en creëer je eigen ideeën en zorg voor de innovatie die zo hard nodig is.

4.  Te veel beeldscherm en te weinig gezichten
Je kunt de hele wereld zien vanachter een beeldscherm, maar het geeft wel heel veel beperkingen voor een leider. Het is meer dan ooit nodig om je gezicht te laten zien en ‘live’ interactie aan te gaan met je volgers. Er is weliswaar veel informatie beschikbaar vanaf je scherm, maar de beste en meest bruikbare informatie komt toch van het persoonlijke contact.

5.  Het oude timemanagement denken
Uit ieder onderzoek blijkt: Multitasking is een mythe. Dat is nog niet tot iedereen doorgedrongen. Het komt erop neer dat het springen van de ene taak naar de anderen ervoor zorgt dat het tot 40% meer tijd kost om beide taken af te krijgen. En de life-balance guru’s kunnen hun oranje gewaden ook weer in de kast hangen. Het blijkt dat het erom gaat de juiste aantal uren en energie aan de belangrijkste zaken te besteden. Het is dus hoog tijd om je overtuigingen betreft timemanagement tegen het licht te houden. Het focussen op wat op dit moment belangrijk is moet aan de bovenkant van je to-do lijst komen.

6.  De ‘baas’ zijn van je medewerkers
De grootste verandering in leiderschap is misschien wel onze medewerkers niet langer als ondergeschikten te zien. Misschien noemde je jezelf al enige tijd niet de ‘baas’ maar waarschijnlijk was je het wel. De medewerkers krijgen in toenemende mate moeite met deze benaming en waarschijnlijk met een hele goede reden. Medewerkers willen gezien worden als collega’s, teamgenoten en gekend worden in hun bijdrage. Je geeft dus leiding aan een team. Een team dat bestaat uit gelijkwaardige professionals.

7.  Angst voor het onbekende

Een leider moet richting geven. Dat is lastig wanneer we onszelf voor onbekende uitdagingen voelen staan. Kritisch en creatief denken zijn onontbeerlijk voor de leider van morgen. Onzekerheid is een zekerheid geworden. Je vertrouwen kan dus niet langer geheel komen uit zekerheden maar moet komen uit voorspellen, anticiperen en plannen. Met vertrouwen in jezelf het onbekende tegemoet treden en al spelend anticiperen. ‘Onderweg beslissen wat je doet.’ zou Cruijff daarover zeggen. Leiderschap is dus niet alleen de juiste informatie verzamelen om alle consequenties te kunnen overzien, maar ook het nemen van actie wanneer het onverwachte en/of onbekende zich aandoet. Wat onzekerheid is daarbij een gegeven.

8.  Niet werkelijk je waarden leven
Het is geen goed idee om je persoonlijke- en professionele waarden te scheiden. Verschillende waarden nastreven is niet alleen verwarrend, het is ook onjuist. Dat geldt voor het leven off- zowel als online wat allemaal veel transparanter is geworden. Realiseer je dat je continu aan je ‘branding’ werkt! Vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard. Zou jij iemand vertrouwen op het werk wanneer je weet dat hij thuis alles bijeen liegt? En waarom zou je toestaan dat iets onjuist gebeurt op het werk terwijl je weet dat het niet klopt? ‘Walk your talk’ geldt meer dan ooit om als leider geloofwaardig te zijn. Empathie en behoeften (waarden) zijn hot de komende decennia!

9.  De generatiekloof kleiner maken
Nog niet zo heel lang geleden leken leiders geen oog te hebben voor de verschillen tussen de verschillende generaties. Er is een generatiekloof. Maar die zijn nu ook weer niet zo groot dat je er niet effectief meer leiding aan zou kunnen geven. Het is echter belangrijk de verschillen te zien en te onderkennen zodat je elk op hun manier, en via hun communicatiemiddel kunt aanspreken. De gelijkenissen zijn echter veel groter. We willen allemaal tot dat winnende team behoren, betekenisvol werk doen, voldoening halen uit ons werk, enz, enz. Leiders zullen een balans moeten vinden in het begrijpen van die verschillen en tegelijk deze gebruiken om het team bijeen te brengen en te houden met gezamenlijke interesses, waarden en overtuigingen.

