9 tips voor een positieve klantbeleving

Wanneer je een ‘positieve klantervaring’ gaat analyseren dan heeft het altijd de volgende karakteristieken:

  1. Je hebt de klant weten te verrassen
  2. Je hebt diens verwachtingen overtroffen
  3. Het is leuk en dusdanig geweldig dat zelfs vrienden en/of andere klanten er enthousiast van worden.

De conclusie die we mogen trekken is dat het menselijke aspect overheerst. Door klanten altijd te helpen als mensen die altijd ons respect, aandacht, hulp en waardering verdienen. Wat kun je doen om een positieve klantervaring voor jouw klanten te genereren? Ik geef je 9 tips!

 

Positieve klantbeleving | GOAL trainingen

1.   Positieve mindset
Zorg altijd voor een positieve mindset. Dit is het belangrijkste element in het geven van een positieve klantervaring. Laat merken dat je hun zorg hoort en wilt oplossen. Bekijk de relatie met je klant op langere termijn. Jouw goodwill zorgt voor terugkerende tevreden klanten en een positieve klantervaring.

2.   Luister actief
Luister actief naar de behoeften, zorgen en/of frustraties van je klanten. Controleer wat je begrepen hebt en stel voldoende vragen zodat je weet wat er aan de hand is voordat je actie onderneemt. Niets is meer frustrerend voor een klant dan zich te moeten herhalen tegenover een medewerker die niet luistert. Aaarghh!!

3.   Slechte bui
Houdt voor ogen dat je klant misschien wel enorm gefrustreerd en boos is en daardoor nu niet in staat is zich van zijn beste kant te laten zien. Blijf daarom focussen op jouw doel: Jij wilt het probleem voor beide partijen oplossen!

4.   Eerlijk en open
Ben eerlijk en open in je communicatie. Wanneer jouw collega of je bedrijf een fout heeft gemaakt, veronderschuldig je je namens diegene en lost het probleem op. Val je collega of je bedrijf daarbij nooit af! Dat komt onprofessioneel over. Bovendien interesseert het de klant niet. Je hebt alleen kans dat je zijn frustratie verder aanwakkert. Niet doen dus!

5.   Ik zie dat u boos bent..
Erken de frustratie van de klant. Vertel dat je ziet dat hij of zij boos, teleurgesteld of ontevreden is. Dat je begrijpt dat hij wat anders verwacht had en dat hij graag een oplossing ziet. Zeg zoiets met je eigen woorden en herhaal de punten van de klant.  Op deze manier hou je de controle bij lastig gedrag. Let wel! Je begrijpt het! Dat is wat anders dan de ander gelijk geven of je bedrijf afvallen.

6.   Win-win
Ga op zoek naar win win oplossingen. Oplossingen waar zowel de klant als jouw bedrijf een voordeel uit halen. Kwestie van onderhandelen. Leg niet de schuld helemaal bij de klant neer. Soms begrijpt de klant het gewoon niet. En dat is ok.

7.   Los het op!
Los het probleem op. Zeg wat je gaat doen en doe wat je gezegd hebt. Houdt de klant op de hoogte en bel nog even na om te horen of de oplossing naar tevredenheid was.

8.   Doe net wat meer!
Ga een stap verder dan de klant verwacht. Verras de klant. Nu is je kans om van deze klant een ambassadeur te maken. Een tevreden terugkerende klant die reclame voor je gaat maken. Hoe mooi is dat!

9.   Dank u wel!
Bedank de klant. Altijd! Behandel hem of haar als een gewaardeerd partner. Een partner die jouw organisatie gaat helpen haar doelstellingen te verwezenlijken.

10.  Ben een gastheer of gastvrouw
Pas de basis regels van gastheerschap en service toe. Zorg dat de ander zich welkom voelt. Wanneer ik bij mijn favoriete winkel binnenloop wordt ik altijd begroet. Dat gebeurd altijd opgewekt en enthousiast. Ik voel me er altijd welkom.

11.   Iedereen aan boord?
Overtuig je ervan dat alle medewerkers, ook die aan de achterkant van je bedrijf werken en geen direct klantcontact hebben, de kernwaarden en doelstellingen begrijpen als het gaat om klanten. Eén rotte appel in de mand….

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als bijna 6.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Leave a comment

10 manieren om je verkopers te motiveren

Allerlei zaken kunnen de motivatie van je verkoopteam omlaag halen.  Op dit moment moeten zij resultaten boeken in een vaak uiterst lastige en competieve markt. Wat het extra lastig maakt is dat veel van hun managers (70%) geen enkele ervaring hebben met een markt in een economische crisis.
Dat betekent dat beide, de verkoper weet het ook niet, op de tast hun weg zoeken. De blinde die de blinde leidt?  Dat maakt het probleem alleen maar groter want deze onzekerheid verlamd en maakt iedereen afwachtend. Terwijl het juist het werk van een verkoper is om kansen te creëren door initiatieven te ontplooien!

Daarom in deze blog 10 tips om je verkopers te motiveren!

Verkoopteam motiveren | GOAL trainingen

1.   Ben specifiek
Veel managers zullen tegen hun verkoper zeggen “Prima gedaan bij ABC” Wanneer een manager werkelijk zijn verkoper wil bereiken met een compliment moet hij veel specifieker zijn. Bijvoorbeeld: “Ik vind het knap dat je zo goed hebt kunnen doorgronden wat ABC wilde. Ik heb gezien dat je de binnendienst hebt moeten motiveren het voorstel op deze manier voor je uit te werken. Ik bewonder het vertrouwen dat je had in het feit dat dit de klant uiteindelijk over de streep zou trekken.” Wanneer je specifiek bent in je feedback realiseren je verkopers dat je toekijkt en aandacht hebt voor hetgeen ze doen. Dit werkt veel beter dan de nietszeggende cliché’s.

2.   Complimenteer publiekelijk
Doordat anderen ervaren hoe een collega verkoper in het zonnetje gezet wordt voor zijn inspanningen, zal dit hen motiveren deze prestatie te evenaren. Verkopers zijn immers vaak ijdel en output gericht. Hun drang om zelf nog beter te presteren zal toenemen. Uiteraard is het compliment oprecht en verdient zodat daar geen gemengde gevoelens over kunnen ontstaan.

3.   Focus
Focus wordt steeds meer een onderscheidend voordeel in deze maatschappij die afstevend op een totaal gebrek aan aandacht en diepgang. Wanneer je een compliment geeft focus je dan op de ontvanger en maak het geven van dit compliment ook het enige wat je doet. Dat betekent dat je ondertussen niet rondkijkt, op je horloge kijkt, je e-mail, voicemail of social media checkt. Vertraag, kijk je verkoper aan, focus en laat je oprechte waardering blijken.

