Hoe motiveer je je retail team?

Geld is absoluut niet de belangrijkste motivator voor je medewerkers. Uit diverse onderzoeken blijkt dat het op de 5e plaats of zelfs lager komt. Geld kan tegenwoordig wel een reden zijn om zo lang mogelijk te blijven hangen. Andere banen zijn schaars en er zijn dan ook weer proeftijden en tijdelijke contracten te overbruggen die onzekerheid met zich meebrengen. Teamleden die alleen daardoor blijven ‘hangen’, gaan jou niet door de crisis helpen. Je hebt een enthousiast team nodig dat kansen creëert en de klant weet te verleiden.

Wat zijn dan de belangrijkste zaken die een medewerker enthousiast maakt. We zochten het voor je uit: respect, voldoening en erkenning. Daarna gaat geld pas een rol spelen. Hoe kun je dit inzetten om je team te motiveren?

Motiveer je retail team - GOAL trainingen

1.     Betrek je team
Veel medewerkers willen betrokken worden bij de ontwikkeling van hun organisatie. Bovendien hebben ze vaak waardevolle ideeën en inzichten die het verschil kunnen maken voor het bedrijf. Wanneer ze betrokken worden, is er minder weerstand bij veranderingen en zetten ze makkelijker een tandje bij wanneer dat gevraagd wordt. Als ondernemer kun je daardoor je veranderingen makkelijk en snel doorvoeren.

2.     Communiceer
Er zijn maar weinig organisaties waar ik het advies ‘communiceer wat minder’ moet geven. Vaak is het ‘geen nieuws is goed nieuws’ wat de klok slaat. Medewerkers willen echter op de hoogte blijven van het bedrijf en hun persoonlijke prestaties daarin. Gebruik memo’s, e-mail, telefoon, persoonlijke gesprekken en team-meetings om je medewerkers te informeren. Spreek regelmatig met je teamleden. Drink een kop koffie met hen of gebruik lunchpauzes. Laat hen weten hoe de vlag ervoor hangt en voor welke uitdagingen jullie staan. Houd voortgangsgesprekken waarin je hen feedback geeft op hun werkzaamheden. Geef complimenten, opbouwende kritiek en de kans daaraan te werken.

 3.   Vier successen en feestdagen
Waardeer mensen wanneer ze zaken goed doen. Waardeer goede prestaties. Complimenten, medewerker van de maand awards, een interne nieuwsbrief of intranet zijn manieren om hen in het zonnetje te zetten. Wees attent door verjaardags – en jubileumkaartjes te versturen. Bel ze even op met een persoonlijke gelukswens.

 4.   Stel uitdagende doelen
Mensen proberen na te streven wat er van hen verwacht wordt. Wanneer je uitdagende doelen stelt, zal je team hard werken om ze te verwezenlijken wanneer ze realistisch en haalbaar zijn. Je zult verrast zijn wat mensen kunnen doen als ze de kans krijgen om te presteren. Communiceer deze doelstellingen en de voortgang met het team.

 5.   Geef ze de middelen om te slagen
Geen enkel team blijft gemotiveerd wanneer ze geen middelen hebben om het werk te doen. Dat geldt voor uitrusting, interne ondersteuning, inventaris, marketing materiaal, training, enz. Kleine zaken kunnen mensen dan ergeren en demotiveren. Ik ken restaurants waar geen dienbladen aangeschaft werden omdat de eigenaar dat niet nodig vond. Onnodig heen en weer lopen op drukke avonden leidde tot veel frustratie bij het personeel.

6.      Confronteer slecht presterende teamleden
Je team verwacht dat je actie onderneemt op teamleden die niet of onvoldoende presteren. Sommige managers willen conflicten vermijden en wachten om die reden te lang met het aankaarten van het probleem. Zij hopen dat het ‘vanzelf’ weer oplost. Dat gebeurt nooit, kan ik je zeggen. Je kop in het zand steken, kost je omzet en draagt bij aan het afbrokkelen van de moraal van je team.

Spreek je teamlid daarom meteen aan. Begin met de situatie te beschrijven;  “Wanneer we goederen binnen krijgen, zie ik dat jij wacht dat anderen het opruimen. Dat veroorzaakt scheve gezichten omdat het team een eerlijke bijdrage verwacht.” Vertel wat je anders wilt; ”In het vervolg wil ik dat jij een gelijke bijdrage levert als de rest van je team. In het begin zul je zelfs wat harder moeten lopen. Je hebt wat goed te maken”. Dat betekent dus stoppen met excuses waarom je niet kunt helpen en je schouders eronder.” Volg het op: “Ik kom hier over drie weken op terug”

7.     Geef het goede voorbeeld
Wanneer je van je team verwacht dat iedereen met respect met elkaar omgaat, dan moet jij de toon zetten. Als je verwacht dat ze gemotiveerd en enthousiast zijn, dan moet jij de toon zetten. Als eigenaar, manager, floormanager of teamleader, je team kijkt naar jou als voorbeeldrol.

Lees ook de volgende blogs over dit onderwerp:

Wil je net als bijna 6.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Waardeer je onze blog?
Like ons op de facebook knop direct onder dit artikel of schrijf een comment in de commentbox hieronder.

Leave a comment

Hoe blijf je gemotiveerd als het tegen zit?

Door alle economische strubbelingen is het allereerst voor jezelf een uitdaging om gemotiveerd te blijven als het tegen zit. Een negatieve mindset zorgt voor verkramping en verlamt. Dat maakt het alleen maar erger. Hoe blijf je in zo’n situatie, ook voor een langere periode, gemotiveerd? In deze blog 7 tips om langdurig gemotiveerd te blijven. Ook als het tegen zit.

Gemotiveerd blijven - GOAL trainingen

 1.     Neem de verantwoordelijkheid
Wanneer het tegen zit, is het verleidelijk om de schuld buiten jezelf te zoeken; de banken, de europese unie, de klanten. Dat voelt misschien op korte termijn beter. Op langere termijn maak je van jezelf een slachtoffer en dat verlamt je. Je brein raakt gefrustreerd en goede ideeën blijven uit. Het begint er dus mee de verantwoordelijkheid nemen voor de situatie waar je in zit.