10.  Medewerkers betrokkenheid
Een van de grootste mythes bij teamleiders is de overtuiging dat wanneer je de beste mensen hebt ingehuurd je kostje gekocht is. Je teamleden continue betrekken bij het werk is net zo belangrijk. Je moet dus niet zozeer de beste mensen inhuren, maar de mensen die het beste team kunnen maken. Of zoals Cruijff het zei: “Wat heb je nou liever? Eén goed 11-tal of 11 goede 1-tallen?” Talent is een begin, maar het is nooit genoeg. Een goed leider vindt de beste mensen en heeft vervolgens zijn focus om hen betrokken te houden bij de doelstellingen van het team.

11.  Business model innovatie
In 2012 Kodak failliet met 140.000 werknemers. In hetzelfde jaar werd Instagram verkocht voor 1 miljard met 12 mensen in dienst en 30 miljoen klanten. Het is niet langer de technologie waar we ons als leider zorgen over moeten maken. De technologie van Instagram was ook voor Kodak beschikbaar. Maar waarom kwamen zij niet op het idee? Omdat ze vasthielden aan het verouderde business model en niet innoveerden. Er zijn maar weinig business modellen die niet regelmatig tegen het licht gehouden moeten worden. Innovatie gaat inmiddels met de snelheid van het licht en dit zou wel eens de grootste uitdaging kunnen zijn waar een leider de komende decennia voor komt te staan.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkedin
Contact us
Leave a comment

13 management uitspraken van Johan Cruijff

‘Voetbal is simpel. Maar het is moeilijk om simpel te spelen.’ Geldt deze simpele wijsheid van Johan Cruijff  ook niet voor het zakendoen? Ik denk van wel. Daarom hieronder nog 12 uitspraken van Johan Cruijff waarbij je je bedrijfsplannen maar eens kunt reflecteren!
Dank je Johan! Je maakte ons trots om Nederlander te zijn.

13 beste management uitspraken

13 beste management uitspraken

  1. Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd.
  2. Elk nadeel heb z’n voordeel.
  3. Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met de visie van een ander.
  4. Vaak moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt.
  5. Je moet schieten, anders kun je niet scoren.
  6. Er is nu eenheid, iedereen doet in principe wat ik vraag. Het zijn namelijk geen Hollanders, die als je begint met ademhalen al zeggen: Ja maar…
  7. De basis is de bal zo snel mogelijk onder controle krijgen zodat je iets meer tijd hebt om te kijken.
  8. Je moet altijd zorgen dat je een doelpunt meer scoort als de tegenstander.
  9. Het is het verstandigst om zoveel mogelijk te luisteren, want dat is goed voor je algemene ontwikkeling, als je er tien procent van leert, dan ben je de anderen al een eind voor.
  10. Ik heb een vreselijke hekel aan iemand die beweegt, maar niet weet waar naartoe.
  11. Wij hebben het uitstekend gedaan, simpelweg omdat we niet beter konden.
  12. Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat.
  13. Als je de eerste goal scoort, win je de wedstrijd.

 

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkedin
Contact us
Leave a comment

9 voordelen van het werken met een mentor

Natuurlijk kun je alles zelf willen oplossen. Je bespaart jezelf veel frustratie, tijd en geld wanneer je een mentor kunt vinden die je kan helpen een kortere of betere weg te vinden. Ondersteuning van een mentor heeft vele voordelen. Ik noem in deze blog 9 voordelen van werken met een mentor.

Werken met een mentor

Werken met een mentor

1.  Kennis en contacten
Een uniek voordeel dat het werken met een goede mentor met zich meebrengt, is de combinatie van kennis van de markt en persoonlijke introducties aan diens contacten. Het heeft je mentor jaren gekost om deze contacten op te bouwen. Hij kan je op een aangename manier met hen laten kennis maken. Door diens introductie heb jij direct toegang tot deze contacten die kansen geeft die anders niet mogelijk waren.

