De cultuur van een bedrijf of organisatie kunnen we, volgens Gareth Morton, indelen aan de hand van metaforen. Deze metaforen verwijzen naar de uitstraling van de cultuur van hun interne en externe uitstraling en werkwijze. Als we naar hun communicatie kijken, hun marktgerichtheid, hun klantgerichtheid en hun de manier waarop zij leidinggeven zijn deze metaforen vaak zeer herkenbaar. 


Communiceren binnen deze bedrijfscultuur

Deze metaforen staan ons toe om de cultuur van die bedrijven en organisaties te begrijpen en maken het gemakkelijker om met de bedrijven te communiceren. Door ons respect voor de anderen, gaan wij onze communicatie aan hun beeld, of de metafoor die wij van hen hebben gemaakt, aanpassen. We nemen een andere houding aan als we met een openbare dienst moet communiceren of we de bakker op de hoek willen bezoeken. Een ticket kopen voor een treinreis levert een andere communicatie op dan een ticket kopen voor een sportwedstrijd.

Bijpassende metaforen bij deze bedrijfscultuur

De voornaamste metaforen die men kan definiëren zijn opgenomen in het volgende kader.

Plaatje

Ervaar de dynamiek van belevend leren!

Wat we doen is veelzijdig. Trainingsburo GOAL trainingen.