Werk aan de winkel! Get ready for Retail 2.o!
Eerst een succesverhaal. In 2008 begonnen Robert Genz en David Schneider met hun online schoenverkoop. Binnen drie jaar waren ze de grootste kledingwinkel van Duitsland. Ook in Oostenrijk, Frankrijk, Italië, Groot-Brittannië en Nederland groeien ze snel. De omzetcijfers en het aantal schoenen wil woordvoerder Michael Kuhls niet prijsgeven. “Bescheidenheid is deel van onze bedrijfscultuur, we hebben er niets aan om als gigantisch bedrijf bekend te staan. We hebben circa 30.000 modellen aan schoenen, dus reken maar uit.” Toch is het juist de schaal van het bedrijf die het succes mogelijk maakt. Bij Zalando kun je schoenen tot honderd dagen na aankoop terug laten sturen. Om dat mogelijk te maken heb je een grote opslag en een feilloos distibutiesysteem nodig. Dat systeem is te vinden net buiten Berlijn. Vanuit een enorm pakhuis worden de kleren en schoenen verstuurd naar klanten in heel Europa. Vooral het terugsturen van niet passende schoenen is kostbaar, beaamt woordvoerder Kuhls. “We nemen het verzenden allemaal voor eigen rekening. Zalando verstuurt gratis en verzendt nog dezelfde dag. Alles om de belemmeringen van online bestellen weg te nemen.” Verder doet het bedrijf veel aan aftersales. Medewerkers volgen regematig trainingen en workshops op gebied van klantgerichtheid en bij-verkoop. En de internetmarketing? Kuhls: “Wie online verkoopt moet online reclame maken. Sociale media zijn daarbij tegenwoordig onmisbaar.” Het moet anders. En dat is voor veel ondernemers toch even schrikken...
Wat betekent het succes van de webshops voor de stenen winkels? Wel het is tijd om er eens flink de bezem door te halen en in te zien dat het tijd is voor Retail 2.0. Fysieke winkels moeten zich meer gaan richten op de emotie en beleving van een product, willen ze in het jaar 2020 nog relevant zijn. Consumenten zijn fysieke winkels niet vergeten, maar laten in alle sectoren een veranderend winkelgedrag waarin ruimte is voor zowel websites als gewone winkels.
Detailhandel in 2020: Aan de hand van de onderzoeksgegevens doet GfK Retail & Technology voorspellingen voor de on- en offline detailhandel voor het jaar 2020. Multichanneling, het benutten van zowel de online kanalen als de offline winkels, is daarbij de sleutel. Voor 2002 wordt een sterk veranderde winkelomgeving voorzien waarbij consumenten nog wel degelijk er op uit gaan om winkels buiten de deur te bezoeken. Op dit moment bieden online winkels vaak een beter aanbod dan een fysieke winkel! Winkels moeten op zoek naar de toevoeging binnen het on-line aanbod. De meerwaarde zit dan in de beleving. Iets wat een webshop niet kan overbrengen. Internet wordt nog altijd door veel detaillisten als bedreiging gezien. Gebruik het als een kans. De aankopen op internet groeien nog altijd. Internet, in combinetie met een stenen winkel, leidt soms tot verbluffende verkoopcijfers per vierkante meter.