Close
Training's Blog | Over Trainingen en workshops in communicatie, klantgerichtheid, leiderschap, samenwerken en veranderen.

13 tips: Omgaan met negatieve feedback

13 tips over hoe om te gaan met negatieve feedback

Negatieve feedback recht voor zijn raap! Zo… het zal je maar gezegd worden.
Als het je overkomt heb je de tijd niet meer om na te denken hoe te reageren. De aanval lijkt dan de beste verdediging…
Nu hebben we even wat tijd om hierbij stil te staan.  Het zal een goede investering blijken want het is goed even stil te staan bij de impact van jouw woorden op de ander.

Negatieve Feedback photo OmgaanmetnegatieveFeedback_GOALtrainingen_zps59fb32ce.png

Ik zet 13 tips voor je op een rij die je zullen helpen bij het omgaan met negatieve feedback en kritiek. De eerste 5 kun je actief toepassen, de laatste 8 gaan over hoe jij er zelf in staat. Jouw overtuigingen en emoties dus.

Acties

1. Pauzeer eerst; reageer niet!
Wanneer je negatieve feedback hoort, is het logisch dat je je onmiddellijk wilt verdedigen. Je wilt al snel roepen: “Dat klopt niet!” of “Dat is niet waar!”
Hoe negatief het commentaar ook is, jij hebt altijd een keuze in je reactie. Wanneer je je verdedigt zegt dat meer over jou als persoon dan over het commentaar zelf. Wanneer je rustig blijft en beheerst ben je veel beter in staat om met de negatieve feedback om te gaan. Geef jezelf wat tijd om af te koelen wanneer je de adrenaline voelt stromen, voordat je verder de dialoog aangaat.

2. Begrijp de zorg van de ander
Ieder commentaar, of het nu negatieve of positieve feedback is, komt ergens vandaan. Sommige vragen die je jezelf kunst stellen:
- Waar maakt hij/zij zich zorgen over?
- Wat is zijn of haar behoefte. Wat wil of wilde hij of zij eigenlijk?
- Wat was het nu precies wat hem of haar triggerde?

Ga eens bij de ander in diens schoenen staan en stel je voor wat die ander zou voelen als hij of zij dit zegt. Het maakt het makkelijker om te snappen wat die ander nou wil en waarom hij of zij dat zei.

3. Beoordeel objectief of de kritiek klopt.
Wanneer je je emoties los kunt laten en in staat bent om min of meer objectief de feedback te evalueren; ben je het dan eens met de feedback? Zit er een kern van waarheid in? Geeft de feedback je wat meer inzicht in de situatie? Feedback kan met dit soort evaluaties een positieve bijdrage aan groei en kansen creëren om het de volgende keer beter te doen.

4. Geef je antwoord met oprechte empathie.
De ander heeft de moeite genomen om jou te antwoorden. Dat verdient dan ook een passend antwoord vanaf jou kant. Je kunt de volgende stappen nemen:
- Bedank hem of haar voor de feedback en de kans om erop te reageren
- Benoem zijn zorg of mening of je er nu wel of niet mee eens bent en beargumenteer waarom.
- Probeer een open discussie te creëren
- Vertel waar je het mee eens bent en waar je het niet mee eens bent om vooruit te komen. Soms is het mogelijk om het eens te worden met een oplossing. Soms ook niet. In dat geval kun je het ermee eens zijn dat jullie het niet eens worden.
- Bedank de ander voor diens moeite om dit met je op te nemen en te delen.

6. Leer van feedback
Er is altijd wel iets te leren van feedback.  Vraag jezelf af:
- Wat heb ik over mezelf geleerd?
- Wat heb ik over anderen geleerd?
- Hoe kan ik me verbeteren?  Wat ga ik vanaf nu anders doen?
Je kunt dus leren van de feedback, van hoe jij met de feedback omging of beide.

Jouw overtuigingen

7. Opgeven te willen controleren
Je hebt geen controle over wat andere mensen denken, zeggen of doen. Je hebt geen controle over onvoorziene gebeurtenissen. Negativiteit is onvermijdelijk. Waar je wel controle over kunt hebben, is hoe jij het ontvangt en hoe jij op mensen en omstandigheden reageert!

8. Accepteren dat je niet iedereen kun plezieren!
We zijn allemaal mensen met onze talenten en onze ideeën. Iedereen heeft recht op zijn of haar eigen mening en om die mening te delen.  Het is dan ook onvermijdelijk dat er mensen zijn die zaken anders zien als jij ze ziet.

9. Zoek positieve energie op.
Zoek gezelschap of een plek die jou weer energie geven. En laat die energie niet meer los! Zoek mensen op die jou opbeuren en motiveren en sta toe dat je je weer goed gaat voelen, energiek, empowered, enthousiast, assertief, gemotiveerd en optimistisch!

10. Focus jezelf op dankbaarheid
Koers weg van het ‘zware gat’ en begin je zegeningen te tellen. Wanneer iemand me zijn commentaar of acties jou naar beneden haalt, focus je dan op dankbaar te zijn voor  wat je al wel bereikt hebt. Dankbaarheid helpt je om zaken in het juiste perspectief te zien terwijl je je ‘vecht of vlucht’ emoties onder controle houdt.

11. Wees verantwoordelijk voor jezelf
Jouw keuzes en jouw acties zijn het directe resultaat van jouw vrije wil. Wat je ook zegt, denkt of doet en hoe een ander daar wel of niet op reageert, neem je verantwoordelijkheid voor jouw acties.
Heb vertrouwen in de beslissingen die je neemt en sta ervoor!

12. Vat het niet persoonlijk op.
Kritiek is vaak het pijnlijkst wanneer jouw intenties verkeerd worden opgevat of wanneer er onterecht negatieve feedback wordt gegeven. Bescherm jezelf met de wetenschap dat het alleen maar de overtuiging is van die ene persoon. Of het nu klopt of niet, vat het niet persoonlijk op en accepteer dat die ander, net als jij, recht heeft op diens eigen mening.

13. Loslaten
Dit is misschien wel de moeilijkste van allemaal. Onthoudt dat je bent wat je voelt. Als jij je op negativiteit focust dan verword jij tot wat anderen voor je gecreëerd hebben.  Draag het niet te lang met je mee.  Sta het niet toe je te lang te kwetsen. Haal diep adem en laat de negativiteit los.

Meer lezen over gevoelens en emoties, hoe emoties te controleren of het nut van gevoelens? Wil je werken aan feedback? Kijk dan naar onze workshop feedback.

Leave a comment

Top 5 Impact op Persoonlijke Ontwikkeling

Top 5 Impact op Persoonlijke Ontwikkeling.

Verschillende klanten is gevraagd wat nu het meeste impact had op hun persoonlijke ontwikkeling. Deze vraag is aan meer dan 100 personen gesteld met midden-kader en hoger management functies.  Het hoogst scorende antwoord op de vraag was: “Ik had een leidinggevende die mij steunde.”

