10 Tips om vertrouwen op te bouwen binnen je team

De dagen waar een team haar leidinggevende blindelings volgt, zijn voorbij. Tegenwoordig vergt het een beetje meer om je team aan je zijde te houden en om er een winstgevend team van te maken. Je zou natuurlijk elke stap van je teamleden op de voet kunnen volgen en ervoor zorgen dat zij het protocol nauwgezet volgen, de werkinstructies tot achter de komma uitvoeren en dat zij alle meetings, vergaderingen met volle aandacht bijwonen. Geen aanrader!

Het zet meer zoden aan de dijk wanneer je gaat werken aan de samenhang van je team. Daarnaast wil je ervoor zorgen dat je teamleden vertrouwen hebben in jou maar ook in de rest van het team. Dit betekent dat je iedereen moet aanmoedigen en helpen om het beste uit elk teamlid te halen. Dat vraagt echter om openheid en vertrouwen binnen je team. Daarom hier 10 tips om het vertrouwen in je team op te bouwen.

Vertrouwen binnen je team

1.   Open communicatie
Het is zeer belangrijk om met regelmatig met de leden in je team te spreken. Niet alleen op professioneel vlak, maar ook op persoonlijk vlak. Het is belangrijk dat je teamleden je als een persoon zien, in plaats van alleen maar als ‘de baas’.  Ook is het belangrijk om altijd eerlijk te zijn tegen je team. Zowel in goede als in slechte tijden. Het is belangrijk dat je team altijd weet wat er gaande is in het bedrijf. Wanneer je dingen voor hen gaat verzwijgen (en zeker wanneer zij deze zelf ontdekken) zal je team je vertrouwen verliezen. Maar ook wanneer zaken goed gaan, is het belangrijk je team hierover aan te spreken en hiervoor ook te prijzen. Zij zijn bovendien ook één van de redenen waarom het nu zo goed loopt.
De beste manier om dit te doen, is door regelmatig  een meeting te houden waarin je het team informeert over de stand van zaken. Het is goed om hier een ‘rondvraag’ bij in te plannen. Al moet je deze vragen dan wel eerlijk beantwoorden.

2.   Vertrouwen winnen door vertrouwen te hebben
De beste manier om vertrouwen op te bouwen, is door zelf vertrouwen te hebben in de mensen waarmee je samenwerkt. Als baas geef jij dus het beste voorbeeld. Spreek dus nooit slecht over je team in het openbaar, geef je teamleden de kans om hun mening te delen en neem deze ideeën ook serieus. En wanneer je iets negatiefs verneemt over een van je teamleden, is het belangrijk dit eerst te onderzoeken voor je hen ermee confronteert.

3.  Heb een sterke team cultuur
Het is belangrijk dat je een sterke team, werk of bedrijfscultuur hebt. Het is niet alleen belangrijk deze op te stellen, maar ook dat iedereen deze regels toepast. Indien dit niet gebeurt, moeten er gevolgen zijn. Het is algemeen bekend dat een team met een gemeenschappelijke ethiek gezonder, productief, verantwoordelijk en vindingrijk is doordat zij de gemeenschappelijke waarden in acht nemen.

4.  Kom beloftes na en maak je acties zichtbaar
Het zichtbaar maken van toezeggingen verhoogt het vertrouwen. Teamleden zullen elkaar sneller vertrouwen indien zij weten dat iedereen bekwaam is in zijn taak. Teamleden merken snel wanneer beloftes niet worden nageleefd. Maak je acties dus zichtbaar of laat je team weten dat je zus of zo hebt gedaan nadat je een of andere suggestie hebt gekregen. Dit kan gedaan worden via een e-mail of door je team samen te roepen en dit persoonlijk mede te delen.

5.  Wees bereikbaar
Zorg ervoor dat leden van je team met je kunnen spreken als zij een probleem of voorstel hebben. Zorg er ook voor dat ze weten dat ze altijd bij je terecht kunnen. Indien je op meerdere locaties werkt, is het bijvoorbeeld goed een wekelijks of maandelijks bezoek voor elk van hen in te plannen. Tijdens dat bezoek kun je een team meeting plannen waarbij je teamleden je persoonlijk kunnen spreken. Wanneer je een e-mail ontvangt van iemand uit je team, zorg er dan voor dat je deze binnen de 24 uur beantwoord. Laat je team nooit te lang wachten, ze zouden nooit 2 keer iets aan je moeten vragen.

6.   Behoud discretie
Indien iemand je iets in vertrouwen vertelt, is het belangrijk dat je deze vraag respecteert. Het is ook belangrijk dat je eerst onderzoek doet naar hetgeen je verteld wordt, zeker wanneer dit gaat over een probleem dat zich blijkt voor te doen op de werkvloer. Op deze manier vermijd je onnodige confrontaties binnen je team, wat je een boel problemen bespaart.

 7.  Let op je taalgebruik
Er bestaan ook subtiele manieren waarop een leider vertrouwen kan opbouwen bij zijn/haar team leden. Dit gebeurt vaak door taalgebruik. Zorg ervoor dat je je teamleden met de voornaam aanspreekt. Deze regel is zeker belangrijk als je vaak via e-mail communiceert met je team.

8.  Creëer sociale tijd voor je team
Dit is eenvoudig te doen door bijvoorbeeld een aantal activiteiten te plannen waar je teamleden vrijwillig naar toe kunnen komen. Deze activiteiten kunnen variëren van teambuilding tot bijvoorbeeld een avondje karten. Zo leren je teamleden jou en elkaar op een meer persoonlijke manier kennen. Tijdens dit soort evenementen bespreek je geen werk gerelateerde zaken. Deze activiteit is enkel en alleen bedoeld als leuk uitje.
Een andere manier dit te implementeren is door gewoon regelmatig met je teamleden te spreken over persoonlijke dingen. Vraag bijvoorbeeld hoe hun weekend was, of hoe het met de kinderen is gesteld. Open jezelf ook om deze dingen uit je eigen leven te bespreken.

9.  Coach en train je team
Coaching gaat niet zozeer over het beantwoorden van vragen. Het gaat erom dat je je teamleden begeleid en hen helpt het beste uit zichzelf te halen. Hier heeft niet alleen je afdeling baat bij, het geeft je werknemers ook het gevoel dat zij binnenin je afdeling of bedrijf kunnen groeien. Wie weet heb jij wel een persoon met verborgen talenten op de werkvloer. Deze zullen alleen hun potentieel bereiken met de juiste training en leiding.

10. Geef zelf het goede voorbeeld
Zorg ervoor dat jij je eigen werk perfect uitvoert en zelfvertrouwen uitstraalt. Door zelfvertrouwen te hebben in het het werk dat jij doet, straal je een positieve energie die wordt opgemerkt door je teamleden.  Dit zal meteen vertrouwen geven.

Door deze tips te implementeren, zul je een sfeer van vertrouwen creëren binnen je team. Vertrouwen en openheid zijn belangrijke voorwaarden voor een gemotiveerd team dat met plezier aan de slag gaat!