2.     Be cool
Wanneer het niet lekker gaat, kijkt iedereen naar je hoe je je gedraagt. Niet in paniek raken en kalm blijven helpt! Het kan helpen het probleem te analyseren. Wat is het probleem? Is dit echt het probleem? Wat zijn mogelijke oorzaken? Wat zijn de definitieve oorzaken? Wat zijn mogelijke oplossingen? Voor welke ga je kiezen? Wat wordt je actieplan? Door het kalm en analytisch aan te pakken, zul je overzicht krijgen en de stappen vinden om je situatie te verbeteren.

3.     Focus op dit moment
Sta jezelf niet toe om in een slecht humeur te raken. De media geven je voor 80% alleen maar slecht en schokkend nieuws waar je niks mee kunt en dat je alleen tijd kost. Je gaat daardoor je acties uitstellen en komt weer in een neergaande spiraal die depressieve gevoelens kunnen veroorzaken. Blijf positief door uitdagende doelen te stellen die je in de nabije toekomst gaat realiseren. Dit moment is het meest kostbare wat je hebt. Je kunt het verleden niet veranderen maar je kunt wel je toekomst beïnvloeden. Laat die kans nu niet voorbij gaan.

4.     Stel jezelf uitdagende doelen
Zonder doelen heeft het leven geen focus en lijkt doelloos. Zonder doelen, dromen en niets te doen wat je enthousiast maakt, is het maar een saaie bedoeling. Verander dat door doelen te durven stellen. Doelen die je zoveel inspiratie geven dat je de positieve impact kunt zien die jouw acties zullen hebben. Misschien zelfs grote positieve impact op de leven van anderen.

5.     Laat het verleden achter je!
Het verleden bestaat niet. Het bestaat alleen in je hoofd. Het verleden is gebeurd, voorbij, het is weg. Vandaag werk je aan jouw toekomst. Jezelf de schuld geven van zaken uit het verleden is demotiverend en onnodig. De fouten die je wellicht gemaakt hebt, zullen geweldige bronnen zijn om deze fouten in de toekomst te vermijden. Accepteer het verleden en de door jou gemaakte fouten. Acceptatie is nodig om jouw pogingen om positief in het leven te staan te laten slagen. Creëer nieuwe kansen voor jezelf door je op de toekomst te focussen in plaats van op het verleden.

6.     Verander je mindset
Verander je mindset en je denkbeelden, je overtuigingen en de interne dialoog met jezelf wanneer je last had van pessimistische, negatieve gedachten uit het verleden. Positief denken heeft een gigantische invloed op je gezondheid en je leven. Je moet alleen bereid zijn om je schouders achteruit te gooien, je borst vooruit te steken, je kin naar voren te steken en op een andere manier naar de zaken om je heen kijken. Zie wat er is, in plaats van wat er (nog) niet is! Een positieve mindset is aantrekkelijk voor jou èn voor de mensen om je heen.

7.     Energize jezelf!
Zorg voor een goede nachtrust, sta vroeg op, eet een gezond ontbijt met veel eieren, salade en fruit. Vermijd brood en suikers. Beweeg, sport en drink veel water. Maak deze positieve gewoontes tot een routine. Neem dagelijks je doelen door, maak een takenlijst en werk die af. Hierdoor blijf je gefocussed, spaar je tijd en krijg je meer voor elkaar. Organiseer jezelf met een timemanagement systeem als ZTD, GTD. Dit geeft je structuur, overzicht, voldoening en uiteindelijk ook resultaat!

Lees ook de volgende blogs over dit onderwerp:

Wil je net als bijna 6.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Waardeer je onze blog?
Like ons op de facebook knop direct onder dit artikel of schrijf een comment in de commentbox hieronder.

Leave a comment

10 tips voor richting bij verandering

We leven in een hectische tijd, waarin alles verandert, of je dat nu wilt of niet. Soms lijkt het alsof alles waar je vroeger op kon bouwen aan het afbrokkelen is – en dat is vaak ook zo.
Tegelijkertijd is dit de kans om samen een nieuwe wereld vorm te geven en een nieuwe levensstijl te ontwikkelen, als we in staat zijn om de veranderingen te accepteren en uitdagingen van deze tijd het hoofd te bieden. Dat vraagt nogal wat. Stress, gebrek aan focus, verkeerde mindset, belemmerende overtuigingen en allerlei andere zaken kunnen ons daarbij in de weg zitten.

Daarom wat principes die je zullen helpen je staande te houden in het omgaan met de eisen die deze ‘tijd van veranderingen’ aan ons stelt.
Richting bij verandering | GOAL trainingen

Tien praktische tips voor chaotische tijden:

1.     Zorg voor positief nieuws
Wees selectief in de informatie van radio, TV, kranten en tijdschriften. Alles wat je leest, ziet of hoort moet ook weer verwerkt worden door je brein en veel ervan is bovendien niet waar!

2.     Zorg voor financiele vrijheid
Probeer geen schulden te maken. Koop alleen wat je je kunt veroorloven. Financiële en andere zorgen kosten veel energie en beperken je vrijheid van denken.

3.     Ontwikkel jezelf
Lees goede boeken en vorm je eigen inzicht over wat er in de wereld gebeurt.

4.     Gezonde geest in een gezond lichaam
Zorg goed voor jezelf en de mensen waar je van houdt. Gezond eten, regelmatig bewegen en een gezonde dosis (zelf)humor houden je sterk en fit.

5.     Doe activiteiten die je leuk vindt
Wees zoveel mogelijk actief in gebieden die je inspireren. Als je geïnspireerd leeft, heb je minder negatieve gedachten en dat bevordert je welzijn.

6.    Zorg voor focus
Begin iedere dag met 15 minuten voor jezelf, waarin je nadenkt over hoe je die dag wilt zijn, wat je wilt doen en bereiken op basis van wat je waardevol vindt in het leven. Het zal je helpen dichter bij jezelf te blijven gedurende de rest van de dag.

7.    Houd het simpel
Streef naar eenvoud. De dingen zijn zoals ze zijn. Het is mode om eenvoudige dingen ingewikkeld te maken. De waarheid is echter altijd simpel.

8.     Tel je zegeningen
Onthoud dat er altijd mensen zijn die er slechter aan toe zijn dan jij. Probeer anderen te helpen waar en wanneer je kunt. Het verrijkt je leven en versterkt je gevoel van eigenwaarde.

9.     Neem afstand van hetgeen je vermijden wil
Wees ook bewust van wat je niet wilt in je leven, waar je je steun niet aan wilt geven en probeer daar je leven naar te leiden.

10.    Neem het heft in eigen handen
Jij alleen bent verantwoordelijk voor je leven! Laat anderen je niet vertellen wat je moet doen en geef een ander niet de schuld van wat je overkomt.