Vraag:
Als jij nu leidinggevende bent, wie steun jij nu dan in diens persoonlijke ontwikkeling? Wie noemt jou de komende jaren als drijvende kracht in zijn of haar succes?


 photo Persoonlijke-Ontwikkeling_GOAL_zps54399e5b.png

 

Vervolgens komen 2 antwoorden die beide 25% scoorden.  Eén had te maken met een sterke interne motivatie: “Ik heb mezelf met een lastige taak kunnen bewijzen.”

Vraag:
In wat voor comfort zone heb jij je nu genesteld? Hoe kun jij je comfortzone oprekken, verder dan wat je nu kan en beheerst? Waar zit jouw uitdaging waar je je nog niet comfortabel bij voelt of je daarin een expert kan noemen?

Is het niet vaak een zaak van zelfvertrouwen en kansen zien én grijpen? Wat is er nodig om jezelf verder te brengen dan het bekende repertoire dat je nu kent?

Het andere antwoord dat de tweede plaats deelt in dit onderzoek luidt: “Het bedrijf heeft in mij geïnvesteerd.”

Vraag:
Hoe bewust en betrokken is jouw huidige bedrijf, jouw afdeling,  jouw team  bezig met een klimaat te creëren waarin mensen zich kunnen en willen ontwikkelen?

Steeds weer blijkt in onderzoeken dat er meer aandacht nodig is voor de individuele werknemer. Waarin gaat deze zich ontwikkelen en hoe wordt dat aangepakt? Welke talenten/competenties moeten worden ontwikkeld en hoe gaan we dat trainen? Alleen door actief te trainen en de medewerker buiten diens comfortzone te brengen, ontstaat groei en ontwikkeling.

Als laatste antwoordde maar 4% van de ondervraagden dat ze een kruiwagen hadden. Iemand die voor hen deuren openden, hen naar voren schoven, hun naam noemden en hen steunden.

Vraag:
Wie zou jij een extra steun kunnen geven in deze moeilijke tijden? De arbeidsmarkt zit behoorlijk vast. Een breekijzer laat niet alleen jouw medewerker profiteren van jouw connecties en wijsheid maar zorgt ook voor een gezonde doorstroom in je bedrijf.

GOAL trainingen 

Leave a comment

Hoe hou je je medewerkers gemotiveerd?

Hoe houd je in deze moeilijke tijden je medewerkers gemotiveerd?
Als leidinggevende kun je niet simpelweg je mensen rond commanderen en verwachten dat ze doen wat je wilt. Dat doen ze misschien even. Zolang je kijkt. Maar op het moment dat je ze loslaat, doen ze dat wat ze zelf op dat moment belangrijk vinden.

De manager van vandaag moet, meer dan ooit, de samenwerking krijgen met zijn mensen.  In deze blog bespreek ik twee manieren om medewerkers te motiveren; complimenteren en inspireren. Alhoewel deze woorden vaak in één adem genoemd worden, hebben ze toch een heel andere betekenis. Effectieve inzet ervan hangt dan ook sterk af van wat je wilt bereiken.

Motiveren is mensen zover krijgen om te handelen op een manier die concreet en onmiddellijk een bepaald doel dient. Als je mensen wilt motiveren om iets te doen wat ze niet per se willen, moet je ze als ruil iets bieden wat ze wèl willen.

Wanneer een voetbalcoach tijdens de rust een peptalk geeft aan zijn team, gebruikt hij motivatie en inspiratie om zijn team te motiveren. Hij wil dat zijn spelers zich weer opladen en met hernieuwde energie en focus het veld weer opgaan, ook al voelen ze zich nu misschien moe of ontmoedigd. Hun beloning? De overwinning!

Hoe motiveer je je team:

1. Complimenteer je mensen.
Complimenten zetten mensen in hun kracht. Complimenten zorgen voor een prettige werksfeer. Een sfeer van ‘ik kan het’ en ‘wij kunnen het’. Een positieve energie komt lost in je team wat ook op jou als leidinggevende zal reflecteren.

2. Vertel de mensen precies wat je wilt dat ze doen.
Motivatie gaat over mensen aanzetten tot actie, dus blijf niet vaag. Vermijd algemeenheden als: “Ik wil dat iedereen zijn best doet.” Zeg in plaats daarvan: “Ik heb je hulp dit weekend nodig, zodat we dit project op tijd klaar krijgen.” Complimenteer als je medewerking krijgt of ziet.

3. Beperk de hoeveelheid tijd of inspanning die je vraagt.
Het is makkelijker om mensen te vragen om een avond door te werken of zelfs iedere avond in één week dan te verwachten dat ze voor onbepaalde tijd laat doorwerken. Stel een einddatum. Geef kleine complimenten. ‘Fijn dat je er bent.’

4. Deel in het te brengen offer.
Leiders vragen niet aan anderen te doen wat ze zelf niet bereid zijn om te doen. Ga je mensen niet vragen om het weekend door te werken als je zelf plannen hebt voor een stedentrip. Stroop je mouwen op en help zichtbaar mee.

5. Doe beroep op hun emoties.
Angst focust de aandacht van je team en kan kortstondig een effectieve motivator zijn (‘Wanneer we dit niet rond krijgen, staan onze banen op het spel’). Wanneer je angst blijft gebruiken,  chieten mensen in de kramp en zul je ze uiteindelijk alleen maar demotiveren. Het werkt beter mensen te motiveren door positieve emoties zoals enthousiasme, trots, een gevoel van verbondenheid, en de sensatie van de prestatie. Complimenten leggen focus op wat er is. Angst focust op wat er niet is.

6. Geef mensen meerdere redenen om te doen wat je wilt dat ze doen.
Je kunt je eigen reden of reden van de organisatie voor het aanvragen van de actie aangeven. “Als we dit project niet op tijd afkrijgen, zullen we het contract verliezen.” Maar de beste reden, is altijd de persoonlijke reden. Je kunt praten over collegialiteit, of de kick om samen iets bereikt te hebben. Het zou mooi zijn als je een extra vrije dag of een bonus kunt geven. Maar de dingen zijn wat ze zijn in deze moeilijke tijden, en soms is het alleen de hoop alle banen te kunnen behouden. Een compliment kost echter niks en heeft een hoog rendement.

Inspireren, aan de andere kant, impliceert het veranderen van de manier waarop mensen denken en voelen over zichzelf, zodat ze positieve actie willen nemen. Het speelt in op de behoeften en verlangens van mensen. Bevlogen sprekers inspireren hun publiek. Denk aan de speech van Martin Luther King, de Obama speech of de speech van Steven Jobs waarin hij praat over de uitdagingen van de afgestudeerden. Inspiratie doet een beroep op de beste aspiraties van mensen, en de onderliggende, vaak onuitgesproken boodschap is: “Je kunt worden wat je wilt zijn.” Geen andere beloning wordt beloofd dan de beloning die van binnenuit komt: het gevoel van persoonlijke voldoening.