Lees ook de volgende blogs over dit onderwerp:

Wil je net als 5.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ’21 Blunders van de Baas’
GOAL Inspirator

Waardeer je onze blog?
Like ons op de facebook knop direct onder dit artikel of schrijf een comment in de commentbox hieronder.

Leave a comment

7 geheimen van succesvol starten in de retail

Het is tegenwoordig niet makkelijk om als kleine zelfstandige te overleven in de retail. Crisis, grootwinkelbedrijven, ketens en online shoppen zijn geduchte concurrenten. Al is het natuurlijk niet onmogelijk om als zelfstandige succesvol een winkel te runnen.
Om je slagingskansen te verhogen, geven we je 7 geheimen van succesvol retail ondernemen. Het volgen van deze 7 geheimen zal je kansen om een succesvolle retail onderneming te runnen aanzienlijk doen toenemen.

Starten in de retail

1.   Een bedrijf is geen hobby
Eerst en vooral is het belangrijk om voor de juiste redenen een retail onderneming te starten.  Je begint geen kledingzaak omdat jij gewoon een goede kledingstijl hebt. Dat alleen is echt onvoldoende om ook een succesvolle kledingwinkel te kunnen runnen. Wat je verkoopt maakt niet uit, zelfs al wil je koekjes verkopen. De hoofdreden waarom je een business hebt, zou altijd het verdienen van geld moeten zijn.

2.   Ken je doelgroep
Ten tweede is het belangrijk dat je genoeg marktonderzoek doet over het soort winkel dat je wilt openen. Is er vraag naar dit soort winkel? Hoeveel van deze winkels zijn er reeds in je omgeving? Boeken deze winkels winst? Wat maakt jouw concept beter dan hun concept? Etc. Het succesvol runnen van een retailonderneming gebeurt niet 1 – 2- 3  en het is geen beslissing die je over één nacht ijs maakt.

3.   Het draait allemaal om je klant!
Je runt je onderneming voor de klant. Niet voor jezelf. Je kunt bijvoorbeeld niet alleen kleding verkopen die jijzelf leuk vindt. Je verkoopt ten slotte deze kleding niet aan jezelf maar aan een breed publiek. En niet iedereen heeft dezelfde kledingstijl als jij.

 4.  Denk groot!
Think big!  Veel mensen willen een leuke boetiek openen die ze zelf kunnen runnen. Dat is leuk, maar waarom denk je zo kleinschalig? Hiermee bedoel ik niet dat je een winkel ter grootte van H&M moet openen. Maar je kunt bijvoorbeeld enkele kleine winkels in de omgeving openen in de loop van de tijd. Als je dit doet, zorg er dan voor dat al deze winkel niet te ver van elkaar verwijderd zijn. Zo kun je makkelijk van de ene winkel naar de andere gaan.

 5.   Jij bent ondernemer! 
Jij bent ondernemer. Dus géén verkoper!  Ga geen retailonderneming starten om zelf verkoper te zijn. Neem iemand aan die de winkel voor je runt. Raar? Je vindt het zelf leuk om in de winkel te werken?  Zoek dan een baan! Het runnen van een winkel is (als je het goed doet) een baan op zich en meer dan dat!
Wanneer je dit voorlegt aan mensen zeggen zij al snel dat zij hier het geld niet voor hebben of dat ze niemand kunnen vertrouwen om hun winkel te runnen. Welnu, de harde realiteit is dat als je geen verkooppersoneel kunt betalen, je misschien zelfs geen hele winkel kunt betalen. Je hebt verkoopmedewerkers nodig. Basta. Je gaat toch ook niet zonder stroom ondernemen?

6.    Train je team!
Zorg dat je verkoopmedewerkers getraind zijn. Trainen doe je niet in een avondje. Het is een continue proces van het overdragen van (vak)kennis, (verkoop)vaardigheden en attitude. Jouw bedrijfswaarden moeten doorklinken in hoe je medewerkers met klanten omgaan. Een goede verkoopmedewerker zorgt voor een meerwaarde die jouw bedrijf nog meer onderscheid.

7.     De aanhouder wint
Het opstarten van een winkel is niet makkelijk. Het vergt veel geduld en vraagt om tijd. Het is dus belangrijk dat je niet meteen opgeeft.  De meeste winkels maken pas winst na het eerste jaar in business. Zorg dus dat je genoeg geduld (en geld) hebt om dat vol te houden en niet op te hoeven geven na 2, 3 of zelfs 6 maanden.

Lees ook de volgende blogs over dit onderwerp:

Wil je net als 5.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ’21 Blunders van de Baas’
GOAL Inspirator

Waardeer je onze blog?
Like ons op de facebook knop direct onder dit artikel of schrijf een comment in de commentbox hieronder.

Leave a comment

15 Tips om als retailer de kerstdrukte door te komen

December kan een zware maand zijn voor de bijna 700.000 mensen die werkzaam zijn in de detailhandel. Met de Sinterklaas en de snel naderende kerstdagen zijn veel mensen al begonnen met hun sint-, kerst,- en nieuwjaarsinkopen. Dit betekent voor mensen die werken in de retail: lange dagen, veel veeleisende klanten, veel heen en weer geren, de winkel constant bijvullen, enz. Om deze periode probleemloos te doorstaan, hebben wij een lijstje met 15 belangrijke tips voor medewerkers in de detailhandel. Met deze tips word het allemaal wat draaglijker!

 

Kerstdrukte zonder stress

 

1.  Op tijd je eigen inkopen doen
Zorg ervoor dat je je eigen inkopen tijdig doet. Na een lange dag in de winkel, wil je vast en zeker niet door de winkelstraten lopen dolen, op zoek naar je eigen geschenken.

2.  Hou je verkeers app in de gaten
Wees op de hoogte van het verkeer. Een boel mensen willen na het werk nog inkopen doen. Of laten alles liggen tot op het laatste moment. Wees dus altijd op de hoogte van de verkeerssituatie in de omgeving van je werk om te voorkomen dat je laat aankomt.

 3.  Heb schaar, plakband, lint en pakpapier bij de hand
Zorg ervoor dat je weet waar alle benodigdheden liggen. Zo stress je jezelf niet om een schaar of plakband dat je nergens kunt vinden terwijl er een lange rij klanten staat te wachten.

 4.  En…  onspan!
Neem de nodige pauzes. Het kan dan wel erg druk zijn in de winkel, het is belangrijk dat je op tijd een pauze neemt. Zo voorkom je een breakdown en kun je even naar adem happen.

 5.  Drink water!
Blijf gehydrateerd. Het is belangrijk voldoende en regelmatig te drinken. Indien mogelijk, hou je een flesje water bij de hand.

 6.  Beperk koffie!
Beperk je cafeïne inname. Dit kan moeilijk zijn voor velen, omdat ze denken dat cafeïne ze wakker houdt. Maar cafeïne bevat een heleboel suiker en als de cafeïne uit je lichaam verdwijnt, voel je sneller moe zijn en zul je ook sneller geïrriteerd zijn.