Lees ook de volgende blogs over dit onderwerp:

Wil je net als bijna 6.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Waardeer je onze blog?
Like ons op de facebook knop direct onder dit artikel of schrijf een comment in de commentbox hieronder.

Leave a comment

6 manieren om ‘Hostmanship’ te tonen

Hostmanship is de kunst om iemand zich welkom te laten voelen. Dit geldt niet alleen voor voor de hand liggende branches als horeca, klantenservice en retail maar ook in een toenemende aantal andere branches. In musea en zelfs op kantoren wordt het concept ‘Hostmanship’ steeds populairder.

Hostmanship gaat om de perceptie de klant, bewoner, cliënt, patiënt als gast te zien. Het startpunt van hostmanship is een warm welkom en een open houding tot mensen en situaties waar we mee te maken krijgen. ‘Laat mij voor je zorgen’ is de mindset.

Dat geeft een aantal voordelen. Een open, welkome houding geeft een meerwaarde aan je werk. Het zorgt uiteindelijk ook voor een beter gevoel over jezelf. Je komt in een hogere energie omdat je voldoening ervaart in je werk. Wij zijn immers sociale wezens die leven in een relationele samenleving waar ons vermogen om contact te maken met klanten en collega’s een belangrijke voorwaarde zijn voor succes.
Hostmanship GOAL trainingen

Wat zijn de 6 manieren waarop je Hostmanship kunt tonen:

1.     Anderen helpen
Het verlangen hebben om anderen te helpen hun doelen te bereiken en in dat proces ook zelf succesvol zijn. Anderen helpen betekent jouw talent en ervaring bewust inzetten en oprecht geïnteresseerd zijn in het welbevinden van anderen. ‘Wat kan ik nu doen om jou een beter gevoel te geven’?  Dus niet alleen door dingen voor een ander te doen, maar ook daarin proactief mee te denken. Door jouw dienstverlening een toegevoegde waarde te leveren.

2.     Het geheel zien
Klanten ervaren de gehele organisatie, niet de aparte afdelingen. Iedere ervaring met het bedrijf en ieder contact met een medewerker maakt daar ook deel van uit. Diegene waarmee de klant te maken krijgt, is op dat moment het ‘gezicht van de organisatie’.  Een host doet niet alleen ‘zijn ding’ maar ziet ook de binding met andere afdelingen of zelfs andere bedrijven. De kelner in het chique restaurant die voor de jengelende kleine een Big Mac gaat halen is een mooi voorbeeld.

3.      Dienstverlenend zijn
Behulpzaamheid is het hart van hostmanship. Het is belangrijk om de menselijke behoefte van de ander te zien. Behulpzame hosts concentreren zich ten alle tijden op de menselijke behoefte van de persoon die voor hen staat. Dit vraagt om jezelf op de achtergrond te plaatsen. Het leuk vinden de ander van dienst te zijn. En alles met een glimlach. Denk eens aan het verschil tussen de schoonmaker die met oordopjes van zijn mp3-speler in, met zijn rug naar u toe de vloer schoon maakt of dezelfde schoonmaker die opgewekt ‘Goedemorgen’ zegt als hij of zij de afdeling betreedt om schoon te maken. Of denk eens aan de cateringmedewerker die in het bedrijfsrestaurant tamelijk neutraal kijkend de producten afrekent of de cateringmedewerker die vriendelijk uitleg geeft over het broodje van de dag dat de klant gekozen heeft.

4.      Verantwoordelijkheid nemen
Verantwoordelijkheid nemen gaat over dapper en moedig zijn. Verantwoordelijk zijn, is niet hetzelfde als loyaal zijn. Loyaliteit gaat over ‘regels volgen’ en ‘doen wat er gevraagd word’. Verantwoordelijkheid gaat over jezelf inzetten om de ander zijn of haar situatie te verbeteren. Vanuit het Engels responsibility. The ability to respond. Het vermogen om zelf te reageren. Voorbeeld in een museum: Een gast vraagt aan een medewerkster horeca: “Wat een prachtig pand is dit, waar werd dit vroeger voor gebruikt?’  “Dat weet ik niet meneer, ik werk hier pas kort”  De medewerker richt daarmee de aandacht op zichzelf en gebruikt het als excuus om geen antwoord te hoeven geven. “Een interessante vraag meneer, ik ga het eens vragen aan iemand die hier langer werkt en dat wellicht weet.” zou voor een host een beter antwoord geweest zijn.

 5.      De dialoog aangaan
De dialoog aangaan, vraagt om moed. Moed om je eigen vooroordelen aan de kant te schuiven en jezelf te openen. Alleen dan kun je klanten als een host vriendelijk, gastvrij en persoonlijk benaderen en hen een bijzondere ontmoeting bieden. Klanten zullen je niet altijd de ‘juiste vragen’ stellen. Een goede host hoort de vraag ‘achter de vraag’ door oprecht naar iemand te luisteren en de werkelijke behoefte van de ander te ontdekken. In een winkel bijvoorbeeld ‘hoort’ de klant de verkoper eigenlijk zeggen ‘Wat kan ik u verkopen?’ terwijl de gestelde vraag ‘Kan ik u helpen?’ was.  De klant antwoord daarom stevast. ‘Ik kijk maar even’. Dat doet ie omdat hij van de verkoper af wil zijn en rustig zelf wil kijken. De dialoog aangaan hier vraagt dus om moed en creativiteit op een manier die rekening houdt met de behoefte van de klant. Deze wil namelijk geen hijgende verkoper in zijn nek maar, zoals gezegd, rustig even rondkijken. Door dit te zien en in te zetten, zul je wèl een gesprek krijgen, wèl contact maken en uiteindelijk meer verkopen. Dat zou kunnen door gewoon te zeggen. ‘Goedemiddag, kijkt u op uw gemak even rond.’ Dit terwijl jij je minder als ‘verkoper’ en meer als host gedraagt.

6.    Nieuwsgierig zijn
Het is natuurlijk van groot belang dat je als host genoeg weet over de organisatie en vanuit welke context er gewerkt wordt. Weten wat we doen en waarom we het zo doen. Hostmanship behelst echter nog veel meer dan dat. Hostmanship vraagt van ons onze klanten te kennen en te weten wat hen drijft. Hostmanship vraagt onze collega’s te kennen en wat hun doelen zijn en de kansen zien hoe zij daarin kunnen groeien. Het probleem serieus nemen, is niet altijd de vraag oplossen maar eerder de mens serieus nemen die die vraag stelt. Kennis delen vraagt ons om de grenzen weg te nemen tussen mensen, afdelingen en organisaties. Op die manier help je iedereen zich veilig, ontspannen en lekker in zijn vel te voelen. En dat is het waar Hostmanship om draait.