Als leider, leidinggevende, manager, ondernemer; wanneer je praat over waarden, over identiteit (ofwel de corporate identity of de identiteit van ieder individueel persoon), en over lange-termijn doelen, is het altijd je intentie om te inspireren.

Hoe inspireer je je team:

1. Wees de verandering die je wilt inspireren.
Je reputatie, je karakter, je gedrag, zal mensen meer dan iets anders inspireren. De enige manier om het beste te verwachten van anderen is om het beste te verwachten van jezelf.

2. Vertel een verhaal.
Verhalen vertellen mensen niet wat ze moeten doen. Ze betrekken verbeelding en emoties van mensen. Verhalen laten mensen zien waartoe ze in staat zijn of waartoe ze het potentieel hebben.

3. Aanspreken van mensen op hun waardesysteem.
Vraag mensen om te handelen op een wijze die in overeenstemming is met de waarden waarnaar zij zelf leven. Als iemand bijvoorbeeld openheid belangrijk vindt, dan kun je hem daar ook op aanspreken.

4. Vertrouw op mensen.
Als je mensen inspireert, ga je ze niet vertellen wat ze moeten doen of geef je nauwkeurige aanwijzingen. Je ‘empowered’ hen het beste in zichzelf naar boven te halen, met het vertrouwen dat ze dan het juiste doen. En dat juiste ding, is misschien niet wat je verwacht, het kan soms zelfs verder gaan als dan wat je ooit verwacht had.

5. Daag hen uit!
Mensen raken niet geïnspireerd door het doen van de gewone dingen of door alleen maar te voldoen aan de verwachtingen. Mensen raken geïnspireerd door de inspanning, creativiteit en opoffering die nodig is om iets voor mekaar te krijgen dat ze zelf nooit voor mogelijk gehouden hadden.

Motiveren en inspireren zijn niet alleen skills voor professionele sprekers en predikanten. Motiveren door complimenteren en inspireren zijn skills die alle leiders kunnen gebruiken in vergaderingen, presentaties, coaching, voortgangsgesprekken en gewoon op de gang bij de koffiemachine.  Motiveren door complimenten geven en inspireren zijn effectieve tools om het beste in je mensen naar boven te halen. Het is gewoon een kwestie van leren zien van het  juiste moment en de juiste situatie en vooral leren kijken naar je medewerker. Hij/zij laat je namelijk zien wat ie nodig heeft!

Als er een direct, korte-termijn en specifieke doel is waarvan je wilt dat je medewerkers het bereiken, dan moet je hen motiveren door complimenten te geven. Wanneer je de identiteit en het zelfvertrouwen van mensen wilt vormen en hun lange-termijn ambities vorm wilt geven, moet je hen inspireren.

Antoine de Saint-Exupery, de Franse auteur van “De Kleine Prins”,  schreef: “Wanneer je een schip wilt bouwen, begin dan niet met mensen op te trommelen, het werk te verdelen en opdrachten te verstrekken, maar leer hen te verlangen naar de eindeloze zee”.

“Soms moet je beide doen. Je moet mensen aanstellen, hun werk organiseren, een specifieke taak volgens vastgestelde specificaties laten uitvoeren, en dat alles binnen een bepaalde tijd en budget. Soms moet je benoemen van wat er al wel is en een compliment geven. Soms moet je alleen de verlangens en behoeften van mensen activeren en opzij stappen. Je zult verrast worden tot wat ze dan in staat zijn!

Leave a comment

Emotioneel of rationeel? Hoe beslissen we?

Emotioneel of rationeel?  Hoe nemen we beslissingen?

Er is een eeuwige discussie over of we onze besluitvorming in het nemen van beslissingen baseren op rationele redenen of emotionele impulsen. Sommigen zeggen dat we het hoofd, de ratio, moeten raadplegen en het hart, de ratio, moeten negeren, als we de juiste beslissing willen maken. Anderen zeggen dat we juist ons hart moeten volgen en de verlammende berekeningen van het hoofd moeten negeren. Weer anderen zeggen dat er altijd een mix van rationele en emotionele elementen zit binnen je besluitvorming.

Ik zal alle onduidelijkheid wegnemen.

 

Al onze beslissingen worden gestuurd door onze emoties!

 

 photo 414463_zps91bc9b59.png

Wow! Dat is nogal wat! Dan moeten we hier toch eerst even vaststellen wat rationeel en emotioneel nou precies inhoudt en wat voor belang beiden innemen in ons leven.

 

De rol van de Ratio

Heb je ooit iets met je handen geroken?  Zag je ooit iets met je neus? Ooit iets geproefd met je oren? Iets aangeraakt met je ogen?  Hoorde je iets met je tong? Natuurlijk niet.  Je ruikt niet met je handen. Dat is niet waarvoor we ze gebruiken. Dat is niet hun doel.

Wat is nu het doel, ofwel de rol van ratio in ons streven naar  overleving en geluk?

Ratio laat ons de wereld om ons heen begrijpen.

We gebruiken onze zintuigen om gegevens te verzamelen, en ons ratio  legt de puzzelstukjes bij elkaar en vormt zo een plaatje van hoe de wereld functioneert. We maken gebruik van ervaringen uit het verleden (en ervaringen van andere mensen) in de vorming van ons begrip van de wereld om ons heen en wat we zouden moeten doen om vooruitgang te boeken.

Maar ratio stelt alleen de bestemming, het doel, vast.

Het is de emotie die ons beweegt tot actie.

 

De motion in emotie.

In emotie (emotion) zit motion. Motion betekent beweging. Beweging in de één of in de andere richting.

  • Mensen weten dat roken slecht is. Toch doen velen het met plezier.
  • Mensen weten dat McDonalds ongezond is. Toch staan velen vandaag weer in de drive-thru.

Waarom doen we dat?

Omdat ‘ratio’ het landschap en bestemming bepaalt. Maar als je emoties je een andere richting opsturen, zal je die richting kiezen. Emotie is de cirkel die ratio verbindt met actie. Zonder emotie, zullen we ons niet gedwongen voelen om iets te doen. Het maakt niet uit hoeveel informatie we hebben over hoe belangrijk die actie ook is.

De vraag of we besluiten rationeel of emotioneel nemen is per definitie al onjuist. De vraag impliceert dat en emotie met elkaar in oorlog zijn en dat je tussen hen zou moeten kiezen. Maar emotie is een uitbreiding van de ratio en het dient een even waardevol – maar wezenlijk andere rol in ons leven.

“Wacht even!”  roept hier iemand. “Als emotie is een uitbreiding van de ratio, waarom zijn ze in conflict? Waarom trekt ratio ons in de ene richting en duwt emotie ons in een andere? “ Dat is een zeer zinnige vraag!

 

Dubbele boodschap

Als er geen conflict is tussen ratio en emotie, waarom trekken ze dan ons vaak in twee aparte richtingen?

