10 strategieën om uit de slachtofferrol te blijven

De slachtofferrol. Zo van tijd tot tijd komen we er allemaal wel eens in klem te zitten. Het gevoel dat ons onrecht is aangedaan, het gevoel dat jij gelijk hebt en die ander het fout heeft. In zo’n situatie dien je je bewust te zijn van het feit dat het gevoel een slachtoffer te zijn, je alleen maar verder in de miserie helpt. Dat besef ontbreekt vaak, niet op zijn minst doordat deze lage energie je zelfreflectie compleet onderuit haalt.

10 Strategieën om uit de slachtofferrol te blijven

Foto’s: GettyImages – iStock | 10 Strategieën om uit de slachtofferrol te blijven

Het gevoel een slachtoffer te zijn verlamt. Je komt niet meer tot actie en je verliest jezelf in een fuik van verdriet en zelfmedelijden. Hoe voorkom je dit en hoe geraak je eruit? In deze blog deel ik graag een paar tips die je daarbij kunnen helpen.

1.  Weet wat de slachtofferrol je oplevert
Aandacht en empathie. Ieder gedrag heeft een positieve intentie. Je krijgt een hoop aandacht en wellicht ook empathie. Het levert jou een goed gevoel op wanneer je merkt dat anderen meeleven en je proberen te helpen. Dat is echter vaak van korte duur. De ander is jouw ‘geklaag’ vaak snel beu.
Je loopt geen risico. Wanneer je in je slachtofferrol zit, verkramp je en je doet dus niks meer. Wie niets doet, loopt ook geen risico op mislukking of afwijzing. Pijn vermijden is een sterke impuls.
Je hoeft geen verantwoordelijkheid te nemen. Zelf de verantwoording nemen voor je leven is hard werken. Je zult moeilijke beslissingen moeten nemen en dat kan soms erg zwaar zijn. De verantwoording bij een ander leggen is veel makkelijker.
Je hebt het gevoel gelijk te hebben. Wanneer je je een slachtoffer voelt, en je de schuld bij een ander weet te leggen, geeft je dat een goed excuus jouw situatie recht te praten. Lekker toch?
Weten wat het je oplevert, helpt je bewust te maken van jouw gedachten en gevoelens hierbij. Bewust zijn is de eerste stap om dan STOP te kunnen zeggen tegen die gedachten en een andere strategie van denken te kiezen.

2.   Accepteer dat je géén slachtoffer bent
Pas wanneer je bereid bent de eerder genoemde voordelen lost te laten en de consequenties van verantwoordelijkheid te accepteren, kun je los komen uit je slachtoffer rol. Dat kan best even een leeg, alleen en verlaten gevoel geven. De ‘gedachtenloop’ van denken over wie schuld is aan wat, is er niet meer en daar moet iets anders voor terug komen. Je zult nieuwe gedachten moeten toelaten die in het begin best vreemd zullen zijn.

3.  Neem de verantwoordelijkheid voor jouw leven
Eén van de redenen van een laag zelfvertrouwen, is ontbreken van het nemen van verantwoordelijkheid over je eigen leven. Daar waar je nu bent, daar heb je gisteren voor gekozen. Nee… niet weer komen met excuses.. Jouw verantwoordelijkheid, jouw keuze. Als je morgen ergens anders wilt zijn, zal je nu andere keuzes moeten maken. Andere keuzes voor belangrijke zaken in jouw leven zoals jouw relatie, jouw ambities en jouw doelen. Jij moet nu het heft in handen nemen over jouw leven. Er is echt niemand anders die dat voor je gaat doen. Kom tot actie!

4.  Werk aan je zelfvertrouwen
Mensen worden niet geboren met zelfvertrouwen, ze worden gemaakt. Natuurlijk heeft de een het van nature wat meer dan de ander maar zelfvertrouwen en assertiviteit kunnen groeien en verbeteren. Het best en het snelst werkt het wanneer je mensen met zelfvertrouwen gaat spiegelen. Besteed aandacht aan je uiterlijk, je kleding. Gedraag je zoals zij zich gedragen; loop rechtop, spreek duidelijk, maak oogcontact en oefen dit gedrag veel. De wet van oorzaak en gevolg gaat voor jou omgekeerd aan de slag. Je gevoel wordt beïnvloed door het zelfvertrouwen in je gedrag. Je zult merken dat je steeds steviger in je schoenen komt te staan.

5.  Dankbaarheid
Alles wat je aandacht geeft groeit. Negatieve gedachten geven negatieve energie, positieve gedachten positieve. En.. wanneer je even focust.. er zijn genoeg zaken, ook in jouw leven waar je dankbaar voor kunt zijn. Bedenk; er is altijd wel iemand die er nog beroerder aan toe is dan jij. Deze laatste gedachten veranderen meteen ook je focus van kokervisie, gericht op jezelf, naar een periferische blik op anderen in de wereld om je heen. Het geeft meteen licht en lucht in je eigen situatie. En leerde Cruijff ons niet; ‘In ieder nadeel zit een voordeel?’ Ga op zoek naar de kansen in de situatie waarin je verkeert. Je zult merken dat dat helpt het probleem op te lossen of om iets goeds te halen uit de huidige situatie. Dat werkt veel beter dan je af te vragen “Waarom ik’ waardoor je de situatie uiteindelijk alleen maar verergert.

6.  Vergeving
Ik zal nooit vergeten hoe ik de vrouw van Gerrit Jan Heijn hoorde zeggen; ‘Ik heb het hem (de moordenaar) vergeven. Niet voor hem, maar voor mezelf.’ Haat kan je helemaal verteren. Het is een energie waar je niet in wilt zitten. Je komt eruit door de ander te vergeven. Zolang je het de ander niet vergeeft, blijf je gelinkt met diegene. Jouw gedachten gaan keer op keer terug naar de persoon die jou onrecht heeft aangedaan. Deze emotionele link is een afvoer waardoor al je energie wegloopt. Het zorgt voor lijden in jezelf en vaak ook bij de mensen om je heen.  Wanneer je in staat bent te vergeven, laat je niet alleen de ander los. Je maakt ook jezelf los van al die negatieve energie.

7.  Help een ander
Richt je focus op de wereld buiten jezelf en help iemand anders. Ben jij nu in staat om een ander van dienst te zijn? Kun jij nu waarde toevoegen in het leven van een ander? Dit zijn zinvolle vragen om je mindset in de juiste energie te krijgen. Alleen al hier over nadenken helpt. Hoe je over anderen denkt beïnvloedt namelijk het denken over jezelf. Wanneer je over anderen oordeelt, oordeel je ook over jezelf. Wanneer je anderen helpt, help je ook jezelf. Hoe meer je van anderen houdt, hoe meer je houdt van jezelf. Probeer het eens een week en je zult zien dat het helpt je eigen wereld anders te gaan zien.

