7 tips om verkoop-ANGST uit te schakelen!

Mijn buurman heeft in het najaar zonnepanelen laten installeren op zijn dak. Mijn overbuurman, zijn buurman dus, heeft het dit voorjaar laten doen……  door een andere aannemer. Deze aannemer heeft bijzonder fraaie panelen op het dak gelegd. Je ziet eigenlijk niet eens dat het zonnepanelen zijn. Het rendement schijnt ook dik in orde.
Mijn buurman heeft zijn leverancier gebeld waarom hij niet deze panelen ook bij hem aangeboden heeft. Het antwoord was: “Ik was bang dat ik mezelf uit de markt zou prijzen’.

Angst..

Angst, onzekerheid, gebrek aan zelfvertrouwen. Dat is waar mensen keer op keer op stuk lopen. Zeker in de verkoop. Angst is een reactie op iets wat we in ons hoofd ervaren. In het geval van de aannemer de angst dat de verkoop helemaal niet meer zou doorgaan. Deze angst verblinde hem zodanig dat hij het potentieel niet meer zag.
Een aantal jaar geleden was een koop iets wat je af moest sluiten. Een deal die gemaakt moest worden. Deze benadering zorgt alleen maar voor voeding van de angst. En het is niet alleen de verkoper die bang is voor de afwijzing. Ook de klant heeft daar last van.

Verkoopangst uitschakelen | GOAL trainingen

De beste manier om die angst te handelen, is er creatief mee omgaan. Dat begint al bij de openingsvraag. Een ‘Kan ik u helpen, zoekt u iets speciaals, kunt u het vinden en ziet uw kleur erbij’ kunnen echt niet meer. Het maakt van je klant een deal. Het maakt van jou een cliché verkoper.

Blijf dicht bij je ‘mens zijn’. Want, ik weet niet of het je is opgevallen, de klant is ook een mens. Een originele opening waar je je persoonlijkheid inlegt, toont jouw mens-zijn, je originaliteit, je creativiteit, je plezier in je werk en je persoonlijkheid. Met een originele opening sta je al meteen voor. Maar dat is spannend. Daar heb je het weer; angst!

7 tips om van verkoopangst af te komen.

 1.  Train
Zorg voor een verkooptraining die je leert om op een andere manier het gesprek te openen. ‘Flirten met klanten’ zorgt voor méér plezier, méér gesprekjes en méér verkopen. Een training laat je spelenderwijs de valkuilen en weerstanden ontdekken en hoe ermee om te gaan. Je haalt altijd weer wat anders uit een verkooptraining, al heb je er al tientallen gehad. Het ontwikkelt je vaardigheid als verkoper.

2.  Rollenspelen met elkaar
Het eerste wat je doet als verkoper is de klant helpen. Dat staat op nummer 1. Wanneer er géén klanten zijn dan zorg je dat je winkel op spanning is. Spullen uitpakken, etalage inrichten. Als er èn geen klant èn niks uit te pakken is dan hanteer je wellicht een stofdoek om het er allemaal pico bello uit te laten zien. En als dat óók geregeld is dan doe je een rollenspel. Niet alleen oefen je je vaardigheden, je winkel ziet er ook veilig uit. In plaats van een lege winkel met een verkoper ziet de klant van buiten een winkel die op spanning is met een verkoper die een klant helpt. Veilig dus om binnen te stappen…

3. Wedstrijdje 
Organiseer dagelijks een verkoopwedstrijdje. Neem een niet te duur artikel en vertel er alles over aan je team. Bedenk samen nog wat creatieve toepassingen en voordelen voor de klant. Dit maakt hen creatief en zorgt voor een verkoopcultuur waar leren en snel schakelen gewoon is. Kijk wie vandaag de meeste verkopen gaat scoren! Trouwens, neemt u bij het tankstation ook wel eens de aanbieding bij de kassa?

4. Coach je team
Weerstand is iets wat je mag verwachten in de verkoop. Leer je team er blij mee te zijn. Laat hen je een product verkopen en zeg ‘Nee’ wanneer ze om de verkoop vragen. Probeer door vragen hen te laten nadenken hoe nu verder. Vertel het ze niet! Laat ze zelf manieren bedenken hoe met de weerstand om te gaan. Het doel is hen te coachen hoe ze het gesprek verder kunnen laten gaan zonder dat het doodbloedt en de klant weggaat. Vertel wat goed ging en waar nog kansen liggen. Op deze manier train je hun brein om naar alternatieven te zoeken en niet bang te zijn voor een ‘nee bedankt’.

5. Beloon de prestatie
We zijn geneigd om te belonen wanneer er een goed resultaat geleverd is. Er is verkocht! Maar veel vaker zal dat niet meteen lukken. Daardoor groeit de angst voor de afwijzing. Kijk wat je verkoper goed doet. En complimenteer hem of haar daarmee. De vriendelijke opening, de open vragen, de gedane suggesties, de zelfverzekerde houding, enz.  Zo creëer je een Power Mindset! Je zult zien dat het zelfvertrouwen groeit en de angst afneemt. En het is ook ontzettend leuk om complimenten te kunnen geven.

6. Neem creatieve mensen aan
Klanten komen naar jou met de bedoeling hun geld uit te geven. Wanneer je geen creatieve mensen hebt die met creatieve ideeën de klant enthousiasmeren voor je producten dan ben jij degene die alles moet bedenken. Creativiteit houdt je winkel jong, levend en zorgt dat er wat te beleven valt. Niet-creatieve medewerkers durven uiteindelijk alleen maar datgene aan te bieden waar de klant om vraagt.

7.  Deel succesverhalen
Open iedere ochtend met 10 minuten ‘positieve koffie’ drinken waarin jij en je team hun successen van de vorige dag met elkaar delen. Dat hoeft niet iedere dag iedereen te zijn maar wanneer één of twee mensen een inspirerend verhaal vertellen zal dat het creatieve vuur en de wens om te verkopen aanwakkeren. Immers, zij willen de volgende dag ook een mooi verhaal kunnen delen met hun collega’s

Creativiteit had de aannemer van de zonnepanelen niet alleen een betere verkoop opgeleverd en een teleurgestelde klant bespaard. Het had hem ook in contact kunnen brengen met de buurman en een tweede verkoop kunnen opleveren. Ik wens jou en je team veel creativiteit en lef! Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als bijna 7.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

GOAL Inspirator

Deel dit aub!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Contact us

Leave a Reply