4.   Train. Train veel en regelmatig
In deze markt overleven veel ondernemingen door nieuwe markten aan te boren. Daardoor is het trainen van verkopers alleen maar belangrijker geworden. Alleen door te trainen ze gaan beschikken over de vaardigheden en know-how om in deze nieuwe markten te kunnen doorbreken. Door training kunnen verkopers met zelfvertrouwen en kennis de behoeftes van de klant onderzoeken en komen tot een overtuigend advies. Een onzekere verkoper met een gebrekkige kennis verkoopt niet. Zoals een klant het teruggaf: “Wij trainden onze vertegenwoordigers en het gaf niet alleen een boost aan hun zelfvertrouwen, maar het hielp hen ook hun sterkte en zwakte te identificeren om daar vanuit nieuwe manieren te vinden om hun opdrachtenportefeuille uit te bouwen.”

5.   Betrek de familie
Verkopers die hard werken zijn vaak onderweg en maken lange dagen om hun klanten te bereiken en vaak tot in de laten uren te entertainen. Aandacht voor de partner door een bedankje is dan ook niet meer dan op zijn plaats. Bedank deze voor diens belangrijke rol door de gegeven steun en aanmoediging aan haar of zijn partner. Zoek bij de jongere verkoper de ouders op en bedank hen. Complimenteer hen voor het opvoeden van zo’n fijne collega en puike verkoper. Een verkoper die het thuisfront achter zich heeft, heeft het beter naar zijn zin en presteert beter.

6.   Verkoop aan bestaande klanten
Moedig je verkoopteam aan om meer en andere producten aan bestaande klanten te verkopen. Het is bekend dat verkoop aan een nieuwe klant 5 keer meer moeite en energie kost als aan een bestaand klant. Wanneer je de succesmomenten, en je omzet, wilt vergroten dan is het dus verstandig om je verkopers aan te moedigen hun pijlen op bestaande klanten te richten en hen meer producten te laten zien.

7.   Feedback
Nog een keer noem ik feedback. Of het nu een compliment is of een constructief verbeterpunt; in alle gevallen geldt, geef feedback meteen. Wacht niet totdat je ‘de tijd’ hebt om het te doen. Twee weken later heeft het beduidend minder effect dan een directe erkenning, probleem oplossing, verbeterpunt of strategieaanpassing voor een succesvolle deal.

8.   Koop een kaartje
Een e-mail is leuk, maar een handgeschreven leuke kaart betekent dat je moeite hebt gedaan die kaart te zoeken en er een persoonlijke note op te schrijven. Een verjaardag, een jubileum, een mooie prestatie. Ik zie regelmatig kaarten op het bureau staan van een verkoper of aan de wand geprikt op een prikbord. Ik heb nog nooit een e-mail ergens tegenaan geplakt gezien. Een kaartje motiveert.

9.   Betrek de ‘grote jongens’
Natuurlijk is het leuk een compliment te krijgen van je afdelingshoofd, de salesmanager of de directeur verkoop. Maar de Algemeen Directeur, de General Manager, de CEO, COO, CFO of hoe het bij jou ook mag heten is natuurlijk veel leuker. Voor hen is het de telefoon oppakken en even bellen. Kost ze een paar minuten. Voor je verkoper kan het het verschil maken en is het een boost waar hij weer weken op voorruit kan.

10. Ondersteun en inspireer
Wanneer de verkopen traag gaan, gaat ook de energie uit een verkoopteam. De verkopers raken gefrustreerd omdat het steeds niet wil lukken en kunnen uiteindelijk afhaken. Het is jouw taak om ze in positieve energie te houden. Door te motiveren en inspireren houd je ze in het NU. Motiveren door te focussen op wat er is en dat uit te vergroten. Inspireren door je vertrouwen uit te spreken in hun inspanningen en in de toekomst. Motiveer en inspireer jouw verkopers. Observeer, herken, erken en waardeer effectief gedrag.

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als bijna 6.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Leave a comment

8 tips om een empatisch luisteraar te zijn

7 Februari 2015 overleed Marshall Rosenberg, de grondlegger van Geweldloze Communicatie. Marshall inspireert ons nog dagelijks met zijn gedachtengoed. Eén van de zaken die hij groot heeft gemaakt, is het empatisch luisteren naar de ander. Het is vreemd dat wij op onze scholen de meeste aandacht geven aan de minst gebruikte vaardigheid (schrijven) en het minst aan de meest gebruikte (luisteren). Geen wonder dat we dat, vaak ons hele leven, lastig blijven vinden. Met empatisch luisteren ga je een stap verder dan actief luisteren. Actief luisteren betekent dat je herhaalt wat zojuist gezegd is. Met empatisch luisteren ga je verbinding maken met de gevoelens achter de woorden. 8 Tips om dat te doen:

 photo Empatisch Luisteren_zpssas8jp5t.png

1.   Oordeel wat later…
Oordeel niet over wat anderen zeggen terwijl ze het zeggen. Als je praat met een vriend is het makkelijk om in het oordeel te schieten. Terwijl zij jou iets aan het uitleggen zijn, begint je interne stemmetje commentaar te geven, Ja, nee, misschien, ècht niet, nu pas, dat had je veel eerder moeten doen, natuurlijk…  Maar, als je oordeelt, luister je niet volledig. Je luistert niet met empathie.

2.   Sta de ander toe wat meer te praten
Het gaat er niet om de dialoog te domineren en jouw ideeën op te dringen aan de ander. Bij empatisch luisteren moedig je de ander aan zich uit te drukken door vragen te stellen en belangstelling te tonen in hetgeen hij of zij zegt. Dit doorvragen kun je doen op de inhoud, maar ook op de emoties en behoeftes die je hoort. Bijvoorbeeld: “Jan is niet geweest gisteren,” hoor je dan ook teleurstelling, boosheid, verdriet, opluchting??  Dat maakt ook een wezenlijk onderdeel uit van de boodschap. Immers, als het opluchting is, was de boodschap een hele andere dan dat je teleurstelling hoort.

3.   Het mag even stil zijn
Houd je voorspelbare reacties voor jezelf en blijf afgestemd op hetgeen de ander zegt en bedoelt. Je hersenen zijn voorspelbare computers. Ze zijn al vertrokken naar het einde van de boodschap voordat de verteller zijn zin af gemaakt heeft! Dat heeft tot gevolg dat we midden in de zin van de ander stoppen met luisteren, de ander onderbreken en het, luid of in onze eigen gedachten, gaan invullen.

