Speed Search!

Snel zoeken naar een passende training.

Klantgericht verkopen in de winkel




Een ervaren winkelverkoper ervaart de laatste de klant als kritischer en mondiger. Deze professional voelt een grotere 'afstand' tot de klant. Overvloedige informatie, een ruime keuze en een clichématige benadering heeft het vertrouwen van de klant in de verkoper doen afnemen; de verkoper wordt ontweken, een gesprek is niet mogelijk en daarmee is ook uw invloed weg en de kans op een verkoop verkeken.

In een tijd van crisis is de concurrentie in het uitgeven van geld alleen maar groter. Juist nu wordt de invloed van de verkoper belangrijk. Om het vertrouwen te (her)winnen, oprecht geïnteresseerd zich te verdiepen in de wensen van de klant, om een actief advies te geven. Kortom u te onderscheiden door het menselijke aspect; kwaliteit in aandacht! De training Klantgericht verkopen in de winkel begint bij uw medewerker en geeft haar of hem weer grip op de klant en lol in het verkoopvak.

 

 

- Voor wie

Ondernemers, filiaalmanagers en verkoopmedewerkers

+ Duur van de training

In de hierbij beschreven opzet duurt de training vier dagdelen (ochtend, middag of avond) met een tussenperiode van steeds twee weken. Om alle deelnemers voldoende aandacht te geven en hun persoonlijke leerdoelen aan bod te laten komen tijdens de training, adviseren wij een groepsgrootte van maximaal 12 personen.

Het hier beschreven programma dient als voorbeeld. Na inventarisatie van uw leerwensen maken wij een voorstel op maat. Trainingsbureau GOAL trainingen traint groepen van 5 - 500 personen. Voor individuele leervragen (1/2 personen) biedt trainingsbureau GOAL trainingen 'Coaching on the job' van 2-3 bijeenkomsten.

Modules van deze training zijn ook als korte workshop te organiseren. Combinaties van workshops laten zich uitstekend samenstellen in een interactief trainings-event! Grote groepen trainen?  Vraag naar een voorstel op maat over communicatiesamenwerkenklantgerichtheidleiderschap en verbinding.

Wij leveren maatwerk! Ook voor uw organisatie. Bel GOAL trainingen 010 - 71 444 55, stel 'live' uw vraag aan onze opleidingsadviseur of stuur ons een e-mail.

+ Inhoud van de training

Dagdeel 1:Zelfvertrouwen, Contact en Klantgerichtheid

De klant voelt zich pas gezien en gehoord als er contact is. Géén contact met de klant, géén verkoop…. De kans op verkoop hangt immers af van of er een gesprek volgt met de klant. Overvloedige informatie, een ruime keuze en een clichématige benadering hebben de klant getraind in het ontwijken van de verkoper. Daarom de eerste dag de volgende onderwerpen:

  • Hoe krijg je betere gesprekjes met méér klanten en maak je van kijkers kopers;
  • Het eerste contact, het krijgen van het gesprek en aandacht voor de klant;
  • Meer, en betere gesprekjes met potentiële klanten;

 

Dagdeel 2:Goed advies, Overtuigen en Bijverkoop

Goed adviseren, je vakkennis tonen, kan pas als je weet wat de klant wil en belangrijk vindt. Adviseren op basis van veel weten dus. Een goed advies heeft een goede structuur en is overtuigend opgebouwd. Daarom in dagdeel 2 de volgende onderwerpen:

  • Het adviesgesprek; het actief luisteren, het efficiënt doorvragen en kritisch de werkelijke vraag van de klant achterhalen;
  • Betere structuur in gesprekken en sturing geven aan de klant.
  • Op het juiste moment afronden en vragen om de koop.

 

Dagdeel 3:Weerstand.... De klant heeft nog een vraag...

Omgaan met weerstand; zorgen dat alle vragen beantwoord zijn!
U zult versteld staan hoe vaak u toch nog overtuigd!

  • Beter kunnen overtuigen, afsluiten en bijverkopen.
  • Omgaan met weerstand en bezwaren.

 

Dagdeel 4:Doen!  Leren van Tops en Tips met acteur

Doen! Dat begint al tijdens de training: we oefenen met elkaar en aan het einde worden de vaardigheden geoefend en getoetst met een acteur om de situaties zo reëel mogelijk te maken. Deze situaties worden dan steeds geanalyseerd en besproken. Doordat de deelnemer zelf in rollenspel èn praktijk het rendement merkt, zal diens motivatie het in de praktijk toe te passen toenemen.

 

Extra Ondersteuning

Optioneel: 21-Dagen-Uitdaging®  Uniek is ons optionele oefen programma De "21-Dagen Uitdaging®". Deze bestaat uit dagelijkse opdrachten waarmee de deelnemers het geleerde uit de training onmiddellijk in de winkel kunnen toepassen! Hiertoe worden zij aangemoedigd en gemotiveerd d.m.v. e-mail/sms, internet of desgewenst per fax. Vraag ons om meer info!

+ Wat leert u

Na de training:

  • Overwint u uw eigen belemmeringen in het verkoopproces en verbetert uw zelfvertrouwen;
  • Komt u makkelijker in gesprek met kijkende klanten;
  • Worden er, met behoud van persoonlijkheid, meer en kwalitatief betere contacten gelegd met klanten en toekomstige klanten door uw oprechte interesse te tonen in de klant;
  • Krijgt u méér plezier in uw werk en nemen excuses waarom zaken niet lukken af;
  • Neemt de persoonlijke invloed en de kwaliteit van het advies naar de klant toe;
  • Verbetert de verhouding kijkers / kopers door een grotere contactvaardigheid, doelgerichtheid en overtuigingskracht;
  • Merkt u een toename in de verkoop en bijverkoop!

+ Hoe gaan we te werk

De training is bijzonder praktisch opgezet. In een constante interactie met de deelnemer bouwt de trainer de training op. Door direct toepasbare inzichten veranderen belemmerende overtuigingen en geven nieuwe vaardigheden onmiddellijk meer grip in verkoopsituaties, pijnlijke stiltes in het gesprek, bezwaren en klachten. Door de opbouw van de training krijgt de deelnemer voldoende gelegenheid binnen zijn eigen capaciteiten en leerstijl het geleerde toe te passen en eigen te maken.