13 tips: omgaan met negatieve kritiek

Zo... die kwam even binnen....   Negatieve kritiek ontvangen is nou niet bepaald makkelijk.  Ineens overkomt het je en je hebt de tijd niet meer om na te denken hoe te reageren. De aanval lijkt dan de beste verdediging... Verdediging is niet je beste optie. Het gaat erom de boodschap op de juiste manier te ontvangen. Hoe je dat doet? Door daar nu even bij stil te staan en de tips voor het omgaan met negatieve kritiek door te nemen, wordt het een stuk makkelijker wanneer het je een keer overkomt. Je zult dan merken dat je rustiger bent, meer controle hebt over jezelf en daarmee ook over de impact die je woorden hebben op de ander. Ik heb 13 tips voor je die je zullen helpen bij het omgaan met negatieve  kritiek en negatievefeedback.  De eerste 5 kun je actief toepassen, de laatste 8 gaan over hoe jij in dit soort situaties een Power Mindset behoudt.

kritiek


Jouw acties

1. Pauzeer eerst; reageer niet!
Wanneer je negatieve feedback hoort, is het logisch dat je je onmiddellijk wilt verdedigen. Je wilt al snel roepen: "Dat klopt niet!" of "Dat is niet waar!" Hoe negatief het commentaar ook is, jij hebt altijd een keuze in je reactie. Wanneer je je verdedigt zegt dat meer over jou als persoon dan over het commentaar zelf. Wanneer je rustig en beheerst blijft ben je veel beter in staat om met de negatieve feedback om te gaan. Geef jezelf wat tijd om af te koelen wanneer je de adrenaline voelt stromen, voordat je verder de dialoog aangaat.

2. Begrijp de zorg van de ander
Ieder commentaar, of het nu negatieve of positieve feedback is, komt ergens vandaan. Sommige vragen die je jezelf kunst stellen: - Waar maakt hij/zij zich zorgen over? - Wat is zijn of haar behoefte. Wat wil of wilde hij of zij eigenlijk? - Wat was het nu precies wat hem of haar triggerde? Ga eens bij de ander in diens schoenen staan en stel je voor wat die ander zou voelen als hij of zij dit zegt. Het maakt het makkelijker om te snappen wat die ander nou wil en waarom hij of zij dat zei.

3. Beoordeel objectief of de kritiek klopt.
Wanneer je je emoties los kunt laten en in staat bent om min of meer objectief de feedback te evalueren; ben je het dan eens met de feedback? Zit er een kern van waarheid in? Geeft de feedback je wat meer inzicht in de situatie? Feedback kan met dit soort evaluaties een positieve bijdrage aan groei en kansen creëren om het de volgende keer beter te doen.

4. Geef je antwoord met oprechte empathie.
De ander heeft de moeite genomen om jou te antwoorden. Dat verdient dan ook een passend antwoord vanaf jou kant. Je kunt de volgende stappen nemen: - Bedank hem of haar voor de feedback en de kans om erop te reageren - Benoem zijn zorg of mening of je er nu wel of niet mee eens bent en beargumenteer waarom. - Probeer een open discussie te creëren - Vertel waar je het mee eens bent en waar je het niet mee eens bent om vooruit te komen. Soms is het mogelijk om het eens te worden met een oplossing. Soms ook niet. In dat geval kun je het ermee eens zijn dat jullie het niet eens worden. - Bedank de ander voor diens moeite om dit met je op te nemen en te delen.

5.  Bedank voor de feedback.
Wanneer je je feedback krijgt reageer je zo snel mogelijk. Bedank de gever, los van de inhoud, voor het geven van de feedback en de kans om het te herstellen.

6. Leer van feedback
Er is altijd wel iets te leren van feedback.  Vraag jezelf af: - Wat heb ik over mezelf geleerd? - Wat heb ik over anderen geleerd? - Hoe kan ik me verbeteren?  Wat ga ik vanaf nu anders doen? Je kunt dus leren van de feedback, van hoe jij met de feedback omging of beide.

Jouw overtuigingen aanpakken

7. Opgeven te willen controleren
Je hebt geen controle over wat andere mensen denken, zeggen of doen. Je hebt geen controle over onvoorziene gebeurtenissen. Negativiteit is onvermijdelijk. Waar je wel controle over kunt hebben, is hoe jij het ontvangt en hoe jij op mensen en omstandigheden reageert!

8. Accepteren dat je niet iedereen kun plezieren!
We zijn allemaal mensen met onze talenten en onze ideeën. Iedereen heeft recht op zijn of haar eigen mening en om die mening te delen.  Het is dan ook onvermijdelijk dat er mensen zijn die zaken anders zien als jij ze ziet.

9. Zoek positieve energie op. 
Zoek gezelschap of een plek die jou weer energie geven. En laat die energie niet meer los! Zoek mensen op die jou opbeuren en motiveren en sta toe dat je je weer goed gaat voelen, energiek, empowered, enthousiast, assertief, gemotiveerd en optimistisch!

10. Focus jezelf op dankbaarheid
Koers weg van het 'zware gat' en begin je zegeningen te tellen. Wanneer iemand me zijn commentaar of acties jou naar beneden haalt, focus je dan op dankbaar te zijn voor  wat je al wel bereikt hebt. Dankbaarheid helpt je om zaken in het juiste perspectief te zien terwijl je je 'vecht of vlucht' emoties onder controle houdt.

11. Wees verantwoordelijk voor jezelf
Jouw keuzes en jouw acties zijn het directe resultaat van jouw vrije wil. Wat je ook zegt, denkt of doet en hoe een ander daar wel of niet op reageert, neem je verantwoordelijkheid voor jouw acties. Heb vertrouwen in de beslissingen die je neemt en sta ervoor!

12. Vat het niet persoonlijk op.
Kritiek is vaak het pijnlijkst wanneer jouw intenties verkeerd worden opgevat of wanneer er onterecht negatieve feedback wordt gegeven. Bescherm jezelf met de wetenschap dat het alleen maar de overtuiging is van die ene persoon. Of het nu klopt of niet, vat het niet persoonlijk op en accepteer dat die ander, net als jij, recht heeft op diens eigen mening.

13. Loslaten Dit is misschien wel de moeilijkste van allemaal. Onthoudt dat je bent wat je voelt. Als jij je op negativiteit focust dan verword jij tot wat anderen voor je gecreëerd hebben.  Draag het niet te lang met je mee.  Sta het niet toe je te lang te kwetsen. Haal diep adem en laat de negativiteit los. TIP: Wanneer het lastig blijft om rustig te reageren en empatisch te blijven kun je jezelf trainen door bijvoorbeeld een training Verbindende Communicatie te volgen. Je leert dan om daar empatisch te luisteren en te spreken en zo verbinding te maken. Op jouw succes! 

Emoties Communicatie Empathie Omgaan met Agressie Feedback geven en ontvangen persoonlijke ontwikkeling Feedback