Hoe blijf je kalm bij een hoge (werk)druk

Het werk verandert snel en lijkt wel steeds complexer te worden. Dit veroorzaakt vaak een hoge (werk)druk die ervoor kan zorgen dat je gehaast en gestrest overkomt. Daar kun je je van alles bij voorstellen:

  1. Er zijn veel veranderingen die je moet implementeren. Wanneer je op een nieuwe manier werkt dan kan dat in het begin méér tijd vragen. Dat zorgt voor extra werkdruk.
  2. Je hebt veel taken te doen. Veel taken zorgt voor loopjes in je hoofd. De to-do lijst blijft zich herhalen waardoor je druk blijft. In je hoofd maar ook in je gedrag.
  3. Je hebt je targets niet gehaald en je baas blijft maar bellen voor je analyse van het laatste kwartaal.
hoge

Hoe voorkom je om gehaast en gestresst over te komen. Hoe blijf je kalm en relaxed. Hier 10 tips:

  1. STOP!
    Stop als een kip zonder kop rond te rennen. Ga zitten….. en blijf zitten.
  1. Effe wachten nog
    Geef je zelf zoveel tijd als nodig is om jezelf te herwinnen. Wanneer je onder druk komt te staan door stressvolle omstandigheden is het allerbelangrijkste om kalm te blijven. In dit soort situaties gaat het er niet om snel een oplossing te bedenken. Het gaat er allereerst om chaos te voorkomen, de situatie te stabiliseren en om je zelfvertrouwen te herwinnen. Pas daarna kun je naar oplossingen gaan kijken.
  1. Adem in…. en uit!
    Inademen en uitademen. Diep ademhalen lucht op. Het maakt ook je hoofd weer helder. Ademhaling brengt weer balans tussen de analytische processen in je hoofd en de emoties en gevoelens in je buik. Ademhaling maakt je weer bewust van je lijf, je hartslag daalt en je hebt weer controle over jezelf.
  1. Denk na!
    Denk diep en grondig na over de situatie waar je nu in verzeild zit. Probeer om de feiten en de oorzaken op een rij te krijgen. Belangrijke tip: neem net even wat meer tijd dan je denkt nodig te hebben.
  1. Besluit en bepaal je strategie!
    Wanneer je je doelstelling, je te volgen strategie en je daarvoor te nemen acties helder hebt ga je verder. En alleen dan!
  1. Neem de leiding
    Neem de leiding door mensen aan te spreken en contact te maken. Daarna vertel je wat je gaat doen. Wat is je strategie en wat is je actieplan. Doordat je jezelf herwonnen hebt en je plan helder is, kom je veel krachtiger over en hou je de controle. Jouw uitleg geeft duidelijkheid, vertrouwen en rust. Geef vertrouwen aan jezelf en aan anderen.
  1. Doen!
    Het komt nu op het uitvoeren van je plan aan. Doen! Hou je aan dat plan. Nieuwe taken schuif je, voor nu, aan de kant. Elimineer alle mogelijke afleidingen en focus je op je doel. Doe één ding tegelijk! Multi-tasken geeft onrust. Bij jou en bij de mensen in je omgeving. Door je te focussen op één taak weet je zeker dat die goed gebeurt, houd je boel onder controle en gaat er geen onrust uit naar de mensen in je omgeving.
  1. Re-ageer
    Reageer op de wereld om je heen en neem je verantwoordelijkheid. Hou je collega’s, managers en alle andere betrokkenen op de hoogte. Check regelmatig hun mening. En als je hulp nodig hebt, heb dan het lef om ook om hulp te vragen.
  1. Hou bio-breaks! (pauzes)
    Een kopje thee of koffie is niet alleen gezellig, het zorgt ook voor een rustmoment voor jou en een contactmoment voor de mensen om je heen. Mensen zijn sociale wezens met een natuurlijke behoefte aan een praatje. Ook dat kan bij je werk horen. Daar maak je dan even tijd voor.
  1. Don’t Worry, Be Happy
    De boog kan niet altijd gespannen staan. Zorg dat je naast je werk je energie op een andere manier kwijt kunt cq oplaadt. Door bijvoorbeeld te sporten, aan yoga te doen, te mediteren of simpelweg naar huis de fiets te pakken. Neem je werk èn jezelf niet zo serieus. We zijn allemaal te vervangen. Geef niet toe aan stress. Al ben je nog zo ver achter met je werk, stress gaat je echt niet helpen.
We weten allemaal dat als we gehaast en gestrest zijn, we een veel grotere kans hebben dat we fouten maken. Toch trappen we regelmatig in die valkuil. Daardoor creëren we voor onszelf conflicten met anderen, nog meer onnodig werk voor onszelf en leggen we nog meer druk neer bij anderen. Daarmee veroorzaken we ook bij anderen stress. Het zou zomaar kunnen dat we daardoor het echte probleem en de echte kansen niet meer zien.


Stressvrij werken vraagt om je bewust te zijn van je emoties. Zijn het nu emoties of gevoelens waar we "last" van hebben?  Ook jou gaat het lukken! Denk erom; één ding tegelijk! 


Vond je deze blog inspirerend?  Like ons op de facebook knop direct hieronder!  Bedankt!

No tags yet