Omdat iedere emotie zijn eigen reden heeft, die we overigens vaak verwaarlozen. Het conflict is niet tussen ratio en emotie, maar tegenstrijdige gedachten, elk verbonden is met een andere emotie.

We hebben de neiging om te kijken naar de ‘rationele’ factoren en kijken niet naar de  emotionele factoren omdat wij emoties irrationeel vinden. Maar iedere emotie komt voort uit een reden. De oorzaak van het conflict tussen ratio en emotie is de dubbele boodschap die we ons lichaam ermee geven. Aangezien ratio ons niet aanzet tot actie (dat is de rol van emotie), gaan we door in wat we het meest geneigd zijn te doen. Iedere keer weer!

Voorbeeld; Boosheid komt niet uit de lucht vallen. Het is het resultaat van een denkproces. Als je boosheid en woede voelt dan wil je het liefst uithalen naar degene die ervoor zorgde dat je boos werd. Je denkt op dat moment er niet aan dat die boosheid niet gepast is en zelfs meestal alleen maar escalerend zal werken.

Je gelooft dat je gerechtvaardigd  boos bent en dat diegene naar wie je uithaalt  verdient wat ie krijgt. Ergens in je, geloof je niet dat je boosheid irrationeel is. Het is volkomen logisch.

Maar er is een ander rationele gedachte. Eén met een lagere emotionele lading die u vraagt ​​om de wet, sociale etiquette, de gevoelens van anderen, de zakelijke belangen, etc. te overwegen. Welke ‘rationale’ gedachte zal je tot actie aanzetten? Natuurlijk die gedachte die emotioneel geladen is.

 

Het maken van de juiste beslissingen

Wanneerje niet tevreden bent met de beslissingen die je maakt in je leven is dat  niet de schuld van je emoties. Je emoties staan aan jouw kant. Ze verdienen om gewaardeerd en gerespecteerd te worden.

Maar zult hun wortels moeten onderzoeken om achter de tegenstrijdige redenen te komen. Conflicten ontstaan ​​vaak wanneer je opgevoed bent met bepaalde overtuigingen en waarden zonder daar vragen bij te stellen. Als je je ontwikkelt ontwikkel je ook je eigen waarden, normen en behoeften  terwijl je gecondtioneerd bent te handelen volgens de waarden die je geleerd hebt te accepteren.

Bijvoorbeeld:

  • Je denkt dat je verantwoordelijk en rijk kunt leven, maar je hebt geleerd dat geld de bron is van alle kwaad.
  • Je gelooft dat het goed is om plezier te hebben, maar je hebt geleerd je verantwoordelijk te gedragen.
  • Je streeft ernaar gelukkig te zijn, maar je hebt geleerd dat egoïsme slecht is.

Dergelijke tegenstrijdige gedachten leiden tot dubbele boodschappen naar je lichaam. Als je de juiste beslissingen wilt nemen, moet je bewust luisteren naar al je gedachtenen naar wat je emoties onthullen over die gedachten. Dat is de enige manier hoe je het vermeende gat tussen ratio en emotie kunt dichten.

Eén manier die je daarbij kan helpen is verbindende communicatie. Verbindende communicatie of geweldloze communicatie leert je om naar de behoeften te kijken die achter je emoties schuilen. Als je dorst hebt moet je drinken, als je honger hebt eten, als je ongerust bent heb je geruststelling nodig, als je onzeker bent bevestiging enz.

Wat willen jouw emoties jou vertellen?

Leave a comment

Het 70-20-10 model

Het 70-20-10 model

In de wereld van vandaag gaan ontwikkelingen razendsnel. De ene ontwikkeling volgt op de andere. Dat betekent dat we continue moeten leren hiermee om te gaan.  Tegelijkertijd werken we in vaak kleinere teams en zijn de werknemers te kostbaar geworden om ze telkens voor een training van de werkplek te halen. We moeten dus effectiever trainen.

Nu is er al in 2000 uitgebreid wetenschappelijk onderzoek gedaan door Lombaro & Eichinger, naar de manier en de plekken waar mensen.  De bevindingen:

  • 70% van alle leerervaringen krijgt men tijdens het werk. Vaak door nieuwe opdrachten of andere taken.
  • 20% van alle leerervaringen ontstaat door feedback van collega’s en door zelf te kijken naar hoe anderen het doen.
  • 10% van alle leerervaringen gebeurt in ‘formele’ settings als trainingen en workshops.

Door de verschillende onderdelen met elkaar te integreren ontstaat het hoogste opleidingsrendement. Dit is bekend geworden als het 70-20-10 model.

 

Het 10 % – Boost Effect

Hoewel de bijdrage van training/opleiding  wordt geschat op slechts 10 procent (eigenlijk 9-15 % ) binnen het 70-20-10 model , heeft het een “boost-effect” – op het uiteindelijke rendement. De 10% training ondersteunt en geeft een boost aan de overige 90 procent . Dat wil zeggen, training geeft de deelnemer het fundament waarop andere vormen van leren kunnen worden gebouwd.

 

 

 

70-20-10 niet Heilig

Er is inmiddels alweer discussie over de verhoudingen in het model. Dan Pontefract ( 2013 ) zweert bij de 3.33 leer- ratio; wat staat voor 33 % van het leren is formeel , 33 % is informeel , en 33 % is sociaal. Vooral dat lezen binnen het 70-20-10 model als formeel wordt gezien stoort hem. Lezen is zijn inziens een informele vorm van leren. Wij gaan de discussie hierover niet aan maar focussen ons liever op het bruikbare element in beide modellen met ons doel training nog effectiever te maken.

70-20-10 model in de praktijk

GOAL trainingen kiest zoveel mogelijk werkvormen volgens dit 70-20-10 model. Deze werkwijze vergroot immers enorm het leerrendement. Naast de ‘traditionele’ trainingsonderdelen, zijn er opdrachten, die de deelnemers uitvoeren op de werkvloer. Wij noemen die uitdagingen een Goalgetter. De Goalgetters zijn zowel gericht op het bereiken van een optimaal leerrendement bij de deelnemer, als op een optimaal zakelijk resultaat voor uw organisatie.

Training, oefenen op de werkplek en feedback

Bij het organiseren van een training spreiden we de dagdelen of liefst uit over meerdere weken. De deelnemers kunnen dan tussentijds aan de slag met de aangereikte vaardigheden en kunnen veel oefenen. Het resultaat is een geïntegreerd programma, dat afwisselend bestaat uit trainingsblokken, Goalgetters op de werkvloer en feedback van collega’s.

Collega’s geven de deelnemers feedback op de uitvoering van de Goalgetter opdrachten. Resultaten en feedback worden met de trainer besproken. Deze geeft aanvullende tips en maken de deelnemer bewust van beperkende overtuigingen, niet effectieve strategiën en wetmatigheden die daarbij naar voren komen. Soms is het verhelderend om een Goalgetter nog eens na te spelen tijdens een trainingsbijeenkomst zodat de deelnemers veilig kunnen oefenen.

