17 tips voor méér energie

Méér energie, méér plezier, méér productiviteit

Iedereen kent dat gevoel wel om uitgeteld te zijn, geen puf te hebben, gewoon moe te zijn. Zo moe dat zelfs dat vette feest, die spannende uitverkoop of dat gezellige etentje je niet kunnen bekoren. Je hebt simpelweg niet de energie om er naar toe te gaan.
Wanneer je zo moe bent, leidt ook je productiviteit daar onder. Je gaat uitstellen, kunt je moeilijk concentreren op taken en je raakt sneller gefrustreerd over kleine taken. Goede voeding is daarbij erg belangrijk. Het kan natuurlijk nooit kwaad eens goed je bloedwaarden te laten onderzoeken door een arts. Daarnaast wil ik je deze energie-boosters niet onthouden. Probeer er een paar, of gewoon allemaal, om te zien hoe jij jouw energie kunt laten pieken!

17 tips voor méér energie

17 tips voor méér energie | Foto: Istock GettyImages

1.  Zorg voor méér slaap
Dat is een inkoppertje! Maar serieus, de meeste mensen krijgen niet genoeg slaap. Dus het moet wel even genoemd worden! Richt je op 7 tot 8 uur slaap. Meer is niet goed maar veel minder ook niet. Wanneer het je moeite kost om in slaap te komen, laat dan dat mobieltje eens uit je bed. Zorg voor een avondritueel, zoiets als flossen, poetsen, douchen, beetje lezen. Dan ga je lekker liggen en laat je de dag nog even aan je voorbij trekken. Vervolgens tel je van 100 terug en schrijf je ieder nummer op een denkbeeldig bord. Ik beloof je, je haalt de 1 niet! Welterusten!

2.  Drink water ( en minder alcohol)
Vaak zijn we simpelweg niet goed gedehydrateerd. Drink minstens 2 liter water en alleen daardoor zal je je al beter voelen. Zet een twee literfles op je bureau en die moet vanavond op zijn. Proost!

3.  Drink thee ( en minder koffie)
Zit je even in een lunchdip? Sta op en zet een kop thee. Groene thee is gezond, heeft veel antioxidanten en net genoeg cafeïne om weer scherp aan de slag te kunnen!

4.  Excercise!
Deze heb je ook al gehoord! Maar het is waar, sport is één van de beste manieren om de hele dag in een hogere energie te zitten. Zelf vind ik het lekker om om 7 uur in de sportschool te zitten. Maar ook na het werk kan heerlijk zijn. Je profiteert daar de hele avond nog van.

5.  Magnesium
Gebalanceerde voeding zorgt voor voldoende vitamines en mineralen. Magnesium tekort is een oorzaak om je duf en sloom te voelen. Magnesium zorgt voor meer dan 300 biochemische reacties inclusief het omzetten van suiker in energie. Een handvol noten, amandelen, hazelnoten of cashew noten kunnen jouw magnesium-levels op een goed peil houden. Ook heilbot bevat veel van dit belangrijke element.

6.  Doe een dutje
In mijn boek ‘Time to Relax’ promoot ik het dutje. Dat is geweldig! Een korte powernap van 15-20 minuten is precies genoeg om jou een uitgerust gevoel te geven en je bent daarna weer klaar om de strijd aan te gaan. Er is vast wel een rustige kamer op kantoor. Opper je idee aan het management voor een geschikte plek. Overtuig hen dat de productiviteit zal toenemen.

7.  Loop, strech, spring
Neem regelmatig een korte actieve break. Te lang achter elkaar doorwerken is niet productief en trekt jouw batterij helemaal leeg. Maak er een gewoonte van om na een half uurtje even op te staan, te strekken, wat rond te lopen, iets te drinken en even weer je geest op te frissen. Of schaf een kleine trampoline aan! Door een korte actieve break ben je weer klaar om de strijd aan te gaan!

8.  Geen stress
Het grootste energielek is stress. Je zorgen maken geeft stress. Actie ondernemen helpt dan, stress is zinloos en brengt je alleen je energie omlaag. Voorkom conflicten door een goede voorbereiding en duidelijke communicatie. En mocht er toch één onvermijdelijk zijn, praat het dan uit met geweldloze communicatie. Geen stress!

9.  Geef complimenten
Een compliment geven is nòg leuker dan er één krijgen. Bovendien brengt het jou én de ander in een hogere energie. Een welgemeend compliment geven is niet zo moeilijk. Met wat oefenen wordt je zo een kampioen en werk je aan jouw Power Mindset. Ik weet zeker dat je dat je gaat lukken. :)

10. Muziek
Soms kan je humeur je een beetje helpen. De juiste muziek kan daarbij helpen. Heb de juiste playlist paraat op je smartphone.  Speel een paar nummers met een goede beat en je werk swingt weer!

11. Praat met iemand
Alleen werken én je energie niveau hoog houden is lastig. Wanneer je succesvol met iemand samen aan een project werkt kan dat de energie van beide omhoog stuwen, geeft je beide motivatie, frisse ideeën en maakt het een leuk project.

12. Eet minder suiker
De sleutel is je bloed suiker op het gelijke niveau te houden zodat je energie niveau zo gelijk mogelijk blijft. Echter, wanneer je iets zoets eet dan geeft je dat eerst een boost energie. Maar wat dan volgt is een snelle dip in je bloedsuiker. Wanneer je dat een paar keer doet heb je een recept waardoor je je ‘s avonds helemaal uitgeteld voelt.

13. Luister naar jouw bioritme
Natuurlijk kun je niet de hele dag pieken. Iedereen heeft wel een dip op bepaalde momenten. Weet wanneer jou energie het hoogst is en doe dan de belangrijke klussen die om je aandacht en energie vragen. Doe het routine werk, en sommige telefoontjes op de momenten wanneer je energie wat lager is. Laat een wandeling, een dutje of een kop thee je helpen je daar dan doorheen te slaan.

14. Have some fun!
Ons brein moet af en toe kunnen spelen voordat de vonken er weer vanaf kunnen vliegen. Zorg dat je iets hebt om in de pauze een spelletje te doen. Sodoku, Solitaire, Angry birds, tafelvoetbal, hinkelen, jongleren, alles kan!

15. Neem een douche
Neem een douche wanneer dat mogelijk is. Een douche frist jou lichamelijk en geestelijk op. Een warme douche neemt spanning weg, een koude douche zorgt dat je weer wakker wordt. Een wisseldouche doet beide. Waar wacht je nog op!

16. Massage
Je kunt er een bestellen. Zo’n stoelmasseur kan je nek en schouders heerlijk losmaken en je even die ontspanning geven die je nodig hebt of opgebrand voelt.

17. Mediteer
Zelfs een meditatie van 5 minuten is fantastisch om je batterij op te laden en jezelf weer focus te geven. Wanneer je 10-20 minuten tijd hebt, werkt het zelfs nog beter!

Laat me weten of jij nog tips hebt voor meer energie of wat de resultaten zijn als je deze hebt uitgetest. Schrijf je reacties onder deze post!

Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator.  Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book ‘Time To Relax’.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Deel dit aub!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Contact us

Leave a Reply