Stel jezelf voor in een grote conferentiezaal met honderden carrièremakers, met allemaal een naamkaartje. Een aantal van hen blijven om de sta-tafels hangen zodat de zoute stengels en pinda’s binnen hun bereik zijn, anderen lopen wat rond of kijken uit naar de ober om zich nog even met wat biertjes wat moed in te drinken. Het is jouw taak nu om in de volgende anderhalf uur een positieve eerste indruk te maken op zoveel mogelijk mensen. Misschien vind je zelfs wel die nieuwe baan? Voel je de spanning al?
1. Een opvallend visitekaartje
Is er iets saaier dan een visitekaartje? Ondanks de vele digitale manieren om te connecten, is een visitekaartje nog altijd waardevol gezelschap voor een kennismakingop een netwerkevent. Je slaat ze misschien niet meer in je Rolodex, maar dat kaartje maakt het toch handig die ander te vinden op LinkedIn of Facebook. Dat kaartje geeft je meteen ook een mogelijkheid je te onderscheiden. Want moet het wel per sé een kaartje zijn waar je je gegevens mee uitwisselt? Wanneer creativiteit één van je talenten is, begint het waarschijnlijk nu al te bruisen bij je. Mocht je creativiteit nog niet gaan stromen dan kun je hier eens kijken naar inspiratie. En o ja, wanneer je naar die baan zoekt, laat je witte achterkant niet onbenut. Zet er een mini-CV op!
2. Word vrijwilliger
In de tijd dat ik in de horeca werkte, had ik meer plezier achter de bar dan de mensen voor de bar. Ik was bezig en iedereen wilde met me praten. Dat kun je ook regelen op een netwerkevent. Waarom meld je jezelf niet aan als vrijwilliger op dat grote event dat binnenkort plaats vindt? Denk daar eens over! Er is altijd wel iets te doen. Er moeten tafels geplaatst worden, naambordjes uitgedeeld, mensen worden geregistreerd, er zijn sprekers die geassisteerd moeten worden, bardiensten te draaien, enz. Wanneer je bijvoorbeeld achter de registratiedesk staat, heb je vele tientallen mini-gesprekjes met de deelnemers. Noteer de namen van de mensen waar je wel wat langer mee had willen spreken en volg deze gesprekjes op door een e-mail of via LinkedIn. Uiteraard kom je zo ook in contact met de organisatoren van dit event. Vraag over de organisatie en wat zij professioneel verder doen. Het levert je veel informatie op die je direct of op langere termijn van nut zal zijn.
3. Wees een vroege vogel
Wanneer netwerken niet je ding is en je je maar ongelukkig voelt wanneer je ‘gescand’ wordt, of je juist als nummer voelt in de menigte, is het een goede tip om op tijd te komen. Wanneer je vroeg bent, zijn er weinig mensen. Zij zullen dan vrijwel allemaal open staan voor verbinding en je zult zien dat je snel een leuk gesprek hebt. Daarnaast bevind je je dan in de luxesituatie dat jij degene bent waarmee ze hun eerste gesprekje hebben. Ze zullen jou dus veel beter herinneren dan nummer zoveel wanneer hun binnenzak uitpuilt van de visitekaartjes. Waarschijnlijk zijn voor jou die eerste gesprekken zo waardevol, dat je het niet eens nodig vindt om tot het einde te blijven!
4. Kies een getal onder de 100
Vroeg erbij zijn is altijd een goed idee. Maar wat als je het desondanks nog altijd spannend vind om met jezelf te lopen leuren bij volslagen vreemden. Nu ben je misschien wel die geweldige creatieve denker, die harde werker, die humorvolle verkoper, echter, niemand zal daar achter komen wanneer je je mond niet open doet! Daarom deze tip: kies een nummer. Neem jezelf voor om met een x-aantal mensen te spreken. Maakt niet uit wat er gebeurt, dit aantal gaat het minimaal worden. Wanneer je met jezelf afspreekt om met minstens 15 mensen te spreken gedurende een netwerkevent, doe dat dan ook. Wanneer je jezelf al niet kunt vertrouwen, wie dan nog wel? Beloon jezelf met iets lekkers onderweg naar huis als beloning. Wanneer je met een collega naar dit event bent gegaan kun je er een wedstrijdje van maken. Degene met de minste kaartjes betaalt het etentje! Jezelf een doel geven, is jezelf iets geven om naar toe te werken. En wanneer je dat doel bereikt hebt, mag je huiswaarts!
5. Organiseer zelf een event
Nu lijkt het misschien een raar idee om een netwerkevent te organiseren als je er eigenlijk zelf niet zo goed in bent, maar hoor dit even aan. Het grootste probleem bij netwerkevents is: waar ligt de macht. Wie heeft het werk, wie zoekt er naar, Wie heeft de opdracht te vergeven, wie heeft hem nodig. Eén van de makkelijkste manieren om jezelf meer macht te geven, is zelf het event te organiseren. In plaats van dat jij achter iedereen aan moet zeulen, zullen mensen nu een reden hebben om jou te benaderen. Natuurlijk is het organiseren van een event nu ook weer niet zo eenvoudig als met iemand connecten op LinkedIn. Maar wanneer je even nadenkt, heb je vast een vriend die iemand kent die een bar of een restaurant heeft, of toegang heeft toe een andere locatie die geschikt is. Wanneer je er nu ook nog in slaagt om een interessante spreker aan te trekken, dan zullen er ook deelnemers komen. Sommige zullen dat spreken gratis doen, zeker wanneer je de gelegenheid biedt om daarna hun boeken, dvd’s of webinars te verkopen.
