Hoe blijf je kalm bij een hoge (werk)druk

Het werk verandert snel en lijkt wel steeds complexer te worden. Dit veroorzaakt vaak een hoge (werk)druk die ervoor kan zorgen dat je gehaast en gestrest overkomt. Daar kun je je van alles bij voorstellen:

  1. Er zijn veel veranderingen die je moet implementeren. Wanneer je op een nieuwe manier werkt dan kan dat in het begin méér tijd vragen. Dat zorgt voor extra werkdruk.
  2. Je hebt veel taken te doen. Veel taken zorgt voor loopjes in je hoofd. De to-do lijst blijft zich herhalen waardoor je druk blijft. In je hoofd maar ook in je gedrag.
  3. Je hebt je targets niet gehaald en je baas blijft maar bellen voor je analyse van het laatste kwartaal.

Foto: iStock Images

Hoe voorkom je om gehaast en gestresst over te komen. Hoe blijf je kalm en relaxed. Hier 10 tips:

  1. STOP!
    Stop als een kip zonder kop rond te rennen. Ga zitten….. en blijf zitten.
  1. Effe wachten nog
    Geef je zelf zoveel tijd als nodig is om jezelf te herwinnen. Wanneer je onder druk komt te staan door stressvolle omstandigheden is het allerbelangrijkste om kalm te blijven. In dit soort situaties gaat het er niet om snel een oplossing te bedenken. Het gaat er allereerst om chaos te voorkomen, de situatie te stabiliseren en om je zelfvertrouwen te herwinnen. Pas daarna kun je naar oplossingen gaan kijken.
  1. Adem in…. en uit!
    Inademen en uitademen. Diep ademhalen lucht op. Het maakt ook je hoofd weer helder. Ademhaling brengt weer balans tussen de analytische processen in je hoofd en de emoties en gevoelens in je buik. Ademhaling maakt je weer bewust van je lijf, je hartslag daalt en je hebt weer controle over jezelf.
  1. Denk na!
    Denk diep en grondig na over de situatie waar je nu in verzeild zit. Probeer om de feiten en de oorzaken op een rij te krijgen. Belangrijke tip: neem net even wat meer tijd dan je denkt nodig te hebben.
  1. Besluit en bepaal je strategie!
    Wanneer je je doelstelling, je te volgen strategie en je daarvoor te nemen acties helder hebt ga je verder. En alleen dan!
  1. Neem de leiding
    Neem de leiding door mensen aan te spreken en contact te maken. Daarna vertel je wat je gaat doen. Wat is je strategie en wat is je actieplan. Doordat je jezelf herwonnen hebt en je plan helder is, kom je veel krachtiger over en hou je de controle. Jouw uitleg geeft duidelijkheid, vertrouwen en rust. Geef vertrouwen aan jezelf en aan anderen.
  1. Doen!
    Het komt nu op het uitvoeren van je plan aan. Doen! Hou je aan dat plan. Nieuwe taken schuif je, voor nu, aan de kant. Elimineer alle mogelijke afleidingen en focus je op je doel. Doe één ding tegelijk! Multi-tasken geeft onrust. Bij jou en bij de mensen in je omgeving. Door je te focussen op één taak weet je zeker dat die goed gebeurt, houd je boel onder controle en gaat er geen onrust uit naar de mensen in je omgeving.
  1. Re-ageer
    Reageer op de wereld om je heen en neem je verantwoordelijkheid. Hou je collega’s, managers en alle andere betrokkenen op de hoogte. Check regelmatig hun mening. En als je hulp nodig hebt, heb dan het lef om ook om hulp te vragen.
  1. Hou bio-breaks! (pauzes)
    Een kopje thee of koffie is niet alleen gezellig, het zorgt ook voor een rustmoment voor jou en een contactmoment voor de mensen om je heen. Mensen zijn sociale wezens met een natuurlijke behoefte aan een praatje. Ook dat kan bij je werk horen. Daar maak je dan even tijd voor.
  1. Don’t Worry, Be Happy
    De boog kan niet altijd gespannen staan. Zorg dat je naast je werk je energie op een andere manier kwijt kunt cq oplaadt. Door bijvoorbeeld te sporten, aan yoga te doen, te mediteren of simpelweg naar huis de fiets te pakken. Neem je werk èn jezelf niet zo serieus. We zijn allemaal te vervangen. Geef niet toe aan stress. Al ben je nog zo ver achter met je werk, stress gaat je echt niet helpen.

We weten allemaal dat als we gehaast en gestrest zijn, we een veel grotere kans hebben dat we fouten maken. Toch trappen we regelmatig in die valkuil. Daardoor creëren we voor onszelf conflicten met anderen, nog meer onnodig werk voor onszelf en leggen we nog meer druk neer bij anderen. Daarmee veroorzaken we ook bij anderen stress. Het zou zomaar kunnen dat we daardoor het echte probleem en de echte kansen niet meer zien.

Stressvrij werken vraagt om je bewust te zijn van je emoties. Zijn het nu emoties of gevoelens waar we “last” van hebben?  Ook jou gaat het lukken! Denk erom; één ding tegelijk!

Vond je deze blog inspirerend?  Like ons op de facebook knop direct hieronder!  Bedankt!

Leave a comment

8 verkooptips voor in de retail

In onze retail verkooptrainingen gaan we ervan uit dat iedereen verkoopt. Of men dit nu ook zo noemt of niet. Er is immers niets wat je eet, drinkt of draagt wat niet aan iemand verkocht is. Gebruik deze verkooptips voor de detailhandel om er zeker van te zijn dat je het meeste haalt uit je (verkoop)inspanningen!