2.  Zaken- en levenslessen
Als mentee kun je waardevolle zaken- en levenslessen leren van je mentor. Hij kan je leren wat het beste werkt, hoe je zaken het beste kunt aanpakken en wat de handigste benadering is. De kennis van vele jaren pionieren staat daarmee tot jouw beschikking.

3. Inzichten
Een goede mentor kan je toegang geven tot nieuwe ervaringen. Hij kan je laten deelnemen aan bepaalde vergaderingen, events of nieuwe werk ervaringen. Op die manier verkrijg je nieuwe inzichten in culturen en systemen van organisaties. Nieuwe inzichten, elders opgedaan, kunnen waardevolle ideeën geven die je in je eigen omgeving kunt implementeren.

4. Perspectief en visie
Doordat je discussies voert met je mentor, komen jouw manier van denken en overtuigingen, door diens bredere ervaring, in een ander perspectief te staan. Je gaat daardoor je plannen en acties fine-tunen waardoor je de spijker vaker en ineens op de kop weet te slaan.

5.  Minder geïsoleerd gevoel
Als leidinggevende of ondernemer ben je vaak op jezelf aangewezen. Een gelijkwaardige gesprekspartner vinden binnen jouw eigen organisatie is niet altijd mogelijk. Jij bent immers ‘de baas’. Het werken met een mentor geeft je het gevoel die partner te hebben en niet overal alleen voor te staan.

6. Wijsheid en ervaring
Je kunt als mentee enorm profiteren wanneer je naar de wijze lessen luistert die je mentor ongetwijfeld met je delen zal. Er is voor jou veel te leren van zowel diens successen als de fouten en mislukkingen die er ook op zijn pad zijn geweest.

7.  Verbeterde performance
Jouw mentor zal je van waardevolle feedback voorzien en tips en suggesties geven die je in staat stellen je vaardigheden te verbeteren en persoonlijke groei te ervaren. Het kan niet anders dan dat je performance hierdoor zal verbeteren.

8. Klankbord
De luxe van een mentor geeft jou de mogelijkheid je ideeën te testen en jouw kijk op zaken te testen met iemand die oprecht geïnteresseerd is, geïnformeerd, deskundig en dit alles in een sfeer van openheid en vertrouwen. Een waardevolle bron!

9. Pay it forward
Het werken met een goede mentor is tegelijk een goede training voor jou om goede mentor skills te ontwikkelen. De kennis en ervaring die je hebt en nu opdoet, zal een waardevolle bron blijken voor diegene die in de toekomst het geluk heeft om jou als mentor aan zijn zijde te hebben.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkedin
Contact us
Leave a comment

9 tips om een betere leider te zijn

Laten we er geen doekjes om winden. Het is niet gemakkelijk om een goede leider te zijn. Een goed leider; wat moet die allemaal wel niet kunnen? Hij of zij moet effectief zijn, inspirerend, en door het team worden gerespecteerd. Dat is nogal wat. Hoe geef je daar nu handen en voeten aan?
In deze blog lees je 9 actiegerichte tips die je zullen helpen een goede ‘baas’ te zijn voor je team. Sommige kunnen misschien wat basaal klinken maar zijn belangrijke elementen van goed leiderschap. Goed om die weer scherp te hebben. De voor jou ‘nieuwe tips’ kun je implementeren om de kwaliteit van jouw leiderschap verder te verhogen.

10 tips om een betere leider te zijn

10 tips om een betere leider te zijn | Foto: iStock |GettyImages

1. Een goed leider gaat voorop
Leiders moeten het niet alleen maar vertellen, ze moeten het laten zien. Wanneer jij wilt dat je teamleden op tijd beginnen, zorg er dan voor dat je zelf op tijd bent. Liefst zelfs nog wat vroeger.  Wanneer professionaliteit voor jou een prioriteit is, zorg er dan voor dat je er professioneel uitziet en behandel iedereen met wie, en over wie je spreekt met respect. Jij bepaalt de toon. Jouw team zal op diezelfde toon inzetten.