6. Wees geïnteresseerd, niet interessant
Netwerkbijeenkomsten kunnen taai zijn voor introverte mensen. We zijn nu eenmaal niet allemaal verkopers. Toch is het een misverstand dat netwerken alleen maar gaat over jezelf verkopen. Netwerkengaat veel meer over het bouwen van relaties, en minder over het doen van de deal. Een belangrijk element van netwerken is oprechte interesse in de ander. En dat is nou precies waar een introvert goed in is! Wanneer je van nature al goed bent in het observeren van mensen, je goed kunt inleven en empatisch bent, dan ben je geheid een goed luisteraar. Gebruik dat talent van je. Wanneer je in gesprek raakt, gooi er dan niet die meteen die killerspeech in waaraan je zo hard gewerkt hebt. Vraag! Vraag aan de ander waarom hij naar dit evenement is gekomen. En voordat je het daarna meteen weer over jezelf gaat hebben, vraag nog wat verder door. Vraag hoe zij in dat vak verzeild zijn geraakt, wat hun drive is om nu juist dit te doen, wat ze er zo geweldig aan vinden en misschien ook wel wat niet. Wanneer je voelt dat er een klik is, vraag over hun families, hun persoonlijk leven. Zo maak je werkelijk verbinding. Communicatie is wederkerig. Wanneer je contact hebt en verbinding, wordt het veel makkelijker om over jouzelf en jouw ideeën te spreken. Zij zullen geïnteresseerd zijn in jou, omdat jij het in hen was.
7. Zorg voor follow-up
Welk netwerkboek of welke cursus je ook raadpleegt, je hoort steeds hetzelfde: wanneer je niet opvolgt, zul je mislukken. De goeroe's zeggen zelfs dat je die opvolging binnen 48 uur moet doen. Maar wat als je daar nu helemaal geen zin in hebt. Wat nu als je dat geleur met jezelf helemaal niet ziet zitten. De beste manier om het jezelf makkelijk te maken is het zo persoonlijk maken als mogelijk. Wanneer je goed geluisterd weet je veel van je contacten. Robert is gek op snelle auto’s en kijkt uit naar de nieuwe Tesla, Maaike kijkt uit naar een nieuwe juridische baan waarin ze veel zelfstandigheid heeft, Henri kijkt uit naar de nieuwe iPhone-update waar hij al een app voor aan het ontwikkelen is. Uiteraard heb je deze wetenswaardigheden achterop het kaartje genoteerd of toegevoegd aan het notes-veld op de LinkedInpagina. Wanneer je werk wilt maken van netwerken, stuur dan geen standaard e-mail. Zoek iets online wat nuttig is voor hen. Misschien een artikel over de nieuwe Tesla, een advertentie voor een juridische positie of een lijst van de 20 nieuwste apps op vlak van X. Je zult merken dat je minder last hebt van het gevoel een verkoper te zijn en dat er vaak een leuke reply komt. Wanneer dat antwoord er inderdaad is, nodig je ze uit voor een kop koffie.
8. Gebruik social als opstap naar echt contact
LinkedIn is een geweldige plek om contacten te verzamelen. Maar het is wat minder goed om er echt mee aan relaties te werken. Daarvoor heb je persoonlijk contact nodig. Begin in jouw LinkedIn-netwerk te zoeken naar mensen die al in de functie werken die jij ambieert. Zij kunnen een goed 2e- of 3e-lijns contact zijn voor de mensen die jij probeert te bereiken. Zodra je met hen gelinkt bent, kun je een vriendelijk, niet pusherig berichtje sturen en vragen hoe zij uiteindelijk in deze functie terecht zijn gekomen. Wat is hun ervaring? Wat is er leuk en minder leuk aan? Welk advies hebben ze voor mensen die dit ook willen gaan doen? Wanneer je in de buurt woont, kun je eens een kop koffie drinken en wat meer uitwisselen. Vraag aan het einde van je ontmoeting of ze wellicht mensen kennen die jou kunnen helpen met je ambitie. Neem voor de zekerheid een cv mee. Vraag hen om je een seintje te geven mochten ze zo’n vacature weten.
9. Go viral!
Wanneer je op zoek bent naar een baan, laat dat dan de wereld weten. Onder andere Facebook is een plek die je niet mag overslaan. Ook al irriteer je je misschien aan de vele onzinnige berichten daar, het is tegelijk ook een plek waar je vele vrienden, kennissen en wat verdere familieleden kunt laten weten dat jij op zoek bent naar wat anders. En wat dan anders dan wel is, laat je heb natuurlijk weten. Wees zo specifiek mogelijk. Dus niet: ‘ik wil in de horeca werken’, maar wel: 'ik wil in de keuken werken van een vegetarisch restaurant'. Specifieke woorden geven specifieke beelden en een krachtere boodschap aan je vrienden om door te geven aan de mensen die zij kennen. Deze strategie kan ook werken als je een nieuw bedrijf start. In de regel willen mensen graag helpen. En mocht er iemand zijn die je om deze reden ‘unfriend’, had je sowieso niet verbonden hoeven zijn. Netwerken is net werken, maar wanneer je het slim aanpakt is het effectiever en efficiënter en leidt het tot nieuwe duurzame relaties en nieuwe mogelijkheden. Op jouw succes!