21 Blunders van de Baas

Niemand is perfect!  En niemand heeft altijd 100% gelijk (zelfs Steve Jobs of Reinhout Oerlemans niet) en dit geldt ook voor de leiders binnen een organisatie. Maar er zijn fouten en FOUTEN. 

Het belangrijkste is om je fouten te realiseren, te analyseren en je gedrag te veranderen waardoor je ze in de toekomst kunt voorkomen. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Wanneer je gedrag of fouten wilt verbeteren, dan is de eerste stap van doorslaggevend belang: Je moet je eigen fouten realiseren. Daarom willen wij de meest voorkomende leiderschapsfouten met je delen. Waarschijnlijk zijn ze niet nieuw voor je, misschien ben je er zelfs al vertrouwd mee! Misschien herinner je sommige van je eigen bazen die je te verduren had.    

32

Gratis E-book '21 Blunders van de Baas' Maar sta er eens bij stil: welke fouten maak jij zelf als manager? Elke manager heeft deze fouten wel eens gemaakt. Het effect op de motivatie van je werknemers kan rampzalig zijn. We hebben in deze blog 8 Blunders van de Baas, een aantal veel voorkomende fouten op een rij gezet. Sommige zijn erg voor de hand liggend, andere zijn een beetje vager. Ze zijn echter allemaal essentieel. Maak je niet schuldig aan deze management blunders, zodat ze je team, werknemers en bedrijf niet duur komen te staan. 

1.  Geen vertrouwen geven
Wanneer managers er geen vertrouwen in hebben dat hun mensen hun werk goed doen, speelt dit gebrek aan vertrouwen door op een aantal schadelijke manieren. Micro managing is één voorbeeld hiervan, constante controle een andere. Behandel mensen alsof ze onbetrouwbaar zijn – kijk naar ze, volg ze, waarschuw ze voor elke kleine fout- omdat een paar mensen onbetrouwbaar zijn. Uiteindelijk gaan mensen aan je verwachtingen voldoen! 

2.  Niet luisteren en hun meningen niet waarderen
Actief luisteren is een kritische vaardigheid van een manager. Je kunt managers in ‘actief luisteren’ trainen maar als een manager van mening is dat luisteren een manier is om te tonen dat hij of zij mensen waardeert, is een training vaak al niet nodig. Luisteren is een erkenning en demonstreren van je waarden. Wanneer medewerkers zich gehoord voelen en weten dat je naar ze luistert, voelen ze zich belangrijk en gerespecteerd. Je krijgt veel meer informatie wanneer je dagelijks de sluispoorten openzet. 

3.  Niet reageren op knagende problemen en kwesties
Managers hebben de gewoonte om te hopen dat een ongemakkelijke kwestie, werknemers conflicten of onenigheid gewoon vanzelf verdwijnt als je het niet provoceert of probeert op te lossen. Geloof me, het gebeurt niet! Kwesties, vooral tussen mensen worden alleen maar erger tenzij er iets wezenlijks verandert. Een proactieve bemiddeling van de manager in de rol van coach of mentor en controleren of de medewerk(st)er de nodige vaardigheden heeft om het probleem zelf op te lossen, is absoluut noodzakelijk. Drama en hysterie onderbreken productiviteit, motivatie en betrokkenheid van de medewerk(st)er. 

4.  Vooral geen ‘Nee kunnen zeggen
Ben jij een persoon die het moeilijk vindt om Nee te zeggen tegen mensen? Zo ja, wellicht heb je dan veel te veel projecten en verplichtingen op je bord liggen. Dit kan leiden tot slechte prestaties, stress en gebrek aan motivatie. Of misschien ben je een micro-manager: iemand die alles zelf controleert of al het werk zelf doet, want niemand anders kan het werk goed doen. (Niet alleen managers hebben hier last van!) Hoe dan ook, teveel hooi op je vork nemen is een slecht gebruik van je tijd en het kan je de reputatie opleveren dat je slordig en gehaast werk levert. Je kunt de subtiele kunst om Ja te zeggen tegen de persoon, maar Nee tegen de taak gemakkelijk leren. Deze vaardigheid helpt je om je te verweren, terwijl je wel de goede gevoelens binnen de groep handhaaft. Als andere personen steeds wachten op jou Ja bij elk verzoek, leer dan om sterk in je schoenen te staan en koel te blijven onder druk. 