Foto: iStock Images

  1. Kom ter zake
    Een klant komt niet om te chatten. Stuur je gesprek dus naar je product of dienst. Houd je doel in de gaten, weet wat je erover moet vertellen en gebruik een structuur in je gesprek.
  1. Stel vragen
    Als je (goede) vragen stelt voelt de klant zich veel meer betrokken in het gesprek. Bovendien kun je door de gewonnen informatie de klant veel beter helpen zijn behoefte in te vullen.
  1. Wees geen folder
    Vele verkopers beginnen alle mogelijke en onmogelijke eigenschappen van hun product of dienst op te noemen. Een klant kijkt niet echt uit naar wat er op de folder staat. Hij zoekt vooral dat wat zijn eventueel probleem oplost. Sommige eigenschappen kunnen zelfs je verkoop hinderen. 
  1. Verkoop aan het hele gezelschap
    Als de hele familie mee gekomen is, betrek dan de hele familie in het gesprek. Als iemand van het gezelschap zich niet of te weinig aangesproken voelt, kan hij of zij advocaat van de duivel worden en je plannen dwarsbomen. Let op lichaamstaal!
  1. Vertel de voordelen
    Een klant koopt geen eigenschappen, tenzij hij zeer goed op de hoogte is van je product of dienst. Voor de leek zal het worst wezen dat de motor van de boormachine 2500 watt is. Hij moet een gat kunnen boren in 12 cm beton, en dat verwacht hij van jouw voorstel. Dus probeer aan de hand van jouw vragen te kijken welke voordelen de klant zoekt of nodig heeft van jouw dienst of product. Voor de ‘leek’ is het niet altijd gemakkelijk om de eigenschappen aan de voordelen te koppelen.
  1. Je bent géén goede referentie
    Tenzij je met de klant een goede vertrouwensrelatie hebt, ben je geen referentie. Dus vertellen dat je steeds het merk X gebruikt om te schilderen, zal bij een eerste bezoek van de klant de gedachte doen rijzen dat je op het merk X meer verdient dan op de rest en dit argument keert zich tegen je. De klant zal mogelijk denken dat je product X niet aanprijst om dat X de beste verf is, maar omdat je daar het meeste op verdient.
  1. Denk niet dat de klant weet wat hij wil
    Begin je gesprek niet met de vragen “Wat zoekt u, Waarmee kan ik u helpen, Kan ik u helpen, Zoekt u iets speciaal, Wat kan ik voor u betekenen, etc.” Deze vragen zijn te verkoopgericht. Bovendien kan de klant die alleen maar beantwoorden als hij inderdaad al (heel) wat informatie heeft over zijn behoefte. In dat geval ben je wellicht niet de eerste zaak die hij bezoekt. Een klant die weet wat hij zoekt begint trouwens zelf een gesprek richting product of behoefte. Als hij dat niet doet is de kans zeer groot dat hij niet weet wat hij nodig heeft. Stel dan klantgerichte vragen.
  1. Prijzen noemen?
    Vertel alleen maar de prijs als je de voordelen van je product of dienst hebt vernoemd. In de aankoopbalans zit de prijs aan de bezwarenkant. Vul dus eerst de andere kant van die balans met voordelen. Pas als de voordelenkant het zwaarste is, zal de klant kopen.

Verkopen is topsport. Wanneer je je vak serieus neemt is er veel te winnen. Je ziet meteen het resultaat van je inspanningen. Soms heb je geluk, soms verknal je het en steeds vaker zul jij het verschil gaan maken. Leer van je fouten door na een gesprek even terug te kijken hoe jij het gedaan hebt en wat je beter kon doen. Zet vervolgens jezelf weer op scherp want volgens mij komt daar weer een klant binnen…. Succes!

GOAL trainingen trainde duizenden professionals in iedere branche inclusief Horeca, Productie, Overheid, Retail, B2B Verkoop en Dienstverlening. Met 20 jaar ervaring in een continue veranderende wereld is GOAL trainingen een ervaren partner om jou, jouw team en jouw bedrijf te helpen groeien.

Nieuw in de retail? Lees deze tips voor beginnende verkopers waarin het leren luisteren niet onbelangrijk is. Daarmee ben jij, in het directe contact met de klant de onderscheidende factor.

Geïnspireerd geraakt? Like on op de Facebook knop onder deze blog!

Leave a comment

9 Tips voor beginnende verkopers in de retail

Proficiat, je hebt net een baan gekregen als verkoper/ster in een kledingzaak! Dus vol enthousiasme stap je de eerste dag de winkel binnen en wacht je vol ongeduld op jouw eerste klant.
En daar is hij! Met wat schroom komt hij je winkel binnen en je hart slaat een keertje over. Spannend! Hier is jouw eerste moment van glorie, jouw allereerste verkoop. Je loopt richting klant, ondertussen zoekende naar een goede openingzin voor het gesprek….

“Kan ik u helpen?” vraag je  met een glimlach die uitstraalt over je hele lichaam. “Nee” zegt de klant, “Ik kijk maar even rond.”

“Geen paniek”, denk je, “ik blijf wel in de buurt en vraag het hem dadelijk nog een keer als hij wat vast pakt”. Op het ogenblik dat de klant de stof van een trui voelt om the checken of deze aangenaam is, lanceer je de tweede poging: “Als u hem wil passen: achter zijn de paskamers”. De klant schrikt, staakt zijn onderzoek met een betrapt gevoel en maakt zich uit de voeten. Jij voelt je afgewezen en blijft teleurgesteld achter met al je goede wil om de klant te helpen.

Met de volgende tips kun je de score nu gaan verbeteren:

Tip 1: Laat de klant de zaak eerst verkennen
De klant wil eerst kijken of de zaak beantwoordt aan zijn verwachting. Dit gaat verder dan alleen maar de koopwaar Het heeft met meer dingen te maken. Bijvoorbeeld de mentaliteit en filosofie van het bedrijf. Past deze bij de levensvisie van de klant, enzovoort.

Tip 2: “Bewaak” je winkel niet
Soms geven de medewerkers van het bedrijf aan de bezoekers de foute indruk dat men bezoekers moet observeren. Want hij is wel te vertrouwen? Winkeldiefstal bestaat dus echt! Als je deze indruk aan de klant geeft, belemmert dat je verkoop.

Tip 3: Lach niet met wat nu komt: Begroet de klant
Deze tip is zo vanzelfsprekend dat hij belachelijk overkomt. Laat ons daar geen “ja/nee” spelletje over maken, maar beantwoord heel even deze vraag: word jj altijd begroet in een winkel?  Nee dus! Toch kent iedereen de regel  dat een begroette klant al voor de helft gewonnen is!

Tip 4: Geef de klant de tijd
Men gaat ervan uit dat een klant binnen komt met de bedoeling om iets te komen kopen. Deze overtuiging leeft vooral bij de verkoper en niet bij de klant. Deze wil soms maar eens komen kijken naar de nieuwe dingen. Als deze hem dan echt bevallen kan er een behoefte ontstaan. En pas dan zal er mogelijk gekocht worden. Geef de klant dus die tijd. Trouwens een klant die weet wat hij wil stelt zelf vragen of loopt dadelijk naar het gezochte artikel.

Tip 5:  Wees geduldig en stel vragen
Laat de marketing en de styling van je zaak zijn werk doen. Pas als de klant fysiek echt interesse toont, zal hij naar je luisteren. Maak het dan voor hem boeiend en stel vragen. De antwoorden van de klant vormen voor hem de redenen waarom hij eventueel zal kopen.

Tip 6:  Geef aandacht en luister
Tevredenheidsonderzoek bij winkelende klanten toont aan dat gebrek aan aandacht en luisterbereidheid één van de toppers in hun commentaar.

Tip 7:  Koning klant
Je hebt vast zelf al de indruk gekregen dat je bij je binnenkomen een storende factor was in een winkel. De medewerkers zijn juist bezig met een hevig debat over … voetbal, tv-progamma’s, etc. Nu moeten ze ermee stoppen, gestoord door die vervelende klant. Raar dat iemand die geld komt brengen naar een ander zo weinig aandacht krijgt en zich soms zelfs niet welkom voelt.

Tip 8:  Omgaan met mensen is leuk!
Op de vraag wat ze zo prettig vinden aan hun werk antwoorden verkopers massaal: de leuke en vele contacten die men kan hebben, het omgaan met mensen. Laat het dan ook merken.