 7.  Blijf positief! Lekker druk toch?
Klaag vooral niet over het feit dat het druk is. Als je je continu bezig houdt, zal de dag sneller om zijn en is dat niet wat je het liefst wilt?

 8.  Werk als een team!
Help elkaar. Als je merkt dat het op een bepaalde afdeling zeer druk is en jij hebt amper iets te doen. Help je collega dan enkele minuten. Als jij dit voor hen doet, zullen zij dit ook voor jou doen wanneer nodig.

 9.  Ken je rooster!
Ken je werkuren/dagen. Met de drukte kan het voorkomen dat je wordt opgeroepen voor een extra dienst of het kan zijn dat jij plots een zieke collega moet vervangen. Het is dus belangrijk dagelijks je werkschema te checken.

10. Makkelijk schoeisel
Draag goede en comfortabele schoenen. Dit geldt niet alleen voor de feestperiode, maar eigenlijk het hele jaar door. Je hebt namelijk een baan waarbij je 8 uur (of langer) aan een stuk moet rondlopen, zere voeten is dus het laatste wat je wilt.

 11. Focus op je ding doen!
Laat je persoonlijke leven thuis. Het beste schakel je je mobiel uit als je aan het werk bent. Als je geen berichten ontvangt van iemand, kun je je hierover ook geen zorgen maken. Zo heb je al snel een boel minder stress.

12.  Blijf vriendelijk!
Klanten zullen klagen. Dit is onvermijdelijk, zeker in deze drukke periode. Maar weet dat hun klachten niet persoonlijk naar jou zijn gericht. Wees dus vriendelijk tegen iedereen. En probeer klanten zover mogelijk te helpen.

 13.  Breng je eigen lunch mee
Breng je eigen lunch mee. Met meer mensen in de winkelstraten en winkelcentra duurt het langer voor je ergens een maaltijd krijgt geserveerd. Om dus tijd te besparen, kun je het best je eigen lunch meebrengen naar het werk. Zo verspil je geen onnodige tijd.

 14.  Zien kopen doet kopen
Pas je vragen aan de klant aan. ‘Kan ik u ergens mee helpen,’ is echt onnodig. De klanten staan op jou te wachten! Contact krijgen is nu makkelijk en je mag daarom gewoon meer. Vraag bijvoorbeeld ‘En wie is de volgende persoon op uw lijstje voor een leuk cadeautje?’ Je zult zien dat je leuke reacties krijgt en… meer verkoopt!

15.  Zorg voor je relaties
Hecht belang aan je persoonlijke relaties. Je familie of partner kan dan wel begrijpen dat jij moet werken tijdens de feestdagen, maar dit wil niet zeggen dat je je werk mee naar huis moet nemen. Hoe je dag ook verliep, zorg ervoor dat alle problemen op je werk zijn opgelost voor je vertrekt. Zo kun je je welverdiende tijd met je familie ook effectief met hen doorbrengen.

Het team van GOAL trainingen wenst jou veel sterkte voor de kerstperiode en hele goede zaken!

Lees ook de volgende blogs over dit onderwerp:

Wil je net als 5.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ’21 Blunders van de Baas’
GOAL Inspirator

Waardeer je onze blog?
Like ons op de facebook knop direct onder dit artikel of schrijf een comment in de commentbox hieronder.

Leave a comment

10 Tips om conflicten in je team te handelen

Waar gehakt wordt, vallen spaanders! Een conflict op het werk is dan ook moeilijk te vermijden. Het is waar dat sommige mensen conflicten aantrekken en dat anderen ze steeds weten te vermijden. Maar of je het nu wil of niet, er zal een moment komen in je carrière waarbij een conflict niet te vermijden is. En dat is prima mits je er goed mee weet om te gaan. Dan kan een conflict zelfs veel opleveren.

Het wordt een ander verhaal wanneer je een conflict niet weet te hanteren. Dan kan het leiden tot een fikse ruzie of zelfs fysiek geweld. Het blijkt zelfs uit recente studies dat er meer en meer gewelddadige conflicten ontstaan op de werkvloer. Om dit soort situaties beter in te schatten, ze proberen te voorkomen en ze goed weten te hanteren geven we je 10 tips.

 

Conflicten in je team

1. Bespreek het conflict zo spoedig mogelijk
Als je merkt dat een collega een beetje vreemd reageert wanneer hij/zij in jouw omgeving is, vraag of je iets deed wat hem/haar van streek maakte. Zo toon je aan dat je het probleem wil bespreken in plaats van het in een hoekje te stoppen.

2. Tijd om af te koelen
Als je merkt dat jij of de persoon waarmee je in conflict bent, erg teleurgesteld of boos is, neem dan even de tijd om af te koelen. Zet al je gedachten op een rijtje en denk of jouw reactie al dan niet overdreven was. Als je wat bent afgekoeld, kun je de andere partij aanspreken om zo tot een oplossing te komen.

3. Geef iedereen de kans om zijn verhaal te doen
Het kan goed zijn dat een conflict ontstond door miscommunicatie. De ene persoon kan iets als ongepast zien, terwijl het volgens jou niets betekende. Daarom is het goed om het standpunt van alle partijen te horen. Probeer op dit moment jezelf in de plaats van de persoon in kwestie te verplaatsen en denk hoe jij zou reageren in zo’n situatie.

4. Let op je taalgebruik
Al te krachtig taalgebruik komt niet alleen onprofessioneel over, het kan je reputatie ook aantasten op de werkvloer. Let dus op je taalgebruik en zeg vooral niets waar je later spijt van zal krijgen.

5. Luister aandachtig naar wat iedereen te zeggen heeft
Laat elke partij aan het woord en luister aandachtig wanneer ze aan het woord zijn. Zorg ervoor dat niemand door elkaar praat. Dit veroorzaakt enkel meer spanning, wat je in dit geval zeker niet nodig hebt.

6. Vraag om hulp van buitenaf
Indien de betrokken partijen zelf niet tot een overeenkomst kunnen komen, kun je het best een extern, neutraal persoon bij de situatie betrekken. Hij/zij kan ervoor zorgen dat alle partijen aan het woord komen, dat iedereen naar elkaar luistert en hij/zij kan ervoor zorgen dat een eerlijke oplossing wordt gevonden voor dit probleem.

7. Vermijdt geroddel
Het is normaal dat je vriendschappen opbouwt op de werkvloer. Maar zorg ervoor dat een vriendelijk gesprek niet uitmondt in een heuse roddel sessie. Deze zijn puur vergif in de werkomgeving en voor je het weet, weet heel het bedrijf wat je die namiddag tegen X zei en wordt dit al snel uit de context getrokken.

8.  Achterhaal de behoeftes van alle betrokkenen
Vaak gebeurt het dat er bij een confrontatie een hoop opgebouwde frustraties naar boven komen. In plaats je te focussen op deze dingen (die meest waarschijnlijk in het verleden gebeurden), kun je je beter focussen op hetgeen de partijen echt willen bereiken. Werk daarna naar een oplossing waarbij ieders nood wordt beantwoord.