8.  Geef jezelf een paar dagen vrij
Ik ben ervan overtuigd dat deze tips je gaan helpen. Maar je zult ongetwijfeld ook terugvallen.. En dat is ook prima. Het overkomt ons allemaal. Neem het jezelf niet kwalijk. Je hebt grote stappen gezet. Een keer struikelen overkomt de beste. Vier je succesjes en maak er geen groot drama van als je een keer valt. Tracteer jezelf op wat ontspanning en houd je energie hoog.

9.  Geef zelfsabotage geen kans
Waarom saboteren we onszelf? Dat heeft alles met controle te maken. Wanneer we in de slachtofferrol zitten, zijn we onszelf des te bewuster van hoe kwetsbaar we werkelijk zijn. Wanneer tegenslag zich dreigt aan te dienen, zorgt deze slachtofferrol ervoor dat je ook daadwerkelijk slachtoffer wordt. Dat is namelijk te controleren. Je wordt dan ook niet teleurgesteld en de slachtofferrol bevestigt zichzelf. Op die manier zorgt de slachtofferrol dat jouw succes en plezier teniet wordt gedaan door het zelfdestructieve gedrag wat daarbij hoort.
Maar dat kan de slachtofferrol alleen met jouw medewerking. Stop daarmee!

10.  Shift je mindset van slachtoffer naar overlever
Goede mensen overkomen slechte dingen. Zonder twijfel, dat gebeurt. De sleutel zit in het feit hoe jij daar mee omgaat. Maxine Schnall schrijft in haar boek: “What Doesn’t Kill You Makes You Stronger” de twee verschillende manieren hoe daar mee om te gaan.

  • Een slachtoffer vraagt zich af hoelang het duurt voordat het weer beter wordt, een overlever neemt het besluit om zich goed te voelen ook al zijn de omstandigeden daar niet naar.
  • Een slachtoffer geeft op, een overlever blijft stappen zetten om vooruit te komen.
  • Een slachtoffer verzuipt in zelfmedelijden, een overlever stelt anderen gerust.
  • Een slachtoffer is jaloers op het succes van anderen, een overlever wordt erdoor geïnspireerd.
  • Een slachtoffer focust op de pijn van het verlies, een overlever koestert plezierige herinneringen.
  • Een slachtoffer zoekt vergelding, een overlever zoekt verlossing.
  • En het belangrijkste, een slachtoffer gaat de strijd aan met het leven, de overlever omarmt het.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 8.500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

Ebook Doelen Stellen | GOAL trainingenWaardeer je ons werk en onze blogs? Deel ze met je vrienden op social!

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkdin
Contact us
Leave a comment

11 redenen om je dromen te verwezenlijken

In plaats van hun dromen te verwezenlijken, zijn er veel mensen die zelfs nooit een poging doen om daarmee te beginnen. Wat ze tegenhoudt, is dat ze het vaak te druk hebben met redenen te bedenken waarom zij hun dromen toch wel nooit zullen kunnen realiseren.

Ik hoor dan zaken als;
– Ik heb daar geen talent voor,
– Ik heb daar geen geld voor,
– Ik weet daar te weinig van,
– Ik heb daar te weinig ervaring mee,
– Ik heb het al eens geprobeerd,
– Ik heb nooit eens geluk,
– Wie ben ik dan wel dat ik dit zelfs maar durf te dromen
en zo wordt de lijst een goede reden om er maar nooit aan te beginnen.

jouw dromen verwezenlijken

Als tegenhanger geef ik hier 11 goede redenen waarom jij WEL je dromen kunt bereiken!

1.  Je kunt het omdat het JOUW droom is!
“You’re never given a wish without also being given the power to make it true. You may have to work for it, however.”  Richard Bach
De droom die in jouw hart geboren is, zal nooit bestaan als jij deze niet omzet in actie! Alleen al omdat jij het bedacht hebt, heb je het ook in je om het te verwezenlijken. Alles begint immers met de gedachte. Jouw gedachten zijn zo uniek dat jij het alleen kunt waarmaken!

2.  Jij kunt het omdat het je veel voldoening zal geven
“To be able to get out of bed and do what you love for the rest of the day is beyond words.”  John Schröder
Jouw dromen zijn daar om van jouw leven een meesterwerk te maken. Jouw dromen gaan over jouw bijdrage en jouw voldoening en plezier. Doen wat je leuk vindt en je leven leiden zoals je dat zelf wilt, is het beste wat je voor jezelf kunt doen.

3. Je kunt het omdat het jouw toekomst bepaalt
“The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams.”  Eleanor Roosevelt
Diegene die de wereld veranderen, zijn diegene die geloven in hun dromen en doorzetten totdat hun dromen werkelijkheid worden. Zie je droom voor je en kijk door de ogen van je hart hoe jouw droom de wereld kan veranderen en een grote bijdrage kan hebben in het leven van zo velen.

4.  Jij kunt het omdat je altijd tussen de sterren raakt!
“Shoot for the moon. Even if you miss, you’ll land among the stars.”  Norman Vincent Peale
Wanneer je werkt aan het realiseren van je dromen, werk je aan het bouwen van het best mogelijke leven. Zelfs wanneer je die maan niet bereikt, kom je tussen de sterren uit!

5.  Jij kunt het omdat je honger hebt!
“If you take responsibility for yourself you will develop a hunger to accomplish your dreams.”  Les Brown
Niets geeft meer voldoening aan jouw ‘honger’ dan het najagen van je dromen. Het willen vervullen van je dromen geeft betekenis aan je leven en maakt het de moeite waard. En de successen op je weg zullen ervoor zorgen dat je iedere ochtend enthousiast en vol energie wakker wordt. De Amerikaanse goeroe Less Brown roept dan ook voortdurend; ‘You gotta be hungry!’

6.  Je kunt het omdat je niet opnieuw wilt sterven
“When you cease to dream, you cease to live.”  Malcolm Forbes
Wanneer je het licht en de passie in je hart negeert, zal je ziel uithongeren. Te veel mensen leven, slechts enkelen leven werkelijk. Het volgen van jouw droom is de enige manier om werkelijk te leven. Het kan toch niet zo zijn dat je je dromen wilt negeren om opnieuw te sterven.

7.  Je kunt het omdat je een pionier bent!
“A dreamer is one who can only find his way by moonlight, and his punishment is that he sees the dawn before the rest of the world.”  Oscar Wilde
Natuurlijk hebben er veel kritiek op wat je doet. Maar dat is niet omdat je het fout hebt, maar dat is omdat jij een pionier bent. Mensen zijn niet gewend aan dromers met wilde ideeën om van deze wereld een betere wereld te maken. De meeste mensen zitten zo vast in hun eigen modder dat ze niet langer geloven dat iemand daar uit kan geraken, zijn vleugels kan spreiden en tot grote hoogte kan komen.