Trainen is herhalen.

Herhaling is nodig om effectief te kunnen leren. Door integratie van online technologie en moderne communicatie middelen kan dat nu altijd en overal. Ingegeven door de kritische eisen die aan opleiden worden gesteld en de technische ontwikkelingen, wisselt GOAL trainingen klassikaal leren af met andere leervormen. Vaak kunnen die onafhankelijk van plaats en tijd kunnen worden ingezet. Daarmee verlengen en intensiveren we als het ware het leertraject. Dit kan bijvoorbeeld een online test zijn waarmee we de deelnemer inzicht geven in diens te ontwikkelen competenties. Daarnaast krijgt een deelnemers voorafgaand aan een training waarin vooral veel praktijkgericht wordt geoefend, de opdracht lesstof door te lezen, filmpjes te bekijken en zich door vragen te beantwoorden voor te bereiden. Zo komt de leerstof op verschillende manieren binnen, waardoor het leerrendement aanzienlijk verhoogd wordt.

Goalgetter maakt trainen leuker en een stuk effectiever

Na de Goalgetters vragen we de collega’s van de deelnemers om feedback op de uitvoering van de Goalgetter opdracht. In het volgende blok van de training  bespreken we de resultaten van de Goalgetter opdracht en de feedback. De trainers bespreken met de deelnemers wat goed  en minder goed ging en wijzen op eventuele onderliggende patronen. Eventueel spelen we de Goalgetter in de training nog eens na. Zo kunnen de deelnemers in alle veiligheid oefenen.

Door onze maatwerk trajecten op deze manier op te zetten wordt leren een stuk leuker en vooral veel effectiever. Deelnemers leren meer van hun opdrachten, van elkaar en van de trainer. Ze kunnen kiezen voor leervormen die passen bij hun leervraag, leerstijl en voorkeur.

Wat zijn de voordelen?

  • Direct ander gedrag in de praktijk. Omdat we de leerervaringen met name op de werkvloer zelf laten ontstaat, is geen transfer nodig van de training naar de praktijk. De training is leuk en inspirerend, èn leidt tot succesvol gedrag in de praktijk.
  • Onze trainingen direct en concreet zakelijk resultaat op. Dit naast ontwikkeling op kennis,  houding en gedrag. Vanzelfsprekend bespreken we met u als opdrachtgever vooraf waar we de focus leggen.
  • Het gedrag beklijft. Deze manier van werken is geënt op belevend leren; leren door te doen. Confusius wist al dat mensen zo het beste leren:

“Vertel het me en ik zal het vergeten
  Laat het me zien en ik zal het onthouden
  Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken”

Leave a comment

Hoe krijg je controle over je emoties?

Emoties, hoe controleer je die? Wie zijn emoties beheerst, heeft controle over zijn leven. Emotioneel meesterschap is de sleutel tot een leven dat je leidt. Het vermogen om controle te hebben over wat je op ieder moment voelt, is een van de belangrijkste vaardigheden die je kunt hebben. Er zijn drie krachten die bepalen wat je voelt. Deze drie samen noemen we ‘Emotional Triade’. Samen bepalen deze drie iedere, en elke emotie.

Hoe krijg je je emoties onder controle

Wat je voelt, voel je niet zomaar automatisch!  Je voelt wat je voelt omdat je dit hebt gekozen met je ‘Emotional Triade’. Om je emoties te beheersen en bewust te kunnen kiezen voor de emoties waarmee je dagelijks leeft, moet je deze drie krachten begrijpen en weten hoe je ze in je voordeel kunt gebruiken.

1: Fysiologie

Emotie wordt gecreëerd door beweging. Wat je nu voelt is direct gerelateerd aan de manier waarop je je lichaam beweegt. Als je je schouders laat hangen en met je hoofd naar voren leunt, zul je al snel vertrekken naar een staat van depressie. Dus, wanneer je je een volgend keer wat depressief voelt, sta dan op, gooi je schouders naar achteren en neem een paar keer diep adem. Je zult zien dat je jezelf daardoor in een andere gemoedstoestand voelt. Je ziet weer mogelijkheden en zult sneller en betere beslissingen nemen. Je zult je sterker voelen en genieten van een zelfverzekerd gevoel terwijl je het overzicht houd van de vervelende situatie waarin je je wellicht bevindt. Raar? Probeer het! Je zult zien dat het werkt!

2: Taal

Taal komt voor in vele vormen. Ook in de vorm waarbij je jezelf vragen moet stellen, hetzij hardop of in je hoofd. Als je jezelf vraagt: “Waarom overkomt mij dit nu altijd?” Je zult een heel andere set van emoties ervaren dan als je vroeg te creëren, “Hoe van deze situatie profiteren?” Of “Waar zit in deze situatie mijn cadeautje? ‘Of “Wat is er humoristisch aan dit?” Bedenk dat het geheim van de top-coach is de vragen te stellen die de coaché zichzelf nìet stelt!

De taalpatronen die je dan gebruikt spelen een belangrijke rol in de betekenis de je daarmee geeft aan dezelfde situatie. Door andere woorden krijgt dezelfde situatie een andere betekenis voor jou! En… daarmee geeft diezelfde situatie, maar nu met een andere betekenis, jou ook andere emoties!

Wanneer je je een volgend keer in een situatie bevind waar negatieve emoties het over dreigen te nemen. Kijk dan naar de taal die je op dat moment gebruikt. Hoe kun je, door anders met jezelf te communiceren, je emoties verschuiven en meer een gevoel van empowerment creëren?

3: Focus

Energie stroomt naar daar waar je de focus legt. Alles wat je focus, aandacht geeft, groeit. Met andere woorden, je leven wordt beheerst door datgene waar je je op richt. Dat is waarom je moet concentreren op waar je naartoe wilt, niet op wat dat wat je vreest. Wanneer je merkt dat je in een emotionele toestand komt van onzekerheid, weersta dan je angst. Verschuiven je aandacht naar datgene waar je naartoe wilt en je acties zullen je meenemen in die richting.

Inzicht in het beïnvloeden van je ‘Emotional Triade’ en het toepassen van de tips hierboven zijn de eerste stappen om jouw ‘Emotional Triade’ in te zetten om je emoties in jouw voordeel te beheersten. Wanneer het je lukt om jouw emoties te beïnvloeden zul je meer tijd doorbrengen in positieve emoties. Positieve emoties die je empoweren en beslissingen en acties laten nemen die bij jou het maximale naar boven halen en van iedere moment van je leven kunnen laten genieten.

GOAL trainingen verzorgt coaching en trainingen om emoties positief voor je te laten werken. Neem contact op voor een voorstel op maat.

Leave a comment

Hoe kan je inspireren?

Hoe kun je mensen inspireren? In zijn boek; START WITH WHY‘ legt Simon Sinek uit waarom je met ‘WAAROM’ moet beginnen.

