Telefonische verkoop tips!

Hoe betrek je je prospect in de verkoop tijdens een telefonisch verkoopgesprek?
Hier is een snelle, makkelijk te gebruiken tip voor degene die de meeste verkoop doet vanachter zijn bureau, aan de telefoon. In de telefonische verkoop kun je op deze manier je prospect betrekken in het verkoopgesprek. Je doet dat door je prospect te vragen notities te maken terwijl je het gesprek voert.

Verkoop met een pen in de hand
Dit is wat ik doe sinds ik tijdens een coachingsgesprek zag wat een impact dit idee heeft; Nadat ik inventarisatievragen heb gesteld en op het punt sta om mijn product/dienst te presenteren zeg ik zoiets als ‘Wat ik nu meestal doe is u een korte uitleg geven over ons programma, en wanneer het u aanspreekt kan ik een opzet voor u maken om nog eens na te lezen. Heeft u trouwens een pen en papier bij de hand?‘Jazeker’
Dit is natuurlijk het antwoord waar ik op hoop en ook meestal krijg. Zo niet, dan vraag ik of ze dat er even bij willen pakken.

Verkoop je features en benefits!
Wanneer ik verder ga met mijn presentatie, verzeker je er dan van dat je je meest krachtige product features en benefits ) kenmerken en voordelen) noemt. Uiteraard stem je dat af op de behoeften van de prospect zoals je dat tijdens je inventarisatievragen hebt kunnen beluisteren. ‘O trouwens, dit….. is ook belangrijk.. waarschijnlijk wilt u dat even noteren….’

Verkoop door koopsignalen te creëeren
Collega Cees vertelt in onderstaande video hoe je tijdens dit gesprek koopsignalen kunt genereren. Hij bespreekt de volgende tips:

    • Praat in de 2e persoon
    • Maak je text uniek
    • Gebruik de woorden van de ander
    • Som op de voordelen voor de ander (refereer naar zijn aantekeningen)
    • Krachtige samenvatting
    • Sluit af…. vraag altijd om de opdracht!

    Betrokkenheid in je verkoopgesprek
    > Je krijgt meer betrokkenhied in je verkoopgesprek. Probeer het is uit, en je zult merken dat het je prospect meeneemt in je verkoopgesprek. De prospect wordt meer betrokken, luistert beter, je krijgt een betere verbinding, en je creëert meer een sfeer van samenwerken in je verkoopgesprek. Dit is normaliter één van de moeilijke zaken om in een telefonisch verkoopgesprek voor elkaar te krijgen! Klanten ervaren het als klantgerichtheid!
    > Een eenvoudige tip die onder aan de streep een groot verschil kan maken! Succes!

Adrian van Iersel | GOAL trainingen

Meer blogs over dit onderwerp:

Wil je net als ruim 10.000 andere lezers iedere maand de tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan gratis in voor de GOAL Inspirator. Snel en eenvoudig ook weer af te melden. Je ontvangt dan meteen het gratis E-book 'Time To Relax'.

Time To Relax | GOAL trainingen

Time To Relax | GOAL trainingen

No tags yet