Het geven van een compliment is geen moeilijke taak. Maar als het zo eenvoudig is, waarom doen we het niet vaker of komt het niet altijd goed over?
Het geven van een compliment is niet alleen het roepen van wat positieve woorden. Het vergt net ietsje meer… Als je de stappen uit deze blog stap-voor-stap volgt, zullen je complimenten niet alleen meer oprecht klinken, ze zullen ook meer gewaardeerd worden door de persoon die het compliment krijgt.
Dit klinkt misschien een beetje raar maar ook jij als gever haalt voordelen uit het geven van een compliment. Ten eerste leer je nieuwe mensen kennen, of leer je mensen op een meer persoonlijke manier kennen. Door regelmatig complimenten te geven aan je werknemers zullen zij jou op een positievere manier bekijken en is het later makkelijker een gesprek aan te gaan met hen. Op deze manier bouw je zo een goede relatie op met al je werknemers. Ten tweede maakt het geven van een compliment ook jou gelukkiger. Door een lach op het gezicht van een ander persoon te toveren, zul jij ook een positief gevoel krijgen. En als laatste bouw je hierdoor je zelfvertrouwen op. Het is niet voor iedereen even simpel om zomaar een onbekend persoon aan te spreken. Door positieve dingen op te merken over anderen zul je sneller positieve eigenschappen van jezelf opmerken.
Als je zelf de ander een 'lastig' persoon vindt, zal het ook moeilijker voor je zijn om deze persoon een compliment te geven. Als je dus één positief ding kunt zeggen over elk persoon waarmee je werkt ben je op de goede weg. Want als je één positieve eigenschap kunt noemen, zal je al snel meerdere positieve eigenschappen opmerken van deze persoon. Het betekent niet dat als jij één negatieve ervaring had met iemand dat deze persoon niets goed in zich heeft. Misschien had hij of zij gewoon een slechte dag. Het is dus belangrijk jezelf open te stellen om je oordeel te kunnen herzien.
Wat houdt het nu in om een effectief compliment te geven? In deze blog heb ik de 8 belangrijke eigenschappen van een compliment op een rij gezet. Ter verduidelijking heb ik er soms een eenvoudig voorbeeld bij geschreven. Door aandacht te geven aan complimenten geef je aandacht aan je medewerkers en versterk je hun motivatie.
1. Wees oprecht
Een compliment geven om toch maar een compliment te geven, is nooit goed. Geef dus enkel en alleen een compliment wanneer de persoon in kwestie het ook echt verdient. Mensen merken wanneer je niet oprecht bent. Mensen kunnen het misschien wel opvatten als feit dat je het goed bedoeld. Maar zullen zij je zo ook nog wel serieus nemen in de toekomst? Goed: 'Dit idee is echt uitstekend, ik zal zeker bekijken hoe wij dit kunnen implementeren.' Slecht: 'Wat een goed idee.'
2. Wees specifiek
Wanneer je meer details kunt geven waarom je iets waardeert of goed vindt, zullen mensen dit als meer oprecht zien. Het is dus belangrijk dat je zoveel mogelijk details geeft bij je compliment. Zo weet de persoon in kwestie ook meteen waarom hij/zij iets goeds deed. Goed: 'Jij werkte vandaag echt goed. Het verbaasde mij hoe jij op zo'n kalme manier reageerde, toen die klanten vanmiddag herrie schopten.' Slecht: 'Goed gedaan!'
3. Gebruik emotionele taal
Het is belangrijk hoe je jezelf verwoord wanneer je een compliment geeft. Zo is het woord 'goed' bijvoorbeeld erg vaag. Het gezelschap is goed, de soep is goed, alles kan goed zijn. Maar als je nu bijvoorbeeld zegt dat de soep overheerlijk is en het gezelschap aangenaam; dan klikt dit al een stuk positiever!
4. Wees niet dubbelzinnig
Volg een compliment nooit op met een dubbelzinnige vraag. Zo lijkt het wel dat deze persoon iets ‘extra’ heeft gedaan om het resultaat te krijgen of dat jij het gebeuren op een of andere manier niet vertrouwt. Goed: 'Wat zie jij er goed uit vandaag.' Slecht: 'Jij bent zoveel afgevallen, wat zie jij er goed uit nu.'
5. Wacht niet voor het perfecte moment
Timing is inderdaad belangrijk als jij een compliment geeft. Maar het zal nooit het ‘perfecte’ moment zijn om een compliment te geven. Je kan dus geen gesprek opbouwen rond een bepaald onderwerp om zo je compliment te geven. Het zou precies andersom moeten gebeuren. Zo kan je bijvoorbeeld NIET over de meeting van die ochtend beginnen om zo iemand te vertellen dat hij goede standpunten had. Het is veel beter zijn goede standpunten eerst te complimenteren wat vervolgens kan leiden tot een gesprek over de totale meeting.
6. Betwijfel achteraf niet wat je zei
Als je een compliment geeft, geef dit dat met zelfvertrouwen. Je zal dit vooral merken wanneer mannen elkaar een compliment geven. Vele mannen gedragen zich een beetje vreemd wanneer hij een compliment geeft aan een andere man. Als je iets opmerkelijk aanmerkt aan iemand, vertel het hem of haar dan met zelfvertrouwen! Denk vooral niet over wat anderen over je zullen denken.
7. Neem een pauze voor een beter effect
Nadat je iemand een compliment geeft over wat dan ook, begin dan niet meteen te spreken over iets anders. Geef de persoon in kwestie eventjes de tijd om het te laten bezinken. 4 Seconden is al mooi! Het is ook niet goed om de persoon te bombarderen met teveel details. Wees duidelijk in je compliment en hou het simpel. Goed: 'Je sweater ziet er leuk uit. De kleur ervan past uitstekend bij je ogen.' Slecht: 'Je sweater ziet er leuk uit. De kleur past perfect bij je ogen. Ik zag deze trui in de winkel liggen en wilde hem ook kopen, maar deed dit niet om de een of andere reden. Wat heb ik daar nu spijt van.'
8. Verwacht niets terug
Deze laatste tip is misschien wel de belangrijkste. Vele mensen verwachten een complimentje terug wanneer hij of zij er een geven. Je mag dus zeker geen compliment geven alleen omdat jij graag iets positiefs hoort over jezelf. Bovendien zul je ook merken dat wanneer een persoon je een compliment geeft nadat jij net een compliment gaf over hen, dit niet zeer oprecht zal klinken. Zeg wat je te zeggen hebt en hou het daarbij! Lees ook de volgende blogs over dit onderwerp: