11 manieren om een compliment te geven

Een compliment voedt de motivatie van je medewerker! Iedere dag een compliment geven klinkt misschien wat overdreven maar het is veel makkelijker dan je denkt. ‘Wat zie ik jullie plezier hebben.’ : is al een compliment waarmee je de ander bewust maakt van de lol die hij op dat moment uitstraalt. Het leidt tot nòg meer plezier en de ander voelt zich opgemerkt en gewaardeerd.

Een van de diepste menselijke behoefte is om gewaardeerd te worden. Dit werd al in de 17e eeuw gezegd door William James, een Amerikaans gedragsonderzoeker. Helaas zijn wij in Nederland en België niet gewend om complimenten te geven. Sterker nog, we weten vaak niet eens hoe ze we moeten ontvangen. Toch zijn complimenten één van de krachtigste manieren (en goedkoopste) om je medewerkers te motiveren.

 photo 0FreeCompliment_zpsee1169d8.png

Nog een beetje onzeker hoe je hier mee beginnen kunt? In deze blog geef ik 11 manieren hoe jij je waardering voor je medewerkers en collega’s met complimenten kunt laten blijken.

1.   Geef een compliment over een verandering
Wanneer je een opmerking hebt gemaakt over het gedrag van medewerkers op hun werk, zoals het te laat komen, het whatsapp-en onder werktijd, het praten tijdens een training, complimenteer de persoon dan als je ziet als dit veranderd is. De ander voelt zich gezien en is gemotiveerd om dit gedrag vol te houden.

2.    Geef een compliment door vertrouwen
Door je medewerkers te laten zien dat je hen vertrouwt, geef je een groot compliment. Je zegt hen daarmee dat je geen zorg hebt over de kwaliteit van hun werkzaamheden. Geef medewerkers kleine verantwoordelijkheden over iets. Dat verlost niet alleen jou van een hoop werk en geeft je teamleden een goed gevoel, het geeft jou ook de ruimte om je horizon te verbreden om het morgen samen nog beter te doen.

3.    Geef een compliment door aandacht voor elkaar
Organiseer kleine bijeenkomsten of maak ruimte in het werkoverleg om elkaar te erkennen en een compliment te geven. Bijvoorbeeld door in de wekelijkse bijeenkomst mensen iemand te laten noemen die een stap extra zette in de afgelopen week. Of je hangt een whiteboard op waar mensen elkaar een compliment kunnen geven en waar anderen dat kunnen zien. Je moet waarschijnlijk zelf de eerste complimenten opschrijven om deze vorm van complimenten aan het lopen te krijgen.

4.    Geef een compliment als er effectief gewerkt wordt
Wanneer iemand een manier gevonden heeft om zijn werk effectief en efficiënt te doen, merk dan deze inspanning op en complimenteer. Geef je waardering voor het sneller, beter, effectief en efficient werken. Zelfs als dit pas gebeurde na enig aandringen op de nodige verbeteringen.

5.   Geef een compliment over communicatie
Alhoewel het ongepast kan zijn om een compliment te geven over iemands uiterlijke verschijning, het is zeker mogelijk om een compliment te geven over het gedrag of prestatie. Neem even de tijd om de ander te complimenteren: “Je presentatie was krachtig. Je zette ze echt aan het denken.” Of “Ik was onder de indruk hoe overtuigend en helder je was.”

6.    Geef een compliment voor nieuwe ideeën
Een bedrijf kan alleen groeien door vernieuwing. Innovatie en nieuwe ideeën zorgen voor die vernieuwing. Geef een compliment als mensen met een voorstel komen. Of nu een initiatief, een proces of een complete oplossing wordt voorgesteld; laat je waardering blijken. Zelfs wanneer ideeën niet worden uitgevoerd, verhoog je met een complimentje het moreel van je medewerkers.

7.    Geef een compliment voor eigen initiatief
Die medewerker die snel de klant belt om een probleem op te lossen, die die verlate gast zelf naar Schiphol rijdt, die aanbiedt om zelf het pakketje mee te nemen om vertraging te voorkomen, die actief meedenkt en met een geweldige oplossing komt voor een groot dilemma; complimenteer hen voor hun betrokkenheid, kennis en inzicht en voor hun gedrevenheid om voor het bedrijf het verschil te willen maken.

8.   Geef een complimentje voor loyaal gedrag
Als de mussen van het dak vallen, de sneeuw tot aan je knieën staat of het buiten vriest en het zo glad is als spek; je team is er! Laat je mensen regelmatig weten hoeveel hun toewijding betekent voor jullie bedrijf. Haal op zo’n warme dag eens een ijsje, maak wat hete chocolade wanneer het vriest. Het is een kleine moeite waar je veel voor terug krijgt.

9.    Geef een compliment voor compassie
Wanneer je medewerkers troost bieden aan elkaar om persoonlijke of professionele redenen, laat ze weten hoe je onder de indruk bent van hun zorg en kameraadschap voor elkaar.

10.    Geef een compliment voor prestaties
Als je medewerkers zich uit de naad werken om problemen op te lossen, complimenteer ze dan voor hun doorzettingsvermogen, hun vastberadenheid en hun inzet. Zelfs als hun harde werk nu niet direct tot resultaten leidt, is het jouw compliment waard.

11.   Geef een compliment voor een glimlach
Wanneer je ziet dat je medewerkers plezier hebben, in de gang of aan hun bureau, laat ze weten dat jij hier blij van wordt. Een complimentje genereert enthousiasme wat op zijn beurt de productiviteit van je team omhoog jaagt.

Vooruit, nog één dan… 11 en een half..  Geef een compliment voor resultaten
Erkenning en beloningssystemen kunnen dan wel Amerikaans klinken; wanneer ze op een juiste manier worden ingezet kan het groot effect hebben op de motivatie van je medewerkers. Geef het aandacht en maak het belangrijk; een kleine ceremonie, een paar uitgesproken complimenten en je geeft mensen de dag van hun leven.

Lees ook de volgende blogs over dit onderwerp:

Wil je net als 4500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ’21 Blunders van de Baas’
GOAL Inspirator

Waardeer je onze blog?
Like ons op de facebook knop direct onder dit artikel of schrijf een comment in de commentbox hieronder.

Leave a comment

Tips feedback geven aan een defensieve collega

Heb jij ook iemand in je team die alle feedback meteen negatief ziet en daardoor het gevoel heeft dat hij of zij continu wordt aangevallen? Dit soort mensen worden vaak gewoonweg genegeerd door hun mede-collega’s, maar dat is niet de beste manier hier mee om te gaan.

