Voor jou, gratis, dit e-book. Vertel ons waar we het naar toe mogen sturen!  

Close

Speed Search!

Snel zoeken naar een passende training.

Slecht nieuws gesprekken




Breng je slechte nieuws goed!

Vindt u het ook zo lastig om slecht nieuws te brengen? Vervelend anderen pijn te doen? Bang voor reacties van boosheid, verdriet of apathie? Bent u bij nader inzien wel eens bijzonder onhandig geweest? Was uw aanpak dan te zacht, of juist te hard? Lastig om de juiste balans te vinden tussen zich inleven, meevoelen en duidelijk zijn? En voelt u zich soms kampioen uitstellen?

Slecht nieuws gesprekken zijn natuurlijk van alle tijden. Maar tegenwoordig zijn er twee maatschappelijke ontwikkelingen die meer slecht nieuws gesprekken teweegbrengen. Klanten zijn mondiger geworden en blijven doorgaan met vragen en het aantal reorganisaties waarbij ontslagen vallen, neemt toe.

- Voor wie?

Iedereen die af en toe slecht nieuws moet brengen, bijvoorbeeld leidinggevenden, projectleiders, serviceverleners, contactpersonen met klanten, binnendienstmedewerkers, huisartsen, specialisten en adviseurs.

+ Wat leert u?

Na de training bent u in staat slecht nieuws gesprekken zo te voeren dat contact met de ander behouden blijft en dat de ander goed begrijpt wat het nieuws is. U zorgt ervoor dat de kans groot is dat de ander het nieuws accepteert. U weet wat er nodig is voor de voorbereiding, voor het gesprek zelf en de eventuele nazorg.

+ Duur van de training

Eén dag. Er is de hele dag een trainingsacteur aanwezig.

Het hier beschreven programma dient als voorbeeld. Na inventarisatie van uw leerwensen maken wij een voorstel op maat. Trainingsbureau GOAL trainingen traint groepen van 5 - 500 personen. Voor individuele leervragen (1/2 personen) biedt trainingsbureau GOAL trainingen 'Coaching on the job' van 2-3 bijeenkomsten.

Modules van deze training zijn ook als korte workshop te organiseren. Combinaties van workshops laten zich uitstekend samenstellen in een interactief trainings-event! Grote groepen trainen?  Vraag naar een voorstel op maat over  verbindingveranderencommunicatiesamenwerken, en leiderschap.

Wij leveren maatwerk! Ook voor uw organisatie. Bel GOAL trainingen 010 - 71 444 55, stel 'live' uw vraag aan onze opleidingsadviseur of stuur ons een e-mail.

 

 

 

+ Wat houdt de training in?

In de training vormen de leerwensen van de deelnemers het uitgangspunt. De volgende onderdelen staan op het programma

  • Communicatie;
  • Emoties;
  • Gespreksvoorbereiding;
  • Start van het gesprek;
  • De verpakking van het slechte nieuws;
  • Soorten reacties en de fasering ervan;
  • Verwerking van rouw of schrik;
  • Inleven en meeleven;
  • Doorzetten en regie houden;
  • Afronding van het gesprek en heldere afspraken;
  • Nazorg;
  • Actieplan;
  • Evaluatie.

+ Hoe gaan we te werk?

De training is gebaseerd op het principe ‘leren door te doen’. Na korte inleidingen oefent u via rollenspelen vaardigheden die in de praktijk van belang zijn. Tijdens de oefeningen bepalen we in overleg de meest effectieve handelswijze. U krijgt veel feedback, waarin u uiteraard ook te horen krijgt wat uw sterke kanten zijn. Voor de feedback maken we gebruik van video-opnames. Als u dat wilt, krijgt u uw eigen videoband, waarop we ook de feedback opnemen, na de training mee. U krijgt volop de gelegenheid vragen te stellen en ervaringen uit te wisselen.

We werken de hele dag met een trainingsacteur. Dit maakt de rollenspelen veel realistischer en waardevoller. De acteur voelt bij elke deelnemer aan hoe ‘zwaar’ hij de rol moet neerzetten. Bovendien kan hij of zij gedoseerd en op motiverende wijze feedback geven vanuit de rol van collega of klant.