9. Zoek samen naar een oplossing
Iedereen heeft zijn eigen mening over hoe een probleem het best kan worden opgelost. Het is onmogelijk dat iedereen dezelfde mening heeft en het is niet noodzakelijk dat ‘jouw oplossing’ de beste is. Luister dus naar ieders voorstel om de situatie op te lossen en kom SAMEN tot een conclusie die eerlijk is voor iedereen en waarmee iedereen mee kan leven.

10. Bedenk een actieplan
Het is niet omdat je samen een oplossing voor het probleem hebt gevonden, dat het probleem hiermee is opgelost. Voor je elk je eigen weg gaat, is het belangrijk te weten dat iedereen akkoord gaat met de te ondernemen acties. Het is ook goed deze op papier te zetten en elkaar daar op een beleefde manier op aan te spreken wanneer blijkt dat een van de partijen zich niet aan de afspraken houdt. Anders loop je het risico dat het conflict weer aanwakkert en zo begin je weer van voor af aan!

Lees ook de volgende blogs over dit onderwerp:

Wil je net als 5.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ’21 Blunders van de Baas’
GOAL Inspirator

Waardeer je onze blog?
Like ons op de facebook knop direct onder dit artikel of schrijf een comment in de commentbox hieronder.

Leave a comment

101 motiverende complimenten!

Een complimentje. Een enorm motiverende werking en het kost zo weinig! Een complimentje is makkelijk en snel te maken, maar als je telkens op de proppen komt met ‘Goed werk’ zullen je werknemers dit na een tijdje niet meer geloven, of nemen ze je compliment niet meer al te serieus. Het is dus belangrijk om verschillende manieren te kennen om je collega’s of werknemers te complimenteren met hun geleverde werk.  Daarom in deze blog 101 effectieve complimenten!

 

 photo 0ThumbsUp_zpsc58cf6fa.png

  1. Wat heb je dat goed gedaan!
  2. Je bent een geweldige kracht!
  3. Ik weet dat ik dit aan jou kan overlaten!
  4. Je hebt dat op een goede manier opgelost!
  5. Bedankt, je bent een geweldige werknemer!
  6. Geweldig!
  7. Bravo!
  8. Ik zou het niet zonder jou hebben klaargespeeld!
  9. Uitstekend!
  10. Uitstekend werk!
  11. Blij je aan boord te hebben!
  12. Goed!
  13. Goed werk!
  14. Geweldige houding!
  15. Goed gedaan!
  16. Goede positieve houding!
  17. Uitstekende service!
  18. Goede team player!
  19. Hiep hiep hoera!
  20. Slim gezien!
  21. Slimme oplossing!
  22. Slim bedacht!
  23. Ik wist dat je het kon doen!
  24. Ik heb respect voor je!
  25. Ik ben trots op je!
  26. Ziet er goed uit!
  27. Goed idee van je!
  28. Magnifiek!
  29. Net werk!
  30. Niets kan je nu nog stoppen!
  31. Uitstekend!
  32. Uitstekend werk!
  33. Fenomenaal!
  34. Opmerkelijk werk!
  35. Sensationeel!
  36. Spectaculair!
  37. Je bent een held!
  38. Super gedaan!
  39. Super gewerkt!
  40. Bedankt voor je dienstverlening!
  41. Dat is correct!
  42. Dat is uitstekend!
  43. Twee duimen voor jou!
  44. Je hebt een uitstekende inbeelding!
  45. Je loste het op!
  46. Je deed het!
  47. Je nam goed initiatief!
  48. Je deed je best!
  49. Je leverde uitstekend werk!
  50. Je vond net de oplossing voor ons probleem!
  51. Je bent op het juiste pad!
  52. Wat ben jij slim!
  53. Wat een slim idee!
  54. Je bent een harde werker!
  55. Doe zo verder!
  56. Jij verdient een schouderklopje!
  57. Je wordt met de dag beter!
  58. Je blijft me verbazen!
  59. Je levert keer op keer uitstekend werk!
  60. Op jou kan ik bouwen!
  61. Je hebt al mijn vertrouwen!
  62. Je bent uitstekend in…!
  63. Je hebt verbazingwekkende ideeën!
  64. Je deed het weer!
  65. Je bent hier een expert in!
  66. Jij verdient een dikke pluim!
  67. Je bent het zonnetje in huis hier!
  68. Je bent geweldig gezelschap!
  69. Ik ben blij je aan boord te hebben!
  70. Iedereen leverde uitstekend werk vandaag!
  71. Ik wil iedereen bedanken voor hun uitstekende werk!
  72. Van harte proficiat met je sensationele werk!
  73. Mijn complimenten!
  74. Bedankt voor jullie inzet!
  75. Ik had het zelf niet beter kunnen doen!
  76. Jij bent een inspiratie voor velen!
  77. Merci!
  78. Chapeau!
  79. Hartelijk dank!
  80. Ik apprecieer jullie inzet!
  81. Dank je wel!
  82. Jij staat altijd voor me klaar!
  83. Ik ben trots op je!
  84. Ik ben blij zo’n fantastisch team te hebben!
  85. Ik bewonder je gedrevenheid!
  86. Ik kan steeds op je rekenen!
  87. Bedankt voor jullie samenwerking!
  88. Jij geeft steeds het beste van jezelf!
  89. Jij haalt altijd het onderste uit de kan!
  90. Een welgemeend dank je wel!
  91. Jij hebt een verborgen talent!
  92. Jij krijgt dingen voor elkaar!
  93. Je hebt me erg geholpen met…!
  94. Je hebt het in je!
  95. Jij bent de beste!
  96. Jij bent een harde werker!
  97. Wat een briljant idee!
  98. Je hebt veel vooruitgang geboekt!
  99. Jij bent uitstekende hulp!
  100. Ik weet niet hoe ik je kan bedanken!
  101. Fantastisch!

Deze complimenten mag u, zònder bronvermelding, naar eigen inzicht gebruiken. En…  u zult merken dat niet alleen de ontvanger maar ook u als gever er blij en gemotiveerd van wordt! Hoe leuk is dat! Succes!

Lees ook de volgende blogs over dit onderwerp:

Wil je net als 4500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ’21 Blunders van de Baas’
GOAL Inspirator

Waardeer je onze blog?
Like ons op de facebook knop direct onder dit artikel of schrijf een comment in de commentbox hieronder.

Leave a comment

8 tips voor een effectief compliment

Het geven van een compliment is geen moeilijke taak. Maar als het zo eenvoudig is, waarom doen we het niet vaker of komt het niet altijd goed over?

Het geven van een compliment is niet alleen het roepen van wat positieve woorden. Het vergt net ietsje meer… Als je de stappen uit deze blog stap-voor-stap volgt, zullen je complimenten niet alleen meer oprecht klinken, ze zullen ook meer gewaardeerd worden door de persoon die het compliment krijgt.