4.   Vind de verbinding
Mensen geven overal een betekenis aan. We willen de wereld om ons heen begrijpen en conclusies trekken. Wanneer we iets niet begrijpen, trekken onze hersenen meteen een sprintje om allerlei associaties te kunnen maken. Wanneer we die niet vinden, houden we niet vast aan wat we gehoord hebben en worden we snel afgeleid. We stoppen dan met luisteren. Wanneer je die verbinding niet kunt maken, is het beter de spreker te onderbreken en te vragen of die je helpen kan. Dat kun je doen door bijvoorbeeld te vragen: “Klopt het dat je daar verbaasd over was?”

5.   Zet je weerstand aan de kant
Wanneer hetgeen je gezegd wordt je ongemakkelijk doet voelen of indruist tegen je waarden en normen, stop dan NIET met luisteren. Luisteren betekent niet dat je het met de ander eens bent! Wanneer je empatisch blijft luisteren gaan anderen ook naar jou luisteren. Daardoor breng je ze in een luistermodus op het moment dat jij je bezwaren uitspreekt.

6.   Houd je eigen gevoelens op de achtergrond
Emoties kunnen wat je hoort, vertroebelen. Om empatisch te kunnen luisteren moet je je eigen emoties op de achtergrond kunnen houden. Daardoor kun je beter naar de ander èn naar de gevoelens van de ander luisteren. De non-verbale communicatie van de ander, zuchten, slikken, schouders ophalen, wegkijken, schouders laten hangen, enz. kunnen allemaal uitingen zijn van de gevoelens van de ander. Die mis je als je je eigen gevoelens laat domineren.

7.   Blijf vragen stellen
Door de juiste vraag te stellen op het juiste moment kun je de ander helpen zich beter uit te drukken.
Laat je mening niet doorklinken in je vraag. Stel dus open vragen met een Wie Wat Waar of Hoe als het gaat over de inhoud: bijvoorbeeld “Wat had je specifiek afgesproken?”
Als je denkt een emotie te herkennen, dan kun je dat met een gesloten vraag checken. “Klopt het dat je je daar zorgen over maakt? Je helpt dan de ander om dichter bij zichzelf te komen en jij krijgt een duidelijk beeld over de inhoud en waar de ander nu behoefte aan heeft.

8.   Reflecteer op wat gezegd is
Empathie betekent hetzelfde voelen als wat de ander voelt. Dit betekent dat je achter de woorden van de ander gaat zoeken en onderzoeken welke gevoelens achter de woorden van de spreker schuilgaan. Door dit terug te geven, kun je het niet alleen checken maar ook de ander bewust maken van diens gevoelens en behoeften.

Door dit te doen, laat je de spreker merken dat je zijn gevoelens en behoeftes respecteert. Op die manier bouw je aan een positieve relatie met de ander. Wanneer je vertrouwen gewonnen hebt, zal de ander ook naar jouw mening en advies luisteren. Immers, gedrag is wederkerig. Luister jij naar mij, dan luister ik ook naar jou.

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als bijna 6.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Leave a comment

9 manieren een betere winkelverkoper te worden

Hoe word je een betere verkoper? Je hebt vast wel van die verhalen gehoord van die super verkopers die zand verkopen in de woestijn, of een koelkast aan een Eskimo. Maar wat is hun geheim? Hebben topverkopers een aangeboren talent of is het iets wat je kunt leren? Wanneer je oprechte interesse hebt in mensen kan iedereen een goede verkoper worden als je deze principes volgt.

 photo Shop assistant_zpsj68dosbs.png

1.   Vertrouwen door oprechte interesse
In verkooptrainingen hoor je vaak over het opbouwen van rapport met je klant. Gelijk hebben ze. Maar het opbouwen van rapport klinkt wel erg technisch. Het gaat erom dat je de weg naar het hart van de klant moet kunnen vinden om uiteindelijk ieder contact succesvol te kunnen maken.
Rapport maken betekent dat je iets gemeenschappelijks vindt. Dat kan zitten in het product, in kleding maar ook in de manier van praten, houding en tempo. De basis is oprechte interesse in de ander. Door interesse vragen, goed luisteren en daarop doorvragen vind je al snel wat gemeenschappelijks. Daarnaast kun je door non-verbaal spiegelen je contact versterken.
Hier geldt geen algemene regel die je op iedereen kunt loslaten. Er is geen script. Dat is precies waarom dit zo sterkt werkt. Door te trainen kun je je vaardigheid hierin ontwikkelen en vergroten.

2.   Verkoop waarde
Een ‘koelkast aan een Eskimo verkopen’ klinkt dan misschien stoer maar het geeft ook het imago weer van ‘de verkoper’ waarmee we, als verkopers, niet geassocieerd willen worden. Namelijk dat van een medogeloze door-de-strot duwer die alleen uit is op zelfverrijking en snelle winst. Dat is waarom veel verkopers liever wat anders op hun kaartje zetten dan ‘verkoper’.
Producten of diensten die geen toegevoegde waarde hebben voor de klant werken alleen op korte termijn. Het vertrouwen is daarna kapot en de klant komt nooit meer terug. Jij hebt daarna als verkoper een slechte naam en klanten zien je mijlenver al aankomen. Dit is niet de verkoper die jij wilt zijn!
De beste verkopers begrijpen dit en zoeken de voordelen die een product of dienst voor de klant heeft en geven die aan. Bijvoorbeeld; Deze printer bericht u per e-mail wanneer de toner beneden de 80% zit. Daardoor hoeft u geen voorraad te houden en kunt u tijdig uw bestelling regelen. U komt nooit zonder toner te zitten.’

3.   Laat de klant ook de andere kant zien
Wanneer de klant een nieuwe grasmaaier komt kopen omdat ‘dat verrekte ding iedere 3 jaar in mekaar stort’, dan is het aan de verkoper om de uitdaging aan te gaan om ook de andere kant te laten zien; ‘Er zijn namelijk grasmaaiers die anders gebouwd zijn, betere constructies, sterkere motor, demontabele messen. enz. Deze kenmerken kosten misschien nu wat meer maar gaan veel langer mee. Bovendien kunnen de onderdelen nabesteld en vervangen worden. De investering is nu wat hoger maar als je dat over 7 jaar bekijkt, is de klant uiteindelijk voordeliger uit. Bovendien maait hij sneller, maakt minder lawaai, en is lichter en makkelijk te bedienen.
Uiteindelijk is wat de klant wil een machine die betrouwbaar is en zijn werk doen. Van bovenstaande eigenschappen kan een verkoper een goed en overtuigend verhaal maken die de klant ook de andere kant van het verhaal kan laten zien.

