Meer doen met minder mensen. Waar is dat minder waar dan in de retail. Op de verkoopvloer is vaak maar een minimale bezetting aanwezig om met zo weinig mogelijk kosten de tent te runnen. Als verkoper moet je je soms in tweeën kunnen delen. Dat kan natuurlijk niet. Hoe kun je dat toch zoveel mogelijk klanten helpen? Meerdere klanten tegelijk helpen, vraagt om effectieve gespreksvoering. Een winkelier vertelde me laatst dat zijn verkoopster makkelijk contact maakte maar vervolgens een half uur nodig had om een klant te helpen. Dat was voor zijn zaak een veel te laag rendement. Het verkoopgesprekmoet onderhoudend, effectief èn efficient zijn. Door te weten waar je in het gesprek zit, weet je ook wat je volgende stap moet zijn. Houd je daarom aan de volgende stappen.
Klanten zijn vaak niet bereid te wachten op de verkoper. En een klant om die reden moeten mislopen, is helemaal ongewenst. Wat wèl kan is op een slimme manier communiceren zodat je meerder klanten tegelijk kunt helpen. In deze blog geef ik je tips hoe je in 7 stappen meerdere klanten tegelijk kunt helpen. Bel ons wanneer je een coach wil die dit jou of je team in no-time op de werkvloer kan leren.
1. Vraag toestemming
Je kunt natuurlijk niet zomaar weglopen bij je klant. Je vraagt hem of haar om toestemming. Zo bijvoorbeeld: ‘Ik zie net een klant binnenkomen. Vindt u het goed als ik haar even op weg help? Ik ben meteen weer bij u terug”. Zeg niet ‘Ik moet die klant even helpen’ of roepen ‘ik ben zo bij u mevrouw’. Houd je aan het script. Jij bent de gastheer of gastvrouw en zorgt ervoor dat iedereen zich welkom voelt.
2. Begroet de 2e klant
Nu je toestemming hebt, loop je naar de 2e klant. Je zegt: ‘Goedendag, ik zie dat u bij de jassen staat te kijken. Ik ben een klant aan het helpen maar ik kan u misschien alvast op weg helpen. Aan deze zijde hebben we de jacks. De regenjassen hangen daar en vestjes heb ik aan deze kant hangen. Kijkt u alvast even dan kom ik u zo verder helpen‘. Je zult merken dat je zo heel gemakkelijk gesprekjes krijgt met klanten.
3. Ga terug naar de 1e klant
Nu je de klant op weg hebt geholpen, dit duurt hooguit een minuut, ga je snel terug naar je 1e klant en bedankt hem of haar voor het wachten. Vergeet niet dit te doen. Je erkent de klant en zorgt ervoor dat de relatie goed en de gunfactor behouden blijft.
4. Herhaal waar je gebleven was
Wanneer je weer terug bent bij je 1e klant herhaal je waar je gebleven was en stel je vast dat de klant nog is aangehaakt. ‘U zocht dus een shirt voor uw man dat wat vlotter is maar toch een zakelijke uitstraling heeft. Dat heb ik goed begrepen toch?’ Hierna pak je de draad weer op.
5. Je bevestigt de keuze Je luistert naar het belangrijkste motief van de klant om voor dit artikel te kiezen en bevestigt dat. Je noemt daarbij de eigenschappen van het product en het specifieke voordeel voor de klant. Je vraagt of de klant daarmee instemt. Wij bieden workshops overtuigen aan om je daarbij te helpen.
6. Neem je tijd en vooral rust!
Door toestemming te vragen aan beide klanten, zullen deze jou ook de tijd geven om je werk goed te doen. Belangrijk is dat je rustig blijft en niemand zich gehaast gaat voelen. Een goede tip is daarbij om op je snelheid van spreken en vooral je ademhaling te letten. Jouw rust zorgt voor rust bij de klant, je krijgt méér tijd en maakt méér omzet.
7. Begroeten zorgt voor ruimte
Nu de 1e klant tevreden de winkel heeft verlaten, kun je je aandacht aan de 2e klant geven. Mocht er in de tussentijd nog een andere klant ten tonele verschijnen dan kun je deze door hem of haar te begroeten ‘in de wacht’ zetten. Een klant die zich gezien voelt, voelt zich welkom en is vaker bereid even te wachten. Als verkoper ben je actief en kom je alleen achter de toonbank om af te rekenen. Voor de rest ben je actief en probeer je met zoveel mogelijk klanten een leuk gesprekje te beginnen. Onthoud: in een drukke winkel voelt de klant zich veel meer op zijn of haar gemak en zal makkelijker kopen. Een klant die ziet dat jij het druk hebt, is blij met je aandacht en hulp en zal sneller beslissen. Doordat jij de rust bewaart en de ander ruimte geeft, blijft de ervaring positief en geef je jezelf kansen voor bijverkoop. Kijk bij onze workshops detailhandel voor meer korte ondersteuning. Succes!