Voor velen was het een droom om een ‘eigen winkeltje’ te hebben. Een aantal E-tailers doen dat nu succesvol online. Het runnen van een stenen winkel is een stuk minder sexy geworden. Teveel aanbod is de conclusie. Daar zou je als ondernemer moedeloos van worden. Afwachten is geen optie. Om de kaalslag te overleven, moet je volop aan de bak om je zaak weer te laten swingen. Deze week een aantal tips om weer muziek in de tent te krijgen!
1. Organiseer een (her)opening
Het is nu een prima moment om eens opnieuw naar je zaak te kijken. Misschien een nieuw kleurtje, een nieuwe naam, een nieuwe doelgroep, een nieuw assortiment? Dan zal niet alleen je zaak meer elan geven, je klanten verrassen maar ook voor jou als ondernemer is het belangrijk energie te kunnen geven èn ontvangen van alle inspanningen rondom je retail zaak. Zet je zaak weer op scherp en daarmee op de kaart. Mensen zijn nieuwsgierig en komen graag kijken wat ervan geworden is.
2. Organiseer een show of event
Niets werkt zo goed als een show of een ander promotie event om klanten aan te trekken. Een promotie event trekt de aandacht en daarmee straal je succes uit. Mensen willen graag daar zijn waar het gebeurt! Misschien heb je een weggevertje, gimmick of attractie om het nòg aantrekkelijker te maken. Een bekende tv persoonlijkheid of sporter? Maak het een beleving, maak het nieuw, spannend en anders! Zorg er wel voor dat je iets bedenkt waardoor je hun namen, adressen en e-mails kunt verzamelen. Immers, ‘the money is in the list.’
3. Zorg dat je de pers haalt
Mensen aantrekken op een event is één. Maar om mensen ook daarna de weg naar je zaak te laten vinden, is weer wat anders. Dat is waarom het belangrijk is om regelmatig ‘de krant te halen’. Bedenk wat nieuws: Samen met je klanten cakes bakken voor de locale daklozenopvang, oude kleding innemen voor hergebruik in Oost Oekraïne; het mag van een heel andere orde zijn. Misschien kun je de regionale radio of tv strikken om er een verslagje van te maken. De sleutel is om de aandacht te krijgen van potentiële klanten die geen kans zagen je event te bezoeken. Dit soort aandacht zorgt ervoor dat mensen je zaak gaan kennen, gaan waarderen en er makkelijker zullen gaan kopen.
4. Organiseer een workshop
Wanneer je damesmode verkoopt, nodig een designer uit van één van de merken die je voert en geef een workshop waar je laat zien wat voor combinaties er te maken zijn. Nodig een make-up en haarstyliste uit en organiseer een styling party waar je deelnemers leren zichzelf snel en makkelijk nieuwe stijlen aan te meten. Wanneer je een bouwmarkt bent, geef demonstraties van klussen, wanneer je een supermarkt runt, laat een kok demonstreren hoe je vers, snel en makkelijk kookt. Kortom, zorg voor leven in de brouwerij en nodig iedereen uit die je kent (je hebt immers al die adressen) om het event bij te wonen. Dit soort activiteiten zorgt voor méér deelnemers (vriendinnen en familie), meer traffic en meer verkoop.
5. Organiseer met regelmaat
Een workshop organiseren en uitnodigen is een hele klus. Daar zie je misschien nu tegen op. Echter, wanneer je dit vaker doet, gaat het je steeds makkelijker af. Wanneer je dat doet met een vaste regelmaat gaat je aantal deelnemers groeien. Zij weten immers dat jij elke (even) maand op vrijdagavond een styling workshop hebt, of wat dan ook. Daar gaan mensen over praten. Het vergroot het aantal deelnemers, je krijgt meer traffic en meer verkoop!
6. Verbeter je klantenservice
Economie omlaag, klantenservice omhoog! In lastige tijden moet je nóg meer je best doen de klant aan je te binden. Een belangrijk onderscheidend voordeel van jou als stenen winkel, is de persoonlijke relatie die je kunt opbouwen met je klanten. Speciale evenementen zijn geweldig om de traffic op gang te brengen, maar wat klanten steeds terug laat komen, en de mond-op-mond reclame laat werken, is een geweldige klantenservice. Die service bestaat uit je kennis over je producten en de meerwaarde die je er door je vakkennis aan toevoegt. Het komt tot leven door het enthousiasme waarmee je dit weet over te brengen. Het Internet mag dan misschien goedkoper zijn, vakkennis, en een aanspreekpunt voor advies en hulp is een belangrijke meerwaarde en worden door veel klanten belangrijker gevonden dan de laagste prijs.