 4.   Wees eerlijk
De meeste klanten voelen feilloos aan of je eerlijk bent en het beste met hen voor hebt. Klanten waarderen dat en ze geven je dan graag hun vertrouwen. Wanneer een klant je zijn vertrouwen kan geven, zal hij je ook de verkoop willen gunnen.
Wanneer je het antwoord op een vraag niet weet, kun je dat gewoon zeggen. Vertel ook dat je een collega gaat zoeken die het antwoord wel weet. Ga geen verhaal verzinnen. Overdrijf niet de waarde van je product of dienst en poets eventuele tekortkomingen niet weg. Oneerlijkheid haalt niet alleen jouw reputatie en je winkel naar beneden, het zorgt er ook voor dat klanten weggaan zonder iets te kopen.

5.  Verkoop bij!  
Een topverkoper zal altijd proberen wat extra’s te verkopen wanneer de klant een product of dienst gekozen heeft. Denk aan benzine voor een motormaaier, een riem voor een broek, schoenpoets voor schoenen, compost voor een boom en bedlinnen voor op een bed. Je hoeft je niet schuldig te voelen over een bijverkoop. Bijverkoop is meedenken. Je helpt – en dat is je werk – de klant om optimaal zijn gekozen product te kunnen gebruiken door bijverkopen die waarde toevoegen.
Door goed te luisteren naar de behoeften, vaak de zorgen van de klant, is het  logisch producten erbij te halen die die zorgen wegnemen. Wanneer een klant bijvoorbeeld een nieuwe deurbel koopt omdat hij de oude niet goed meer hoort, kun je een deurbel adviseren die een wat groter bereik heeft zodat hij meegenomen kan worden naar de ruimte waar de bewoner is, of zelfs buiten in de tuin. (Upsell) Doordat er ook batterijen in kunnen, ben je niet afhankelijk van de voeding. Wilt u 6 alkaline of zal ik 6 ultra batterijen erbij doen? Die gaan 40% langer mee. (Add-on bij één van beide keuzes!)
Op deze manier geef je een uitstekende service, verkoop je meer en voeg je waarde toe.

6.  Leer van je fouten én je successen!
Als verkoper ben je nooit uitgeleerd. Een topverkoper worden is een continue proces. Als topverkoper bestudeer je menselijk gedrag. Je wilt begrijpen waarom een klant wel of niet van je kocht en wat jij als verkoper anders had kunnen doen om een verkoop of betere verkoop te genereren. Topverkopers zien in iedere klant een kans om te leren wat wel en wat niet werkt. Een topverkoper zoekt èn vindt steeds mogelijkheden zichzelf te verbeteren.

7.   Een schepje er bovenop
Verkoop is als topsport. De aanhouder wint. Een topverkoper is nooit opdringerig, maar zeker ook niet afwachtend in zijn acties. Hij luistert actief, verkoopt proactief bij, volgt verkopen op en staat voor een goede aftersales en service. Laat klanten merken dat jij oprecht geïnteresseerd bent in hun ervaringen met jouw product of dienst en dat je wilt helpen die ervaring, waar mogelijk, te verbeteren. Alleen dan al steek je met kop en schouders uit boven je concullega’s waarvan het de meeste helemaal geen interesse hebben in de klant. Daarvan zijn genoeg voorbeelden.

8.   Let op de psychologie van het klantgedrag
Topverkopers zijn de hele dag klanten aan het ‘lezen’. Zij passen hun gedrag en techniek aan aan het type klant. Een voorbeeld; extroverte klanten vragen om een andere aanpak dan introverte klanten. Introverte klanten vragen bijvoorbeeld om een rustigere aanbak, meer korte stiltes en meer feiten. Extroverte klanten kun je wat uitbundiger bejegenen. Zij houden van een grap en beslissen wat meer vanuit hun intuïtie. Jij kunt je aanpak daarop aanpassen om beter aan te sluiten. Probeer het uit! Je zult in de praktijk merken dat deze klanten anders reageren op jouw aanpak. Leer van hun reacties en pas je gedrag aan.

9.   Gedraag je nooit wanhopig
Hoe graag je ook wilt verkopen; benader nooit een klant met een hongerige blik in je ogen. Ten slotte, jij bent daar om hun een stukje beter te maken. Ook al zegt je baas dat je twee paar schoenen aan de klant moet verkopen, jij luistert en probeert oprecht de klant te helpen. Wanneer je dat doet met rust en respect en aansluit bij de klant zijn of haar behoeften, verkoop je vaak dat tweede paar toch wel. Ga je pushen dan blijft dat eerste paar ook in het rek staan of het lukt je nu wel maar de klant komt nooit meer terug!

Deze 9 verkooptips zijn niet alleen tips om de beste te worden, ze zullen je ook helpen om de beste te blijven! Pas ze dagelijks toe en oefen en bespreek ze met je collega’s!

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als bijna 6.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Leave a comment

7 tips om méér invloed te krijgen op je situatie

Er is van alles aan de hand om je verschrikkelijk druk over te maken. Over je baan, je bedrijf, je gezondheid, over de te voeren strategie of over wat anderen wel niet van je zullen vinden. Op sommige van die zaken heb je geen enkele invloed maar op sommige zaken kun je wel degelijk invloed uitoefenen. Maar hoe pak je zoiets aan?

 

 photo 00.Titel_zpsjw7gkms7.png

 

Steven Covey gaf ons met de Cirkel van Invloed een simpel model dat je daartoe inzicht kan geven. Je ziet de cirkel hieronder. Binnen het model heb je twee cirkels die groter of kleiner kunnen worden. De binnenste cirkel, de cirkel van invloed, geeft de ruimte aan waarbinnen jij invloed hebt en kunt uitoefenen. De buitenste cirkel geeft de cirkel van betrokkenheid aan. Zaken waar jij geen directe invloed op hebt maar waar je je wel druk over maakt. Daarbuiten zit de rest van de wereld waar jij je niet druk over maakt en ook geen invloed op hebt.

 photo Cirkel-van-Invloed_zpspig7uv0a.png

In deze blog een aantal tips om meer controle te krijgen over je eigen situatie.

1.    Je uitdagingen in kaart brengen
Door je problemen geen problemen te noemen maar uitdagingen verander je al je beeldvorming. Immers, een probleem verlamt en een uitdaging vraagt om aanpak. Door ze op papier te zetten, ga je ze onder ogen zien. Dat is de eerste stap om ze onder controle te krijgen.