High Five photo high_five_friday_-_435_zps7c36c334.png

Ook de gever profiteert van een compliment

Dit klinkt misschien een beetje raar maar ook jij als gever haalt voordelen uit het geven van een compliment.
Ten eerste leer je nieuwe mensen kennen, of leer je mensen op een meer persoonlijke manier kennen. Door regelmatig complimenten te geven aan je werknemers zullen zij jou op een positievere manier bekijken en is het later makkelijker een gesprek aan te gaan met hen. Op deze manier bouw je zo een  goede relatie op met al je werknemers.
Ten tweede maakt het geven van een compliment ook jou gelukkiger. Door een lach op het gezicht van een ander persoon te toveren, zul jij ook een positief gevoel krijgen.
En als laatste bouw je hierdoor je zelfvertrouwen op. Het is niet voor iedereen even simpel om zomaar een onbekend persoon aan te spreken. Door positieve dingen op te merken over anderen zul je sneller positieve eigenschappen van jezelf opmerken.

Een lastig geval…

Als je zelf de ander een ‘lastig’ persoon vindt, zal het ook moeilijker voor je zijn om deze persoon een compliment te geven. Als je dus één positief ding kunt zeggen over elk persoon waarmee je werkt ben je op de goede weg. Want als je één positieve eigenschap kunt noemen, zal je al snel meerdere positieve eigenschappen opmerken van deze persoon.
Het betekent niet dat als jij één negatieve ervaring had met iemand dat deze persoon niets goed in zich heeft. Misschien had hij of zij gewoon een slechte dag. Het is dus belangrijk jezelf open te stellen om je oordeel te kunnen herzien.

Eigenschappen van een effectief compliment

Wat houdt het nu in om een effectief compliment te geven?  In deze blog heb ik de 8 belangrijke eigenschappen van een compliment op een rij gezet. Ter verduidelijking heb ik er soms een eenvoudig voorbeeld bij geschreven. Door aandacht te geven aan complimenten geef je aandacht aan je medewerkers en versterk je hun motivatie.

 1.   Wees oprecht
Een compliment geven om toch maar een compliment te geven, is nooit goed. Geef dus enkel en alleen een compliment wanneer de persoon in kwestie het ook echt verdient. Mensen merken wanneer je niet oprecht bent. Mensen kunnen het misschien wel opvatten als feit dat je het goed bedoeld. Maar zullen zij je zo ook nog wel serieus nemen in de toekomst?
Goed:     ‘Dit idee is echt uitstekend, ik zal zeker bekijken hoe wij dit kunnen implementeren.’
Slecht:   ‘Wat een goed idee.’

 2.   Wees specifiek
Wanneer je meer details kunt geven waarom je iets waardeert of goed vindt, zullen mensen dit als meer oprecht zien. Het is dus belangrijk dat je zoveel mogelijk details geeft bij je compliment. Zo weet de persoon in kwestie ook meteen waarom hij/zij iets goeds deed.
Goed:   ‘Jij werkte vandaag echt goed. Het verbaasde mij hoe jij op zo’n kalme manier reageerde, toen die klanten vanmiddag herrie schopten.’
Slecht:  ‘Goed gedaan!’

 3.  Gebruik emotionele taal
Het is belangrijk hoe je jezelf verwoord wanneer je een compliment geeft. Zo is het woord ‘goed’ bijvoorbeeld erg vaag.  Het gezelschap is goed, de soep is goed, alles kan goed zijn. Maar als je nu bijvoorbeeld zegt dat de soep overheerlijk is en het gezelschap aangenaam; dan klikt dit al een stuk positiever!

4.   Wees niet dubbelzinnig
Volg een compliment nooit op met een dubbelzinnige vraag. Zo lijkt het wel dat deze persoon iets ‘extra’ heeft gedaan om het resultaat te krijgen of dat jij het gebeuren op een of andere manier niet vertrouwt.
Goed:    ‘Wat zie jij er goed uit vandaag.’
Slecht: ‘Jij bent zoveel afgevallen, wat zie jij er goed uit nu.’

5.   Wacht niet voor het perfecte moment
Timing is inderdaad belangrijk als jij een compliment geeft. Maar het zal nooit het ‘perfecte’ moment zijn om een compliment te geven. Je kan dus geen gesprek opbouwen rond een bepaald onderwerp om zo je compliment te geven. Het zou precies andersom moeten gebeuren.
Zo kan je bijvoorbeeld NIET over de meeting van die ochtend beginnen om zo iemand te vertellen dat hij goede standpunten had. Het is veel beter zijn goede standpunten eerst te complimenteren wat vervolgens kan leiden tot een gesprek over de totale meeting.

6.  Betwijfel achteraf niet wat je zei
Als je een compliment geeft, geef dit dat met zelfvertrouwen. Je zal dit vooral merken wanneer mannen elkaar een compliment geven. Vele mannen gedragen zich een beetje vreemd wanneer hij een compliment geeft aan een andere man. Als je iets opmerkelijk aanmerkt aan iemand, vertel het hem of haar dan met zelfvertrouwen! Denk vooral niet over wat anderen over je zullen denken.

7.   Neem een pauze voor een beter effect
Nadat je iemand een compliment geeft over wat dan ook, begin dan niet meteen te spreken over iets anders. Geef de persoon in kwestie eventjes de tijd om het te laten bezinken. 4 Seconden is al mooi! Het is ook niet goed om de persoon te bombarderen met teveel details. Wees duidelijk in je compliment en hou het simpel.
Goed: ‘Je sweater ziet er leuk uit. De kleur ervan past uitstekend bij je ogen.’
Slecht: ‘Je sweater ziet er leuk uit. De kleur past perfect bij je ogen. Ik zag deze trui in de winkel liggen en wilde hem ook kopen, maar deed dit niet om de een of andere reden. Wat heb ik daar nu spijt van.’

8.   Verwacht niets terug
Deze laatste tip is misschien wel de belangrijkste. Vele mensen verwachten een complimentje terug wanneer hij of zij er een geven. Je mag dus zeker geen compliment geven alleen omdat jij graag iets positiefs hoort over jezelf. Bovendien zul je ook merken dat wanneer een persoon je een compliment geeft nadat jij net een compliment gaf over hen, dit niet zeer oprecht zal klinken. Zeg wat je te zeggen hebt en hou het daarbij!

Lees ook de volgende blogs over dit onderwerp:

Wil je net als 4500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ’21 Blunders van de Baas’
GOAL Inspirator

Waardeer je onze blog?
Like ons op de facebook knop direct onder dit artikel of schrijf een comment in de commentbox hieronder.

Leave a comment

11 manieren om een compliment te geven

Een compliment voedt de motivatie van je medewerker! Iedere dag een compliment geven klinkt misschien wat overdreven maar het is veel makkelijker dan je denkt. ‘Wat zie ik jullie plezier hebben.’ : is al een compliment waarmee je de ander bewust maakt van de lol die hij op dat moment uitstraalt. Het leidt tot nòg meer plezier en de ander voelt zich opgemerkt en gewaardeerd.

