Hoe houd je in deze moeilijke tijden je medewerkers gemotiveerd? Als leidinggevende kun je niet simpelweg je mensen rond commanderen en verwachten dat ze doen wat je wilt. Dat doen ze misschien even. Zolang je kijkt. Maar op het moment dat je ze loslaat, doen ze dat wat ze zelf op dat moment belangrijk vinden. De manager van vandaag moet, meer dan ooit, de samenwerking krijgen met zijn mensen. In deze blog bespreek ik twee manieren om medewerkers te motiveren; complimenteren en inspireren. Alhoewel deze woorden vaak in één adem genoemd worden, hebben ze toch een heel andere betekenis. Effectieve inzet ervan hangt dan ook sterk af van wat je wilt bereiken. Motiveren is mensen zover krijgen om te handelen op een manier die concreet en onmiddellijk een bepaald doel dient. Als je mensen wilt motiveren om iets te doen wat ze niet per se willen, moet je ze als ruil iets bieden wat ze wèl willen.
Wanneer een voetbalcoach tijdens de rust een peptalk geeft aan zijn team, gebruikt hij motivatie en inspiratie om zijn team te motiveren. Hij wil dat zijn spelers zich weer opladen en met hernieuwde energie en focus het veld weer opgaan, ook al voelen ze zich nu misschien moe of ontmoedigd. Hun beloning? De overwinning!
Het is makkelijker om mensen te vragen om een avond door te werken of zelfs iedere avond in één week dan te verwachten dat ze voor onbepaalde tijd laat doorwerken. Stel een einddatum. Geef kleine complimenten. ‘Fijn dat je er bent.’
4. Deel in het te brengen offer.
Leiders vragen niet aan anderen te doen wat ze zelf niet bereid zijn om te doen. Ga je mensen niet vragen om het weekend door te werken als je zelf plannen hebt voor een stedentrip. Stroop je mouwen op en help zichtbaar mee.
5. Doe beroep op hun emoties.
Angst focust de aandacht van je team en kan kortstondig een effectieve motivator zijn (‘Wanneer we dit niet rond krijgen, staan onze banen op het spel’). Wanneer je angst blijft gebruiken, chieten mensen in de kramp en zul je ze uiteindelijk alleen maar demotiveren. Het werkt beter mensen te motiveren door positieve emoties zoals enthousiasme, trots, een gevoel van verbondenheid, en de sensatie van de prestatie. Complimenten leggen focus op wat er is. Angst focust op wat er niet is.
6. Geef mensen meerdere redenen om te doen wat je wilt dat ze doen.
Je kunt je eigen reden of reden van de organisatie voor het aanvragen van de actie aangeven. “Als we dit project niet op tijd afkrijgen, zullen we het contract verliezen.” Maar de beste reden, is altijd de persoonlijke reden. Je kunt praten over collegialiteit, of de kick om samen iets bereikt te hebben. Het zou mooi zijn als je een extra vrije dag of een bonus kunt geven. Maar de dingen zijn wat ze zijn in deze moeilijke tijden, en soms is het alleen de hoop alle banen te kunnen behouden. Een compliment kost echter niks en heeft een hoog rendement. Inspireren, aan de andere kant, impliceert het veranderen van de manier waarop mensen denken en voelen over zichzelf, zodat ze positieve actie willen nemen. Het speelt in op de behoeften en verlangens van mensen. Bevlogen sprekers inspireren hun publiek. Denk aan de speech van Martin Luther King, de Obama speech of de speech van Steven Jobs waarin hij praat over de uitdagingen van de afgestudeerden. Inspiratie doet een beroep op de beste aspiraties van mensen, en de onderliggende, vaak onuitgesproken boodschap is: “Je kunt worden wat je wilt zijn.” Geen andere beloning wordt beloofd dan de beloning die van binnenuit komt: het gevoel van persoonlijke voldoening. Als leider, leidinggevende, manager, ondernemer; wanneer je praat over waarden, over identiteit (ofwel de corporate identity of de identiteit van ieder individueel persoon), en over lange-termijn doelen, is het altijd je intentie om te inspireren.
2. Vertel een verhaal.
Verhalen vertellen mensen niet wat ze moeten doen. Ze betrekken verbeelding en emoties van mensen. Verhalen laten mensen zien waartoe ze in staat zijn of waartoe ze het potentieel hebben.
3. Aanspreken van mensen op hun waardesysteem.
Vraag mensen om te handelen op een wijze die in overeenstemming is met de waarden waarnaar zij zelf leven. Als iemand bijvoorbeeld openheid belangrijk vindt, dan kun je hem daar ook op aanspreken.
4. Vertrouw op mensen.
Als je mensen inspireert, ga je ze niet vertellen wat ze moeten doen of geef je nauwkeurige aanwijzingen. Je ‘empowered’ hen het beste in zichzelf naar boven te halen, met het vertrouwen dat ze dan het juiste doen. En dat juiste ding, is misschien niet wat je verwacht, het kan soms zelfs verder gaan als dan wat je ooit verwacht had.
5. Daag hen uit!
Mensen raken niet geïnspireerd door het doen van de gewone dingen of door alleen maar te voldoen aan de verwachtingen. Mensen raken geïnspireerd door de inspanning, creativiteit en opoffering die nodig is om iets voor mekaar te krijgen dat ze zelf nooit voor mogelijk gehouden hadden. Motiveren en inspireren zijn niet alleen skills voor professionele sprekers en predikanten. Motiveren door complimenteren en inspireren zijn skills die alle leiders kunnen gebruiken in vergaderingen, presentaties, coaching, voortgangsgesprekken en gewoon op de gang bij de koffiemachine. Motiveren door complimenten geven en inspireren zijn effectieve tools om het beste in je mensen naar boven te halen. Het is gewoon een kwestie van leren zien van het juiste moment en de juiste situatie en vooral leren kijken naar je medewerker. Hij/zij laat je namelijk zien wat ie nodig heeft! Als er een direct, korte-termijn en specifieke doel is waarvan je wilt dat je medewerkers het bereiken, dan moet je hen motiveren door complimenten te geven. Wanneer je de identiteit en het zelfvertrouwen van mensen wilt vormen en hun lange-termijn ambities vorm wilt geven, moet je hen inspireren. Antoine de Saint-Exupery, de Franse auteur van “De Kleine Prins”, schreef: “Wanneer je een schip wilt bouwen, begin dan niet met mensen op te trommelen, het werk te verdelen en opdrachten te verstrekken, maar leer hen te verlangen naar de eindeloze zee”. “Soms moet je beide doen. Je moet mensen aanstellen, hun werk organiseren, een specifieke taak volgens vastgestelde specificaties laten uitvoeren, en dat alles binnen een bepaalde tijd en budget. Soms moet je benoemen van wat er al wel is en een compliment geven. Soms moet je alleen de verlangens en behoeften van mensen activeren en opzij stappen. Je zult verrast worden tot wat ze dan in staat zijn!