Tip 9: Veel productkennis geeft veel zelfvertrouwen
Bij jou kopen doet men pas als er vertrouwen is. Je moet dus het nodige zelfvertrouwen hebben, want waarom zou een klant een verkoper vertrouwen die zichzelf niet vertrouwt? Dit gevoel geef je aan de ander bij te weinig zelfvertrouwen. Vooral als je nieuw bent in de branche is er meestal productkennis tekort. Dit verkleint jouw zelfvertrouwen. Zorg dus dat je werkt aan je productkennis! Regel het!

De retail is een boeiende branche waarin het meer en meer draait om de beleving. Jij als verkoper hebt daar misschien wel de belangrijkste invloed op. Met deze 9 tips zal het je lukken om snel een goede start te maken! Veel succes met je nieuwe job!

Verkopen kun je leren. Met een verkooptraining kun je jouw talent ontwikkelen.  Wees bewust van jouw invloed en vermijdt irritant gedrag dat de klant verdrijft. Stap voor stap zul je vaker gesprekjes kregen en daardoor meer verkoop.

Leuk artikel? Like ons hieronder op facebook!

Leave a comment

7 tips om je medewerkers te enthousiasmeren

Gemotiveerd en enthousiast blijven tijdens het werk kan moeilijk zijn voor veel werknemers. Terwijl de managers en werkgevers proberen om het bedrijf vooruit te duwen en klanten tevreden te houden, kunnen ze soms vergeten hun werknemers te motiveren, te inspireren en het enthousiasme hoog te houden. Hier zijn 7 tips over hoe je je werknemers gemotiveerd en positief kunt houden tijdens de tijd dat ze bij je bedrijf werkzaam zijn.

1.   Open communicatie
Niemand wordt graag in het ongewisse gelaten. Vooral de werknemers niet als het over hun werk gaat. Met open communicatie zullen werknemers zich meer begrepen en gerespecteerd voelen. Natuurlijk hoef je niet elke detail te vertellen. Maar tijdige communicatie van belangrijke details op een professionele manier is belangrijk om ze gemotiveerd te houden.

2.   Geef ze een inspirerende missie
Een cruciaal onderdeel van het enthousiameren en inspireren van je werknemers is hen een doel te geven dat ze begrijpen en waar ze trots op kunnen zijn. Niets is meer demotiverend dan werken zonder een duidelijke visie en kennis van hoe je werk invloed heeft op het totaalplaatje van het bedrijf. Een missie of een aantal doelstellingen die echt aansluiten bij het doel van al die hard gewerkte uren, dat betekent dus niet het maken van meer geld voor het bedrijf. Een juiste missie kan fungeren als een effectief instrument om meer inspiratie op te wekken.

3.   Help hen beter te worden
Werknemers willen vooruit komen in hun afdelingen, hun bedrijf en hun carrière. Mogelijkheden voor persoonlijke en professionele groei kunnen helpen medewerkers te motiveren op het werk. Geef ze concrete en constructieve feedback, zodat ze weten hoe ze hun prestaties kunnen verbeteren. Hen helpen om beter te worden, zal hun gevoel van eigenwaarde en de manier waarop ze zich voelen over hun werk verbeteren.

4.  Erken hun werk
Een van de belangrijkste redenen waarom werknemers hun enthousiasme verliezen tijdens het werk is het gevoel hebben dat wat ze doen niets uitmaakt. Dat het werk geen positieve feedback van hun managers garandeert. Iets zo eenvoudig als een e-mail bedankje aan de werknemers van een gehele afdeling voor de extra uren in het weekend, of een vermelding op een personeelsvergadering, kan een groot verschil in de motivatie van je medewerkers maken.

5.  Word hun advocaat
Niets demotiveert medewerkers sneller dan het hebben van een baas waarvan ze voelen dat die niet aan hun kant staat. De primaire rol van een manager zou moeten zijn om zijn team te helpen hun werk te doen en ervoor te zorgen dat ze de hulpmiddelen, inbreng en ondersteuning hebben om het goed te kunnen doen. Praat met je medewerkers, vraag of ze geen problemen of vragen hebben en vertegenwoordig de belangen van je werknemers. Dit zijn allemaal manieren waarop je kan fungeren als hun pleitbezorger.

6.  Stimuleer onderlinge teamwork
Werknemers in afzondering laten werken kan leiden tot het gevoel dat ze geen deel uitmaken van het team. Dat kan dus invloed hebben op hun motivatie. Moedig werknemers aan om samen te werken, om elkaar te leren kennen en laat ze van elkaar leren. Kameraadschap kan grote stappen maken naar het gevoel van saamgehorigheid.

7.   Deal met de ongemotiveerde werknemers
Ten slotte zijn er enkele gevallen waarin een werknemer simpelweg helemaal niet wil werken. Deze werknemers zijn niet alleen ongemotiveerd of niet enthousiast, ze zijn in bijna allergisch voor werken en zullen er alles aan doen om het te vermijden. Het probleem hier is dat hun negatieve houding veel invloed kan hebben op de rest van het team en dat verlaagt de motivatie op de werkvloer. In deze gevallen moeten de managers de zaak zo snel mogelijk aanpakken. Zelfs als dat uiteindelijk ontslag betekent.

Gefrustreerde, negatieve en al afgehaakte medewerkers zijn slecht voor je business, voor je team en voor jouw gezondheid. Snel ingrijpen is de beste remedie. Succes met het implementeren van deze 7 tips!

Meer lezen over groepsdynamiek binnen je team?  Hier lees je 10 tips voor verbinding en vertrouwen binnen je team.  Wij zijn benieuwd naar jouw manieren om je medewerkers gemotiveerd te houden. Schrijf ze op in de commentbox onder dit artikel.

Ben je geinspireerd geraakt? Like ons op de Facebook knop hieronder!

Leave a comment

Irritant verkoop gedrag dat je klant verdrijft

Gemak dient de mens! Ook in de retail. Steeds meer techniek komt beschikbaar om beleving in de winkel te ondersteunen. We hoorden al van spaarsystemen op smartphones en zelf spiegels die complimenten geven aan badpak passende dames!
Detaillisten worstelen met lagere bezoekersaantallen, door de consument die zit te wachten op de uitverkoop deal, en met de niet aflatende druk van het internet, dat met de recente uitbreiding van bol.com en de komst van Amazon alleen maar groter gaat worden. Dat kan gaan voelen als een mission impossible. Sommige retailers zoeken hun heil in technische gadgets en verliezen uit het oog waar het werkelijk om draait: Wat gebeurt er nu werkelijk op de winkelvloer waardoor uw klanten niet meer terug komen?

 

 

Wij zetten 7 irritante gedragingen op een rij dat het winkelpubliek weg houdt en je KPI (Key Performance Indicators) doet afnemen:

1.    Hallo, kan ik u helpen?
“Hallo, kan ik u helpen?” Soms zelfs van achter de toonbank. De intentie om te begroeten is goed. Maar als het vanachter de toonbank komt, of net als iemand binnen loopt, schrikt het veel mensen af.
Waarom? Ze hebben niet de kans gehad om even los te komen van het verkeer buiten en zich even te oriënteren in de winkel. Ze zien maar amper waar die groet vandaan komt en aan wie het gericht is. Het is dan ook niet vreemd dat ze het vaak gewoon negeren! Het is veel moeilijker om op die manier contact te maken met je klant. En … die afgezaagde openingszin, dat kan dus echt niet meer! Hier lees je meer over begroeten en van kijkers kopers maken.
Hoe wel?: Begroet de klant met de juiste woorden, zonder dat er obstakels tussen jou en de klant zijn en zorg dat je oogcontact kunt maken.