Natuurlijk is er een manier om met deze mensen in gesprek te gaan. Deze manier is waarschijnlijk niet hetgeen wat je in eerste instantie zou willen doen. Je zult merken dat wanneer je deze techniek toepast het wonderen kan verrichten!

feedback defensieve medewerker photo 0_zpscb54af14.png

1.  Begrijp hun denken
Probeer te begrijpen hoe deze mensen kritiek opnemen. Hetgeen jij zegt, is waarschijnlijk gewoon een tip of feedback, maar deze personen neemt dit meer persoonlijk en ziet het als een aanval. Jij zegt bijvoorbeeld: “Ik wil betere communicatie”, maar hij of zij hoort: “Jij schenkt geen aandacht aan wat ik zeg”.

 2.  Zorg voor een veilige omgeving
Het is belangrijk dat de persoon in kwestie zich veilig voelt bij jou. Daarom is het best om eerst enkele positieve punten aan te halen over deze persoon voor je je feedback (die meer negatief is) geeft. Bijvoorbeeld: Je kunt het gesprek starten door te zeggen hoe graag je met deze persoon samenwerkt. Je kunt zelfs enkele redenen vermelden. Daarna kun je dan je negatieve feedback geven.

3.  Laat merken dat je ook naar hen luistert
Weet dat dit soort mensen denkt dat iedereen feedback ziet als een aanval tegen de persoon in kwestie. Als zij jou feedback geven, kun je het best antwoorden met: “Bedankt om dit aan te halen, ik wist niet dat dit een probleem is.” Geef hen in andere woorden het gevoel dat een gesprek wederkerend kan zijn.

4.  Wees specifiek
Wanneer je kritiek geeft, probeer zo specifiek mogelijk te zijn en alle relevante details te geven. Hiervoor gebruik je de journalistiek techniek: hoe, wat, waar, wanneer indien mogelijk. Een voorbeeld hiervan zou zijn: “Het zou beter zijn geweest dat je de agendapunten voor de meeting deelt met de CEO toen je hem gisteren een e-mail stuurde.” Het is het beste om zo concreet mogelijk te zijn, en vermijd woorden zoals “nooit” of “altijd”.

5.  Bekritiseer positief
Bouw de structuur van je zinnen positief in plaats van negatief. Je kunt bijvoorbeeld zeggen: “Ik waardeer het als je….” In plaats van “Doe … niet.”

6.   Karakters verander je niet
Sommige mensen kunnen bepaalde dingen niet (makkelijk) veranderen. Dit komt omdat het in hun natuur of karakter zit. Het heeft in dit geval dus geen zin om een persoon over dit bepaald aspect te bekritiseren. Als het probleem zijn of haar job op een te negatieve manier beïnvloed, moet je misschien overwegen deze persoon te laten gaan. Al is dat wel een zeer drastische ‘oplossing’.

 7.   Kies het goede moment
Geef nooit kritiek of feedback wanneer je zelf boos of slechtgezind bent. Als je zelf niet goedgezind bent, zal hetgeen je te zeggen hebt op een nog hardere manier overkomen en zeg je misschien dingen die je anders nooit zou zeggen. Deze regel werkt ook omgekeerd. Als de bekritiseerde/beoordeelde persoon zich om de een of andere reden niet goed voelt, zal hij/zij dingen op dat moment slechter opvatten dan het was bedoeld.

8.    Laat oude koeien in de sloot
Geef geen kritiek over dingen die een tijdje geleden gebeurd zijn. Dit heeft absoluut geen zin. Als je iemand een opmerking wil geven over iets, kun je dat het beste zo snel mogelijk doen. Liefst binnen 24 uur.

9.    Geef het tijd
Wanneer je feedback geeft over een bepaald iets, laat je dit daarna met rust. Ga het zeker en vooral niet continu op de voet volgen. Geef de persoon in kwestie de tijd om zelf uit te zoeken hoe hij/zij een bepaald probleem het best kan aanpakken.

10.   Stel geen ultimatum
Stel nooit ultimatums! Bedreig niemand!  Geef de persoon in kwestie de tijd om een oplossing voor het probleem te vinden. Sommige zaken hebben nu eenmaal wat tijd nodig.

Als een defensief persoon zich veilig voelt bij jou zal hij/zij eerder kalm blijven, zal hij/zij luisteren naar wat je te zeggen hebt en kunnen jullie samen aan een oplossing werken. Bovendien is het ook belangrijk om het positieve te belonen. Mensen zullen zich minder snel aangevallen voelen als je zowel het positieve als het negatieve aankaart. Een complimentje is snel gemaakt en het geeft mensen een beter gevoel over zichzelf en het werk dat zij verrichten.

Lees ook de volgende blogs over dit onderwerp:

Wil je net als 4500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ’21 Blunders van de Baas’
GOAL Inspirator

Waardeer je onze blog?
Like ons op de facebook knop direct onder dit artikel of schrijf een comment in de commentbox hieronder.

Leave a comment

Verkooptips: Woorden die maken of breken

Als verkoper is het gesproken woord jouw tool.  Woorden zijn krachtige instrumenten als je ze effectief inzet.  Het is een misvatting dat een correct verkoopgesprek hetzelfde is als een effectief verkoopgesprek. In een verkoopgesprek gaat om het bereiken van je doel: overtuigen. Bereik je dat doel door te letten op de juiste woorden, en hoe je die zegt, dan ben je overtuigend. Maar dat wil niet zeggen dat er in taalgebruik niet allerlei onvolkomenheden kunnen zitten.

 

 photo 0TITEL_zps1b1bf65a.png

In deze blog 10 verkooptips om je overtuigingskracht en je effectiviteit te vergroten:

Tip 1:   Zet de belangrijkste persoon van je gesprek centraal.
Uiteraard is jouw klant die centrale persoon. Het gaat over zijn behoefte, en niet dat van de anderen. “Dit artikel wordt veel gekocht …” is dus niet je beste argument om mee aan te prijzen. Je vertaalt het naar de behoefte van deze klant die jij in het trechteren, door vragen te stellen, hebt weten vast te stellen.

Tip 2:    Toon je interesse in de klant.
De klant betaalt wellicht mee aan een stuk van jouw vakantie. Laat hem zien dat je dat waardeert door interesse te tonen in hem. Maak hem “speciaal en uniek” door jouw oprechte aandacht en interesse. Laat je oordeel achterwege en wees nieuwsgierig!

Tip 3:   Spreek over interessante dingen voor de klant.
De klant vindt het interessant als je zijn voordeel zoekt. Hij wil geen opsomming van alle eigenschappen van je dienst of product. Hij wil geen demonstratie van jouw productkennis, maar wat er voor hem in zit. Lever maatwerk!