2.   Je cirkel vergroten door actie
Door datgene waar je last van hebt aan te pakken, vergroot je al je cirkel van invloed. Je gaat stappen zetten om het op te lossen. Op papier zetten, was de eerste actie. De tweede kan een telefoontje zijn of een email of een afspraak. Alles begint met de eerste stap.

3.   Je cirkel vergroten door communicatie skills
Om zaken aan te kunnen pakken, heb je communicatie skills nodig. Door jezelf te trainen in vaardigheden als overtuigen, omgaan met weerstand, onderhandelen enz. leer je essentiële vaardigheden die nodig zijn om andere mensen tot verandering of medewerking te bewegen.

4.   Je cirkel van betrokkenheid verkleinen
Tegelijkertijd kun je je cirkel van betrokkenheid verkleinen. Wanneer de situatie uitzichtloos lijkt en je geen mogelijkheden meer ziet je cirkel van invloed te vergroten moet je dat ook onder ogen zien. Je cirkel verkleinen betekent een situatie creëren waarin je loskomt van het probleem. Je kunt een (andere) baan zoeken, een ander vak leren, of voor een andere werkwijze kiezen.

5.   Jezelf in plaats van de wereld veranderen
Het is makkelijker om jezelf te veranderen dan de rest van de wereld te veranderen. Een hoefsmid begin 20e eeuw zag zijn baan verdwijnen door de opkomst van de auto. De laatste lantaarnopsteker ging in Haarlem in 1957 met pensioen. Sindsdien zijn er vele banen verdwenen en dat zal alleen maar erger worden. Je kunt daar je ogen niet voor sluiten. Door vernieuwing te omarmen, kun je voor jezelf nieuwe mogelijkheden creëren.

6.   Trek je eigen cirkel
Denk na in hoeverre jij bij je werk betrokken bent. Waar steek jij je meeste tijd en energie in?
Zet alle zaken die je bezig houden in de cirkel. Binnen de cirkel trek je een tweede cirkel. De cirkel van invloed. Daar zet je de zaken in waar je invloed op hebt. De zaken waar je geen invloed op hebt komen in de buitenste cirkel. Door je eigen cirkel te maken, kun je afstand nemen van zaken waar je mentaal of emotioneel minder bij betrokken voelt. Dat geeft ruimte voor andere zaken.

7.   Van re-actief naar pro-actief
Onderzoek laat zien dat re-actieve mensen zich vooral op de cirkel van betrokkenheid focussen. Dat is logisch natuurlijk. Dat waar je geen invloed op hebt, kun je ook niet veranderen. Je wordt dan een passief slachtoffer en je situatie zal eerder verslechteren dan verbeteren. Re-actieve mensen letten op de zwakheden van anderen, op problemen in hun omgeving en op omstandigheden waar ze weinig of niets aan kunnen doen. Door anderen te beschuldigen voelen ze zich steeds meer een slachtoffer van de situatie. Zaken waar ze wel invloed op kunnen hebben, worden verwaarloosd en hun cirkel van invloed wordt kleiner. Ze maken daarmee een keuze dat de problemen groter worden en er geen positieve verandering zal plaatsvinden.

8.   Verantwoordelijkheid nemen
Pro-actieve mensen richten zicht op de binnenste cirkel; de cirkel van invloed. Dat doe je door je verantwoordelijk te voelen voor de situatie waar je in zit en zelf stappen te nemen om de situatie of omstandigheden te veranderen.
Bekijk je problemen en verdeel ze in drie categorieën:
A.  Problemen die te maken hebben met je eigen gedrag
B.  Problemen die te maken hebben met gedrag van anderen
C.  Problemen waar je niets aan kan doen, het verleden of aspecten uit je omgeving

Bedenk hoe je voor elk van de categorieën de eerste stap kunt zetten om ze op te lossen.

De cirkel van invloed geeft je inzicht in waar je grip op kunt krijgen. Dat geeft duidelijkheid en leidt tot pro-actieve acties.

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als bijna 6.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Leave a comment

10 tips voor ‘Hostmanship’ in klantenservice

Hostmanship| GOAL trainingen
Hostmanship | GOAL trainingen
Klantgerichtheid | GOAL trainingen
Detailhandel training | GOAL trainingen
Retail training | GOAL trainingen
Hostmanship training | GOAL trainingen
 photo 6_zpsvccbiheb.png
Hostmanship Detailhandel | GOAL trainingen
Hostmanship Dienstverlening | GOAL trainingen
Hostmanship Klachten | GOAL trainingen
 photo 10_zpshgi9j3vj.png
GOAL trainingen
Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als bijna 6.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Leave a comment

7 tips om beter en creatiever te denken

Als ondernemer sta je voor grote uitdagingen. Dat vraagt om goed denkwerk. Denken is een vaardigheid, net zoals met tien vingers blind typen. Als je dat laatste nooit leert, typ je je hele leven met twee vingers. Zo is het precies met denken. Edward de Bono bedacht een geweldig denksysteem dat hij de ‘Six Thinking Hats’ noemde. De 6 denkhoeden dus. Iedere hoed heeft een andere kleur zodat je leert denken vanuit zes verschillende invalshoeken.

 

Zes Denkhoeden | SIx Thinking Hats | GOAL trainingen

 

Wat zijn de 6 denkhoeden
De ‘Zes Denkhoeden’ is een krachtige techniek waardoor je in staat bent om gestructureerd, vanuit verschillende kanten naar een probleem te kijken. Dit helpt je om de vaste, geijkte en vaak vastgeroeste denkpatronen los te laten en een 360 graden blik te krijgen op het probleem waardoor er betere ideeën ontstaan. Je hoeft je even niet bezig te houden met de andere invalshoeken. Dat levert vaak veel meer waardevolle informatie op en minder vastzitten in over en weer argumentatie.
Door het aanleren van de techniek merk je dat het makkelijker wordt om over te schakelen naar een andere manier van denken. Ineens begrijp je de argumenten van je baas, klant of collega veel beter. Groot voordeel bij het bedenken van nieuwe plannen is dat je je steeds volledig kan concentreren op één denkrichting.

Ik geef kort de ‘Zes Denkhoeden’ weer en waarvoor ze staan.

Zes Denk Hoeden
De ‘Zes Denkhoeden’ kunnen in veel situaties gebruikt worden. De ‘Zes Denkhoeden’ zijn inzetbaar bij besluitvorming, nieuwe ideeën, evaluaties, brainstorm vergaderingen.  De techniek heeft ook een groot strategisch belang. Commitment voor nieuwe plannen wordt sneller bereikt, omdat deelnemers tijdens een sessie gevraagd wordt, behalve de ‘zwarte hoed’ ook actief de groene en de gele hoed op te zetten. Je kunt de hoeden ook prima voor jezelf gebruiken wanneer je in je eigen gedachten een besluit wilt nemen.