Lees ook de volgende blogs over dit onderwerp:

Wil je net als bijna 6.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Waardeer je onze blog?
Like ons op de facebook knop direct onder dit artikel of schrijf een comment in de commentbox hieronder.

Leave a comment

8 stappen om je organisatie door verandering te leiden

“In een snel veranderende wereld is de enige manier om zeker te zijn dat je mislukt, geen enkel risico nemen.”  Marc Zuckerberg.

Zaken doen vraagt om vooruitkijken en continu bijstellen. Dat vraagt van leiders een verandering te omarmen en risico’s te nemen. Je zou kunnen stellen, dat als je geen leiding kunt geven aan verandering, je in deze tijd geen leiding kunt geven. Modern leiderschap vraagt behalve het ontwikkelen van je onderneming, ook het vermogen en de bereidheid om je team door veranderingen te leiden.

Verandering leiden

Wanneer je niet slaagt in beiden: het laten groeien en ontwikkelen van je business en tegelijkertijd nieuwe manieren van denken en doen te integreren in je team, zal je business haperen en uiteindelijk sterven. Verandering is daarmee geen optie, maar een voorwaarde voor succes. Verandering succesvol leiden, is daarmee een essentiële vaardigheid voor iedere manager die zijn team klaar wil maken voor de toekomst. In deze blog 8 stappen om die transitie te doen slagen.

1.   Maak een plan
Iedere business vraagt om verandering om te kunnen overleven. Wanneer een bedrijf niet innoveert en reageert om de veranderingen in de markt, zal het uiteindelijk niet overleven.
Verander niet om het veranderen alleen. Voordat de weg van verandering inslaat, moet je een solide businessplan hebben. Bepaal welke gebieden van je onderneming aan verandering toe zijn en maak een plan om die verandering uit te voeren. Zet kleine stappen. Realiseer dat onmiddellijke resultaten niet realistisch zijn.

2.   Begrijp het einddoel
Het is cruciaal je einddoel te begrijpen voordat je verandering inzet. Vraag jezelf af: waar is de organisatie nu en waar willen we naar toe? Een leider van verandering moet het vertrouwen en de capaciteit hebben om te veranderstrategie bij te stellen wanneer een andere manier duidelijker en logischer is. Luister naar je medewerkers en stel je plan bij wanneer een andere strategie zakelijker logischer of beter is. De weg naar verandering ligt niet vast.

3.   Communiceer duidelijk
Communicatie is bepalend wanneer het gaat over organisatieveranderingen. Het is vanaf dag 1 belangrijk dat al je mensen zich achter hun leider scharen. Verzeker je ervan dat iedereen volledig op de hoogte is van de ontwikkelingen en iedereen het einddoel kent, zodat alle neuzen dezelfde kant op staan. Verandering veroorzaakt immer angst. Angst verstijft en maakt iedereen vleugellam. Zorg voor kleine successen die gevierd mogen worden. Organisatieverandering zou een spannende, veelbelovende ervaring moeten zijn die de moeite waard is!

4.  Identificeer de cultuurdragers
Mensen zullen anders reageren op veranderingen in de organisatie. Het is de rol van de leider om degene die voor je verandering is en diegene die potentiële saboteurs zijn, te identificeren. Zorg dat je hen vanaf het begin betrekt en informeer hen over je voorgenomen veranderingen. Door hen vanaf de probleemstelling te betrekken en te laten meedenken, creëer je draagvlak en betrokkenheid. Soms zelfs geniale ideeën. Deze mensen kunnen je van dienst zijn binnen het veranderproces en helpen moraal en enthousiasme binnen de afdelingen hoog te houden. Erken hen voor hun rol en implementeer ook hun oplossingen waar mogelijk. 

5.  Delegeer taken
Een goed leider gaat voorop. Maar ook een goed leider kan niet alles alleen. Delegeer taken naar je teamleden en bepaal heldere deadlines wanneer die voltooid moeten zijn. Verzeker je ervan bij ieder de vinger aan de pols te houden en ondersteun waar nodig. In tijden van verandering zorg je dat je als leider aanspreekbaar bent voor vragen en ondersteuning. Door mensen verantwoordelijkheden te geven, krijg je meer voor elkaar omdat je de anderen eigenaar maakt voor een deel van de beoogde veranderingen.

6.   Stel realistische doelen
De leider moet zichzelf en zijn team niet opmaken voor mislukking. Ga langzaam maar zeker. Zorg dat je het grootste deel van je organisatie mee hebt. Je mag van mensen wel verwachten extra tijd, moeite en energie in de verandering te steken, maar je doelen moeten wel realistisch zijn.
Wanneer de verwachtingen te hoog zijn, zullen niet alleen je doelen niet gehaald worden, ook het moraal wordt ondermijnd en de teamgeest aangetast. Het gevolg? Ontevreden, ploeterende medewerkers.

7.   Het managen van verwachtingen
Het managen van verwachtingen is één van de belangrijkste vaardigheden voor een leider. Dit geldt helemaal wanneer er veranderingen te managen zijn. Maak duidelijk wat je van je medewerkers verwacht en zoek omgekeerd uit wat zij van hun leider verwachten.

8.   Maak mensen verantwoordelijk
Maak medewerkers verantwoordelijk voor het implementeren van veranderingen. Om dat te kunnen doen, moet je zorgen dat je het juiste talent in huis hebt en hen voorzien van de juiste tools, training, verantwoordelijkheiden en bevoegdheiden om samen het veranderingsproces succesvol te kunnen maken.

Lees ook de volgende blogs over dit onderwerp:

Wil je net als bijna 6.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Waardeer je onze blog?
Like ons op de facebook knop direct onder dit artikel of schrijf een comment in de commentbox hieronder.

Leave a comment

Drie tips om direct je retail omzet te verhogen

Marketing en adverteren kan zeker een impact hebben op je verkoopcijfers, maar als je alleen afhankelijk bent van deze verkooptechniek, garandeer ik je dat je al  een hoop geld verloren hebt. Dit komt omdat je de omzet van je huidige klanten niet maximaliseert. Wanneer een klant naar buiten gaat, zonder een aankoop te doen of als hij/zij slechts 1 item koopt, is dit alleen interessant voor je concullega. Het opbouwen van een hogere ‘aankoop per klant’ is dus hetgeen waarop jij je moet focussen. Maar hoe doe je dat precies?