Tip 4:   Een goed begin is het halve werk.
Begin je gesprek goed. Zorg voor enkele goede, uitgeteste openingszinnen. Leer die uit je hoofd. Maar zorg dat je ze onbewust kunt gebruiken. Geef de indruk dat je ze ter plekke hebt verzonnen. De klant vindt je creativiteit geweldig. Je doet moeite om speciaal voor hem creatief te zijn. Dus géén ‘Kan ik u helpen, Kunt u het vinden, Zoekt u iets speciaals’ of andere clichés!

Tip 5: Pas je taal aan.
Gebruik dezelfde taal als je klant. Verliefden doen dat immers ook. Het geeft een verbondenheid. Dialect, (met mate) snelheid, tonatie, woordgebruik, het helpt allemaal. Spiegel je houding aan die van de klant en probeer dezelfde houding aan te nemen. Hoe meer je de verschillen wegneemt, hoe meer de klant je zijn vertrouwen kan geven.

Tip 6:  Jouw gesprek is geen gedichtje.
Maak van je gesprek geen uit je hoofd geleerd verhaaltje of gedichtje. De klant voelt dit aan als onnatuurlijk en reageert er negatief op.

Tip 7:   Wees flexibel.
Pas jouw stemming aan aan die van de klant. In het gesprek kun je daarna langzaam gaan sturen. Positieve gevoelens en interpretaties kun je benoemen; ‘Ik merk dat u dat interessant vind. Ik zie dat u dat belangrijk vind’ Het versterkt het gevoel van de klant en brengt jou weer een stap dichter bij de beslissing.

Tip 8: Iedere vogel zingt zoals hij gebekt is.
Gebruik liever geen woorden die je in een gewoon gesprek ook niet zou gebruiken. Je kent vast ook wel mensen die in functie van hun gesprekspartner een meer verheven of volkse taal gebruiken die niet van hen is. Dit voelt vreemd aan. De klant denkt dat je onzeker bent. Dit is een hindernis voor de klant om jou het vertrouwen te geven dat nodig is om te kunnen beslissen.

Tip 9:  Hou het kort.
Let op dat de uitspraak ‘de verkoper lult zijn order voorbij’ niet voor jou van toepassing wordt. Weet wanneer je moet ophouden. De voordelen en eigenschappen uitleggen van het product of dienst nemen de meeste tijd in beslag. Maar na de invulling van de behoefte mag jouw verkooppraatje, om de klant naar de beslissing te brengen, nooit langer dan 5 minuten duren.

Tip 10:  Wees steeds enthousiast.
Zowel over je product, als over je bedrijf en over jezelf. Enthousiasme steekt aan en verkoopt!!

Andere veel gelezen artikelen over dit onderwerp:

Gratis tips
Wil je net als 4500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ’21 Blunders van de Baas’
GOAL Inspirator

Waardeer je onze blog?
Like ons op de facebook knop direct onder dit artikel of schrijf een comment in de commentbox hieronder.

Leave a comment

Hoe leid je een team dat zwak presteert?

Uiteindelijk krijg je dan die promotie waar je zo lang op hoopte. Toch voel je je een beetje bezorgd en teleurgesteld. Niet omdat je denkt dat je de job zelf niet aan kan, maar eerder omdat je nu een team uiteenlopende mensen moet gaan managen die elk een eigen manier van werken hebben.
De voormalige manager werd van zijn positie ‘verlost’ omdat zijn team niet aan de normen voldeed en omdat ze niet de gewenste targets behaalde. Dat team is nu jouw team. Een team dat gewend is, een vriendschappelijke relatie te hebben met de manager, wat leidde tot een soepel beheer. Bovendien is het team niet al te tevreden met het feit dat hun ‘vriend’ plaats heeft moeten maken voor jou.
Wat kun je in dit geval doen om de touwtjes in handen te nemen en het team naar jouw hand te zetten? Wij hebben alvast de beste en meest efficiënte manieren op een rijtje gezet.

 

 photo 0TITELteamnotperforming_zps3be18b1f.png

 

1.   Leer je team beter kennen.
Niet op een vriendelijke manier uiteraard, maar op professioneel niveau. Wat zijn de sterke en zwakke punten van elk individu? Wie voelt zich het best in welke rol? Als je dit allemaal hebt ontdekt, kun je een nieuwe tactiek of strategie opbouwen. Op deze manier heeft je team ook het gevoel dat jij naar ze luistert, al werk je enkel met hun sterke en zwakke punten. Het is vaak ook goed een teammeeting te houden waarin je deze punten bespreekt zodat iedereen op de hoogte is van de gang van zaken.

2.   Zorg ervoor dat jij op de hoogte bent.
Zorg ervoor dat jij op de hoogte bent van alle belangrijke zaken en de werking van het bedrijf/de operatie ervan. Dit maakt jou meer zelfverzekerd over de positie en je zult je team beter kunnen helpen wanneer zij vragen of problemen hebben. Het is ook duidelijk dat jij jouw doelstellingen voor het bedrijf duidelijk maakt aan je team. Op deze manier werkt iedereen aan hetzelfde doel.

3.   Geef voldoende training en coaching aan je team.
Geef voldoende training en coaching aan je team. Indien je merkt dat iemand minder goed is in een bepaalde taak, is het belangrijk hem of haar hierin bij te sturen. Dit zal niet alleen beter zijn voor het bedrijf zelf maar de persoon in kwestie zal hierdoor ook groeien. Als jij toont dat jij belangstelling hebt voor je teamleden, zullen zij dit vast en zeker waarderen, wat ook tot uiting komt in de prestaties van je team.

4.   Ieders mening is van belang.
Het is belangrijk dat je luistert naar de ideeën en opmerkingen van je teamleden. Zij kunnen misschien wel jouw ‘junior’ zijn, maar dat wil niet zeggen dat zij minder goede ideeën hebben dan jezelf. Het is daarna aan jou om deze ideeën nauwgezet te bekijken en er al dan niet iets mee te doen.

5.   Leer je medewerkers écht kennen.
Leer je medewerkers écht kennen op een meer persoonlijk niveau.Het is belangrijk dat je de meest belangrijke zaken die spelen in het leven van ieder van je teamleden kent. Let er wel op dat je niet te vriendschappelijk wordt met je personeel. Een tè vriendschappelijke verhouding maakt je medewerkers tè flexibel, tè makkelijk en losjes op de werkvloer, waardoor hun prestaties dalen. Het vinden van een gulden middenweg is dus zeer belangrijk.

6.   Geef iedereen de kans om te groeien binnen het bedrijf.
Geef iedereen de kans om te groeien binnen het bedrijf. Dit kan onder andere gedaan worden door trainingen te geven, maar als blijkt dat iemand in je team zijn werkzaamheden uitstekend verricht, is het ook belangrijk dat je dit opmerkt, uitspreekt, (compliment) en deze persoon eventueel meer verantwoordelijkheid geeft.