De kracht van het gebruik in een groep is dat je niet bezig bent met elkaars ideeën af te branden, het tegendeel te bewijzen of simpelweg op de ander te reageren. Nee, er ontstaat een parallel denken: Je denkt allemaal in dezelfde richting. Dat bespaart een hoop tijd, ergernis of conflicten, en levert veel meer en betere ideeën op.

7 tips om deze ‘Zes Denkhoeden’ onder de knie te krijgen:

1.    Maak het leuk
Zorg voor 6 hoedjes voor alle deelnemers.  Zorg voor beleving. Het helpt hen om samen in dezelfde richting te gaan denken.

2.   Neuzen dezelfde kant op
Alhoewel er meer manieren zijn, het beste resultaat krijg je als alle deelnemers op hetzelfde moment dezelfde kleur hoed dragen. Alleen wanneer iedereen dezelfde kleur hoed draagt, ontstaat het parallel denken. Je werkt dan echt samen als een team. Hier zit het grote voordeel van de ‘Zes Denkhoeden’.

3.    Alles is goed
Er bestaat geen beste volgorde. Toch zijn er een paar tips. Het is vaak goed om met BLAUW te beginnen en te eindigen. Wanneer het onderwerp emotioneel geladen is verdient de RODE hoed de voorkeur om mee te starten. Ga niet lang argumenteren over de volgorde. Je kunt beginnen en kijken wat nodig is. Wil je toch houvast om lange discussie hierover te voorkomen? Dan stel ik voor BLAUW, WIT, ROOD, GEEL, ZWART, GROEN, BLAUW.

4.     Meer keren mag
Je kunt een ‘gebruikte hoed’ gewoon weer opnieuw gebruiken als de situatie daarom vraagt. Gebruik iedere kleur zoveel als je wilt. Mijn tip is om iedere kleur 3 minuten te gebruiken. Wanneer na drie minuten er nog genoeg te bespreken valt, plak je er nog een minuut aan. Zo niet; de volgende hoed! Dit houdt het tempo hoog en je meeting productief!

5,    Begin simpel
Oefen de eerste keer met een onderwerp dat verschillende meningen kent maar niet te zwaar is. Je kunt je dan focussen op het systeem van de ‘Zes Denkhoeden’. De kans dat je dan direct in de inhoud verzuipt, is kleiner. Laat iemand tijdens jullie discussie de BLAUWE hoed permanent opzetten zodat je een soort voorzittersrol creëert.

6.    Sterk trio
Wanneer je de GELE en ZWARTE hoed gedragen hebt, geeft deze ideeën dan voorrang voordat je met de GROENE hoed aan de slag gaat. Je zult merken dat dat een stuk effectiever werkt.
GEEL en ZWART zijn assessment hoeden. Ze testen het idee. Daarna is het aan GROEN om de GELE ideeën aan te vullen en te verbeteren en de nadelen van de ZWARTE hoed te verzachten. Gebruik de BLAUWE hoed om het proces te analyseren en vergelijk het met hoe een discussie normaal zou verlopen.

7.    Verander de vraag
Wanneer je start met een statement als: ‘We maken te veel kosten’ krijg je een andere start dan met een vraag als: ‘Hoe verlagen we de kosten’ of ‘Hoe kunnen we de omzet verhogen’. Ook het stellen van de probleemvraag kan helpen.

  • Wat is het mogelijke probleem,
  • Wat is het definitieve probleem,
  • Wat zijn mogelijke oorzaken,
  • Wat zijn definitieve oorzaken,
  • Wat mogelijke oplossingen
  • Voor welke oplossingen gaan we kiezen.
  • Wie doet wat.

Het zal niet de eerste keer zijn dat er verschil van inzicht is over wat nu eigenlijk het probleem is. Deze structuur helpt je dan. Wanneer je dit rijtje vragen afgaat, ga je je probleem op een gestructureerde wijze te lijf.

Alhoewel de ‘Zes Denkhoeden’ een eenvoudige methode is, vraagt het training en oefening om hem werkelijk te beheersen.

Lees ook de volgende blogs over dit onderwerp:

Wil je net als bijna 6.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Waardeer je onze blog?
Like ons op de facebook knop direct onder dit artikel of schrijf een comment in de commentbox hieronder.

Leave a comment

9 verkooptips voor de persoonlijke verkoop

Wanneer je iets wilt bereiken waar een ander controle over heeft, moet je deze persoon kunnen beïnvloeden. Dat vraagt om vaardigheden maar ook om de juiste mindset.  In deze blog vind je tips hoe je door de juiste focus, mindset en attitude, je verkoopresultaten positief kunt beïnvloeden.

Persoonlijke Verkoop | Detailhandel | Retail | GOAL trainingen

1.     Mindset
Voordat je de winkel inloopt, check je mindset. Waar denk je aan? Aan weer een saaie dag hangen achter de kassa? Wachtend op vervelende, agressieve, gemene, onvriendelijke klanten of wordt het een leuke dag waarin je mensen gaat helpen mooie aankopen te doen? De wet van de aantrekkingskracht leert ons: ‘Je krijgt wat je denkt’. Dus let erop wat je tegen jezelf zegt wanneer je ’s morgens aan de slag wilt gaan. Voor je het weet, heb je een negatief beeld van de wereld. En zoals je weet.. alles begint met de gedachte!

2.   Wat zegt de spiegel?
Kijk eens in de spiegel. Bevalt het je wat je ziet? Waarschijnlijk zal de klant hetzelfde denken. Wanneer je er vermoeid of onverzorgd uitziet, gaat de klant vast minder vaak met jou in gesprek. Heb zelfrespect en zorg ervoor dat je dat ook uitstraalt in hoe je eruit ziet. Fris, verzorgd en ‘dressed to kill’!

3.   Let op je woorden!
We praten allemaal graag over anderen. Over je idool, over bekende Nederlanders, je buurvrouw of over die klant van een uur geleden. Mensen hebben de vervelende eigenschap om vaak anderen omlaag te praten om daardoor zichzelf beter te voelen. Daarom kijken we naar ‘Geen cent te makken’ en niet naar ‘Mijn man is een held’ op tv. Dat laatste programma zou ons maar slecht doen voelen. Het eerste, ja, daar steek jij of je partner goed bij af! Het geeft je voor de verkoop ook de verkeerde insteek. Je krijgt de tegenovergestelde mindset dan die je nodig hebt. Dat is namelijk de mindset van iemand die het leuk vindt dat een klant je winkel inloopt.