8.  Jij kunt het omdat je het verdient!
“Dreams are the touchstones of our character.”  Henry David Thoreau
Jij verdient het om groot te dromen en het verschil te maken. Wanneer je niet je stempel zet op deze wereld zal niemand je herinneren. Jij bent voor succes geboren en geluk geboren maar je moet wel af willen stempelen. Jij hebt je droom omdat je het in je hebt die te verwezenlijken en… je verdient het!

9.  Jij kunt het omdat er een probleem is dat jij kunt oplossen!
“Dreams are today’s answers to tomorrow’s questions.”  Edgar Cayce
Jij droomt omdat je een groot verlangen in je draagt bepaalde problemen op te lossen. Daarmee geef je inhoud aan de behoefte van velen en maak je deze wereld een betere. Jij hebt een antwoord op een moeilijk vraagstuk. Je draagt daarmee de verantwoording om het de wereld èn jezelf te geven!

10.  Jij kunt het omdat anderen er alleen maar van kunnen dromen
“You may say I’m a dreamer, but I’m not the only one. I hope someday you’ll join us. And the world will live as one.”   John Lennon
Het is erger spijt te hebben van hetgeen je nooit gedaan hebt, dan van hetgeen je gedaan hebt. Als je op je schommelstoel terugkijkt en de film van je leven ziet dan kan dat beter een interessante film zijn. Niet alleen maar tekst met; had ik maar…

11.  Je kunt het omdat je de moed hebt!
“All our dreams can come true, if we have the courage to pursue them.”  Walt Disney
Alles wat je dromen nodig hebben, is de moed om te volharden en je droom te laten groeien tot iets wat je misschien zelf nooit voor mogelijk had gehouden. En jij draagt de moed die nodig is in jezelf.  Wanneer je passie in je voelt om te ondernemen en je dromen te vervullen, volg dan je hart! Het maakt niet uit wat anderen daar dan wel of niet van denken. Jij kunt het! JIJ kunt het! Jij verdient het! Je bent het jezelf en de wereld verschuldigd. Kom tot aktie!

 Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 8.500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

Ebook Doelen Stellen | GOAL trainingenWaardeer je ons werk en onze blogs? Deel ze met je vrienden op social!

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkdin
Contact us
Leave a comment

Je hebt de hoofdprijs gewonnen!

Stel je eens voor dat je een prijs gewonnen had in een bijzondere wedstrijd. De hoofdprijs! Iedere morgen stort de bank € 86.400,- op jouw rekening, naar eigen inzicht te besteden.

Jij hebt de hoofdprijs gewonnen

Jij hebt de hoofdprijs gewonnen

Maar, zoals vaak bij wedstrijden, zijn er een aantal regels aan deze wedstrijd verbonden.

 

De eerste set van regels luiden:

  • Alles wat je die dag NIET zou besteden, wordt weer van je afgenomen.
  • Je mag geen geld overmaken naar een andere rekening. Je mag het alleen uitgeven.
  • Iedere ochtend heeft de bank een nieuwe rekening voor je geopend met een bedrag van € 86.400,- voor die dag.

 

The tweede set regels:

  • De bank kan op ieder moment, zonder waarschuwing vooraf, de wedstrijd staken. Wanneer zij dat doen is het game over!
  • De rekening word dan voorgoed gesloten en u ontvangt ook geen nieuwe meer!

 

Wat zou je doen?

Je zou alles kopen wat je hartje begeerd, nietwaar? Niet alleen voor jezelf maar natuurlijk ook voor alle mensen waar je om geeft. Je zou proberen iedere cent uit te geven en het goed te besteden toch?Ik heb fantastisch nieuws voor je! Jij hebt echt deze hoofdprijs gewonnen! Sterker nog, iedereen van ons ontvangt iedere dag een storting v an deze vrijgevige bank. Alleen soms lijkt het of we niet in staat zijn om het te zien! Deze hoofdprijs heet TIJD!

Iedere morgen als we opstaan ontvangen we 86.400 seconden als ‘gift of life’ en als we ‘s-avonds weer gaan slapen wordt de tijd die we over hebben NIET gecrediteerd.

De tijd die we die dag niet ten volste geleefd hebben is voor altijd verloren. Gisteren komt nooit meer terug. Iedere morgen wordt je tijd-rekening opnieuw gevuld, maar de bank kan je rekening op ieder moment blokkeren…. zonder waarschuwing!
Dus, wat ga jij doen met je 86.400 seconden? Zijn die seconden niet veel meer waard dan hetzelfde bedrag in Euro’s?
Laat dat even tot je doordringen en onthoudt dit: Geniet van iedere seconde in je leven, omdat de tijd zo veel sneller gaan dan je denkt.

  • Zorg voor jezelf,
  • Voel je gelukkig, houdt intens van de mensen waar je om geeft,
  • Geniet van het leven!

Ik geef graag deze seconden daartoe aan jou uit en wens je een prachtige en wonderlijke dag! Begin snel het uit te geven!

 Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 8.500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

Ebook Doelen Stellen | GOAL trainingenWaardeer je ons werk en onze blogs? Deel ze met je vrienden op social!

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkdin
Contact us
Leave a comment

7 eigenschappen van effectieve mensen

Druk, druk druk.  Je kunt niet meer alles doen en je zult moeten kiezen. Kiezen voor de juiste dingen door effectiviteit boven efficiëntie stellen. Want effectieve mensen doen dingen anders.
De tijd waarin we leven schreeuwt om effectiviteit.  Voor jezelf en voor je organisatie. In het boek ‘de 7 eigenschappen van effectieve mensen’, een bestseller die jarenlang in de top10 stond, leert wijlen Stephen Covey hoe managers de kwaliteit van hun persoonlijke leven, hun producten, diensten en organisaties kunnen verbeteren. Zijn tips staan nog altijd overeind en kunnen helpen je koers te bepalen. De decembermaand is een mooi moment om eens te kijken of we de ‘zaag nog scherp’ hebben…

7 Eigenschappen Effectivieve Mensen

De leider van de toekomst heeft een open oog voor zaken als rechtvaardigheid, integriteit, menselijke waardigheid, dienstbaarheid en kwaliteit. Covey beschrijft 7 eigenschappen die succesvolle mensen gemeenschappelijk hebben.
De onderstaande video geeft het nog eens weer.
The ‘bottum line’;  de kracht van gewoonten: ‘je bent wat je herhaaldelijk doet’.