2. Communiceer effectief
Effectieve communicatie is een must geworden. Zowel zakelijk als prive. Goede leiders zorgen ervoor dat ze gehoord en begrepen worden, maar zij begrijpen ook het belang van goed luisteren. Communicatie gaat immers twee kanten op. Effectieve communicatie zorgt dat je bedrijf, je team, je mensen zich ontwikkelen en vooruit gaan. Ineffectieve communicatie zet een rem op al die ontwikkelingen en zorgt voor frustratie en verloop in je team.

3. Een beetje bescheidenheid kan geen kwaad
Een medewerker heeft liever met een leider te doen dan met een baas. Beide hebben het weliswaar voor het zeggen, maar een leider zet zijn team op de voorgrond en heeft er geen moeite mee om anderen de eer te geven die hen toekomt. Al zou je dat misschien op het eerste gezicht niet denken, een bescheidenere opstelling vraagt heel wat meer zelfvertrouwen dan een leider die zichzelf steeds op de borst klopt. Je medewerkers zullen een bescheidenere opstelling waarderen en je klanten ook.

4. Houd je besprekingen productief
Tijd is geld. Dat betekent dat je je besprekingen kort dient te houden. Wanneer je je team goed getraind hebt en hen kunt vertrouwen, is micromanagement onnodig. Korte besprekingen, die door iedereen goed zijn voorbereid, houden de energie hoog en de uitkomst productief.

5.  Ken je beperkingen
Zelfs de meest aardige, meest betrokken leider heeft zijn of haar beperkingen. Stel je grenzen en blijf daarbij. Weet wat je tolereert en wat niet. Wanneer jouw grenzen duidelijk zijn voor het team dan bespaart dat iedereen een hoop frustratie en niemand hoeft te twijfelen.

6.  Zoek voor jezelf een mentor!
De beste leiders in de wereld weten ook wanneer ze hulp nodig hebben en zij weten waar ze die kunnen krijgen. Niemand kan alles weten. En een leider is een eenzame positie. Iemand buiten het team die je kan vertrouwen en die je kan adviseren wanneer het even lastig is kan het verschil maken.

7.  Emoties is niet (meer) soft!
Terwijl veel mensen nog steeds roepen dat je zakelijke en emotionele zaken in het zaken doen moet scheiden, gaat zaken doen uiteindelijk over relaties tussen mensen. Om relaties duurzaam te maken, heb je een behoorlijke emotionele intelligentie nodig. Alleen dan ben je in staat om sensitief om te gaan met de verschillende meningen, verschillende achtergronden en waarden. Dus wanneer je je kop erbij wilt houden bij het zaken doen, vergeet dan ook niet je hart. Empathie wordt het helemaal de komende decennia!

8. Kijk uit voor de gaten in de leiderschapsweg
Iedereen kan fouten maken, maar sommige fouten kun je voorkomen. Door je bewust te zijn van mogelijke ‘Blunders van de Baas’, kun je ze vermijden. Neem een moment om van je fouten te leren. Dat is een belangrijk moment dat ervoor zal zorgen dat je ze niet zult herhalen. Want zij die niet leren van het verleden, zullen diezelfde fouten blijven maken. Dat zien we keer op keer terug in de geschiedenis.

9. Het kan altijd beter
Stop nooit met aan jezelf te werken. Grote leiders zijn constant bezig om te proberen zichzelf te verbeteren. Er is altijd wel iets waar je aan kunt werken of een vaardigheid die je kunt leren. Al is het maar één vaardigheid per jaar. Bedenk welke vaardigheid het is die je NU tegenhoudt om verder te groeien. Neem het besluit om daaraan te werken. Eén vaardigheid per jaar! Het zal je persoonlijke ontwikkeling een boost geven.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkedin
Contact us
Leave a comment

7 manieren om als leidinggevende geliefd te zijn

“Mensen lopen niet weg van een baan, mensen lopen weg van een leidinggevende.” Deze kreet kwam ik de afgelopen week een paar keer tegen op social media. Nu is leidinggevende zijn natuurlijk geen populariteitsverkiezing, maar het levert dus wel op wanneer je ‘goed ligt’ bij je team. En dat is nodig, want maar liefst 63% van de medewerkers is niet tevreden over diens leidinggevende. Werk aan de winkel dus, want uiteindelijk wil je als leider de steun van je team en op een positieve manier samenwerken die iedereen energie geeft.

