10 tips om je winst te vergroten

“Hoe kan ik mijn winst vergroten” is een veel gestelde vraag. De regel is dat je je winst alleen indirect kunt beïnvloeden. Je moet dus een strategie bedenken om daar invloed op uit te oefenen. In deze blog benoem ik de tien belangrijkste variabelen voor het verhogen van je winst. Wanneer je deze variabelen weet te verbeteren, zul je zien dat je winst toeneemt. Aan de slag! 10 tips om je winst te vergroten:

 

10 tips om je winst te vergroten

1.  Genereren van leads
Leads genereren is het aantrekken van geïnteresseerden prospects. Potentiële klanten voor jouw business. Stel dat je weet van elke tien geïnteresseerden er één koopt. Stel dat je afgelopen maand 50 geïnteresseerde leads had. Als je volgende maand 100 leads weet te interesseren voor je product of dienst zal je winst met 100 procent toenemen.

2.  Conversie van leads
Met de conversie van leads bedoelen we het proces waarmee je van leads betalende klanten maakt. Wanneer je dit meet, weet je hoe effectief jouw verkoopinspanningen zijn. Wanneer je bijvoorbeeld in plaats van één op de tien, je conversie kunt verhogen naar twee op de tien, dan verdubbel je dus je verkopen en verhoog je je winst.
Je verkoopvaardigheden verbeteren en van browsende prospects betalende klanten maken is één van de belangrijkste zaken die je doen kunt om je winst te verhogen. Het trainen van je verkopers door een verkooptraining is dan ook geen éénmalige gebeurtenis maar een continue proces voor iedere medewerker die met klanten spreekt, of dit nu face-to-face is of aan de telefoon.

3.  Het aantal artikelen per klant
Door het aantal artikelen per klant met bijvoorbeeld gemiddeld 10% te verhogen, verhoog je je verkopen en vergroot je je winst met 10%. Bedenk wat je zou kunnen doen om de klant vaker bij jou te laten kopen.

4.  De grootte van de transactie
De grootte van de aankoop heeft direct invloed op wat je verdient. Een ondernemende verkoper is continue op zoek naar manieren om een up-sell te doen. Wie kent niet het verhaal van het vishaakje dat via een hengel en een vistent eindigde met een boot en een trailer met een 4×4 ervoor.

5.  Winstmarge per verkoop
De winstmarge op een artikel is de bruto-winst die je maakt op de verkoop van een product of dienst. Door continue op zoek te zijn naar manieren om je kostprijs de verminderen of je prijs te verhogen zònder dat de kwaliteit of het niveau van je product of dienst daaronder lijdt, vergroot je je bruto-marge. Immers, iedere euro die je op je prijs zet, gaat direct naar jouw brutowinst. Elke euro die je weet te besparen op kosten, wanneer je opzet en winst gelijk blijven, zie je ook direct terug onderaan de streep bij jouw nettowinst.

6.  Kosten van klantenacquisitie
De kosten van klantenacquisitie zijn al je marketinginspanningen gedeeld door het aantal nieuwe betalende klanten. Door creatieve manieren te verzinnen voor het adverteren en promoten van je diensten en/of producten die weinig kosten, zullen ook je kosten van klantenacquisitie dalen. Dit kan een grote impact hebben op je winstmarges. We helpen je graag met het opzetten van je denk-tank!

7.  Vergroten van je mond-tot-mond klanten
Mond-tot-mond klanten zijn naar jou toegekomen op advies van tevreden klanten. Wanneer je een systeem kunt opzetten waarin klanten aangemoedigd en/of beloond worden om prospects naar jou door te verwijzen, kan dit een echte boost geven aan je verkopen. Jouw bedrijf zal meer winst draaien.

8.  Stoppen met kostbare service en activiteiten
Veel bedrijven bieden routinematig allerlei dure services aan hun klanten. Vaak zijn deze diensten inmiddels achterhaald en kunnen makkelijk beëindigd worden zonder dat dit ten koste gaat van de klantentevredenheid. Welke diensten biedt jij die weinig opleveren, veel kosten en die je zou kunnen verminderen of zelfs stoppen?

9.  Break-even-point verlagen
Het Break-even-point is de omzet die je iedere maand moet maken om maar iets te kunnen gaan verdienen. Je kunt dit break-even-point gebruiken om het effect van jouw advertenties of andere verkoopinspanningen te meten. Immers, deze uitgaven zijn investeringen in een verwachte toename van je verkopen. Door dit te meten, zie je over een wat langere periode of je opbrengsten daadwerkelijk groter zijn dan je kosten. Door hier direct op in te spelen stuur je bij en verlaag je je break-even-point.

10. Je prijzen verhogen
In veel situaties kun je zonder gevaar je prijzen met 5 of 10 procent verhogen zonder dat dit op weerstand stuit in de markt. Wanneer je producten en diensten van een goede kwaliteit zijn en jouw medewerkers klantgericht en vriendelijk, zal je daar geen omzet om verliezen.
Het lezen van deze tien punten is een goede start maar zal op zich niet leiden tot een verhoging van jouw marges. Het geheim zit hem in wat jij hiermee gaat doen. Kom daarom tot actie! Maak en plan en pas deze punten geleidelijk aan toe op alle gebieden in jouw onderneming. Je zult zien dat jij je omzet kunt verhogen en je winst kunt vergroten!

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 8.500 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Doelen stellen’

Ebook Doelen Stellen | GOAL trainingenWaardeer je ons werk en onze blogs? Deel ze met je vrienden op social!

 

Deel dit aub!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Contact us

Leave a Reply