Feedback is één van de belangrijkste vaardigheden in communicatie. Immers, door feedback wordt je zichtbaar, door feedback kan de ander groeien en wordt er meer rekening met jou gehouden.
Je leest hier tips over feedback geven en feedback ontvangen. Naast richtlijnen over hoe feedback te geven en hoe feedback te ontvangen krijg je een overzicht van de mogelijke valkuilen bij het geven en ontvangen van feedback.
GOAL trainingen biedt feedback trainingen en workshops feedback geven aan voor verschillende doelstellingen en niveaus.
Direct leren feedback geven?
Feedback geven is een manier om een ander feedback (opbouwende kritiek) te geven op zijn gedrag. Als feedback volgens de regels gegeven wordt, voorkom je dat de ander boos of verdrietig wordt. Feedback heeft dan geen effect, of zelfs een geheel ongewenst effect. Feedback geven kan volgens vaste regels, zodat het niet kwetsend is.
De feedbackregelsvoor opbouwende feedback
zijn te onthouden door de 4 G's:
Bij krachtige feedback is het goed met wat positiefs te beginnen. Je kunt dan dezelfde volgorde gebruiken.
Spreek steeds vanuit jezelf (in ik zinnen). Vermijd het woord "maar".
Gebruik in plaats daarvan twee zinnen of gebruik: "en tegelijk". Hou het kort en krachtig.
De regels:
Degene die de feedback ontvangt hoort niet in de verdediging te gaan met excuses te komen. Daar gaat het dus nìet om!
De ontvangen zou moeten aangeven dat hij de feedback begrijpt, en indien nodig verduidelijking moeten vragen over jouw feedback.
Het is moeilijk om het goed feedback te geven en ook om het goed te ontvangen. Ook hier geldt: oefening baart kunst!
Wat we doen is veelzijdig. Trainingsburo GOAL trainingen.