Detailhandel en internet? Bedreiging of kans?

"Kunt u mijn medewerkers leren om om te gaan met internet-shoppers? Mijn klanten komen hier kijken en kopen op het internet." Dit was een vraag die we kregen van een ondernemer. Ik trof in zijn winkel verkopers aan die fel werden als het woord 'Internet' ter sprake kwam. "Er was zelfs laatst een klant die wat op het internet gekocht had en hier om service kwam! Hoe durft ie! Internet maakt onze winkel kapot!" Wanneer een klant tijdens een verkoopgesprek aangaf ook maar iets met het internet van doen te hebben verstijfde het gesprek. Het oordeel van deze verkopers was meteen voelbaar voor deze 'internet klant'. Het gevolg: Een reden temeer om naar huis te rennen waar de koffie tegenwoordig beter smaakt dan in menige broodjeszaak en daar achter de computer te kruipen en, inderdaad, vaak voordeliger op het internet te bestellen. Dit terwijl bewezen is dat, ook nu nog, het vaak niet om de prijs gaat! Dat is onderzocht. De klant blijft weg om een heel andere reden dan u waarschijnlijk denkt:

  1. Gebrek aan aandacht
  2. Gebrek aan initiatief
  3. Niet aan afspraken houden
  4. Gebrek aan deskundigheid
  5. Gebrek aan meedenken
  6. Niet oplossen van klachten
  7. De prijs

In Veenendaal en Leeuwarden zijn inmiddels interessante trajecten opgestart hoe Social Media en Internet te integreren tot een totale winkelbeleving. Een prachtig initiatief over hoe de toekomst eruit kan zien wanneer we internet en social media zien als aanvulling ipv concurrentie.


Detailhandel en internet? Bedreiging of kans?


In 1900 waren de hoefsmids fel gekant tegen de auto en bleven zelf nog jarenlang in hun koets rondrijden. "Belachelijk die auto's, straks zijn er geen paarden meer!"Tegenwoordig zie ik ze met grote jeeps hun klanten bezoeken. Veel minder als toen. Maar ze zijn er nog. Net als paarden trouwens. En u? Wilt u er ook nog zijn? Verandering is niet tegen te houden. En het gebeurt nu, voor u neus. Sneller dan u! Omarm het internet en omarm de klant, die desondanks toch die moeite neemt om uw winkel te bezoeken, en geef hem datgene dat hij never nooit niet krijgen kan op de digitale snelweg. Uw warme aandacht en interesse. Zonder oordeel. Hoe om te gaan met internet klanten?

In onderstaand filmpje hoor je na een klaagzang ove r de crisis hoe andere ondernemers het internet omarmde en er een toememend deel van hun omzet uit genereren




 Ondernemen is keuzes maken. Geen keuze maken is soms erger. De magie zmagie zit vaak in het moment  Het is wel degelijk mogelijk om te winnen van een webwinkel. En if you can't fight them, join them" is de boodschap van de laatste video. En tenslotte nog wat cijfer over de verschillen in internet aankopen tussen ons en onze buurlanden.

klantgerichtheid Marketing Social media inspirerend Detailhandel Retail