Retail omzet verhogen photo 0_zpsd70dcf1e.png
Je verkoopmedewerker moet de waarde van je goederen en kleding goed kennen. Een bepaald topje kan uitstekend staan bij de jeans die je klant net wil kopen. Door deze klant dit topje ook te verkopen, stijgt de prijs van deze aankoop meteen fors en zo geneer je al snel meer omzet. Dit kan in praktijk wel eenvoudig klinken, maar hoe voer je deze techniek in theorie ook echt uit? In dit artikel geven we je 3 tips over hoe je de verkoopcijfers makkelijk omhoog kunt halen.

1.    Gesprekjes beginnen met alle klanten
Alles begint met je verkoopmedewerker! Als je verkoopmedewerker de hele dag achter de kassa blijft staan, begrijp je zelf ook wel dat hij minder dingen zal  verkopen. Dit geldt zeker voor de retail. Het is dus het beste dat je medewerker door de winkel loopt, klanten aanspreekt en met hen een gesprekje begint. Niet met een cliché ‘Kan ik u helpen’ maar met een vraag die getuigt van werkelijke interesse. Door hen te helpen en een gesprek aan te knopen, zal je merken dat er een band ontstaat tussen de klant en je personeel. Door deze band te versterken, gaan je klanten meer vertrouwen krijgen in je personeel en zullen zij sneller dingen accepteren die je personeel aanraden.

2.   Upselling naar een beter product
Het verkopen van afgeprijsde dingen is altijd makkelijker dan de verkoop van gewone artikelen. In feite gebeurt 90% van de verkoop tegenwoordig op afgeprijsde artikelen. Maar goedkoop is niet altijd beter. Als de klant het verschil in kwaliteit echt begrijpt, zal het makkelijk zijn voor jou om ook de duurdere producten aan je klanten te verkopen. Leg op een overtuigende manier uit waarom de klant voor het artikel wat meer betaald.  Als je dit overtuigend aan de klant kunt overbrengen zal je merken dat hij/zij sneller geneigd zal zijn het duurdere, betere product en andere add-ons te kopen.

3.     Bijverkoop
Ten slotte is er natuurlijk veel geld te verdienen aan bijverkoop.  Een commerciële verkoopmedewerker begrijpt dat je een broek niet zonder een T-shirt kan dragen of dat een leuke ketting dat jurkje afmaakt. Suggereer dit dan ook aan de klant. Je zal merken dat je verkoopcijfers meteen omhoog gaan! Wanneer de klant zijn keuze heeft gemaakt en je begint dan over bijverkoop, dan ben je te laat! Bijverkoop begint al bij het aanprijzen van je product. Je doet  suggesties en kijkt naar de reactie van de klant. Als je er dan later op terug komt, voelt het niet opdringerig en verkoop je veel makkelijker meer!

O ja, en durf om de koop te vragen! Wanneer je ziet dat een klant enthousiast is, wanneer je weet dat dit het item is wat de klant gelukkig maakt, dan mag jij ervan uitgaan dat gekocht wordt.  Geef hem een keuze die in alle gevallen uitgaat van een aankoop; ‘Ik zie dat je hem erg leuk vindt. Vind je het leuk om het aan te houden of zal ik het voor je inpakken?’

Lees ook de volgende blogs over dit onderwerp:

Wil je net als bijna 6.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Waardeer je onze blog?
Like ons op de facebook knop direct onder dit artikel of schrijf een comment in de commentbox hieronder.

Leave a comment

Hoe je doelen realiseren!

Een nieuw jaar is een uitgelezen moment een nieuwe start te maken. In deze blog de eerste 7 stappen van het gratis e-book ‘Doelen stellen’ gaan je daarbij helpen. Je kunt het hele e-book hier ook downloaden. Met deze stappen willen we je helpen, je doelstellingen te realiseren door er iedere dag  aan te werken. De eerste stap is je doelen bepalen. Je leven wordt veel interessanter wanneer je hebt bepaalt wat je nu echt wilt.

 

Doelen stellen photo 0_zps39b23b9b.png

 

1.    Beslis wat je precies wilt bereiken op ieder vlak van je leven
Begin hiermee door te idealiseren. Beeld je in dat er geen beperkingen zijn voor wie je kunt zijn, wat je kunt doen en wat je kunt hebben. Beeld je in dat je al het geld en tijd van de wereld hebt, alle vrienden en contacten, alle educatie en ervaring die je nodig hebt om je doel te bereiken.
Beeld je in dat je Harry Potter bent met een toverstaf waarmee je je leven perfect kunt maken in alle hieronder genoemde 4 belangrijke onderdelen van je leven. Als je leven perfect kon zijn op ieder vlak, hoe zou het er dan uitzien? Meer details in het e-book.

2.    Schrijf het op
Je moet je doelen opschrijven.  Ze moeten duidelijk, specifiek, gedetailleerd en meetbaar zijn.
Je moet je doelen opschrijven alsof je een bestelling opschrijft zodat je doel geproduceerd kan worden in een fabriek hier ver vandaan. Het moet dus ook daar duidelijk zijn! Maak de omschrijving duidelijk en gedetailleerd op elke mogelijke manier.

3.    Stel een deadline in
Je onderbewuste geest gebruikt deadlines als ‘forceer system’ om je bewust en onbewust naar het bereiken van je gestelde doel te drijven. Als je doel groot is, stel jezelf dan sub-deadlines. Als je financiële vrijheid wilt creëren, is het het beste om een 10-20 jarig doel te stellen. Verdeel het in stukken van jaar tot jaar. Zo weet je hoeveel je per jaar moet sparen en investeren. Als je om één of andere reden je doel niet bereikt tegen de gestelde deadline, stel je gewoon een nieuwe deadline. Er bestaan geen onredelijke doelen, alleen onredelijke deadlines.

4.    Identificeer de obstakels die je moet overwinnen
Waarom heb je je doel nog niet bereikt? Identificeer de obstakels die je moet  overwinnen om je doel te bereiken. ‘Theory of constraints’ – er is steeds een factor of beperking die je beperkt en waardoor je je doel minder snel kunt behalen. Wat is die factor voor jou?
De 80/20 regel is toepasbaar op alle beperkingen. 80% van de redenen waardoor je je doel niet kunt bereiken ligt aan jezelf. Deze zijn een gebrek aan vaardigheden, een kwaliteit of een gemis aan kennis. Slechts 20% van de redenen waardoor je je doel niet kunt bereiken komen van buitenaf. Begin altijd bij jezelf.