7.   Durf fouten te maken.
Van fouten leer je. Deze regel geldt overal dus ook op de werkvloer. Als er een fout wordt gemaakt, is het beter om de persoon in kwestie hierover apart aan te spreken en hem te vertellen hoe hij of zij de situatie de volgende keer op een betere manier kan aanpakken. Zorg ervoor dat de persoon in kwestie weet waar hij/zij in de fout ging en dat hij/zij ook effectief begrijpt hoe de situatie beter aan te pakken.

8.   Durf snel beslissingen te maken.
Soms is het belangrijk om een snelle beslissing te maken. Doe dit zelfverzekerd. Het is immers je werk. Als iemand slecht presteert, is het aan jou hier iets aan te doen. Indien nodig is het soms zelfs beter deze persoon te laten gaan. Aan de andere kant is het ook belangrijk goed werk op te merken. Vertel de persoon in kwestie dan ook hoe goed hij presteert. Zo zal hij zich op zijn beurt meer gemotiveerd en gewaardeerd voelen.

Als je deze stappen volgt en effectief naleeft, zul je al snel merken dat de moraal van je team stijgt en dat iedereen zich beter zal voelen nu jij manager bent. De prestaties van je team zullen stijgen en iedereen zal met plezier aan de slag gaan. Dit maakt niet alleen jouw taak makkelijker, maar zal ook positief worden ontvangen door jouw leidinggevende. Succes!

Andere veel gelezen artikelen over dit onderwerp:

Gratis tips
Wil je net als 4500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ’21 Blunders van de Baas’
GOAL Inspirator

Waardeer je onze blog?
Like ons op de facebook knop direct onder dit artikel of schrijf een comment in de commentbox hieronder.

Leave a comment

8 NLP verkooptips met neuro-linguistisch voordeel!

Neuro Linquïstiek bestudeert het effect van taal op mensen. We worden immers constant beïnvloed door woorden. Een kleine verandering in die woorden, de volgorde van die woorden of de manier zoals we die woorden uitspreken heeft direct al een grote impact op onze klanten. Ik verzamelde 8 krachtige neurolinguistische tips waarmee je extra overtuigend bent. Deze tips richten zich op het emotionele of zoals je wilt het onderbewuste vlak van de klant. Zeg maar de onderkant van zijn ‘ijsberg’.

 

NeurolinguIstic Voordeel in de Verkoop photo TITEL_zps55a4e7ad.png

 

Tip 1: Krachtige woorden.
Gebruik in je verkoopgesprek krachtige woorden: ‘gratis’, ‘groots’, ‘verbazingwekkend’, ‘tijdelijk’, ‘vernieuwend’, ‘revolutionair’. Natuurlijk is je intonatie daarbij aangepast. Past je aan je toehoorders aan. Gebruik deze woorden verstandig en subtiel, niet schreeuwerig. Het onderbewustzijn van de andere doet de rest. De verbeelding van de klant maakt deze woorden verder levend.

Tip 2:  Gebruik referenties in je gesprek.
Als je bekende personen  of bedrijven kent die jouw product of dienst gebruiken, noem die dan. Een klant is niet graag de ‘proefpersoon’. Door bekende personen of bedrijven te noemen, bouwt jouw klant een referentiekader op om straks zijn beslissing op te staven.

Tip 3:  Sterke zinnen voor de opening van het gesprek.
Gebruik in het begin sterke zinnen. De eerste drie zinnen zijn belangrijk. Als in het begin al een sfeer van “succes” is gezet wordt negatief denken vermeden. Maak deze zinnen niet te lang, maar krachtig. Bijvoorbeeld:
–  ‘Deze toepassing is een totaal nieuw concept.’
–  ‘In de ontwikkeling van … is deze manier van werken vernieuwend en revolutionair!’
Vindt je ook niet dat dat veel beter klinkt dan: ‘Had u misschien graag wat informatie over de nieuwe ….’.

Tip 4:   Zorg voor een rode draad.
Natuurlijk is er tegenzin naar een letterlijk te volgen script in de verkoop. Als je het uit het hoofd afdraait, draait de draaideur zo de klant weer naar buiten.
Maar als je niet meer moet nadenken over wat je moet zeggen, heb je de ruimte en de tijd om de klant te observeren en te reageren. Ken daarom je verhaal wel uit het hoofd, maar breng het niet als een script. Zorg voor een goede en stevige rode draad waar je niet meer over hoeft na te denken.

Tip 5:   Gebruik positieve verbindingswoorden.
Gebruik verbindingswoorden die positief zijn.
Voorbeeld: ‘Mag ik even voor, want ik heb een wachtende klant’.
Door een positief verbindingswoord te gebruiken, reageert de andere ook positief. Dit is zo sterk dat, zelfs als iedereen wachtende klanten heeft, diegene die het op die manier vraagt, voorrang krijgt. Vooral de eerste keer ;).  Andere positieve verbindingswoorden zijn: ‘juist omdat’, ‘bovendien’, ‘in elk geval’, …

Tip 6:   Vermijd negatieve verbindingswoorden.
De negatieve verbindngswoorden roepen meestal weerstand op en zijn dus te mijden: ‘maar’, ‘echter’, ‘daarentegen’, ‘aan de andere kant’, ‘alhoewel’, …
De slechtste keuze uit het rijtje is het woord ‘maar’. Want: ‘Alles wat voor ‘maar’ komt is een leugen’! Dit is de vertaling van een Engels spreekwoord. Het woord ‘maar’ duwt de andere bijna steeds in weerstand of roept bij hem een teleurstelling op.

Tip 7:  Gebruik een stijgende opbouw in het gesprek.
Begin altijd met het positieve eerst te vernoemen. Voorbeeld: ‘Wanneer het slagen van deze actie een succes is, kunnen we verder werken. We laten daardoor ons bedrijf ontwikkelen. Als we onze klanten blijven verwennen, is onze toekomst verzekerd. Het alert blijven van al onze medewerkers zal ons behoeden van minder goede resultaten. Dit zou alleen maar een anti-climax zijn op onze intenties’. Bemerk dat de spreker het eerst heeft over het succes en pas op het einde over de mogelijkheid te falen. Dit is het gesprek van een winnaar!
Een verliezer gebruikt de zinnen omgekeerd: ‘We moeten vermijden dat er een anticlimax is bij onze intenties. Door alert te blijven gaan we ons behoeden voor tegenvallende resultaten. We moeten gewoon onze klanten blijven verwennen. Dit zal toelaten ons bedrijf verder te ontwikkelen en deze actie succesvol te laten verlopen’. Bij een mededeling zoals deze gaat 90% van de aandacht uit naar het eerste stuk van de boodschap, 5% aan de tweede helft en 5% aan de rest van het verhaal.