7-manieren-om-als-leidinggevende-geliefd-te-zijn

In deze blog 7 manieren om als leidinggevende geliefd te zijn. Deze tips toepassen maken je niet alleen geliefd als leidinggevende, maar maken je ook een betere leidinggevende. Je creëert er veel goodwill mee en stimuleert tegelijk de productiviteit van je team.

1.   Echte authentieke aandacht
In zijn bestseller beschreef Dale Carnegie de kracht van iemands naam noemen. Het geeft aan dat je aandacht en interesse hebt in die ander. Mensen voelen zich minder gewaardeerd door een leidinggevende die dat niet doet. Geef authentieke aandacht aan hen. Margaret Thatcher zei ooit; Een leider zijn is hetzelfde als een echte dame te zijn. Wanneer je iemand moet vertellen dat je een dame bent, dan ben je dat niet.” Zo is dat ook met een leidinggevende. Een goede leidinggevende heeft geen strepen nodig. Hij of zij is oprecht als mens.

2.   Stel vragen
Stel veel vragen. Waarschijnlijk heeft iedere medewerker van je team zo zijn of haar zorgen. Zorgen over de familie, over geld, gezondheid, enz. Zorgen die niets te doen hebben met het werk. Neem de tijd om ècht interesse te hebben voor de doelen, dromen en zorgen van je medewerkers. Vaak staan ze ergens ook in relatie met de doelen van het team of het bedrijf. Wanneer je medewerkers jouw interesse ervaren en inzien dat hun persoonlijke doelen en zorgen verbonden zijn met die van de organisatie zorgt dat voor veel commitment. Daarnaast is het zo dat succesvolle leiders steeds weer aangeven dat de beste ideeën van hun medewerkers komen. Het stellen van vragen is één van de 7 manieren om als leidinggevende geliefd te zijn.

3.  Wees benaderbaar
Alleen roepen dat je deur altijd open staat is niet genoeg. Zorg dat ze zich welkom voelen, en nooit ongemakkelijk wanneer ze je met hun zorgen en/of problemen benaderen. Luister. Wees hun coach, hun mentor. Leer ze hoe ze zelf hun problemen kunnen oplossen. Ik las laatst over een leidinggevende die zijn medewerkers geleerd heeft om gesloten vragen te stellen. Daardoor traint hij ze om zelf over een oplossing na te denken. Zoiets van: De voorbanden van de bus zijn versleten. De achterbanden zijn nog prima. Zal ik twee nieuwe voorbanden laten monteren bij xxx? Daar waren ze het voordeligst.” Zo hoeft hij zelf niet alle brandjes te blussen en kan hij zich met het grotere plaatje bezig houden.

4.   Empower je team
Wanneer je je team voldoende vertrouwen en ruimte geeft om hun eigen problemen op te lossen, neem je een belangrijke stap om hen te empoweren. De meest productieve medewerkers zijn meestal zij die weten dat hun leidinggevende hun steunt en achter hen staat bij hun inspanningen het werk zo goed mogelijk te doen. Overweeg hoe jij jouw team zelf beslissingen kunt laten nemen. Zelfs als dat betekent dat er fouten gemaakt worden. Om dit veilig te kunnen doen, spreek je een limiet af. Wordt het meer dan checken ze het bij jou. Wanneer je vertrouwen geeft, krijg je er vaak veel inzet voor terug.

5.   Wees bescheiden
Ego en arrogantie maken je geen geliefd leidinggevende. Wanneer je denkt dat je het beter kunt dan je medewerkers zul je dat zeker ook uitstralen. Het is goed je te realiseren dat we allemaal andere talenten mee naar het werk brengen, en we allemaal een bijdrage kunnen leveren aan de gezamenlijke prestatie. Dat inzicht maakt je al meer bescheiden, toch? Jouw succes is niet alleen van jou. Je hebt je team nodig om de prestatie neer te zetten. Mis geen kans om hen daar dankbaar voor te zijn.