5.    Identificeer kennis, informatie en skills die nodig zijn om je doel te bereiken
Identificeer de vaardigheden die je nodig hebt om in de top 10% van je vak te komen. Slechts 20% van de redenen waarom jij je doel niet kunt bereiken, komt van buitenaf. Begin altijd bij jezelf. Belangrijke vraag daarbij:  ‘Welke vaardigheid, als je deze goed ontwikkelt en het uitstekend beheerst, zou de meest positieve impact hebben op je leven?’
Die ene vaardigheid, als je die consequent ontwikkelt, zal je helpen je doel te bereiken. Schrijf je zwakste vaardigheid op en maak een plan hoe je dit kunt verbeteren.

6.   Bepaal wiens hulp en samenwerking je nodig hebt
Maak een lijst van alle personen in je leven waarmee je samen moet werken om je doel te bereiken. Start met je familieleden wiens ondersteuning, hulp en medewerking je nodig hebt. Denk aan je leidinggevende, je medewerkers en collega’s. Bepaal ook zeker van welke klanten je ondersteuning nodig hebt om genoeg van je product of dienst te verkopen om je gewenste inkomen te bereiken.
Wanneer je deze sleutelpersonen hebt bepaald, stel je jezelf deze vraag: ‘Wat levert het hen op?’ Wees een gever in plaats van iemand die alleen dingen neemt.

7.    Maak een To-do lijst van alle acties om je doel te bereiken
Combineer de obstakels die je moet overwinnen, de kennis en de skills die je moet ontwikkelen en de mensen wiens hulp je nodig zult hebben. Schrijf iedere stap waaraan je kunt denken op in je actielijst om je uiteindelijke doel te bereiken. Als je denkt aan nieuwe To-do’s, voeg deze dan toe aan je lijst tot deze compleet is.

Dit zijn de eerste 7 van 13 stappen om je doel te bereiken. De andere stappen kun je lezen in het gratis e-book ‘Doelen stellen’ wat je hier kunt downloaden.

Lees ook de volgende blogs over relevante onderwerpen:

Wil je net als bijna 6.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’
GOAL Inspirator

Waardeer je onze blog?
Like ons op de facebook knop direct onder dit artikel of schrijf een comment in de commentbox hieronder.

Leave a comment

Hoe een compliment iemand kan doen groeien

Waarom is het dat mensen snel iemand kunnen bekritiseren, maar het moeilijk lijkt iemand een compliment te geven? Is het omdat mensen het moeilijk vinden om iemand aan te spreken? De reden waarom we het niet zo vaak doen maakt niet uit, maar het is belangrijk dat we mensen meer complimenten gaan geven. Dit krikt niet alleen het zelfvertrouwen van de persoon in kwestie op, maar het zal de persoon ook helpen groeien en sterker maken. Het gooien van zomaar complimenten is echter ook niet goed. Het zal minder oprecht en misschien zelfs vals klinken. Wanneer geef je dus het best een complimentje en hoe pak je dit het beste aan…

1.   Complimenteer verdiend!
Geef alleen een compliment wanneer de persoon in kwestie het ook echt verdient. Wanneer je een compliment krijgt over het goede werk dat je leverde, zul je je meteen een stuk beter en zelf zekerder voelen over je werk. Het motiveert je om goed werk te blijven leveren en krikt je zelfvertrouwen op.

2.   Complimenteer oprecht!
Geef nooit een compliment omdat je het gevoel hebt dat het moet. Dit zal niet echt klinken en de persoon aan wie je dit compliment geeft, zal dit ook merken. Geef ook nooit sarcastische of negatieve complimenten. Als iemand iets niet goed deed, kun je het best deze persoon op de juiste manier bekritiseren in plaats van dit te doen met een vals compliment. Je oprechtheid zal meer gewaardeerd worden.

3.     Leg je compliment uit
Wanneer je een compliment geeft, dan het best met een reden waarom je dit compliment geeft. Zo kun je bijvoorbeeld zeggen: ‘Goed gewerkt vandaag, je behandelde die moeilijke klant zeer efficiënt en doeltreffend vanmiddag.’ Zo weet de gecomplimenteerde ook meteen wat precies hij/zij goed deed. Door hen een reden waarom te geven, kan het compliment ook niet in twijfel worden getrokken, waardoor het meer oprecht zal klinken.

4.    Geef eens een echt kadootje!
Als je denkt dat iemand een uitstekende opdracht uitvoerde of extra zijn best deed om iets te bereiken, kun je jouw compliment bijvoorbeeld gepaard laten gaan met een geschenk. Dit hoeft niet meteen iets duur te zijn, het is het gebaar dat hier telt. Het is ook belangrijk dat je deze beloning meteen na het compliment geeft. Zo zie je zelf de reactie, wat jou ook een positief gevoel zal geven.

5.    Beloon die het verdient!
Beloon geen mensen die het niet verdienen. Voel je niet verplicht om meerdere mensen te belonen terwijl slechts 1 teamlid uitstekend werk leverde. Dit zal de anderen ook meteen aansporen om beter werk te leveren.

6.     Beloon het compliment
Wanneer je zelf een compliment krijgt, is het belangrijk om ‘bedankt’ te zeggen. Dit toont dat je het compliment waardeert. Zorg er dan wel voor dat je ‘bedankt’ ook oprecht klikt!

7.    Beloon ook jezelf
Beloon jezelf ook af en toe met een complimentje of beloning. Want wanneer was het de laatste keer dat je jezelf nog eens trakteerde op iets extra? Jezelf belonen kan in het begin een beetje vreemd overkomen, maar je zal merken dat door jezelf te complimenteren je zelfvertrouwen zal stijgen.

Zo zie je maar, het geven van een compliment is helemaal niet zo moeilijk. Dus als je volgende keer iemand iets doet wat je kunt waarderen, laat het deze persoon dan ook weten. Het verspreidt niet allen een positieve vibe, het is ook leuk om te doen en het kan iemands dag maken!

Lees ook de volgende blogs over relevante onderwerpen:

Wil je net als bijna 6.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Waardeer je onze blog?
Like ons op de facebook knop direct onder dit artikel of schrijf een comment in de commentbox hieronder.

