7 tips om te stoppen met uitstelgedrag

Iedereen heeft wel last van uitstelgedrag. Iedereen heeft te veel te doen en te weinig tijd. Wat kun je doen om te stoppen met uitstelgedrag en te beginnen met getting things done!

7 tips om te stoppen met uitstelgedrag

7 tips om te stoppen met uitstelgedrag

Er zijn verschillende technieken die je kunt gebruiken om uitstelgedrag te voorkomen of op zijn minst onder controle te krijgen. Je kunt er meer over lezen in mijn boek ‘Time To Relax’ dat je gratis kunt downloaden onderaan deze post.
Maar, geen tijd te verliezen; hier zijn al een paar goede ideeën om mee te beginnen!

Stop uitstelgedrag door je onderbewuste te programmeren

1.  Just do it Now!
De meest krachtie woorden die je kunt gebruiken om je productiviteit te verhogen is de slogan van Nike: Just do it! of Just do it Now! Maak het tot je lijfspreuk en je zult zien dat je meer resultaten boekt. Herhaal het tegen jezelf en leg er energie en enthousiasme in wanneer je tegen een taak oploopt: ‘Just do it Now!

2.  Herhaal je slogan!
Je zult ontdekken dat wanneer je deze woorden 100 keer gebruikt hebt je onderbewuste je al een aardig handje aan het helpen is. Begin bij je belangrijkste taak en maak hem af voordat je met iets anders begint!

3.  Laat je niet afleiden
Wanneer je je gedurende de dag hebt laten afleiden door andere mensen, telefoontjes, emails, social media (uitzetten die meldingen!) en je merkt dat je bent afgedreven van je uiteindelijke taak, neem dan weer de controle door tegen jezelf te zeggen: Focus, Focus, Focus!

Stop uitstelgedrag door je taken klein te maken en ze te managen

4.  Breek je taak in stukken
Iedere grote taak die je moet doen, is makkelijker te doen door hem in stukjes te hakken. Wat moet je als allereerste doen. En wat moet je daarvoor doen.. en daarvoor? Wanneer je niets meer kunt bedenken is dat dus je eerste taak. Nu schrijf je ze allemaal op en doet ze gewoon één voor één.  Timemanagment is simpel! Just do it!

5.  Gewoon beginnen…
Begin met taak nummer 1 op je lijst. Je zult zien dat jouw beslissing om die eerste taak te doen het veel makkerlijker maakt om de tweede te doen, en de volgende, en…  Voor het het weet ben je al een end op weg met het afmaken van die grote klus. Je moet jezelf dus soms forceren om gewoon te beginnen. Je zult zien dat het werkt!

6.   Gebruik de pomodoro techniek
De pomodoro techniek leert je om in blokken te werken. Pomodoro stelt 25 minuten focussen en 5 minuten wat anders doen. Wanneer je dit 4 keer achtereen volhoudt, heb je enorm veel werk kunnen verzetten.

7.   Begin eerder en blok tijd
Begin een uur eerder en laat een collega het eerste uur je telefoon opnemen. Je hebt dan twee uur de tijd om ongestoord te kunnen werken. Je zult versteld staan van hetgeen je dan kunt verzetten. Bedenk dat iedere onderbreking je, naast de tijd dat de onderbreking je kost, je gemiddeld 21 minuten kost om weer in je taak te komen!

Iedereen heeft wel in een bepaalde mate last van uitstelgedrag. Maar wanneer je je onderbewuste een handje laat helpen, je taken in stukken hakt, je tijd blokt en je ongestoord een paar uur kunt werken, zul je bergen kunnen verzetten.

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Contact us

Leave a Reply