Hier zijn ze, inclusief de toegave:

1 – Wees pro-actief.
Principes van persoonlijk inzicht.
Ik neem verantwoordelijkheid voor mijn eigen leven en de keuzes die ik daarin maak. Ik speel niet het slachtoffer.
2 – Begin met eind in gedachte.
Principes van persoonlijk leiderschap.
Ik stel doelen op basis van mijn ‘innerlijk kompas’: wat is voor MIJ belangrijk?
3 – Belangrijke zaken eerst.
Principes van persoonlijk management.
Ik doe het eerst wat – gezien wat ik wil bereiken! – het belangrijkst is.
4 – Denk win-win.
Principes van interpersoonlijk leiderschap.
Ik ben blij als ik zelf succes heb, maar ook als anderen succes hebben.
5 – Eerst begrijpen, dan begrepen te worden.
Principes van empathische communicatie.
Ik had altijd gelijk mijn woordje klaar. Dat was vroeger. Nu luister ik eerst heel goed, voordat ik reageer.  Ik luister naar gevoel en behoefte. Ik houd het oordeel voor mijzelf. Ik merk dan dat ik dat ook terug krijg.
6 – Creëer synergie.
Principes van creatieve samenwerking.
Als ik echt geïnspireerd samenwerk ontstaat er iets mooiers dan wanneer ik het in m’n eentje zou doen. Samen bereik je meer!
7 – Houd de zaag scherp.
Principes van evenwichtige zelfvernieuwing.
Goed voor mijzelf zorgen helpt (ook) om goed te presteren; regelmatig sporten, gezond eten, tijd voor je relatie en je vrienden en op tijd een ‘time-out’ om even te onderzoeken of ik nog op koers zit.

In de laatste jaren van zijn leven schreef Covey over de 8e eigenschap:
8 –  Volg je innerlijke stem
Ik functioneer het best wanneer ik iets doe wat heel goed bij me past, waar ik passie voor voel en waarin ik iets kan betekenen.

Meer over de 7 eigenschappen leest u in Stephen Covey’s;  7 eigenschappen voor effectief leiderschap. Weinig tijd om te lezen? Koop een audioboek. Je hebt het uit in een paar keer naar je werk reizen en het kost je geen tijd. Super effectief!

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 8.500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

Ebook Doelen Stellen | GOAL trainingenWaardeer je ons werk en onze blogs? Deel ze met je vrienden op social!

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkdin
Contact us
Leave a comment

Samenwerken op het hoogste niveau

De tweede wereldoorlog heeft het woord collaboreren een negatieve lading gegeven. Dat is jammer want daardoor is het verschil tussen collaboreren, coördineren en coöpereren verdwenen. Collaboreren, coördineren en coöpereren zijn alle drie vormen van samenwerken. Ze zijn echter niet hetzelfde! Het is op één hoop gegooid en vervangen door het woord samenwerken. Collaboreren, coördineren en coöpereren geven echter de verschillende niveaus van samenwerken aan die ik in deze blog duidelijk maak. Ieder niveau vraagt om andere vaardigheden, tools en leiderschap. Het begrijpen van deze nuances kan je helpen succesvol samen te werken.

Samenwerken op het hoogste niveau

Samenwerken op het hoogste niveau

De verschillen hebben te maken met de mate waarin de samenwerkende partijen afhankelijk zijn van elkaar of een gezamenlijk doel hebben.

Coöpereren
Je spreekt van coöpereren wanneer twee of meer mensen informatie, tools, middelen of bronnen delen om hun individuele doel te halen. Men is hierbij niet afhankelijk van elkaar en heeft geen gezamenlijk doel. Op dit niveau van samenwerken worden er resultaten geboekt maar alleen om ieders individuele inspanning.

Coördineren
Bij coördineren komt de lat wat hoger te liggen als bij coöpereren. Teams delen informatie en bronnen zo dat ieder teamlid zijn specifieke bijdrage kan leveren aan het gezamenlijke doel. Het gaat bij coördineren over het uitvoeren en toepassen. Niet om het creëren van iets nieuws. Teams op dit niveau worden soms tijdelijk gevormd en worden weer opgeheven wanneer het doel bereikt is. Bijvoorbeeld het organiseren van een beurs.

Collaboreren
Collaboreren is de hoogste graad van samenwerking. Bij collaboreren gaat het om samen iets nieuws creëren om daardoor een gezamenlijke doelstelling te behalen. De onderlinge afhankelijkheid is groot en zonder een gezamenlijk doel zou er geen resultaat geboekt kunnen worden. Collaboreren kan ook buiten een team, zelfs buiten het bedrijf, met compleet vreemden of zelfs met de concurrent gebeuren.

Leiderschap
Collaboreren kan zonder één leider. In tegenstelling tot een team, waar één leider verantwoordelijk is voor het behalen van het doel, is het collaboratief leiderschap afhankelijk van de context. Tijdens collaboreren verschijnt een leider wanneer leiderschap nodig is. Bij collaboreren wordt dit leiderschap gemakkelijk geaccepteerd en zelfs verlangd. Door het gezamenlijke doel voelen mensen zich sterk betrokken en zullen hard werken om het te halen. Zelfs als ze niet kunnen instemmen met de huidige acties om dat uiteindelijke doel te behalen.

Grieks denken
Ons denken is nog altijd gestoeld op de grote drie; Aristoteles, Plato en Socrates. Dit denken heeft altijd gewerkt in een maatschappij waar veranderingen zich zeer langzaam voltrekken. In de huidige tijd volgen veranderingen elkaar in een ongekende snelheid op. Dat vraagt om een andere manier van denken, en andere manier van samenwerken (collaboreren) en een andere manier van leidinggeven; ‘collaborative leadership’.

Collaborative leadership
Collaborative leadership is gebaseerd op respect, vertrouwen en een wijs gebruik van macht. Leidinggevenden zullen op dit niveau bereid moeten zijn die macht en controle los te laten. Collaboreren gebeurt niet in een traditionele, top-down, hiërarchische organisatie. Mensen hebben vrijheid nodig om hun eigen oordeel te vormen. Er moet geëxperimenteerd kunnen worden, fouten gemaakt mogen worden en geleerd worden van die fouten. Er moet gelegenheid zijn om samen te denken, elkaars ideeën en bijdrages te respecteren om nieuwe ideeën de kans te geven naar boven te komen.

Richting aangeven
Het is de verantwoordelijkheid van de leiders van onze organisaties om richting te geven, hulp, training en coaching te bieden om hun teams optimaal met elkaar te laten samenwerken. Die richting zit hem minder in een mooie functiebeschrijving of mission statement maar meer in het voorbeeldgedrag en de acties die we dagelijks van hen zien.

De menselijke factor
Voor succesvol samenwerken is geen simpele formule. Het is niet alleen maar mooi en prachtig. Of er nu teamwerk, coöperatie of collaboreren verwacht wordt, samenwerken kent zijn uitdagingen. Die uitdagingen zitten niet het minst in de nukken van het menselijke gedrag. We moeten de gebruiksaanwijzingen van onze collega’s leren hanteren om te weten hoe ermee om te gaan wanneer we effectief willen samenwerken. Daarnaast kan breder denken en de beschikking over samenwerkingstools ons helpen het hoogste niveau van samenwerken na te streven.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 8.500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

Ebook Doelen Stellen | GOAL trainingenWaardeer je ons werk en onze blogs? Deel ze met je vrienden op social!