Leave a comment

10 Tips om vertrouwen op te bouwen binnen je team

De dagen waar een team haar leidinggevende blindelings volgt, zijn voorbij. Tegenwoordig vergt het een beetje meer om je team aan je zijde te houden en om er een winstgevend team van te maken. Je zou natuurlijk elke stap van je teamleden op de voet kunnen volgen en ervoor zorgen dat zij het protocol nauwgezet volgen, de werkinstructies tot achter de komma uitvoeren en dat zij alle meetings, vergaderingen met volle aandacht bijwonen. Geen aanrader!

Het zet meer zoden aan de dijk wanneer je gaat werken aan de samenhang van je team. Daarnaast wil je ervoor zorgen dat je teamleden vertrouwen hebben in jou maar ook in de rest van het team. Dit betekent dat je iedereen moet aanmoedigen en helpen om het beste uit elk teamlid te halen. Dat vraagt echter om openheid en vertrouwen binnen je team. Daarom hier 10 tips om het vertrouwen in je team op te bouwen.

Vertrouwen binnen je team

1.   Open communicatie
Het is zeer belangrijk om met regelmatig met de leden in je team te spreken. Niet alleen op professioneel vlak, maar ook op persoonlijk vlak. Het is belangrijk dat je teamleden je als een persoon zien, in plaats van alleen maar als ‘de baas’.  Ook is het belangrijk om altijd eerlijk te zijn tegen je team. Zowel in goede als in slechte tijden. Het is belangrijk dat je team altijd weet wat er gaande is in het bedrijf. Wanneer je dingen voor hen gaat verzwijgen (en zeker wanneer zij deze zelf ontdekken) zal je team je vertrouwen verliezen. Maar ook wanneer zaken goed gaan, is het belangrijk je team hierover aan te spreken en hiervoor ook te prijzen. Zij zijn bovendien ook één van de redenen waarom het nu zo goed loopt.
De beste manier om dit te doen, is door regelmatig  een meeting te houden waarin je het team informeert over de stand van zaken. Het is goed om hier een ‘rondvraag’ bij in te plannen. Al moet je deze vragen dan wel eerlijk beantwoorden.

2.   Vertrouwen winnen door vertrouwen te hebben
De beste manier om vertrouwen op te bouwen, is door zelf vertrouwen te hebben in de mensen waarmee je samenwerkt. Als baas geef jij dus het beste voorbeeld. Spreek dus nooit slecht over je team in het openbaar, geef je teamleden de kans om hun mening te delen en neem deze ideeën ook serieus. En wanneer je iets negatiefs verneemt over een van je teamleden, is het belangrijk dit eerst te onderzoeken voor je hen ermee confronteert.

3.  Heb een sterke team cultuur
Het is belangrijk dat je een sterke team, werk of bedrijfscultuur hebt. Het is niet alleen belangrijk deze op te stellen, maar ook dat iedereen deze regels toepast. Indien dit niet gebeurt, moeten er gevolgen zijn. Het is algemeen bekend dat een team met een gemeenschappelijke ethiek gezonder, productief, verantwoordelijk en vindingrijk is doordat zij de gemeenschappelijke waarden in acht nemen.

4.  Kom beloftes na en maak je acties zichtbaar
Het zichtbaar maken van toezeggingen verhoogt het vertrouwen. Teamleden zullen elkaar sneller vertrouwen indien zij weten dat iedereen bekwaam is in zijn taak. Teamleden merken snel wanneer beloftes niet worden nageleefd. Maak je acties dus zichtbaar of laat je team weten dat je zus of zo hebt gedaan nadat je een of andere suggestie hebt gekregen. Dit kan gedaan worden via een e-mail of door je team samen te roepen en dit persoonlijk mede te delen.

5.  Wees bereikbaar
Zorg ervoor dat leden van je team met je kunnen spreken als zij een probleem of voorstel hebben. Zorg er ook voor dat ze weten dat ze altijd bij je terecht kunnen. Indien je op meerdere locaties werkt, is het bijvoorbeeld goed een wekelijks of maandelijks bezoek voor elk van hen in te plannen. Tijdens dat bezoek kun je een team meeting plannen waarbij je teamleden je persoonlijk kunnen spreken. Wanneer je een e-mail ontvangt van iemand uit je team, zorg er dan voor dat je deze binnen de 24 uur beantwoord. Laat je team nooit te lang wachten, ze zouden nooit 2 keer iets aan je moeten vragen.

6.   Behoud discretie
Indien iemand je iets in vertrouwen vertelt, is het belangrijk dat je deze vraag respecteert. Het is ook belangrijk dat je eerst onderzoek doet naar hetgeen je verteld wordt, zeker wanneer dit gaat over een probleem dat zich blijkt voor te doen op de werkvloer. Op deze manier vermijd je onnodige confrontaties binnen je team, wat je een boel problemen bespaart.

 7.  Let op je taalgebruik
Er bestaan ook subtiele manieren waarop een leider vertrouwen kan opbouwen bij zijn/haar team leden. Dit gebeurt vaak door taalgebruik. Zorg ervoor dat je je teamleden met de voornaam aanspreekt. Deze regel is zeker belangrijk als je vaak via e-mail communiceert met je team.

8.  Creëer sociale tijd voor je team
Dit is eenvoudig te doen door bijvoorbeeld een aantal activiteiten te plannen waar je teamleden vrijwillig naar toe kunnen komen. Deze activiteiten kunnen variëren van teambuilding tot bijvoorbeeld een avondje karten. Zo leren je teamleden jou en elkaar op een meer persoonlijke manier kennen. Tijdens dit soort evenementen bespreek je geen werk gerelateerde zaken. Deze activiteit is enkel en alleen bedoeld als leuk uitje.
Een andere manier dit te implementeren is door gewoon regelmatig met je teamleden te spreken over persoonlijke dingen. Vraag bijvoorbeeld hoe hun weekend was, of hoe het met de kinderen is gesteld. Open jezelf ook om deze dingen uit je eigen leven te bespreken.

9.  Coach en train je team
Coaching gaat niet zozeer over het beantwoorden van vragen. Het gaat erom dat je je teamleden begeleid en hen helpt het beste uit zichzelf te halen. Hier heeft niet alleen je afdeling baat bij, het geeft je werknemers ook het gevoel dat zij binnenin je afdeling of bedrijf kunnen groeien. Wie weet heb jij wel een persoon met verborgen talenten op de werkvloer. Deze zullen alleen hun potentieel bereiken met de juiste training en leiding.