Een van de diepste menselijke behoefte is om gewaardeerd te worden. Dit werd al in de 17e eeuw gezegd door William James, een Amerikaans gedragsonderzoeker. Helaas zijn wij in Nederland en België niet gewend om complimenten te geven. Sterker nog, we weten vaak niet eens hoe ze we moeten ontvangen. Toch zijn complimenten één van de krachtigste manieren (en goedkoopste) om je medewerkers te motiveren.

 photo 0FreeCompliment_zpsee1169d8.png

Nog een beetje onzeker hoe je hier mee beginnen kunt? In deze blog geef ik 11 manieren hoe jij je waardering voor je medewerkers en collega’s met complimenten kunt laten blijken.

1.   Geef een compliment over een verandering
Wanneer je een opmerking hebt gemaakt over het gedrag van medewerkers op hun werk, zoals het te laat komen, het whatsapp-en onder werktijd, het praten tijdens een training, complimenteer de persoon dan als je ziet als dit veranderd is. De ander voelt zich gezien en is gemotiveerd om dit gedrag vol te houden.

2.    Geef een compliment door vertrouwen
Door je medewerkers te laten zien dat je hen vertrouwt, geef je een groot compliment. Je zegt hen daarmee dat je geen zorg hebt over de kwaliteit van hun werkzaamheden. Geef medewerkers kleine verantwoordelijkheden over iets. Dat verlost niet alleen jou van een hoop werk en geeft je teamleden een goed gevoel, het geeft jou ook de ruimte om je horizon te verbreden om het morgen samen nog beter te doen.

3.    Geef een compliment door aandacht voor elkaar
Organiseer kleine bijeenkomsten of maak ruimte in het werkoverleg om elkaar te erkennen en een compliment te geven. Bijvoorbeeld door in de wekelijkse bijeenkomst mensen iemand te laten noemen die een stap extra zette in de afgelopen week. Of je hangt een whiteboard op waar mensen elkaar een compliment kunnen geven en waar anderen dat kunnen zien. Je moet waarschijnlijk zelf de eerste complimenten opschrijven om deze vorm van complimenten aan het lopen te krijgen.

4.    Geef een compliment als er effectief gewerkt wordt
Wanneer iemand een manier gevonden heeft om zijn werk effectief en efficiënt te doen, merk dan deze inspanning op en complimenteer. Geef je waardering voor het sneller, beter, effectief en efficient werken. Zelfs als dit pas gebeurde na enig aandringen op de nodige verbeteringen.

5.   Geef een compliment over communicatie
Alhoewel het ongepast kan zijn om een compliment te geven over iemands uiterlijke verschijning, het is zeker mogelijk om een compliment te geven over het gedrag of prestatie. Neem even de tijd om de ander te complimenteren: “Je presentatie was krachtig. Je zette ze echt aan het denken.” Of “Ik was onder de indruk hoe overtuigend en helder je was.”

6.    Geef een compliment voor nieuwe ideeën
Een bedrijf kan alleen groeien door vernieuwing. Innovatie en nieuwe ideeën zorgen voor die vernieuwing. Geef een compliment als mensen met een voorstel komen. Of nu een initiatief, een proces of een complete oplossing wordt voorgesteld; laat je waardering blijken. Zelfs wanneer ideeën niet worden uitgevoerd, verhoog je met een complimentje het moreel van je medewerkers.

7.    Geef een compliment voor eigen initiatief
Die medewerker die snel de klant belt om een probleem op te lossen, die die verlate gast zelf naar Schiphol rijdt, die aanbiedt om zelf het pakketje mee te nemen om vertraging te voorkomen, die actief meedenkt en met een geweldige oplossing komt voor een groot dilemma; complimenteer hen voor hun betrokkenheid, kennis en inzicht en voor hun gedrevenheid om voor het bedrijf het verschil te willen maken.

8.   Geef een complimentje voor loyaal gedrag
Als de mussen van het dak vallen, de sneeuw tot aan je knieën staat of het buiten vriest en het zo glad is als spek; je team is er! Laat je mensen regelmatig weten hoeveel hun toewijding betekent voor jullie bedrijf. Haal op zo’n warme dag eens een ijsje, maak wat hete chocolade wanneer het vriest. Het is een kleine moeite waar je veel voor terug krijgt.

9.    Geef een compliment voor compassie
Wanneer je medewerkers troost bieden aan elkaar om persoonlijke of professionele redenen, laat ze weten hoe je onder de indruk bent van hun zorg en kameraadschap voor elkaar.

10.    Geef een compliment voor prestaties
Als je medewerkers zich uit de naad werken om problemen op te lossen, complimenteer ze dan voor hun doorzettingsvermogen, hun vastberadenheid en hun inzet. Zelfs als hun harde werk nu niet direct tot resultaten leidt, is het jouw compliment waard.

11.   Geef een compliment voor een glimlach
Wanneer je ziet dat je medewerkers plezier hebben, in de gang of aan hun bureau, laat ze weten dat jij hier blij van wordt. Een complimentje genereert enthousiasme wat op zijn beurt de productiviteit van je team omhoog jaagt.

Vooruit, nog één dan… 11 en een half..  Geef een compliment voor resultaten
Erkenning en beloningssystemen kunnen dan wel Amerikaans klinken; wanneer ze op een juiste manier worden ingezet kan het groot effect hebben op de motivatie van je medewerkers. Geef het aandacht en maak het belangrijk; een kleine ceremonie, een paar uitgesproken complimenten en je geeft mensen de dag van hun leven.

Lees ook de volgende blogs over dit onderwerp:

Wil je net als 4500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ’21 Blunders van de Baas’
GOAL Inspirator

Waardeer je onze blog?
Like ons op de facebook knop direct onder dit artikel of schrijf een comment in de commentbox hieronder.

Leave a comment

Tips feedback geven aan een defensieve collega

Heb jij ook iemand in je team die alle feedback meteen negatief ziet en daardoor het gevoel heeft dat hij of zij continu wordt aangevallen? Dit soort mensen worden vaak gewoonweg genegeerd door hun mede-collega’s, maar dat is niet de beste manier hier mee om te gaan.

Natuurlijk is er een manier om met deze mensen in gesprek te gaan. Deze manier is waarschijnlijk niet hetgeen wat je in eerste instantie zou willen doen. Je zult merken dat wanneer je deze techniek toepast het wonderen kan verrichten!

feedback defensieve medewerker photo 0_zpscb54af14.png

1.  Begrijp hun denken
Probeer te begrijpen hoe deze mensen kritiek opnemen. Hetgeen jij zegt, is waarschijnlijk gewoon een tip of feedback, maar deze personen neemt dit meer persoonlijk en ziet het als een aanval. Jij zegt bijvoorbeeld: “Ik wil betere communicatie”, maar hij of zij hoort: “Jij schenkt geen aandacht aan wat ik zeg”.

 2.  Zorg voor een veilige omgeving
Het is belangrijk dat de persoon in kwestie zich veilig voelt bij jou. Daarom is het best om eerst enkele positieve punten aan te halen over deze persoon voor je je feedback (die meer negatief is) geeft. Bijvoorbeeld: Je kunt het gesprek starten door te zeggen hoe graag je met deze persoon samenwerkt. Je kunt zelfs enkele redenen vermelden. Daarna kun je dan je negatieve feedback geven.

