Speed Search!

Snel zoeken naar een passende training.

Omgaan met lastig gedrag




"Gesprekken gaan mij bijna altijd goed af… ", "Heel soms raak ik geïrriteerd door lastige vragen...", "Ik werk prima samen met mijn collega’s, alhoewel…"

Elk gedrag roept een reactie op bij anderen. Zelfs dat van u! Daarom is het zo verstandig uw eigen gedrag eens kritisch te bekijken en het effect daarvan op anderen. Natuurlijk, het ‘lastige’ gedrag van die ander komt ook aan bod. Die lastpak schuilt namelijk in ieder van ons…

- Voor wie

Iedereen die effectief wil omgaan met gedrag van anderen dat als lastig wordt ervaren. Zowel leidinggevenden als andere medewerkers kunnen dat gedrag vertonen.

+ Wat leert u?

In deze training:

  • Wordt u zich bewust van uw eigen communicatiestijl;
  • Krijgt u inzicht in uw eigen gedrag en de effecten van dat gedrag;
  • Krijgt u handvatten om invloed uit te oefenen op de ‘lastige’ situatie;
  • Leert u effectief omgaan met eigen emoties en die van anderen.

+ Duur van de training

De training duurt twee dagen met een tussenperiode van twee weken.

Het hier beschreven programma dient als voorbeeld. Na inventarisatie van uw leerwensen maken wij een voorstel op maat. Trainingsbureau GOAL trainingen traint groepen van 5 - 500 personen. Voor individuele leervragen (1/2 personen) biedt trainingsbureau GOAL trainingen 'Coaching on the job' van 2-3 bijeenkomsten.

Modules van deze training zijn ook als korte workshop te organiseren. Combinaties van workshops laten zich uitstekend samenstellen in een interactief trainings-event! Grote groepen trainen?  Vraag naar een voorstel op maat over communicatiesamenwerkensamenwerkenleiderschap en verbinding.

Wij leveren maatwerk! Ook voor uw organisatie. Bel GOAL trainingen 010 - 71 444 55, stel 'live' uw vraag aan onze opleidingsadviseur of stuur ons een e-mail.

 

 

 

+ Wat houdt de training in

Dag I

In de ochtend staan de volgende onderwerpen op het programma:

  • Inventariseren van persoonlijke leerwensen;
  • Bewustwording van wat lastig gedrag is en enkele typen lastig gedrag;
  • Bewustwording van wat ervaren wordt als lastig gedrag.

In de middag draait het om de volgende aspecten:

  • Wat wil je bereiken bij de ander?;
  • Vaardigheden: assertiviteit, kalm blijven en feedback geven;
  • Maken van een persoonlijk ontwikkelplan.

 

Dag II

In de ochtend staan de volgende onderwerpen op het programma:

  • Roos van Leary, herkennen en oefenen van gedragspatronen:
    -aanvallen
    -leiden
    -verdedigen
    -volgen

In de middag draait het om de volgende aspecten:

 

 

  • Schakelen tussen de verschillende niveaus van communicatie;

  • Leren van beïnvloedingsstijlen en beïnvloedingsvaardigheden;

  • Tactiek bepalen en oefenen van individuele probleemsituaties.

 

 

+ Hoe gaan we te werk

Uw praktijksituatie is het uitgangspunt van de training. U oefent uw vaardigheden door middel van reflectie, rollenspelen en feedback. De theorie dient, waar nodig, ter ondersteuning en wordt beknopt gehouden. In oefeningen en rollenspelen past u de theorie praktisch toe. We werken aan de hand van de casuïstiek die door de deelnemers is ingebracht en oefenen met behulp van professionele trainingsacteurs. We nemen uw eigen gedrag en het effect daarvan op anderen, alsmede het ‘lastige’ gedrag van de ander en het effect op u onder de loep. Ook experimenteren we met ander gedrag.