10 tips voor kalmte, rust en meer ontspanning

Vele mensen ervaren continu in meer of mindere mate stress. Omdat deze stress vrijwel altijd aanwezig is, realiseren we zelfs niet meer dat hij er is. Nu wil ik hier niet uitgebreid ingaan op de negatieve effecten van stress. Kortgezegd komt het erop neer dat stress cortisol aanjaagt, het hormoon dat zorgt voor verwarring en op langere termijn onze mentale en lichamelijke gezondheid verzwakt. Daarom is het belangrijk tijd vrij te maken om ons hoofd leeg te maken en rust in ons leven te brengen, zelfs als we het idee hebben dat dat meer ontspanning niet echt nodig is.

stressed

In deze blog schrijf geef ik je 10 tips hoe je je hoofd leeg kunt maken en je kalmte, rust en stilte kunt vinden. 

1.  Focus op dankbaarheid
Wanneer je voor een aantal uitdagingen staat, zit je al snel in een tunnelvisie met je blik op alles wat niet gaat zoals je dat zou willen. Je focussen op wat fout gaat, gaat ten koste van dat wat goed gaat. Door iedere dag even de tijd te nemen en drie zaken op te schrijven die goed gaan en waar je dankbaar voor bent, zal je merken dat dit een positief effect heeft op hoe je de gebeurtenissen in je leven gaat ervaren. 

2.  Maak tijd voor meditatie
Meditatie is je hoofd leeg maken. Mediatie heeft een aantal positieve effecten op lichaam en geest. Het kost even wat moeite om daar in te komen en er een gewoonte van te maken. Nu en dan een keertje gaat je niet helpen. Het is net als met tanden poetsen. Eén keer per dag is goed, twee keer is beter, drie keer is uitstekend. Meditatie helpt je de effecten van stress bestrijden en zorgt voor een hogere productiviteit en verhoogt je vermogen om te kunnen ontspannen. Download een gratis APP van Silva Relax of Silva Meditation op je telefoon en probeer het voor een week. Al is het maar 10 minuten per dag, om de voordelen voor jezelf te ervaren. Een alternatief is jezelf trainen in Hartcoherentie. 

3.  Let op zelf-oordelen
Velen van ons laten ons raken door oordelen van anderen. Echter, de oordelen die ons het meest raken,  zijn de oordelen over onszelf. Niets verstopt en stresst je geest meer dan zelf-veroordelingen. In elk oordeel zit een behoefte. Dat geldt ook voor je oordelen naar jezelf. Luister er op die manier naar zodat de kritiek verandert in kalmte. 

4.  Heb compassie voor jezelf
Wanneer we in staat zijn om de kritiek op onzelf te horen en te horen waar we werkelijk zelf om vragen, krijgen we daarmee ook de kans om compassie voor onszelf te voelen.Het is wat het is. Door te erkennen wat er is en deze realiteit te accepteren, kunnen we onszelf dezelfde compassie geven als dat we dat aan een goede vriend zouden doen. Door dat te doen stoppen we onzelf te vergelijken met een ideaal beeld of met anderen. Jezelf vergelijken met anderen is de beste manier om goed in de problemen te komen. 

5.  Neem afstand van negatieve zelfoordelen en overtuigingen
Het is niet altijd mogelijk om (snel) te stoppen met negatieve zelf-oordelen en overtuigingen. Wat je wel kunt, is er afstand van nemen. Hoe doe je dat? Wanneer je jezelf hoort vervallen in een oordeel, zeg je tegen jezelf “Ik hoor mezelf hard oordelen over….. “ Door er in de derde persoon over te praten, neem je afstand van het negatieve zelfoordeel en helpt het je de oordelen te zien wat ze zijn; een mening in plaats van een feit. Een training Verbindend Communiceren kan je hierin veel inzicht en vaardigheid geven om dit eigen te maken en toe te passen. 

6.  Bouw routines in je werk
Routinematig werken mag dan saai klinken, het zal je helpen om werkzaamheden die iedere dag dienen te gebeuren sneller te doen en het zorgt voor een leeg hoofd (Piece of mind). Door routinematig te werken, kost het je minder energie en je hoeft minder beslissingen te nemen. Dat geeft ruimte in je hoofd voor grotere, belangrijkere taken. 

7.  Houd een dagboek bij
Wist je dat de meeste blogs voortkomen uit dagboeken? Het mag oubollig klinken maar een dagboek is een prima manier om je gedachten op papier te zetten en je hoofd leeg te maken. Je problemen op papier zetten, heeft hetzelfde effect als er met iemand over praten. Een dagboek geeft jezelf ook de kans om nog eens na te lezen, je gedachten en gevoelens te reflecteren en er op een veilige plek uiting aan te geven. 

8.  Maak een to-do lijst
Taken en projecten op een to-do lijst zetten, zorgt voor een leeg hoofd. Zelf gebruik ik Nozbe om mijn hoofd leeg te maken. Nozbe werkt volgens hetZenToDone systeem, maar er zijn talloze systemen waarmee je dit doen kunt. Door het op een to-do lijst te zetten, maak je je hoofd leeg. Je mind weet dat het ergens staat en hoeft je er niet constant aan te herinneren. Scheelt een hoop stress, je verhoogt je productiviteit en geeft je meer rust. 

9.  Sport, sex en lachen
Het is een bekend feit dat sporten, sex en lachen (niet persé gelijktijdig) je lichaam endorfine doet afgeven. Endorfine geeft je een positief gevoel van welbehagen. Volgens depressie deskundigen is 10 minuten sport al voldoende om een hoeveelheid endorfine af te doen geven die je helpt om in een staat van lichamelijke en geestelijke rust te komen. Ook een goede lachbui of een lekkere vrijpartij zorgt voor afgave van endorfine. 

10. Iedereen is anders
Natuurlijk is iedereen anders. Wat voor de één werkt, werkt niet voor de ander. Let gedurende je dag op wat er voor zorgt dat jij je kunt ontspannen. Voor sommigen is dat een kat in huis nemen of genieten van een puppy. Ik zelf vind het heerlijk een sauna te nemen. Experimenteer wat voor jou werkt en houd dat voor jezelf bij. Natuurlijk kun je ook anderen helpen door in de comment box hieronder te schrijven welke tips jij hebt die zorgen voor ontspanning en helderheid in je hoofd. Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book 'Time To Relax'.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Zen To Done ZTD Stressbeheersing Empathie Emoties