7. Houdt een ‘Sale’
Afgezaagd? Misschien. Maar nog altijd heeft een scherpe prijs gedurende een korte tijd een grote aantrekkingskracht op klanten. En de moderne marketing technieken bieden je voldoende mogelijkheden om dat net even wat anders te doen. Wees creatief! Uiteraard kun je je klanten database gebruiken om hen via email op de hoogte te brengen van je uitverkoop. Vaste klanten kun je een paar dagen eerder al de mogelijkheid geven om daar gebruik van te maken. Wordt altijd gewaardeerd.
8. Online adverteren
Wist je dat 64% van de klanten online onderzoek doet voordat ze een winkel bezoeken? Het is mogelijk om met online advertenties heel gericht te adverteren. Google en Facebook hebben daar verfijnde programma’s voor die je met een korte studie prima zelf kunt aansturen. Niet alleen komt je advertentie dan gericht bij je doelgroep, je kunt het ook gebruiken om je klanten database uit te breiden.
9. Maak aantrekkelijke presentaties in je winkel of etalage
Wanneer je nieuwe producten hebt, een uitverkoop, een demonstratie, communiceer dat dan ook via displays, etalage of andersoortige presentaties. Regelmatig nieuwe presentatie prikkelen je klanten, speciaal als dit aansluit bij je activiteiten, je producten of de seizoenen.
10. Gebruik Social Media
Social media kan helpen de aandacht op je onderneming te vestigen door het publiceren van waardevolle inhoud voor je klanten. Blogs, Facebook posts, Tweets, Pinterest en Istagram foto’s zijn allemaal vormen die je daarvoor gebruiken kunt. Gebruik dàt kanaal waar ook de meeste van je klanten zitten. Je kunt je content ook slim gebruiken en op een net andere manier op verschillende social media kanalen inzetten. Laat je fans en volgers langzaam groeien en houdt kleine akties waarbij ze ook hun e-mail aan je moeten geven. Zo bouw je ook aan je mailinglijst. Social media is een prima middel om ook buiten je winkel het contact met je klanten te houden. Het is een communicatie manier die veel effectiever en veel goedkoper is dan de traditionele vormen van marketing als direct mail. Het aantal mensen dat social media gebruikt, groeit nog steeds. Daarom is het belangrijk daar ook nu in te haken als je nog niet begonnnen bent en ook te profiteren van de kansen die social media voor jouw bedrijf kan betekenen.
11. Werk aan je webshop
Je webshop is ook je etalage online. 55% van de klanten geeft de voorkeur om in een stenen winkel te kopen. 64% ervan kijkt eerst online. Je kunt dus 10% verleiden om tòch naar je zaak te komen. Ze kunnen dan meteen over hun aankoop beschikken èn zien, voelen, ruiken, horen en proeven (afhankelijk van product en wellicht klant) hoe het product is. Wist je dat door onderzoek gebleken is dat klanten voor een fysiek product tot wel 50% meer willen betalen? En dat klanten online hebben kunnen ‘voorproeven’ 33% meer besteed dan je gemiddelde klant? Aan de slag met die webshop!
12. Social media in je winkel
Facebook is goedkoper en waarschijnlijk voor jou als retailer effectiever dan google of een andere online advertising. Belangrijk is dat je retail pagina fans krijgt zodat je boodschap een steeds groter bereik krijgt binnen je potentiële klantenkring. Nu kun je je klanten natuurlijk vragen je even te liken. Naar huis gaan hoeft niemand. Jij hebt immers wifi in je winkel en vrijwel iedereen kan nu zijn facebook pagina vinden.
Maar er zijn nog andere manieren. Je kunt een bord ophangen waar je je klanten vraagt je te liken en een bepaalde code of boodschap op je site te zetten. Zodat jij weet dat ze die dag bij je geweest zijn. De klanten die je liken geef je extra aandacht door bijvoorbeeld een bonus te geven wanneer ze een aankoop doen (sokken gratis. Ik weet, jij hebt vast een beter idee dat past bij jouw winkel!
Je kunt je vraag om een like ook zetten op je kassabon of aan je product hangen. Dan worden ze er thuis nog een keer aan herinnerd en kunnen je alsnog gaan liken. De like-strategie is een makkelijke en effectieve manier om jouw enthousiaste klanten je te laten helpen bij het uitbouwen van je klantenkring.
13. The Money is in the List
Ik heb het al een paar keer eerder genoemd: je mailinglijst. Het is ongelooflijk hoeveel ondernemers nog altijd kansen laten liggen om hun klanten in een database op te nemen. Winkels, restaurants, tankstations, allemaal kunnen ze door een periodieke mailing aan hun klanten wat extra’s toevoegen aan hun dienstverlening, de klant van waardevolle informatie voorzien en op die manier de relatie met hun klanten onderhouden. Klanten moeten nu eenmaal regelmatig aan je herinnerd worden zodat ze de weg naar je winkel blijven vinden. ‘The money is in the list’. Begin er anders vandaag nog mee!
Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren en je met je team enkele ideeën kunt gaan omzetten in meer traffic en meer verkopen. Succes!