Voor(oor)delen verkooptrainingen(2)

In de reeks vooroordelen over verkooptrainingen vandaag een veel gemaakte opmerking door het salesmanagement. “Onze verkoopafdeling heeft enkele jaren geleden al een training gehad en is dus op de hoogte. Wij hebben geen verkooptraining nodig!”
Een hardnekkig tweede vooroordeel:


2e vooroordeel verkooptrainingen: ‘Een verkooptraining hebben wij niet meer nodig!’Het effect van een training is niet eeuwig durend. Door de snel veranderende markt is het noodzakelijk om de evolutie op gebied van verkoop op de voet te volgen. Zeker nu de ‘online-verkoop’ zich steeds meer en meer doet gelden. En gelukkig wordt, ondanks het succes van de ‘verkoop- online’, de persoonlijke benadering van de verkoper nog steeds hoog gewaardeerd.

Mini-verkooptraining
Als toegift een kort filmpje van Brian Tracy waarin hij afsluittechnieken bespreekt. Dit keer het afsluiten van een deal aan de telefoon.



Bij online aankoop gaat men op zoek naar leveranciers voor een bepaalde dienst of product op het net. Maar men gaat daarna de uitverkoren onderneming bekijken “in levende lijve”. Dit houdt wel in dat de klant meestal zeer goed op de hoogte is van het product dat hij wil. Als de verkoper hier een kans wil maken, moet hij over een flinke dosis vakkennis beschikken, zowel wat zijn product als zijn verkoop betreffen.

Training is herhaling.
Maar er is meer dan dat waarom een verkooptraining nodig is. Ieder bedrijf wil dat zijn commerciële mensen kampioenen zijn in hun vak. Als we dit doortrekken naar de sportwereld is het duidelijk dat op sportgebied men zonder trainingen nooit kampioenen kweekt. Het is door steeds bezig te zijn met de sport en te oefenen dat men op termijn de juiste dingen doet. Het onderbewuste slorpt door de oefeningen en trainingen veel op.

Verkooptraining:  geen luxe maar noodzaak!

Zo ook bij de verkoop. Als men tijdens een verkoopgesprek nog moet nadenken over vorm en inhoud van het gesprek, kan men niet ten volle met de klant bezig zijn. De klant voelt dit en vindt zich minder aangesproken. Door regelmatig verkooptrainingen te volgen wordt het onderbewuste aangezet om vele dingen over te nemen. Dingen waarover we dan niet meer moeten nadenken. Om het onderbewustzijn zo ver te krijgen is één verkooptraining per jaar geen overbodige luxe, maar veel te weinig. Meer weten over verkooptrainingen?  Neem contact op voor een informatief gesprek en een voorstel op maat.

Overzicht commerciële trainingen;


Meer blogs over dit onderwerp:
No tags yet