 2.    Wil je het zien?
Je hele productpresentatie moet erop gericht zijn om het koopgedrag van je klant te stimuleren. Dat is je werk! Je wilt dat ze een item aanraken, aantrekken, proberen of ermee spelen. Wanneer je een medewerker hoort zeggen ‘Wil je het zien?’, voelen veel klanten zich daardoor bezwaard en antwoorden ‘Nee’.
Hoe wel?  Neem het uit het rek, open de vitrine, geef het de klant in de handen en zeg: ‘Probeer eens!’

3.    “Nee, volgens de computer hebben we dat niet.”
Een computer gebruiken om te vertellen dat een artikel niet op voorraad is mag dan misschien sneller zijn, het voelt echter niet goed. Je bent te gefocust met je pc of tablet bezig en het verkleint je kans om een alternatief aan te bieden; hetzelfde jasje in een andere kleur, dezelfde schoen in een grotere maat om te kijken of het de klant werkelijk bevalt, enz.
Hoe wel?  Train je medewerkers bij gebruik van pc of tablet ook te vragen naar een alternatief. Voorkom dat ze tegen de klant moeten zeggen “Nee, die hebben we niet.”

4.   Dit artikel is afgeprijsd
Soms komt een klant bij de kassa met een artikel dat afgeprijsd is waarvoor ze bereid zijn het volle bedrag te betalen. Het lijkt vriendelijk dat je als verkoper of caissière dan vertelt dat ze een afgeprijsd artikel gekocht hebben, maar tegelijkertijd ontneem je jezelf en de winkel de kans om wat extra’s te verkopen. Wanneer de klant gezien had dat het artikel afgeprijsd was, had hij of zij er misschien meer van gekocht of nog iets erbij gekocht. En omdat de prijs omlaag gegaan is, moet je als winkel nu eenmaal meer verkopen om toch nog je marge te halen. Als deze klant alleen met dit afgeprijsde artikel de winkel verlaat, laat je ook die kans lopen.
Hoe wel?: Zorg ervoor dat al je artikelen duidelijk geprijsd zijn en dat je aanbiedingen eruit steken. Gebruik het feit dat ze in de uitverkoop zijn om er meer van te verkopen.

 5.    Niet luisteren
Op zoek naar een winterjas loopt een klant een winkel in. De verkoper die hem helpt bij zijn zoektocht loopt direct naar de gewatteerde jassen. De klant bedoelde echter een lange trench coat. Maar dan niet een grijze. Dat staat hem niet. Waarop de verkoper naar de lange jassen loopt en er eentje uithaalt met een grote, open V-hals in het.. grijs.
Luister naar wat de klant zegt! Als hij een warme jas zoekt, wil hij er vast niet een met een grote V-hals. Als hij grijs bij de ene jas niet leuk vindt, dan is de kans heel groot dat de tweede het ook aflegt.
Wat wel?: Luister naar de zorg, de behoeften, de wensen van je klant. Negeer ze niet! Het zijn kansen.

6.    Oneerlijk zijn
“Het staat u leuk!” mag dan leuk klinken. Op het moment dat de klant twijfels voelt als je deze woorden uitspreekt, maak je een grote fout. Jij maakt je op dat moment als verkoper èn als mens totaal ongeloofwaardig. Je overtuigingskracht is meteen naar een dieptepunt gedaald. De klant ruikt oneerlijkheid en verkoop is een vertrouwens economie. Wanneer je het vertrouwen van de klant niet hebt, zul je ook diens klandizie niet krijgen.
Hoe wel? Wees gewoon eerlijk. Zelfs als je nu de deal verspeelt. De kosten van liegen zijn gewoon te hoog.

7.    Ongeduldig zijn
Ook al is het niet het geld van de verkoper, het lijkt er soms wel op dat de verkoper weet wanneer het uitgegeven moet worden. Wanneer je de twijfels van de klant niet begrijpt en waardeert, wrijf je de klant echt tegen de haren in. Soms is een klant klaar om te komen maar nog wat onzeker en aarzelt nog voor hij of zij het ‘ja-woord’ geeft.
Wat wel?  Stel je dienstbaar op als een klant nog aarzelt. Zij zullen het waarderen, je hun werkelijke twijfels sneller noemen en vertrouwen krijgen in de aankoop en/of in jou.

8.    Een betweter willen zijn
Kennis van zaken hebben is een goede zaak maar je kunt daar ook in doorschieten. Het lijkt wel of sommige verkopers er een sport van maken hun klanten van hun ongelijk te overtuigen. Ze komen met argumenten die het tegendeel beweren om zo te laten zien hoe slim ze wel niet zijn.
Slechte actie en helemaal niet slim. Verkoop is geen wedstrijd om de slimste te zijn. En klanten, in ieder geval die waar je zaken mee wilt doen, zijn geen idioten. Vaak hebben zij zich terdege voorbereid en hebben ze het internet afgezocht naar informatie over hun aankoop.
Wat wel? Respecteer de mening van de klant. Luister oprecht en stel open vragen over hun oordeel. Voeg eventueel informatie toe zonder de ander te willen overtuigen.

 9.    Geen echte aandacht geven
Op het horloge kijken, spelen met de smartphone, tikken op je computer. Allemaal signalen aan de klant dat je geen aandacht voor hem of haar hebt. Het interesseert je blijkbaar allemaal niet. Klanten vinden verkopers die niet betrokken zijn irritant. Speciaal als ze geen antwoorden geven op hun vragen. Verkopers die niet betrokken zijn, geen aandacht geven, ongeïnteresseerd zijn of op een andere manier afhaken zorgen voor klanten die afhaken.
Wat wel?: Er ècht zijn voor je klant. Oprechte aandacht en belangstelling geven. Openlijk uiting geven hoe belangrijk je hen en hun business vindt.

10.   Opdringerig en pusherig zijn
Niemand houdt van een opdringerige verkoper. Sterker nog, opdringerigheid is in Nederland bijna synoniem aan verkopen! Mensen vinden het heerlijk om te kopen, maar haten als het verkocht voelt. Een goede verkoper dringt zich of zijn product niet op, maar maakt het product aantrekkelijker zodat de klant het hebben wil. Opdringerig gedrag echter, jaagt je klant je winkel uit.
Wat wel? Duw niet, trek. Leidt je klant door het verkoopproces.  Maak het aantrekkelijk voor de klant om te kopen door hen goede redenen te geven om te kopen.

11.    Niet authentiek of onecht zijn
Verkopers die klinken als een operator en een standaard riedel afdraaien,  komen over als op de automatische piloot. De klant weet, dit zegt de verkoper tegen iedereen. En ik ben niet iedereen! Mensen willen interactie met mensen, niet met robots.
Als een verkoper niet echt is, waarom zou de klant u dan willen geloven? Een verkoper die een script opleest, het is alsof je naar een bandje luistert. Het is niet geloofwaardig, niet enthousiasmerend, niet energiek maar meer een soort van interruptie.
Wat wel?:  Een succesvolle verkoper heeft een echte boodschap te delen. Van mens tot mens.

