8 verkooptips voor in de retail

In onze retail verkooptrainingen gaan we ervan uit dat iedereen verkoopt. Of men dit nu ook zo noemt of niet. Er is immers niets wat je eet, drinkt of draagt wat niet aan iemand verkocht is. Gebruik deze verkooptips voor de detailhandel om er zeker van te zijn dat je het meeste haalt uit je (verkoop)inspanningen!

shop

  1. Kom ter zakeEen klant komt niet om te chatten. Stuur je gesprek dus naar je product of dienst. Houd je doel in de gaten, weet wat je erover moet vertellen en gebruik eenstructuur in je gesprek.
  1. Stel vragenAls je (goede) vragen stelt voelt de klant zich veel meer betrokken in het gesprek. Bovendien kun je door de gewonnen informatie de klant veel beter helpen zijn behoefte in te vullen.
  1. Wees geen folderVele verkopers beginnen alle mogelijke en onmogelijke eigenschappen van hun product of dienst op te noemen. Een klant kijkt niet echt uit naar wat er op de folder staat. Hij zoekt vooral dat wat zijn eventueel probleem oplost. Sommige eigenschappen kunnen zelfs je verkoop hinderen. 
  1. Verkoop aan het hele gezelschapAls de hele familie mee gekomen is, betrek dan de hele familie in het gesprek. Als iemand van het gezelschap zich niet of te weinig aangesproken voelt, kan hij of zij advocaat van de duivel worden en je plannen dwarsbomen. Let op lichaamstaal!
  1. Vertel de voordelenEen klant koopt geen eigenschappen, tenzij hij zeer goed op de hoogte is van je product of dienst. Voor de leek zal het worst wezen dat de motor van de boormachine 2500 watt is. Hij moet een gat kunnen boren in 12 cm beton, en dat verwacht hij van jouw voorstel. Dus probeer aan de hand van jouw vragen te kijken welke voordelen de klant zoekt of nodig heeft van jouw dienst of product. Voor de 'leek' is het niet altijd gemakkelijk om de eigenschappen aan de voordelen te koppelen.
  1. Je bent géén goede referentieTenzij je met de klant een goede vertrouwensrelatie hebt, ben je geen referentie. Dus vertellen dat je steeds het merk X gebruikt om te schilderen, zal bij een eerste bezoek van de klant de gedachte doen rijzen dat je op het merk X meer verdient dan op de rest en dit argument keert zich tegen je. De klant zal mogelijk denken dat je product X niet aanprijst om dat X de beste verf is, maar omdat je daar het meeste op verdient.
  1. Denk niet dat de klant weet wat hij wilBegin je gesprek niet met de vragen “Wat zoekt u, Waarmee kan ik u helpen, Kan ik u helpen, Zoekt u iets speciaal, Wat kan ik voor u betekenen, etc.” Deze vragen zijn te verkoopgericht. Bovendien kan de klant die alleen maar beantwoorden als hij inderdaad al (heel) wat informatie heeft over zijn behoefte. In dat geval ben je wellicht niet de eerste zaak die hij bezoekt. Een klant die weet wat hij zoekt begint trouwens zelf een gesprek richting product of behoefte. Als hij dat niet doet is de kans zeer groot dat hij niet weet wat hij nodig heeft. Stel dan klantgerichte vragen.
  1. Prijzen noemen?Vertel alleen maar de prijs als je de voordelen van je product of dienst hebt vernoemd. In de aankoopbalans zit de prijs aan de bezwarenkant. Vul dus eerst de andere kant van die balans met voordelen. Pas als de voordelenkant het zwaarste is, zal de klant kopen.
Verkopen is topsport. Wanneer je je vak serieus neemt is er veel te winnen. Je ziet meteen het resultaat van je inspanningen. Soms heb je geluk, soms verknal je het en steeds vaker zul jij het verschil gaan maken. Leer van je fouten door na een gesprek even terug te kijken hoe jij het gedaan hebt en wat je beter kon doen. Zet vervolgens jezelf weer op scherp want volgens mij komt daar weer een klant binnen.... Succes! GOAL trainingen trainde duizenden professionals in iedere branche inclusief Horeca, Productie, Overheid, Retail, B2B Verkoop en Dienstverlening. 


Met 20 jaar ervaring in een continue veranderende wereld is GOAL trainingen een ervaren partner om jou, jouw team en jouw bedrijf te helpen groeien. Nieuw in de retail? Lees deze tips voor beginnende verkopers waarin het leren luisteren niet onbelangrijk is. Daarmee ben jij, in het directe contact met de klant de onderscheidende factor. Geïnspireerd geraakt? Like on op de Facebook knop onder deze blog!

Verkopen Retail verkooptraining verkooptrainingen