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkdin
Contact us
Leave a comment

9 tips voor een uitmuntende klantenservice

Een uitmuntende klantenservice kan zorgen voor klanten die hun leven lang loyaal blijven aan je bedrijf. Zij zullen als ambassadeurs je bedrijf willen aanprijzen bij hun familie, vrienden en collega’s.
Een uitmuntende klantenservice begint bij het verlangen om werkelijk je klanten te willen verrassen. Daarbij moet je verder denken dan het verkopen van je diensten en producten. Je zult je moeten verplaatsen in de klant om hun beleving te begrijpen wanneer zij je winkel of website bezoeken en wat ze op dat momenten voelen, zien, horen, voelen en denken. Zo kom je erachter wat jij kunt doen om die beleving te verbeteren en misschien wel onvergetelijk te maken!

9 tips voor een uitmuntende klantenservice

9 tips voor een uitmuntende klantenservice

Hier zijn 9 tips voor een uitmuntende klantenservice zodat je je bedrijf verder kunt verbeteren en kunt bouwen aan een uitmuntende klantenservice!

1.  Ken je product/service
Om een goede klantenservice mogelijk te maken, moet je weten wat je verkoopt. En wel van binnen en van buiten. Zorg ervoor dat je weet hoe je producten werken. Zorg dat je team de antwoorden kent op de meest gestelde vragen over je producten en waar ze de kennis kunnen halen wanneer er inhoudelijke vragen komen.

2.  Wees vriendelijk
Klantenservice begint met een glimlach. Wanneer er persoonlijk contact is met klanten is een welgemeende, warme begroeting het eerste wat een klant zou moeten ervaren wanneer ze in contact komen met jou of één van je medewerkers. Zelfs wanneer je klantenservice telefonisch verzoeken van klanten aanneemt, moet die lach doorklinken. Vriendelijk zijn is niet moeilijk voor mensen die er zin in hebben en ervan houden mensen te helpen.

3.  Zeg ‘Dank je wel’
Een dankbaar ‘Dank je wel’ wordt nooit vergeten en kan je klanten bevestigen in hun keuze voor jouw bedrijf. Het maakt niet uit wat voor bedrijf dat is, een ‘dank je wel’ bij het krijgen van een opdracht of het betalen van een rekening is een van de makkelijkste manieren om van uitmuntende klantenservice een gewoonte te maken.

4.  Train je team
Het is van groot belang je te verzekeren dat al je medewerkers, dus niet alleen de verkoopmedewerkers, of alleen de klantenservice, maar al je medewerkers, ook je parttimers en weekendkrachten ervan doordrongen zijn hoe zij zich gedragen tegenover een klant. Leer hen hoe te handelen wanneer ze een probleem voor een klant moeten oplossen. Bied hen regelmatig training zodat ze de vaardigheden hebben om in alle fases van de klantbeleving een uitmuntende klantenservice te kunnen bieden.

5.  Toon respect
Klantenservice gaat bijna altijd over emoties, dus het is belangrijk dat jij en je team altijd behoedzaam er respectvol met die emoties omgaan. Laat nooit jouw eigen emoties de controle over jouw gedrag overnemen zodat je de rust behoudt en alles kunt doen om de klant tevreden je zaak te laten verlaten.

6.  Luister
Luisteren is één van de krachtigste geheimen van een uitmuntende klantenservice. Luisteren betekent vooral horen wat de klant zegt, met woorden maar ook non-verbaal èn wat hij bedoelt achter die woorden. Luisteren doe je dus met je oren, met je ogen èn met je hart. Uitmuntende klantenservice ontwikkelt zichzelf wanneer je voortdurend verbeteringen doorvoert die je klanten je aanreiken. Verzeker je ervan dat je klant niet alleen tevreden is met je producten of diensten die je verkoopt, maar ook met het proces van bestellen, kopen, de contacten met jou en je medewerkers. Wanneer je dit doet, is ook jouw bedrijf op weg naar het leveren van een uitmuntende klantenservice.

7.  Wees pro-actief
Er is niks erger dan een reactieve houding tegenover een klant die hulp nodig heeft. Of dat nu is bij het melden van een probleem of bij het adviseren van een product of dienst. Het is belangrijk om pro-actief in te gaan op alle verzoeken, zelfs als die alleen non-verbaal of indirect gemeld worden. Een keer te vroeg of misschien ietwat onjuist geïnterpreteerd is nog altijd beter dan dat een klant zich genegeerd voelt.

8.  Vraag om feedback
Je zult je nog verbazen wat je van je klanten kunt leren wanneer je hen vraagt hoe je hen beter van dienst kunt zijn, wat ze denken van je bedrijf, je producten en je service. Je kunt een papieren of digitale enquête organiseren maar je kunt ook gewoon je klanten aanspreken of opbellen om te horen wat hun mening is.

9.  Zet je feedback om in actie
De ontvangen feedback moet je omzetten in actie. Hoe kun je de feedback gebruiken om jouw klantenservice verder te verbeteren. Neem de tijd om de feedback door te nemen en de punten te bepalen die verbeterd kunnen worden. Implementeer die verbeteringen en zorg ervoor dat ze geïntegreerd worden in jouw onderneming

Uitmuntende klantenservice ontwikkelt zichzelf wanneer je voortdurend verbeteringen doorvoert die je klanten je aanreiken. Verzeker je ervan dat je klant niet alleen tevreden is met je producten of diensten die je verkoopt, maar ook met het proces van bestellen, kopen, de contacten met jou en je medewerkers. Wanneer je dit doet is ook jouw bedrijf op weg naar het leveren van een uitmuntende klantenservice.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 8.500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

Ebook Doelen Stellen | GOAL trainingenWaardeer je ons werk en onze blogs? Deel ze met je vrienden op social!

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkdin
Contact us
Leave a comment

De behoefte aan betere samenwerking groeit! (7 tips)

Organisaties  worden steeds complexer waarbij het de tendens is om meer werk te doen met minder mensen. Daarom is er een snel groeiende behoefte aan betere samenwerking. Samenwerking met je eigen teamleden en samenwerking met andere teams, afdelingen en andere disciplines. Ook virtuele samenwerking en samenwerking tussen zelfstandigen zijn snel groeiende samenwerkingsvormen. Maar hoe goed werken wij als leidinggevende en als teams nu eigenlijk samen? De volgende 7 tips helpen om de samenwerking te verbeteren.