Waarom zijn deze gedragingen irritant? Ze zijn irritant omdat ze uw KPI omlaag halen. Er zijn manieren te trainen om het beter te doen, om van kijkers kopers te maken, om het beter te doen dan vele van uw online en offline concurrenten. Uw verkoopvloer is de plek om daar iedere ochtend opnieuw aan te werken.

Je kunt er veel zelf aan doen. Maar je wordt nooit een top-speler zonder coach of training. Neem contact met ons op voor een voorstel op maat.

Meer lezen over winkelverkoop zonder koopdruk of waarom het in de winkel van de concurrent drukker is?  Hier 10 tips om je winkelomzet te verhogen.

Goede tips gelezen? Like ons hieronder op de Facebook pagina.

Leave a comment

7 tips om constructieve feedback te geven

Een lezer van onze blog vroeg: “Ik ben bang dat ik niet de feedback krijg die ik nodig heb om te groeien en om beter te worden in mijn job. Ik maak me zorgen zo niet door te groeien naar het volgende niveau in mijn carrière. Mijn manager is een aardig persoon en lijkt tevreden met mijn werk, maar ik hoor zelden bijzonderheden over wat ik beter kan doen. Een paar keer heb ik geprobeerd rechtstreeks te vragen om feedback, maar hij was vrij vaag en zei dat alles goed was. Hoe kan ik echte feedback krijgen van hem die ik in mijn ontwikkeling gebruiken kan?”

Deel van het probleem – misschien het hele probleem – is dat de meeste mensen, zelfs managers, niet goed zijn in het geven van constructieve feedback. Als er een duidelijk probleem is, kunnen ze het aankaarten.  Maar zelfs dan, doen ze dat niet altijd!

 

Hoewel feedback geven en ontvangen een delicaat proces kan zijn, is er geen twijfel over hoe waardevol feedback is om problemen helder te krijgen en op te lossen.  Door feedback op een constructieve, positieve manier te gebruiken kan feedback doen waarvoor het bedoeld is: het helpen verbeteren en groeien van de medewerkers. Hier zijn tips die je kunnen helpen op weg naar het geven van constructieve feedback:

1.   Creëer een veilige sfeer
Geloof het of niet, van de mensen die feedback ontvangen, gebruikt slechts zo’n 30% van de mensen het. Als de persoon die de feedback ontvangt zich oncomfortabel en niet veilig voelt, heeft dat een negatief effect op het rendement van de feedback.  Wanneer je niet een soort vriendschapsrelatie met een collega of een werknemer hebt die toestaat vrijwel alles tegen elkaar te zeggen, moet je je best doen een veilige sfeer te bouwen. Wees niet betuttelend. Je feedback zal niet productief zijn als het de ander een slecht gevoel geeft of  hen belachelijk maakt voor collega’s.

2.   Wees positief
Geef minstens zo veel positieve feedback als dat je negatieve feedback geeft. Positieve feedback geeft een goed gevoel en opent de ontvanger voor nieuwe ideeën. Kritiek of negatieve feedback  voelt aanvallend waardoor direct een bedreigings- en defensie reactie wordt ingeschakeld. Je hoeft corrigerende of negatieve feedback niet te vermijden als je feedback geeft. Bouw het in tussen positieve feedback en/of zorg dat je het opvolgt met een voorstel of resultaat. ‘Positieve’ feedback is nooit een verspilling van tijd. Het geeft aan dat je andermans acties waardeert en het geeft ook de gever een positief gevoel!

3. Wees specifiek
Mensen reageren over het algemeen beter op een specifieke, positieve tip of suggestie. Vermijd uitspraken als,: “Je moet meer spraakzaam in vergaderingen worden.”  Zo’n uitspraak is onduidelijk en kan op een heleboel manieren worden geïnterpreteerd. Zeg iets dat specifiek en positief is en wat zich richt op de gewenste taak, zoals “Je bent oplossingsgericht. Ik wil ten minste één advies van je horen in elke vergadering zodat we samen aan de vooruitgang van het project kunnen werken.”

4.  Geef feedback meteen
De volwassen hersenen leren het beste best door actie. Als je drie maanden wacht om iemand te vertellen dat zijn of haar prestaties gemiddeld zijn, kan hij of zij niet begrijpen welke verandering verwacht word. Ons geheugen is selectief. Zeker op middellange en lange termijn.
Om een feedback cultuur te bevorderen, kunnen leidinggevenden feedback inbouwen in vergaderingen en e-mails en gewoon op de werkplek. Positieve feedback kan daarbij niet vaak genoeg gegeven worden!
Als je feedback geeft over iets dat emotioneel geladen is, kun je een dag of twee wachten. Een week is echter te lang.
Belangrijke feedback moet je ook belangrijk maken. Het vraagt om de juiste tijd en plaats. Als je wilt dat de ander jouw feedback serieus neemt, moet je het ook serieus brengen. Belangrijke feedback geef je niet in de gang.

5. Wees streng, niet gemeen
Feedback geven moet met respect en het nodige invoelingsvermogen gebeuren. Een verkeerde boodschap kan jarenlang blijven hangen. Als iemand een steekje laat vallen op het werk en je wil feedback geven,  is het goed om allereerst naar zijn of haar mening over de situatie te vragen. Luister om te kunnen oordelen, zonder te veroordelen.  Zeg bijvoorbeeld niet hoe dom de actie was (zelfs niet als dit zo was).

6.  Feedback geven doe je niet met een formulier
Wie feedback geeft door het invullen van formulieren heeft de strijd al verloren voordat die begonnen is. Als je formulieren gebruikt als basis voor vergaderingen over prestaties, verander je een gesprek dat een nuttig gesprek had kunnen zijn, in een onhandig en angstig inspectie moment.
De meest waardevolle feedback, is de dagelijkse interactie tussen managers en hun team. Interacties die niet kunnen worden vastgelegd op papier. Nog veel bedrijven doen jaarlijks de beoordelingen. Het effect van zo’n beoordeling van bovenaf is gering. Door feedback op een dagelijks niveau te geven, wordt het duidelijk wat de medewerker kan veranderen en waar hij de hulp van zijn leidinggevende bij nodig heeft. Immers, is het werk van een leidinggevende niet om datgene te geven wat zijn teamlid nodig heeft om diens werk goed te kunnen doen? Open vragen stellen en goed observeren levert meer op dan alleen te vertellen hoe een medewerker zijn werk moet doen.

7.   Beoordelen is niet hetzelfde als feedback geven
Een beoordeling gaat over hoeveel jij waard bent voor een organisatie. Promotie gaat over economie en vaardigheden. Dat hoort in een beoordelingsgesprek thuis. Feedback in een functioneringsgesprek. Promotie en feedback moeten los staan van elkaar.
Feedback is een gesprek over het succes van je mensen. Wat je voor je bedrijf, je team of klanten betekent of kunt betekenen.  Feedback over prestaties is  informeel en collegiaal.  Voortgangsgesprekken binnen teams kunnen wekelijks plaatsvinden. Formele sessies maandelijks, per kwartaal of elk half jaar. Heb gesprekken, geen beoordelingen. En deze gesprekken omvatten nooit discussies over beloningen. Houd dus het beoordelingsgesprek en het functioneringsgesprek gescheiden!

