9 Tips voor beginnende verkopers in de retail

Proficiat, je hebt net een baan gekregen als verkoper/ster in een kledingzaak! Dus vol enthousiasme stap je de eerste dag de winkel binnen en wacht je vol ongeduld op jouw eerste klant. En daar is hij! Met wat schroom komt hij je winkel binnen en je hart slaat een keertje over. Spannend! Hier is jouw eerste moment van glorie, jouw allereerste verkoop. Je loopt richting klant, ondertussen zoekende naar een goede openingzin voor het gesprek....

“Kan ik u helpen?” vraag je  met een glimlach die uitstraalt over je hele lichaam. “Nee” zegt de klant, “Ik kijk maar even rond.”

“Geen paniek”, denk je, “ik blijf wel in de buurt en vraag het hem dadelijk nog een keer als hij wat vast pakt”. Op het ogenblik dat de klant de stof van een trui voelt om the checken of deze aangenaam is, lanceer je de tweede poging: “Als u hem wil passen: achter zijn de paskamers”. De klant schrikt, staakt zijn onderzoek met een betrapt gevoel en maakt zich uit de voeten. Jij voelt je afgewezen en blijft teleurgesteld achter met al je goede wil om de klant te helpen.

9tips voor beginnende

Met de volgende tips kun je de score nu gaan verbeteren:

Tip 1: Laat de klant de zaak eerst verkennen 
De klant wil eerst kijken of de zaak beantwoordt aan zijn verwachting. Dit gaat verder dan alleen maar de koopwaar Het heeft met meer dingen te maken. Bijvoorbeeld de mentaliteit en filosofie van het bedrijf. Past deze bij de levensvisie van de klant, enzovoort.

Tip 2: “Bewaak” je winkel niet
Soms geven de medewerkers van het bedrijf aan de bezoekers de foute indruk dat men bezoekers moet observeren. Want hij is wel te vertrouwen? Winkeldiefstal bestaat dus echt! Als je deze indruk aan de klant geeft, belemmert dat je verkoop.

Tip 3: Lach niet met wat nu komt: Begroet de klant
Deze tip is zo vanzelfsprekend dat hij belachelijk overkomt. Laat ons daar geen “ja/nee” spelletje over maken, maar beantwoord heel even deze vraag: word jj altijd begroet in een winkel?  Nee dus! Toch kent iedereen de regel  dat een begroette klant al voor de helft gewonnen is!

Tip 4: Geef de klant de tijd
Men gaat ervan uit dat een klant binnen komt met de bedoeling om iets te komen kopen. Deze overtuiging leeft vooral bij de verkoper en niet bij de klant. Deze wil soms maar eens komen kijken naar de nieuwe dingen. Als deze hem dan echt bevallen kan er een behoefte ontstaan. En pas dan zal er mogelijk gekocht worden. Geef de klant dus die tijd. Trouwens een klant die weet wat hij wil stelt zelf vragen of loopt dadelijk naar het gezochte artikel.

Tip 5:  Wees geduldig en stel vragen
Laat de marketing en de styling van je zaak zijn werk doen. Pas als de klant fysiek echt interesse toont, zal hij naar je luisteren. Maak het dan voor hem boeiend en stel vragen. De antwoorden van de klant vormen voor hem de redenen waarom hij eventueel zal kopen.

Tip 6:  Geef aandacht en luister
Tevredenheidsonderzoek bij winkelende klanten toont aan dat gebrek aan aandacht en luisterbereidheid één van de toppers in hun commentaar.

Tip 7:  Koning klant
Je hebt vast zelf al de indruk gekregen dat je bij je binnenkomen een storende factor was in een winkel. De medewerkers zijn juist bezig met een hevig debat over … voetbal, tv-progamma’s, etc. Nu moeten ze ermee stoppen, gestoord door die vervelende klant. Raar dat iemand die geld komt brengen naar een ander zo weinig aandacht krijgt en zich soms zelfs niet welkom voelt.

Tip 8:  Omgaan met mensen is leuk!
Op de vraag wat ze zo prettig vinden aan hun werk antwoorden verkopers massaal: de leuke en vele contacten die men kan hebben, het omgaan met mensen. Laat het dan ook merken.

Tip 9: Veel productkennis geeft veel zelfvertrouwen Bij jou kopen doet men pas als er vertrouwen is. Je moet dus het nodige zelfvertrouwen hebben, want waarom zou een klant een verkoper vertrouwen die zichzelf niet vertrouwt? Dit gevoel geef je aan de ander bij te weinig zelfvertrouwen. Vooral als je nieuw bent in de branche is er meestal productkennis tekort. Dit verkleint jouw zelfvertrouwen. Zorg dus dat je werkt aan je productkennis! Regel het!

De retail is een boeiende branche waarin het meer en meer draait om de beleving. Jij als verkoper hebt daar misschien wel de belangrijkste invloed op. Met deze 9 tips zal het je lukken om snel een goede start te maken! Veel succes met je nieuwe job!

Verkopen kun je leren. Met een verkooptraining kun je jouw talent ontwikkelen.  Wees bewust van jouw invloed en vermijdt irritant gedrag dat de klant verdrijft. Stap voor stap zul je vaker gesprekjes kregen en daardoor meer verkoop.

Leuk artikel? Like ons hieronder op facebook!

No tags yet