6.   Wees positief
Nee, je hoeft geen rosé bril te dragen of de hele dag ‘Tsjakka’ te roepen. Een tegenslag is een tegenslag. Maar het gaat om de mindset die je daarbij hebt. Een tegenslag geeft ook weer kansen. “Ieder nadeel heeft een voordeel” riep de grootmeester regelmatig. Blijf de kansen zien en communiceer die naar je team. Je geeft hen dan ook de energie om de schouders eronder te zetten. Dat kan ook met beide benen op de grond, de problemen erkennen, de kansen zien. De weg naar succes is niet glad geasfalteerd. Door stappen te blijven zetten, blijf je wel vooruitgaan. Een positieve Power Mindset is misschien wel de belangrijkste van de 7 manieren om als leidinggevende geliefd te zijn.

7.   Wees eerlijk
Zelfs wanneer we het niet willen horen, waarderen we eerlijkheid. Nu mag dat best op een constructieve, respectvolle manier. Maar verbloem het niet. Wees eerlijk naar je medewerkers. Vertrouwen roept vertrouwen op. Mensen die liegen, vertrouwen we niet. Door eerlijk te zijn, en zo nodig te confronteren, benoem je hetgeen er benoemd moet worden en kan er wat aan gedaan worden.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkedin
Contact us
Leave a comment

Samenwerkend leiderschap; zoek de verschillen!

Samenwerken is belangrijker dan ooit. Dat vraagt dus ook om ander leiderschap; collaborative leadership, oftewel samenwerkend leiderschap. Maar wat is dat nu eigenlijk? Traditioneel gezien kijken we tegen een leider aan als iemand die de beslissingen neemt, commando’s geeft en als ‘baas’ wordt aangesproken. Collaborative leadership, of samenwerkend leiderschap vraagt om een andere stijl. Ik zet wat verschillen op een rij en geef meteen aan wat het kan opleveren.

Samenwerkend-leiderschap

Samenwerkend-leiderschap | Foto: iStock | GettyImages

1.  Samenwerkend leiders delen alle informatie
Een traditioneel leider verzamelt alle informatie en beslist vervolgens wie wat moet weten.
Dat doet een samenwerkend leider anders. Hij of zij draagt er zorg voor dat iedereen alle informatie beschikbaar heeft zodat die informatie gebruikt kan worden om het werk beter uit te voeren. Dit zorgt ervoor dat het team effectiever kan werken omdat minder heen en weer gepraat wordt en minder controle en sturing nodig is. Dat vraagt misschien om extra training maar leidt tegelijk tot creatievere benaderingen van problemen en het sneller ontwikkelen van oplossingen daarvoor.

2.  Samenwerkend leiders geloven in de kracht van het team
Er zijn veel leidinggevenden die om de verkeerde redenen leiding zijn gaan geven. Ego en het hogere salaris zijn daar voorbeelden van. Organisaties zien een dergelijke promotie vaak als beloning voor de geleverde prestatie. Een dergelijk leidinggevende staat er voor zichzelf. Een samenwerkend leider staat er voor het team. Hij gelooft in de kracht van het team die gezamenlijk een taak afhandelt in plaats van in een team dat afwacht wat de leider erover te vertellen heeft. Een samenwerkend leider laat zijn ego los en stimuleert het hele team om met ideeën te komen voor de beste oplossing.

3.  Samenwerkend leiders gebruiken het hele team
Wanneer er meer mensen betrokken worden bij het nemen van een beslissing dan kost dat meer tijd. Al die ideeën moeten immers besproken worden. Een traditioneel leider heeft daar vaak het geduld niet voor en vindt het zonde van de tijd. Een getraind team komt echter altijd met een oplossing die zoveel kanten bekeken heeft dat het een leider nooit zou lukken dat allemaal in zijn eentje voor elkaar te krijgen. Een samenwerkend leider staat open voor suggesties en ideeën van alle teamleden en erkent wat een brainstorm en verschillende perspectieven aan unieke inzichten kan opleveren. Samenwerkend leiderschap kan aan de voorkant meer tijd en energie kosten, aan de achterkant levert het betere doordachte oplossingen en een snellere, breed gedragen, implementatie op.