Kort samengevat: houd je feedback positief, concentreer je op specifieke gebeurtenissen en gedrag die je verwachtingen overtreffen, en laat medewerkers weten hoeveel je hun inspanningen waardeert. Je verbetert het moreel en vertrouwen terwijl je een hoger prestatieniveau stimuleert. En je medewerkers zullen je inspanningen waarderen omdat ze zich gehoord voelen in wat ze nodig hebben op hun werkplek.

Feedback verbetert de samenwerking en feedback is nodig in een toekomst met constante veranderingen.  Lees ook hoe je om kunt gaan met negatieve feedback.

Heb je ideeën om jouw feedback te verbeteren? Like ons hieronder op je Facebook!

Leave a comment

21 Blunders van de Baas

Niemand is perfect!  En niemand heeft altijd 100% gelijk (zelfs Steve Jobs of Reinhout Oerlemans niet) en dit geldt ook voor de leiders binnen een organisatie. Maar er zijn fouten en FOUTEN.

Het belangrijkste is om je fouten te realiseren, te analyseren en je gedrag te veranderen waardoor je ze in de toekomst kunt voorkomen. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Wanneer je gedrag of fouten wilt verbeteren, dan is de eerste stap van doorslaggevend belang: Je moet je eigen fouten realiseren. Daarom willen wij de meest voorkomende leiderschapsfouten met je delen. Waarschijnlijk zijn ze niet nieuw voor je, misschien ben je er zelfs al vertrouwd mee! Misschien herinner je sommige van je eigen bazen die je te verduren had.

 

'Blunders van de Baas'

Gratis E-book '21 Blunders van de Baas'

Maar sta er eens bij stil: welke fouten maak jij zelf als manager? Elke manager heeft deze fouten wel eens gemaakt. Het effect op de motivatie van je werknemers kan rampzalig zijn. We hebben in deze blog 8 Blunders van de Baas, een aantal veel voorkomende fouten op een rij gezet. Sommige zijn erg voor de hand liggend, andere zijn een beetje vager. Ze zijn echter allemaal essentieel. Maak je niet schuldig aan deze management blunders, zodat ze je team, werknemers en bedrijf niet duur komen te staan.

1.  Geen vertrouwen geven
Wanneer managers er geen vertrouwen in hebben dat hun mensen hun werk goed doen, speelt dit gebrek aan vertrouwen door op een aantal schadelijke manieren. Micro managing is één voorbeeld hiervan, constante controle een andere. Behandel mensen alsof ze onbetrouwbaar zijn – kijk naar ze, volg ze, waarschuw ze voor elke kleine fout- omdat een paar mensen onbetrouwbaar zijn. Uiteindelijk gaan mensen aan je verwachtingen voldoen!

2.  Niet luisteren en hun meningen niet waarderen
Actief luisteren is een kritische vaardigheid van een manager. Je kunt managers in ‘actief luisteren’ trainen maar als een manager van mening is dat luisteren een manier is om te tonen dat hij of zij mensen waardeert, is een training vaak al niet nodig.
Luisteren is een erkenning en demonstreren van je waarden. Wanneer medewerkers zich gehoord voelen en weten dat je naar ze luistert, voelen ze zich belangrijk en gerespecteerd. Je krijgt veel meer informatie wanneer je dagelijks de sluispoorten openzet.

3.  Niet reageren op knagende problemen en kwesties
Managers hebben de gewoonte om te hopen dat een ongemakkelijke kwestie, werknemers conflicten of onenigheid gewoon vanzelf verdwijnt als je het niet provoceert of probeert op te lossen. Geloof me, het gebeurt niet!
Kwesties, vooral tussen mensen worden alleen maar erger tenzij er iets wezenlijks verandert. Een proactieve bemiddeling van de manager in de rol van coach of mentor en controleren of de medewerk(st)er de nodige vaardigheden heeft om het probleem zelf op te lossen, is absoluut noodzakelijk. Drama en hysterie onderbreken productiviteit, motivatie en betrokkenheid van de medewerk(st)er.

4.  Vooral geen ‘Nee kunnen zeggen
Ben jij een persoon die het moeilijk vindt om Nee te zeggen tegen mensen? Zo ja, wellicht heb je dan veel te veel projecten en verplichtingen op je bord liggen. Dit kan leiden tot slechte prestaties, stress en gebrek aan motivatie. Of misschien ben je een micro-manager: iemand die alles zelf controleert of al het werk zelf doet, want niemand anders kan het werk goed doen. (Niet alleen managers hebben hier last van!) Hoe dan ook, teveel hooi op je vork nemen is een slecht gebruik van je tijd en het kan je de reputatie opleveren dat je slordig en gehaast werk levert.

Je kunt de subtiele kunst om Ja te zeggen tegen de persoon, maar Nee tegen de taak gemakkelijk leren. Deze vaardigheid helpt je om je te verweren, terwijl je wel de goede gevoelens binnen de groep handhaaft. Als andere personen steeds wachten op jou Ja bij elk verzoek, leer dan om sterk in je schoenen te staan en koel te blijven onder druk.

5.  Medewerkers geen kansen geven om zich te ontwikkelen!
De meeste mensen willen zichzelf ontwikkelen. Ze willen groeien, als persoon en in hun werk en beter worden in wat ze doen. Natuurlijk, je moet je werknemers een kans geven om extra opleidingen te volgen en nieuwe dingen te leren. Maar dat is nog niet alles: Als je ze echt wilt helpen om zich verder te ontwikkelen laat je hen op basis van hun vaardigheden en sterke punten werken en heb je realistische doelen opgesteld. Feedback is daarbij heel belangrijk. Mensen hebben kritiek en lof nodig. Iedereen die zich wil verbeteren, heeft baat bij oprechte en constructieve feedback. Als manager moet je het werk van je collega’s op een oprechte manier beoordelen en geef je constructieve feedback.

6.   Kansen missen om het werk leuk te maken
‘Baas zijn’ is een serieuze zaak, daarover geen twijfel. Ondanks de ernst van deze verantwoordelijkheden, maken de beste leiders van hun organisaties leuke plaatsen om te werken. Je mensen besteden ongeveer een derde van hun leven op hun werk. Maak het een aangename en fijne plek voor hen.

7.  Het veel te vrijblijvend houden!
Veel managers durven niet echt te vertellen waar het op staat. Ze willen zich niet te veel verplichten en de opties open houden. De aard van hun niet-ontwijkend gedrag kan vaak worden herkend in hun toespraken en gesprekken. Zinnen worden vervormd en vage expressies worden gebruikt, zoals:

  • Synergy effecten
  • Een nieuwe oriëntatie moet de zaken in beeld brengen
  • Proactive downsizing

We kennen allemaal wel een paar van die mooie. Sommige van deze managers merken niet eens meer dat ze alleen maar algemene kretologie uitstoten – maar hun werknemers doen dat zeker! Draai niet om het onderwerp heen. Als manager wil je begrepen worden. Commiteer jezelf. Formuleer doelen duidelijk en vertel je collega’s precies wat je van hen verwacht. Neem beslissingen en wees betrouwbaar, want dat zal je consequent maken. Ben jij vastberaden en consequent?