Waarom beginnen met waarom?

Waarom beginnen met waarom? Sinek legt uit waarom het voor elke organisatie belangrijk is om hun ‘waarom’ helder te formuleren en besluitvorming en communicatie daaraan te spiegelen. Op die manier beken je kleur, word je zichtbaar en ben je als organisatie dus ‘herkenbaar’.  Klanten waarderen dat. Daarom dus!

Wat-Hoe-Waarom

Velen medewerkers in een organisatie kunnen uitleggen ‘WAT’hun organisatie doet. Uitleggen ‘HOE’ de organisatie dat doet wordt al lastiger. Echter, slechts enkelen kunnen uitleggen ‘WAAROM’ de organisatie dat doet. Waarschijnlijk zelfs alleen de oprichter. Waarom? Omdat die ooit een droom had, een ideaal toen hij of zij de organisatie opstartte.
Sinek noemt zijn theorie ‘The Golden Circle’. Het is goed dat je weet wat je doet en hoe je dat doet. Maar in het ‘WAAROM’ steekt de passie.  In het WAAROM steekt het HART van de organisatie.

‘The Golden Circle’

The-Golden-Circle_GOAL_trainingen.png

Hoe werkt ‘waarom’ 

De gebroeders Wright, Apple, Martin Luther King, Harley Davidson, Walt Disney: allemaal begonnen zij met het ‘waarom’. Zij wilden op hun manier bijdragen aan de wereld. Apple wilde de status quo in de computerindustrie wilden doorbreken. Later trokken zij hun ‘WAAROM’ nog verder door: ze doorbraken ook de status quo in de muziekbranche en de smartphonemarkt. En wij als consumenten vonden dat geen probleem. Waarom? Omdat we wisten ‘WAAROM’ ze het deden.

Als Dell nu met een smartphone komt, vinden we dat raar. Omdat Dell altijd op het ‘WAT’ en ‘HOE’ zit: zij maken computers goedkoper door de tussenverkoop uit te schakelen. Er zit geen ideologische visie achter. Behalve geld verdienen dan. En wat is de situatie nu?
Dell wordt verkocht omdat verkopen tegen zitten en Apple heeft een oorlogskas van milliarden. Daarom dus.

Mensen kopen niet wat je doet ze kopen waarom je het doet

Het fascinerende van de Gouden Cirkel is dat de concepten alle zijn geworteld in de principes van de biologie en in het bijzonder de hersenen.

  • De Neo-cortex (het nieuwste deel van de hersenen) is het ‘WAT’ niveau  van onze hersenen en is verantwoordelijk voor al onze analytische en rationele denken en onze taal.
  • De Limbic System is het deel van onze hersenen dat overeenkomt met het ‘HOE’ en het ‘WAAROM’ en is verantwoordelijk voor al onze gevoelens, met inbegrip van vertrouwen en loyaliteit. Het is ook verantwoordelijk voor al het menselijk gedrag en besluitvorming.

Communiceren van buiten-naar-binnen  laat mensen informatie begrijpen, maar motiveert niet tot actie. Echter communicatie van binnenuit gesprekken doet direct een appel op dat deel van de hersenen dat gedrag controleert.  Dit is waar ”goed gevoel’ beslissingen genomen worden.

De Wet van Diffusion of Innovation

De Wet van Diffusion of Innovation is een theorie gebruikt om uit te leggen hoe een nieuw product wordt ontvangen in de markt.

 

The-Law-of-Diffusion-of-Innovation_GOAL trainingen.jpeg

 

Als je wilt dat de massa jouw product gaan afnemen, dan kun je niet doen voordat je 15-18% marktpenetratie hebt. De ‘early adapters’ zullen  het niet afnemen iets tot iemand anders dat al gedaan heeft. Dat heb je dus nodig om de kloof te dichten.

Het zijn de ‘early adopters’ die het eerst vanuit het ‘goede gevoel’ en intuïties een besluit nemen op basis van hun overtuigingen over de wereld. Early adopters zijn het soort mensen die staan ​​in de rij voor een iPhone wanneer ze konden het veel gemakkelijker de volgende week online konden kopen. Ze willen eerst zijn en wat ze doen bewijst wat ze daarin geloven.

Waarom ben jij anders?

Ongeacht wie we zijn, wat we doen en voor wie we werken we allemaal zouden moeten bepalen waar we in geloven en waarom we het doen. Grote bedrijven, particulieren en leiders kennen hun doel en communiceren van een ingebakken geloof in waarom ze doen wat ze doen, en Sinek laat je nadenen over je Unique Selling Points; je USP’s. Waarom is jouw organisatie uniek? Waarin verschil jij van je concurrenten? En dan niet alleen op output niveau, maar dieper dan dat. Door de ‘WAAROM’ maak je fans van je klanten.

 

 

Leave a comment

Verschil tussen emoties en gevoelens

Wat is het verschil tussen emotie en gevoel? In mijn trainingen gebruik ik vaak emotie en gevoel door elkaar. Ik merk dat voor veel mensen de verschillen tussen emoties en verschillen niet duidelijk zijn. In deze blog wil ik de verschillen voor je op een rij zetten.

Het verschil tussen gevoelens en emoties

Vaak worden gevoelens verward met emoties. Er is echter wel degelijk een verschil tussen emoties en gevoelend. Gevoelens gaan meestal veel dieper dan emoties en zijn veel stabieler. Gevoelens koppelen meestal aan je persoonlijkheid, en emoties ontstaan vaker naar aanleiding van bepaalde situaties. Je kan bijvoorbeeld heel erg veel van iemand houden en toch op bepaalde momenten op dezelfde persoon boos of teleurgesteld zijn.

Wat zijn emoties?

Emoties zijn een signaal dat er iets niet in orde is. Emoties eisen van je dat je actie onderneemt. Herkenbare emoties zijn bijvoorbeeld woede, angst, jaloezie en verdriet. Maar ook pijn en machteloosheid zijn emoties en geen gevoelens. Emoties hebben altijd iets heftigs, iets dramatisch in zich. Denk maar aan paniek, angstaanvallen, woede of intens verdriet.

Emoties zijn energieën die zich sterk fysiek manifesteren. Iemand verbleekt van schrik, loopt rood aan van woede, huilt van verdriet enzovoort. Bij negatieve emoties als angst wordt het lichaam in staat van paraatheid gebracht. (vechten of vluchten)

Stel voor dat iemand je onheus bejegend en je kwaad wordt. Je voelt een vlaag van boosheid door je heen trekken. Dit is dan heel goed te voelen in je lichaam: op bepaalde plaatsen verkrampt je energie. Dit fysiek ineenkrimpen komt voor uit een energetische schok en geeft aan dat je iets niet begrijpt. In wezen reageer je het onbegrip af in de emotie. Er treedt energetisch een bepaalde explosie op, en dat is tevens een soort ontlading.