3.  Laat merken dat je ook naar hen luistert
Weet dat dit soort mensen denkt dat iedereen feedback ziet als een aanval tegen de persoon in kwestie. Als zij jou feedback geven, kun je het best antwoorden met: “Bedankt om dit aan te halen, ik wist niet dat dit een probleem is.” Geef hen in andere woorden het gevoel dat een gesprek wederkerend kan zijn.

4.  Wees specifiek
Wanneer je kritiek geeft, probeer zo specifiek mogelijk te zijn en alle relevante details te geven. Hiervoor gebruik je de journalistiek techniek: hoe, wat, waar, wanneer indien mogelijk. Een voorbeeld hiervan zou zijn: “Het zou beter zijn geweest dat je de agendapunten voor de meeting deelt met de CEO toen je hem gisteren een e-mail stuurde.” Het is het beste om zo concreet mogelijk te zijn, en vermijd woorden zoals “nooit” of “altijd”.

5.  Bekritiseer positief
Bouw de structuur van je zinnen positief in plaats van negatief. Je kunt bijvoorbeeld zeggen: “Ik waardeer het als je….” In plaats van “Doe … niet.”

6.   Karakters verander je niet
Sommige mensen kunnen bepaalde dingen niet (makkelijk) veranderen. Dit komt omdat het in hun natuur of karakter zit. Het heeft in dit geval dus geen zin om een persoon over dit bepaald aspect te bekritiseren. Als het probleem zijn of haar job op een te negatieve manier beïnvloed, moet je misschien overwegen deze persoon te laten gaan. Al is dat wel een zeer drastische ‘oplossing’.

 7.   Kies het goede moment
Geef nooit kritiek of feedback wanneer je zelf boos of slechtgezind bent. Als je zelf niet goedgezind bent, zal hetgeen je te zeggen hebt op een nog hardere manier overkomen en zeg je misschien dingen die je anders nooit zou zeggen. Deze regel werkt ook omgekeerd. Als de bekritiseerde/beoordeelde persoon zich om de een of andere reden niet goed voelt, zal hij/zij dingen op dat moment slechter opvatten dan het was bedoeld.

8.    Laat oude koeien in de sloot
Geef geen kritiek over dingen die een tijdje geleden gebeurd zijn. Dit heeft absoluut geen zin. Als je iemand een opmerking wil geven over iets, kun je dat het beste zo snel mogelijk doen. Liefst binnen 24 uur.

9.    Geef het tijd
Wanneer je feedback geeft over een bepaald iets, laat je dit daarna met rust. Ga het zeker en vooral niet continu op de voet volgen. Geef de persoon in kwestie de tijd om zelf uit te zoeken hoe hij/zij een bepaald probleem het best kan aanpakken.

10.   Stel geen ultimatum
Stel nooit ultimatums! Bedreig niemand!  Geef de persoon in kwestie de tijd om een oplossing voor het probleem te vinden. Sommige zaken hebben nu eenmaal wat tijd nodig.

Als een defensief persoon zich veilig voelt bij jou zal hij/zij eerder kalm blijven, zal hij/zij luisteren naar wat je te zeggen hebt en kunnen jullie samen aan een oplossing werken. Bovendien is het ook belangrijk om het positieve te belonen. Mensen zullen zich minder snel aangevallen voelen als je zowel het positieve als het negatieve aankaart. Een complimentje is snel gemaakt en het geeft mensen een beter gevoel over zichzelf en het werk dat zij verrichten.

Lees ook de volgende blogs over dit onderwerp:

Wil je net als 4500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ’21 Blunders van de Baas’
GOAL Inspirator

Waardeer je onze blog?
Like ons op de facebook knop direct onder dit artikel of schrijf een comment in de commentbox hieronder.

Leave a comment

Verkooptips: Woorden die maken of breken

Als verkoper is het gesproken woord jouw tool.  Woorden zijn krachtige instrumenten als je ze effectief inzet.  Het is een misvatting dat een correct verkoopgesprek hetzelfde is als een effectief verkoopgesprek. In een verkoopgesprek gaat om het bereiken van je doel: overtuigen. Bereik je dat doel door te letten op de juiste woorden, en hoe je die zegt, dan ben je overtuigend. Maar dat wil niet zeggen dat er in taalgebruik niet allerlei onvolkomenheden kunnen zitten.

 

 photo 0TITEL_zps1b1bf65a.png

In deze blog 10 verkooptips om je overtuigingskracht en je effectiviteit te vergroten:

Tip 1:   Zet de belangrijkste persoon van je gesprek centraal.
Uiteraard is jouw klant die centrale persoon. Het gaat over zijn behoefte, en niet dat van de anderen. “Dit artikel wordt veel gekocht …” is dus niet je beste argument om mee aan te prijzen. Je vertaalt het naar de behoefte van deze klant die jij in het trechteren, door vragen te stellen, hebt weten vast te stellen.

Tip 2:    Toon je interesse in de klant.
De klant betaalt wellicht mee aan een stuk van jouw vakantie. Laat hem zien dat je dat waardeert door interesse te tonen in hem. Maak hem “speciaal en uniek” door jouw oprechte aandacht en interesse. Laat je oordeel achterwege en wees nieuwsgierig!

Tip 3:   Spreek over interessante dingen voor de klant.
De klant vindt het interessant als je zijn voordeel zoekt. Hij wil geen opsomming van alle eigenschappen van je dienst of product. Hij wil geen demonstratie van jouw productkennis, maar wat er voor hem in zit. Lever maatwerk!

Tip 4:   Een goed begin is het halve werk.
Begin je gesprek goed. Zorg voor enkele goede, uitgeteste openingszinnen. Leer die uit je hoofd. Maar zorg dat je ze onbewust kunt gebruiken. Geef de indruk dat je ze ter plekke hebt verzonnen. De klant vindt je creativiteit geweldig. Je doet moeite om speciaal voor hem creatief te zijn. Dus géén ‘Kan ik u helpen, Kunt u het vinden, Zoekt u iets speciaals’ of andere clichés!

Tip 5: Pas je taal aan.
Gebruik dezelfde taal als je klant. Verliefden doen dat immers ook. Het geeft een verbondenheid. Dialect, (met mate) snelheid, tonatie, woordgebruik, het helpt allemaal. Spiegel je houding aan die van de klant en probeer dezelfde houding aan te nemen. Hoe meer je de verschillen wegneemt, hoe meer de klant je zijn vertrouwen kan geven.

Tip 6:  Jouw gesprek is geen gedichtje.
Maak van je gesprek geen uit je hoofd geleerd verhaaltje of gedichtje. De klant voelt dit aan als onnatuurlijk en reageert er negatief op.

Tip 7:   Wees flexibel.
Pas jouw stemming aan aan die van de klant. In het gesprek kun je daarna langzaam gaan sturen. Positieve gevoelens en interpretaties kun je benoemen; ‘Ik merk dat u dat interessant vind. Ik zie dat u dat belangrijk vind’ Het versterkt het gevoel van de klant en brengt jou weer een stap dichter bij de beslissing.