4.   Tel je klanten!
Heb je een klantenteller in je winkel? Gebruik die! Tel de klanten die je winkel binnenkomen en tel de klanten waar je daadwerkelijk wat aan verkoopt. Hoe ligt die verhouding? Misschien ligt die nu bij jou 1 op 15. Wanneer je er een sport van maakt, zul je zien dat je dit kunt beïnvloeden. Hoe? Door zo veel mogelijk leuke gesprekjes te beginnen en nieuwsgierig te zijn naar wat die ander belangrijk, mooi, interessant vindt!

5.   Neem een lastig doel
Vind een artikel dat moeilijk te verkopen is. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn. Bedenk een aantal positieve eigenschappen van dat artikel en wat het voor een klant zou kunnen opleveren. Doordat jij nu een positiever beeld hebt van dit artikel en je tekst hebt om het te kunnen aanprijzen, zul je zien dat je binnen enkele dagen een klant gaat treffen die je er geweldig mee kunt helpen. Alleen maar omdat jij je voorbereid het en omdat je jouw overtuigingen over dit product hebt bijgesteld!

6.   Oordeel niet
We weten dat we iemand niet aan de buitenkant kunnen beoordelen. Maar we doen het, bijna allemaal, erg snel. Wanneer we onze ‘sticker’ zo op iemand plakken, bepalen we op dat moment ook voor onszelf of die ander wel de moeite waard is om energie in te steken. Vaak heb je het echter mis. Door je oordeel, wat voelbaar is voor de ander, wordt de verkoop je niet gegund en sta je uiteindelijk met lege handen. Communiceer dusdanig dat je verbinding maakt.

7.    Stop met het jezelf makkelijk te maken
Ok, het is 40 procent afgeprijsd en ja, de klant kan het ruilen. Maar is dat verkopen? Iets wat zo voordelig is, heeft geen verkoper nodig. Dat verkoopt zichzelf wel! Maar luister nu eens echt goed naar die klant! Er is vast een product dat beter aansluit bij diens eisen en waar jij wèl een leuke marge op kunt maken!

8.     Wees dienstverlenend
Retail is dienstverlening. Jij verleent de ander een dienst. Om succesvol te zijn in de retail is het belangrijk een dienstverlenende instelling te hebben. Je moet het leuk vinden een ander te helpen. Anderen helpen vraagt om een bescheiden opstelling. Jezelf als Koning of Keizerin gedragen past daar niet bij. Het is jouw taak om ervoor te zorgen dat die ander zich welkom voelt in je zaak.

9.     Verkoop is een spel
Verkoop is een vluchtig spel. Soms verknal je het en vaak win je de verkoop. Natuurlijk wil je graag aan iedereen verkopen maar je kunt niet alles winnen. Leer van wat je ‘fout’ deed en doe dat een volgend keer anders. Haal dan je schouders op, haal diep adem en ga vol goede moet en opgetogen het volgende gesprek aan. Volgens mij zie ik daar een nieuwe klant aankomen die jou de kans gaat geven het beter te doen!

Lees ook de volgende blogs over dit onderwerp:

Wil je net als bijna 6.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Waardeer je onze blog?
Like ons op de facebook knop direct onder dit artikel of schrijf een comment in de commentbox hieronder.

 

Leave a comment

Hoe motiveer je je retail team?

Geld is absoluut niet de belangrijkste motivator voor je medewerkers. Uit diverse onderzoeken blijkt dat het op de 5e plaats of zelfs lager komt. Geld kan tegenwoordig wel een reden zijn om zo lang mogelijk te blijven hangen. Andere banen zijn schaars en er zijn dan ook weer proeftijden en tijdelijke contracten te overbruggen die onzekerheid met zich meebrengen. Teamleden die alleen daardoor blijven ‘hangen’, gaan jou niet door de crisis helpen. Je hebt een enthousiast team nodig dat kansen creëert en de klant weet te verleiden.

Wat zijn dan de belangrijkste zaken die een medewerker enthousiast maakt. We zochten het voor je uit: respect, voldoening en erkenning. Daarna gaat geld pas een rol spelen. Hoe kun je dit inzetten om je team te motiveren?

Motiveer je retail team - GOAL trainingen

1.     Betrek je team
Veel medewerkers willen betrokken worden bij de ontwikkeling van hun organisatie. Bovendien hebben ze vaak waardevolle ideeën en inzichten die het verschil kunnen maken voor het bedrijf. Wanneer ze betrokken worden, is er minder weerstand bij veranderingen en zetten ze makkelijker een tandje bij wanneer dat gevraagd wordt. Als ondernemer kun je daardoor je veranderingen makkelijk en snel doorvoeren.

2.     Communiceer
Er zijn maar weinig organisaties waar ik het advies ‘communiceer wat minder’ moet geven. Vaak is het ‘geen nieuws is goed nieuws’ wat de klok slaat. Medewerkers willen echter op de hoogte blijven van het bedrijf en hun persoonlijke prestaties daarin. Gebruik memo’s, e-mail, telefoon, persoonlijke gesprekken en team-meetings om je medewerkers te informeren. Spreek regelmatig met je teamleden. Drink een kop koffie met hen of gebruik lunchpauzes. Laat hen weten hoe de vlag ervoor hangt en voor welke uitdagingen jullie staan. Houd voortgangsgesprekken waarin je hen feedback geeft op hun werkzaamheden. Geef complimenten, opbouwende kritiek en geef, binnen je leidinggeven, de kans daaraan te werken.

 3.   Vier successen en feestdagen
Waardeer mensen wanneer ze zaken goed doen. Waardeer goede prestaties. Complimenten, medewerker van de maand awards, een interne nieuwsbrief of intranet zijn manieren om hen in het zonnetje te zetten. Wees attent door verjaardags – en jubileumkaartjes te versturen. Bel ze even op met een persoonlijke gelukswens.

 4.   Stel uitdagende doelen
Mensen proberen na te streven wat er van hen verwacht wordt. Wanneer je uitdagende doelen stelt, zal je team hard werken om ze te verwezenlijken wanneer ze realistisch en haalbaar zijn. Je zult verrast zijn wat mensen kunnen doen als ze de kans krijgen om te presteren.  Communiceer deze doelstellingen en de voortgang met het team.  Je team in dit proces te kunnen coachen geeft veel voldoening.

 5. Geef ze de middelen om te slagen
Geen enkel team blijft gemotiveerd wanneer ze geen middelen hebben om het werk te doen. Dat geldt voor uitrusting, interne ondersteuning, inventaris, marketing materiaal, training, enz. Kleine zaken kunnen mensen dan ergeren en demotiveren. Ik ken restaurants waar geen dienbladen aangeschaft werden omdat de eigenaar dat niet nodig vond. Onnodig heen en weer lopen op drukke avonden leidde tot veel frustratie bij het personeel.