Tip 8: Verkoop emotie.
Als je iemand vertelt dat 80% van zijn beslissingen en aankopen emotioneel zijn, zal hij je niet geloven. Maar we hebben al veel vroeger, vanuit onze buik, beslist om iets te kopen.  We kopen niet vanuit onze ratio. Ga je eigen recente koopgedrag maar na. Verkoop daarom geen eigenschappen (ratio) maar voordelen! (emotie).

Verkopen is topsport. Elke dag weer opnieuw. Om succesvol te verkopen moet u in topconditie zijn. Het zijn minimale verschillen om als eerste of als tweede of derde over de streep te komen. Maar in de verkoop sta je als tweede wèl met lege handen. Er is in de verkoop geen zilver of brons. Het gaat erom de klant voor jouw te winnen. Door deze 8 neuro-linquistische tips ga je jouw voorsprong vergroten.

Wil je jouw verkooptream trainen in de laatste verkooptechnieken? Wil jij je mensen op het hoogst haalbare niveau brengen. Dan is training onvermijdelijk. Trainen om er beter van te worden. Niet omdat het leuk is, wel omdat het beter kan. Training hebben rendement als je verkopers willen werken aan het verbeteren van hun vaardigheden. Als ze gedreven zijn hun talenten te ontwikkelen, hun vaardigheden te vergroten en hun energie en passie voor het vak op een hoger plan te brengen. Heeft u zo’n team? Dan is GOAL trainingen uw partner. Bel ons!

Hier lees je over emoties en ratio. En hoe dat nu precies werkt. We geven je graag nog 3 simpele sleutels tot verkoopsucces. Verbazend om te zien hoe snel we verwachtingen creëren en daar op anticiperen!

Vond je het inspirerend deze blog te lezen? Stuur hem door naar iemand anders en like ons op de facebook knop hieronder. Dank!

Leave a comment

11 time-management tips voor ondernemers

Als ondernemer ben je veel tijd kwijt aan het up and running houden van je bedrijf, of gewoon het behandelen van dagelijkse taken van je onderneming. Hoe je die tijd verstandig besteedt is een belangrijke factor als het gaan om productiviteit.

Kijk of je de volgende tips kunt toevoegen aan je dagelijkse routines. Het runnen van een bedrijf is stressvol genoeg. Deze tips helpen om het een beetje minder hectisch te maken en je tijd effectiever te besteden. Time-management voor ondernemers is geen luxe, het is een vereiste.

 photo 0_Titel_zps1fe5d735.png

1.   Erken en respecteer jouw “prime time”
Onderzoeken hebben aangetoond dat vroege vogels succesvoller zijn dan nachtbrakers. Een uil kan echter niet veranderen dat zijn prime time iets later valt dan die van een vroege vogel. Als je weet dat je het meest ambitieus om middernacht bent, en je kunt het aan, werk dan rond je natuurlijke pieken en dalen. Een voordeel dat je hebt als ondernemer, is dat je veel meer flexibiliteit hebt om je aan je bioritme aan te passen.

2.   Ga niet multitasken
Niet multitasken? Dat klopt! Focus op één taak. Je bent veel productiever als je je concentreert op één taak tegelijk, in plaats van voortdurend te jongleren met een dozijn verschillende projecten tegelijk. Het is gemakkelijk om afgeleid te worden door de vele klusjes die je hebt. Zeker wanneer je je bedrijf aan het opstarten bent. Concentreer je op één taak, maak die af en ga vervolgens beginnen aan de volgende. Je zult zien dat op die manier je visie snel vorm begint te krijgen.

3.   Stel deadlines in en houd jezelf eraan
Misschien heb je veel minder deadlines dan toen je werkte voor een bedrijf. Als je taken afgerond wilt krijgen dan moet je je houden aan een strak haalbaar tijdschema. Plan je projecten, stel mini-deadlines en houd jezelf verantwoordelijk. Wees realistisch over hoelang het gaat duren om taken gedaan te krijgen. Plan een redelijke tijd op je planner, vooral als het gaat om een afspraak waar veel reistijd bij komt.

4.   Stel prioriteiten
Stel prioriteiten elke dag en pak ze dan één voor één aan. Dit zal resulteren in een betere kwaliteit van je werk, plus het gevoel van voldoening telkens als je een item van lijst kunt afvinken.

5.   Plan tijd voor jezelf in
Het hebben van een enorme drive als ondernemer is goed, maar niemand is immuun voor een burn-out. Méér dan acht uur achter elkaar kan leiden tot een daling van de kwaliteit van het werk en je bedrijf zal eronder lijden. Plan tijd voor jezelf in, zonder onderbrekingen. Dit maakt de werkuren draaglijker en gemakkelijker vol te houden.

6.  Zorg voor genoeg slaap
Er is geen vervanger voor een goede nachtrust, elke nacht. De meeste mensen hebben ongeveer 7-8 uur slaap per nacht nodig. Als dit betekent dat je naar bed moet tegelijkertijd met de kinderen, dan is dat zo. Zorg voor genoeg slaap.

7.   Je tijd is waardevol
Het maakt niet uit wie je bent, je moet een bepaalde hoeveelheid geld verdienen om iets de moeite waard te maken. Zoek uit hoeveel je nodig hebt om te overleven (vaste kosten) en van daaruit te groeien (een redelijke beoordeling van waar je wilt zijn).  Als je uur tarief €60 per uur is, is het dan de moeite waard om die kleren bij de stomerij op te halen en boodschappen te doen? Of is het handiger om een student in te huren om dit te laten doen voor €10. Dit is hoe je veel tijd (en geld) kan besparen.

8.   Neem je werk niet mee naar huis
Zeker als je werkt vanuit huis, wees dan niet 24/7 bereikbaar voor je klanten. Je moet ten minste een dag per week een ‘geen werk vandaag’ dag inlasten. Anders zul je verstrikt raken, opgebrand, en jezelf later afvragen wat er is gebeurd.

9.   Accepteer je beste omgeving
Misschien kun jij je het beste concentreren en werken vanaf de bank, in je pyjama met de tv op stil. Misschien heb je liever het ritueel van aankleden en naar een kantoor gaan elke dag. In beide categorieën zijn mensen succesvol geworden. Wees eerlijk tegen jezelf, de juiste omgeving is de juiste weg naar succes. Je moet werken mét jezelf en niet tégen jezelf als je het beste uit je bedrijf wilt halen.