Emoties kunnen je geheel in beslag nemen en je wegtrekken uit je kracht. Op dat moment ben je vol van een bepaald soort energie die je wegtrekt van je centrum, van je innerlijke helderheid. In die zin kunnen emoties je blik vertroebelen.

Wat zijn gevoelens?

Gevoelens zijn van een andere aard, en worden op een heel andere manier waargenomen. Gevoelens zijn veel stiller van aard dan emoties. Gevoelens hebben te maken met intuïtie. Het zijn de fluisteringen van de ziel, die je bereiken via zachte aanmoedigingen, een innerlijk weten of een plotseling intuïtief handelen dat later van wijsheid blijkt te getuigen.

Gevoelens zijn bevrijdend en geven ruimte. Ze zijn minder vluchtig dan emoties, zijn niet dwingend en zetten zich niet vast in je lichaam. Vaak is er sprake van verschillende lagen of niveaus: je kunt iemand aardig vinden, je kunt iemand leuk vinden en je kunt hoteldebotel verliefd op iemand zijn.

Een gevoel kan je raken in het diepste van je ziel. Denk maar eens aan het lezen van een mooi gedicht, of het luisteren naar een bepaald lied. Dat is het kenmerk en de kracht van gevoelens, ze kunnen je leven verrijken en verdiepen. Gevoelens brengen je dieper in je centrum. Gevoelens getuigen van een hoger begrip, een begrip dat de emoties èn het verstand overstijgt.

Gevoelens komen uit een sfeer die buiten het lichamelijke ligt. Daarom zijn ze ook niet zo duidelijk lokaliseerbaar en voelbaar in je lichaam. Denk maar eens aan wat er gebeurt als je iets aanvoelt, als je iets voorvoelt. Er lijkt dan een soort weten in je te zijn wat van buiten naar je toekomt.

Je kunt bijvoorbeeld iets over iemand anders ‘weten’ zonder dat je nog echt veel gepraat hebt samen. Je kunt iets voelen over wat voor jullie beiden belangrijk is en wat later nog een grote rol gaat spelen. Toch kun je het op dat moment niet goed benoemen of logisch verklaren.
 photo Emoties_Gevoelens_GOAL_trainingen_communicatie_leiderschap_workshops_trainingen_zps29994540.png

Nog een voorbeeld van een gevoel…

Nog een voorbeeld van een gevoel: Vreugde. Vreugde kan een intens gevoel zijn dat het emotionele overstijgt. Je kunt diep van binnen een vreugde voelen die je optilt, zonder dat daar een bepaalde aanleiding voor is. Je voelt dan de kern in jezelf, de verbondenheid met al het andere. Zo’ n gevoel kan je overvallen op een onbewaakt moment.

Gevoelens kun je niet zo makkelijke oproepen en lijken soms ‘uit het niks’ te komen. Emoties hebben meestal een heel duidelijke aanleiding, een ‘trigger’ in de buitenwereld die je ertoe brengt heel emotioneel te worden.

Gevoelens komen eigenlijk vanuit de dimensie van je Hogere Zelf naar je toe. Het soms nodig om innerlijk stil te zijn om deze fluisteringen te ontvangen in je hart. Emoties kunnen deze stilte en rust in de weg staan. Daarom is het zo belangrijk om emotioneel rustig te worden en om niet opgeklaarde emoties innerlijk te helen en los te laten. Regelmatig mediteren kan daarbij helpen.

Alleen vanuit je gevoel, het contact met je ziel, kun je werkelijk goede beslissingen nemen. Door innerlijk stil en rustig te zijn, kun je met je hele wezen aanvoelen wat goed is voor jou om op een bepaald moment te doen. Beslissingen nemen gebaseerd op emotie is beslissingen nemen vanuit een ongecentreerde positie. Het is nodig de emoties eerst los te laten en terug te keren tot je innerlijke kern, waar helderheid is.

Innerlijke kompas

Emoties zijn maar een uitingsvorm. Ze zijn niet de ultieme waarheid. Emoties kun je zelfs leren controleren en positief in te zetten.
Echter, wanneer je je gevoelens wegduwt verarm je. Je ontregelt je interne kompas.

Met je gevoel stem je af: dat is wel iets voor mij, dat niet.

De ‘moderne wereld’ overschreeuwd ons met zoveel signalen dat we vaak vergeten naar die innerlijke stem te luisteren. Of we kunnen die stem niet meer onderscheiden tussen de overvloed aan gedachten. Of we denken te voelen en geraken in verwarring.
Als je je vooral op de invloeden van buiten richt en nauwelijks na gaat wat je werkelijk voelt, weet je als snel niet meer waar je aan toe bent of wat je wilt. En de verwarring en vaak ook verlamming is daar. Onze uitdaging is om beter naar die innerlijke stem te leren luisteren en te ontdekken waar je wezenlijk op uit bent. Daar ligt je missie!

Wil je leren over hoe je je emoties en gevoelens kunt inzetten voor je communicatie of persoonlijke effectiviteit?

 

Leave a comment

Krachtiger communiceren door lichaamstaal

Er zijn vele theorieën over hoe we ons gedrag kunnen veranderen. Vaak wordt te makkelijk voorbij gegaan aan het enorma aandeel non-verbale communicatie waarover we beschikken en, bijna uitsluitend onbewust, gebruiken. Door een paar kleine veranderingen in ons non-verbale gedrag kunnen we onszelf een stuk zelfverzekerder voelen en daardoor veel krachtiger overkomen.

Lichaamstaal is een van de belangrijkste onderdelen van communicatie. In feite hebben we besteden meer dan 90 procent van onze aandacht voor de interpretatie van elkaar op het gebied van lichaamstaal en stem. Pas als we dat gedaan hebben, vormen een effectieve we luisteren naar wat de spreker zegt.

Lichaamstaal

We cummuniceren totwel 93 % non-verbaal.

We communiceren tot wel 93 % non-verbaal. Een enorm potentieel ligt hier voor ons open. Wat je zegt is maar 7%!  Wanneer je bewuster met die 93% aan de slag gaat krijg je enorme veranderingen.
Wat moeten we in acht nemen?

    • 55 procent: Lichaamstaal
    • 38 procent: De stem
    • 7 procent:    Het bericht
Dat is waarom het belangrijk is hoe je omgaat met je gedrag, je lichaamstaal en uw houding in het openbaar.

Bokito, de mascotte Gorilla van Blijdorp maakt, om zien dominantie te tonen, zichzelf groot, spreidt armen en slaat zich op de borst om zijn macht te tonen.
Mensen doen hetzelfde als zij zich machtig en zelfbewust voelen, zij maken zich breed en groot, spreiden hun armen. en nemen ruimte in.
Als we in situaties zijn waar de ander meer macht heeft, maken we ons klein, we maken ons complementair aan de ander.