Tip 8: Iedere vogel zingt zoals hij gebekt is.
Gebruik liever geen woorden die je in een gewoon gesprek ook niet zou gebruiken. Je kent vast ook wel mensen die in functie van hun gesprekspartner een meer verheven of volkse taal gebruiken die niet van hen is. Dit voelt vreemd aan. De klant denkt dat je onzeker bent. Dit is een hindernis voor de klant om jou het vertrouwen te geven dat nodig is om te kunnen beslissen.

Tip 9:  Hou het kort.
Let op dat de uitspraak ‘de verkoper lult zijn order voorbij’ niet voor jou van toepassing wordt. Weet wanneer je moet ophouden. De voordelen en eigenschappen uitleggen van het product of dienst nemen de meeste tijd in beslag. Maar na de invulling van de behoefte mag jouw verkooppraatje, om de klant naar de beslissing te brengen, nooit langer dan 5 minuten duren.

Tip 10:  Wees steeds enthousiast.
Zowel over je product, als over je bedrijf en over jezelf. Enthousiasme steekt aan en verkoopt!!

Andere veel gelezen artikelen over dit onderwerp:

Gratis tips
Wil je net als 4500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ’21 Blunders van de Baas’
GOAL Inspirator

Waardeer je onze blog?
Like ons op de facebook knop direct onder dit artikel of schrijf een comment in de commentbox hieronder.

Leave a comment

Hoe leid je een team dat zwak presteert?

Uiteindelijk krijg je dan die promotie waar je zo lang op hoopte. Toch voel je je een beetje bezorgd en teleurgesteld. Niet omdat je denkt dat je de job zelf niet aan kan, maar eerder omdat je nu een team uiteenlopende mensen moet gaan managen die elk een eigen manier van werken hebben.
De voormalige manager werd van zijn positie ‘verlost’ omdat zijn team niet aan de normen voldeed en omdat ze niet de gewenste targets behaalde. Dat team is nu jouw team. Een team dat gewend is, een vriendschappelijke relatie te hebben met de manager, wat leidde tot een soepel beheer. Bovendien is het team niet al te tevreden met het feit dat hun ‘vriend’ plaats heeft moeten maken voor jou.
Wat kun je in dit geval doen om de touwtjes in handen te nemen en het team naar jouw hand te zetten? Wij hebben alvast de beste en meest efficiënte manieren op een rijtje gezet.

 

 photo 0TITELteamnotperforming_zps3be18b1f.png

 

1.   Leer je team beter kennen.
Niet op een vriendelijke manier uiteraard, maar op professioneel niveau. Wat zijn de sterke en zwakke punten van elk individu? Wie voelt zich het best in welke rol? Als je dit allemaal hebt ontdekt, kun je een nieuwe tactiek of strategie opbouwen. Op deze manier heeft je team ook het gevoel dat jij naar ze luistert, al werk je enkel met hun sterke en zwakke punten. Het is vaak ook goed een teammeeting te houden waarin je deze punten bespreekt zodat iedereen op de hoogte is van de gang van zaken.

2.   Zorg ervoor dat jij op de hoogte bent.
Zorg ervoor dat jij op de hoogte bent van alle belangrijke zaken en de werking van het bedrijf/de operatie ervan. Dit maakt jou meer zelfverzekerd over de positie en je zult je team beter kunnen helpen wanneer zij vragen of problemen hebben. Het is ook duidelijk dat jij jouw doelstellingen voor het bedrijf duidelijk maakt aan je team. Op deze manier werkt iedereen aan hetzelfde doel.

3.   Geef voldoende training en coaching aan je team.
Geef voldoende training en coaching aan je team. Indien je merkt dat iemand minder goed is in een bepaalde taak, is het belangrijk hem of haar hierin bij te sturen. Dit zal niet alleen beter zijn voor het bedrijf zelf maar de persoon in kwestie zal hierdoor ook groeien. Als jij toont dat jij belangstelling hebt voor je teamleden, zullen zij dit vast en zeker waarderen, wat ook tot uiting komt in de prestaties van je team.

4.   Ieders mening is van belang.
Het is belangrijk dat je luistert naar de ideeën en opmerkingen van je teamleden. Zij kunnen misschien wel jouw ‘junior’ zijn, maar dat wil niet zeggen dat zij minder goede ideeën hebben dan jezelf. Het is daarna aan jou om deze ideeën nauwgezet te bekijken en er al dan niet iets mee te doen.

5.   Leer je medewerkers écht kennen.
Leer je medewerkers écht kennen op een meer persoonlijk niveau.Het is belangrijk dat je de meest belangrijke zaken die spelen in het leven van ieder van je teamleden kent. Let er wel op dat je niet te vriendschappelijk wordt met je personeel. Een tè vriendschappelijke verhouding maakt je medewerkers tè flexibel, tè makkelijk en losjes op de werkvloer, waardoor hun prestaties dalen. Het vinden van een gulden middenweg is dus zeer belangrijk.

6.   Geef iedereen de kans om te groeien binnen het bedrijf.
Geef iedereen de kans om te groeien binnen het bedrijf. Dit kan onder andere gedaan worden door trainingen te geven, maar als blijkt dat iemand in je team zijn werkzaamheden uitstekend verricht, is het ook belangrijk dat je dit opmerkt, uitspreekt, (compliment) en deze persoon eventueel meer verantwoordelijkheid geeft.

7.   Durf fouten te maken.
Van fouten leer je. Deze regel geldt overal dus ook op de werkvloer. Als er een fout wordt gemaakt, is het beter om de persoon in kwestie hierover apart aan te spreken en hem te vertellen hoe hij of zij de situatie de volgende keer op een betere manier kan aanpakken. Zorg ervoor dat de persoon in kwestie weet waar hij/zij in de fout ging en dat hij/zij ook effectief begrijpt hoe de situatie beter aan te pakken.

8.   Durf snel beslissingen te maken.
Soms is het belangrijk om een snelle beslissing te maken. Doe dit zelfverzekerd. Het is immers je werk. Als iemand slecht presteert, is het aan jou hier iets aan te doen. Indien nodig is het soms zelfs beter deze persoon te laten gaan. Aan de andere kant is het ook belangrijk goed werk op te merken. Vertel de persoon in kwestie dan ook hoe goed hij presteert. Zo zal hij zich op zijn beurt meer gemotiveerd en gewaardeerd voelen.

Als je deze stappen volgt en effectief naleeft, zul je al snel merken dat de moraal van je team stijgt en dat iedereen zich beter zal voelen nu jij manager bent. De prestaties van je team zullen stijgen en iedereen zal met plezier aan de slag gaan. Dit maakt niet alleen jouw taak makkelijker, maar zal ook positief worden ontvangen door jouw leidinggevende. Succes!

Andere veel gelezen artikelen over dit onderwerp:

Gratis tips
Wil je net als 4500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ’21 Blunders van de Baas’
GOAL Inspirator

Waardeer je onze blog?
Like ons op de facebook knop direct onder dit artikel of schrijf een comment in de commentbox hieronder.

Leave a comment