10.  Gebruik wachttijd productief
Moet je vaak wachten? Bijvoorbeeld voor een afspraak of tijdens het reizen… Benut die tijd dan voor het inhalen van het lezen van vakbladen, het schrijven van brieven of het noteren van creatieve ideeën voor de marketing van uw bedrijf.

11.  Leer om ‘nee’ te zeggen
Ben jij een “ja” persoon? Leer om ‘nee’ te zeggen. Soms is het toevoegen van slechts één ding aan je to-do lijst een extra uur overwerken. Vraag jezelf af of je echt de tijd en energie hebt om nog een taak te verwerken. Voel jezelf niet schuldig en zeker niet boos om ‘nee’ zeggen. Morgen is weer nieuwe dag!

Meer weten over slimmer en effectiever werken?  Eén ding tegelijk is de eerste tip.  Heb je toch nog last van uitstelgedrag? Dan is dit een handige link: 5 tips om uitstelgedrag te voorkomen. Je zult zien dat timemanagement werkt!

Vond je dit een interessant artikel? Like ons hieronder op Facebook.!

Leave a comment

9 tips om zelfvertrouwen in de verkoop te vergroten

Verkopen zonder zelfvertrouwen is onmogelijk. 85% van de verkopers zouden méér verkopen wanneer ze hun zelfvertrouwen zouden vergroten. Niet dat deze grote groep nu geen zelfvertrouwen zou hebben. Het is niet alles of niets, maar meer of minder zelfvertrouwen. Daarom deze blog toegewijd aan tips die jouw zelfvertrouwen zullen versterken. :

Zelfvertrouwen

1.  Ruim je angsten op
Gebrek aan zelfvertrouwen uit zich door angst niet te slagen in je opzet. Aanvaardt de mogelijkheid dat dit je inderdaad niet altijd lukt. Geef jezelf de kans om fouten te maken. Zonder fouten kunnen we niets bijleren of veranderen. De bedrijven die succes boeken zijn de bedrijven waar fouten worden toegelaten. Wist je dat de kans dat je drie keer dezelfde fout maakt zeer klein is?

2.  Ken en aanvaardt je minpunten
In onze opvoeding zijn we de eerste vier, vijf jaar van onze jeugd steeds gestuurd door de “grote mensen” en ze hebben ons, meestal met kritiek op onze daden en gelukkig af en toe ook met een compliment, “do’s and don’ts” geleerd zodat we de rest van ons leven een minderwaardigheidscomplex mee moeten slepen. We hebben een schuldgevoel ontwikkeld. Want we zijn niet perfect, nog steeds niet. Reken daarmee af. Niemand is perfect, en gelukkig maar voor hem of haar. Het leven zou voor iedereen een hel worden. Zelfvertrouwen houdt in dat je jezelf kwetsbaar durft opstellen.

3.  Maak eens een inventaris van jouw pluspunten
Doe eens een ernstig gewetensonderzoek met pen en papier en schrijf jouw plussen op. Gooi dat papier daarna niet weg, maar leg het waar je er gemakkelijk bij kunt, want je zult er de volgende dagen nog plussen bijschrijven die je vergeten was. Je hebt zelfvertrouwen als je geloof dat je zult slagen groter is dan je angst om te mislukken.

4,  Vergroot jouw (vak)kennis
In de winkel is jouw vakkennis een ongelofelijke aandrager van zelfvertrouwen. Maar houdt ook buiten jouw vak een “honger” naar kennis!

5.  “Ik ben goed in …” Maak de zin af
Maak de zin af! Ja echt, we gaan jezelf verkopen! Dat dat eerst even wat lastig voelt, ligt aan het feit dat dit zo niet in onze cultuur zit. “Men gaat over zichzelf toch niet pochen”. Wel dus! Maak jouw “succesboek” dat je er bij een dipje weer bovenop helpt.

6.  Blijf dromen
Waar droom je van? Weet je dat? Zorg dat je droom beantwoordt aan “smart” en droom alsof het er nu al is. Blijf dromen en zet stappen om jouw droom te verwezenlijken! Wedden dat jouw droom dan werkelijkheid wordt? Heb je gezien en gevoeld wat voor een zelfvertrouwen jij had in die droom? Wat zou je nu dan doen met dat zelfvertrouwen?

7.  Stop met zelfkritiek
Lach niet want deze tip werkt zeer sterk. Jouw zelfkritiek kruipt in je onderbewustzijn en dat neemt deze kritiek op als waarheid. Vanaf een bepaald ogenblik begint je geest zich te gedragen naar deze kritiek om zichzelf te bevestigen.

8.  Zoek gelijken op
Mensen zoeken mensen die op dezelfde manier denken als jou. Dus blijf niet hangen bij de “klagers” en de “ontevredenen”. Zoek de mensen die pip (positief ingestelde persoonlijkheid) zijn en niet nip (negatief ingestelde persoonlijkheid) en spiegel je aan hen.

9.  Geef complimenten
Deze laatste tip is de belangrijkste. Geef complimenten aan de mensen rondom je. Ook over kleine dingen: “dit werk heb je verstandig aangepakt, je hebt een mooi shirt aan, … “. Maar zorg ervoor dat je het compliment meent, want anders wordt je een slijmbal. Je zult een verandering in jouw relatie rondom je merken die je niet voor mogelijk had gehouden.

Meer weten over meer zelfvertrouwen en verkopen? Neem contact met ons op voor een voorstel op maat of kijk alvast bij onze verkooptrainingen.

We hebben nog meer tips. Tips voor beginnend verkopers. Verkooptips in tijden van crisis. En wat dacht je hiervan? Omgekeerd verkopen! Leer meer over hoe je dat precies aanpakt.

Vond je dit een interessant artikel? Like ons hieronder op Facebook!

Leave a comment

9 manieren om teamspirit om zeep te helpen!

De teamspirit om zeep helpen is makkelijker dan je denkt! Ik geef je 9 krachtige tips om dit in no-time voor elkaar te krijgen. De tips zijn zo krachtig dat je eigenlijk maar één nodig hebt om de torpedo in iedere mogelijke samenwerking te jagen!

1.   Wacht tot de laatste minuut voordat je het team erbij betrekt
Benader mensen pas bij je project als het project half af is of wanneer je project al is vastgelopen. Door ze maar half en laat te betrekken weet je zeker dat ze zich weinig betrokken voelen bij het project en dat ieder mogelijk enthousiasme in de kiem wordt gesmoord.

2.   Werp hindernissen op tegen samenwerken op afstand
Stuur zoveel mogelijk e-mails als je kunt. Maak gebruik van cc en bcc. Voorkom telefoongesprekken en face-to-face meetings. Dit voorkomt helderheid en verhoogt de kans op mis-interpretaties en goede onderlinge contacten. Het gevaar dat mensen zich betrokken voelen en enthousiast aan de slag gaan, is daarmee geweken.