10. Geef zelf het goede voorbeeld
Zorg ervoor dat jij je eigen werk perfect uitvoert en zelfvertrouwen uitstraalt. Door zelfvertrouwen te hebben in het het werk dat jij doet, straal je een positieve energie die wordt opgemerkt door je teamleden.  Dit zal meteen vertrouwen geven.

Door deze tips te implementeren, zul je een sfeer van vertrouwen creëren binnen je team. Vertrouwen en openheid zijn belangrijke voorwaarden voor een gemotiveerd team dat met plezier aan de slag gaat!

Lees ook de volgende blogs over dit onderwerp:

Wil je net als 5.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ’21 Blunders van de Baas’
GOAL Inspirator

Waardeer je onze blog?
Like ons op de facebook knop direct onder dit artikel of schrijf een comment in de commentbox hieronder.

Leave a comment

15 Tips om als retailer de kerstdrukte door te komen

December kan een zware maand zijn voor de bijna 700.000 mensen die werkzaam zijn in de detailhandel. Met de Sinterklaas en de snel naderende kerstdagen zijn veel mensen al begonnen met hun sint-, kerst,- en nieuwjaarsinkopen. Dit betekent voor mensen die werken in de retail: lange dagen, veel veeleisende klanten, veel heen en weer geren, de winkel constant bijvullen, enz. Om deze periode probleemloos te doorstaan, hebben wij een lijstje met 15 belangrijke tips voor medewerkers in de detailhandel. Met deze tips word het allemaal wat draaglijker!

 

Kerstdrukte zonder stress

 

1.  Op tijd je eigen inkopen doen
Zorg ervoor dat je je eigen inkopen tijdig doet. Na een lange dag in de winkel, wil je vast en zeker niet door de winkelstraten lopen dolen, op zoek naar je eigen geschenken.

2.  Hou je verkeers app in de gaten
Wees op de hoogte van het verkeer. Een boel mensen willen na het werk nog inkopen doen. Of laten alles liggen tot op het laatste moment. Wees dus altijd op de hoogte van de verkeerssituatie in de omgeving van je werk om te voorkomen dat je laat aankomt.

 3.  Heb schaar, plakband, lint en pakpapier bij de hand
Zorg ervoor dat je weet waar alle benodigdheden liggen. Zo stress je jezelf niet om een schaar of plakband dat je nergens kunt vinden terwijl er een lange rij klanten staat te wachten.

 4.  En…  onspan!
Neem de nodige pauzes. Het kan dan wel erg druk zijn in de winkel, het is belangrijk dat je op tijd een pauze neemt. Zo voorkom je een breakdown en kun je even naar adem happen.

 5.  Drink water!
Blijf gehydrateerd. Het is belangrijk voldoende en regelmatig te drinken. Indien mogelijk, hou je een flesje water bij de hand.

 6.  Beperk koffie!
Beperk je cafeïne inname. Dit kan moeilijk zijn voor velen, omdat ze denken dat cafeïne ze wakker houdt. Echter, als de cafeïne uit je lichaam verdwijnt, voel je sneller moe zijn en zul je ook sneller geïrriteerd zijn.

 7.  Blijf positief! Lekker druk toch?
Klaag vooral niet over het feit dat het druk is. Als je je continu bezig houdt, zal de dag sneller om zijn en is dat niet wat je het liefst wilt?

 8.  Werk als een team!
Help elkaar. Als je merkt dat het op een bepaalde afdeling zeer druk is en jij hebt amper iets te doen. Help je collega dan enkele minuten. Als jij dit voor hen doet, zullen zij dit ook voor jou doen wanneer nodig.

 9.  Ken je rooster!
Ken je werkuren/dagen. Met de drukte kan het voorkomen dat je wordt opgeroepen voor een extra dienst of het kan zijn dat jij plots een zieke collega moet vervangen. Het is dus belangrijk dagelijks je werkschema te checken.

10. Makkelijk schoeisel
Draag goede en comfortabele schoenen. Dit geldt niet alleen voor de feestperiode, maar eigenlijk het hele jaar door. Je hebt namelijk een baan waarbij je 8 uur (of langer) aan een stuk moet rondlopen, zere voeten is dus het laatste wat je wilt.

 11. Focus op je ding doen!
Laat je persoonlijke leven thuis. Het beste schakel je je mobiel uit als je aan het werk bent. Als je geen berichten ontvangt van iemand, kun je je hierover ook geen zorgen maken. Zo heb je al snel een boel minder stress.

12.  Blijf vriendelijk!
Klanten zullen klagen. Dit is onvermijdelijk, zeker in deze drukke periode. Maar weet dat hun klachten niet persoonlijk naar jou zijn gericht. Wees dus vriendelijk tegen iedereen. En probeer klanten zover mogelijk te helpen.

 13.  Breng je eigen lunch mee
Breng je eigen lunch mee. Met meer mensen in de winkelstraten en winkelcentra duurt het langer voor je ergens een maaltijd krijgt geserveerd. Om dus tijd te besparen, kun je het best je eigen lunch meebrengen naar het werk. Zo verspil je geen onnodige tijd.

 14.  Zien kopen doet kopen
Pas je vragen aan de klant aan. ‘Kan ik u ergens mee helpen,’ is echt onnodig. De klanten staan op jou te wachten! Contact krijgen is nu makkelijk en je mag daarom gewoon meer. Vraag bijvoorbeeld ‘En wie is de volgende persoon op uw lijstje voor een leuk cadeautje?’ Je zult zien dat je leuke reacties krijgt en… meer verkoopt!

15.  Zorg voor je relaties
Hecht belang aan je persoonlijke relaties. Je familie of partner kan dan wel begrijpen dat jij moet werken tijdens de feestdagen, maar dit wil niet zeggen dat je je werk mee naar huis moet nemen. Hoe je dag ook verliep, zorg ervoor dat alle problemen op je werk zijn opgelost voor je vertrekt. Zo kun je je welverdiende tijd met je familie ook effectief met hen doorbrengen.

Het team van GOAL trainingen wenst jou veel sterkte voor de kerstperiode en hele goede zaken!

Lees ook de volgende blogs over dit onderwerp:

Wil je net als 5.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ’21 Blunders van de Baas’
GOAL Inspirator

Waardeer je onze blog?
Like ons op de facebook knop direct onder dit artikel of schrijf een comment in de commentbox hieronder.

Leave a comment