8.  Falen om de overgang naar ‘manager’ te maken
Sommige nieuwe managers zijn meer dan gekwalificeerd, maar kunnen niet de overgang naar hun nieuwe rol maken. Verantwoordelijk zijn voor het werk van een heel team kan een hele hap zijn. Als dit vertrouwd klinkt, kun je de situatie onder controle krijgen voordat het uit de hand loopt. Je leidinggevende vaardigheden kun je door middel van online business cursussen of leiderschapstrainingen ontwikkelen. Het leren van de technieken van grote leiders zal je helpen bij het overwinnen van deze uitdaging en versterkt je vermogen om te leiden.

De ondergang van vele leiders is dat hun eerste successen hun ego’s opblazen. Vergeet nooit je wortels. Denk niet dat je onoverwinnelijk of onfeilbaar bent, en zet jezelf niet boven iets of iemand. Een oud gezegde zegt: “Trots gaat vóór vernietiging”, en managers zouden die tatoeage op hun onderarm moeten zetten. Managers kunnen zelfgenoegzaam worden, het gevoel hebben dat ze alles weten om hun werk met succes uit te voeren en geen noodzaak zien om een andere manier te leren. Dit kan leiden tot het geloof dat alles moet gebeuren op hun manier. Grote leiders gebruiken de beste manier (hun manier of een nieuwe aanpak ) om een taak te vervullen.

Wil je meer tips om fouten te voorkomen als baas? Klik dan hier om ons GRATIS E-book “21 Blunders van de Baas” te ontvangen.

Schrijf in het reactie veld hieronder wat jouw actiepunten zijn om een goede manager te zijn. Of heb je voorbeelden van management stijlen die niet motiveerden maar zelfs het tegenovergestelde bereikten? Ben benieuwd!

Geen tips missen? Zorg dat je je inschrijft voor de ‘GOAL Inspirator’

Een goede manager zijn?  Een gemotiveerd team presteert beter. Hoe houdt jij je medewerkers gemotiveerd? Een belangrijke waarde voor een team is vertrouwen. Hier 10 tips voor vertrouwen binnen een team.  Als manager moet je duidelijkheid geven. Goede feedback zorgt al voor teambuilding.

Leuk artikel? Like ons hieronder op onze facebook pagina. Bedankt!

Leave a comment

8 redenen waarom de winkel van de concurrent drukker is

8 redenen waarom het in de winkel van de concurrent drukker is!

1.  Zij nemen betere mensen aan.
Het is zo’n beetje onmogelijk om mensen te trainen die geen mens-mens zijn. Selecteer je mensen beter. Vaak wordt er beter gelet op kleding of een zwart randje onder de nagels dan of de solicitant een mens-mens is. Geloof me, het eerste is véél makkelijker te veranderen dan het tweede!

2.  Hun product en/of dienstverlening is onderscheidend.
Of het nu de boetiek is die plaatselijk vervaardigde bijouterie verkoopt of de stomerij die de rits maakt waarvan je niet eens wist dat hij kapot was, jouw concurrent doet iets wat jij niet doet. Wat kun jij doen om hen af te troeven?

Photograph: Dominic Lipinski/PA

Photograph: Dominic Lipinski/PA

3.  Zij weten dat hun producten beter zijn. 
Ze vertellen het hun klanten op een manier die overtuigend is. Train je mensen op verkoopvaardigheden en niet alleen op productkennis.

4.  Zij hebben een goede website.
Ze begrijpen de nieuwe marketing en hoe je met de juiste strategie en keywords traffic genereert. Niet alleen op hun site maar ook door hun voordeur. Neem contact met ons op voor een online marketing strategie voor je bedrijf!

5.  Zij hebben de klantenkaart en voordeelpas opgegeven.
En ze hebben een mailinglist die oplevert. Bouw aan je eigen lijst om klanten terug te winnen die inmiddels elders hun inkopen doen!

6.  Zij proberen nieuwe dingen uit.
Samenwerken met andere retailers kan erg krachtig werken. Wees niet angstig om nieuwe marketingtechnieken uit te proberen. Zelfs als het iets is dat je zelf misschien niet zou gebruiken. Wij brengen je graag op ideeën.

7.   Zij vergelijken zichzelf niet constant met anderen.
En houden zichzelf verantwoordelijk voor hun acties, voor hun inkoop en voor de mensen die ze inhuren.

8.   Zij zijn gestopt met teveel TV.
Ze zijn ook gestopt met Facebook en Smartphone en hebben hun aandacht bij de klant die voor hun neus staat. Ben je de concurrent beu? Doe er wat aan!

Leave a comment

10 punten voor een beter team moreel

Meer dan ooit hebben leiders een cruciale rol bij de ontwikkeling en inzet van hun teams. Als je ze wilt inspireren is elk individu belangrijk om positieve toekomstgerichte energie te creëren. Leden van het team moeten elkaar steunen zowel emotioneel als praktisch als ze veranderingen willen doorvoeren.

Een duidelijke definitie van rollen en verantwoordelijkheden is vereist om teams te inspireren. Communicatie van team en individuele successen, ondersteuning voor degenen die dreigen te verdrinken onder de druk van het werk en team building oefeningen inspireren je team om motivatie hoog te houden en om op het juiste spoor te blijven. Hieronder vindt je 10 praktische stappen die leiders kunnen nemen om de prestaties en het moreel van hun teams te ontwikkelen en te verbeteren.

 

 
1. Duidelijke doelen stellen
Teams moeten duidelijk doelstellingen en een gevoel van doelgerichtheid hebben zodat ze weten wat het eind resultaat is. De truc is om doelen uitdagend, maar haalbaar te maken, dus ze op te breken in kleinere subdoelen en objectieven die betrekking hebben op het team en waar ze zich in kunnen herkennen. Zodra mensen weten wat ze nodig hebben om een doel te bereiken, kunnen zij energie richten op het leveren van de beste waarde en de vooruitgang in deze richting in de gaten houden.

2. Zorgen dat iedereen begrijpt wat hun rol is en verantwoordelijkheid
Een kenmerk van een resultaatgericht team is dat het bestaat uit een groep van mensen die verantwoording verschuldigd zijn aan elkaar om gemeenschappelijke doelen te bereiken. Als team structuren wijzigen, is het belangrijk dat iedereen hun rol begrijpt en hoe dit aansluit bij het werk van anderen. Als diensten meer gestroomlijnd worden, zullen teams zich wellicht meer moeten richten op het verlenen van service en hun verantwoordingsplicht erkennen in het bereiken van het resultaat dat nodig is.

