6 tips voor de retailer van de toekomst

Verwacht wordt dat in 2016 zo’n 40% van alle retail verkopen via het Internet zal verlopen. Voor traditionele retailers is dat niet erg bemoedigend te lezen. Maar dat zijn wel de prognoses.
De meeste van die online verkopen zullen overigens ook nog eens via het 4G netwerk verlopen. Mobiel dus. Steeds meer consumenten gebruiken hun smartphones in hun zoektocht naar producten. De laatste jaren hebben de meeste websites daarop hun sites aangepast. Zij hebben inmiddels een app, een mobiele website of minimaal een website die zich daaraan aanpast; een responsive website.

6 tips voor de retailer van de toekomst

6 tips voor de retailer van de toekomst   |   Foto: iStock / GettyImages

Is dat nu iets om depressief van te worden als retailer? Ik denk van niet. De retailer van de toekomst pakt het gewoon nèt even anders aan. Cool Blue liet laatst weten dat hun winkels harder groeien dan hun online business. En er zijn nog andere succesverhalen te vinden die tegen de stroom in prima blijken te gedijen.

De markt is weer positiever, er worden weer huizen gekocht en de consument heeft steeds meer vertrouwen in de economie. Die consument is ook weer eerder bereid om zijn portemonnee te trekken. Daar moet je als winkelier wel op voorbereid zijn. Hier zijn wat tips:

1.  Onderzoek wie nu je klant is
Als winkel kun je niet meer om een CRM systeem heen. Zo’n Customer Relationship Managementsysteem kan je een hoop inzichten geven. Bijvoorbeeld wat de postcode is waar je meeste klanten vandaan komen. Ook het netnummer kan je dit soort informatie geven. Hoe vaak komen die klanten bij jou kopen? Wat koopt zo’n klant gemiddeld per kwartaal in jouw winkel? Wanneer je het lastig vind om dit te doen, is er vast een student of een freelancer te vinden die je daarbij helpen kan. De retailer van de toekomst heeft dit soort info nodig.

2. Onderzoek wie je website bezoekt
Als retailer van de toekomst heb je uiteraard Google Analytics geïnstalleerd (en anders moet je dat zeker doen). Je kunt uit de informatie die je daar vindt veel conclusies trekken. Bijvoorbeeld op welke keywords jouw website gevonden wordt. Of wat de belangrijkste gemeenschappelijke interesses zijn van de bezoekers van je website. Met de kennis van beide werelden kun je ze beide verbeteren en elkaar laten versterken.

3. Investeer in techniek
Durf als retailer van de toekomst in nieuwe technieken te investeren. Of het nu een moderne website is, of een studio om video’s te maken van je producten, of een modern kassasysteem, het is allemaal techniek die kan helpen om je bedrijf te laten groeien.
Kijk naar CoolBlue die hun medewerkers prachtige reviews laat maken waardoor zij met kop en schouders uitsteken boven de concurrent. Foto’s zijn over, het is video wat nu online een site doet tikken. Het is vast mogelijk om ergens in je winkel een hoekje te creëren waar je dit soort video’s kunt maken en editen. Het blijkt dat de door-klik-ratio voor video ten opzichte van foto’s maar liefst 65% hoger ligt!
Een modern kassasysteem kan verbindingen leggen tussen je klanten, hun gedrag online en hun sociale profeilen die op hun beurt weer allerlei informatie geven over hun gedrag en voorkeuren.

4. Investeer tijd in Facebook
Onderzoek wat je concullegas op hun Facebook pagina doen. Natuurlijk heb je zelf al een Facebook pagina (doen!) en heb je de Facebook Pages app op je mobiel geïnstalleerd. Die app is handig om te zien wat concullega’s doen. Via de drie puntjes onder kom je uit op ‘pagina’s zoals de jouwe’. Leer daarvan!  Als retailer van de toekomst ben je hierdoor net een paar stappen vooruit. En.. wat voor een ander werkt kan ook voor jou werken! Facebook kent vele advertentie methoden. Verdiep je erin of huur een expert om tegen verrassend weinig kosten je business uit te bouwen.

5. Investeer tijd in training
Beleving, beleving, beleving. Daar gaat het om. Daar heb je als ondernemer veel in geïnvesteerd. Een puike locatie, een prachtige inrichting, een innovatieve marketing. Maar dan. Dan komt de klant je winkel in en ligt het niet langer bij jou. Nu is je medewerker aan zet. Wat heeft die aan training gehad om de bal te kunnen overnemen en in te kunnen koppen? Waarschijnlijk minder dan jij hebt gehad aan skilessen. Het vraagt om een hoop training, en steeds weer opnieuw, om er zeker van te zijn dat je top-scoorders in de spits hebt spelen. Anders zie je alleen maar balverlies. Investeer in retailtraining!

6. Investeer in vernieuwing
Het zal je niet onopgemerkt zijn gebleven dat het winkellandschap aan het veranderen is. Kleintjes èn groten moesten het veld ruimen. Ondernemers die niet inspeelden op de veranderingen en te lang vasthielden aan wat voor hen altijd werkte. En dat werkte dus niet meer. We leven in een tijd van data, iedere klik wordt gevolgd door een tracking systeem en geeft iemand informatie over jouw gedrag en voorkeuren. Slimme marketeers gebruiken deze data om online shoppers aan te trekken.
Wanneer je wilt dat klanten naar jouw winkel komen om andere redenen dan een vette uitverkoop, dan zul je mee moeten met de nieuwe technieken. Maar uiteindelijk gaat het niet om de muisklik, maar om de menselijke klik. Daar zit jouw toegevoegde waarde.

Heb jij tips of een eigen visie op de retailer van de toekomst? Laat het me weten in het commentaar onder deze blog. :)

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Contact us

Leave a Reply