Al heel wat teams voorbij zien komen. Goede teams en minder sterke. Een goed team kan iedere uitdaging aan. Een 'goed' team komt niet zomaar binnenstappen. Dat vraagt om tijd en aandacht. Aandacht van iedereen in dat team. In deze blog 8 zaken waar die aandacht naar toe dient te gaan. 8 zaken die, bij onvoldoende aandacht, de sfeer binnen een team in no-time weten te verzieken.
Je kunt de tips natuurlijk omdraaien. Zodat je team sterker wordt, de teamleden verbinden en de samenwerking floreert!
1. Regelmatig roepen ‘Dat is mijn werk niet!’
Hoe kleiner het bedrijf, des te belangrijker het is dat medewerkers flexibel zijn en snel kunnen schakelen. Als de situatie daar om vraagt om dat te doen wat nodig is om zaken voor mekaar te krijgen. Wat ook hun functie moge zijn. Door te roepen ‘Dat is mijn werk niet!’ roepen ze eigenlijk ‘Ik zorg alleen voor mijzelf’. Dit soort houding verziekt al snel de totale performance van het team omdat het de samenhang aantast. Het team wordt ‘los zand’. Een groep individuele mensen die niets voor elkaar over hebben. Een teambuildingzorgt voor cohesie binnen de groep.
2. Denken je sporen al te hebben verdiend
Ok, het was geweldig wat je twee jaar terug deed, vorige maand of zelfs gisteren. Wij waarderen dat ten zeerste. Wij zijn je dankbaar. Vanochtend is de zon opnieuw opgegaan. It’s a brand new day! De enige manier om de waarde van een medewerker te bepalen, is te zien wat hij of zij iedere dat weer bijdraagt. En iedere dag opnieuw. Je sporen te hebben verdiend betekent ‘Ik hoef niet langer mijn bijdrage te leveren’ het leidt tot een lage energie die voor je het weet ook de ander het ‘recht’ meent te geven het op hun ‘elfendertigste’ te kunnen doen.
3. Het gevoel hebben genoeg ervaring te hebben
Ervaring is absoluut belangrijk, maar wanneer ervaring niet transformeert tot een betere vaardigheid, een betere prestatie en betere resultaten dan zegt ervaring helemaal niks. Een ervaren monteur in een mentor functie die zegt: “Mijn job is het de vraagbaak te zijn voor mijn jongere collega’s’ en vervolgens wacht op een vraag, laat zijn wijsheid onbenut. Ervaring of positie zouden nooit de doorslag mogen geven in een beslissing.
4. Vergaderen na het vergaderen
Je had zojuist een boeiende vergadering. Verschillende punten kwamen voorbij. Meningen werden gedeeld en beslissingen werden genomen. Iedere aanwezige gaf aan achter deze beslissingen te staan. Er kunnen spijkers met koppen geslagen worden. Dan besluit ineens iemand om een ‘vergadering na de vergadering’ te houden over zaken die niet in de groep gedeeld werden. Daarbij geeft hij nu aan, en dus alleen nu aan, dat hij het oneens is met de beslissingen die zojuist genomen zijn. Wachten tot na een vergadering om vervolgens dan te roepen ‘Ik sta er niet achter en ga dat dus niet doen’ is hetzelfde als ja zeggen en nee doen. Dit soort mensen kunnen beter ergens ander gaan ‘werken’.
5. Achterklap lovers
Voor een vergadering spraken we over een aantal afdelingshoofden van een andere divisie toen onze nieuwe leidinggevende opkeek en zei; ‘Stop. Vanaf nu zeggen we nooit meer iets negatiefs over iemand tenzij diegene daadwerkelijk in de ruimte aanwezig is.' Tot op dat moment had ik nooit ‘roddel’ gezien als iets waar het bedrijf een policy over zou moeten voeren. Het was er gewoon. En we deden er allemaal aan mee. Waar wanneer Bert het over iets heeft dat Els gedaan heeft, zou het dan niet voor iedereen beter zijn als Bert op Els afstapt en het er even met haar over heeft wat ze gedaan heeft? En wanneer het niet aan hem is om het daar met Els over te hebben, dan is het al helemaal niet aan hem om het er met anderen over te hebben. Roddel is behalve een tijdverspiller ook een manier om respect voor elkaar te ondermijnen. Eenfeedback training op zijn tijd doet wonderen.
6. Groepsdruk gebruiken om anderen te traineren
De nieuwe medewerker is enthousiast en werkt hard. Zij blijft soms wat langer om zaken af te maken. Zij haalt haar doelstellingen en overtreft de verwachtingen. Al snel hoort ze van een wat meer ‘ervaren’ collega dat zij te hard werkt en dat door haar de rest in een slecht dagdeel gesteld wordt. Een goede medewerker vergelijkt zichzelf allen met zichzelf. Hoe kan ik het vandaag een beetje beter doen dan gisteren. Een slechte medewerker wil niet méér maar minder doen. Zij willen niet winnen. Zij willen alleen voorkomen dat anderen dat zichtbaar maken.
7. Alle eer opstrijken
Ok, misschien heeft hij bijna al het werk alleen gedaan. Misschien wist hij alle problemen op te lossen. Misschien zou zijn effectief team maar half zo effectief zijn als hij niet een teamlid was. Maar het is niet waarschijnlijk. Belangrijke zaken krijg je zelden alleen voor elkaar. Zelfs niet die mensen die graag doen alsnog ze het alleen gedaan hebben. Een goede medewerker en een goede teamplayer deelt de eer. Hij waardeert en complimenteert anderen. Hij laat anderen in het voetlicht staan. Deze eigenschappen passen helemaal bij een medewerker in een leidinggevende positie. Hij viert de successen van anderen, wetende dat hun succes op hem zal afstralen.
8. De schuld aan een ander geven
Een verkoper klaagt. Een klant voelt zich tekort gedaan. Een collega kan het niet trekken. Het maakt niet uit wat er gebeurt, het is altijd wel iemands fout. Soms, wat ook de fout moge zijn en wie het ook gedaan moge hebben, staat er iemand op die de fout op zich neemt. Zij zijn bereid de kritiek en schuld op zich te nemen omdat ze weten dat ze het aan kunnen. En misschien weten ze wel dat een ander dat niet kan. Minder zelfopoffering komt echter vaker voor en dan wordt de schuld makkelijk bij een ander gelegd. Dan wordt er dus gezegd; ‘Wij zijn niet echt een team'. Een echt team kent geen haantjes, bij een echt team sta je er samen in!