3. Ontwikkel duidelijke communicatiekanalen
Jij moet beslissen wat de beste manier is om te communiceren met je team- of het vergaderingen, regelmatige team bijeenkomsten, nieuwsbrieven of conferentie zijn. Het geheim is om een manier te vinden voor het maken van regelmatige updates, zodat het team zich betrokken voelt en weet wat er gebeurt. Dit is een gebied waar je feedback krijgen kunt: wat helpt de team leden om hun volledige potentieel te bereiken?

4. Luister en betrek anderen
Tijd nemen om te luisteren naar je team is waarschijnlijk een van de beste dingen die je kunt doen. Teamleden voelen zich gewaardeerd en je moedigt hen aan om te komen met ideeën om bij te dragen aan de verwezenlijking van de doelstellingen van het team. Teamvergaderingen zijn een ideale gelegenheid om te brainstormen over ideeën en zich te richten op het ontwikkelen van oplossingen, waardoor medewerkers komen met praktische ideeën over hoe zaken te verbeteren.

5. Vieren van succes en lof voor goede prestaties
Een van de meest effectieve manieren om je medewerkers te belonen is door gewoon hun harde werk en hun prestaties te erkennen. Tijd nemen om successen te vieren is een belangrijk element van goede samenwerking. Goed presterende teams zijn teams die doelen bereiken en vieren alvorens over te gaan op volgende doelen. Tijd om succes te vieren en mensen te loven voor hun goede werk kan een focus bieden voor het team en een gevoel van prestatie en vooruitgang geven.

6. Investeer in persoonlijke ontwikkeling en trainingen
Investeer in trainingen en persoonlijke ontwikkeling en maak dit een prioriteit. Als mensen het gevoel hebben goed uitgerust te zijn om hun werk te doen zijn ze minder angstig over hun werk en kunnen ze beter om gaan met de uitdagingen die voor hun voeten gegooid worden. Het is niet alleen het bijbrengen van technische of specialistische vaardigheden, maar ook hulp bij het ontwikkelen van technieken voor het beheer van hun werklast en het omgaan met tegenslagen. Activiteiten die kunnen helpen zijn bijvoorbeeld ‘lunch en leer’ sessies of kleine ‘actie’ groepen waar mensen elkaar helpen tijdens het werk om professionele uitdagingen aan te gaan.

7. Het goede voorbeeld geven
Teamleiders moeten een goed voorbeeld geven. Jouw motivatie en enthousiasme zal direct invloed hebben op iedereen. Leden van het team kijken naar je voor advies, ondersteuning en leiderschap. Jouw normen wordt hun normen dus neem de tijd om na te denken over je benadering. Wat voor soort leider wil je worden? En wat voor soort team wil je vormen?

8. Communiceer goed en consequent
Goede communicatie is niet alleen duidelijk, beknopt en coherent zijn, maar is ook goed luisteren. Als je niet de tijd neemt om te luisteren en te begrijpen wat je teamleden zeggen, maak je het jezelf erg moeilijk om hen te inspireren tot actie. Ben consequent in wat je wilt communiceren en hoe je communiceert, zorgt ervoor dat collega’s luisteren naar je.

9. Behandel teamleden als individuen.
Het is belangrijk om je team te leidden als een hechte eenheid, maar dat betekent niet dat elk teamlid hun individualiteit moet verliezen. Leer je teamleden kennen op een individueel niveau, zodat je hun werk en voorkeuren begrijpen kent. Stem je benadering hierop af en dit geeft ze het gevoel dat ze gewaardeerd en erkend worden.

10. Bevorder welzijn
Een open cultuur waar er een dialoog is tussen personeel voelen mensen zich gewaardeerd en betrokken. Dit is het fundament van een mentaal gezonde werkplek. Er moet een duidelijke boodschap zijn vanuit de top, dat het OK is om te zeggen als je iets niet aankunt en dat het bestuur van de organisatie verstandige werktijden ondersteunt en verwacht dat mensen hun lunchpauze nemen.
En binnen elke één van deze stappen, voeg een heel belangrijk ingrediënt toe: Fun! Of het een snelle teambuilding oefening is tijdens een vergadering of een grap die je team kenmerkt, geef mensen alle reden om hardop te lachen en laat het geluid van gelach je team inspireren om beste team te zijn.

Leiders moeten meer tijd nemen om te mentoren en/ of het begeleiden van hun werknemers ontwikkeling en groei. Inspiratie komt niet van iets dat je in- en uit kan schakelen, maar eerder van constant gedrag – geactiveerd op meerdere manieren-dit geeft werknemers het gevoel dat ze er toe doen en dat je echt om ze geeft.

Meer lezen over het ontwikkelen van teams? Motivatie en inspiratie spelen een belangrijke rol. Trainingen in persoonlijke ontwikkeling en teambuilding zorgen voor een capabel team dat goed uitgerust is om haar werk te doen.

Geen tips meer missen? Schrijf je in voor de ‘GOAL inspirator’ voor maandelijks handige tips op het gebied van leidinggeven, klantgerichtheid, verkoop, productiviteit en teambuilding. Vergeet ons niet te ‘Liken’  op de facebook link direct onder dit artikel!

Comments Off

We hebben je hulp nodig!

Goedemiddag,

Fijn dat je doorgeklikt hebt en wilt weten hoe je ons kunt helpen. Onze trainingen ken je wellicht al. Praktisch, onderhoudend en direct bruikbaar.
Je kijkt nu naar onze blog. Die kende je misschien nog niet.  Iedere week bieden we daarin informatie. We willen ook daarin jou praktisch, onderhoudend en direct bruikbare en waardevolle informatie bieden.

Je kunt ons helpen door ons te vertellen welke onderwerpen jou het meest zouden interesseren. Dat geeft ons richting met de blog en jou straks informatie die waardevol voor je is. Wij zijn je dankbaar voor je input!

Bedankt voor je hulp

Onze vraag:

Welke onderwerpen interesseren je het meest?
Hieronder geven wij je wat van onze ideeën aan en laten graag ook ruimte voor jou open.

Wij gaan met jouw input aan de slag om je snel relevante tips en informatie te kunnen brengen.
Kennis waarmee jij je team/organisatie naar het volgende niveau kunt brengen.

We zullen in onze blog vervolgens terugkoppelen welke de voorkeuren zijn en welke onderwerpen de komende maanden aan bod gaan komen.

Leiderschap

  • Hoe te groeien als een leider
  • Leiding geven aan innovatie/verandering
  • Time management en productiviteit
  • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Verkoop

  • Verkoop en marketing tips
  • Verkooptips business to consumer
  • Verkooptips business to business
  • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Klantgerichtheid

  • Van klantvriendelijk naar hostmanship
  • Assertieve klantgerichtheid en verbindend communiceren
  • Effectief luisteren en doorvragen
  • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Samenwerken

  • Medewerkers tot een team maken
  • Motiveren, inspireren en confronteren
  • Groeien naar de volgende teamfase
  • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Communicatie

  • Constructief confronteren
  • Medewerkers motiveren
  • Lastig gedrag handelen
  • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Bedankt voor je input! :)

Schrijf je suggesties, opmerkingen en wilde ideeën in de commentbox hieronder!

16 Comments