Beter samenwerken

De behoefte aan betere samenwerking groeit! (7 tips)

1.  Feedback sessies
Houd een open discussie tussen de mensen en teams die moeten samenwerken. Bepaal de gebieden waarin de samenwerking verbeterd dient te worden. Praat over de verschillende manieren waarop een ieder een betere bijdrage kan geven binnen die samenwerking. Naast feedbackworkshops kan de workshop Beeldenstorm hier een belangrijke bijdrage aan geven.

2.  Bepaal een gezamenlijke visie
Wanneer alle betrokkenen het doel en de visie om daar te komen helder hebben, is het voor hen makkelijker en waarschijnlijker om hun eigen doelen opzij te zetten en zich te focussen op de gezamenlijke doelen. Waarden als Kompas is een workshop die hier veel duidelijkheid in kan brengen.

3.  Verander de manier van communiceren
Het is niet wat er gezegd wordt, maar hoe het gezegd word dat de toon van de samenwerking bepaalt. Bepaal gezamenlijk hoe je duidelijk en in verbinding met elkaar kunt communiceren en houdt elkaar eraan zodat het een standaard wordt binnen de teams. De vaardigheid van verbindend communiceren is essentieel om in hectische tijden duidelijk te zijn in wat je in de samenwerking verwacht.

4.  Zonder wrijving geen glans
Teams waarin conflicten niet worden uitgesproken presteren 15 procent minder dan teams waar een gezonde discussie gevoerd mag worden. Geen oeverloos op en neer gegooi van verwijten maar een gezond debat over ideeën en oplossingen. Onze workshop Lagerhuis , ondersteund door vaardigheden over probleemoplossing en creatief denken geven daar inhoud en richting aan.

5.  Aan de slag
In een werkoverleg kun je het volgende meteen toepassen. Vraag ieder teamlid om met één punt van kritiek te komen op de samenwerking en daarbij een idee of oplossing hoe dat beter zou kunnen. Dan maak je een kort rondje waarin ieder teamlid aangeeft hoe hij een bijdrage kan geven aan de suggestie ter verbetering. Het is te gemakkelijk om problemen bij anderen te laten. Wanneer iedereen een bijdrage moet leveren en deel kan uitmaken van de oplossing dan worden verwijten minder en neemt verantwoordelijkheid toe.

Beter samenwerken

6.  Werken aan vertrouwen
Uit een recent onderzoek bleek dat vertrouwen binnen het team één van de grootste uitdagingen wordt voor 2016. Vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard. Om dat sneller te laten verlopen hebben wij een breed scala aan teamtrainingen. Overigens kan dat ook met een paard… Heeft jouw organisatie al teambuilding aangeboden om vertrouwen en communicatie te verbeteren?

7. Werken aan betrokkenheid
In de snelle en chaotische werkomgeving van vandaag lijkt het wel of iedereen onder druk staat om prestaties te verbeteren. Alleen betere resultaten eisen is niet genoeg. Als organisatie moet je ook ondersteuning, training en middelen bieden om dat te kunnen bereiken. Het is niet alleen belangrijk om de resultaten te belonen, maar ook de prestatie van mensen die daar toe kan leiden, zonder dat het resultaat er al is! Het zijn gemiddeld slechts 15-20% van je team die excelleren in het werk. Beloon hun inspanningen zodat ze betrokken blijven werken aan de teamdoelstellingen en met hun inzet de rest van je team zullen inspireren.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 8.500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

Ebook Doelen Stellen | GOAL trainingenWaardeer je ons werk en onze blogs? Deel ze met je vrienden op social!

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkdin
Contact us
Leave a comment

14 zaken die je parttimers minimaal moeten leren

Uiteraard heb je een goed opleidingsprogramma voor je vaste en parttime medewerkers. Toch? Dat maakt je onderscheidend vermogen immers groter. Maar in de drukke decembermaand wordt er toch vaak extra personeel ingezet dat het met een korter inwerkingsprogramma moet doen. Maak echter niet de fout hen alleen het bedienen van de kassa bij te brengen! De klant is namelijk belangrijker dan die kassa. Vergeet niet deze 14 zaken die je parttimers minimaal moeten leren!

14 zaken die je parttimer minimaal moet leren

14 zaken die je parttimer minimaal moet leren

1.  De klant komt altijd eerst
Wanneer je een klant ziet, stop je met uitpakken, poetsen of wat je ook op dat moment aan het doen bent. Je loopt naar de klant toe, maakt oogcontact, lacht en zegt vriendelijk ‘goedemorgen’ of ‘goedemiddag’.

2.  Geef aandacht en biedt hulp aan
Wanneer een klant ergens voor wacht of wat langer stil blijft staan bij een artikel of display dan gemiddeld, loop je er naar toe en vraag je: ‘Goedemiddag, ik zie u bij de … staan. Kan ik u helpen?
Er zijn betere openingen maar met deze kom je een heel eind!

3.  Luister aandachtig
Ieder klant heeft een reden waarom hij nu net vandaag naar jouw winkel kwam. Wanneer je oprecht geïnteresseerd bent in wat de klant vandaag bij jou hoopt te vinden, vliegt niet alleen de tijd voorbij, je zult ook vele leuke gesprekjes hebben en méér verkopen!

4.  Jij bent wij!
Praat niet over ons bedrijf als zij of hun. Je klinkt dan alsof je hier helemaal niet thuis bent. Maar jij bent, ook al is het nu parttime en/of met de feestdagen onderdeel van dit team en ons succes. Wij zouden het zonder jou niet redden.

5.   Kom op tijd!
Wij moeten, nog meer bij de verwachtte drukte, altijd op jou kunnen rekenen. En er kan van alles gebeuren op de weg hier naar toe. Het kan druk op de weg zijn, slecht weer, files, bruggen die openstaan en parkeerplekken die moeilijk te vinden zijn. Vertrek op tijd en kom op tijd. Wij willen geen excuses horen waarom het niet lukte.

6.  Zet die telefoon uit
Wanneer je hier bent, willen we 100% jouw aandacht voor het werk hier op de vloer. Wij betalen je liever niet minder omdat 20% van je aandacht steeds naar je handpalm ging. En… op je horloge kun je ook zien hoe laat het is. De tijd gaat bovendien vlugger wanneer je met je aandacht daar bent die jouw salaris vandaag komen brengen. Onze klanten!

7.  Geen vuile buiten hangen
Het is een drukke tijd. Dat geeft veel stress voor onze klanten voor ons. Kalm en discreet blijven gaat ons helpen. Klanten kunnen boos, onredelijk en soms gewoon onbeschoft zijn. Verlaag je niet tot dit gedrag, toon begrip en zoek naar een oplossing. Houdt hun verhalen voor jezelf en deel ze niet met je collega’s, vrienden en familie. Ook dat is professionaliteit.

