Drie tips om direct je retail omzet te verhogen

Marketing en adverteren kan zeker een impact hebben op je verkoopcijfers, maar als je alleen afhankelijk bent van deze verkooptechniek, garandeer ik je dat je al  een hoop geld verloren hebt. Dit komt omdat je de omzet van je huidige klanten niet maximaliseert. Wanneer een klant naar buiten gaat, zonder een aankoop te doen of als hij/zij slechts 1 item koopt, is dit alleen interessant voor je concullega. Het opbouwen van een hogere ‘aankoop per klant’ is dus hetgeen waarop jij je moet focussen. Maar hoe doe je dat precies?

Retail omzet verhogen photo 0_zpsd70dcf1e.png
Je verkoopmedewerker moet de waarde van je goederen en kleding goed kennen. Een bepaald topje kan uitstekend staan bij de jeans die je klant net wil kopen. Door deze klant dit topje ook te verkopen, stijgt de prijs van deze aankoop meteen fors en zo geneer je al snel meer omzet. Dit kan in praktijk wel eenvoudig klinken, maar hoe voer je deze techniek in theorie ook echt uit? In dit artikel geven we je 3 tips over hoe je de verkoopcijfers makkelijk omhoog kunt halen.

1.    Gesprekjes beginnen met alle klanten
Alles begint met je verkoopmedewerker! Als je verkoopmedewerker de hele dag achter de kassa blijft staan, begrijp je zelf ook wel dat hij minder dingen zal  verkopen. Dit geldt zeker voor de retail. Het is dus het beste dat je medewerker door de winkel loopt, klanten aanspreekt en met hen een gesprekje begint. Niet met een cliché ‘Kan ik u helpen’ maar met een vraag die getuigt van werkelijke interesse. Door hen te helpen en een gesprek aan te knopen, zal je merken dat er een band ontstaat tussen de klant en je personeel. Door deze band te versterken, gaan je klanten meer vertrouwen krijgen in je personeel en zullen zij sneller dingen accepteren die je personeel aanraden.

2.   Upselling naar een beter product
Het verkopen van afgeprijsde dingen is altijd makkelijker dan de verkoop van gewone artikelen. In feite gebeurt 90% van de verkoop tegenwoordig op afgeprijsde artikelen. Maar goedkoop is niet altijd beter. Als de klant het verschil in kwaliteit echt begrijpt, zal het makkelijk zijn voor jou om ook de duurdere producten aan je klanten te verkopen. Leg op een overtuigende manier uit waarom de klant voor het artikel wat meer betaald.  Als je dit overtuigend aan de klant kunt overbrengen zal je merken dat hij/zij sneller geneigd zal zijn het duurdere, betere product en andere add-ons te kopen.

3.     Bijverkoop
Ten slotte is er natuurlijk veel geld te verdienen aan bijverkoop.  Een commerciële verkoopmedewerker begrijpt dat je een broek niet zonder een T-shirt kan dragen of dat een leuke ketting dat jurkje afmaakt. Suggereer dit dan ook aan de klant. Je zal merken dat je verkoopcijfers meteen omhoog gaan! Wanneer de klant zijn keuze heeft gemaakt en je begint dan over bijverkoop, dan ben je te laat! Bijverkoop begint al bij het aanprijzen van je product. Je doet  suggesties en kijkt naar de reactie van de klant. Als je er dan later op terug komt, voelt het niet opdringerig en verkoop je veel makkelijker meer!

O ja, en durf om de koop te vragen! Wanneer je ziet dat een klant enthousiast is, wanneer je weet dat dit het item is wat de klant gelukkig maakt, dan mag jij ervan uitgaan dat gekocht wordt.  Geef hem een keuze die in alle gevallen uitgaat van een aankoop; ‘Ik zie dat je hem erg leuk vindt. Vind je het leuk om het aan te houden of zal ik het voor je inpakken?’

Lees ook de volgende blogs over dit onderwerp:

Wil je net als bijna 6.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Waardeer je onze blog?
Like ons op de facebook knop direct onder dit artikel of schrijf een comment in de commentbox hieronder.

Deel dit aub!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Contact us

Leave a Reply