9 communicatietips voor samenwerken met de generatie Y

Samenwerken met de generatie Y krijgt steeds meer aandacht op de werkvloer. We hebben het hier over de groep mensen die ongeveer tussen 1982 en 1994 geboren is. Deze generatie neemt langzaamaan steeds meer managementposities in in het bedrijfsleven wanneer hun oudere collegae doorgroeien of met pensioen gaan. Tegen 2020 zal ongeveer de helft van de medewerkers van deze generatie zijn.  De generatie Y is ambitieus, ziet kansen en is getalenteerd. Toch zijn er behoorlijke verschillen in hun manier van communiceren, hun verwachtingen en hun gewoontes ten opzichte van andere generaties. Dit vraagt om extra aandacht voor deze nieuwe medewerkers om hen goed in de cultuur van jouw bedrijf te laten integreren.


communicatie

De volgende 9 tips kunnen je helpen bij het samenwerken met de generatie Y:

1.  Houd het kort maar duidelijk De generatie Y is erin getraind iets duidelijk en waardevols te zeggen in 140 karakters of minder. Hoe meer jij in staat bent je boodschap in te koken, des te meer zij het zullen oppikken en waarderen.

2.  Geef ze details
Inkoken betekent niet dat je belangrijke informatie achterwege laat. De meeste medewerkers uit de generatie Y zullen het prettig vinden een gedetailleerd plan of instructie te krijgen voordat ze in een project duiken. Geef dus ieder die informatie die hij of zij nodig heeft maar laat de blabla achterwege.

3.  Kies het beste medium voor communicatie
Face-to-facegesprekken en conference calls zijn niet de meest effectieve communicatiekeuzes wanneer je werkt met leden van de generatie Y. Zij zijn gewend om met hun mobiele telefoons te communiceren. Probeer daarom een online portal als Slack om met hen samen te werken of een programma als Skype.

4.  Begrijp hun 24/7-communicatie
We zijn ondertussen wel af van de 9-tot-5-structuren in bedrijven. De generatie Y vindt het heel normaal om ‘s avonds nog een bericht te sturen. Richt daarom je digitale communicatie zo in dat ook buiten kantooruren de zaak gewoon door kan draaien.

5.  Bespreek hun carrièrepad
Uit onderzoek blijkt dat 60 procent van de 25- tot 35-jarigen ervan overtuigd is dat ze binnen 2-3 jaar promotie kunnen maken wanneer ze hun werk goed uitvoeren. Voorkom teleurstelling, demotivatie en verloop door regelmatig hun performance te bespreken en ervoor te zorgen dat ze hun carrièrepad binnen jouw organisatie begrijpen.

6.  Niet 'leuk' doen over leeftijd
De generatie Y wil serieus genomen worden in hun werk. Geef hen dat respect en je krijgt het ook terug. Grappen over ‘dat deed ik al toen jij nog in je luiers liep’ en andere oneliners vallen niet goed bij deze medewerkers.

7.  Laat zien dat je eerlijk en rechtvaardig bent
Gelijkheid is voor de generatie Y belangrijk. Leidinggevenden en teamleden doen er verstandig aan zich zo op te stellen dat hun gedrag niet gezien kan worden als voortrekkerij of oneerlijk. Waarden en normen als deze worden belangrijk gevonden op de werkvloer.

8.  Committeer je aan een sociale bijdrage
Het geven aan een goed doel en vrijwilligerswerk vanuit de organisatie is erg belangrijk voor de generatie Y. Zorg dat je regelmatig duidelijk maakt op welke manier jouw onderneming bijdraagt aan de maatschappij.

9.  Het allerbelangrijkste: voed hun passie!
De generatie Y vindt het meer dan anderen belangrijk dat zij het gevoel hebben een bijdrage te leveren en dat hun leven zin heeft. Het hebben en communiceren van een missie, een 'why' is essentieel. Maak duidelijk welke rol zij hebben om aan deze doelen te kunnen bijdragen. Op jouw succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book 'Time To Relax'.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

Generatie Y Communicatie verbinding Samenwerken Teambuilding Verbinding team motivatie Cultuurverandering verandermanagement