6.   Confronteer slecht presterende teamleden
Je team verwacht dat je actie onderneemt op teamleden die niet of onvoldoende presteren. Sommige managers willen conflicten vermijden en wachten om die reden te lang met het aankaarten van het probleem. Zij hopen dat het ‘vanzelf’ weer oplost. Dat gebeurt nooit, kan ik je zeggen. Je kop in het zand steken, kost je omzet en draagt bij aan het afbrokkelen van de moraal van je team.
Zorg voor de juiste mindset en spreek je teamlid daarom meteen aan. Begin met de situatie te beschrijven;  “Wanneer we goederen binnen krijgen, zie ik dat jij wacht dat anderen het opruimen. Dat veroorzaakt scheve gezichten omdat het team een eerlijke bijdrage verwacht.” Vertel wat je anders wilt; ”In het vervolg wil ik dat jij een gelijke bijdrage levert als de rest van je team. In het begin zul je zelfs wat harder moeten lopen. Je hebt wat goed te maken”. Dat betekent dus stoppen met excuses waarom je niet kunt helpen en je schouders eronder.” Volg het op: “Ik kom hier over drie weken op terug”

7.     Geef het goede voorbeeld
Wanneer je van je team verwacht dat iedereen met respect met elkaar omgaat, dan moet jij de toon zetten. Als je verwacht dat ze gemotiveerd en enthousiast zijn, dan moet jij de toon zetten. Als eigenaar, manager, floormanager of teamleader, je team kijkt naar jou als voorbeeldrol.

Lees ook de volgende blogs over dit onderwerp:

Wil je net als bijna 6.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Waardeer je onze blog?
Like ons op de facebook knop direct onder dit artikel of schrijf een comment in de commentbox hieronder.

Leave a comment

Hoe blijf je gemotiveerd als het tegen zit?

Door alle economische strubbelingen is het allereerst voor jezelf een uitdaging om gemotiveerd te blijven als het tegen zit. Een negatieve mindset zorgt voor verkramping en verlamt. Dat maakt het alleen maar erger. Hoe blijf je in zo’n situatie, ook voor een langere periode, gemotiveerd? In deze blog 7 tips om langdurig gemotiveerd te blijven. Ook als het tegen zit.

Gemotiveerd blijven - GOAL trainingen

 1.     Neem de verantwoordelijkheid
Wanneer het tegen zit, is het verleidelijk om de schuld buiten jezelf te zoeken; de banken, de europese unie, de klanten. Dat voelt misschien op korte termijn beter. Op langere termijn maak je van jezelf een slachtoffer en dat verlamt je. Je brein raakt gefrustreerd en goede ideeën blijven uit. Het begint er dus mee de verantwoordelijkheid nemen voor de situatie waar je in zit.

2.     Be cool
Wanneer het niet lekker gaat, kijkt iedereen naar je hoe je je gedraagt. Niet in paniek raken en kalm blijven helpt! Het kan helpen het probleem te analyseren. Wat is het probleem? Is dit echt het probleem? Wat zijn mogelijke oorzaken? Wat zijn de definitieve oorzaken? Wat zijn mogelijke oplossingen? Voor welke ga je kiezen? Wat wordt je actieplan? Door het kalm en analytisch aan te pakken, zul je overzicht krijgen en de stappen vinden om je situatie te verbeteren. Geen stress!

3.     Focus op dit moment
Sta jezelf niet toe om in een slecht humeur te raken. De media geven je voor 80% alleen maar slecht en schokkend nieuws waar je niks mee kunt en dat je alleen tijd kost. Je gaat daardoor je acties uitstellen en komt weer in een neergaande spiraal die depressieve gevoelens kunnen veroorzaken. Blijf positief door uitdagende doelen te stellen die je in de nabije toekomst gaat realiseren. Dit moment is het meest kostbare wat je hebt. Je kunt het verleden niet veranderen maar je kunt wel je toekomst beïnvloeden. Laat die kans nu niet voorbij gaan.

4.     Stel jezelf uitdagende doelen
Zonder doelen heeft het leven geen focus en lijkt doelloos. Zonder doelen, dromen en niets te doen wat je enthousiast maakt, is het maar een saaie bedoeling. Verander dat door doelen te durven stellen. Doelen die je zoveel inspiratie geven dat je de positieve impact kunt zien die jouw acties zullen hebben. Misschien zelfs grote positieve impact op de leven van anderen.

5.     Laat het verleden achter je!
Het verleden bestaat niet. Het bestaat alleen in je hoofd. Het verleden is gebeurd, voorbij, het is weg. Vandaag werk je aan jouw toekomst. Jezelf de schuld geven van zaken uit het verleden is demotiverend en onnodig. De fouten die je wellicht gemaakt hebt, zullen geweldige bronnen zijn om deze fouten in de toekomst te vermijden. Accepteer het verleden en de door jou gemaakte fouten. Acceptatie is nodig om jouw pogingen om positief in het leven te staan te laten slagen. Creëer nieuwe kansen voor jezelf door je op de toekomst te focussen in plaats van op het verleden.

6.     Verander je mindset
Verander je mindset en je denkbeelden, je overtuigingen en de interne dialoog met jezelf wanneer je last had van pessimistische, negatieve gedachten uit het verleden. Positief denken heeft een gigantische invloed op je gezondheid en je leven. Je moet alleen bereid zijn om je schouders achteruit te gooien, je borst vooruit te steken, je kin naar voren te steken en op een andere manier naar de zaken om je heen kijken. Zie wat er is, in plaats van wat er (nog) niet is! Een positieve mindset is aantrekkelijk voor jou èn voor de mensen om je heen.

7.     Energize jezelf!
Zorg voor een goede nachtrust, sta vroeg op, eet een gezond ontbijt met veel eieren, salade en fruit. Vermijd brood en suikers. Beweeg, sport en drink veel water. Maak deze positieve gewoontes tot een routine. Neem dagelijks je doelen door, maak een takenlijst en werk die af. Hierdoor blijf je gefocussed, spaar je tijd en krijg je meer voor elkaar. Organiseer jezelf met een timemanagement systeem als ZTD, GTD. Dit geeft je structuur, overzicht, voldoening en uiteindelijk ook resultaat!

Lees ook de volgende blogs over dit onderwerp:

Wil je net als bijna 6.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Waardeer je onze blog?
Like ons op de facebook knop direct onder dit artikel of schrijf een comment in de commentbox hieronder.

Leave a comment