3.   Zorg voor onredelijke deadlines
Zorg ervoor dat je de teamleden de stress in jaagt met onrealistische deadlines. Hun toch al zware werkdruk zal ervoor zorgen dat creativiteit en passie voor vernieuwing een nieuw dieptepunt bereiken. Het zal hen dwingen om hun taken af te raffelen. Ze zullen een hekel krijgen aan jou en je bedrijf.

4.   Geef af op iedere fout en en ontmoedig innovatie
Maak je collega’s belachelijk als ze met nieuwe dingen willen werken. Nagel ze aan de schandpaal wanneer er fouten gemaakt worden. Dit genereert een cultuur van angst die ervoor zal zorgen dat je productiviteit afneemt en je innovatie tot een minimum wordt teruggebracht.

5.   Verzuim aan te geven wie wat doet!
Door geen taken en rollen te verdelen, weet je gegarandeerd dat het team vastloopt en de productiviteit zal tegenvallen. En als je dan toch bezig bent verzeker je er dan van dat individuele doelstellingen en taken elkaar overlappen. Conflicten kunnen dan niet uitblijven en iedere samenwerking wordt op die manier vroegtijdig de nek omgedraaid.

6.  Zorg dat achterkamertjes politiek alle voortgang stopt
Moedig niet aan om open en eerlijk te zijn, voorkom opbouwende feedback of iedere vorm van confrontatie. Laat conflicten door sudderen en oplopen. Zorg ervoor dat iedereen binnen het team op eieren loopt.

7.  Geef op verschillende manieren de teamprioriteiten aan
Waarom zou je moeite en tijd investeren om het team gefocust te houden? Het is veel desastreuzer om je op individuele successen te focussen die ten koste gaan van de rest van het team. Op die manier breng je het laatste beetje spirit om zeep.

8.   Waardeer teamleden niet en geef geen erkenning!
Wie zit er op een schouderklopje of, nog erger, een bonus te wachten? Is er überhaupt een medewerker te vinden die een beloning belangrijk vind? Afschaffen en al helemaal niet aan beginnen. Beloning maakt medewerkers soft en ze raken hun competitie drift kwijt. Dus stop met alle acties die lijken op het belonen van je medewerkers of van je team in zijn totaliteit.

9.   Vertrouw je collega’s nooit
Onthoudt, als je te familiair met je teamleden/medewerkers omgaat dan is dat de goden verzoeken. Houdt ze daarom nauwlettend in de gaten en kijk voortdurend over hun schouder mee. Controleer iedere minuut dat ze werken. Zij zijn immers alleen uit op eigenbelang! Zorg ervoor dat ze nooit een minuut rust hebben op de werkplek!

 

Dat waren 9 krachtige tips om iedere werkplek tot een hel te maken en productiviteit op iedere afdeling te vernietigen. Wil je WEL werken aan een optimale samenwerking en prachtige resultaten? Doe dan het tegenovergestelde.  Het zal je team doen opbloeien, doen focussen en hun enthousiame dusdanig aanjagen dat ze tegen iedere taak zijn opgewassen!

Meer leren hoe je aan een team of virueel team bouwt?  Hier lees je over een beter team moreel en hier over  hoe je een team door een lastige periode leidt.

Vond je het interessant om te lezen? Like ons hieronder op de facebook knop! Thanks!

Leave a comment

Hoe blijf je kalm bij een hoge (werk)druk

Het werk verandert snel en lijkt wel steeds complexer te worden. Dit veroorzaakt vaak een hoge (werk)druk die ervoor kan zorgen dat je gehaast en gestrest overkomt. Daar kun je je van alles bij voorstellen:

  1. Er zijn veel veranderingen die je moet implementeren. Wanneer je op een nieuwe manier werkt dan kan dat in het begin méér tijd vragen. Dat zorgt voor extra werkdruk.
  2. Je hebt veel taken te doen. Veel taken zorgt voor loopjes in je hoofd. De to-do lijst blijft zich herhalen waardoor je druk blijft. In je hoofd maar ook in je gedrag.
  3. Je hebt je targets niet gehaald en je baas blijft maar bellen voor je analyse van het laatste kwartaal.

Foto: iStock Images

Hoe voorkom je om gehaast en gestresst over te komen. Hoe blijf je kalm en relaxed. Hier 10 tips:

  1. STOP!
    Stop als een kip zonder kop rond te rennen. Ga zitten….. en blijf zitten.
  1. Effe wachten nog
    Geef je zelf zoveel tijd als nodig is om jezelf te herwinnen. Wanneer je onder druk komt te staan door stressvolle omstandigheden is het allerbelangrijkste om kalm te blijven. In dit soort situaties gaat het er niet om snel een oplossing te bedenken. Het gaat er allereerst om chaos te voorkomen, de situatie te stabiliseren en om je zelfvertrouwen te herwinnen. Pas daarna kun je naar oplossingen gaan kijken.
  1. Adem in…. en uit!
    Inademen en uitademen. Diep ademhalen lucht op. Het maakt ook je hoofd weer helder. Ademhaling brengt weer balans tussen de analytische processen in je hoofd en de emoties en gevoelens in je buik. Ademhaling maakt je weer bewust van je lijf, je hartslag daalt en je hebt weer controle over jezelf.
  1. Denk na!
    Denk diep en grondig na over de situatie waar je nu in verzeild zit. Probeer om de feiten en de oorzaken op een rij te krijgen. Belangrijke tip: neem net even wat meer tijd dan je denkt nodig te hebben.
  1. Besluit en bepaal je strategie!
    Wanneer je je doelstelling, je te volgen strategie en je daarvoor te nemen acties helder hebt ga je verder. En alleen dan!
  1. Neem de leiding
    Neem de leiding door mensen aan te spreken en contact te maken. Daarna vertel je wat je gaat doen. Wat is je strategie en wat is je actieplan. Doordat je jezelf herwonnen hebt en je plan helder is, kom je veel krachtiger over en hou je de controle. Jouw uitleg geeft duidelijkheid, vertrouwen en rust. Geef vertrouwen aan jezelf en aan anderen.
  1. Doen!
    Het komt nu op het uitvoeren van je plan aan. Doen! Hou je aan dat plan. Nieuwe taken schuif je, voor nu, aan de kant. Elimineer alle mogelijke afleidingen en focus je op je doel. Doe één ding tegelijk! Multi-tasken geeft onrust. Bij jou en bij de mensen in je omgeving. Door je te focussen op één taak weet je zeker dat die goed gebeurt, houd je boel onder controle en gaat er geen onrust uit naar de mensen in je omgeving.
  1. Re-ageer
    Reageer op de wereld om je heen en neem je verantwoordelijkheid. Hou je collega’s, managers en alle andere betrokkenen op de hoogte. Check regelmatig hun mening. En als je hulp nodig hebt, heb dan het lef om ook om hulp te vragen.
  1. Hou bio-breaks! (pauzes)
    Een kopje thee of koffie is niet alleen gezellig, het zorgt ook voor een rustmoment voor jou en een contactmoment voor de mensen om je heen. Mensen zijn sociale wezens met een natuurlijke behoefte aan een praatje. Ook dat kan bij je werk horen. Daar maak je dan even tijd voor.
  1. Don’t Worry, Be Happy
    De boog kan niet altijd gespannen staan. Zorg dat je naast je werk je energie op een andere manier kwijt kunt cq oplaadt. Door bijvoorbeeld te sporten, aan yoga te doen, te mediteren of simpelweg naar huis de fiets te pakken. Neem je werk èn jezelf niet zo serieus. We zijn allemaal te vervangen. Geef niet toe aan stress. Al ben je nog zo ver achter met je werk, stress gaat je echt niet helpen.