8.  Privéproblemen thuislaten
We hebben allemaal zo onze persoonlijke beslommeringen, problemen, stress en zorgen. Hier op het werk gaat het allemaal een stuk beter als we ons focussen op de drukte hier. Extra problemen zijn dan werkelijk niet gewenst. Daarom kun je, voordat je binnenkomt, jouw problemen bij de deur laten staan. Geloof me, die staan er ’s avonds nog. Èn het wordt hier binnen een stuk gezelliger!

9.  Nooit met legen handen lopen
Neem altijd wat mee als je ergens naar toe loopt. En mocht je niets mee te nemen hebben, houd dan je ogen open. Wanneer je iets ziet, over iets heen moet stappen, of ergens tegenaan schopt, raap het op, neem het mee en zorg dat je het daar brengt waar het hoort. Dat geldt voor afval, prijsbordjes, of een vuile luier. Yep, ook die komen we zo af en toe tegen. Be prepared!

1o. Vrienden zijn geweldig!
Het is super om vrienden te hebben maar de winkel is geen honk. Laat je vrienden je niet hier bezoeken terwijl je aan het werk bent. Spreek gewoon gezellig na het werk met hen af!

11.  Communiceer flexibiliteit
Het is geweldig dat je flexibel bent en wilt zijn. Dat geldt ook voor het rooster. Het kost iedere keer weer een hoop tijd om dat rond te breinen. Wanneer je vraagt of gevraagd wordt om diensten, dagen of pauzes te ruilen, vraag dan ook even je manager om toestemming. Wel zo duidelijk!

12. Eerlijk zijn
Wij willen eerlijk zijn tegen jou en tegen onze klanten. Dat vragen wij ook van onze klanten en van jou. Diefstal nemen we dan ook heel serieus. We zullen dat onderzoeken en aangifte ervan doen. We checken ook steekproefsgewijs het afval. Op die manier kunnen wij eerlijke prijzen vragen aan onze klanten en een eerlijk salaris betalen aan jou.

13. Wat is duur?
Soms vindt je iets duur. Of juist niet duur. Maar wanneer we zelf iets vinden, hoeft onze klant niet diezelfde mening te hebben. Bepaal dus niet zelf of iets wel of niet duur is. Dat maakt de klant bij ons gewoon zelf uit! Het is jouw taak de klant goed bij zijn vraag te helpen en hem de beste oplossing te verkopen. Dan heeft iedereen de beste feestdagen!

14.  Relax!
Jij bent niet perfect en wij ook niet. We zijn allemaal mensen. En mensen maken fouten of weten niet alles. En dat is prima! Een goed gevoel voor humor en wat relativeren (Het is maar werk..) houden de stress levels laag en de klant tevreden. Een fijne tijd bij ons!

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 8.500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

Ebook Doelen Stellen | GOAL trainingenWaardeer je ons werk en onze blogs? Deel ze met je vrienden op social!

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkdin
Contact us
Leave a comment

Beter je emoties begrijpen

Emoties en gevoelens hebben een functie. Ze zijn de boodschappers die ons vertellen ons wat we nodig hebben. Ze leren ons naar onzelf te luisteren en onze behoeften te ontdekken. En dat is belangrijk. Want als we onze behoeften niet kunnen vervullen zijn we niet gelukkig. Soms worden we zelfs ziek. (Burn-out) Beter je emoties begrijpen is belangrijk om helder te krijgen wat je gevoel je vertellen wil. Alleen dan kan het je helpen bij het maken van de keuzes die voor jou belangrijk zijn.

Beter je emoties begrijpen

We zijn allemaal geboren met 4 primaire gevoelens. Die we, om het makkelijk te maken, allemaal laten beginnen met een B.

  • Blij
  • Bang
  • Boos
  • Bedroefd

Je hebt er veel meer maar alle andere emoties (schaamte, teleurstelling, medelijden, jaloezie, etc). Deze vallen onder secundaire emoties omdat er denken bij te pas komt. In deze blog laat ik secundaire emoties buiten beschouwing. Laten we deze 4 primaire emoties eens wat nader bekijken; 

Blij – Tijdloos
Blijdschap vertelt je dat al je behoeften op dat moment vervult zijn. Kijk maar naar de blije baby. Deze is gelukkig totdat er een behoefte niet vervuld wordt. Dan laat ie dat, luidruchtig, merken. Blijdschap geeft aan dat het goed is. Je bent gelukkig met dat wat er is of je hebt er juist veel lol in. Blijdschap is tijdloos. .

Bang – Gaat over de toekomst
Bang ( Angst) is de gekoppeld aan de toekomst.  Angst voel je wanneer een ongewenste situatie zich aandient of zelfs alleen maar in je gedachten opkomt. Een situatie die je niet wilt, die bedreigend is of je onzeker maakt. Angst prikkelt ons ervoor te zorgen dat datgene waar we bang voor zijn niet gaat gebeuren. In het dierenrijk noemen we dat Freeze, Fight, Flight. Je kunt dus voor iets wegvluchten, je ervoor verbergen of juist erop afgaan om het te voorkomen.
Angst laat je klein en kwetsbaar voelen.  Soms zelfs minderwaardig en machteloos. Uitdrukking geven aan deze gevoelens voorkomen dat ze onbewust een rol gaan spelen. Dat geeft je een dan een hoop verwarring. Je weet immers niet meer wat je voelt en dus niet meer wat je wilt.
Boos – Gaat over nu
Boos is gekoppeld aan het nu. Boos is de emotie die je voelt wanneer een ongewenste situatie zich nu op dit moment voordoet. Het is van de vier primaire emoties diegene die het meest dicht staat bij het krijgen van directe energie. Er komt vaak adrenaline vrij. En dat is handig, want bij deze emotie is er ook vaak weinig tijd. We willen dat de ander ziet dat we boos zijn. Door onze boosheid maken we onzelf als het ware ‘groter’ en imposanter.
Vaak vinden we het moeilijk om boosheid op het moment zelf te uiten. We uiten onze boosheid pas later, als we er iemand anders over vertellen. Omdat we ons niet werkelijk hebben kunnen uiten, kunnen we dat soort boosheid soms jarenlang met ons meedragen. We kunnen bijvoorbeeld een hele tijd later onredelijk of boos worden tegen iemand in een situatie die daar enigszins op lijkt of op iemand die op die persoon lijkt.

Bedroefd – Gaat over het verleden
Bedroefd zijn (Verdriet)  is gekoppeld aan het verleden. Verdriet is het proces van het aanvaarden van een ongewenste situatie. Iets waar je niks meer aan kunt doen.  Zoals bijvoorbeeld het overlijden van een dierbare, het verliezen van je baan, een chronische ziekte, geen kinderen kunnen krijgen.
Verdriet laat je voelen hoe belangrijk datgene of diegene voor je was.  Het brengt je in verbinding met jouw waarde (behoefte) Door verdriet te hebben (rouwen), maak je ruimte voor iets nieuws. Verdriet lucht op. Verdriet helpt je te kunnen loslaten.
Boos kan kort en hevig zijn. Soms leidt dat tot agressie. Verdriet kost vaak meer tijd. In onze Westerse wereld is dat wel eens lastig. Rationeel als we zijn (of zouden willen zijn) vinden we dat we er na 1 of 2 weken wel ‘klaar mee moeten zijn’. Verdriet verdwijnt echter niet door er geen aandacht aan te schenken. Zo is het echter ook met de andere emoties.