4.  Samenwerkend leiderschap zorgt voor een persoonlijke evolutie
Terwijl een traditioneel leider geneigd zal zijn de taken en de rollen zelf te verdelen, laat een samenwerkend leider dat veel meer bij het team. Daardoor worden alle sterke punten van een teamlid benut. Traditionele beoordelingsgesprekken die éénmaal per jaar gebeuren worden bij samenwerkend leiderschap vervangen door directe feedback, complimenten en opbouwende kritiek. Een samenwerkend leider ondersteunt zijn teamleden door voortdurende coaching. Dit zorgt voor meer eigen inbreng, meer motivatie, meer creativiteit en een beter eindresultaat.

5.  Samenwerkend leiders kijken naar oorzaken
Bij een groot team is een traditioneel leider vaak niet in staat om zien waar het fout dreigt te gaan in zijn team. Daardoor wordt het vaak (individuele) brandjes blussen en het behandelen van symptomen in plaats van werkelijk het probleem binnen het team op te lossen. Een samenwerkend leider pakt dat net even anders aan. Zijn basis is vertrouwen. Omdat teamleden bij collaborative leadership een grotere verantwoordelijkheid dragen zijn hun leidinggevenden vaak meer betrokken. In plaats van alleen een pleister te plakken, is hij door zijn manier van aansturen beter in contact met het team en ziet dus sneller opkomende problemen en potentiële conflicten opdoemen en kan daar sneller op ingrijpen.

6.  Samenwerkend leiders geven uitstekende feedback
Een team kan niet optimaal functioneren als ze niet de feedback krijgen die nodig is om een optimale prestatie te leveren. Formeel lukt het traditioneel leiders slechts een keer of twee per jaar om, tijdens functionerings- en beoordelingsgesprekken, feedback te geven. Door samenwerkend leiderschap komt die feedback veel vaker en sneller. Daardoor wordt deze sneller gehoord, geaccepteerd en het gedrag erop aangepast. Dit komt ten goede aan het hele team en hun output.

7.  Samenwerkend leiderschap is het leiderschap van nu
Traditioneel leiderschap is ons sinds de industriële revolutie goed van dienst geweest. In een productieomgeving werkt het! Inmiddels zijn we in het informatie tijdperk aangeland en concurrentie komt niet langer van de buren maar wereldwijd. Aangespoord door de economische uitdagingen en internationale concurrentie kijken bedrijven verder naar mogelijkheden om te groeien. Tegelijkertijd zoeken medewerkers naar meer autonomie en invloed op hun werk. Samenwerkend leiderschap is daarmee de toekomst voor ondernemen.

Een omgeving waar samenwerken centraal staat is creatief, innovatief en heeft een gunstige invloed op iedere organisatie. Verandering kan lastig zijn maar een investering in samenwerkend leiderschap zal een verstandige beslissing blijken die op lange termijn veel zal opleveren.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 8.500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

Ebook Doelen Stellen | GOAL trainingen

 

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkedin
Contact us
Leave a comment

7 strategieën van hoog productieve mensen

Hoog productieve mensen. Hoe krijgt iemand dat toch allemaal voor elkaar, hoe komt iemand zo productief? Ik ben me daarin gaan verdiepen en heb ontdekt dat hoog productieve mensen een aantal gemeenschappelijkheden hebben. Ik merkte dat wanneer ik deze zelf implementeer het ook mijn productiviteit een boost geeft. Toegegeven, het is niet altijd makkelijk. Het helpt echter wanneer het je lukt om hier een routine van te maken.

Hoog productieve mensen

7-strategieen-van-hoog-productieve-mensen

1.  Dagelijkse work-out
Natuurlijk hoef je geen Schwarzenegger te worden. Een dagelijkse work-out kan bestaan uit stretching, rennen, sportschool, yoga, of met gewichten aan de slag. Het komt er op neer dat het niet uitmaakt wat je doet, als je maar iets doet om je fysieke lichaam in topconditie te krijgen en te houden. Iedere dag. Hoog productieve mensen hebben dat, zonder uitzondering, hoog op hun prioriteitenlijst staan.

