De online aankopen groeien gestaag. Kochten we met zijn allen voor 9 miljard euro in 2011, in 2012, ondanks de ‘economische crisis’, groeide de online verkopen door naar 9,8 miljard euro. In 2013 kwam daar nog eens 8,5% bovenop en kwamen de Nederlandse online aankopen uit op 10,6 miljard euro. Daarmee blijft de online verkoop doorgroeien. Veel ondernemers van ‘stenen winkels’ zitten met de handen in het haar. Waar gaat dit naar toe? Bepalen lege winkelstraten de toekomst? Nee hoor, ook in de toekomst zal er in stenen winkels geshopt gaan worden. De winkels die er dan zijn zullen echter zijn aangepast aan de beleving economie. De toekomst die nu al begonnen is! Verandering vraagt om visie en leiderschap. Onderstaand filmpje geeft een blik in de retail toekomst.
Beleving, ofwel experience, is de toekomst voor succesvolle retail. Voorafgegaan aan de Heineken Experience, de Apple Store en de BMW Mini showroom op het Leidseplein in Amsterdam, zal de detaillist van de toekomst zijn winkel ombouwen tot een beleving voor de klant. Niet alleen het product, maar de hele winkel staat centraal bij het creëren van een echte beleving voor de klant. Apple laat zien dat door deze aanpak de verkoop per m2 hoger is dan welke retailer dan ook ooit gerealiseerd heeft! Alleen dan heeft de detailhandel bestaansrecht en voldoet het aan de behoefte van de consument, diens zintuigen te prikkelen bij de aankoop van nieuwe producten. Daarmee zien winkelcentra, maar ook musea, hotels en restaurants, en zelfs bibliotheken hun primaire functie veranderen. Steeds meer verworden ze tot een ontmoetingsplek voor de consument. Plekken waar het leuk is vrienden te ontmoeten, zaken te doen, wat te werken op het gratis WiFi netwerk. Het Nieuwe Werken is daar! Dat veranderd ook de functie en manier van communicatie voor de retailer. Een bord op de stoep met een weekaanbieding is niet langer genoeg. Ook de detaillist krijgt te maken met het Nieuwe Werken. Om verbinding te houden met zijn klantennetwerk zal ook hij aan de slag moeten met plaats- en tijdsonafhankelijke klantgerichte activiteiten. Alleen, of door samenwerken met collega’s. Daarmee zal de grens van online en offline, van privé en zakelijk nog verder vervagen. Dat gebeurt nu al op twitter, waar je zakenrelatie de vorderingen van zijn dochter op zwemles naar zijn contacten tweet. Facebook vertelt niet alleen je vrienden, maar ook je collega;s waar je bent, wat je doet, waar je van houdt en waar je fan van bent. In de nabije toekomst kun je een berichtje verwachten van je favorieten winkel als je in de buurt bent. Je supermarkt laat via hun app weten welke favoriete producten er deze week in de aanbieding zijn. Een foto van een etalagepop met een geinige outfit triggert een filmpje op je smartphone met soortgelijke trends op fashion gebied. Wow! Kortom, het wordt weer leuk in de winkel!
Detailhandel Trainingen
Workshops Detailhandel
Hoe kun je als winkelier het winnen van een webwinkel. Stop het als bedreiging te zien maar als een kans. Genoeg te doen dus. Werk aan de winkel!