5.  Medewerkers geen kansen geven om zich te ontwikkelen!
De meeste mensen willen zichzelf ontwikkelen. Ze willen groeien, als persoon en in hun werk en beter worden in wat ze doen. Natuurlijk, je moet je werknemers een kans geven om extra opleidingen te volgen en nieuwe dingen te leren. Maar dat is nog niet alles: Als je ze echt wilt helpen om zich verder te ontwikkelen laat je hen op basis van hun vaardigheden en sterke punten werken en heb je realistische doelen opgesteld. Feedback is daarbij heel belangrijk. Mensen hebben kritiek en lof nodig. Iedereen die zich wil verbeteren, heeft baat bij oprechte en constructieve feedback. Als manager moet je het werk van je collega's op een oprechte manier beoordelen en geef je constructieve feedback. 

6.   Kansen missen om het werk leuk te maken
'Baas zijn’ is een serieuze zaak, daarover geen twijfel. Ondanks de ernst van deze verantwoordelijkheden, maken de beste leiders van hun organisaties leuke plaatsen om te werken. Je mensen besteden ongeveer een derde van hun leven op hun werk. Maak het een aangename en fijne plek voor hen. 

7.  Het veel te vrijblijvend houden!
Veel managers durven niet echt te vertellen waar het op staat. Ze willen zich niet te veel verplichten en de opties open houden. De aard van hun niet-ontwijkend gedrag kan vaak worden herkend in hun toespraken en gesprekken. Zinnen worden vervormd en vage expressies worden gebruikt, zoals:

  • Synergy effecten
  • Een nieuwe oriëntatie moet de zaken in beeld brengen
  • Proactive downsizing

We kennen allemaal wel een paar van die mooie. Sommige van deze managers merken niet eens meer dat ze alleen maar algemene kretologie uitstoten – maar hun werknemers doen dat zeker! Draai niet om het onderwerp heen. Als manager wil je begrepen worden. Commiteer jezelf. Formuleer doelen duidelijk en vertel je collega's precies wat je van hen verwacht. Neem beslissingen en wees betrouwbaar, want dat zal je consequent maken. Ben jij vastberaden en consequent? 

8.  Falen om de overgang naar 'manager' te maken
Sommige nieuwe managers zijn meer dan gekwalificeerd, maar kunnen niet de overgang naar hun nieuwe rol maken. Verantwoordelijk zijn voor het werk van een heel team kan een hele hap zijn. Als dit vertrouwd klinkt, kun je de situatie onder controle krijgen voordat het uit de hand loopt. Je leidinggevende vaardigheden kun je door middel van online business cursussen of leiderschapstrainingen ontwikkelen. Het leren van de technieken van grote leiders zal je helpen bij het overwinnen van deze uitdaging en versterkt je vermogen om te leiden. 

 De ondergang van vele leiders is dat hun eerste successen hun ego's opblazen. Vergeet nooit je wortels. Denk niet dat je onoverwinnelijk of onfeilbaar bent, en zet jezelf niet boven iets of iemand. Een oud gezegde zegt: "Trots gaat vóór vernietiging", en managers zouden die tatoeage op hun onderarm moeten zetten. Managers kunnen zelfgenoegzaam worden, het gevoel hebben dat ze alles weten om hun werk met succes uit te voeren en geen noodzaak zien om een andere manier te leren. Dit kan leiden tot het geloof dat alles moet gebeuren op hun manier. Grote leiders gebruiken de beste manier (hun manier of een nieuwe aanpak ) om een taak te vervullen. Wil je meer tips om fouten te voorkomen als baas? 

Klik dan hier om ons GRATIS E-book “21 Blunders van de Baas” te ontvangen. Schrijf in het reactie veld hieronder wat jouw actiepunten zijn om een goede manager te zijn. Of heb je voorbeelden van management stijlen die niet motiveerden maar zelfs het tegenovergestelde bereikten? Ben benieuwd!

Geen tips missen? Zorg dat je je inschrijft voor de ‘GOAL Inspirator’ 

Een goede manager zijn?  Een gemotiveerd team presteert beter. Hoe houdt jij je medewerkers gemotiveerd? Een belangrijke waarde voor een team is vertrouwen. Hier 10 tips voor vertrouwen binnen een team.  Als manager moet je duidelijkheid geven. Goede feedback zorgt al voor teambuilding. Leuk artikel? Like ons hieronder op onze facebook pagina. Bedankt!

Verbinding team Leidinggeven Leiderschap Luisteren verandermanagement