2.  Ontwikkel een ochtend ritueel
Een ochtendritueel helpt om de dag naar je hand te zetten. Er zijn verschillende manieren om zo’n ochtendritueel in te richten. Het komt erop neer dat je simpelweg vroeger opstaat en die tijd heerlijk aan jezelf besteed. Ik sta om 06:15 op, begin met een glas water, een korte meditatie en dan een uurtje sporten. Binnen of buiten. Wil je nog wat inspiratie van hoog productieve mensen? Deze video geeft je inzicht in de rituelen van Tony Robbins  en deze tips krijg je van Richard Branson.

3.  Automatiseer je leven
In plaats van alleen maar door motivatie gedreven te worden, helpt het wanneer je je doelstellingen, to-do’s en agenda automatiseert. Er zijn verschillende systemen verkrijgbaar die je daarbij enorm kunnen helpen. In plaats van afgeleid te worden door social media kunnen systemen je helpen. Hootsuite bijvoorbeeld is optimaal te gebruiken zonder dat het je teveel tijd kost. Timemanagement systemen als GTD zijn prima toepasbaar met applicaties als Nozbe. Voor meer handige applicaties download je de TOOLBOX.

4.  Dagelijks werken aan je persoonlijke ontwikkeling
Super productief worden gaat niet vanzelf. Het is hard werken. Uiteraard is de een wat georganiseerder en gedisciplineerder dan de ander. Door het vast in je programma op te nemen en er een routine van te maken, gaat het je echter steeds gemakkelijker af. Uit onderzoek onder hoog productieve mensen bleek dat bijna 90% aangaf dagelijks te lezen. Lezen is één van de meest eenvoudige manieren om aan jezelf te werken. Tegenwoordig zijn er door Youtube, Lynda.com, TrainPals en Webinars vele makkelijk toegankelijke alternatieven om iedere dag weer iets nieuws te leren.

5.  Maak jezelf los van negatieve energie
Wanneer je jezelf omringt met negatieve mensen die hun tijd verdoen met klagen en anderen de schuld geven van hun miserabele situatie, zal dit ook op jou zijn inslag hebben. Wanneer het jouw doel wordt om méér uit je leven te halen, vind je de beste inspiratie bij mensen die dat ook doen. Het is geen toeval dat succesvolle mensen elkaar kennen, opzoeken en gaan samenwerken. Hoog productieve mensen inspireren en leren van elkaar terwijl zij op hetzelfde moment ontgift worden van alle negativiteit in hun leven.

6.   Verlaat iedere dag je comfort zone
Hoog productieve mensen zien er niet tegenop hun comfort-zone te verlaten. Zij doen dat dagelijks om hun lange termijn successen te behalen. Hoewel het hangen op de bank best een aangenaam tijdverdrijf lijkt te zijn, weet jij net zo goed als ik dat daar geen grote dingen door gebeuren in je leven. Pas wanneer je nieuwe dingen leert en daar daadwerkelijk actie op gaat nemen, en de uitdaging aangaat het toe te passen in jouw leven, gaan er werkelijk dingen gebeuren.

7.   Leer ‘NEE’ te zeggen
Het is belangrijk de kunst te leren om op het juiste moment ‘Nee’ te zeggen. ‘Nee’ zeggen tegen iets betekent immers ‘Ja’ zeggen tegen iets belangrijkers. Wanneer je ‘ja’ zegt tegen sporten zeg je ‘Nee’ tegen lage energie en overgewicht. Wat goed werkt is vooraf een strategie te bedenken hoe je ‘Nee’ gaat zeggen. Anders overkomt het je en krijg je toch weer dat werk wat je eigenlijk niet wilt hebben in je schoot geworpen. Ben duidelijk: ‘Nee, ik kan dat niet voor je doen’. Wek geen valse verwachtingen.

Wanneer je deze 7 tips implementeert zeg je direct ‘Ja’ tegen een hogere productiviteit!

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 8.500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

Ebook Doelen Stellen | GOAL trainingen

 

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkedin
Contact us
Leave a comment