7 tips om de generatiekloof te overbruggen

Technische vooruitgang wordt gezien als de belangrijkste reden voor verandering. Maar er zijn ook sociale factoren die we niet mogen onderschatten.
Historisch gezien zien we op de werkplek twee groepen. De ‘oude garde’ die het allemaal al gezien heeft en de jonge honden die het allemaal beter weten. Die eerste groep, de ‘oude garde’ houden graag alles bij het oude, zijn soms al aan het aftellen naar hun pensioen en willen helemaal niet veranderen. De tweede groep, de ‘jonge honden’ hebben grote ideeën, grote dromen en zijn van ambitieus en eager om carrière te maken.

Het is er vandaag de dag op de werkplek niet makkelijker op geworden. Voor de eerste keer in de geschiedenis werken er 5 generaties samen:

  • Traditionals (geboren voor 1945)
  • BabyBoomers (geboren tussen 1946-1964)
  • Generatie X (Geboren tussen 1965-1980)
  • Generatie Y (geboren tussen 1980 en 1995)
  • Generatie Z (geboren na 1995)

7 tips die de generatiekloof overbruggen

Er is al uitgebreid onderzoek gedaan naar de karakteristieken van deze vijf generaties en de invloed daarvan op de werkplek, op samenwerken en communicatie. Door de verschillen te begrijpen en er verschillend mee om te gaan, kunnen conflicten op de werkplek vermeden worden.

7 tips om de generatiekloof te overbruggen

1.   Begrijp de verschillende werkstijlen
De werkstijlen tussen de verschillende generaties verschillen. ‘Traditionals’ en ‘BabyBoomers’ houden niet van een micromanager, terwijl ‘Generatie Y’ en ‘Generatie Z’ graag specifieke, gedetailleerde instructies krijgt hoe ze hun taken moeten uitvoeren.

2.   Houdt rekening met de generatie waarden
Iedere generatie staat voor een aantal onderscheidende waarden en behoeftes. Conflicten kunnen dreigen wanneer die waarden onder druk komen te staan. Bijvoorbeeld ‘BabyBoomers’ werken graag in teams, zoeken samenwerking en doen daarin concessies terwijl ‘Generatie X’ graag zelfstandig een beslissing neemt en vervolgens doorpakt. Liefst alleen.

3.  Deel je opinie
Wanneer medewerkers van verschillende generaties betrokken zijn bij een conflict op de werkplek kunnen ze een hoop leren over elkaar door hun opinies te delen. Een ‘Traditional’ heeft wellicht moeite met de manieren en gebrek aan respect (geen U zeggen) van ‘Generatie Y’, terwijl deze laatste zich niet serieus genomen en zelfs afgewezen kan voelen wanneer de oudere medewerker niet lijkt te luisteren naar diens mening en bijdrage.

4. Vind de juiste generatie-mix
Je kunt de levenservaring van mensen niet veranderen maar je kunt wel dusdanig werken met de verschillen dat je er je voordeel mee doen kunt. Wanneer een ervaren ‘BabyBoomer gefrustreerd is door het gebrek aan ervaring en inzicht van een ‘Generatie Y’ collega combineer dat dan met zijn betrokkenheid en maak van de ‘BabyBoomer’ een mentor.

5. Vind gezamenlijke waarden
‘Traditionals’ en ‘Generatie Y’ medewerkers vinden veiligheid en stabiliteit belangrijk. ‘Traditionals’ en ‘BabyBoomers’ zijn beide wars van verandering terwijl ze beide wel training en ontwikkeling belangrijk vinden. ‘Generatie X’ en ‘- Y’ medewerkers hebben flexibiliteit en een goede privé/werkbalans hoog op de waardenladder staan. ‘BabyBoomers’ en ‘Generatie Z’ houden van diversiteit, afwisseling en alternatieve lifestyles. ‘Generatie Y’ en ‘-Z’ zijn opgegroeid met technologie en willen een sociale bijdrage leveren.

6. Leer van elkaar
Iedere generatie heeft waardevolle levenslessen aan de volgende generatie te leren. ‘Traditionals’ en ‘BabyBoomers’ hebben een schat van kennis, tips en trucs opgedaan die de jongere medewerkers goed gebruiken kunnen. ‘Generatie X’ medewerkers zijn opvallend beter in mediation en diplomatieke communicatie. ‘Generatie Y’ zijn wizz kids met de nieuwste technologie. Het lijkt erop dat ‘Generatie Z’ de anderen gaan aftroeven op vlak van marketing en nieuwe zakelijke trends.

7. Flexibiliteit is belangrijk
‘Generatie X’ leeft voor het werk. ‘Generatie Y’ werkt om te leven. Deze laatste vindt het belangrijk om veel vrije tijd te hebben en flexibiliteit om te werken wanneer en waar ze dat willen. Flexibiliteit daarin betaalt zich terug in loyaliteit naar hun werkgever. Dat is dus een krachtige tool om deze generatie aan je te binden.

Leidinggeven kent vele facetten. Door naar de verschillen in generaties te kijken, heb je nòg een manier om maatwerk te leveren bij de aansturing van jouw team.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 8.500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

Ebook Doelen Stellen | GOAL trainingenWaardeer je ons werk en onze blogs? Deel ze met je vrienden op social!

Deel dit aub!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Contact us

Leave a Reply