Dit kun je veranderen!  In situaties waarin jij je wilt laten gelden, waarin je jouw ideeën of plannen wilt vertellen, of waarin jij je expertise wilt tonen, kun je je zo gedragen, dat de ander gelooft in jouw waarde, jouw ervaring en jouw kennis.

Ons brein verandert ons lichaam en ons gedrag.

Hoe meer je begrijpt jezelf en je houding, hoe groter de kans om aantrekkelijke, positieve signalen uit te zenden. Als je lichaamstaal open en prettig  is als je mensen ontmoet, versterkt u uw uitstraling en daarmee de kans op een positieve uitkomst van de ontmoeting.

Als u daarentegen nerveus bent of zich ongemakkelijk voelt over het binnenstappen in een bijeenkomst waar je niemand kent, zal je natuurlijke houding ervaren worden als gesloten, en maak jezelf daardoor onzichtbaar. Je ogen dwalen af of worden verlaagd en teruggetrokken. Op die manier bescherm je jezelf en vertel de mensen om je heen “Ik voel mij niet comfortabel in deze situatie”.

Dit is uiteraard een natuurlijke beschermende reactie, omdat je onderbewustzijn niet houdt van deze situatie en het zichzelf wil beschermen. Mensen om je heen lezen  snel  uw houding en onbewust nemen ze een laag gevoel van eigenwaarde waar.

Jezelf in een bepaalde omgeving willen beschermen kan in veel situaties een passende reactie zijn. Niet als je op een receptie of een belangrijke vergadering bent, een sollicitatiegesprek of een verkoopgesprek. Dan zou je een gevoel willen uitstralen van  eigenwaarde en verlangen om contact te maken met anderen.

De meeste mensen willen succes in hun leven. Dat is de reden waarom we niet op zoek gaan en ons niet aangetrokken voelen tot mensen die misschien ons naar beneden trekken. We kunnen erg veel veranderen door simpelweg bewust te worden van de houding-mechanisme die voor zichzelf spreken.

Onze lichaamstaal verandert ook ons brein

Door anders te doen, anders je lichaamstaal in te zetten dus, ga je ook anders denken! Krachtige mensen zijn optimistisch, zelfverzekerder, denken meer abstract, nemen meer risico’s, hebben meer vertrouwen en zijn optimistisch.
Krachtig zijn, sterk persoonlijk leiderschap, gaat ook over hoe je op stress reageert. Non-verbale gedrag veranderd je fysiologische reacties. Door jezelf te ervaren als krachtig en sterk, verandert ook het denken over jezelf en heb je een andere uitstraling. Anderen beoordelen je dus ook positiever.

Oefening lichaamstaal

  • Neem een krachtige pose aan, neem ruimte in, zit rechtop, kijk mensen recht aan, maak je groot. Maak brede armbewegingen. Je doet anders, je voelt je anders, je komt anders over. Dit kun je doen in situaties waarin je wordt beoordeeld. Wat je in eerste instantie verandert is de de interactie met jezelf. Welke signalen herken je bij jezelf?
  • Maak je nu klein, met een naar binnen gerichte blik, doe je je armen over elkaar, neem weinig ruimte in. Wat doet dit met je stem? Precies, die wordt zwak en zacht!
  • Sta voor de spiegel en presenteer je enthousiast, met passie. Dit geeft een ander vertrouwen, Zorg dat je authentiek overkomt.
  • Maak het je eigen, internaliseer het non-verbale gedrag. Configureer je brein op de wc, in de lift, in de auto. Let de eerste 2 minuten op je non-verbale gedrag en gesprekken verlopen anders.
  • Ook introverte, bescheiden mensen kunnen deze techniek toepassen, waardoor ze meer gehoord en gezien worden. Want ook als je bescheiden en introvert bent, ben je enthousiast over bepaalde zaken, ben je kundig en vaardig. Laat dat zien door je lichaamstaal te veranderen.

Ons lichaam verandert ons brein. Ons brein verandert ons gedrag. Ons gedrag verandert de resultaten en uitkomsten van communicatie.
Is dit bedriegen? Nee, ook dit denken en dit gedrag hoort bij jou!  Fake it till you become it. Kleine veranderingen kunnen daarmee tot grote veranderingen leiden.

 

Leave a comment

Niet de winkel maar de medewerker..

Niet de winkel maar de medewerker maakt het verschil. Nu consumenten zelf aan de knoppen draaien en zelf bepalen wanneer ze wat kopen, bij wie en waar is er een sleutelrol weggelegd voor winkelmedewerkers in de fysieke winkel. Dat stelt het februarinummer van RetailTrends. Het personeel moet dan wel op de juiste manier worden ingezet en toegevoegde waarde leveren.

Onderstaand filmpje gaat over perfecte terrasjes. Laten we even kijken… en genieten…

Ik zou er aan willen toevoegen, waarom zijn er dit soort winkels nou niet…

Persoonlijke contact

Persoonlijk contact met de klant is en blijft  de beste manier om een relatie op te bouwen met klanten. “Het effect is groter dan vaak wordt gedacht. Ten eerste zorgt het ervoor dat klanten terug blijven komen, waardoor omzet behouden blijft. Ten tweede leidt het ertoe dat klanten aanbevelingen doen bij anderen, wat een positieve impact heeft op de lange termijn”, stelt hij. “Een goede sfeer, deskundig advies en persoonlijke aandacht hebben namelijk de meeste invloed op het aanbevelen van winkels en anderen.”

Medewerker maakt het verschil

Veel retailers nog steeds worstelen met de manier waarop zij hun personeel goed kunnen inzetten. Een dilemma waar retailers bijvoorbeeld steeds meer tegenaan lopen is de logistieke afhandeling van een online bestelling. Terwijl er soms meerdere klanten in de winkel aanwezig zijn is het personeel dan bijvoorbeeld bezig met de afhandeling van ‘internet shipout’.

Ouderwetse aandacht voor de klant

Het word tijd dat retailers hun personeel als verlengstuk van hun marketing gaan beschouwen. Ouderwetse aandacht voor de klant. “Dan staat de klant centraal en kunnen bezoekers geconverteerd worden tot kopende klant.” Retailtrends adviseert hoofdorganisaties van winkels hun personeel op de juiste manier te motiveren. “Hierbij dient de klant als vertrekpunt te worden genomen. Personeel moet gaan denken in het leveren van oplossingen en niet in het leveren van omzet. Indien personeel in staat is klanten oplossingen te bieden, volgt de omzet vanzelf.”

Ook het bemannen van winkelpersoneel met een tablet is volgens Retailtrends van toegevoegde waarde, voor zowel de klant als het winkelpersoneel. “Het zorgt ervoor dat winkelpersoneel een multichannelservice kan leveren aan de klant.”

Bron:  RetailTrends

Leave a comment

Contactgegevens

Kanaalweg 33-35
2903 LR
Capelle aan den IJssel
Telefoon: 010 - 71 444 55
NL BE LU

Contact pagina
Live chat