Emoties – Niet soft en wollig
Emoties worden, onterecht, vaak ervaren als soft en wollig. ‘We zijn tenslotte een commerciële organisatie’ is bijvoorbeeld zo’n argument. De spreker vergeet even dat er op dat moment al een emotie in het spel is bij hem…  Emoties zijn juist belangrijk. Zij vertellen ons wat wij, of onze klanten, gasten, bewoners, cliënten of hoe de ‘klant’ bij u ook heet, nodig heeft.
We vinden het vaak moeilijk onze eigen emoties te benoemen. Laat staan die van onze klanten. Toch geeft juist het communiceren van onze emoties verbinding en brengt het ons dichter bij onze eigen en gezamenlijke doelstellingen (behoeften).  Je kunt dat leren in ‘Geweldloos communiceren’.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 8.500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

Ebook Doelen Stellen | GOAL trainingenWaardeer je ons werk en onze blogs? Deel ze met je vrienden op social!

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkdin
Contact us
Leave a comment

7 gedragingen van een groot leider

In de afgelopen twintig jaar veel geleerd over leidinggeven. Je kunt dan wel de titel hebben maar dat maakt je nog niet direct een groot leider. Ik heb de verschillen kunnen zien in aanpak en wat het effect was op de teams. Ik heb slechte, middelmatige, goede en grote leiders mogen meemaken.  En het maakte dus helemaal niks uit of dit nu in een kleine of een grote organisatie was. Je vindt goede en slechte leiders op alle plaatsen.

Ik heb 7 gedragingen van een groot leider omgezet naar wat suggesties die jij als leider, manager of leidinggevende kunt inzetten zodat jouw mensen tegen je op zullen kijken en geïnspireerd raken hetzelfde te gaan doen. Want goede leiders, daar kunnen we er nog wel een paar van gebruiken! Graag dus je aandacht voor groot leiderschap!

7 gedragingen van een groot leider

7 gedragingen van een groot leider

1.  Je mensen iets geven om in te geloven
Het is lastig om je team iets te laten doen wanneer het doel niet helder en onduidelijk is. Er zal geen enkele medewerker warm worden voor wat gedaan moet worden als jij, als leider, niet in staat bent om uitdrukking te geven aan het belang van het project. Zelfs als het niet zo’n spannend project is, wanneer jij als leidinggevende het belang ervan kunt aangeven en draagvlak weet te genereren zal ook deze taak met enthousiasme tot een goed einde worden gebracht.

2.  Zelf niet bang zijn je handen vuil te maken
Het is niet genoeg om je mensen te vertellen wat ze moeten doen en dan weg te lopen. Je team zal zich afvragen of dat wat ze gevraagd is om te doen wel echt zo belangrijk is. Lead by example. Laat je mensen zien dat dat wat ze aan het doen zijn, belangrijk is door zelf je mouwen op te stropen en je handen vuil te maken. Leiders staan met hun mensen in de loopgraven. Niet wat verderop achter een boom.

3.  Geef toe wanneer je fout zit
Gelukkig ben jij ook een mens en we maken allemaal fouten. Je kunt niet alle kwaliteiten bezitten!  Het is een foute gedachte wanneer je denkt dat je mensen je niet meer vertrouwen wanneer je toegeeft een fout te maken. Het tegenovergestelde is waar. Je bouwt vertrouwen op wanneer je ook je fouten toegeeft. Vertel je mensen wat er gebeurd is en wat je ervan geleerd hebt. Je maakt het dan ook voor hen een leermoment van.

4.  Geef toe wanneer je het zelf ook gewoon niet weet of kunt
Ja je zegt wel altijd dat je alles weet maar dat is met een knipoog toch? Wanneer je het eens een keertje niet weet, vindt je team dat echt geen ramp. Geef gewoon toe dat je het niet weet en zeg wat je gaat doen om het antwoord of de oplossing te vinden. Je bent ook dan een voorbeeld voor je mensen en het zit er dik in dat zij hetzelfde zullen doen als ze zelf het een keer niet weten. Het is beter om jezelf te dwingen direct problemen het hoofd te bieden dan je kop ervoor in het zand te steken.

5.  Luister en leer
Ok, jij bent dus de baas en je hebt waarschijnlijk meer ervaring dan de mensen in je team. In ieder geval in het geven van leiding. Hoe dan ook, onderschat niet het belang van de meningen en de observaties van je mensen. Die zijn om meerdere redenen belangrijk dus behandel die ook zo. Je mensen staan er dagelijks met hun neus boven. Het zit er dik in dat ze zien wat er fout gaat en waar hun collega’s over klagen. Dus wanneer iemand het lef en de betrokkenheid toont om naar je toe te komen om dit of dat te veranderen dan is het in ieders belang oprecht en betrokken te luisteren naar hetgeen er gezegd wordt.

6.  Werk aan jezelf
Groot leiders worden niet geboren, zij leren en groeien. Slechte leiders weigeren te erkennen dat ze iets te leren hebben of iets verkeerd doen. Maar denk je ook niet dat een medewerker liever werkt voor een leider die open staat voor nieuwe ideeën en nieuwe mogelijkheden omdat hij dan zelf ook zal groeien? Je kunt een ander alleen maar zover brengen als dat je zelf bent!

7.  Werk aan je team!
In een gemiddelde organisatie worden 15-20% van de mensen aangemerkt als medewerkers met een grote potentie. Dat is dus minder dan 2 op 10! Het heeft een enorme  impact op de output, de teamgeest en het verloop binnen je team. Onderschat niet wat het voor de betrokkenheid van je mensen betekent wanneer je een cultuur weet te creëren van groei en ontwikkeling. In recent onderzoek in de US bleek dat bijna 50% van de medewerkers het stimuleren van de ontwikkeling en het sturen op doelstellingen noteerde toen hun gevraagd werd wat ze van hun leidinggevende zouden willen. Werk aan je team!

Ik wil je er graag nog even op wijzen dat het feit dat je deze blog leest al bewijst dat jij als je rol als leider serieus neemt.  Dikke kans dat jij bij die 15-20% hoort of daar snel bij zult horen.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 8.500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

Ebook Doelen Stellen | GOAL trainingenWaardeer je ons werk en onze blogs? Deel ze met je vrienden op social!

 

 

 

Deel dit aub!
Share On Twitter
Share On Linkdin
Contact us
Leave a comment