We weten allemaal dat als we gehaast en gestrest zijn, we een veel grotere kans hebben dat we fouten maken. Toch trappen we regelmatig in die valkuil. Daardoor creëren we voor onszelf conflicten met anderen, nog meer onnodig werk voor onszelf en leggen we nog meer druk neer bij anderen. Daarmee veroorzaken we ook bij anderen stress. Het zou zomaar kunnen dat we daardoor het echte probleem en de echte kansen niet meer zien.

Stressvrij werken vraagt om je bewust te zijn van je emoties. Zijn het nu emoties of gevoelens waar we “last” van hebben?  Ook jou gaat het lukken! Denk erom; één ding tegelijk!

Vond je deze blog inspirerend?  Like ons op de facebook knop direct hieronder!  Bedankt!

Leave a comment

8 verkooptips voor in de retail

In onze retail verkooptrainingen gaan we ervan uit dat iedereen verkoopt. Of men dit nu ook zo noemt of niet. Er is immers niets wat je eet, drinkt of draagt wat niet aan iemand verkocht is. Gebruik deze verkooptips voor de detailhandel om er zeker van te zijn dat je het meeste haalt uit je (verkoop)inspanningen!

Foto: iStock Images

  1. Kom ter zake
    Een klant komt niet om te chatten. Stuur je gesprek dus naar je product of dienst. Houd je doel in de gaten, weet wat je erover moet vertellen en gebruik een structuur in je gesprek.
  1. Stel vragen
    Als je (goede) vragen stelt voelt de klant zich veel meer betrokken in het gesprek. Bovendien kun je door de gewonnen informatie de klant veel beter helpen zijn behoefte in te vullen.
  1. Wees geen folder
    Vele verkopers beginnen alle mogelijke en onmogelijke eigenschappen van hun product of dienst op te noemen. Een klant kijkt niet echt uit naar wat er op de folder staat. Hij zoekt vooral dat wat zijn eventueel probleem oplost. Sommige eigenschappen kunnen zelfs je verkoop hinderen. 
  1. Verkoop aan het hele gezelschap
    Als de hele familie mee gekomen is, betrek dan de hele familie in het gesprek. Als iemand van het gezelschap zich niet of te weinig aangesproken voelt, kan hij of zij advocaat van de duivel worden en je plannen dwarsbomen. Let op lichaamstaal!
  1. Vertel de voordelen
    Een klant koopt geen eigenschappen, tenzij hij zeer goed op de hoogte is van je product of dienst. Voor de leek zal het worst wezen dat de motor van de boormachine 2500 watt is. Hij moet een gat kunnen boren in 12 cm beton, en dat verwacht hij van jouw voorstel. Dus probeer aan de hand van jouw vragen te kijken welke voordelen de klant zoekt of nodig heeft van jouw dienst of product. Voor de ‘leek’ is het niet altijd gemakkelijk om de eigenschappen aan de voordelen te koppelen.
  1. Je bent géén goede referentie
    Tenzij je met de klant een goede vertrouwensrelatie hebt, ben je geen referentie. Dus vertellen dat je steeds het merk X gebruikt om te schilderen, zal bij een eerste bezoek van de klant de gedachte doen rijzen dat je op het merk X meer verdient dan op de rest en dit argument keert zich tegen je. De klant zal mogelijk denken dat je product X niet aanprijst om dat X de beste verf is, maar omdat je daar het meeste op verdient.
  1. Denk niet dat de klant weet wat hij wil
    Begin je gesprek niet met de vragen “Wat zoekt u, Waarmee kan ik u helpen, Kan ik u helpen, Zoekt u iets speciaal, Wat kan ik voor u betekenen, etc.” Deze vragen zijn te verkoopgericht. Bovendien kan de klant die alleen maar beantwoorden als hij inderdaad al (heel) wat informatie heeft over zijn behoefte. In dat geval ben je wellicht niet de eerste zaak die hij bezoekt. Een klant die weet wat hij zoekt begint trouwens zelf een gesprek richting product of behoefte. Als hij dat niet doet is de kans zeer groot dat hij niet weet wat hij nodig heeft. Stel dan klantgerichte vragen.
  1. Prijzen noemen?
    Vertel alleen maar de prijs als je de voordelen van je product of dienst hebt vernoemd. In de aankoopbalans zit de prijs aan de bezwarenkant. Vul dus eerst de andere kant van die balans met voordelen. Pas als de voordelenkant het zwaarste is, zal de klant kopen.

Verkopen is topsport. Wanneer je je vak serieus neemt is er veel te winnen. Je ziet meteen het resultaat van je inspanningen. Soms heb je geluk, soms verknal je het en steeds vaker zul jij het verschil gaan maken. Leer van je fouten door na een gesprek even terug te kijken hoe jij het gedaan hebt en wat je beter kon doen. Zet vervolgens jezelf weer op scherp want volgens mij komt daar weer een klant binnen…. Succes!

GOAL trainingen trainde duizenden professionals in iedere branche inclusief Horeca, Productie, Overheid, Retail, B2B Verkoop en Dienstverlening. Met 20 jaar ervaring in een continue veranderende wereld is GOAL trainingen een ervaren partner om jou, jouw team en jouw bedrijf te helpen groeien.

Nieuw in de retail? Lees deze tips voor beginnende verkopers waarin het leren luisteren niet onbelangrijk is. Daarmee ben jij, in het directe contact met de klant de onderscheidende factor.

Geïnspireerd geraakt? Like on op de Facebook knop onder deze blog!

Leave a comment