Neuro Linquïstiek bestudeert het effect van taal op mensen. We worden immers constant beïnvloed door woorden. Een kleine verandering in die woorden, de volgorde van die woorden of de manier zoals we die woorden uitspreken heeft direct al een grote impact op onze klanten. Ik verzamelde 8 krachtige neurolinguistische tips waarmee je extra overtuigend bent. Deze tips richten zich op het emotionele of zoals je wilt het onderbewuste vlak van de klant. Zeg maar de onderkant van zijn 'ijsberg'.
Tip 1: Krachtige woorden.
Gebruik in je verkoopgesprek krachtige woorden: 'gratis', 'groots', 'verbazingwekkend', 'tijdelijk', 'vernieuwend', 'revolutionair'. Natuurlijk is je intonatie daarbij aangepast. Past je aan je toehoorders aan. Gebruik deze woorden verstandig en subtiel, niet schreeuwerig. Het onderbewustzijn van de andere doet de rest. De verbeelding van de klant maakt deze woorden verder levend.
Tip 2: Gebruik referenties in je gesprek.
Als je bekende personen of bedrijven kent die jouw product of dienst gebruiken, noem die dan. Een klant is niet graag de 'proefpersoon'. Door bekende personen of bedrijven te noemen, bouwt jouw klant een referentiekader op om straks zijn beslissing op te staven.
Tip 3: Sterke zinnen voor de opening van het gesprek. Gebruik in het begin sterke zinnen. De eerste drie zinnen zijn belangrijk. Als in het begin al een sfeer van “succes” is gezet wordt negatief denken vermeden. Maak deze zinnen niet te lang, maar krachtig. Bijvoorbeeld: - 'Deze toepassing is een totaal nieuw concept.' - 'In de ontwikkeling van … is deze manier van werken vernieuwend en revolutionair!' Vindt je ook niet dat dat veel beter klinkt dan: 'Had u misschien graag wat informatie over de nieuwe ….'.
Tip 4: Zorg voor een rode draad.
Natuurlijk is er tegenzin naar een letterlijk te volgen script in de verkoop. Als je het uit het hoofd afdraait, draait de draaideur zo de klant weer naar buiten. Maar als je niet meer moet nadenken over wat je moet zeggen, heb je de ruimte en de tijd om de klant te observeren en te reageren. Ken daarom je verhaal wel uit het hoofd, maar breng het niet als een script. Zorg voor een goede en stevige rode draad waar je niet meer over hoeft na te denken.
Tip 5: Gebruik positieve verbindingswoorden.
Gebruik verbindingswoorden die positief zijn. Voorbeeld: 'Mag ik even voor, want ik heb een wachtende klant'. Door een positief verbindingswoord te gebruiken, reageert de andere ook positief. Dit is zo sterk dat, zelfs als iedereen wachtende klanten heeft, diegene die het op die manier vraagt, voorrang krijgt. Vooral de eerste keer ;). Andere positieve verbindingswoorden zijn: 'juist omdat', 'bovendien', 'in elk geval', …
Tip 6: Vermijd negatieve verbindingswoorden.
De negatieve verbindngswoorden roepen meestal weerstand op en zijn dus te mijden: 'maar', 'echter', 'daarentegen', 'aan de andere kant', 'alhoewel', … De slechtste keuze uit het rijtje is het woord 'maar'. Want: 'Alles wat voor 'maar' komt is een leugen'! Dit is de vertaling van een Engels spreekwoord. Het woord 'maar' duwt de andere bijna steeds in weerstand of roept bij hem een teleurstelling op.
Tip 7: Gebruik een stijgende opbouw in het gesprek. Begin altijd met het positieve eerst te vernoemen. Voorbeeld: 'Wanneer het slagen van deze actie een succes is, kunnen we verder werken. We laten daardoor ons bedrijf ontwikkelen. Als we onze klanten blijven verwennen, is onze toekomst verzekerd. Het alert blijven van al onze medewerkers zal ons behoeden van minder goede resultaten. Dit zou alleen maar een anti-climax zijn op onze intenties'. Bemerk dat de spreker het eerst heeft over het succes en pas op het einde over de mogelijkheid te falen. Dit is het gesprek van een winnaar! Een verliezer gebruikt de zinnen omgekeerd: 'We moeten vermijden dat er een anticlimax is bij onze intenties. Door alert te blijven gaan we ons behoeden voor tegenvallende resultaten. We moeten gewoon onze klanten blijven verwennen. Dit zal toelaten ons bedrijf verder te ontwikkelen en deze actie succesvol te laten verlopen'. Bij een mededeling zoals deze gaat 90% van de aandacht uit naar het eerste stuk van de boodschap, 5% aan de tweede helft en 5% aan de rest van het verhaal.
Tip 8: Verkoop emotie.
Als je iemand vertelt dat 80% van zijn beslissingen en aankopen emotioneel zijn, zal hij je niet geloven. Maar we hebben al veel vroeger, vanuit onze buik, beslist om iets te kopen. We kopen niet vanuit onze ratio. Ga je eigen recente koopgedrag maar na. Verkoop daarom geen eigenschappen (ratio) maar voordelen! (emotie).
Verkopen is topsport. Elke dag weer opnieuw. Om succesvol te verkopen moet u in topconditie zijn. Het zijn minimale verschillen om als eerste of als tweede of derde over de streep te komen. Maar in de verkoop sta je als tweede wèl met lege handen. Er is in de verkoop geen zilver of brons. Het gaat erom de klant voor jouw te winnen. Door deze 8 neuro-linquistische tips ga je jouw voorsprong vergroten.
Wil je jouw verkooptream trainen in de laatste verkooptechnieken? Wil jij je mensen op het hoogst haalbare niveau brengen. Dan is training onvermijdelijk. Trainen om er beter van te worden. Niet omdat het leuk is, wel omdat het beter kan. Training hebben rendement als je verkopers willen werken aan het verbeteren van hun vaardigheden. Als ze gedreven zijn hun talenten te ontwikkelen, hun vaardigheden te vergroten en hun energie en passie voor het vak op een hoger plan te brengen.
Heeft u zo'n team? Dan is GOAL trainingen uw partner. Bel ons! Hier lees je over emoties en ratio. En hoe dat nu precies werkt. We geven je graag nog 3 simpele sleutels tot verkoopsucces. Verbazend om te zien hoe snel we verwachtingen creëren en daar op anticiperen! Vond je het inspirerend deze blog te lezen? Stuur hem door naar iemand anders en like ons op de facebook knop hieronder. Dank!